• No results found

(Recensie) Risto Uro, Ritual and Christian Beginnings. A Socio-Cognitive Analysis (Oxford University Press 2016)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "(Recensie) Risto Uro, Ritual and Christian Beginnings. A Socio-Cognitive Analysis (Oxford University Press 2016)"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

(Recensie) Risto Uro, Ritual and Christian Beginnings. A Socio-Cognitive Analysis (Oxford University Press 2016)

Beumer, Mark Published in: Kleio-Historia Publication date: 2018 Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

Beumer, M. (2018). (Recensie) Risto Uro, Ritual and Christian Beginnings. A Socio-Cognitive Analysis (Oxford University Press 2016). Kleio-Historia, 8, 92-93.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

(Recensie) Risto Uro, Ritual and Christian Beginnings. A Socio-Cognitive Analysis (Oxford University Press 2016). ISBN 9780199661176, 230 pp. €73,99.

Mark Beumer

Het vroege christendom is jarenlang vanuit diverse invalshoeken bestudeerd. Ritueel is echter altijd genegeerd. In dit boek wordt de stelling verdedigd dat rituele theory onmisbaar is voor de studie van het vroege christendom, specifiek het ontstaan van christelijke rituelen. Er wordt gebruik gemaakt van een socio-cognitieve benadering om vroege christelijke rituelen te onderzoeken, waardoor onderzoek op socio-cognitief niveau wordt samengebracht met resultaten uit cognitieve en evolutionaire wetenschappen.

Risto Uro biedt een overzicht van de benaderingen van ritueel in voorgaande studies en gaat in waarom dit onderwerp zo lang is genegeerd. Hij introduceert Ritual Studies en Cognitive Science of Religion aan de lezer en kijkt hoe cognitieve theorieën nieuw licht op dit materiaal kunnen werpen. Hierbij gaat het met name om christelijke wetenschappers die het christendom bestuderen en waarbij nieuwe vragen gesteld worden.

De socio-cognitieve benadering van ritueel wordt toegepast op diverse casussen, zoals Johannes de Doper, rituele genezing door Jezus en de vroege christenen, het sociale leven van het Paulinische christendom en de ontwikkeling van de doop in het vroege christendom. Op deze wijze wordt vanuit een innovatief perspectief nieuw licht geworpen en ontstaan er nieuwe onderzoeksvragen die zullen uitlopen in nieuwe studies over rituelen van het vroege christendom.

(3)

In het tweede hoofdstuk beschrijft de auteur de belangrijkste scholen en actuele trends binnen de Cognitive Science of Religion. Dit CSR kent een pluralistische structuur en heeft tot vele onderzoeksprojecten geleid. Uro is van mening dat een socio-cognitieve benadering van ritueel gekoppeld moet worden aan resultaten uit sociaalwetenschappelijk onderzoek naar CSR. Voor onderzoek naar de oorsprong van het christendom is de beste manier om tripartite onderzoeksstructuur aan te houden, namelijk rituele actie en patiënt, ritueel en coöperatie en ritueel met religieuze kennis. In het derde hoofdstuk wordt rituele innovatie beschreven met de doop als casus. Vervolgens wordt in het vierde hoofdstuk ritueel, bezetenheid en genezing besproken vanuit christelijk perspectief. In het geval van rituele genezing gaat het vooral om het proces van doop naar genezing, maar heeft de auteur geen oog voor klassieke genezing, zoals tempelslaap. In het vijfde hoofdstuk kijkt de auteur naar ritueel en sociale cohesie. Tenslotte kijkt de auteur naar de genese van kennis door rituelen in drie vormen: embodied knowledge, common (shared) knowledge en extended knowledge. In het nawoord wordt op het onderzoek teruggeblikt.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Op latere zendingen, van de 'Genealogie der Moral' en 'Der Fall Wagner', heeft Burckhardt niet meer gereageerd, tot hem in januari 1889 de beroemde laatste brieven van de k r a n k /

Since no scientific research on the Kubang Badak community’s expectations on the BioGeoTrail has been done yet, this research aims to establish if their perceptions are positive

begrotingen voorde accountantscontrole ‘norma­ tieve gegevens’ zijn waaraan de getrouwheid van de verantwoording zou kunnen worden getoetst: de ontmaskering van deze denkfout

9:29-30 Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek [= Christenen en/of Joden], die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn

Hij sprak tot mij: “Mijn dienaar zijt gij, Israël, in wie Ik Mij zal verheerlijken.” En ik heb gezegd: “Ver- geefs heb ik mij afgetobd, mijn kracht loopt uit op leegheid

Social distance is defined as the distance in a given social network between the tweeter and the authors of the tweeted content, while topical distance is the

Een voorbeelditem van de epistemische conflictregulatie subschaal (drie items, α = .78) was: ‘In hoeverre probeer je na te denken over een manier die de taakoplossing van jou en

Aus der fundamentalen Bedeutung dieser Fähigkeit folgt für Verhagen, dass sie nicht lediglich eine Voraussetzung für die zwi- schenmenschliche Kommunikation darstellt, sondern dass