• No results found

                                                             Voorwaarden    voor      presentatie-­‐instellingen                                  

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "                                                              Voorwaarden    voor      presentatie-­‐instellingen                                   "

Copied!
82
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

A.    Rademaker      

Master  Scriptie  Kunstbeleid  en  Marketing    

Faculteit  Letteren  //  Rijks  Universiteit  Groningen    

   

Begeleiding:  Q.  L.  Van  den  Hoogen,  R.  De  Vries    

   

-­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐      

 

                                                                         

                                L        e        r          e          n            

                                          B    a    l    a    n    c    e    r    e      n  

                                                             Voorwaarden    voor      presentatie-­‐instellingen                                                                  voor  het  invoeren  van  de  Balanced  Scorecard                                                                  met      betrekking      tot    prestatiegericht    beleid.  

     

//  Kan  de  Balanced  Scorecard  worden  aangepast  zodat  deze  toepasbaar  is  voor     presentatie-­‐instellingen  en  voldoen  de  instellingen  aan  de  benodigde  voorwaarden?  

 

-­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐    

     

Trefwoorden:    

Presentatie-­‐instellingen,   Prestatiegericht   beleid,   Balanced   Scorecard,   Artistieke   missie   en   waarden,   Kwalitatieve   meetindicatoren,  Evalueren.    

         

Alieke  Rademaker   S  1664824   15-­‐08-­‐1987    

Antillenstraat  9A   9714  JT  Groningen    

0031  (0)6  23  919  026   a.rademaker@student.rug.nl   aliekerademaker@gmail.com    

(2)

Inhoudsopgave  

 

Inleiding  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             4                                                                                                                                                                                                        De  BSC  als  meetinstrument  voor  prestatiegericht  beleid  passend  bij  Presentatie-­‐Instellingen.                                                                                                                                                                                                                                                                            

-­‐ Opzet  &  methode   -­‐ Relevantie   -­‐ Samenvatting    

 

Fase  1  //  Theoretische  gedeelte                                                                                                                                                                                

9                                                                                                                        

Is  de  BSC  geschikt  voor  kwalitatief  evalueren  van  organisaties  met  een  artistieke  missie  en  onder     welke  voorwaarden?  

 

1.  De  ontwikkeling  van  prestatiegericht  beleid………..10  

A.  Prestatiegericht  beleid  als  kwestie  van  taal………..………..……11  

B.  Prestatiegericht  beleid  als  kwestie  van  meten……….……….…....12  

  2.  De  ontwikkeling  van  de  Balanced  Scorecard………  ………..……...15  

2.1.    Opzet  en  toelichting  van  het  kassieke  model…………..………....…..15  

2.2.    De  Balanced  Score  Card  voor  non-­‐profit  organisaties………..……..….20  

2.3.    Conclusie………...…………24  

  3.    De  Balanced  Scorecard  voor  organisaties  met  een  artistieke  missie  ……….…25  

3.1.  Artistieke  waarde………...…..25  

3.2.  Onderzoeken  gedaan  naar  de  BSC  bij  culturele  organisaties………....27  

3.3.  Conclusie………40  

 4.  Bevindingen  uit  de  theoretische  fase……….43  

 

Fase  2  //    Empirische  gedeelte                                                                                                                                                                                        

49     Voldoen  de  presentatie-­‐instellingen  aan  de  voorwaarden  voor  het  invoeren  van  de  BSC  voor   prestatiegericht  beleid?       5.            Elementen  van  de  Balanced  Scorecard  met  kenmerken  van  presentatie-­‐instellingen………...…50  

5.  1.    Formuleren  van  de  kern  waarden  en  de  artistieke  missie………...……50  

5.  2.    Publiek,  organisatie  &  ondernemerschap  en  omgeving……….53  

5.  3.    Optellen  van  geschikte  meetindicatoren……….54  

  6.  Generieke  voorwaarden  koppelen  aan  bevindingen  uit  de  praktijk………..…..60  

 7.  Bevindingen  uit  de  empirische  fase………..………..………..69    

 

Conclusie

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 72      

 

Dankwoord                                                                                                                                                                                                                                                                

76

   

 

Bibliografie                                                                                                                                                                                                                                                                

77                      

   

(3)

Modellen  en  tabellen  

 

Model  1,          Tabel  voor  het  opstellen  van  een  Klassieke  Balanced  Score  card                                                              …      16   Model  2,          Weerave  van  de  klassieke  BSC,  gebaseerd  op  Kaplan  en  Norton                                                            …      1   Tabel    3,          Prestatiemeting  in  de  cultuur,  gebaseerd  op  C.  Bunnik  en  Van  Huis                                              …    33   Tabel    4,          Overzicht  structuur  van  drievoudige  Balanced  Scorecard,  gebaseerd  op    

                                         M.  Boorsma  en  F.  Chiaravalotti                                                                                                                                                                                      …    35                                                 Model  5,          Evaluatie  van  kunst  en  cultuur  beleid:  welke  informatie  moet  in  welke  velden  

                                         verzameld  worden  en    door  wie?  Gebaseerd  op    Q.  Van  den  Hoogen                                              …  37   Tabel  6,            Kritieke  succesfactoren,  gebaseerd  op  Zorlini                                                                                                                                  …  38   Model  7,          Balanced  Scorecard  voor  Culturele  instellingen                                                                                                                            …  43   Tabel  8,            Kwantitatieve  Meetindicatoren  voor  presentatie-­‐instellingen                                                                        …    55   Tabel  9,          Relatieve  meetindicatoren  voor  Presentatie-­‐Instellingen                                                                                            …  56   Tabel  10,      A.  Kwalitatieve  meetindicatoren  Presentatie-­‐Instellingen                                                                                        …  57                                        B.  Kwalitatieve  meetindicatoren  Presentatie-­‐Instellingen                                                                                          …    58                                          C.  Kwalitatieve  meetindicatoren  Presentatie-­‐Instellingen                                                                                            …  58   Model  11,    Balanced  Scorecard  voor  presentatie-­‐instellingen                                                                                                                    …  71    

 

   

                                                           

 

 

 

 

(4)

Inleiding  

   

De  Tosti  Fabriek    

De  Tosti  Fabriek  was  een  project  dat  werd  gesteund  door  Mediamatic,  een  presentatie-­‐instelling  in  Amsterdam,  waar   ik   afgelopen   zomer   (2013)   mijn   stage   volgde.   De   Tosti   fabriek   was   een   stukje   platteland   in   hartje   Amsterdam:   een   klein  graanveld,  een  varkensstal  met  twee  varkens,  een  koeienstal  met  twee  koeien  en  een  kalf  en  een  kaasmakerij.  

Het   project   was   geïnitieerd   door   een   groep   vrienden   met   verschillende   achtergronden.   Doel   van   het   project   was   inzicht  bieden  in  het  proces  dat  er  aan  voorafgaat  om  een  simpel  product  als  een  tosti  te  krijgen:  voederen,  melken,   kaasmaken,  oogsten,  maar  ook  slachten.  Het  project  werd  grotendeels  gefinancierd  door  sponsoren.  Het  project  was   op  de  crowdfunding  website  ‘Voor  de  Kunst’  1  gezet.  Iedereen  die  25  euro  of  meer  doneerde  kreeg  recht  op  een  tosti.  

Daarnaast  zouden  de  tosti’s  zelf  op  het  grote  eindfeest  voor  25  euro  worden  verkocht.  Het  project  trok  veel  media   aandacht  met  een  praatje  bij  ‘De  Wereld  Draait  Door’  als  hoogtepunt.    

 

In   de   aanloop   naar   de   slacht   toe,   een   groots   aangekondigd   evenement,   kreeg   een   collega   een   telefoontje;   een   boze   vrouw   die   het   absurd   vond   dat   dierenleed   werd   gesubsidieerd   door   de   overheid.   Wij   deden   er   een   beetje   lacherig   over.   Dat   was   toch   juist   de   hele   strekking   van   het   project?   Dat   mensen   zich   er   van   bewust   worden   dat   de   voedselindustrie   een   absurd   gegeven   is   dat   wordt   gesteund   door   de   staat?2  Op   Facebook   en   op   de   website   van   Mediamatic  ontstond  er  veel  discussie.  Was  dit  zielig  of  juist  goed?  Is  dit  nog  wel  kunst?  Een  discussie  die  wel  vaker   rondom  kunstprojecten  wordt  gevoerd,  bijvoorbeeld  bij  de  kunstenares  Tinkebell  (Katinka  Simonse),  die  haar    eigen   kat  wurgde  en  vilde  om  er  vervolgens  een  handtas  van  te  maken3.    

 

  Wat  niet  ontkend  kan  worden,  is  dat  er  een  kloof  is  tussen  enerzijds  de  instellingen,  de  kunstenaars  en  een   publiek   dat   de   meerwaarde   van   dit   project   inziet   en   het   kan   doortrekken   naar   maatschappelijke   ontwikkelingen,   maar  anderzijds  is  er  ook  een  groep  die  moeite  heeft  zulke  projecten  onder  de  noemer  ‘kunst’    te  scharen.  Daarbij  is   het  ook  niet  erg  dat  die  vraag  wordt  gesteld:  Is  dit  nog  wel  kunst?  Verdient  dit  project  wel  subsidie?      

  Ten   gevolge   van   de   crisis   in   2008   liggen   de   subsidies   voor   culturele   instellingen   onder   vuur   (al   kan   het   bediscussieerd  worden  of  deze  tendens  zich  niet  al  eerder  heeft  ingezet).  Het  nut  van  kunst  en  cultuur  werd  en  wordt   bekritiseerd  en  op  de  politieke  agenda  gezet.  Niet  alleen  worden  de  subsidies  verlaagd,  ook  in  haar  nieuwe  visies  op   cultuurbeleid  heeft  de  overheid  te  kennen  gegeven  dat  zij  ‘cultureel  ondernemerschap’  ,  waarbij  instellingen  op  zoek   gaan  naar  eigen  inkomstenbronnen,  hoog  in  het  vaandel  heeft  staan.  Dit  is  te  lezen  in  de  visies  van  de  staatssecretaris   en  de  minister  van  Onderwijs,  Cultuur  en  Wetenschap  van  de  afgelopen  twee  kabinetten,  namelijk  de    visie  ‘  Meer  dan   kwaliteit’   (2011)   van   H.   Zijlstra   en   ‘Cultuur   beweegt’   (2012)   van   J.   Bussenmaker.   Maar   er   is   niet   alleen   kritiek   van   buitenaf.  Dat  dit  ook  heeft  geleid  tot  interne  discussie  binnen  de  culturele  sector  blijkt  onder  andere  uit  een  artikel   van  Domeniek  Ruyters  (2011),  over  de  protesten  tegen  de  bezuinigingen  door  het  kabinet  in  de  culturele  sector,  met   de  pakkende  titel  ‘Tegen  zijn  we  allemaal,  maar  waar  zijn  we  voor?’.  Dit  betoog  doelt  niet  zozeer  op  de  verdeeldheid   tussen  kunstorganisaties  over  hun  ‘nut’  van  het  subsidiëren  van  de  over  het  algemeen  ‘hoge  kunsten’,  maar  om  dit  

‘nut’  met  politieke  overtuigingskracht  te  formuleren  en  publiekelijk  te  kunnen  beargumenteren.  Ruyters  verwijst  in   het   artikel   naar   een   artikel   van   Warna   Oosterbaan   met   een   tevens   veel   zeggende   titel:   ‘Waarom   nog   geld   naar   de   kunsten?’  (de  Volkskrant,  01-­‐07-­‐2011).  In  dit  artikel  staan  niet  zozeer  de  ingrepen  van  Zijlstra  ter  discussie,  maar  het   gebrek   aan   verdediging   aan   de   kant   van   de   kunstensector.   Oosterbaan   wijt   dit   aan   het   vacuüm   waarin   de   sector   verkeerd   sinds   zij   haar   maatschappelijke   doelstellingen   sinds   de   jaren   ’80   is   kwijtgeraakt.   De   kunstensector   zou  

                                                                                                               

1  http://voordekunst.nl/,  bezocht  op  13-­‐11-­‐2013.    

2  http://www.detostifabriek.nl/,  bezocht  op  27-­‐01-­‐2014.  

3  http://www.tinkebell.com/,  bezocht  op  13-­‐11-­‐2013.

 

(5)

opnieuw   moeten   redeneren   waarom   kunst   een   publieke   zaak   is,   en   in   het   publieke   domein   thuishoort.   Zelfs   de   voorzitter   van   De   Zaak   Nu,   de   belangenvereniging   van   presentatie-­‐instellingen,   en   Madeleine   van   Lennep,   van   het   Monderiaan   Fonds,   stellen   dat   presentatie-­‐instellingen   zich   ondanks   hun   specifieke   focus   beter   hun   positie   zouden   kunnen,  en  moeten,  duiden  (De  Zaak  Nu  2012,  28).  De  strekking  van  deze  uitspraken  laat  zich  omschrijven  als  een   toenemende  druk  naar  zelfreflectie  en  evaluatie  van  de  eigen  positie  en  beleid  van  culturele  instellingen,  met  in  het   bijzonder  die  van  presentatie-­‐instellingen.  

 

Dit  onderzoek  komt  voort  uit  het  college  kunstbeleid  dat  zich  richtte  op  het  ontwikkelen  van  evaluatiemodellen  voor   festivals.   Het   belang   van   evaluatie   is   onder   andere   gebaseerd   op   de   toenemende   druk   vanuit   de   politiek   en   de   samenleving  om  het  subsidiëren  van  culturele  instellingen,  en  dus  ook  van  festivals,  te  verantwoorden.  Hierbij  wordt   er   bijvoorbeeld   gekeken   naar   de   economische   en   maatschappelijke   impact   van   een   culturele   instelling.   Dit   heeft   gevolgen  voor  de  culturele  sector  in  die  zin  dat  als  het  ontbreekt  aan  het  kunnen  ‘bewijzen’  van  de  (positieve)  impact   van  een  bepaald  beleid  dat  het  project  als  ‘onnodig’  kan  worden  beoordeeld  en  daardoor  draagvlak  kan  verliezen.  Een   zogenaamde  ‘evidence  based  policy’  ligt  hier  aan  ten  grondslag  (Van  den  Hoogen  2010,  19-­‐21).    

  De  verleiding  is  hierbij  groot  om  enkel  naar  kwantitatieve,  output  gerelateerde,  gegevens  te  kijken    omdat   deze   gegevens   makkelijker   te   verkrijgen   zijn   en   zich   beter   laten   presenteren   dan   tijdrovende   kwalitatieve   publieksonderzoeken.  Voorbeelden  van  kwantitatieve  gegevens  zijn  de  opbrengsten,  het  aantal  bezoekers  en  aandeel   van  sponsorgelden.  Het  probleem  hierbij  is  dat  het  tekort  doet  aan  de  kern  van  culturele  instellingen.  Het  bestaan  van   deze   instellingen   is   niet   zozeer   gebaseerd   op   het   behalen   van   een   zo   hoog   mogelijke   winst,   maar   is   gecentreerd   rondom   de   verwezenlijking   van   het   artistieke   kernproduct.   Van   Maanen’s   omschrijving   van   het   artistieke   product   luidt   dat   dit   esthetische   waarden   genereert   (Van   Maanen   2009,   149).   Deze   esthetische   waarden   zijn   zogezegd   kwalitatief   van   aard.   Dit   artistieke   product   kan   gecommuniceerd   worden   door   verschillende   kunstdisciplines   zoals   muziek,   theater,   beeldende   kunst   of   een   combinatie   van   verschillende   disciplines.   Hierdoor   kunnen   de   esthetische   waarden  door  het  publiek  worden  ervaren.  Zoals  opgemerkt,  ontbreekt  het  vaak  aan  de  inslag  om  te  evalueren  vanuit   het   artistieke   kernproduct.   Deze   manier   van   evalueren   wint   echter   terrein,   zoals   blijkt   uit   het   artikel   van   Jennifer   Radbourne   (2010).  Zij   heeft   meerdere   publicaties   uitgebracht   over   de   omgang   van   kwalitatieve   elementen   in   het   managen  van  kunstorganisaties.  In  dit  artikel  (2010)  onderzoekt  zij  de  plek  van  het  meten  van  intrinsieke  uitkomsten   in  eerder  gedane  onderzoeken.  De  intrinsieke  waarden  waar  zij  het  over  heeft  komen  terug  in  Van  Maanen’s  uitleg   over  de  classificatie  van  esthetische  waarden  waarin  hij  onderscheid  maakt  tussen  intrinsieke,  extrinsieke  en  semi-­‐

intrinsieke  waarden  (2009,  195).      

  De   zoektocht   naar   nieuwe   verbindingen   om   de   loyaliteit   van   het   publiek   terug   te   winnen   is   kenmerkend   voor   de   ontwikkeling   van   het   hedendaagse   cultuur   bestel,   aldus   de   Raad   van   Cultuur   in   haar   recentste   Cultuur   Verkenning   (2014,   13).   In   deze   verkenning   wordt   ook   aandacht   geschonken   aan   de   toenemende   economische   rationaliteit  en  de  behoefte  aan  controleerbare  beslissingen  en  kwantitatieve  indicatoren  die  haaks  lijken  te  staan  op   de  trend  waarin  horizontale  en  discipline  overstijgende  verbindingen  worden  aangegaan  die  juist  om  een  flexibelere   regelingen  en  ruimte  voor  een  eigen  profiel  vragen  (18).  

 

Opzet  en  Methode  

Het  doel  van  dit  onderzoek  is  het  vinden  van  een  evaluatiemodel  dat  inspeelt  op  de  bovengenoemde  componenten.  

Dit  houdt  in  dat  het  model  tegemoet  zal  moeten  komen  aan  de  vraag  naar  meetbare  uitkomsten  die  kwalitatief  van   aard   zijn   met   plek   voor   het   artistieke   kernproduct   als   uitgangspunt.   Dit   bracht   mij   tot   het   model   van   de   Balanced   Scorecard,   een   managementmodel   dat   er   om   bekend   staat   een   organisatie   vanuit   verschillende   perspectieven   te   benaderen   en   waarin   de   missie   van   de   organisatie   centraal   staat.   Dit   model   hoort   thuis   bij   de   strategische   managementtheorie   en   is   door   Norton   en   Kaplan   (1992)   ontworpen   om   prestaties   van   verschillende   organisatie  

(6)

onderdelen  te  meten  en  met  elkaar  in  ‘balans’  te  brengen,  in  plaats  van  de  eenzijdige  focus  op  de  financiële  tak.  Sinds   de   introductie   van   dit   model   in   het   begin   van   de   jaren   negentig   is   het   aangepast   en   toegepast   op   verschillende   organisatievormen.   De   vraag   is   of   de   Balanced   Scorecard   geschikt   kan   zijn   voor   culturele   presentatie-­‐instellingen   aangezien  het  model  in  principe  geen  ‘artistieke  ervaringen’  meet.    

 

    Uit   de   literatuur   over   dit   onderwerp   kan   worden   opgemaakt   dat   er   sinds   enkele   jaren   onderzoek   wordt   gedaan   naar   de   toepassing   van   dit   model   op   kunstorganisaties.   Het   onderzoek   hiernaar   staat   echter   nog   in   de   kinderschoenen.   Zo   is   het   eerste   onderzoek   waarin   een   verwijzing   wordt   gemaakt   naar   dit   model   uit   2006   van   Cherubini  en  Iasevoli  (Stakeholders  event  evaluation:  Notte  Bianca  case  Study).  Andere  onderzoeken  die  gedurende  het   vooronderzoek   zijn   geraadpleegd   zijn   afkomstig   van   Zimmerman   (2004,   Using  a  Balanced  Scorecard  in  a  Nonprofit   Organization)   die   zijn   onderzoek   richt   op   het   toepassen   van   de   BSC   bij   non-­‐profit   organisaties,   Boorsma   en   Chiaravalloti    (2010,  Arts  marketing  performance)  en  Zorlini  (2012,  Designing  a  strategic  framework  to  assess  museum   activities).  Deze  artikelen  tonen  aan  dat  de  Balanced  Scorecard  wel  degelijk  toepasbaar  is  op  kunstorganisaties,  maar   dat  er  rekening  moet  worden  gehouden  met  bepaalde  aanpassingen.  Het  draagvlak  voor  dit  model  onder  deze  auteurs   en   de   mogelijkheden   die   zij   in   dit   model   zien   voor   de   bovengenoemde   ‘problemen’   hebben   mij   doen   besluiten   de   bruikbaarheid  van  de  Balanced  Scorecard  als  uitganspunt  te  nemen  voor  dit  onderzoek  en  te  onderzoeken  op  welke   punten  deze  dient  te  worden  aangepast  wil  het  model  bruikbaar  zijn  voor  culturele  instellingen.  

                  Om   dit   onderzoek   in   te   perken   zal   de   nadruk   worden   gelegd   op   presentatie-­‐instellingen.   ‘Presentatie-­‐

instelling’  is  een  omschrijving  voor  de  hoek  in  het  beeldende  kunstveld  die  zich  door  de  veelzijdigheid  aan  projecten   niet   zo   gemakkelijk   laat   omschrijven.   Het   fenomeen   ‘presentatie-­‐instelling’   is   relatief   jong.   De   oudst   bestaande   presentatie-­‐instelling   is   de   Appel   in   Amsterdam,   opgericht   in   1975.   Halverwege   de   jaren   ’70   van   de   vorige   eeuw   ontstonden   in   Nederland   de   eerste   presentatie-­‐instellingen   uit   onvrede   over   de   beperkte   mogelijkheden   die   het   gevestigde  kunstcircuit  in  die  tijd  bood  aan  jonge  kunstenaars  en  voor  vernieuwing  in  de  kunsten.  De  Zaak  (later  De   Zaak   Nu)   werd   opgericht   als   belangenvereniging   voor   deze   instellingen   die   geen   aansluiting   konden   vinden   bij   de   Nederlandse   Museumvereniging   (NMV)   of   de   Nederlandse   Galerie   Associatie   (NGA)   (De   Zaak   Nu   2012,   15).   Voor   Groningen  valt  er  te  denken  bij  presentatie  instellingen    aan  NP3  en  Sign,  maar  ook  het  CBK  is  aangesloten  bij  De  Zaak   Nu.  

                  Presentatie-­‐instellingen   laten   zich   veelal   omschrijven   als   bemiddelaar   tussen   de   ‘productie-­‐zijde’   zoals   kunstenaars,  ateliers,  kunstacademies  en  kunststudenten  en  ‘distributie-­‐zijde’  zoals  galerieën  en  andere  actoren  zoals   musea,  critici  en  onderzoekers.  Ze  zijn  niet  gemakkelijk  onder  één  noemer  te  vangen.  Het  gaat  om  een  veelvormige   verzameling   van   instellingen   die   actuele   kunst   presenteren,   opdrachten   verlenen   aan   kunstenaars,   debatten   organiseren,   maatschappelijke   en   artistieke   thema’s   (laten)   onderzoeken,   kunstenaars   een   residentie   bieden,   tijdschriften  maken,  kenniscentrum  zijn,  een  digitaal  platform  geven  aan  kunstenaars,  educatie  bieden,  et  cetera.  Zij   verschillen  sterk  in  grootte  en  in  mate    van  professionalisering  (of  ‘geïnstitutionaliseerd’  zijn).  Zij  werken  vanuit  de   plek  waar  zij  gevestigd  zijn  –  in  steden  maar  ook  op  het  platteland  –  waar  ze  deel  uitmaken  van  de  lokale  culturele   infrastructuur.   Tegelijkertijd   hebben   zij   vrijwel   altijd   een   internationale   horizon   en   internationale   netwerken   (   De   Zaak  Nu  2012,  7).  Presentatie-­‐instellingen  zijn  bijna  allemaal  actief  op  het  gebied  van  beeldende  kunst  (93%  van  de   presentatie-­‐Instellingen)   maar   daarnaast   zijn   ze   ook   actief   op   het   gebied   van   nieuwe   media   (67%),   performance/theater   (42%),   design   (30%)   en   architectuur   (21%)   (De   Zaak   Nu   2012,   16).   Wat   betreft   inkomsten   verwerving   worden   de   grootste   financiële   bronnen   van   de   presentatie-­‐instellingen   gevormd   door   rijkssubsidie   (29%),   subsidies   van   gemeenten   (23%)   en   subsidies   van   overige   overheden   (16%).   Middelen   van   het   Mondriaan   Fonds   van   private   fondsen   staan   wat   lager   (allebei   7%).   Het   aandeel   ‘eigen   inkomsten’   –   onder   andere   publieksinkomsten,  sponsoring  en  inkomsten  uit  opdrachten  van  derden–  is  relatief  klein:  samen  13%  van  de  totale   inkomsten  (De  zaak  Nu  2012,  36).    

(7)

                De   literatuur   over   het   management   en   evalueren   van   prestaties   bij   presentatie-­‐instellingen   is  beperkt.   Dit   onderzoek  heeft  daarom  ook  de  doelstelling  om  te  beoordelen  of  andere  theorieën  over  het  evalueren  van  artistieke   waarde  inpasbaar  zijn  in  de  evaluatie  van  presentatie-­‐instellingen.  Hierbij  zal  met  name  gebruik  worden  gemaakt  van   onderzoeken   gedaan   door   Hans   van   Maanen   (2009),   Miranda   Boorsma   (2009,   2010)   en   Quirijn   Van   den   Hoogen   (2010,  2012).  Deze  publicaties  zijn  toonaangevend  voor  de  master  kunstbeleid  aan  de  Rijksuniversiteit  van  Groningen   en  kunnen  bij  de  opzet  van  dit  onderzoek  niet  worden  genegeerd.  Zij  zijn  echter  gebaseerd  op  onderzoeken  gedaan  in   de   sector   van   de   podiumkunsten.   Ook   het   eerder   genoemde   artikel   van   Radbourne   (2010)   over   het   meten   van   intrinsieke  gevolgen  is  gebaseerd  op  de  ‘performing  arts’.    

                          Dit   tezamen,   de   vermoedelijke   bruikbaarheid   van   de   BSC   bij   culturele   organisaties   en   het   ontbreken   van   gedegen   evaluatieonderzoek   bij   presentatie-­‐instellingen   binnen   de   beeldende   kunstsector,   hebben   tot   de   volgende   hoofdvraag  geleid;  

 

“Kan  de  Balanced  Scorecard  worden  aangepast  zodat  deze  toepasbaar  is  voor  presentatie-­‐instellingen  en  voldoen  de   instellingen  aan  de  benodigde  voorwaarden?  “  

 

Het   beoogde   resultaat   laat   zich   omschrijven   als   het   combineren   van   theorie   en   praktijk   om   een   antwoord   op   de   hoofdvraag  te  kunnen  formuleren.  Dit  onderzoek  zal  bestaan  uit  twee  fases.    

Ten   eerste   zal   er   een   theoretisch   kader   worden   beschreven.   Het   theoretische   gedeelte   is   gekoppeld   aan   de   deelvraag  ‘Is  de  BSC  geschikt  voor  kwalitatief  evalueren  van  presentatie-­‐instellingen  en  onder  welke  voorwaarden?  ’.    

Het   theoretisch   kader   is   onderverdeeld   in   twee   gedeeltes.   Ter   inleiding   van   het   onderwerp   zal   er   eerst   een   omschrijving   worden   gegeven   van   de   ontwikkeling   van   prestatiegericht   beleid   en   kwalitatief   evalueren   en   het   discours  hieromtrent.  Hiervoor  zullen  onder  andere  de  werken  van  Evans  (2000),  Holden  (2004),  Belfoire  (2007)  en   Bunnik  en  Van  Huis  (2011)  aan  te  pas  komen.    

In   het   tweede   gedeelte   zullen   de   voorwaarden   voor   het   gebruik   van   de   BSC   voor   presentatie-­‐instellingen   worden  onderzocht  aan  de  hand  van  eerder  gedane  onderzoeken.  Dit  wordt  gedaan  aan  de  hand  van  een  omschrijving   van  de  ontwikkeling  van  de  Balanced  Scorecard.  Eerst  zal  gekeken  worden  naar  het  ontstaan  van  het  model  en  wordt   er   een   uitleg   gegeven   van   het   klassieke   model   bestemd   voor   het   bedrijfsleven.   De   werken   van   Kaplan   en   Norton   (1991,   1997,   2001),   de   grondleggers   van   de   Balanced   Scorecard,   zijn   hiervoor   leidend.   Een   volgende   stap   wordt   gemaakt  door  te  kijken  naar  de  toepassing  van  de  BSC  op  de  non-­‐profit  sector.  Hiervoor  wordt  gebruik  gemaakt  van   onderzoeken   gedaan   naar   de   toepasbaarheid   van   de   BSC   in   non-­‐profit   organisaties,   onder   ander   uitgevoerd   door   Kaplan  zelf  (2001),  Niven  (2003),  Zimmerman  (2004)  en  Groot  en  Van  Helden  (2007).  Vervolgens  wordt  er  gekeken   naar  de  toepasbaarheid  van  de  BSC  binnen  culturele  instellingen,  oftewel  organisaties  met  een  artistieke  missie.  Dit   gedeelte  weidt  ook  kort  uit  over  artistieke  waarden  en  de  beleving  en  effecten  daarvan,  onder  andere  aan  de  hand  van   de  omschrijving  van  artistieke  waarden  door  Van  Maanen  (2009).  Verder  komen  onderzoeken  naar  de  BSC  aan  bod   binnen  culturele  organisaties  zoals  van  S.  Cherubini  en  G.  Iasevoli  (2006),  M.  Boorsma  en  F.  Chiaravalloti  (2010)  en  F.  

Chiaravelloti  en  Martin  Piber  (2011).  Daarnaast  wordt  er  ook  gekeken  naar  hoe  andere  onderzoekers  omgaan  met  het   meten   van   artistieke   kwaliteit   en   de   beleving   en   effecten   daarvan,   zoals   door   J.   Radbourne   (2010)   en   Q.   Van   den   Hoogen  (2012).  Er  zal  in  dit  kader  ook  gekeken  worden  naar  andere  onderzoeken  naar  het  toepassen  van  de  BSC  bij   andere  beeldende  kunst  gerelateerde  instellingen,  zoals  beeldende  kunst  musea  door  Zorlini  (2012).  Dit  te  samen  zal   leiden  tot  enkele  voorwaarden  waaraan  presentatie-­‐instellingen  aan  zouden  moeten  voldoen  willen  zij  komen  tot  een   succesvolle  invoering  van  de  Balanced  Scorecard  om  zo  invulling  te  geven  aan  prestatiegericht  beleid.    

 

  De  tweede  fase  richt  zich  op  het  koppelen  van  de  generieke  voorwaarden  aan  de  situatie  in  de  praktijk.  Er  zal   gekeken   worden   naar   de   mate   waarin   prestatiegericht   beleid   en   kwalitatief   evalueren   wordt   bedreven   door  

(8)

presentatie-­‐instellingen.  Dit  zal  gebeuren  aan  de  hand  van  onderzoek  gedaan  door  de  belangenorganisatie  De  Zaak  Nu   (2012)   en   interviews   afgenomen   met   presentatie-­‐instellingen   Sign   en   Mediamatic   en   beleidsdocumenten   van   de   desbetreffende  organisaties.  Aan  de  hand  van  deze  bronnen  zullen  de  voorwaarden  worden  getest  en  zal  de  conclusie   inzicht  geven  in  waar  de  kansen  en  belemmeringen  liggen.    

   

Relevantie  

Om   de   relevantie   van   dit   onderzoek   te   verdedigen   is   het   op   zijn   plaats   om   de   noodzakelijkheid   van   een   meetinstrument   te   bevragen.   Gedurende   het   vooronderzoek   heb   ik   getwijfeld   of   de   kunstensector   wel   gebaat   is   bij  

‘meetindicatoren’  en  of  dit  niet  teveel  als  een  bureaucratisch  keurslijf  zal  uitpakken.  Daarnaast  is  de  populariteit  van   modellen  en  meetbare  eenheden  enigszins  paradoxaal  als  er  gekeken  wordt  naar  de  erkenning  van  de  instabiele  en   hybride  identiteit  die  de  kunstwereld  heden  ten  dage  kenmerkt,  een  onderwerp  dat  terug  te  vinden  is  in  de  werken   van  Pascal  van  Gielen  (2009)  en  René  Boomkens  (2011).    

  Zowel   de   externe   kritiek,   geuit   in   de   cultuurvisies,   als   wel   de   interne   kritiek,   zoals   uitgesproken   in   de   artikelen   van   Ruyters   en   Oosterbaan   over   de   geslotenheid   van   kunstinstellingen,   kan   echter   niet   langer   genegeerd   worden.  Dit  geldt  ook  voor  de  ontwikkelingen  in  het  prestatiegericht  beleid  met  het  oog  op  een  evidence  based  culture.  

Het  ontbreken  van  literatuur  en  onderzoek  naar  de  combinatie  van  presentatie-­‐instellingen  en  prestatiegericht  beleid   maakt   dit   onderzoek   relevant   om   twee   redenen.   Ten   eerste   tracht   dit   onderzoek   de   waarde   van   de   Balanced   Scorecard   binnen   het   New   Public   Management   voor   presentatie-­‐instellingen   uiteen   te   zetten,   met   het   oog   op   het   discours   en   politiek   gerelateerde   factoren.   Ten   tweede   poogt   dit   onderzoek   een   gat   te   dichten   met   betrekking   op   kennis  over  het  evaluatiemanagement  van  presentatie-­‐instellingen.    

  De   mogelijke   winst   hiervan   is   dat   de   theorie   rondom   het   management   van   presentatie-­‐instellingen   wordt   verrijkt  met  een  gepast  model  waarin  de  relatie  met  de  verschillende  stakeholders  wordt  onderzocht  en  aan  de  hand   van   de   identiteit   en   de   kwaliteit   van   de   organisatie   kan   worden   aangescherpt.   Doordat   er   in   dit   onderzoek   tevens   gebruik  wordt  gemaakt  van  onderzoek  en  literatuur  uit  andere  kunstdisciplines,  zoals  theater  en  musea  of  algemeen   cultureel-­‐management,  kan  dit  onderzoek  ook  interessant  zijn  voor  het  management  van  andere  kunstdisciplines.  Het   onderzoek   kan   in   die   zin   een   richting   geven   aan   de   hand   van   de   voorwaarden   voor   het   opstellen   van   een   gepast   model.    

 

Met   betrekking   op   de   relevantie   van   dit   onderzoek   moet   ook   de   opmerking   worden   geplaatst   dat   het   empirische   gedeelte   is   gebaseerd   op   slechts   twee   casussen.   De   bevindingen   zijn   dus   slechts   een   indicatie   voor   het   veld   van   presentatie-­‐instellingen.    

                   

 

 

(9)

 

 

(10)

Fase  1  //    Theoretisch  gedeelte  

 

De   BSC   als   meetinstrument   voor   prestatiegericht   beleid   passend   bij   organisaties   met   een  artistieke  waarde.    

                                                     

                                                                                                                                                       Is  de  BSC  geschikt  voor  kwalitatief  evalueren  van  organisaties  met  een  artistieke   missie  en  onder  welke  voorwaarden  ?    

Inleiding                                                                                                                                                                                    

Dit   eerste   hoofdstuk   is   theoretisch   van   opzet   en   heeft   als   uitgangspunt   onderzoeken   gedaan   naar   prestatiegericht   beleid  en  het  gebruik  van  de  Balanced  Scorecard.  De  theorie  op  dit  gebied  heeft  betrekking  op  non-­‐profit  organisaties   en   culturele   instellingen   in   het   algemeen.   Het   ontbreekt   daarbij   aan   onderzoek   naar   prestatiegericht   beleid,   of   het   gebruik   van   de   BSC,   bij   presentatie-­‐instellingen.   Het   doel   van   dit   hoofdstuk   is   dan   ook   het   presenteren   van   een   generiek  model  en  het  formuleren  van  de  voorwaarden  waaraan  presentatie-­‐instellingen  moeten  voldoen  willen  zij  de   BSC  als  evaluatiemodel  succesvol  kunnen  invoeren.  In  de  tweede  fase  wordt,  zoals  aangegeven,  vervolgens  gekeken  of   deze  voorwaarden  aanwezig  zijn  en  om  eventuele  aanpassingen  of  uitbreiding  vragen.    

  Binnen   dit   hoofdstuk   hoort   een   verdediging   van   het   model   als   gepast   instrument   binnen   prestatiegericht   beleid.   Zoals   in   de   inleiding   al   werd   toegelicht,   is   het   gebruik   van   ‘harde   modellen’   binnen   de   culturele   sector   een   delicate   kwestie   en   heeft   de   invoering   van   een   prestatiegericht   beleid   binnen   de   culturele   sector   tot   de   nodige   discussies  geleid.  In  het  eerste  gedeelte  van  dit  hoofdstuk  wordt  daarom  een  korte  inzage  gegeven  in  de  ontwikkeling   van  prestatiegericht  beleid  en  het  discours  omtrent  kwalitatief  meten  in  opdracht  van  de  overheid  met  betrekking  op   culturele  instellingen.  Het  wordt  van  belang  geacht  deze  kwestie  eerst  uiteen  te  zetten  omdat,  zoals  blijkt,  dit  de  kern   raakt  voor  het  opstellen  van  een  BSC  met  het  oog  op  het  formuleren  van  de  (artistieke)  missie  en  de  relatie  tussen   instellingen  en  de  overheid.    

Naast  de  maatschappelijke  verdediging  van  het  model,  is  het  doel  van  dit  onderzoek  het  aanbieden  van  een   instrument  dat  tevens  een  toevoeging  kan  zijn  op  het  vlak  van  cultureel  management.  Zowel  de  interne  situatie  als  de   omgeving   van   veel   presentatie-­‐instellingen,   en   culturele   instellingen   in   het   algemeen,   is   veelzijdig   en   instabiel   van   structuur.  Hierdoor  kunnen  de  taken  en  ervaringen  van  de  organisatieleden  van  elkaar  verschillen.  Evaluatie  kan  dan   worden  ingezet  om  de  neuzen  weer  in  dezelfde  richting  te  krijgen.  Daarnaast  kan  het  model  ook  worden  ingezet  om   de  nieuwe  deelnemers  in  te  lichten  zodat  deze  niet  elke  keer  het  wiel  opnieuw  moeten  uitvinden.  Op  deze  manier  kan   een  organisatie  stap  voor  stap  een  duurzaam  beleid  ontwerpen  dat  mee  gaat  met  de  ontwikkeling  van  de  organisatie   en  de  eisen  vanuit  de  omgeving.    

  In  het  tweede  gedeelte  wordt  er  daarom  stil  gestaan  bij  de  kwalitatieve  kern  van  de  BSC  en  wordt  de  vraag   gesteld   of   het   model   moet   worden   aangepast   wil   het   geschikt   zijn   voor   presentatie-­‐instellingen,   en   aan   welke   voorwaarden   presentatie-­‐instellingen   moeten   voldoen   wil   het   model   als   bruikbaar   evaluatiemodel   kunnen   worden   geïmplementeerd.  Om  antwoord  op  deze  vragen  te  krijgen  wordt  de  ontwikkeling  van  de  BSC  uiteengezet.  Dit  wordt   gedaan   in   drie   stappen.   Ten   eerste   wordt   het   klassieke   commerciële     model   toegelicht.   Vervolgens   wordt   de   stap   gemaakt   naar   het   gebruik   van   het   model   in   de   non-­‐profit   sector,   opgevolgd   door   culturele   instellingen   met   een   artistieke  missie.  

   

(11)

HFST  1  //  De  ontwikkeling  van  prestatiegericht  beleid  

   

De  intrede  van  prestatiegericht  beleid  binnen  de  culturele  sector  wordt  voorafgegaan  door  een  cultuurswitch  in  het   management   denken.   Deze   omslag   is   te   plaatsen   in   een   algemene     ontwikkeling   gedurende   de   jaren   tachtig   en   negentig  waarin  het  zogenaamde  ‘New  Public  Management’  (NPM)  zijn  intrede  deed.  NPM  is  een  verzamelnaam  voor   maatregelen  die  in  de  genoemde  jaren  van  de  vorige  eeuw  zijn  genomen  als  antwoord  op  de  groeiende  behoefte  (of   druk)  naar  professionalisering  van  overheidsinstanties  om  zo  efficiënter  en  marktgerichter  te  werk  te  kunnen  gaan.  

Deze   omslag   wordt   gekenmerkt   door   de   introductie   van   ‘marktconforme’   bedrijfsvoeringsmethoden,   zoals   budgettering   en   moderne   planningstechnieken.   Een   ander   kenmerk   is   de   verlegde   focus   van   ‘besturen   van   handelingen’  naar  ‘besturing  van  prestaties’  (Groot  e.a.  2007,  25-­‐26).  Vanuit  deze  ontwikkeling  zagen  verschillende   management   modellen,   waaronder   de   BSC,   het   licht   in   reorganisaties   van   (semi)   publieke   instellingen   zoals   ziekenhuizen,  zorginstellingen  en  overheidsinstanties.      

  Net  zoals  andere  non-­‐profit  sectoren  ontkwam  de  culturele  sector  niet  aan  deze  ontwikkeling  en  deed  ook   hier   een   meer   marktgericht   beleid   zijn   intrede.   B.   Belfoire   omschrijft   dit   proces   en   de   uitwerking   hiervan   in   haar   artikel  Auditing  Culture;  The  subsidised  cultural  sector  in  the  New  Public  Management  (2007).  Met  dergelijke  literatuur   moet  wel  worden  opgemerkt  dat  de  auteur  spreekt  over  de  situatie  in  Engeland  die  verschilt  met  de  situatie  zoals  we   die   in   Nederland   kennen.   In   de   Nederlandse   literatuur   zijn   de   meningen   verdeeld   over   waar   de   kern   van   deze   kanteling  gezocht  moet  worden.  Zo  kan  de  huidige  economische  crisis  als  omslagpunt  worden  gezien,  maar  anderen   stellen  dat  deze  ontwikkeling  al  begin  jaren  negentig  is  ingezet  (Van  Huis  en  Bunnik  2011,  15).  Belfoire  beschrijft  in   haar  artikel  het  proces  van  de  instrumentalisering  van  de  kunsten.  Hierbij  wordt  ‘kunst  en  cultuur’  door  de  overheid   ingezet  als  instrument  om  maatschappelijke  problemen  aan  te  kaarten  en  aan  te  pakken.  Een  andere  functie  van  het   subsidiëren  en  stimuleren  van  cultuur  en  kunst  is  de  economische  spin-­‐off  die  de  sector  kan  opleveren  op  het  gebied   van  creëren  van  werk,  ‘city  branding’  voor  het  aantrekken  van  toerisme  en  het  aantrekken  van  de  ‘creative  class’  zoals   uiteengezet  door  R.  Florida.  Op  deze  wijze  genereert  een  kunstwerk  niet  alleen  artistieke  waarde,  maar  ook  sociale  en   economische   waarden.   Om   te   controleren   of   de   economische   en   sociale   doelen   waarvoor   de   instellingen   subsidie   hebben   gekregen   ook   daadwerkelijk   zijn   bereikt,   is   de   nadruk   komen   te   liggen   op   het   ‘bewijzen’,   oftewel   het   evalueren   en   meten   van   de   productiviteit   en   de   efficiëntie   van   de   organisatie   ten   opzichte   van   de   vooropgestelde   doelstellingen.    

  Deze  zogenaamde  ‘evidence  based  policy’,  als  onderdeel  van  NPM,  heeft  als  kenmerk  dat  het  de  werking  van   een  bepaald  beleid  op  basis  van  objectieve  kennis  aantoonbaar  wil  verantwoorden.  Bunnik  en  Van  Huis  (Niet  tellen   maar  wegen,  2011)  beginnen  met  een  korte  geschiedenis  waarin  zij  stellen  dat  door  de  toenemende  afstand  tussen   overheid   en   het   werkveld,   ingezet   in   de   jaren   ’80   en   ’90,   de   overheid   de   cultuursector   niet   langer   in   bescherming   neemt   tegen   de   kritische   geluiden   die   worden   geuit   (Bunnik,   10-­‐12).   Deze   ontwikkeling   loopt   parallel   aan   de   verlangens  vanuit  de  overheid  over  de  gewenste  effecten  van  cultuursubsidies  en  hoe  dit  te  meten.  Zo  lag  in  de  jaren  

’80,  gedurende  de  regering  Lubbers,  de  aandacht  op  de  economische  effecten  van  cultuurbeleid.  In  jaren  ’90  verschoof   dit   naar   een   meer   inhoudelijke   discussie   over   de   gewenste   maatschappelijke   impact   van   cultuur,   bijvoorbeeld   ter   stimulering  van  een  multiculturele  samenleving.  Halverwege  de  jaren  ’90  kwam  daar  een  meer  doelgerichte  aanpak   bij  kijken  waarbij  er  gekeken  werd  in  hoeverre  de  overheidsinspanningen  hebben  geleid  tot  het  beoogde  effect.  Deze   tendens   werd   volbracht   in   2001,   wanneer   de   Nederlandse   overheid   de   overstap   maakt   van   een   ‘beleidsbegroting’  

naar  ‘beleidsverantwoording’.  Een  belangrijk  kenmerk  hiervan  is  dat  er  vooraf  verantwoording  moet  worden  afgelegd   over   de   te   bereiken   doelstellingen,   hoe   deze   doelstellingen   worden   bereikt   en   hoe   er   aangetoond   wordt   dat   deze   doelstellingen  zijn  bereikt.  Dit  wordt  een  ‘prestatiegericht  beleid’  genoemd  waarbij  er  ‘prestatie  afspraken’  worden   gemaakt.   Een   evidence-­‐based   beleid   is   hiervan   onderdeel   omdat   deze   vorm   van   beleid   is   ingericht   om  

(12)

‘bewijsmateriaal’    te  verzamelen  om  de  relatie  tussen  beleidsdoelen  –en  resultaten  vast  te  kunnen  stellen.  Een  veel   gehanteerd  systeem  hiervoor  is  een  kosten-­‐baten  analyse  waarbij  de  (positieve)  effecten  van  beleid  worden  vertaald   naar   geldopbrengsten.   De   culturele   sector   moest   hier   tevens   aan   geloven   (Van   den   Hoogen   2012,   25-­‐26).   Deze   financiële   en   kwantitatieve   benadering   schiet   echter   het   doel   van   veel   culturele   instellingen   voorbij.   Verschillende   onderzoekers  en  auteurs  hebben  zich  dan  ook  bezig  gehouden  met  de  vraag  of  het  mogelijk  is  culturele  en  artistieke   effecten   binnen   hun   eigen,   artistieke,   waarde(n)   te   beoordelen.   De   bevindingen   hiervan   zullen   verderop   in   dit   hoofdstuk   uiteen   worden   gezet.   Er   zal   nu   eerst   gekeken   worden   naar   de   discussie   over   de   kloof   tussen   culturele   instellingen  en  de  overheid  op  gebied  van  ‘taal’  en  ‘meten’.  

   

1.A.  Prestatiegericht  beleid  als  kwestie  van  taal    

Ten   eerste   het   begrip   ‘model’.   De   betekenis   van   een   model   laat   zich   omschrijven   als   ‘een   simplificatie   van   de   werkelijkheid’,   iets   wat   als   uitganspunt   verhelderend   kan   zijn   maar   als   het   aan   komt   op   de   ‘artistieke   kern’   niet   opgaat.   Het   gevaar   hiervan   kan   worden   verdedigd   door   Weber’s   waarschuwing   voor   instrumentele   rationaliteit   (doelrationaliteit)  waarbij  rationele  procedures  worden  ingezet  voor  een  doel  dat  op  zichzelf  niet  rationeel  hoeft  te   zijn.  Het  artistieke  doel  van  een  organisatie  raakt  dan  ondergeschikt  aan  de  ‘efficiency’  (Boomkens  2011,  206-­‐207).  

Maar  waarom  is  er  dan  toch  de  keuze  gemaakt  om  een  model  te  onderzoeken?  Boomkens  verwijst  in  zijn  werk  naar   de  meer  relativerende  houding  van  Habermas.  Habermas  stelt  dat  naast  de  doelrationaliteit  ook  ruimte  is  voor  wat  hij   noemt   ‘communicatieve   rationaliteit’.   Hierbij   draait   het   niet   om   objectiveerbare   kennis   en   technische   beheersing   maar  om  Verständigung  (consensus)  op  basis  van  een  machtsvrije  dialoog  tussen  gelijken  (Boomkens  2011,  312-­‐313).  

Deze   insteek   kan   gelinkt   worden   aan   een   uitspraak   van   Van   der   Knaap   die   geciteerd   wordt   door   Van   de   Hoogen   (2010,  25).   Van   der   Knaap   beargumenteert   het   gebruik   van  meetindicatoren  binnen  de  beleidsvoering  als  volgt;   ‘It   gives  focus  and  it  provides  a  language  for  policy,  management  and  even  political  debates.’  (Van  der  Knaap,  2006,  p.  

282).  Oftewel,  het  opstellen  van  een  model  kan  de  betrokkenen  op  één  lijn  krijgen  omdat  zij  vanuit  dezelfde  termen  te   werk  gaan,  wat  bevorderend  kan  zijn  voor  de  ontwikkeling  van  het  management  van  (culturele)instellingen.      

  De  aanwezigheid  van  een  gemeenschappelijke  taal  als  bevorderend  voor  het  debat  en  de  dagelijkse  gang  van   zaken  wordt  tevens  aangehaald  door  Bunnik  en  Van  Huis  (2011).  Bunnik  en  Van  Huis  stellen  dat  het  opportunisme   van   prestatiegerichte   afspraken   tussen   instellingen   en   subsidiërende   overheden   vooral   heeft   geleid   tot   een   bureaucratische  last  in  plaats  van  dat  dit  leidde  tot  inzichtelijkheid  in  elkaars  handelen.  Een  oorzaak  van  dit  probleem   leggen  Bunnik  en  Van  Huis  bij  het  ontbreken  van  kennis  over  de  manier  van  werken  tussen  de  verschillende  partijen   (overheid   en   instellingen).   Zij   stellen   dat   het   ontwikkelen   van   een   geschikt   evaluatiesysteem   begint   met   het   ontwikkelen  van  een  gemeenschappelijke  taal  die  de  kwaliteit  van  de  dialoog  tussen  de  overheid  en  de  instellingen   stimuleert   (Bunnik   en   Van   Huis   2011,   9-­‐11).   Bunnik   en   Van   Huis   raden   instellingen   en   overheidspartners   aan   om   (vaker)  met  elkaar  de  dialoog  aan  te  gaan    en  om  open  te  staan  voor  elkaars  ‘werelden’  (Bunnik    e.a.  2004,20-­‐22).    

  Holden  (Capturing  Cultural  Value:  How  culture  has  become  a  tool  of  government  policy,  2004)  sluit  zich  hierbij   aan   en   stelt   dat   er   een   probleem   is   rondom   het   ontbreken   van   een   gedeeld   ‘vocabulaire’,   ditmaal   gericht   om   de   intrinsieke  waarden  te  verdedigen.  Hij  verwijst  hierbij  naar  het  postmodernisme  waardoor  begrippen  als  ’schoonheid’  

en   ‘cultuur’   zelf   als   cultuur,   tijd   en   plaats   afhankelijke   constructies   worden   beschouwd.   De   culturele   sector   is   zeer   divers,  niet  alleen  qua  disciplines  maar  ook  qua  instellingen  met  elk  hun  eigen  vakgebied  waardoor  het  ‘vocabulaire’  

verder   versnipperd   raakt   (Holden   2004,   23).   Hij   stelt   daarom   dat   het   de   uitdaging   is   om   het   intrinsieke   met   het   instrumentele   te   combineren   door   het   formuleren   van   een   nieuwe   betekenis   van   het   idee   ‘intrinsieke   waarde’   die   zowel  intellectueel  bevredigend  is  als  een  functionele  werking  heeft  (25).  Zo  is  bijvoorbeeld  de  taal  die  de  instellingen   gebruiken   volgens   Holden   te   gericht   op   het   benadrukken   van   een   afhankelijke   positie.   Begrippen   die   vaak   aan   de   culturele   sector   worden   gekoppeld   als   ‘non-­‐profit’,   ‘gesubsidieerde   sector’,   ‘patronage   schap’,   ‘filantropie’   etc.,   zijn  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hier geef je je e-mailadres, je wachtwoord en de servergegevens voor het ontvangen en versturen van e-mail op.. Hou er rekening mee dat de onderstaande afbeelding een

Hoe zorg je voor integraal beleid waarin de mens en hun gedrag centraal staan?.?. 50% van de mensen in

Onlangs is door de ontwikkelaar (woningbouwvereniging Bergopwaarts@Bow) van de locatie hoek Markt/Burgemeester Wijnenstraat een saneringsonderzoek en –plan ingediend bij de pro-

Input gebruikers, belanghebbende en eventuele betrokken inwoners.. Openuitnodiging aan gemeenteraad en alle

‒ Bij procedure 2016-2 en 2017-1 planning uitgesteld -> verwarring meerdere plannen in procedure. ‒ Digitale beschikbaarheid

Schoolbesturen en gemeente willen op termijn naar 4 scholen voor de kern

In deze RJ-Uiting stelt de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) een nieuwe alinea voor in hoofdstuk 645 ‘Toegelaten instellingen volkshuisvesting’, waarin is opgenomen dat de vorm

Zing je via Jamulus controleer dan of je in zoom een rode mute-knop ziet staan, zo ja: klik dan linksonderin zoom naast het microfoontje waar unmute bij staat op het pijltje