• No results found

Pasen 2015 __________

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Pasen 2015 __________"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Pasen 2015 __________

27 maart 2016 + Luc Van Looy Inleiding

Wanneer we aandachtig luisteren naar het verhaal van Jezus en naar de gebeurtenissen van de voorbije week, dan klinkt daaruit een duidelijke boodschap.

- Het is niet waar dat Jezus een moordenaar was of een volksopruier. Men vond geen schuld in Hem.

- Het is niet waar dat men de invloed en de inspiratie die van Jezus uitging zou uitdoven door Hem te kruisigen, integendeel.

- Het is niet waar dat de terroristen die zichzelf opblazen en anderen meenemen in de dood zo hun geluk bereiken.

- Het is niet waar dat men op die manier bouwt aan een betere samenleving.

Integendeel.

De verrijzenis van Christus geeft een totaal andere boodschap. Hij koos voor het leven van velen, voor de vergeving van allen, voor het geluk in Zijn verrezen aanwezigheid.

(2)

Homilie

Twee belangrijke beelden liggen op ons netvlies deze dagen. Het is belangrijk het verband ertussen te zien en te weten hoe we er mee moeten omgaan.

Het beeld van vorige dinsdag en nog de volgende dagen, de zoektocht naar terroristen, de debatten in de Kamer, maar vooral de slachtoffers met veel vragen en zorgen en pijn. En pijn die onze hele bevolking bijeen brengt in solidariteit en mede-lijden.

Het tweede beeld is dat van Golgotha, de kruisweg, de leerlingen die bang wegvluchten, de vrouwen die Hem tot onder het kruis volgen. En dan de verrassende ontmoeting met Maria Magdalena en de schuchtere benadering van het graf door Johannes en Petrus.

We kunnen ons vragen stellen over de gebeurtenissen rond Jezus: “Was hij echt dood? Of was er geen andere, minder gewelddadige manier om de mensheid te verlossen?” en, “Zijn wij dan werkelijk verlost?”

Dat brengt ons bij die andere vraag: “Wat gebeurt er in onze samenleving? Waarom al die slachtoffers, en wat brengt dit voort, ook voor diegenen die zulke aanslagen beramen?”

Ten aanzien van de kruisiging van Christus wordt vandaag een leessleutel aangeboden. Alles opgeven, tot uw leven toe ten voordele van de bevrijding van anderen. Dat bracht leven, zoals een zaad dat sterft en een prachtige vrucht voortbrengt. Wanneer de mensen Christus uitschakelen komt/blijft God aan het werk. En voor God kan de dood niet overheersen.

Christus is mens geworden, gestorven en verrezen om ons te zeggen dat de mens gemaakt is om te leven. Duisternis verdwijnt wanneer een lichtbron verschijnt. De mens is geschapen, man en vrouw samen, om beeld te zijn van God, zoals Jezus, en dus, aandacht te hebben voor de mensen die Hij ontmoette, een zegen te zijn voor de mensen. De dood heeft het pleit verloren. Nadat de Joden Jezus gedood hadden bleven ze met een zwaarwegende kater achter. Dat zien we in wat Judas deed.

De plannen die gesmeed werden om in Zaventem en in de Metro toe te slaan kunnen onmogelijk vreugde schenken aan wie ze uitgedacht heeft. Daar volgt alleen maar nog meer misnoegdheid.

Pasen opent perspectief daar waar alles verloren scheen te zijn. Het betekent meer dan “het leven gaat verder” na een ongeluk of zo, er gebeurt iets, schokkend misschien, niet volgens de vandaag gangbare opvatting. Wie gelooft in de liefde van God ziet verder, graaft dieper, ervaart wat fundamenteel is. In de lezingen van deze dagen komt het woord “zuurdeeg” voor.

Een uitdrukking die verklaart waarom wij solidair in het leven staan. De bedoeling van ons leven is anderen doen groeien, groeien als mens, groeien in aandacht voor elkaar, groeien in de capaciteit te troosten en te vergeven, groeien in de erkenning van de goedheid van elke mens, groeien in geloof in God. Dat deed Jezus, hoop schenken op de toekomst, niet veroordelen maar vergeven, aanmoedigen om niet meer te zondigen, uitnodigen om mee op te trekken. De vrouwen in het evangelie hebben goed begrepen wat het betekent. Ze volgden Hem en dienden Hem. Er staat nergens dat Hij ze expliciet riep, ze begrepen, intuïtief, dat Hij verlossing bracht. Ze waren er nog bij onder het kruis en Hij beloonde hen, zij waren de eersten om Hem te ontmoeten na de verrijzenis. Deze vrouwen dienden Hem, spontaan, met heel hun hart en hun verstand.

(3)

Volgen en dienen zijn twee begrippen. Die drukken een zachte en aandachtige relatie uit, eerder dan angst en geweld. Het Woord van Jezus op het kruis: “Het is volbracht” bedoelt een punt te zetten achter geweld en terreur. Konden alle mensen maar in alle eenvoud opkijken naar die Christus en aanvaarden dat in de verrijzenis de vreugde van ons mens-zijn duidelijk wordt.

Zalig Pasen is een wens, die de hoop uitdrukt dat we door de verrijzenis ons leven anders zouden bekijken, van op de plaats waar Jezus staat. Zijn beeld voor ogen houden helpt ons bij gelijk welke beslissing om aandacht te hebben voor al diegenen die in nood zijn, en met de mensen mee op weg te gaan naar de ontmoeting met God. Deze levenshouding zal ons licht en moed geven. Vertrouwen in de toekomst.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

[r]

[r]

Want door de wijding worden jullie teken en beeld van Christus, Hij voor wie geen mens te min was en die zelf de minste der mensen is willen worden.. Tot slot wil ik graag de

Wanneer we Jezus volgen, kunnen we er niet naast kijken: hij heeft volop aandacht voor de mensen aan de rand.. We kennen de verschillende genezingsverhalen en de wijze waarop hij

Misschien zal het zuiden van de stad (daar waar Soweto ligt) qua aanblik wel veranderen nu men er de laatste jaren bijzonder veel bomen heeft geplant, maar voor de rest valt

‘Galmuggen en gaasvliegen kunnen eveneens heel goed bij lindebomen worden inge- zet, daarin zit geen verschil’, besluit Willemijns. Peter Willemijns Tanja

Grondstoffen ontgonnen binnen Vlaanderen (productieperspectief) en door de Vlaamse consumptie (consumptieperspectief) in 2016 volgens het Vlaamse IO-model... MOBILITEIT,

Dan heb ik het nog niet eens over de zondag en de christelijke feestdagen, waarop U zó indringend aanwezig was dat het in mijn wilde jongensjaren tot heftige conflicten met