• No results found

Religies  brengen  mensen  samen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Religies  brengen  mensen  samen"

Copied!
40
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Religies  brengen  mensen  samen  

 

Verwerking  voor  klasgroepen  

 

Beste  leerkracht  

Met  dit  dossier  kan  je  in  jouw  klas  aan  de  slag  met  de  filmpjes  ‘Vrede  zij  met  u’.  In  dit  dossier  wordt   een  aantal  verwerkingsmethodes  per  filmpje  aangeboden.  Deze  methodes  zijn  opgedeeld  in  drie   categorieën:  reflectieve  methodes,  creatieve  methodes  en  actieve  methodes.  De  reflectieve   verwerking  wordt  verder  verdeeld  in  twee  soorten  reflectie:  inhoudelijke  en  persoonlijke  reflectie.  

Deze  verwerkingsmethodes  kunnen  zo  gecombineerd  worden  tot  een  lesactiviteit   Veel  lees-­‐  en  ontdekkingsplezier!    

 

CCV  in  het  bisdom  Gent  en  IJD  Gent  &  vicariaat  onderwijs  in  het  bisdom  Gent  

   

(2)

Werken  met  het  multimediaal  vormingspakket  

in  de  lessen  r.-­‐k  godsdienst  in  het  secundair  onderwijs 1  

   

 

INVALSHOEK  1:  Getuigenissen  als  hulpmiddel  om  aan  de  interlevensbeschouwelijke  competenties  (ILC)   te  werken.  

 

ILC  waarbij  de  filmfragmenten  als  impuls  kunnen  fungeren:  

 

Eerder  kennisgericht:    

De  leerling  ontdekt  en  verwoordt  

8.   de  eigenheid  van  andere  levensbeschouwingen.  

9.   de   eigenheid   van   een   levensbeschouwing   zoals   een   bevoorrechte   getuige   of   een   relevante   vertegenwoordiger  van  een  levensbeschouwing  ze  voorstelt.  

10.   gelijkenissen  en  verschillen  tussen  levensbeschouwingen.  

18.   de  verschillen  tussen  stereotyperingen  over  een  levensbeschouwing  en  de  binnenkant  van  een   levensbeschouwing.    

19.   moeilijkheden   en   kansen   voor   Interlevensbeschouwelijke   Dialoog   en   Interlevensbeschouwelijk   samenleven.  

20.   de  rol  van  levensbeschouwingen  voor  zichzelf  en  de  samenleving.  

 

Eerder  op  vlak  van  vaardigheden  en  attitudes:    

De  leerling  

15.   verplaatst  zich  in  het  levensbeschouwelijk  perspectief  van  anderen.  

17.   gaat  respectvol  en  open  om  met  de  eigenheid  van  andere  levensbeschouwingen.    

                                                                                                                         

1  Met   dank   aan   Marie-­‐Ann   De   Cocker   en   Veronique   Malfrere,   inspecteur-­‐adviseurs   rooms-­‐katholieke   godsdienst  van  het  bisdom  Gent.  

(3)

INVALSHOEK  2:  Getuigenissen  als  hulpmiddel  om  leerplandoelen  r.-­‐k.godsdienst  SO  te  realiseren.  

 

Bij   elk   filmfragment   vind   je   suggesties   per   leerjaar:   bij   welk   leerplandoel   kan   het   filmfragment   als   impuls  ingezet  worden?  -­‐  We  verwijzen  naar  de  bladzijde  van  het  leerplan  en  het  volgnummer  van   het  terreindoel.  

 

Hoe  verstaan  religies  vrede?  

1B  

71-­‐5:  'Familiekenmerken'  van  een  geloofsgemeenschap  verkennen   BVL  

73-­‐3  Verhalen  beluisteren  van  mensen  die  zoeken  naar  wie  ze  echt  zijn  en  wat  hen  te  doen   staat.  

2A  

96-­‐1:  Aangeven  hoe  mensen  leven  van  innerlijkheid  en  hoe  ze  bronnen  van  leven  zoeken.  

4ASO  

111-­‐4:  Wat  bijdraagt  tot  een  cultuur  van  ontmoeten  aangeven.  

5ASO  

120-­‐1:  Aantonen  dat  een  levensbeschouwing  het  ethisch  denken  en  handelen  beïnvloedt.  

6ASO  

125-­‐5:  Het  belang  en  plaatsen  van  interreligieuze  communicatie  aangeven.  

5BSO  

142-­‐1:   Basiswaarden   om   menswaardig   te   kunnen   samenleven   aangeven   en   levensbeschouwelijk  situeren.  

6BSO  

150-­‐4:  accenten  van  hedendaagse  geloofsbeleving  aangeven.  

5TSO/KSO  

167-­‐4:   De   band   aangeven   tussen   het   'zo   leven,   denken   en   handelen'   van   mensen   en   hun   geloven.  

7BSO-­‐TSO  

191-­‐193:  Terrein  beginnend  maatschappelijk  engagement  –  spoor  1    

Hoe  werken  aan  vrede?  

1B  

71-­‐5  Familiekenmerken'  van  een  geloofsgemeenschap  verkennen.  

BVL  

73-­‐3  Verhalen  beluisteren  van  mensen  die  zoeken  naar  wie  ze  echt  zijn  en  wat  hen  te  doen   staat.  

73-­‐6   Beluisteren   hoe   mensen   in   verbondenheid   met   God   en   Jezus   (o.a.   in   het   bidden,   het   Bijbellezen)  zichzelf  vinden,  overstijgen  en  uitdrukken  

1A  

88-­‐2  Het  appellerende  in  enkele  -­‐ook  Bijbelse  -­‐  verhalen  aangeven   2A  

92-­‐5:   In   verschillende   godsdiensten   elementen   van   uitzicht   en   hoop   aangeven   en   met   voorbeelden  illustreren  

3ASO  

106-­‐7:  Bespreken  hoe  andere  godsdiensten  omgaan  met  hun  bronnen  van  leven.  

4ASO  

111-­‐4:  Wat  bijdraagt  tot  een  cultuur  van  ontmoeten  aangeven.  

(4)

112-­‐7:   In   concrete   ontmoetingsverhalen   verschillende   vormen   van   transcendentie-­‐ervaring   opsporen.  

114-­‐5:   Het   omgaan   met   verschil   als   uitdaging   voor   het   opbouwen   van   een   levensbeschouwelijke  identiteit  bespreken.  

114-­‐6:   De   christelijke   voorkeur   voor   de   arme,   de   vijand   en   de   vreemdeling   bespreken   als   inspiratie  en  uitdaging  (passage  met  H.  Kieboom)  

5ASO  

116-­‐1:  De  vraagstelling  bespreken  die  groeit  in  en  uit  grenservaring.  

118-­‐4:  Vanuit  de  bijbel  het  elkaar  beminnen  -­‐  met  een  voorkeurliefde  voor  de  arme  -­‐  als  een   roeping  verduidelijken.  

120-­‐1:  Aantonen  dat  een  levensbeschouwing  het  ethisch  denken  en  handelen  beïnvloedt.  

6ASO  

122-­‐3:  Bespreken  van  waaruit  mensen  grijpend  of  gevend  in  het  leven  kunnen  staan.  

125-­‐5:  Het  belang  en  plaatsen  van  interreligieuze  communicatie  aangeven.  

3BSO  

  134-­‐1:  Verhalen  beluisteren  en  bespreken  van  mensen  die  'van  God'  leven.  

134-­‐3:  Zien  en  aangeven  hoe  de  inzet  voor  een  ander  in  vele  levensverhalen  een  bron  van   leven  is.  

134-­‐5:  Het  verband  kunnen  leggen  tussen  levensverhalen  van  christenen  en  Jezus'  levensstijl   (passage  H.Kieboom)  

5BSO  

142-­‐1:   Basiswaarden   om   menswaardig   te   kunnen   samenleven   aangeven   en   levensbeschouwelijk  situeren.  

6BSO  

150-­‐4:  accenten  van  hedendaagse  geloofsbeleving  aangeven.  

4TSO/KSO  

163-­‐8:  Het  christelijk  verzet  tegen  onrecht  en  de  keuze  voor  gelijkwaardigheid  illustreren  /   herkennen  in  de  actualiteit  (fragment  H.  Kieboom)  

5TSO/KSO  

167-­‐4:   De   band   aangeven   tussen   het   'zo   leven,   denken   en   handelen'   van   mensen   en   hun   geloven.  

169-­‐6:  De  band  leggen  tussen  een  sociaal  rechtvaardig  zijn  en  een  evangelische  spiritualiteit   (fragment  H.  Kieboom).    

6TSO/KSO  

173-­‐4:  Concrete  uitdrukkingen  van  christelijk  geloven  bespreken  als  een  inspirerend  omgaan   met  grondvragen  van  mens  en  cultuur  (fragment  H.  Kieboom).  

7BSO-­‐TSO    

191-­‐193:  Terrein  beginnend  maatschappelijk  engagement  –  spoor  1    

   

Vrede  vergt  vrijheid   1B  

69-­‐3  In  concrete  levensverhalen  aangeven  hoe  God  mensen  helpt  in  de  beweging  van  donker   naar  licht,  van  angst  naar  vertrouwen.  

BVL  

73-­‐3Verhalen  beluisteren  van  mensen  die  zoeken  naar  wie  ze  echt  zijn  en  wat  hen  te  doen   staat.  

(5)

73-­‐6   Beluisteren   hoe   mensen   in   verbondenheid   met   God   en   Jezus   (o.a.   in   het   bidden,   het   Bijbellezen)  zichzelf  vinden,  overstijgen  en  uitdrukken.  

1A  

88-­‐2  Het  appellerende  in  enkele  -­‐ook  Bijbelse  -­‐  verhalen  aangeven   2A  

96-­‐1:  Aangeven  hoe  mensen  leven  van  innerlijkheid  en  hoe  ze  bronnen  van  leven  zoeken.  

3ASO  

104-­‐4:  evangelische  sleutels  als  inspiratie  voor  het  jezelf  worden  bespreken.  

106-­‐1:  Opsporen  en  bespreken  waar  mensen  vandaag  zoal  leven,  visie  en  kracht  uit  putten.  

4ASO  

111-­‐4:  Wat  bijdraagt  tot  een  cultuur  van  ontmoeten  aangeven.  

5ASO  

120-­‐1:  Aantonen  dat  een  levensbeschouwing  het  ethisch  denken  en  handelen  beïnvloedt.  

6ASO  

125-­‐4:   Bespreken   hoe   mens-­‐,   wereld-­‐   en   godsbeelden   bevrijdend   of   verlammend   kunnen   werken.  

5BSO  

142-­‐1:   Basiswaarden   om   menswaardig   te   kunnen   samenleven   aangeven   en   levensbeschouwelijk  situeren.  

6BSO  

150-­‐4:  accenten  van  hedendaagse  geloofsbeleving  aangeven.  

4TSO/KSO  

161-­‐6:   Aantonen   dat   kiezen   een   voortdurend   zoeken   naar   evenwicht   tussen   vrijheid   en   gebondenheid  inhoudt.  

7BSO-­‐TSO  

191-­‐193:  Terrein  beginnend  maatschappelijk  engagement  –  spoor  1    

     

Religie  en  geweld   1B  

71-­‐5:  'Familiekenmerken'  van  een  geloofsgemeenschap  verkennen   BVL  

73-­‐3:  Verhalen  beluisteren  van  mensen  die  zoeken  naar  wie  ze  echt  zijn  en  wat  hen  te  doen   staat  

2A  

92-­‐5:   In   verschillende   godsdiensten   elementen   van   uitzicht   en   hoop   aangeven   en   met   voorbeelden  illustreren.  

96-­‐1:  aangeven  hoe  mensen  leven  van  innerlijkheid.  

4ASO  

109-­‐7:   Beoordelen   wanneer   een   keuze   authentiek   en   mensbevorderend   kan   genoemd   worden  

114-­‐5:   Het   omgaan   met   verschil   als   uitdaging   voor   het   opbouwen   van   een   levensbeschouwelijke  identiteit  bespreken.  

5ASO  

116-­‐1:  De  vraagstelling  bespreken  die  groeit  in  en  uit  grenservaring.  

120-­‐1:  Aantonen  dat  een  levensbeschouwing  het  ethisch  denken  en  handelen  beïnvloedt.  

6ASO  

(6)

122-­‐3:  Bespreken  van  waaruit  mensen  grijpend  of  gevend  in  het  leven  kunnen  staan.  

5BSO  

142-­‐1:   Basiswaarden   om   menswaardig   te   kunnen   samenleven   aangeven   en   levensbeschouwelijk  situeren.  

142-­‐5:  Het  ethisch  gesprek  op  samenlevingsniveau  aanwijzen  en  kritisch  bevragen.  

6BSO  

150-­‐4:  accenten  van  hedendaagse  geloofsbeleving  aangeven.  

5TSO/KSO  

167-­‐4:   De   band   aangeven   tussen   het   'zo   leven,   denken   en   handelen'   van   mensen   en   hun   geloven.  

7BSO-­‐TSO  

191-­‐193:  Terrein  beginnend  maatschappelijk  engagement  –  spoor  1    

 

Een  parabel  over  vrede   1B  

69-­‐1:   Kennismaken   met   verhalen   met   een   boodschap   en   met   de   sleutelfiguren   in   deze   verhalen  

69-­‐2:  Deze  sleutelfiguren  volgen  (zich  inleven)  in  hun  beweging  en/of  bewogen  worden  van   donker  naar  licht,  van  angst  naar  vertrouwen  

69-­‐4:  Het  belang  van  een  verhaal  voor  mensen  (en  hun  levensbeschouwing)  aangeven   BVL  

73-­‐3:  Verhalen  beluisteren  van  mensen  die  zoeken  naar  wie  ze  echt  zijn  en  wat  hen  te  doen   staat  

1A  

88-­‐2  Het  appellerende  in  enkele  -­‐ook  Bijbelse  -­‐  verhalen  aangeven  

88-­‐5   In   vele   concrete   verhalen,   christelijke   e.a.,   de   rode   draad,   dynamiek   of   sleutel   aanduiden  

5BSO  

142-­‐5:  Het  ethisch  gesprek  op  samenlevingsniveau  aanwijzen  en  kritisch  bevragen.  

4TSO/KSO  

161-­‐3:   In   verhalen   mogelijke   grondhoudingen   die   mensbevorderende   keuzes   mogelijk   maken:  op  het  spoor  komen  –  expliciteren.  

7BSO-­‐TSO  

191-­‐193:  Terrein  beginnend  maatschappelijk  engagement  –  spoor  1    

 

Franciscus,  man  van  vrede   1A  

88-­‐5:   In   vele   concrete   verhalen,   christelijke   e.a.,   de   rode   draad,   dynamiek   of   sleutel   aanduiden  

2A  

92-­‐5:   In   verschillende   godsdiensten   elementen   van   uitzicht   en   hoop   aangeven   en   met   voorbeelden  illustreren  

96-­‐2:  luisteren  en  openstaan  voor  wat  mensen  beroert   96-­‐1:  aangeven  hoe  mensen  leven  van  innerlijkheid.  

3ASO  

104-­‐4:  evangelische  sleutels  als  inspiratie  voor  het  jezelf  worden  bespreken.  

4ASO  

(7)

111-­‐4:  Wat  bijdraagt  tot  een  cultuur  van  ontmoeten  aangeven.  

114-­‐5:   De   christelijke   voorkeur   voor   de   arme,   de   vijand   en   de   vreemdeling   bespreken   als   inspiratie  en  uitdaging  (fragment  H.  Kieboom)  

5ASO  

120-­‐1:  Aantonen  dat  een  levensbeschouwing  het  ethisch  denken  en  handelen  beïnvloedt.  

6ASO  

125-­‐5:  Het  belang  en  plaatsen  van  interreligieuze  communicatie  aangeven.  

3BSO  

134-­‐1:  Verhalen  beluisteren  en  bespreken  van  mensen  die  'van  God'  leven.  

134-­‐5:  Het  verband  kunnen  leggen  tussen  levensverhalen  van  christenen  en  Jezus'  levensstijl.  

5TSO/KSO  

167-­‐4:   De   band   aangeven   tussen   het   'zo   leven,   denken   en   handelen'   van   mensen   en   hun   geloven.  

6TSO/KSO  

173-­‐4:  Concrete  uitdrukkingen  van  christelijk  geloven  bespreken  als  een  inspirerend  omgaan   met  grondvragen  van  mens  en  cultuur  (fragment  H.  Kieboom).  

7BSO-­‐TSO  

191-­‐193:  Terrein  beginnend  maatschappelijk  engagement  –  spoor  1    

   

(8)

1 .  H O E  V E R S T A A N  R E L I G IE S  V R E D E ?  

 

1.1 Reflectieve  verwerking  

 

1.1.1 Inhoudelijke  verwerking  

Vragen  voor  het  bekijken  van  het  filmpje  

1)  Straks  spreken  er  twee  mensen  van  twee  monotheïstische  godsdiensten,  namelijk  de  islam   en  het  jodendom.  Welk  soort  persoon  verwacht  je  bij  deze  twee  godsdiensten?  Bijvoorbeeld:  

christendom  –  priester.    

2)  Hebben  religie  en  vrede  iets  met  elkaar  te  maken?  Waarom  wel  of  niet?    

 

Vragen  tijdens  het  bekijken  van  het  filmpje  

  1)  Maak  een  woordspin  van  de  uitleg  van  het  woord  ‘shalom’.    

   

  2)  Wat  is  het  Hebreeuwse  en  Arabische  woord  voor  vrede?    

 

  3)  Wat  zeggen  moslims  op  het  einde  van  hun  gebed?  Hoeveel  keer  zeggen  ze  dat?    

 

Vragen  na  het  bekijken  van  het  filmpje    

  1)  Waarom  is  er  volgens  Guigi  geen  ‘shalom’  op  een  kerkhof?    

 

  2)  Waarom  vergelijkt  de  rabbi  ‘shalom’  met  een  schilderij?    

 

  3)  Waarom  is  ‘salam’  een  cruciaal  gegeven  in  de  Islam?  

1.1.2 Persoonlijke  verwerking  

 

Zowel  Achaibi  als  Guigi  beschrijven  vrede  als  een  proces,  een  werkwoord,  iets  waar  je  iets  moet  voor   doen.  Hoe  voel  jij  dat  aan?  Wat  zou  je  daarvoor  moeten  doen?    

 

1.2  Creatieve  verwerking   De  christelijke  shalom  

Hebben  christenen  hun  eigen  versie  van  shalom  of  salam?  Bedenk  een  christelijke  vredeswens  die  je   elkaar  kan  toewensen.    

(9)

Benodigdheden:  papier,  balpennen  

Vrede  zij  met  Onze  Vader  

Schrijf  een  extra  bede  aan  het  Onze  Vader,  waarbij  je  iets  gelijkaardigs  maakt  zoals  de  moslims  aan   het  einde  van  ieder  gebed  doen.    

Benodigdheden:  papier,  balpennen    

De  interreligieuze  vredesvlag  

Neem  een  groot  wit  doek  en  schrijf/schilder/spuit/plak  in  het  midden  het  woord  ‘vrede’.  Zoek  in   zoveel  mogelijk  talen  het  woord  ‘vrede’  op  en  laat  de  jongeren  dit  op  de  vlag  schrijven/schilderen/…  

Een  klein  lijstje  met  twintig  talen:  peace  (Engels),  paix  (Frans),  pace  (Italiaans),  مﻡاﺍلﻝسﺱ (Arabisch), (Hindoestaans), ειρήνη  (Grieks),  和平 (Chinees), fred  (Zweeds) mir  (Kroatisch),

(Thai), Frieden (Duits), friður  (IJslands),  平和 (Japans),  ןדירפ (Jiddisch), мир   (Russisch),  pokój  (Pools),  paz  (Spaans),  te  rongo  (Maori),  amani  (Swahili),   (Punjabi)  

Benodigdheden:  groot  wit  doek,  stiften,  schildermateriaal    

2.3  Actieve  verwerking  

 

Op   bezoek   in   verschillende   levensbeschouwelijke   ontmoetingsplaatsen  in  Brussel    

Met  je  klas  kan  je  op  daguitstap  gaan  naar  Brussel  en   daar  verschillende  levensbeschouwelijke  plaatsen  in  de   stad  bezoeken,  zoals  de  Grote  Moskee,  de  Grote   Synagoge,  de  kathedraal,  het  Huis  van  de  mens,  …   Op  elke  plek  kan  je  op  zoek  gaan  naar  vrede:  zie  je  dit  in   elementen  op  deze  plek,  zoals  de  kunst  of  de  decoratie?  

Merk  je  dit  in  het  gebed?  Hoe  beoefent  deze   levensbeschouwing  vrede?  Als  afsluiter  kan  je  in  het  

park  voor  de  kathedraal  rond  de  indrukken  van  de  dag  uitwisselen.    

 

Interlevensbeschouwelijke  dialoog  

Het  organiseren  van  een  interlevensbeschouwelijke  dialoog  lijkt  misschien  een  moeilijke  taak,  maar   het  hoeft  helemaal  niet  zo  te  zijn!  Voor  de  organisatie  kan  je  eventueel  samenwerken  met  de   parochie  of  met  Jokri-­‐groepen.  Er  zijn  een  aantal  stappen  tot  het  organiseren  van  een  interessant   gesprek:    

1. Ga  op  zoek  naar  enkele  jongeren  van  verschillende  geloofsovertuigingen.  Je  kan  bijvoorbeeld   een  gesprek  hebben  met  een  christen,  een  moslim  en  een  agnost.  Het  is  ook  altijd  handig  om   een  moderator  te  hebben  om  het  gesprek  te  begeleiden.  Vraag  aan  de  moderator  om  enkele   vragen  op  te  stellen  rond  vrede  en  verzoening  en  deze  naar  de  jongeren  door  te  sturen.  Zo   kunnen  zij  zich  voorbereiden.    

2. Leg  een  datum  en  een  plek  vast.    

(10)

3. Je  kan  het  gesprek  enkel  voor  je  klas  houden,  of  je  kan  ook  andere  geïnteresseerden   uitnodigen.  Als  je  het  groots  ziet,  kan  je  er  een  echt  evenement  van  maken,  met  posters  en   flyers.  Dat  is  echter  zeker  geen  verplichting!    

4. Laat  het  gesprek  vloeien.  Een  goede  moderator  is  enkel  ondersteunend  en  stuurt  het  gesprek   niet.  Zorg  ook  dat  er  eventueel  nog  vragen  kunnen  worden  gesteld  achteraf.    

5. Klaar!    

Benodigdheden:  sprekers,  een  moderator,  een  zaal,  eventueel  geluidsinstallatie  en  promomateriaal  

Film:  Des  hommes  et  des  dieux  (relatie  christenen-­‐moslims)  

 

Deze  film  is  uitermate  geschikt  om  te  bekijken  in  het  kader  van  de  interreligieuze  dialoog  en  hoe   religies  vrede  bewerkstelligen.  Deze  film  is,  samen  met  de  werkvorm  errond,  te  ontlenen  in  het   catechetisch  documentatiecentrum2  in  Gent.    

Synopsis:  In  een  klooster  in  Algerije  wonen  acht  Franse  cisterciënzer  monniken  in  harmonie  samen   met  de  islamitische  dorpelingen.  Langzaamaan  breekt  het  terrorisme  door  in  het  gebied.  De   monniken  zijn  niettemin  vastbesloten  om  in  de  streek  te  blijven.  Als  ze  enkele  gewonde  terroristen   verzorgen,  zetten  de  autoriteiten  hen  onder  druk  om  het  land  te  verlaten.  

Benodigdheden:  film,  projectiemateriaal  

 

 

                                                                                                                         

2  http://www.ijd.be/spelen-­‐en-­‐films  

(11)

3 .  H O E  W E R K E N  A A N   V R E D E?    

3.1  Reflectieve  verwerking   3.1.1  Inhoudelijke  verwerking  

 

Vragen  voor  het  bekijken  van  het  filmpje    

  1)  Is  vrede  iets  waar  voor  gewerkt  kan  worden?  Waarom  wel  of  niet?  

 

2)  Bedenk  één  persoon  uit  je  omgeving  die  volgens  jou  werkt  aan  vrede.  Hoe  doet  hij/zij  dat?  

 

Achteraf:    

-­‐  Is  deze  persoon  gelovig?    

-­‐  Past  hij/zij  in  het  rijtje  van  de  drie  beluisterde  sprekers?    

 

Vragen  tijdens  het  bekijken  van  het  filmpje  

1)  Schrijf  de  namen  van  de  sprekers  op.  Noteer  bij  elke  spreker  iets  dat  je  verrast.    

 

2)  Naar  welke  boeken  verwijzen  de  sprekers?    

 

3)  Wie  bedoelt  Achaibi  met  “de  mensen  van  het  boek”?    

 

4)  Welke  dimensie  van  vrede  bespreekt  Kieboom?  Geef  een  voorbeeld  hiervan.    

 

Vragen  na  het  bekijken  van  het  filmpje  

1)  

“Tolerantie  is  volledig  ontoereikend.”

 

Waarom  is  dat  zo,  volgens  Guigi?  Ga  je  hiermee  akkoord?  Waarom?  

 

2)  

“In  de  Koran  staat:  vrede  wens  je  aan  iedereen.”  –  Achaibi

  Wat  zou  een  concrete  manier  zijn  om  dat  te  doen?    

 

3)  Hoe  kunnen  we  volgens  Achaibi  in  vrede  leven?    

 

4)  Kieboom  spreekt  over  verdoken  vormen  van  armoede.  Wat  zou  ze  daarmee  willen  zeggen?    

(12)

 

5)  Wat  kunnen  oude  mensen  ons  bijleren,  volgens  Kieboom?  Hoe  ervaar  jij  dat  zelf?    

 

3.1.2  Persoonlijke  verwerking  

 

1)  

“Het  verschil  is  een  rijkdom.”  –  Guigi

 

Kijk  om  je  heen  in  je  klas.  Zoek  naar  een  positief  verschil  tussen  jezelf  en  je  twee  buren.    

 

2)  

“Je  moet  geen  schrik  hebben  van  het  vreemde.”  –  Guigi

  Wat  is  het  raarste  dat  jij  ooit  hebt  gedaan?  Hoe  voelde  je  je  daarbij?    

   

3)  

“We  moeten  samen  bouwen!”  –  Guigi  

 

Bouw  samen  een  vredestoren  (omgekeerd  Jenga,  met  positieve  eigenschappen  op  de   blokken,  die  je  toepast  op  de  persoon  die  erna  mag  leggen,  die  je  zelf  kiest).  

 

4)  De  sociale  dimensie  van  vrede  stichten  houdt  volgens  Kieboom  diaconie  in.  Wat  is   diaconie?  Denk  samen  eens  na  over  wat  jullie  als  klas  op  dit  vlak  (kunnen)  doen.    

 

5)  Is  geloof  volgens  jou  nodig  om  aan  vrede  te  werken?  Waarom  wel  of  niet?  Geef  drie   argumenten  (meer  mag  ook,  natuurlijk  J  ).    

 

3.2  Creatieve  verwerking  

 

(13)

Een  geluksbokaal  maken  

 

“Het  vieren  van  het  leven  is  belangrijk,  ook  op  de  zwakke  momenten.”  

Wat  doe  jij  als  je  eens  slechtgehumeurd  bent?  Hoe  probeer  jij  jezelf  op  te  vrolijken?  Soms,  wanneer   je  een  slecht  moment  hebt,  is  het  moeilijk  om  je  te  herinneren  dat  er  in  elke  dag  wel  een  gelukkig   moment  zit.  Daarom  is  er  volgend  knutselproject!    

We  maken  samen  een  geluksbokaal.  Het  concept  is  heel  eenvoudig:  iedereen  brengt  een  lege  bokaal   mee  van  saus  of  groentjes.  Zorg  ervoor  dat  de  bokalen  volledig  proper  zijn  voor  je  eraan  begint.  

Iedereen  versiert  zijn  of  haar  bokaal  met  materiaal  naar  keuze:  je  kan  de  bokaal  beschilderen,  met   stift  versieren,  onderdompelen  in  glitters,  beplakken  met  crêpepapier,  …  De  mogelijkheden  zijn   eindeloos!  Je  kan  op  de  bokaal  “Geluksbokaal  van….”  schrijven  of  je  kan  de  bokaal  personaliseren   met  een  inspirerende  quote.  Hier  zijn  al  een  paar  voorbeelden:    

-­‐ Geluk  hangt  af  van  wat  men  kan  geven,  niet  van  wat  men  kan  krijgen.  (M.  Gandhi)   -­‐ Je  hebt  een  beetje  geluk  nodig  om  gelukkig  te  worden.  (Aristoteles)  

-­‐ Ons  eigen  geluk  hangt  af  van  de  glimlach  van  de  anderen.  (A.  Einstein)   -­‐ Bij  wie  geluk  heeft,  kalft  zelfs  de  os.  (Jiddische  spreuk)  

-­‐ Door  oogcontact  springt  het  geluk  soms  over.  (E.  Kieckens)  

Je  kan  de  bokaal  ook  versieren  met  foto’s  uit  magazines  of  een  foto  van  jezelf!    

Wanneer  de  bokaal  van  iedereen  af  is,  leg  je  uit  hoe  de  bokaal  werkt.  Elke  dag  schrijf  je  iets  kleins  op   een   papiertje,   iets   wat   je   die   dag   gelukkig   maakte.   Je   kan   ook   een   cinematicket   erin   steken,   een   treinticket,   een   bierviltje,   …   Alles   wat   je   herinnert   aan   een   gelukkig   moment,   is   goed!   Op   een   moment   dat   je   je   dan   wat   minder   goed   in   je   voelt,   open   je   de   bokaal   en   kan   je   de   kleine   geluksmomenten  in  je  leven  herlezen.  Instant  geluk!    

Om   deze   knutselactiviteit   voor   oudere   kinderen   wat   uitdagender   te   maken,   kan   je   de   geluksboodschappen   op   een   speciale   manier   verpakken.   Iedereen   neemt   een   strook   papier   van   ongeveer  1,5  cm  op  28  cm.  Schrijf  je  geluksmoment  van  de  dag  op  het  papiertje  en  volg  daarna  de   volgende  instructies:    

(14)

   

Een  bokaal  gevuld  met  deze  sterretjes  ziet  er  heel  aantrekkelijk  uit!    

 

(15)

Variatie:   maak   een   bokaal   om   in   je   lokaal   te   zetten.   Op   iedere   activiteit   schrijft   één   persoon   het   tofste  moment  van  de  activiteit  op  en  steekt  het  papiertje  in  jullie  bokaal.  Op  het  einde  van  het  jaar   kunnen  deze  briefjes  dan  voorgelezen  worden.  

 

Benodigdheden:  een  bokaal  per  persoon,  decoratiemateriaal    

3.3  Actieve  verwerking  

 

Random  acts  of  kindness-­‐project  

 

In  de  Verenigde  Staten  is  dat  project  bijzonder  populair:  het  willekeurige  vriendelijke-­‐dadenproject.  

Het  doel  van  het  project  is  heel  simpel:  iedereen  aanzetten  tot  meer  goede  daden!  Daag  elkaar  uit   om  gedurende  één  week  zo  veel  mogelijk  goede  daden  te  doen.  Je  kan  een  lijst  meegeven  aan  elke   jongere  waarin  ze  kunnen  doorstrepen  of  ze  kunnen  je  mailen  iedere  keer  als  ze  een  goede  daad   stellen.  Vooral  het  competitieve  aspect  kan  voor  sommigen  heel  motiverend  werken,  dus  laat  hen   zeker  af  en  toe  weten  wat  de  ‘tussenstand’  is!    

Ideeën  voor  goede  daden:    

-­‐ Bel  je  grootouders.  

-­‐ Stuur  iemand  een  e-­‐card.  

-­‐ Deel  je  paraplu  met  iemand.  

-­‐ Bedank  de  postbode.  

-­‐ Schrijf  een  bedankingskaartje  voor  iemand.  

-­‐ Begroet  iemand  met  een  ‘Goedemorgen!’.  

-­‐ Ruim  afval  op  in  je  straat  of  buurt.    

-­‐ Geef  iemand  het  voordeel  van  de  twijfel.    

-­‐ Ga  bloed  geven.  3  

Ter  inspiratie:  lees  het  artikel  in  bijlage  over  Cato  Vonck,  een  leerkrachte  bij  de  Broederschool  in  Sint-­‐

Niklaas  die  haar  leerlingen  een  hele  dag  ‘goedheid’  liet  uitdelen.    

‘Werken  aan  vrede’-­‐traject  

Stippel  een  ‘Werken  aan  vrede’-­‐traject  uit  in  je  stad  of  dorp.  Bezoek  verschillende  plaatsen  waar   mensen  op  hun  manier  aan  vrede  werken.  Mogelijke  plekken  om  te  bezoeken:    

                                                                                                                         

3  Op  deze  site  vind  je  nog  honderden  ideëen  voor  goede  daden:  

https://www.randomactsofkindness.org/kindness-­‐ideas.    

(16)

-­‐ De  kringwinkel   -­‐ Poverello   -­‐ Een  asiel  

-­‐ Een  bibliotheek  met  voorleesuurtjes   -­‐ De  brandweer  

-­‐ Het  OCMW  

-­‐ Een  lokaal  goed  doel    

 

 

(17)

4 .  V R E D E  V E R G T  V R I J H E I D  

 

4.1  Reflectieve  verwerking  

 

4.1.1  Inhoudelijke  verwerking  

 

Voor  het  bekijken  van  het  filmpje    

1) Wat  zou  de  titel  willen  zeggen?  Welke  associaties  roept  de  titel  bij  jou  op?  

 

Tijdens  het  bekijken  van  het  filmpje  

1)  Welke  twee  soorten  vrijheid  zijn  er  volgens  Guigi?  Daaraan  hangt  ook  het  omgekeerde  van   vrijheid  vast,  namelijk  slavernij.  Vul  de  volgende  tabel  in:    

Vrijheid      

Slavernij      

 

Welke  soort  slavernij  komt  met  welke  soort  vrijheid  overeen?  

2)  welke  twee  voorbeelden  geeft  Guigi  bij  de  “slavernij  van  het  object”?  Bedenk  er  zelf  nog   twee.  

3)  Wat  moet  een  christen  doen  volgens  Kieboom?    

 

Na  het  bekijken  van  het  filmpje  

1)  Wat  is  volgens  Guigi  de  slavernij  van  het  object?  Bedenk  hiertegen  enkele  remedies.    

  2)  Wie  (of  wat)  zijn  vredestichters  volgens  Kieboom?    

  Wie  is  volgens  jou  een  vredestichter?  Waarom?  

 

4.1.2  Persoonlijke  verwerking  

1) Voel  jij  je  vrij?  Bespreek  met  je  buur  wat  vrijheid  voor  jou  betekent.    

2) Spreekwoorden  met  “vrijheid”.  Kies  één  spreekwoord  uit  dat  uitdrukt  hoe  vrij  jij  je  voelt.  

Leg  de  link  met  vraag  twee.    

 

Vrijheid  blijheid.  

Vrijheid  is  een  heel  belangrijk  goed.  

 

Weldaad  ontvaan  vrijheid  vergaan.  

Als  iemand  iets  goeds  voor  jou  heeft  gedaan  dan  zul  je  altijd  het  gevoel  hebben  dat  je  hen   iets  schuldig  bent.  

 

(18)

Hij  is  zo  vrij  als  een  vogeltje  .   Hij  heeft  erg  veel  vrijheid.  

 

Iemands  wieken  korten.  

Iemands  vrijheid  inperken.  

 

De  teugels  laten  schieten.  

Meer  vrijheid  geven.  

 

De  teugels  kort  houden.  

Weinig  vrijheid  geven.  

 

Honden  op  de  band  vangen  geen  hazen/  Honden  aan  de  lijn  vangen  geen  hazen.    

Als  je  wilt  dat  iemand  iets  goed  doet  moet  je  hem  ook  vrijheid  (vertrouwen)  geven.  

 

Iemand  kort  houden.  

Iemand  weinig  vrijheid  geven  in  zijn  handelen.  

 

De  schoot  vieren.  

Wat  meer  vrijheid  geven.  

 

Iemand  te  veel  bot  geven.  

Iemand  teveel  vrijheid  geven.  

 

4.2  Creatieve  verwerking   Landkaart  naar  vrede  

“Zoek  eerst  de  vrede  in  jezelf  en  duizenden  rondom  jou  zullen  ook  vrede   vinden.”    

Hoe  doe  je  dat,  op  zoek  gaan  naar  de  vrede  in  jezelf?  Wat  zijn  de  mijlpalen  op  je  persoonlijke  kaart   naar  vrede?  Bedenk  voor  jezelf  enkele  bronnen  van  vrede.  Een  paar  voorbeelden:    

-­‐ Gaan  wandelen  met  de  hond   -­‐ Bidden  

-­‐ Met  vrienden  op  stap  gaan     -­‐ Naar  Jokri  komen  J    

-­‐ Muziek  maken    

Neem  een  groot  stuk  papier  en  stippel  hier  een  pad  op  uit.  Zet  je  mijlpalen  ook  op  dit  pad.  Je  pad   eindigt  echter  niet  bij  vrede  in  jezelf!  Je  route  loopt  verder:  hoe  kan  je  deze  vrede  uitdragen  naar   anderen?  Maak  hiervan  ook  mijlpalen  op  je  route.    

Benodigdheden:  groot  blad  papier  per  persoon,  stiften  en  balpennen    

(19)

4.3  Actieve  verwerking    “Het  onkruid  uit  je  hart  wieden”  

Kieboom  spreekt  over  hoe  je  het  onkruid  uit  je  hart  moet  wieden,  om  vrede  te  bereiken.  In  onze   traditie  bestaat  er  een  periode  waarin  we  allemaal  worden  opgeroepen  om  na  te  denken  over  dit   onkruid  in  ons  hart,  de  veertigdagentijd.  IJD  heeft  voor  de  vastenperiode  al  een  spel  uitgedacht,   waarbij  je  met  je  klas  kan  praten  over  ‘vaste  gewoontes’.  Het  Kopzorgenspel  kan  je  vinden  in  bijlage.  

Daarnaast  hebben  we  in  onze  kerk  ook  een  sacrament  om  het  onkruid  met  Gods  hulp  uit  je  hart  te   wieden:  het  verzoeningsgesprek.  In  het  catechetisch  documentatiecentrum4  in  Gent  zijn  er  een   aantal  spelen  rond  de  sacramenten,  zoals  ‘Van  7  sacramenten  en  77  woorden’  die  je  als  leerkracht   gratis  kan  uitlenen.    

   

                                                                                                                         

4  Adres  en  openingsuren  van  het  catechetisch  documentatiecentrum  vind  je  in  de  bijlagen.    

(20)

5 .  R E L I G I E  E N  G E W E L D  

 

5.1  Reflectieve  verwerking   5.1.1  Inhoudelijke  verwerking  

 

Voor  het  bekijken  van  het  filmpje:    

1)  Associeer  jij  religies  met  geweld?  Waarom  wel  of  niet?  Wat  denk  je  dat  de  mening  zal  zijn   van  Guigi  en  Achaibi?    

 

Tijdens  het  bekijken  van  het  filmpje:  

1)  Wat  is  het  grote  ongeluk  van  religies,  volgens  Guigi?  

2)  Waar  pleiten  alle  godsdiensten  voor?  

3)  Welk  soort  islam  bestaat  er  volgens  Achaibi?  Wat  houdt  ze  in?    

 

Na  het  bekijken  van  het  filmpje:    

1) Wat  is  volgens  Achaibi  het  antwoord  op  het  vele  geweld  door  fundamentalistische   moslims?    

2) Hierover  bestaan  zeer  verschillende  meningen.  Lees  twee  contrasterende  opiniestukken.  

Welk  standpunt  draagt  Achaibi  uit?  Ga  je  hiermee  akkoord?    

 

5.1.2 Persoonlijke  verwerking  

1) Religie  leidt  naar  geweld.  Heb  jij  dat  al  ervaren?  Was  het  een  persoonlijke  ervaring  of  iets   dat  je  zag  gebeuren?  Wat  waren  je  bedenkingen  hierbij?    

 

2) Religie  leidt  naar  vrede.  Heb  jij  dat  al  ervaren?  Hoe  zou  een  religie  vrede  kunnen   bewerkstelligen?    

 

3) Vanwaar  komt  volgens  jou  de  gedachte  of  overtuiging  dat  religie  bron  van  geweld  is?  Ga   je  hiermee  akkoord?  Overleg  met  je  klasgenoten  hierover.  

 

5.2  Creatieve  verwerking   Nieuws  in  perspectief  

Verdeel  je  klas  in  twee  kleinere  groepjes.  Leg  hen  een  artikel  voor  van  recente  conflicten  in  naam  van   God.  Elke  groep  brengt  een  kort  nieuwsbericht  waarin  de  gebeurtenissen  uit  het  artikel  worden   gereconstrueerd  vanuit  christelijk  en  moslimperspectief.  Daarna  sluit  je  het  nieuwsbericht  af  met  een   gedeelde  boodschap  vanuit  beide  religies.    

Benodigdheden:  artikels  over  religieus  geweld,  papier  en  balpennen.  

 

(21)

5.3  Actieve  verwerking   God  blogt  mee  

Hoe  zou  God  reageren  op  al  het  religieuze  geweld  in  onze  wereld?  Op  de  oorlogen  die  gevoerd   worden  in  Zijn  naam?  Verzamel  een  aantal  krantenkoppen  over  religieus  geweld.  Leg  een  groot  vel   papier  op  de  tafel  en  schrijf  in  het  midden  ‘Geweld  in  Mijn  Naam’.  Plak  de  krantenkoppen  op  het   blad  papier.  Iedereen  wandelt  in  stilte  rond  de  tafel  en  leest  de  krantenkoppen.  Daarna  reageert   iedereen  in  naam  van  God  op  de  krantenkoppen.  Het  is  niet  de  bedoeling  om  te  reageren  op  elkaars   reacties.  Dit  kan  makkelijk  tien  minuten  duren.  

De  reacties  worden  voorgelezen.  Iedereen  krijgt  nu  de  kans  om  te  reageren.    

Benodigdheden:  papier,  pennen,  krantenkoppen    

 

 

(22)

6 .  P A R A B E L  G U I G I    

6.1  Reflectieve  verwerking  

 

6.1.1  Inhoudelijke  verwerking    

Voor  het  bekijken  van  het  filmpje  

1) Guigi  zal  in  dit  filmpje  een  verhaal  vertellen.  Jezus  vertelde  ook  heel  vaak  verhalen,  parabels   genaamd.  Er  bestaat  een  verschil  tussen  verhalen  en  Jezus’  parabels.  Lees  onderstaande   tekst  en  noteer  enkele  verschillen.    

2) Waarom  vertelde  Jezus  parabels?  Wat  is  het  doel  van  een  parabel?  Ga  op  verkenning!    

3) In  onderstaande  tekst  vind  je  de  kenmerken  van  een  parabel  terug.  Merk  je  die  ook  op  bij   Guigi?    

 

Kenmerken  van  een  parabel5:    

1) Parabels  vertrekken  vanuit  een  vertrouwde,  concrete  situatie  uit  het  gewone  leven  en   worden  zo  herkenbaar  voor  iedereen.  Er  wordt  gebruik  gemaakt  van  dagdagelijkse  

gebeurtenissen  die  behoren  tot  die  tijd.  Die  alledaagse  situatie  blijkt  achteraf  niet  toevallig   gekozen  te  zijn.  Bij  Bijbelse  parabels  staat  deze  situatie  dikwijls  symbool  voor  het  Rijk  Gods.    

2) Parabels  zijn  doordenkers.  Ze  bevatten  meestal  ongewone,  opvallende,  storende  en  

paradoxale  elementen.  Er  gebeurt  altijd  iets  onverwachts,  de  normale  gang  van  zaken  wordt   bewust  op  zijn  kop  gezet.  Op  die  manier  worden  de  toehoorders  geërgerd  en  geschokt.    

3) Dit  schokeffect  is  eigen  aan  elke  parabel.  Het  wil  de  toehoorders  dwingen  hun  alledaagse   manier  van  leven  ter  discussie  te  stellen  en  deze  eens  vanuit  een  andere  hoek  te  bekijken,   namelijk  vanuit  de  nieuwe  levensmogelijkheden  die  door  de  parabels  ontsloten  worden.  Een   parabel  wil  dus  een  reactie  uitlokken  bij  de  toehoorders.    

4) Een  parabel  wil  niet  enkel  een  nieuw  inzicht  bijbrengen.  Hij  bevat  ook  en  vooral  een  oproep   om  anders  te  gaan  leven.  Hij  zet  aan  tot  handelen.  Hij  zegt  tot  ieder  van  ons:  ‘Doet  u  dan   voortaan  net  zo’  (Lc  37,  10).  Een  goed  vertelde  parabel  plaatst  de  luisteraar  voor  de  keuze   tussen  zienswijzen  of  levensmogelijkheden:  de  oude,  kortzichtige  houding  van  iemand  die   bijvoorbeeld  niet  wil  vergeven,  of  die  nieuwe,  ruimdenkende  houding  van  onvoorwaardelijke   barmhartigheid,  die  door  Jezus  wordt  voorgehouden.  Wie  een  parabel  gehoord  heeft,  zal   moeten  kiezen  tussen  zijn  eigen  standpunt  en  het  standpunt  van  Jezus.  Hij  is  na  een  

parabelverhaal  niet  langer  dezelfde  als  voorheen.  Hij  moet  nu  reageren,  positief  of  negatief,   maar  neutraal  blijven  kan  hij  niet.  Hij  moet  zich  nu  ofwel  openen  voor  de  nieuwe  wereld  van   God,  die  Jezus  ter  sprake  brengt,  ofwel  er  zich  hardnekkig  voor  sluiten.  In  die  zin  keert  een   parabelwoord  nooit  ledig  of  zonder  resultaat  terug.  Een  parabel  is  dus  niet  af  zonder   deelname  van  de  toehoorder  en  heeft  op  die  manier  een  open  einde.    

Tijdens  het  bekijken  van  het  filmpje  

1) Wie  zijn  de  personages  in  het  verhaal?  

2) Wat  is  Gods  reactie  op  de  acties  van  de  broers?    

Na  het  bekijken  van  het  filmpje                                                                                                                            

5  Bron:   Achten,   H.   en   Brans,   A.   Parabels   in   het   onderwijs.   Hoe   ga   je   ermee   aan   de   slag?   Bachelorproef   aan   Artevelde  Hogeschool.  2011..  

(23)

1) Wat  is  het  thema  van  het  verhaal?    

2) Je  kan  op  verschillende  manieren  een  ‘nood’  hebben.  Wat  zijn  die  twee  manieren  hier?    

3) Herken  je  de  noden  van  de  twee  broers  in  je  eigen  omgeving?  Bedenk  bij  de  twee  broers   iemand  uit  je  omgeving  die  ook  zo’n  nood  kan  hebben.  Hoe  zou  jij  hen  kunnen  helpen?    

4) Wie  is  er  volgens  jou  rijk  in  het  verhaal  van  Guigi?    

5) Lees  onderstaande  moderne  parabel6:     WAAROM?    

Arthur  Ashe*,  een  heel  goede  tennisspeler,  die  het  toernooi  in  Wimbledon  won  in  1975,  had   AIDS.  Het  zou  niet  lang  meer  duren  eer  hij  zou  sterven.  Van  over  de  hele  wereld  kreeg  hij   brieven  van  zijn  fans.  Een  van  hen  vroeg:  ‘Waarom  heeft  God  jou  die  ziekte  doen  krijgen?’  

Arthur  Ashe  schreef  terug:  ‘Over  heel  de  wereld  zijn  er  50.000.000  kinderen  die  beginnen  te   tennissen,   er   zijn   er   5.000.000   die   leren   tennis   spelen   500.000   leren   professioneel   te   tennissen,   50.000   komen   terecht   in   competities   50   bereiken   Wimbledon,   vier   bereiken   de   halve  finale,  twee  bereiken  de  finale.  Toen  ik  de  beker  in  mijn  handen  had,  heb  ik  nooit  aan   God   gevraagd:   ‘Waarom   ik?’   Nu   ik   pijn   heb,   vind   ik   ook   niet   dat   ik   aan   God   moet   vragen:  

‘Waarom  ik?’  .  

*   Ashe   was   een   bekende   zwarte   Amerikaanse   tennisspeler,   die   stierf   op   6   februari   1993,   tengevolge   van   AIDS.   Hij   had   het   virus   opgelopen   na   een   bloedtransfusie   bij   een   hartoperatie.  

Wat  zijn  de  gelijkenissen  met  het  verhaal  van  Guigi?    

6) Vergelijk  de  parabel  van  de  verloren  zoon  (Lucas  15)  met  het  verhaal  van  de  twee  zonen  dat   Guigi  vertelde.  Gebruik  voor  je  vergelijking  de  volgende  vragen:    

a. Wat  is  de  houding  van  de  oudere  broer  ten  opzichte  van  de  verloren  broer?    

b. Wie  heeft  er  geen  vreugde  in  de  twee  verhalen?    

c. Wat  is  de  houding  van  de  vader  in  de  parabel?  Bij  wie  merk  je  deze  houding  in  Guigi’s   verhaal?    

6.1.2  Persoonlijke  verwerking  

1)  Wie  van  de  broers  heeft  volgens  jullie  het  graan  het  meeste  nodig?  Hebben  de  broers   goed  gehandeld?  Hoe  zou  jij  handelen  als  iemand  in  jouw  omgeving  jouw  ‘graan’  meer  nodig   zou  hebben  dan  jijzelf?    

2)      

6.2  Creatieve  verwerking   Parabels  schrijven  voor  dummies  

We  bekijken  het  filmpje  nog  eens.  Waarom  is  dat  een  parabel,  volgens  jullie?  Hoe  vertelde  Jezus   parabels?  Lees  een  korte  parabel  van  Jezus.  Hoe  pakt  Hij  dat  aan?  We  schrijven  nu  zelf  een  parabel   aan  de  hand  van  de  twee  voorbeelden.  Start  bij  een  beginsituatie  die  voor  jou  herkenbaar  is.  Hoe  kan   de  situatie  een  verrassende  en  positieve  wending  nemen?    

 

                                                                                                                         

6  Bron:  C.  Leterme.  Een  parel  voor  elke  dag,  Uitgeverij  Averbode,  2007,  p.  41.  

(24)

6.3  Actieve  verwerking   Hoe  rijk  ben  jij?  

De  broers  vinden  elk  dat  zijzelf  rijk  zijn  en  hun  broer  arm.  Wie  is  er  volgens  jou  de  rijke  broer?  Op   welke  manieren  kan  je  allemaal  rijk  zijn?  Iedereen  krijgt  een  krant  en  een  schaar.  In  het  midden  ligt   een  groot  blad  papier  met  in  het  midden  het  woord  RIJKDOM  erop.  Knip  woorden  of  beelden  uit  de   krant  die  voor  jou  rijkdom  uitstralen  en  leg  ze  op  het  blad.  Na  vijf  tot  tien  minuten  bespreekt  de   begeleider  de  woorden  of  prenten  met  iedereen  en  schikt  ze  in  twee  categorieën:  materiële  en   spirituele  rijkdom.    

   

(25)

7 .  F R A N C I S C U S ,  M A N  V A N  V R E D E   7.1  Reflectieve  verwerking  

 

7.1.1  Inhoudelijke  verwerking  

 

Voor  het  bekijken  van  het  filmpje  

1) Zegt  de  naam  Franciscus  jou  iets?  Wat?  (bv.  woordspin  maken  op  bord)    

Tijdens  het  bekijken  van  het  filmpje  

1) Kieboom   verwijst   naar   één   specifieke   daad   van   Franciscus   waaruit   ten   volle   liefde   en   tederheid  spreekt.  Wat  is  dat?    

2) Ze  vermeldt  ook  nog  een  tweede  Franciscus.  Wie?    

3) Wie  is  Franciscus  gaan  opzoeken?    

Na  het  bekijken  van  het  filmpje  

1) Waarom  zou  Kieboom  zijn  kus  aan  de  melaatse  een  daad  van  vrede  noemen?  

2) Franciscus   stelt   ook   nog   een   tweede   daad,   die   ook   belangrijk   is   volgens   Kieboom.   Hij   bezoekt   de   sultan   in   Damiët.   Maak   een   vergelijking   tussen   een   typische   kruisvaarder   en   Franciscus:    

 

  Wapens?     Doel?  

Kruisvaarder   Ja   Bekeren   en  

plunderen  

Franciscus   Nee   Dialoog  

Waarom  is  zijn  daad  zo  speciaal?    

 

3) “Het   ideaal   van   de   jonge   mannen   was   om   ridder   te   worden,   om   gewapend   ten   strijde   te   trekken  tegen  de  islam.”  

Herkennen  jullie  hier  een  actueel  fenomeen  in?    

 

4) Deze   twee   voorbeelden   illustreren   Franciscus’   aanpak   voor   vrede.   Hij   neemt   een   houding   aan,   die   afwijkt   van   de   gebruikelijke   houding.   Beschrijf   zijn   houding   bij   deze   twee   voorbeelden:    

1. Kus  aan  de  melaatse:    

“Tijdens   een   rit   te   paard   kwam   Franciscus   eens   in   de   buurt   van   Assisi   een   melaatse   tegen.  Gewoonlijk  deed  het  zien  van  melaatsen  hem  huiveren  en  vluchtte  hij  vol  afkeer   van  hen  weg.  Al  moest  hij  zich  nu  geweld  aandoen,  hij  liet  zich  niet  afschrikken:  hij  gleed   van  zijn  paard,  gaf  de  melaatse  een  geldstuk  en  kuste  hem  de  hand.  Daarop  omhelsde  de   melaatse  hem  en  gaf  hem  de  vredeskus.  Franciscus  besteeg  vervolgens  weer  zijn  paard   en  zette  zijn  rit  voort…”  

2. Franciscus  gaat  naar  de  sultan  

“Franciscus  gaat  in  1219  naar  Damiate  in  Egypte  om  het  kruisvaarderskamp  te  bezoeken.  

Hij   ziet   zelfs   kans   bij   de   sultan,   Melek   el-­‐Kamil   te   komen   en   met   hem   te   spreken.   De   sultan   wordt   niet   bekeerd   tot   het   Christendom,   maar   tijdgenoten   vertellen   wel   dat   el-­‐

Kamil   na   zijn   gesprek   met   Franciscus   veranderd   is.   Het   is   een   unieke   gebeurtenis.  

Franciscus   brengt   de   boodschap   van   de   vrede   te   midden   van   het   strijdgewoel   van   de  

(26)

kruistochten.  Franciscus  vertrekt  hierna  naar  het  heilige  land  om  de  plaatsen  waar  Jezus   is  geweest  te  bezoeken.  Een  broeder  uit  Italië  komt  naar  het  heilige  land  om  Franciscus   te   waarschuwen   dat   er   grote   problemen   in   de   orde   zijn   en   hij   keert   zo   snel   mogelijk   terug.”  

   

7.1.2 Persoonlijke  verwerking  

Franciscus  kust  een  melaatse.  Wat  maakt  dat  zo  speciaal?    

In  zijn  biografie  lezen  we:    

“Tijdens  een  rit  te  paard  kwam  Franciscus  eens  in  de  buurt  van  Assisi  een  melaatse  tegen.  Gewoonlijk   deed  het  zien  van  melaatsen  hem  huiveren  en  vluchtte  hij  vol  afkeer  van  hen  weg.  Al  moest  hij  zich   nu   geweld   aandoen,   hij   liet   zich   niet   afschrikken:   hij   gleed   van   zijn   paard,   gaf   de   melaatse   een   geldstuk   en   kuste   hem   de   hand.   Daarop   omhelsde   de   melaatse   hem   en   gaf   hem   de   vredeskus.  

Franciscus  besteeg  vervolgens  weer  zijn  paard  en  zette  zijn  rit  voort…”  

Hoe  zou  jij  je  voelen  als  je  zo’n  ziek  persoon  tegenkwam?  Vind  je  Franciscus’  reactie  normaal?    

 

7.2  Creatieve  verwerking  

 

Franciscus  ontmoet  een  melaatse:  poëzie  

Lees  het  gedicht  over  Franciscus  die  een  kus  geeft  aan  de  melaatse.    

 

Franciscus  ontmoet  een  melaatse    

Hij  hoorde  de  klank  van  de  bel,  haperend   in  een  verlamde  hand,  en  rook  

de  kwalijke  geur  nog  voordat  hij   in  de  mist  de  figuur  ontwaarde   op  weg  naar  Assisi,  een  reiziger   met  lompen  rond  handen  en  voeten,   zoals  door  de  wet  bepaald  om  de  kwaal  

te  verbergen,  de  onmenselijkheid  van  een  mens   zonder  vingers  en  tenen,  en  hij  trachtte  

zich  het  gelaat  voor  te  stellen,  

slappe  spieren  die  alleen  maar  verrassing  tonen,   zachte  oogleden  altijd  open  voor  dreigend  verval,   vlees  zacht  en  dik  als  rottend  hout.  

(27)

 

Franciscus  zag  in  doffe  ogen,  hem  nabij   als  de  ogen  van  zijn  lieve  moeder,   een  broer,  dan  iemand  dierbaarder  nog,  

gehuld  zoals  anderen  ooit  in  stoffen  van  zijn  vader   waaraan  eerst  Engelse  herders  hadden  verdiend   en  de  wevers  van  Gent,  een  huid  

eerst  gebleekt  als  ivoor,  een  bloem   oplichtend  in  sneeuw,  haast  zo  volmaakt   dat  ze  enkel  kon  vergaan.  Franciscus  

deed  het  enige  dat  hij  doen  kon,  de  hoge  zon   had  nu  de  mist  al  weggebrand.  

 

Hij  ontzwachtelde  het  gezicht,   vol  aandacht  voor  de  trekken  

door  de  hand  van  een  meester  gevormd,   beeld  en  gelijkenis  van  de  dood  

die  glans  geeft  aan  al  wat  leeft.  

Hij  sloot  zijn  ogen  en  kuste.  

 

David  Citino   vert.  H.G.  

 

Schrijf  een  dagboekfragment  voor  de  dag  die  Franciscus  beleefde  toen  hij  de  melaatse  ontmoette.    

7.3  Actieve  verwerking  

In  het  catechetisch  documentatiecentrum7  kan  je  een  speldoos  ontlenen  rond  Franciscus.  Hierin   zitten   vijf   werkvormen   voor   verschillende   leeftijden   en   van   verschillende   duur.   Enkele   voorbeelden:    

-­‐ De  mindere  broeders  van  Trans-­‐Catanië:  In  het  jaar  1250,  enkele  jaren  na  de  dood  van  Sint-­‐

Franciscus,   is   de   orde   die   hij   heeft   gesticht   (de   minderbroeders)   verdeeld.   Elke   groep   interpreteert  de  regel  van  Franciscus  op  zijn  manier,  en  probeert  zo  veel  mogelijk  aanhangers   te   werven   in   Italië.   Aan   de   hand   van   dit   actieve   spel   strijd   je   met   jouw   orde   voor   het   verspreiden  van  Franciscaanse  waarden  zoals  vrede,  broederschap,  armoede.    

                                                                                                                         

7  Adres  en  openingsuren  van  het  documentatiecentrum  vind  je  in  bijlage.  

(28)

-­‐ De  wolf  in  de  stad:  in  de  legende  van  de  wolf  van  Gubbio  demonstreert  Franciscus  hoe  de  

‘wolven’   in   de   maatschappij   vredevol   benaderd   kunnen   worden.   Wij   kunnen   zijn   kennis   gebruiken  om  in  onze  eigen  wolvenstad  vrede  te  sluiten  met  de  weerwolven!    

Je  kan  deze  spelen  gratis  ontlenen.  

   

(29)

8 .   B I JL A G E S    

Bijlage  1:  Kopzorgenspel  (vasten)  

K O P Z O R G E N S P E L :  D O O R B R E E K  JE  G E W O O N T E N   (VASTENACTIVITEIT)  

 

Tijdsduur:  2  uur,  je  kan  het  ook  korter  spelen  als  je  selecteert  in  de  vragen.  

 

Materiaallijst:  

● spelbord  

● vredeseilandendobbelsteen  

● blinddoeken  

● kaartjes  rollenspel  (mode)  

● vraagkaartjes  

● fluitje    

Speluitleg:  

Het  is  vasten.  Vasten  is  even  stil  staan  bij  je  gewoonten  en  trachten  soberder  en  dichter  bij  God  te   leven.   Daarom   hebben   we   dit   kopzorgenspel   gemaakt...   We   gaan   ons   eens   buigen   over   welke   gewoonten  we  hebben  die  we  misschien  wel  kunnen  doorbreken  tijdens  de  vasten  (en  misschien  ook   erna  dan  de  betere  gewoonte  kunnen  volhouden?).    

 

Verloop  van  het  spel:  

 

Het  spelbord  (dit  is  enkel  de  kladversie):    

 

(30)

   

Op  het  spelbord  zie  je  4  categorieën  van  dingen  waar  we  vandaag  even  bij  gaan  stilstaan.  

1. De  voet:  we  staan  stil  bij  onze  ecologische  voetafdruk  en  of  we  die  eventueel  kunnen   verkleinen.  

2. Mensen  die  elkaar  de  hand  reiken:  hoe  sta  je  als  christen  mens  tov  andere  mensen,  doen  wij   dit  ook?  

3. De  Bijbel:  enkele  vraagjes  over  geloven.  

4. Mes,  vork  en  bord:  kwartetspel  over  eten  onder  de  vorm  van  kaartspel.  

 

Er  is  een  groepspion  die  op  het  spelbord  rondstapt  door  te  dobbelen.  De  persoon  die  dobbelt,  leest   de  vraag  voor  die  op  het  kaartje  staat  en  geeft  ook  eerst  een  antwoord.  Daarna  kan  iedereen  van  de   groep  erop  inpikken.  

Het  spel  wordt  gespeeld  aan  de  hand  van  een  dobbelsteen  van  vredeseilanden.  Op  deze  dobbelsteen   staat   in   plaats   van   een   5   een   mannetje.   Als   je   het   mannetje   dobbelt,   wordt   er   met   de   hele   groep   samen  een  doe-­‐opdracht  gedaan.  

 

Vredeseilanden-­‐mannetje  =  doe-­‐opdrachten:  

○ Ik  ga  vasten  en  ik  doe....  (net  zoals  ik  ga  op  reis  en  ik  neem  mee,  het  moeten  wel   dingen  zijn  die  je  echt  kan  doen  voor  de  vasten!)  

○ Iedereen  wordt  geblinddoekt.  De  opdracht  bestaat  erin  dat  iedereen  zichzelf  in   volgorde  zet  volgens  grootte  zonder  te  spreken  (vraag  achteraf:  hoe  hebben  jullie  dit  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Tijdens verschillende workshops maken jullie muziek, zingen en schilderen jullie samen met kunstenaars.. En dit op jouw eigen wijze en met jouw

Vraag deelnemers eventueel ook of ze voor iemand zorgen met een verhoogd risico, of zelf een verhoogd risico lopen, zodat je ze kan helpen extra beschermd te zijn... De mensen

[r]

[r]

Week van de Religies en Levensbeschouwingen wil verzuring in relaties tegengaan en dialoog bevorderen via ontmoeting van mens tot mens.. X Ontmoeting leidt tot dialoog en zo tot

Christelijke media hebben vaak oog voor de vele christelij- ke slachtoffers van religieus ge- weld, maar daarbij wordt vaak vergeten dat christenen soms ook

Hij bedacht een plan om kinderen met verschillende culturele achtergronden voor een dag met elkaar te laten ruilen van leven, zodat ze meer konden leren over elkaar.. Jullie gaan

Het is opvallend dat de new age beweging, die ingesteld is op de verschijning van een wereldmessi- as voor alle geloven, sterk op de oosterse godsdiensten leunt om het idee van