• No results found

Gamen isgoed voor je

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gamen isgoed voor je"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

AD ZATERDAG 9 FEBRUARI 2019 21

Een spelcomputer is zo gek nog niet

Gamen is

goed voor je

Wie denkt dat videogames hersen- loos vermaak zijn voor gemakzuch- tige nietsnutten, zit er flink naast. Er zijn talloze redenen te verzinnen waarom games goed voor je zijn.

SAMUEL BOM

ILLUSTRATIE EVERT KWOK

Meer empathie

Of het nu over films, boeken of toneel gaat, een goed verhaal wil ons iets laten beleven en ervaren. Bij games is dat niet anders. Het enige verschil is dat de ervaring minder wordt verteld, en meer actief wordt beleefd. Volgens Joost Raessens, professor in mediawetenschappen aan de Universiteit Utrecht, zijn ga- mes daarom bijzonder goed geschikt om empathie op te wekken. ,,Je kunt spelers onderdompelen in nieuwe si- tuaties. In tegenstelling tot een film of documentaire ben je in een game betrokken bij de keuzes en de conse- quenties daarvan.’’ In This War of Mine ontferm je je bijvoorbeeld over een groep oorlogsslachtoffers en moet je moeilijke afwegingen maken.

Deel je je voedsel met je buurman of bewaar je het liever voor je eigen

kinderen? Raessens noemt dit soort spellen persuasive gaming. ,,Deze spellen informeren niet alleen, maar zorgen er ook voor dat je je als speler inleeft in een situatie. Aan de hand van die ervaringen kun je je houding veranderen.’’

In zijn eigen onderzoek kijkt Raes- sens naar hoe deze persuasive games ingezet kunnen worden om klimaat- verandering en vreemdelingenhaat aan te pakken. ,,Het virtual reality- project Tree van Milica Zec en Win- slow Porter plaatst je bijvoorbeeld als boom in de Amazone. Daarmee wil de maker je een nieuw gevoel voor verantwoordelijkheid geven voor de planten in het regenwoud.’’

Het werkt verbroederend

Ken jij de swish, de dans uit de game Fortnite? Van YouTube tot de voorpagina van deze krant, de dans- pasjes uit het razendpopulaire spel zijn een hype van jewelste. Het zou Johan Huizinga niet hebben ver- baasd. In 1938 schreef deze cultuurfi- losoof en historicus Homo Ludens, het begin van de huidige spelweten- schap. Volgens Huizinga kunnen sport en spel verbroederend werken.

Een echte sportliefhebber kan bijvoorbeeld genieten van een wed- strijd en deze liefde voor het spel

delen met andere supporters. Bij online games is dat niet anders.

Games als Fortnite, Call of Duty en FIFA beleef je met anderen; be- staande vrienden of nieuwe vrien- den die je spelenderwijs, vanachter je pc of console leert kennen. In de on- line arena doet het er niet toe of je dik of dun, man of vrouw, oud of jong bent: je geniet allemaal van hetzelfde spel. Daaruit kunnen hechte vriend- schappen ontstaan. En die grappige danspasjes? Die zijn net als een clubshirt: een fraaie manier om jouw sportliefde aan andere fans te tonen.

Sportieve competitie

Voor veel spelers is gaming een hobby, maar een select groepje be- gaafde spelers kan er ook van leven.

Professioneel competitief gamen, ook wel eSports genoemd, vindt wereld- wijd plaats op toernooien waar even- veel geld en roem op het spel staan als bij elk ander groot sportevene- ment. De vaardigheden van een pro- fessionele gamer zijn volgens Ward Geene, expert bij informatieplatform Esports Club, goed te vergelijken met die van topatleten: ,,Natuurlijk is goede oog-handcoördinatie belang- rijk, maar je hebt ook strategisch in- zicht nodig. Een goede speler weet wat zijn tegenstander denkt en kan daarop anticiperen.Door veel te trai- nen, word je beter.’’

Wie denkt dat een fervente gamer per definitie een verlegen type is, zit er flink naast. ,,Communicatie is heel belangrijk, zeker als je in een team speelt. Anders red je het niet.’’ De ga- mers moeten ook lichamelijk stevig in de schoenen staan: ,,Het is geen uitzondering dat je vijf uur lang in- tensief moet spelen zonder dat je re- actietijd of aandacht verslapt. Om consistent te presteren, heb je uit- houdingsvermogen nodig. Je moet dus fysiek in goede conditie zijn.’’

Nieuwe vaardigheden

Wie ergens beter in wil worden, moet veel oefenen. Maar welke vaardigheden blijven je bij als je re- gelmatig een controller oppakt? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen die regelmatig actie- games spelen, vaak over een betere focus en ruimtelijke oriëntatie be- schikken. Ook het vermogen meer- dere problemen tegelijk aan te pak- ken en oplossingsgericht te denken

zijn vaardigheden die gamers sterker hebben ontwikkeld dan niet-gamers.

Ook games waarbij de actie niet con- stant van je scherm spat kunnen goed voor je zijn. Spellen als het po- pulaire Minecraft, waarin de speler ingewikkelde constructies bouwt, worden op scholen met succes inge- zet om leerlingen te onderwijzen over architectuur, natuurkunde en mechanica. Wie een nieuwe taal wil leren, kan volgens onderzoek aan de universiteit van Saint Louis het beste de PlayStation aanzetten. Daar com- bineerden studenten namelijk lessen Italiaans met het spel Assassin’s Creed II, dat zich afspeelt tijdens de Renais- sance in Florence en Venetië. Zij boekten veel sneller voortgang dan de leerlingen die traditionele taalles kregen. En wil je het verleden beter begrijpen, dan zie je de geschiedenis in strategiespellen zoals Crusader Kings II en Europa Universalis tot leven komen. Kun je na afloop met- een uit eigen ervaring zeggen waar en waarom Richard III het helemaal verkeerd aanpakte.

Een goede speler weet wat zijn tegenstander denkt en kan daarop anticiperen

Deel je je voedsel met je buurman of bewaar je het liever voor je eigen

kinderen?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

indicating that TDB cannot serve as EP agent.. The results suggest that the additive with B and N elements in molecular structure possesses better load-carrying

Taken die door kinderen relatief vaak (>70%) of weinig (<30%) veilig worden uitgevoerd in de nameting door de experimentele groep, uitgesplitst naar instrument (VR-bril

According to Berg and Rumsey (n.d.), who did extensive research on systematic evaluation of spatial audio quality, the attributes listed in Figure 3 are the most important when

The research question for this study was: Do personality traits or experience with virtual reality significantly relate with or affect the experience of spatial presence,

This research found that the engagement of older adults with the COUCH system in VR can be influenced by the use of different environments, sounds, interaction

Therefore, the nuchal translucency measurement should remain an integral part of prenatal screening in the current NIPT-era (Chapter 5).. When specific prenatal ultrasound

Bijna ben ik vergeten dat ik niet écht voor een goed gevulde zaal met vriendelijk kijkende toehoorders sta, maar in de app Virtual Speech.. De virtual- realitybril drukt wel

The goal of this study was to develop a microfluidic platform able to generate gradients of compressive mechanical stimulation and multi-modal actuation patterns on an engineered