BEELDSPRAAK IN SEFALANA SA MENATE
VAN
L.D. RADITLADI
PHILIPPUS THEUNIS VAN STADEN
( MA. )
Proefskrif voorgel~ ter nakoming van die vereistes vir die graad DOCTOR LITERARUM in die departement Bantoetale aan die POTCHEFSTROOMSE UNIVERSITEIT vir C.H.O.
Promotor: DH. S.A. SWANEPOEL
POTCHEFSTROOM
Mei 1985
BEDANKINGS
Graag wil ek die volgende persone en instansies bedank vir hulle bydrae tot die suksesvolle voltooiing van hierdie studie:
Die Here wat aan my die gesondheid gegee het.
Alle dank aan Hom wat ook vrede geskenk het, sodat hierdie studie onderneem kon word.
My promotor Dr. S.A. Swanepoel vir sy hulp en bystand. Dit was 'n voorreg om onder hom te kon studeer.
Die personeel van die Ferdinant Postma-biblioteek vi.r die verkryging van die nodige bronne.
Mnr. J.A. Mashao en mnr. J.M. Pitso wat behulpsaam was met die vertaling van die Setswana voorbeelde.
Mnr. C.J. Esterhuyse en Mnr. J.H. Greyling vir die taalkundige versorging van die Afrikaanse teks.
Mnr. D.N. Byrne vir die taalkundige versorging van die Engelse teks.
Mnr. en Mev. Koekemoer van B.M.E. Klerksdorp vir die fotostatiese afdrukke.
ENSLIN DRUKKERY vir die bindwerk.
My vrou, Nellie, vir die tikwerk, tegniese versorging en morele ondersteuning.
i
I NHOUDSOPGAWE
BLADSY
HOOFSTUK 1
1.0.0.
INLEIDING 11.1.0.
DIE VERSKILLENDE BENADERINGSWYSES 2 1.1.1. DIE TRADISIONELE BENADERINGSWYSE 2 1.1.2. DIE STRUKTURELE BENADERINGSWYSE 4 1 .1.3. DIE TRANSFORMASIONELE GENERATIEWEBENADEHING TG 8
1.1.4. SEMANTIESE BENADERING 11
1.1. 5. 'n BENADEH.INGSWYSE VIR HIEHDIE STUDIE 17
1.2.0.
VERTALING VAN BEELDSPRAAK 281.3.0.
WERKSWYSE .321.3.1. ALGEMENE OORSIG 1 .. 3.2. RAAMWERK
1.3.3. TOEPASSING
HOOFSTUK 2
2.0.0.
GEDIGTE WAT OOR KULTURELE EN GODSDIENSTIGE32
34 34
VERANDERINGE HANDEL 39
2.1.0.
INLEIDING2.2.0.
TSHWANOLOGO / VERANDERING39 40
2.2.1. INHOUD VAN DIE GEDIG 40
2.2.2. BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 41 2.2.3. BESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE 43
GEDIG
2 . 2 . 4 . .fi'R 0 MINE NT E KEN['/[ E R K E 51
i i
2~3~0~ NGWAGA OMOSA
I
NUWE JAAR 552 . 3 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 55
2 . 3 . 2 . BEELDSPF\AAK IN DIE GEDIG 56 2. 3. 3. BESPREKING VAN DIE BEELDSPFIAAK IN DIE GEDIG 57
2. 3. 4. PF\OMINEN'I'E KENI'I!EHKE 64
2~4~0~ MASUPATSELA
I
DIE PADVINDERS 682 . 4 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 68
2
I5
I0
I LENTs wE L A M 0 L ED II
D I E sTEM vAN D I E H u I L E R 682 . 5 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 68
2. 5. 2. BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG 69
2.5.3. BESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 70
2. 5. 4. PROMINEN'I'E KENMEHKE 74
2
I6
I0
I SE L E L 0 sA T 0 N K II
D I E L I E D vAN D I E D 0 N K I E 7 8 2~7~0~ BEELDSPRAAK IN DIE GROEP 78 2 . 7 . 1 . 'I'ABULERING VAN DIE EIENSKAPPE VAN DIEBEELDSPHAAK IN D~E GROEP 2 . 7 . 2 . BESPHEKING VAN DIE 'I'ABEL
HOOFSTUK 3
3~0~0~ GEDIGTE WAT OOR DIE OUDERDOM EN DIE DOOD HANDEL
311.0.
3.2101
3 . 2 . 1 . 3. 2. 2.
3. 2. 3.
3. 2. 4.
INLEIDING
BOTSOFE
I
OUDERDOM INHOUD VAN DIE GEDIG BEELDSPHAAK IN DIE GEDIGBESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG PROMINEN'I'E KENMEHKE
3.3.01
LOSOI
DOOD78 80
84 84 84 84 85 85
90 94
3.3.1. INHOUD VAN DIE GEDIG 94
3 . 3 . 2 . BEELDSPF\AAK IN DIE GEDIG 95 3 .3. 3. BESPREKING VAN DIE BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG 95
3.3.4. PROMINEN'I'E KENJVIERKE 102
l 1 1
3~4~0~
BOSIELA I WEESHEID 106
3 . 4 • 1. IN H 0 U D VAN D I E G ED I G
106
3. 4. 2. BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG
107
3. 4. 3. BESPHEKING VAN DIE BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG
107
3 . 4 . 4 . PHOMINENTE KENMEHKE 111
3
I5
I0
IBEE L D s PR A A K r N D I E G RoE P 113
3 . 5 . 1 . TABULERING VAN DIE EIENSKAPPE VAN DIE
BEELDSPHAAK IN DIE GHOEP 113
3 . 5 . 2 . BESPHEKING VAN DIE TABEL
113
HOOFSTUK 4
4~0~0~
GEDIGTE WAT OOR DIE LEWE VAN DIE
D I
GT
E R HAN
D E L4
I1101 412101 413101
INLEIDING
ROBALA NGWANAKA I SLAAP MY KIND MOTLHOKAGAE I IEMAND SONDER TUISTE
116 116 117 117
4 . 3 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 117
4. 3. 2. BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 118
4 • 3 • 3 • B E S PR EKING VAN D IE B EEL D S P H A A K I N D I E G E D I G 118
4.3.4. PHOMINENTE KENMERKE
121
4~4~0~
MORATWA YO
0TLHADILWENG I
~GELIEFDE
WAT VERLAAT IS 124
4. 4 . l . INHOUD VAN DIE GEDIG
124
4 . 4 . 2 . BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG
125
4. 4. 3. BESPHEKING VAN DIE BEELDSPI1AAK IN DIE GEDIG
125
4.4.4. PI~OMINENTE KENMERKE
126
4~5~0~
SELELO SA MORATI I DIE GEHUIL VAN DI
EGELIEFDE12
94. 5.1. INHOUD VAN DIE GEDIG
129
4. 5. 2. BE S P R E K I N G VAN DIE BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG
129
4
I610
IBEELDSPRAAK I N DIE GROEP 131
4. 6. 1. TABULERING VAN DIE EIENSKAPPE VAN DIE
BEELDSPHAAK IN DIE GHOEP
131
4. 6. 2. BESPHEKING VAN DIE TABEL
131
iv
HOOFSTUK 5
5
I0
I0
I NA Tu
UR G E D I G T E 1345~1~0~ INLEIDING 134
5~2~0~ AFERIKA 134.
5 . 2 . 1 . INHOUDVAN DIE GEDIG 134
5 .2. 2. BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG 135
5 . 2 . 3 . BESPHEKING VAN DIE BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG 135 5~3~0~ FATSHE LA BATSWANA
I
DIE LAND VAN DIEBATSWANA
5 .3. 1. INHOUD VAN DIE GEDIG
5 . 3 . 2 . BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG
514
I0
I LEN AG AI
VELD137
137 137 140
5. 4. 1. INHOUD VAN DIE GEDIG 140.
5 . 4 . 2 . BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 141
5 .4.3. BESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 141
5
I5
I0
I TH AM A L A K A N E 1425 . 5 . 1 . INHOUDVAN DIE GEDIG 142
5
I6
I0
I L Ew
A T L EI s
E E 1425 . 6 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 142
5~7~0~ PULA
I
REEN 1425~7.1. INHOUD VAN DIE GEDIG 142
5. 7. 2. BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 143
5.7. 3. BESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 143
5 . 7 . 4 . PROIVIINENTE KENIVIERKE 145
5
I8
I0
I TAUI
L E Eu
14 75.8 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 147
5~9~0~ SEBATA
I
ROOFDIER 1475. 9 .1. INHOUD VAN DIE GEDIG 147
5
I10
I0
pH OL 0 G 0 L 0 y A MEI
My wILDs B 0 K 1485 . 1 0 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 148
5
I11
I0
Is
E B 0 THOI
F L A p 1485.11.1. INHOUD VAN DIE GEDIG 148
5
I12
I0
I MAR I G AI w
I N T E R 1485 . 1 2 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 148
5 . 1 2 . 2 . BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG 148
5 .12. 3. BESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 149
v
5~13~0~
SEETEBOSIGO I JUNIE
1515.13 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 151
5 . 1 3 . 2. BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG 151
5 . 1 3 . 3 . BESPF\EKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 152
5 . 1 3 . 4 . PR 0 MINE NT E KEN MER K E 15 5
5
I14
I0
Iw A A R DE R I N G
1585.14 . 1 . TABULERING VAN DIE EIENSKAPPE VAN DIE l~)q
BEELDSPF\AAK IN DIE GROEP
5 . 1 4 . 2 . B E S PRE KING VAN D I E TAB E L 15 9
HOOFSTUK 6
61010
I611101 612101
6. 2. 1.
6. 2. 2.
6.2. 3.
6. 2. 4.
613101
6. 3 . 1 . 6. 3. 2.
6. 3. 3.
6 . 3 . 4 .
614101
6. 4. 1.
615101
6. 5. 1.
6.5. 2.
6 . 5 . 3 .
616
I0
I6 .6. 1.
6. 6. 2.
GEDIGTE WAT OOR DI
EEUROPESE OORLOE HANDEL INLEIDING
NT W A Y A 1 9 3 9 - 4 5 I D I E
0 0R L
0G V A N 1 9 3 9 - 4 5
INHOUD VAN DIE GEDIG BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG
BESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG PROMINENTE KENMERKE
MASOLE I SOLDATE
INHOUD VAN DIE GEDIG BEELDSPRAAK IN DIE GEDIGBESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG PROMINENTE KENMERKE
MOTLHABANI I SOLDAAT
INHOUD VAN DIE GEDIGKAGISO I VREDE
INHOUD VAN DIE GEDIG BEELDSPRAAK .IN DIE GEDIG
BESPF\EKING VAN DIE BEELDSPF\AAK IN DIE GEDIG
BEELDSPRAAK IN DIE GROEP
TABULERING VAN DIE EIENSKAPPE VAN DIE BEELDSPHAAK IN DIE GROEP
BESPREKING VAN DIE TABEL
163 163 163 163 164 164 170 172 172 172 173 176 179 179 179 179 180 180 182 182
182
vi
HOOFSTUK 7
7~0~0~ GEDIGTE WAT OOR PERSONE HANDEL 186
7~1~0~ INLEIDING 186
7
I2
I0
I B A B 0 K I B A D I KG 0 s II
pRy s L I ED KuNsT EN A A R s 1877. 2 . 1 . INHOUD VAN DIE GE:DIG 187
7. 2. 2. BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 1$8
7. 2 . 3 . BESPREKING VAN DIE BEELDSPHAAK IN DIE GEDIG 188
7 . 2 . 4 . PROMINENTE KENMERKE 192
7~3~0~ KGOSI KGAMA
I
KONING KGAMA 1947 . 3 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 196
7 . 3 . 2 . BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 197
7. 3. 3. BESPF\EKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 197
7. 3. 4. PROMINENTE KENMERKE 200
7~4~0~ RADITLADI A SEKGOMA
I
RADITLADI VAN SEKGOMA 2027 . 4 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 202
7~5~0~ LEKGASA LOO SEKGOMA
I
DIE VERSTROOIING 203 VAN SEKGOMA-HULLE7. 5 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 203
7. 5. 2. BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 204
7 . 5 . 3 . BESPREKING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 204
7. 5. 4. PROMINENTE KENMERKE 208
7~6~0~ ISANG A LENTSWE 210
7 • 6 • 1 • IN H 0 U D VAN D I E G E D I G 21
o
7
I7
I01
KGOS I TSHAKAI
KONING TSHAKA 211 7 • 7 • 1 • IN H 0 U D VAN D I E G ED I G 2117 . 7 . 2 . BEELDSPRAAK IN DIE GEDIG 211
7 . 7 . 3 . BESPBEKING VAN DIE BEELDSPRAAK 212
7. 7. 4. PROMINENTE KENMERKE 213
7
I8
I0
I D I NG AN A L E M ABu R uI
D I N G A AN EN D I E B 0 E R E 2167 . 8 . 1 . INHOUD VAN DIE GEDIG 216
7
I9
I0
I BEE L D s p R A A K I N D I E G R 0 E p 217 7 . 9 . 1 . TABULERING VAN DIE EIENSKAPPE VAN DIEBEELDSPRAAK IN DIE GROEP 218
7. 9.2. BESPREKING VAN DIE TABEL 218
vii
HOOFSTUK 8
810101 SAMEVATTING EN GEVOLGTREKKING
221811101 DOEL EN WERKSWYSE
2218. 1. 1 . DOEL 221
8. 1. 2. WERKSWYSE 221
812101 BEELDSPRAAK IN DIE BUN DEL
2258. 2. 1. TABULERING VAN DIE BEELDSPRAAK IN DIE BUNDEL 226
8. 2. 2. BESPREKING EN GEVOLGTREKKING 226
CHAPTER 9 I HOOFSTUK 9
910101 IMAGERY IN ~~ALANA~~-~£]~1£ WRITTEN
BY
R~D~RADI T LAD I
2369
I1101 AIM AND METHOD
2369. 1. 1 . AIJVI 236
9. 1 . 2. METHOD 236