• No results found

Redding en Discipelschap onderscheiden Bron

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Redding en Discipelschap onderscheiden Bron"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Redding en Discipelschap onderscheiden

Bron: http://www.middletownbiblechurch.org/bulletin%20inserts/sanddpt1.pdf

http://www.middletownbiblechurch.org/bulletin%20inserts/sanddpt2.pdf http://www.middletownbiblechurch.org/bulletin%20inserts/sanddpt3.pdf

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV) Vertaling en voetnoot door M.V.

Redding Discipelschap

1. Redding is “zonder geld, zonder prijs” (Rom.

6:23; Jes. 55:1), alhoewel redding zeker niet goedkoop is (1 Pet. 1:18-19; 1 Kor. 6:20).

Discipelschap heeft een prijs en met die kost- prijs moet rekening gehouden worden (Luk.

14:25-33).

2. Redding gebeurt in een ogenblik tijds (Hand.

2:47).

Discipelschap is een levenslang proces (Joh.

8:31; Matt. 28:19-20).

3. Redding is geloven in Christus (Hand 16:30- 31).

Discipelschap is het volgen van Christus (Matt.

4:18- 22) en leren van Hem (Matt. 11:29).

4. Redding is tot Christus komen en rust vinden van de last der zonde (Matt. 11:28).

Discipelschap is het Juk van Christus op te ne- men en te leren van Hem (Matt. 11:29).

5. Redding betreft de liefde van Christus voor mij (Rom. 5:8; Gal. 2:20; Joh. 3:16).

Discipelschap betreft mijn liefde voor Christus (Matt. 10:37).

6. Een waar gered persoon is iemand die het Evangelie gelooft (Rom. 1:16; 6:17).

Een ware discipel is iemand die blijft in Chris- tus’ Woord (Joh. 8:31).

7. Om gered te worden moet iemand zijn zoals de tollenaar die zei “O God, wees mij, de zon- daar genadig”, om zo de genade van God te claimen (Luk. 18:13).

Om een discipel te zijn moet ik aan de voeten van Christus zitten om Zijn Woord te horen met een nederig en onderwijsbaar hart (Luk. 10:39).

8. Een gered persoon is een gelovige (1 Joh.

5:1).

Een discipel is een leerling (“discipel” betekent

“leerling, student, pupil, aanhanger”).

9. Een gered persoon belijdt Christus (Rom.

10:9-10).

Een discipel verloochent zichzelf (Luk. 9:23).

10. Een gered persoon heeft Christus (1 Joh. 5:12).

Een waar discipel verzaakt aan bezittingen (Luk. 14:33).

11. Gered zijn betreft in Christus verzegeld te zijn met de Heilige Geest (Ef. 1:13).

Een discipel zijn omvat oefening (Matt. 28:19- 20).

12. Redding betreft het ontvangen van Gods gave (Joh. 1:12; Ef. 2:8-9).

Discipelschap betreft het volharden in Gods instructies (Hand. 2:42).

13. Redding betreft iemands staan in Christus (onze volmaakte positie, plaats in Hem).

Discipelschap betreft iemands staat (iemands feitelijke praktijk, toestand of omstandigheid).

14. Elke gelovige voldoet aan de eis van Gods gerechtigheid in Christus (2 Kor. 5:21).

Gelovigen voldoen vaak niet aan de volle eisen van discipelschap (Luk. 14:25-33), maar ze jagen naar het doel (Fil. 3:13-14).

15. Bij redding ligt de volle nadruk op wat God heeft gedaan (1 Kor. 15:3-4).

Met discipelschap ligt de nadruk op wat de mens moet doen (Luk. 14:25-33).

16. De focus van redding ligt op het volbrachte werk van Christus (1 Kor. 1:18).

De focus van discipelschap ligt op het inerrante Woord van Christus, Zijn leer (Joh. 8:31).

(2)

2

17. Redding is Gods verbintenis aan Zijn Woord gebaseerd op het werk van Zijn zoon (Rom.

3:24).

Discipelschap is de gelovige zijn verbintenis aan Christus’ Woord gebaseerd op zijn relatie met Christus (Joh. 6:68).

18. Een gered persoon is een heilige (1 Kor.

1:2), volmaakt apart gezet en heilig in Christus (een positie die door alle ware gelovigen wordt gedeeld).

Een discipel is een leerling (Matt. 11:29). Som- mige gelovigen zijn betere leerlingen dan ande- ren, en niet allen bereiken dezelfde finale graad aan de rechterstoel van Christus.

19. De uitnodiging voor redding is “Kom tot Mij”

(Joh. 6:37; Matt. 11:28).

De uitnodiging tot discipelschap is “Kom achter Mij” (Luk. 9:23).

20. Redding vereist gehoorzaamheid aan het gebod om te geloven (1 Joh. 3:23a; Joh. 3:36).

Discipelschap vereist gehoorzaamheid aan alle geboden van Christus (Matt. 28:19-20).

21. Redding betekent dat de zondaar Zijn Woord hoort en Hem gelooft (Joh. 5:24).

Discipelschap betekent aan Zijn voeten te zitten en Zijn Woord te horen (Luk. 10:39).

22. De zondaar moet niet trachten de vereisten van discipelschap te vervullen om gered te worden. Dit zou redding door werken beteke- nen.

De heilige zoekt alle vereisten van discipel- schap te vervullen omdat hij gered is. Hij is ge- red “om goede werken te doen” (Ef. 2:10).

23. Redding betreft een geloofsrespons op de boodschap van het kruis (1 Kor. 1:18; 15:1-4).

Discipelschap betreft het dagelijks dragen van uw kruis (Luk. 9:53).

24. Gods redding is volmaakt, haar ontbreekt niets (Kol. 2:10; 1 Kor. 1:30).

Wij voldoen niet aan de volle vereisten van dis- cipelschap maar we jagen ernaar (Fil. 3:12-13).

25. Om gered te zijn moet een persoon geloven in Christus (Joh. 3:16; Hand. 16:31). De vereis- te van redding is geloof1 en vertrouwen in de Redder Jezus Christus.

Om een waar discipel te zijn moet een persoon voortgaan in Christus’ Woord, Christus uiterma- te liefhebben, zichzelf verloochenen, dagelijks zijn kruis dragen, enz. De vereisten van disci- pelschap zijn veelvuldig en ze zijn moeilijk, maar Gods genade is genoegzaam.

26. Discipelschap (en al wat dat inhoudt) is geen vereiste voor redding.

Van de andere kant is discipelschap een ver- plichting voor elk gered persoon.

27. Elk gered persoon is gered door geloof al- leen, niet door werken. Elk gered persoon is een volgeling van Christus omdat Jezus zei:

“Mijn schapen horen Mijn stem … en zij volgen Mij” (Joh. 10:27).

Elk gered persoon is in principe ook een disci- pel (volgeling van Christus), maar toch volgen sommige schapen de Herder meer nauwgezet dan andere.

28. Redding slaat voornamelijk op rechtvaardi- ging.

Discipelschap slaat voornamelijk op heiliging.

Rechtvaardiging en heiliging zijn gerelateerd maar moeten niet verward worden. We moeten ze afzonderlijk zien. Hetzelfde is waar voor red- ding en discipelschap.

29. Redding plaatst een persoon in een juiste relatie met Christus de Leraar.

Discipelschap is een levenslang voortgaande relatie en interactie tussen Leraar en leerling.

30. De voorwaarden voor redding moeten niet vervaagd worden.

Het belang van discipelschap mag niet gemini- maliseerd worden.

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

1 Let op: in de nieuwtestamentische verlossingsleer is er een sterk verband tussen de begrippen “geloof in Christus” en “bekering”. Als wij waarlijk in Christus geloven, is bekering uit ons boze en zelfzuchtige verle- den vanzelfsprekend: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Geloof-en-Bekering.pdf ,

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/bekering-vragen.pdf , http://www.verhoevenmarc.be/PDF/bekering- noodzakelijk.pdf.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het oordeel van Romeinen 8:1 is er een waarvan wij gered werden (vergelijk ook Johannes Johannes 3:18; 5:24). De rechterstoel van Romeinen 14:10 is een specifiek oordeel voor

Ik geloof niet in “lordship salvation” als dat redding met discipelschap verwart, of als overgave wordt verward met gehoorzaamheid, maar ik geloof wel: “als u zich niet bekeert,

Wanneer u zich bekeert, dan zal u anders gaan denken, en dan hebt u een andere attitude jegens God, Jezus Christus, redding, uw eigen leven van zonde, en de behoefte aan redding..

De werken van een gered persoon zullen een zaak zijn voor de Oordeelstroon van Christus (2 Korinthiërs 5:10; 1 Korinthiërs 3:11-15). Gods boodschap voor

De remedie ligt niet in verdienstelijke werken: “Want uit genade bent u zalig geworden door het geloof - en dat niet uit u, het is de gave van God - niet uit de werken, opdat

Getrouwe christenen die bijbelleraars hebben die de doop hebben afgeschaft, doen er goed aan hen te berispen en te cor- rigeren aan de hand van de Schrift, en als zij zich na

Er is echter ruim getuigenis in de Schrift over Israëls fysische en geestelijke herstel (Ezechiël 36:22-28). ▪ De rol van het gelovige overblijfsel in Israël wordt

Ja, er zijn plaatsen in de Bijbel waar “wereld” niet verwijst naar alle mensen, maar het is een ver- gissing te denken dat, omdat aan een woord een bepaalde betekenis kan