• No results found

VERSLAAFD AAN DENKEN GRATIS

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "VERSLAAFD AAN DENKEN GRATIS"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

VERSLAAFD AAN DENKEN GRATIS

Auteur: Jan Geurtz Aantal pagina's: 255 pagina's Verschijningsdatum: 2013-04-12

Uitgever: Ambo Anthos EAN: 9789026326608

Taal: nl Link:

Download hier

(2)

Verslaafd aan denken

(3)

Het resultaat is een heldere beschrijving van de ontdekkingstocht naar onze fundamentele natuur. In aanloop naar de feestdagen is het drukker dan normaal bij onze verzendpartners. Excuses, bestellingen kunnen langer op zich laten wachten dan u van ons gewend bent. Webshop Psychologie Psychiatrie Geneeskunde Alle uitgaven. Verslaafd aan denken. April ISBN 1e druk. Verslaafd aan denken De weg naar verlichting en levensgeluk Jan Geurtz Ambo. Voor uur besteld, morgen in huis. Omschrijving Auteurs. Jan Geurtz. Gerelateerde uitgaven Nieuw. Pema Chödrön adviseert je Als jij de kriebels krijgt van stilzitten, is dit de oplossing! De trillingen brengen je in meditatieve toestand. Volg ons op social media. Het is bijna nieuwe maan! Zo gebruik je de Mini-meditatie: in 4 minuten terug naar de basis.

Leren van moeilijke tijden: drie boeddhistische Is stilzitten niet jouw ding? Je kunt ook actief Mediteren met kinderen: 3 tips van Tijn Touber.

Lichaam en geest verbinden? Volg een cursus

Ik voel dat ook ik m'n kwaliteiten zal kunnen leven en geven, mede dankzij jou. Mijn eindeloze ervaring van……ja wat….. Na geploeter en gesputter, vastlopen, je raad uit je boek toch maar opgevolgd en af en toe kleine stukjes gelezen. Iedere dag lees ik stukjes en doe ik oefeningen uit je boeken verslaafd aan denken en verslaafd aan liefde. Ja, en of 't werkt! Want ik heb nog veel meer mooie ervaringen met alle oefeningen…..

De oefening met 'PATH' geeft me een kernachtige stilte, ik zing luid op de fiets normaal neuride ik om maar niet op te vallen , ben blij als ik urenlang met mezelf op een stil stukje strand lig en dit afwissel met je geleidde meditaties met headset.

Dit kan overal heb ik bedacht, in de trein, tijdens een pauze op mn werk……. Ik geniet van alle ervaringen en het belangrijkste wat ik merk is dat er niks uit MOET komen. Jouw manier van schrijven schept zoveel ruimte in mij dat pijn oplost en alles er mag ZIJN. Ben een echte doener, zelf ervaren das t mooiste wat er is. Kan hier jaren mee vooruit. Menig vriendin heb ik een plezier mogen doen met je geleide meditaties op audio en me zelf natuurlijk ook. Deze wetenschappelijke toch? Ik ben dus vastbesloten ervaar een vast besluit om me verder te laten begeleiden door het boek. Even leek deze verwarring een obstakel te zijn maar er kwam ook weer een besef dat deze nieuwe benadering is te integreren in datgene wat me tot dus ver van hulp was. Ik ga verder en zie Beste Jan, ik ben nog altijd heel blij met het boek Verslaafd aan denken , inmiddels op pagina , het is mijn gids aan het worden.

Ik word me bewust van mijn verslavingen, niet alleen aan het denken maar ook aan allerlei patronen in mijn gedrag, ben verslaafd aan braaf zijn, aan in controle zijn, aan verantwoordelijk zijn, aan macht, aan actie en vast aan nog meer. Ik heb dus meer last van mijzelf, ja ik word me er bewust van. Het wekt in me een gevoel van eenheid van alles dat is, ik ervaar het als bijna een stap in de richting van het gewaarzijn. Volgens mij is het niet in tegenspraak met wat jij schrijft alleen geef je een meer uitvoerige beschrijving. Die uitspraak is me altijd bijgebleven. Ik heb net deel 1 afgerond, inclusief de contemplaties. Ze gingen heel goed, gaf af en toe hetzelfde gevoel dat ik van vroeger ken toen we 'geestverruimende' middelen gebruikten.

Ik zie nu hoe die werkten, de stof bewerkte zo'n verandering in het ervaren van het ik en de omgeving, dat je je spontaan volledig bewust werd van je gewaarzijn en zonder moeite vrij te lang in die toestand kon blijven. Leuk dat dat allemaal nu op zijn plaats valt. Dank voor deze tour de force om deze subtiele werkelijkheden zo gestructureerd uit te leggen. Het zal nooit verstrooiingslectuur voor het grote publiek zijn, maar ik hoop dat veel mensen er wel verder mee komen en nieuwe dimensies ontdekken. Ik heb ook nog wel wat vragen, maar ik kijk eerst of ze in het vervolg van het verhaal beantwoord worden. Ik begin nu in elk geval met veel plezier aan deel 2 en wens jou een fijne dag,. Inmiddels heb ik je nieuwe boek ontvangen en ik ben er meteen in begonnen. Voor mij is je verhandeling zo herkenbaar, als kind al kon ik langs de randen van mijn geest dwalen als ik probeerde stil te staan bij mijn waarnemingen.

Ik vind het heerlijk dat opnieuw te ervaren en nu met een boek in mijn handen dat ik elke keer weer erbij kan pakken. Ik moet het wel heel geconcentreerd lezen, vaak stukjes opnieuw lezen en er weer even over nadenken. Ik ben er blij mee. Ik ben in je nieuwste boek bezig en wil je even zeggen dat ik onder de indruk ben van de manier waarop jij moeilijke dingen begrijpelijk weet te maken. Ik heb vaker gelezen over deze dingen maar heb voor het eerst het gevoel dat ik het een beetje kan vatten. Ben ik heel blij mee. Ik ben dan ook met veel plezier aan het lezen. Af en toe is de kost pittig maar vaak net op tijd kom jij dan met wat relativerende woorden.

Het is dat ik fulltime werk en een gezin heb om voor te zorgen, anders bleef ik maar lezen! Reacties op boek "Verslaafd aan denken". Hallo Jan, Meerdere malen heb ik een boek gelezen wat mij bij voorbaat voorspelde dat na het lezen van het boek mijn leven voorgoed zou

veranderen…….. Nu kan ik zeggen dat mijn leven op zijn kop staat! Niets ervan blijkt waar!!!! Zie je dat dit een verslavingsmechanisme is? Het lijkt alsof er één belangrijk verschil is met andere verslavingen: met denken kun je niet ophouden, en als je dat toch probeert, neemt de beknelling ervan alleen maar toe.

Maar ook hier is er juist een overeenkomst met andere verslavingen: ook die kun je niet zomaar stoppen door het verslavingsgedrag te onderdrukken, en als je dat toch probeert blijf je in het gunstigste geval een verslaafde die zijn aandrang weet te onderdrukken. Er is maar één uitweg uit iedere verslaving, en dat is het hele verslavingsmechanisme te leren doorzien en de zelf-afwijzing erover te beëindigen. Zo kan ook de denkverslaving alleen beëindigd worden door het hele denkmechanisme te doorzien, en je geloof in de juistheid van je gedachten te ontmaskeren.

Zodra je in staat bent je eigen gedachtestroom te herkennen als een tamelijk misleidende film, waar je weliswaar zelf een rol in speelt, maar die niettemin niet veel werkelijker is dan een droom, kun je jezelf bevrijden uit deze nachtmerrie. Daarover gaat dit boek. Ik waarschuw je alvast: dit wordt geen gemakkelijk boek. Zodra het gaat over je geloof in de werkelijkheidswaarde van je eigen gedachten, komen we op een terrein waar je gedachten zichzelf behoorlijk in de weg kunnen zitten.

Gedachten hebben de sterke neiging zichzelf te rechtvaardigen en zich te verzetten tegen pogingen om je te bevrijden van hun heerschappij. Je zult bijvoorbeeld al doende moeten leren om gedachten over gedachten te onderscheiden van gedachten over de objectieve werkelijkheid. Kortom, dit boek belooft bij vlagen een frustrerende aangelegenheid te worden, en ik zou je dan ook aanraden het niet verder te lezen, ware het niet dat het uiteindelijke resultaat van dit proces zo ongelooflijk bevrijdend en vreugdevol is. Daarnaast zijn de momenten van frustratie die je bij het lezen van dit boek te beurt zullen vallen, niets vergeleken bij de frustraties die je nog zult meemaken in je leven als je wél blijft proberen je emotionele problemen op te lossen met denken. Vooral tijdens pijnlijke omstandigheden als relatiecrises, ziektes, ouderdom en naderende dood maakt het wel of niet overstijgen van deze denkverslaving het verschil tussen hemel en hel op aarde.

(4)

Op één vorm van frustratie kan ik je vast voorbereiden: het zal af en toe voorkomen dat je een passage leest, en dat je die gewoon niet snápt! Je leest het opnieuw, en snapt het wéér niet. Je leest de woorden en je logisch denkende geest loopt keer op keer vast in zijn eigen redenering. Je voelt je te stom voor deze diepzinnige kennis, of je vindt de schrijver een stommeling omdat hij het niet duidelijker uitlegt. In beide gevallen wordt je motivatie om verder te lezen behoorlijk op de proef gesteld. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat jij als lezer of ik als schrijver inderdaad te dom zijn voor deze diepzinnige materie.

Maar waarschijnlijker is het dat je hier op de grens gestoten bent van wat met logisch denken bereikt kan worden. Betekent dit dat je dan maar genoegen moet nemen met onlogische en dus zweverige onzin? Nee, transcendente wijsheid is niet in strijd met de logica, ze gaat daar alleen aan voorbij. Dat betekent dat de logica nog wél kan aangeven wat er niet klopt in onze gebruikelijke aannames over het denken, maar niet wat de échte status is van onze gedachten. Daarvoor moet je in plaats van te denken, leren kijken. Dat wat met denken niet aangetoond kan worden, kan wel rechtstreeks ervaren worden door op een bepaalde manier te leren kijken naar je eigen geest. Deze rechtstreekse waarneming van de bewegingen in je geest die we doorgaans aanduiden met gedachten en gevoelens, kan je met enige oefening voorbij die denkende en voelende geest brengen.

Dit onderzoek naar de ware aard van onze geest noem ik voor het gemak het spirituele pad. Toch hoeft deze quasi-spiritualiteit niet per se bestreden of verlaten te worden; ze kan soms — net als religie en wetenschap — een ondersteunende rol spelen op het authentieke spirituele pad, afhankelijk van de motivatie, de achtergrond en de geestelijke gesteldheid van de individuele spirituele onderzoeker. Wat van belang is, is het leren onderscheiden van al deze verschillende manieren om naar de werkelijkheid te kijken. Tegelijkertijd wordt onze houding ten opzichte van onszelf en anderen op een natuurlijke wijze steeds vriendelijker.

Er is eigenlijk geen spannender onderzoek denkbaar, geen mooiere weg te gaan, geen vreugdevoller resultaat te bereiken in dit leven dan door je te begeven op dit spirituele pad. Het spirituele pad kent vele verschijningsvormen. De vorm waar ik eind vorige eeuw mee in aanraking kwam is het Tibetaans boeddhisme. Deze wijsheidstraditie bevat een ongelooflijk uitgebreide schat aan kennis over de werkelijkheid en de menselijke geest.

Ze is tevens doordrenkt met een bijzonder rijke mengeling van Tibetaanse cultuur en religie, die voor ons westerlingen soms bizar aandoet. Ik heb zelf een behoorlijke aversie tegen religiositeit opgelopen tijdens mijn katholieke jeugd en ben dan ook meer dan eens verbijsterd, kwaad of gefrustreerd weggelopen uit ellenlange offerceremonies en uren durende rituelen ter bezwering van boze geesten. Maar vaker nog werd ik gegrepen door de warmte en vriendelijkheid van de leraren die ik er heb ontmoet, en door de rijkdom en diversiteit van de Tibetaanse cultuur.

Al met al ben ik erg blij dat ik niet opgegeven heb, en omdat mijn worsteling met bepaalde culturele en religieuze aspecten van het spirituele pad waarschijnlijk exemplarisch is voor wat veel westerlingen meemaken die zich op een oosters spiritueel pad begeven, vind je er in dit boek hier en daar verslag van. Het lezen over spirituele kennis en ervaring kan op zichzelf best amusant en inspirerend zijn, maar het wordt pas echt waardevol als je tevens de oefeningen doet die erop gericht zijn om deze theorie te toetsen aan de werkelijkheid. Alleen dan kan je leven ook echt

veranderen. De Boeddha zelf heeft ooit gezegd dat zijn leer niet bedoeld is om aan te nemen of in te geloven, maar als richtlijn om zelf de werkelijkheid te onderzoeken en je de ware aard ervan te realiseren.

Hij vergeleek zijn leer met een vinger die naar de maan wijst: de vinger is slechts hulpmiddel, het waarnemen van de maan waar het werkelijk om gaat. Alleen een dwaas verliest zich in het bestuderen van de vinger. Dus hoe interessant de theorie ook kan zijn, alleen door die zelf te controleren op juistheid kun je de werkelijke staat van zijn echt gaan ervaren. Verdergaande beoefening maakt dat deze ervaringen steeds frequenter en helderder worden, totdat ze op den duur uitmonden in een permanente realisatie. Dit controleren op juistheid, dit testen van spirituele hypothesen, gebeurt door het beoefenen van contemplatie en meditatie volgens nauwkeurig omschreven richtlijnen. Ook die kun je voor een deel in dit boek terugvinden. Het toepassen ervan markeert het begin van een spirituele ontdekkingstocht die met niets te vergelijken is!

Heb je op dit moment een saai leven? Het zal bij vlagen nog veel saaier worden! Of heb je het juist gezellig druk? Dan zal de drukte — vooral in je hoofd — af en toe je oren uit komen! Een van de effecten van spirituele beoefening is het uitvergroten van allerlei automatismen waarmee je het dagelijkse leven leeft. De beoefening lijkt daarmee aanvankelijk een averechts effect te hebben op je gemoedsrust. Hetgeen dus eigenlijk een indicatie is dat je goed bezig bent. En wees gerust: ook als beginner op het spirituele pad ervaar je vaak genoeg al de kalmerende en vreugdevolle effecten ervan.

Je kunt dit boek het beste lezen als een dagelijkse beoefening: niet te lang achter elkaar en elke dag een stukje. Vooral het eerste deel is soms best lastig te begrijpen, omdat het de fundamenten van je dagelijkse manier van denken en waarnemen aantast. Mocht je hierin volledig vastlopen, dan kun je de rest van deel I voorlopig overslaan en doorgaan in deel II dat veel toegankelijker is: het gaat over het leren kennen van de essentie van je eigen geest en over mijn eigen ervaringen op het spirituele pad.

Deel III gaat ten slotte erover dat de essenties van geest en werkelijkheid fundamenteel niet gescheiden zijn, en hoe je in contact komt met het liefdevolle aspect ervan. Als je daarna opnieuw begint in deel I is het waarschijnlijk al toegankelijker. De voetnoten kun je de eerste keer overslaan en eventueel apart lezen als appendix: ze bevatten bronvermeldingen en nog een heleboel extra informatie, soms bedoeld voor de lezer met een filosofische of wetenschappelijke achtergrond, soms voor de beoefenaar die al bekend is met het traditionele boeddhisme. Ga je mee op deze reis langs de meest diepzinnige wijsheden en onvoorstelbaarste misvattingen? Lijkt het je wat om de fundamentele natuur van jezelf en alle

verschijnselen te leren kennen, te ervaren en op den duur te realiseren?

Laat mij dan tijdens het lezen van dit boek je metgezel zijn op het spirituele pad. Ik verheug me er al op je te verbazen met vreemde nieuwe inzichten, je te amuseren of te vervelen met mijn belevenissen op het pad, en boven alles je in contact te brengen met deze meest diepzinnige wijsheidstraditie, en met de inherente goedheid van alles wat leeft. Verslaafd aan denken. Andere boeken. Bestel dit boek. Lees reacties. Geef reactie.

(5)

Mijn eindeloze ervaring van……ja wat….. Na geploeter en gesputter, vastlopen, je raad uit je boek toch maar opgevolgd en af en toe kleine stukjes gelezen. Iedere dag lees ik stukjes en doe ik oefeningen uit je boeken verslaafd aan denken en verslaafd aan liefde. Ja, en of 't werkt! Want ik heb nog veel meer mooie ervaringen met alle oefeningen….. De oefening met 'PATH' geeft me een kernachtige stilte, ik zing luid op de fiets normaal neuride ik om maar niet op te vallen , ben blij als ik urenlang met mezelf op een stil stukje strand lig en dit afwissel met je geleidde meditaties met headset. Dit kan overal heb ik bedacht, in de trein, tijdens een pauze op mn werk……. Ik geniet van alle ervaringen en het belangrijkste wat ik merk is dat er niks uit MOET komen.

Jouw manier van schrijven schept zoveel ruimte in mij dat pijn oplost en alles er mag ZIJN. Ben een echte doener, zelf ervaren das t mooiste wat er is. Kan hier jaren mee vooruit. Menig vriendin heb ik een plezier mogen doen met je geleide meditaties op audio en me zelf natuurlijk ook. Deze wetenschappelijke toch? Ik ben dus vastbesloten ervaar een vast besluit om me verder te laten begeleiden door het boek. Even leek deze verwarring een obstakel te zijn maar er kwam ook weer een besef dat deze nieuwe benadering is te integreren in datgene wat me tot dus ver van hulp was. Ik ga verder en zie Beste Jan, ik ben nog altijd heel blij met het boek Verslaafd aan denken , inmiddels op pagina , het is mijn gids aan het worden. Ik word me bewust van mijn verslavingen, niet alleen aan het denken maar ook aan allerlei patronen in mijn gedrag, ben verslaafd aan braaf zijn, aan in controle zijn, aan verantwoordelijk zijn, aan macht, aan actie en vast aan nog meer.

Ik heb dus meer last van mijzelf, ja ik word me er bewust van. Het wekt in me een gevoel van eenheid van alles dat is, ik ervaar het als bijna een stap in de richting van het gewaarzijn. Volgens mij is het niet in tegenspraak met wat jij schrijft alleen geef je een meer uitvoerige beschrijving. Die uitspraak is me altijd bijgebleven. Ik heb net deel 1 afgerond, inclusief de contemplaties. Ze gingen heel goed, gaf af en toe hetzelfde gevoel dat ik van vroeger ken toen we 'geestverruimende' middelen gebruikten. Ik zie nu hoe die werkten, de stof bewerkte zo'n verandering in het ervaren van het ik en de omgeving, dat je je spontaan volledig bewust werd van je gewaarzijn en zonder moeite vrij te lang in die toestand kon blijven. Leuk dat dat allemaal nu op zijn plaats valt. Dank voor deze tour de force om deze subtiele werkelijkheden zo gestructureerd uit te leggen.

Het zal nooit verstrooiingslectuur voor het grote publiek zijn, maar ik hoop dat veel mensen er wel verder mee komen en nieuwe dimensies ontdekken. Ik heb ook nog wel wat vragen, maar ik kijk eerst of ze in het vervolg van het verhaal beantwoord worden. Ik begin nu in elk geval met veel plezier aan deel 2 en wens jou een fijne dag,. De in 'Verslaafd aan liefde' behandelde spirituele liefdesrelatie komt ook in dit boek aan de orde. En het verschil tussen religieuze en spirituele beoefening. En de relatie tussen psychotherapie en spirituele training. Teveel om hier allemaal te beschrijven. Lees zelf maar. Een prachtig boek! Zonder enige twijfel is dit één van die paar boeken die ik zou meenemen naar een onbewoond eiland, of uit een brand zou redden.

Dit is géén new-agerige vakantielectuur, vooral de eerste hoofdstukken zijn soms wat taai maar zeker niet saai om te lezen, maar het loont de moeite. De auteur gaat recht naar de kern van het probleem waar zowat iedereen aan lijdt: onze verslaving aan onze voortdurende innerlijke monoloog. En 'lijden aan' is wel degelijk de juiste bewoording, want ons lijden wordt voor een zeer groot deel, misschien wel het grootste deel door deze 'denk-kramp' veroorzaakt. Van cruciaal belang is wel dat je de 'meditaties', her en der in het boek, daadwerkelijk doet. Meer nog, de ervaring heeft me geleerd dat je ze eigenlijk zeer regelmatig zou moeten doen om effect te hebben, ook als je het boek al gelezen hebt.

Ondanks de soms zware theoretische stukken, is dit vooral en in de eerste plaats een doe-het-zelf boek. Zelf ben ik trouwens voor de derde keer bezig het te lezen. Dit is géén boek dat immens populair zal worden, het is immers geen zweverige feel-good lectuur, maar erg confronterend en recht-voor-de-raap. Net zoals de ook zeer interessante boeken van Robert Hartzema is ook dit boek gestoeld op het Tibetaans boeddhisme meer bepaald de 'dzogchen'-traditie , maar je moet helemaal niet op de hoogte zijn van boeddhistische termen, laat staan je 'bekeren' tot het

boeddhisme.

Het boek is geschreven in toegankelijke, zeer nuchtere taal. De inhoud is eigenlijk nauw verwant met de traditionele advaita vedanta. Kortom, een zéér sterke aanrader, althans voor wie op ernstige wijze bezig is met thema's als te veel denken, bewustzijn, en, uiteindelijk: vrijheid, bevrijding. Mij werd verteld dat ik alleen in mijn hoofd leefde alsof mijn lichaam er niet toe deed. Toen ik mezelf verbood te denken aan afwijzende dingen, merkte ik dat ik echt aan het afkicken was. Geen leuke ervaring, maar wel een bewijs dat denken een verslaving kan zijn. Ik heb gemerkt dat er een verschil is in denken. Je kunt over de dingen nadenken en dat noemt de schrijver contemplatie of je kunt denken als afweerreactie en dan ga je op de duur pijn lijden. Het mooie van dit boek is het systematische, waarbij je dus niet al in het begin moet afhaken, want dan kom je nooit achter de magie van dit boek.

Wat ook mooi is, is dat hij getrouw de woorden uit het boeddhisme als begrippen blijft gebruiken. Ook al vertaal ik het in eigen woorden, beelden en ervaringen wat hier staat, uiteindelijk kom je achter de boodschap van dit boek: de weg naar verlichting en levensgeluk. Ook leer ik over het mechanisme verslaving. De oplossing van een probleem wordt zelf een probleem waar je niet van af kunt komen zonder er eerst serieus met een warm gevoel naar te kijken voor wat het een wezen is. Je eerst bewustworden dat je onhandig gedrag vertoont, hoe je vervolgens handig gedrag kunt realiseren via oefeningen, maar pas echt gelukkig kan worden wanneer je dit opgefriste inzicht in je leven weet te integreren. Zijn insteek vind ik ook weer mooi. Niet voorgeschreven, maar doe je voordeel met eeuwenoude wijsheid te beproeven en wat wel 'werkt' of niet voor je ontwikkeling van blijvend levensgeluk. Wauw, wat een mooi en inspirerend boek!

Echt een eye opener en ook een herkenning. Net of het als een puzzel ineen valt, de puzzel wat al compleet was, echter wat door elkaar gehusseld was. Goed en duidelijk omschreven, vind het een bijzonder mens met veel wijs-'heden' Dankjewel voor het schrijven en delen van dit prachtige boek! Ik kan weer een stap verder zetten op mijn spirituele ont-'wikkeling'. Een top boek als je het mij vraagt! In het eerste deel van het boek gaat Jan Geurtz diep op de materie in en daar kom je soms maar moeilijk door heen. Het 2e en 3e deel zijn toegankelijker en vertellen je meer over het in de praktijk brengen van wat in deel 1 is besproken.

Ook de ervaringen die Geurtz zelf op het spirituele pad heeft gehad zijn erg leuk en zinvol om te lezen. Voor mij was dit boek echt een eyeopener!

Ik ga hier zeker op voortborduren. Het boek is een eye opener voor mensen die zoekend zijn ingesteld. Het gaat tot de essentie. Heel boeiend vind ik. Door de processen in ons brein tot in de puntjes te analyseren word je bewust van je eigen gedachtestromen en de effecten daar van. Het leven wordt lichter omdat je dit vervolgens bij jezelf herkent en 'door heen prikt' zogegezegd. Geschreven bij Verslaafd aan denken.

(6)

Na het lezen van 'verslaafd aan liefde' dit boek ook gekocht. Het leest niet makkelijk weg. Jan geeft het ook wel zelf in het boek aan, maar je moet er echt wel even voor gaan zitten. Dat is onze natuurlijk staat van zijn. Meditatie is, hoe kan het ook anders, een beproefde methode om jezelf te bevrijden van je eigen gedachten. Maar zelfs wie zich daar niet toe aangetrokken voelt, heeft al baat bij het doorprikken van onze gewichtige gedachten die zelden zo belangrijk zijn als ze zich voordoen. Wil jij de kracht van de nieuwe maan ervaren? Lees meer. Keer in 4 minuten terug naar je basis. Afleiding is fijn, maar het doet pijn zelden verdwijnen.

Pema Chödrön adviseert je Als jij de kriebels krijgt van stilzitten, is dit de oplossing!

Have I Got a Cartoon for You! : The Moment Magazine Book of Jewish Cartoons download PDF Vanishing Moon download ebook

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het zijn volgens Erik Rossignol van de Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle (DGEC) van het Riziv deze twee opioïden die jaar na jaar meer worden gebruikt.. Rossignol

Haar ouders waren socialisten en Paula liep school in het stedelijk onderwijs, terwijl ik thuis en in de parochiale zusterschool katholiek werd opgevoed.. In die

Aldus komen aan bod: levensbeëindiging zonder verzoek, euthanasie, hulp bij zelfdoding, therapiebeperking, pijnbestrijding met levensverkortend eff ect, palliatieve sedatie

Voordelen zijn dat ze goed bruikbaar zijn in landelijk gebied, gezonde bomen zijn, met een uniforme kroon, bestand zijn tegen (zee)wind, en weinig bodemeisen stelt.. Het enige

Zowel Henry Kuppen als Toon Ebben willen dit onderstrepen, maar wagen te betwijfelen of dit persé moet leiden tot monoculturen van soorten: “De burger zal niet merken dat in de

Wat ter wereld ziet God dan toch in de mens, Dat Hij wordt de ‘Man aan het kruis’.. De Farizeeërs samen, ja ze kijken

For Europe & South Africa: Small Stone Music Publishing,

Het is dan des te belangrij- ker om alle voor- en nadelen goed op een rijtje te zetten, en samen met uw arts te zoeken naar het onderzoek en/of de behandeling die het beste bij