• No results found

BELEIDSPLAN Stichting het Van Doesburghuis

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "BELEIDSPLAN Stichting het Van Doesburghuis"

Copied!
8
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

     

 BELEIDSPLAN  2021  –  2024                                                                                                                                        Stichting  het  Van  Doesburghuis  

     

‘In  elk  geval  is  hier  de  eerste  poging  gedaan  om,  in  tegenstelling  met  het  rationalisme,  alles  te  doen  samengaan   om  de  sfeer  ener  beeldende  architectuur  te  scheppen.’  –  Theo  van  Doesburg  

         

   

 ‘Monochrome,  Jaune,  Geel,  Gelb  Yellow’,  Antonis  Pittas,  Van  Doesburghuis,  April  2019    ©    Antonis  Pittas  

   

   

INHOUDSOPGAVE  

  Inleiding         1  

1   Het  residencyprogramma       1  

2   Beheer  en  behoud       3  

3   Organisatie,  bestuur  en  communicatie   5  

4   Financiën         6  

         

April  2020    

Bestuur  stichting  het  Van  Doesburghuis  

Auteur:  Anne  Hoogewoning,  coördinator  Van  Doesburghuis  

(2)

 

Inleiding    

In  dit  beleidsplan  worden  de  beleidslijnen  en  ambities  voor  de  periode  2021  –  2024  geschetst  en  blikken  we   terug  op  de  afgelopen  vier  jaar.  Deze  stonden  in  het  teken  van  een  nieuwe  groeifase  van  het  Van  Doesburghuis   als  artist  in  residence.    

 

In  2014  besloot  het  toenmalige  bestuur  na  een  grondige  restauratie  een  time  out  te  nemen  en  de  atelierwoning   tijdelijk  aan  de  beheerder  te  verhuren  om  zich  te  bezinnen  op  de  toekomst.  Deze  time  out  hing  samen  met  het   beëindigen  van  een  ruim  tien  jaar  lang  durende  samenwerking  door  het  Mondriaan  Fonds,  hiertoe  genoodzaakt   door  bezuinigingen,  waarbij  het  Van  Doesburghuis  deel  uitmaakte  van  het  vaste  aanbod  buitenlandateliers.  

Door  het  wegvallen  van  deze  indirecte  vorm  van  subsidiëring  die  zowel  stabiele  inkomsten  waarborgde  als  de   selectie  van  kwalitatief  goede  kunstenaars  en  ontwerpers,  viel  de  vaste  bodem  onder  de  stichting  weg.  Dit   bracht  een  tijd  van  onzekerheid  met  zich  mee  die  in  de  naweeën  van  de  bezuinigingen  op  de  cultuursector  extra   hard  aankwam.  Een  lichtpunt  was  dat  het  Van  Doesburghuis  na  de  restauratie  in  uitstekende  staat  verkeerde   om  weer  als  vrijplaats  voor  de  kunsten  in  gebruik  te  worden  genomen.    

 

In  hoofdstuk  1  en  2  wordt  ingegaan  op  de  kerntaken  van  de  stichting:  het  Van  Doesburghuis  beschikbaar  stellen   aan  hen  die  professioneel  werkzaam  zijn  binnen  de  kunsten  én  zorg  dragen  voor  het  beheer  en  behoud  van  de   atelierwoning.  In  hoofdstuk  3  en  4  komen  achtereenvolgens  de  organisatie  en  de  financiën  aan  de  orde.    

 

1   Het  residency  programma  

Terugblik  en  evaluatie  

In  2016  zijn  verkennende  gesprekken  met  musea  en  andere  instellingen  gestart  om  met  de  viering  van  100  Jaar   De  Stijl  in  2017  samenwerkingen  aan  te  gaan.  Kunsthal  KAdE  ondersteunde  beeldend  kunstenaar  Katja  Mater   voor  een  verblijf  van  enkele  weken  voor  het  maken  van  nieuw  werk  voor  de  tentoonstelling  ‘De  kleuren  van  De   Stijl’.  Het  Centraal  Museum  nodigde  beeldend  kunstenaar  David  Bade  uit  voor  een  verblijf  van  een  maand  in  het   kader  van  de  tentoonstelling  ‘Rietvelds  Meesterwerk:  Leve  de  Stijl!’.  Daarnaast  verbleef  beeldend  kunstenaar   Steven  Aalders,  ondersteund  door  het  Mondriaan  Fonds,  in  de  zomermaanden  in  het  Van  Doesburghuis  voor   het  maken  van  nieuw  werk.  En  tenslotte  verbleven  enkele  studenten  van  de  afdeling  ‘Beeld  en  Taal’  van  de   Rietveld  Academie  in  het  Van  Doesburghuis  voor  een  onderzoek  naar  het  tijdschrift  De  Stijl.    

 

Deze  ervaringen  in  het  De  Stijl  jaar  waren  inhoudelijk  interessant  omdat  het  verblijf  van  deze  kunstenaars  leidde   tot  reflecties  op  het  huis  en  het  gedachtegoed  van  de  Van  Doesburgs.  Er  ontstond  nieuw  werk  dat  vervolgens  in   het  Nederlandse  culturele  circuit  zijn  terugweg  vond.  Naast  de  tentoonstellingen  van  Mater  en  Bade  was  het   verblijf  van  Aalders  interessant  vanwege  zijn  onderzoek  naar  het  concept  van  de  Gulden  Snede  in  relatie  tot  de   primaire  kleuren  in  Van  Doesburg’s  werk,  resulterend  in  de  publicatie  ‘In  Search  of  Red,  Yellow  and  Blue’  

(november  2017).  Een  overzicht  van  het  werk  van  Aalders  werd  in  Galerie  Slewe  in  Amsterdam  getoond  waarbij   een  interpretatie  van  het  kleurschema  van  het  exterieur  werd  gegeven  op  basis  van  een  axonometrie  van  Van   Doesburg  uit  1929.  Daarnaast  nodigde  Aalders  pianist  John  Snijders  uit  om  in  het  atelier  de  ‘Proeven  van   Stijlkunst’  (1913-­‐1917)  van  Jakob  van  Domselaer  te  spelen.  Van  deze  uitvoering  zijn  opnames  gemaakt  voor  een   korte  film  over  het  verblijf  van  Aalders  in  het  Van  Doesburghuis.  Deze  film  is  op  het  moment  van  schrijven  in   voorbereiding  en  zal  hopelijk  getoond  worden  in  ‘Het  Atelier  Nelly  en  Theo  van  Doesburg’,  een  tentoonstelling   die  vanaf  1  mei  2020  in  Het  Nieuwe  Instituut  te  zien  zou  zijn  maar  door  de  corona  maatregelen  is  uitgesteld.    

 

Naast  bovengenoemde  positieve  ervaringen  liet  dit  jaar  ook  zien  dat  het  op  zoek  gaan  naar    samenwerkingen   zeer  arbeidsintensief  en  kwetsbaar  is.  Zo  waren  het  Van  Abbemuseum  en  het  Kröller-­‐Müller  in  eerste  instantie   geïnteresseerd  in  deelname    maar  beiden  haakten  uiteindelijk  af.  Het  is  voor  musea  niet  gebruikelijk  om  een   buitenlandse  residency  in  hun  programmering  op  te  nemen  en  er  extra  budget  voor  vrij  te  maken.  Om  deze   redenen  werd  opnieuw  contact  gezocht  met  het  Mondriaan  Fonds  als  penvoerder  van  de  publieke  

cultuurfondsen  met  de  vraag  of  er  interesse  zou  zijn  in  een  driejarig  residency  programma  (2018-­‐2020).  Na   intensief  overleg  stemden  naast  het  Mondriaan  Fonds  ook  het  Stimuleringsfonds  Creatieve  Industrie,  Fonds   Podiumkunsten,  Letterenfonds  en  het  Film  Fonds  hiermee  in.  Concreet  betekent  dit  dat  met  ingang  van  2018   open  calls  door  de  vijf  fondsen  worden  uitgezet  waarin  het  Van  Doesburghuis  als  bijzondere  residency  wordt   aangeboden.  Dit  gebeurt  in  een  roulerend  schema  van  drie  keer  per  jaar  met  een  verblijf  van  vier  maanden  voor   afwisselend  een  beeldend  kunstenaar,  ontwerper,  podiumkunstenaar,  schrijver  of  filmmaker.  

   

(3)

  2  

Het  nieuwe  residency  programma  startte  in  de  zomer  van  2018  met  twee  schrijvers,  Neske  Beks  en  Mirjam   Rasch,  die  ondersteund  werden  door  het  Letterenfonds.  Beks  scheef  na  afloop  van  haar  verblijf  over  ‘De  zwarte   lijnen  van  De  Stijl’,  geïnspireerd  door  de  relatie  die  Nelly  had  met  Sourou  Migan  Apithy,  de  latere  president  van   Benin.  Daarna  verbleven  architect  Marcel  Moonen  en  beeldend  kunstenaar  Antonis  Pittas  in  het  Van  

Doesburghuis,  respectievelijk  met  ondersteuning  van  het  Stimuleringsfonds  Creatieve  Industrie  en  het   Mondriaan  Fonds.  Moonen  schreef  over  zijn  verblijf:  “In  korte  tijd  ben  ik  veel  te  weten  gekomen  over  Theo  van   Doesburg  en  de  tijd  waarin  hij  actief  was.  […]  Aangezien  ik  bewust  geen  vast  omlijnd  plan  had  gemaakt,  geen  vorm   hanteerde  en  geen  esthetisch  idee  voor  ogen  had  kreeg  ik  de  kans  om  spelenderwijs  iets  te  onderzoeken  en  te   maken.  Dit  enorme  gevoel  van  vrijheid  in  het  proces  van  creatie  is  iets  dat  ik  voor  langere  tijd  niet  ervaren  heb.  Een   staat  waarin  kans  en  toeval  een  grotere  rol  spelen.  Deze  inzichten  zullen  voor  mij  een  blijvende  invloed  hebben  op   mijn  werk  in  de  toekomst.’    

 

Antonis  Pittas  sloot  zijn  verblijfsperiode  af  met  de  interventie  ‘Monochrome,  Jaune,  Geel,  Gelb,  Yellow’,  over   een  fictieve  moord  met  het  Van  Doesburghuis  in  de  hoofdrol.  Het  lukte  hem  een  aantal  Franse  rechercheurs  te   strikken  die  de  plaats  delict  bezochten  en  naar  sporen  speurden.  Pittas  stelde  het  huis  drie  dagen  lang  open   zodat  bezoekers  de  plaats  delict  konden  ervaren.  In  2021  zal  onder  andere  documentatie  van  deze  interventie   met  publicatie  in  het  Centraal  Museum  te  zien  zijn.    

 

Na  Pittas  verbleef  nieuwe  media  kunstenaar  Jason  Hendrik  Hansma  in  het  huis;  hij  richtte  het  atelier  in  met   nieuw  werk  en  stelde  het  huis  een  week  lang  open  voor  het  publiek.  Het  duo  Rozalie  Hirs  (componist)  en  Machiel   Spaan  (architect)  zetten  deze  gastvrije  houding  gedurende  hun  verblijf  voort.  Zij  presenteerden  op  vijf  

zaterdagmiddagen  hun  nieuw  serie  ‘Ways  of  Space’,  een  architectonische  geluidsinstallatie  met  evenementen  in   geluid,  ruimte  en  tijd.  De  serie  varieerde  van  dada-­‐achtige  performances  tot  een  lezing  en  muziekuitvoering,   culminerend  in  een  akoestische  compositie  gebaseerd  op  de  plattegrond  van  het  huis.  Het  palet  aan  kleuren  in   het  atelier  werd  uitgebreid  door  Spaan  bestudeerd  en  samen  met  de  geluidsinstallatie  na  terugkomst  in   Nederland  gedeeld  oa  op  de  Academie  van  Bouwkunst  in  Amsterdam  en  het  Van  Doesburg-­‐Rinsemahuis  in   Drachten.  Mogelijk  zal  later  dit  jaar  de  installatie  te  zien  en  te  horen  zijn  in  het  Van  Eesterenmuseum  en  bij   STEIM  in  Amsterdam  en  Café  Aubette  in  Strasbourg.  

 

 

Vooruitblik  en  ambities  

In  2019  zijn  de  fondsen  opnieuw  benaderd  met  het  verzoek  de  samenwerking  voor  de  komende  vier  jaar  voort  te   zetten.  Hiermee  stemden  alle  fondsen  in.  We  zijn  daar  blij  mee  omdat  deze  brede,  interdisciplinaire  

samenwerking  het  veelzijdige  kunstenaarschap  van  Theo  en  Nelly  weerspiegelt  en  het  huis  het  karakter  van   vrijplaats  voor  de  kunsten  blijft  uitdragen.  Een  plek  waar  zonder  druk  van    buitenaf  de  ruimte,  tijd  en   concentratie  is  om  te  werken,  onderzoek  te  doen  of  om  te  reflecteren.  Zo  vormt  het  Van  Doesburghuis  een   schakel  in  de  hedendaagse  praktijk  van  kunstenaars  tussen  de  artistieke  productie,  het  multidisciplinaire   experiment  en  de  culturele  uitwisseling  tussen  Frankrijk  en  Nederland.    

 

Wat  dat  laatste  betreft,  dat  als  één  van  de  doelstellingen  in  het  vorige  beleidsplan  is  geformuleerd,  is  een  eerste   aanzet  gemaakt  met  een  excursie  in  najaar  2019  naar  een  aantal  instellingen  aan  de  Cote  d’Azur  waar  

residencies  worden  aangeboden:  Villa  Arson  in  Nice,  Maison  Bernard  in  Théoule  sur  Mer  en  Villa  Noailles  in   Hyeres  (waar  zich  ook  een  relatief  onbekend  werk  van  Theo  van  Doesburg  bevindt).  Deze  contacten  hebben  de   potentie  laten  zien  van  samenwerkingen  met  Franse  instellingen  en  meer  te  zijn  dan  een  Nederlandse  culturele   enclave  in  het  Franse  culturele  netwerk.  In  de  komende  periode  zal  het  Van  Doesburghuis  het  netwerk  met   culturele  instellingen  en  artist  in  residencies  in  de  regio  Parijs  en  daarbuiten  verstevigen.  Waar  kan  het  huis   aanhaken  bij  lokale  culturele  manifestaties  en  presentaties  en  hoe  kunnen  de  eigen  activiteiten  en  residenten   aan  zichtbaarheid  winnen  bij  cultuur-­‐  en  opiniemakers  in  en  rond  Parijs?  De  culturele  afdeling  van  de  

Nederlandse  ambassade  in  Parijs  werkt  deze  vragen  nader  uit  in  samenwerking  met  het  bestuur  en  doet  hiervan   verslag  via  social  media  en  de  website  van  het  Van  Doesburghuis.  

 

Het  Van  Doesburghuis  is  binnen  het  Nederlandse  fondsenstelsel  de  enige  residency  die  door  alle  fondsen  wordt   aangeboden,  een  unicum,  dat  we  graag  in  het  verlengde  van  Theo  van  Doesburg’s  pleidooi  voor  het  slechten   van  de  grenzen  tussen  de  disciplines  willen  koesteren  en  zelfs  aanmoedigen.  In  de  laatste  oproep  van  de   fondsen  is  benadrukt  dat  het  interdisciplinair  samenwerken  van  bijvoorbeeld  duo’s  juist  tot  de  mogelijkheden   van  de  residency  behoort.  Met  dit  bijzondere  profiel  als  interdisciplinaire  residency  leveren  we  een  bijdrage  aan   de  ontwikkeling  van  de  hedendaagse  kunsten  in  Nederland  in  de  breedste  zin  van  het  woord.  In  de  geest  van    

(4)

Theo  van  Doesburg,  altijd  op  zoek  naar  een  nieuwe  leefwijze  waarin  architectuur,  film,  beeldende  kunst,   literatuur,  muziek  en  poëzie  samenvloeien,  staan  we  voor  een  synthese  van  de  kunsten  die  door  alle  lagen  van   de  disciplines  heengaan.  Dit  sluit  aan  bij  het  verzet  binnen  De  Stijl  tegen  het  individualisme  in  de  kunst  en  de   zoektocht  naar  een  dynamisch  wereldbeeld  dat  we  de  komende  jaren  als  residency  explicieter  naar  buiten  willen   brengen.  

 

Door  de  samenwerking  met  de  fondsen  maken  we  deel  uit  van  een  breed,  internationaal  cultureel  netwerk  dat   veel  zichtbaarheid  in  het  kunstcircuit  creëert  en  waar  veel  kwalitatief  goede  kunstenaars  op  af  komen.  Het   selectieproces  door  de  commissies  werkt  hierbij  als  een  filter,  bijna  als  een  keurmerk.  Het  aantal  aanmeldingen   via  de  fondsen  neemt  over  het  geheel  genomen  toe,  een  uitzondering  vormen  de  filmmakers.  Voor  deze  groep   is  het    ongebruikelijk  om  een  buitenlandse  residency  te  verblijven.  Door  de  ervaringen  van  de  eerste  resident   binnen  de  discipline  film  met  het  Filmfonds  te  delen,  zal  de  communicatie  om  het  Van  Doesburghuis  als   residency  voor  filmmakers  en  scenaristen  aan  te  bieden,  steviger  worden  ingezet.  Zo  heeft  het  Fonds   Podiumkunsten  een  korte  filmpje  laten  maken  met  een  ex-­‐resident  (componist  Hans  Koolmees)  die  het  Van   Doesburghuis  bezocht  en  over  zijn  ervaringen  vertelde.    

 

Eén  van  de  middelen  om  meer  zichtbaarheid  te  creëren  is  het  werk  dat  in  het  Van  Doesburghuis  tot  stand  komt   te  tonen.  Hiertoe  is  de  website  uitgebreid  met  ‘nieuws’,  een  actualiteitenpagina  over  wie  er  op  welk  moment  in   het  huis  verblijft.  Op  deze  pagina  vertelt  de  resident  in  een  interview  over  zijn/haar  ervaringen,  favoriete  plek  in   het  huis,  inspiratiebronnen  en  drijfveren  en  hoe  deze  tot  uitdrukking  komen  in  hun  werkproces.  Ook  de   publieksactiviteiten  die  de  residenten  ondernemen  worden  bij  deze  nieuwsrubriek  én  op  facebook  bekend   gemaakt.  Er  is  een  toenemende  belangstelling  voor  deze  activiteiten  van  een  publiek  dat  zowel  interesse  heeft   in  de  architectuur  en  geschiedenis  van  het  huis  als  wat  er  gemaakt  en  getoond  wordt.  Steeds  vaker  maken   curatoren,  galeriehouders,  collega-­‐kunstenaars  en  beschouwers  deel  uit  van  dit  ‘passend’  publiek  dat  het  Van   Doesburghuis  tijdens  deze  activiteiten  bezoekt.  Zowel  voor  de  resident  als  voor  de  organisatie  vormt  deze   groep  een  interessante  schakel  met  het  (internationale)  kunstcircuit  waarin  we  als  relatief  kleine  instelling  een   grotere  rol  wil  spelen.  Ook  het  lidmaatschap  van  Atelier  Néerlandais,  het  platform  voor  Nederlands  ontwerp,  de   kunsten  en  het  boek,  ondersteunt  de  resident  in  het  contact  leggen  met  het  Franse  culturele  netwerk,  en  het   geeft  desgewenst  (fysieke)  ruimte  voor  de  resident  om  werk  te  tonen,  te  bespreken  en  verdere  contacten  te   leggen.  

 

Op  basis  van  de  interviews  en  verslagen  maken  we  op  dat  de  ervaringen  van  de  residenten  zeer  positief  zijn.  Het   Van  Doesburghuis  wordt  als  een  buitengewoon  inspirerende  woon-­‐  en  werkomgeving  ervaren.  In  het  verleden   werd  het  huis  nogal  eens  omschreven  als  een  contemplatieve  plek,  maar  de  laatste  jaren  wordt  het  atelier  juist   geactiveerd  als  productie-­‐,  presentatie-­‐,  ervarings-­‐,  en  ontmoetingsplek.  Dit  komt  oa  voort  uit  de  vraag  die  de   fondsen  bij  aanmelding  stellen  om  een  nieuw  of  passend  publiek  te  bereiken  en  als  criterium  in  de  selectie  wordt   meegenomen.  Met  name  de  residenten  in  het  afgelopen  jaar  stelden  genereus  het  huis  open  voor  het  publiek;  

soms  zelfs  een  hele  week.  Deze  openstellingen  moedigen  nieuwe  residenten  aan  om  nieuwe  wegen  te  vinden   om  hun  werk  in  de  plek  van  productie,  zoals  het  atelier  ooit  bedoeld  was,  aan  het  publiek  te  tonen.  In  het  licht   van  de  eerder  genoemde  brede  profilering  zijn  wij  zeer  verheugd  over  deze  ontwikkelingen  en  ons  voornemen  is   om  deze  activiteiten  breder  onder  de  aandacht  te  brengen.      

 

2   Beheer  en  behoud  

Terugblik  en  evaluatie  

In  1981  verwierf  het  Van  Doesburghuis  de  status  van  Frans  monument  waarna  het  grondig  werd  gerestaureerd.  

Andere  grootschalige  restauraties  vonden  plaats  in  2004  en  2014  waarbij  oa  kleuronderzoek  heeft  

plaatsgevonden  en  bouwhistorische  informatie  werd  verzameld,  maar  deze  kennis  is  nooit  samengebracht,   compleet  gemaakt  of  geïnterpreteerd.  Met  de  komst  van  de  nieuwe  restauratie  architect  Claudia  Devaux  van   DDA  Architects  in  Parijs  (oa  verantwoordelijk  voor  de  restauratie  van  Eileen  Gray’s  Villa  E10127)  ,  is  besloten  om  in   2017  mee  te  dingen  naar  de  ‘Keeping  it  Modern  Grants’  van  de  Getty  Foundation.  Voor  deze  grants  kan  een   aanvraag  worden  ingediend  voor  financiële  ondersteuning  van  bouwtechnisch/architectuurhistorisch  onderzoek.  

Ook  het  Van  Doesburghuis  kwam  voor  deze  regeling  in  aanmerking  maar  helaas  behaalde  onze  aanvraag,  tot  drie   keer  aan  toe,  niet  de  eindstreep.  Bij  navraag  bleek  dat  onze  aanvraag  wel  werd  gewaardeerd  maar  dat  de  regeling   flink  werd  overvraagd  en  het  accent  om  die  reden  de  laatste  jaren  op  iconische  gebouwen  lag  met  een  

wereldwijde  reputatie,  met  een  nadruk  op  niet-­‐westerse  landen.  Inmiddels  is  de  regeling  opgeheven.    

   

(5)

  4  

Deze  exercitie  was  echter  niet  voor  niets  en  zette  een  aantal  dingen  op  scherp.  Ten  eerste  werd  door  het  

vooronderzoek  voor  deze  aanvraag  duidelijk  dat  grondig  onderzoek  noodzakelijk  is  om  toekomstige  restauraties   en  onderhoud  op  de  best  mogelijke  manier  voor  te  bereiden  én  om  in  de  toekomst  verantwoorde  en  duurzame   keuzes  te  kunnen  maken.  Door  de  experimentele  bouwtechnieken  die  Van  Doesburg  toepaste,  zoals  Solomite,  is   het  huis  uitermate  kwetsbaar  en  vraagt  het  continu  om  onderhoud  maar  ook  om  een  lange  termijn  visie  als   fundament  voor  een  grootschalige  restauratie  die  in  de  komende  jaren  wordt  verwacht.  De  slechte  staat  van  het   dak  is  de  eerste  aanwijzing  dat  er  opnieuw  een  grootschalige  restauratie  noodzakelijk  zal  zijn.  Ten  tweede  maakte   de  zoektocht  naar  financiële  ondersteuning  zichtbaar  dat  voor  een  dergelijk  onderzoek  niet  bij  de  fondsen  kan   worden  aangeklopt.  Zo  is  het  niet  mogelijk  subsidie  aan  te  vragen  voor  monumenten  op  niet-­‐Nederlandse  bodem   en  gaven  enkele  fondsen  aan  geen  erfgoed  te  ondersteunen  dat  in  het  bezit  is  van  het  Rijk.  Daar  komt  bovenop   dat  we  niet  in  aanmerking  komen  voor  subsidieregelingen  voor  Franse  monumenten,  die  op  kunnen  lopen  tot   40%  van  de  totale  kosten,  vanwege  het  Nederlands  staatseigendom.  Hierdoor  dreigen  we  tussen  wal  en  schip  te   raken.    

 

Gelukkig  werd  onze  noodkreet  bij  het  Ministerie  van  OCW,  de  eigenaar  van  het  pand,  opgepakt.  Na  enkele   briefwisselingen  en  gesprekken  zijn  inmiddels  toezeggingen  gedaan  voor  financiële  ondersteuning  van  een  deel   van  het  onderzoek.  Zodra  de  financiering  voor  het  onderzoeksplan  in  zijn  geheel  rond  is,  zullen  we  het  onderzoek   opstarten  in  samenwerking  met  de  Rijksdienst  voor  Cultureel  Erfgoed.    

 

In  de  afgelopen  periode  hebben  er  geen  ingrijpende  onderhoudswerkzaamheden  of  grote  restauraties   plaatsgevonden.  Wel  zijn  de  buitengevels  en  de  muren  van  het  atelier  opnieuw  in  de  verf  gezet,  zijn  de   roestplekken  bij  de  raamsponningen  aangepakt,  is  het  toilet  gerepareerd  en  is  er  een  nieuwe  afzuigkap   geïnstalleerd.  In  de  winter  van  2019  moest  een  aantal  onderdelen  van  de  verwarmingsketel  en  waterafvoer   vervangen  worden  waardoor  de  verblijfsperiode  van  de  resident  werd  verkort.  Dit  willen  we  zoveel  mogelijk   voorkomen  om  te  kunnen  voldoen  aan  één  van  onze  kerntaken:  het  Van  Doesburghuis  beschikbaar  stellen  aan   kunstenaars.  Bovendien  leidt  leegstand  tot  vocht  en  schimmelvorming.  Deze  kwetsbare  balans  tussen  het   gebruik  en  het  behoud  van  het  huis  blijft  een  punt  van  grote  zorg.    

 

Vooruitblik  en  ambities  

De  belangrijkste  ambitie  op  het  gebied  van  onderhoud  en  beheer  is  voor  de  komende  jaren  het  zorgvuldig   uitvoering  geven  aan  het  onderzoeksplan.  De  inhoudelijke  supervisie  vindt  plaats  onder  leiding  van  Claudia   Devaux  en  bestuurslid  Sjoekie  de  Bijll  Nachenius,  de  coördinator  draagt  zorg  voor  de  aansturing  van  het  proces.  

Het  onderzoek  bestaat  uit  de  volgende  onderdelen:  

-­‐  Grondig  onderzoek  naar  de  bouwgeschiedenis,  zowel  in  Nederland  als  in  Frankrijk;  in  beide  

landen  (in  Parijs  en  Den  Haag/Rotterdam)  bevinden  zich  archieven  en  tekeningen  die  nog  niet  bij  elkaar  zijn   gebracht,  geanalyseerd  en  geïnterpreteerd;    

-­‐  Technisch  onderzoek  en  modellering  van  de  huidige  staat  van  het  huis;  

-­‐  Analyse  van  veranderingen  in  het  oorspronkelijke  huis,  waardering  en  strategieontwikkeling  voor  restauratie   (verwijdering,  reconstructie,  conservering);  

-­‐  Analyse  van  specifieke  technische  problemen;  formulering  van  oplossingen/werkbenadering;  

-­‐  Integratie  van  onderzoek,  analyse  en  advies  door  experts  in  een  lange  termijn  onderhoudsstrategie;  

-­‐  Kennisuitwisseling  door  publicatie  van  het  bouwhistorisch  onderzoek  op  onze  website,  publicatie  van   technisch  onderzoek  en  voorgestelde  methoden  van  conservering,  publicatie  van  strategieontwikkeling  voor   restauratie.  

 

Zodra  de  gelden  van  het  Ministerie  zijn  ontvangen,  zullen  de  opdrachten  in  fases  worden  uitgezet  aan  experts  op   verschillende  terreinen:  fase  1  betreft  het  bouwhistorisch  onderzoek,  de  waardestelling  en  technische  opname   van  het  huis,  fase  2  is  het  technisch  onderzoek  waaronder  de  bouwtechnische  en  installatietechnische  staat  van   het  huis  en  in  fase  3  wordt  het  onderhoudsplan  met  meerjarenplanning  en  meerjarenbegroting  opgesteld.  Deze   onderzoeken  vormen  de  componenten  voor  een  lange  termijn  visie  en  plan  van  aanpak  voor  de  komende  tien   jaar.    

 

Voor  de  kennisdeling  van  dit  onderzoek  wordt  ingezet  op  een  mogelijke  publicatie  in  samenwerking  met  Het   Nieuwe  Instituut  dat  een  omvangrijk  archiefonderzoek  is  gestart  naar  de  tekeningen  van  Theo  van  Doesburg.  In   de  tentoonstelling  ‘Atelier  Nelly  en  Theo  van  Doesburg’  met  schetsen,  tekeningen,  maquettes,  die  later  dit  jaar   hopelijk  te  zien  zal  zijn  in  HNI,  is  een  grote  rol  aan  het  Van  Doesburghuis  toebedeeld  als  plek  van  productie.  Ook   aan  het  huidige  gebruik  van  het  huis  wordt  aandacht  besteed,  over  de  invulling  hiervan  zijn  we  met  HNI  in    

(6)

gesprek.  De  restauratie  van  de  tekeningen  is  in  volle  gang  en  heeft  al  interessante  vragen  opgeroepen  oa  over  het   kleurgebruik:  zijn  die  oorspronkelijk  of  in  de  loop  der  tijd  aangepast  aan  het  beeld  over  De  Stijl?  Op    

enkele  tekeningen  is  de  handtekening  van  Nelly  aangetroffen  dat  aanleiding  geeft  tot  vragen  over  haar  rol  in  het   artistieke  proces,  het  auteurschap  en  toe-­‐eigening  van  de  werken  van  Theo  van  Doesburg.  Met  deze  

tentoonstelling  worden  drie  onderwerpen  samengebracht,  geanalyseerd  en  geïnterpreteerd  die  zowel  de   beeldende  kunst  als  architectuur  omvatten:  onderzoek  naar  de  materiële  nalatenschap  van  de  Van  Doesburgs,   kennisopbouw  op  het  gebied  van  restauratievraagstukken  én  nieuw  werk  dat  ontstaat  met  het  nalatenschap   (waaronder  het  Van  Doesburghuis)  als  inspiratiebron.  We  vinden  dit  een  interessante  ontwikkeling  en  willen   hierin  de  komende  jaren  een  belangrijke  en  stimulerende  rol  spelen.    

 

Ten  behoeve  van  kennisdeling  op  het  gebied  van  restauratie,  maar  ook  op  het  gebied  van  de  combinatie   restauratie/gebruik,  maakt  de  stichting  deel  uit  van  het  netwerk  Iconic  Houses.  Dit  is  een  internationaal  platform   dat  zich  richt  op  het  beheer  en  behoud  van  bijzondere  20e  eeuwse  woonhuizen.  Met  een  actieve  programmering   met  lezingen  en  excursies  is  het  platform  inmiddels  een  internationaal  netwerk  waar  kennis  en  expertise  wordt   gedeeld  oa  over  hoe  modernistisch  erfgoed  verduurzaamd  kan  worden.  Het  Van  Doesburghuis  neemt  als   atelierwoning  dat  zijn  oorspronkelijke  functie  behouden  heeft  een  bijzondere  positie  in  binnen  dit  netwerk.  De   meeste  monumenten  van  dit  netwerk  zijn  monumentale  woningen  die  ofwel  privaat  eigendom  zijn,  en  dus  niet  te   bezichtigen,  of  het  zijn  museumwoningen  die  niet  meer  in  gebruik  zijn  zoals  het  Rietveld  Schröderhuis  in  Utrecht   en  het  Huis  Sonneveld  in  Rotterdam.  Met  de  overdracht  van  het  huis  door  de  erfgename  Wies  van  Moorsel  aan  de   Nederlandse  Staat  is  expliciet  gekozen  voor  de  combinatie  behoud/gebruik  en  (gelimiteerde)  openstelling  voor   het  publiek.    

 

Gezien  de  zoektocht  naar  financiering  is  de  laatste  jaren  veel  gesproken  over  het  beheer-­‐  en  behoudsvraagstuk.  

Met  deze  gesprekken  kwam  de  urgentie  ervan  op  tafel:  het  bestuur  heeft  de  opdracht  om  zorg  te  dragen  voor  het     beheer  en  behoud  van  het  Van  Doesburghuis,  tegelijkertijd  zijn  de  financiële  middelen  niet  toereikend  om  die   zorg  goed  te  kunnen  uitvoeren.  De  vierjaarlijkse  projectsubsidie  van  het  Ministerie  dekt  de  kosten  voor  kleine   onderhoudswerkzaamheden  en  het  bijhouden  van  de  meest  kwetsbare  delen  zoals  de  ramen,  gevels  en   binnenmuren.  De  gevels  vertonen  snel  scheuren  op  cruciale  plekken  waar  de  betonnen  structuur  zich  bevindt.  

Echter,  voor  ingrijpende  maatregelen  om  het  huis  in  goede  staat  te  houden  is  er  onvoldoende  financiële  buffer.  

Het  is  gebruikelijk  dat  deze  kosten  bij  monumenten  ten  laste  vallen  van  de  eigenaar.  De  komende  jaren  zal  het   gesprek  met  het  Ministerie  over  deze  beheer-­‐en  behoudvraagstukken  worden  voortgezet  met  het  voorstel  een   bestemmingsfonds  op  te  richten  voor  omvangrijkere  restauraties  om  de  bouwkundige  en  technische  staat  van  het   de  atelierwoning  voor  de  toekomst  te  bestendigen.    

 

3   Organisatie,  bestuur  en  communicatie     Terugblik  en  evaluatie  

De  samenstelling  en  voordracht  voor  de  samenstelling  van  het  bestuur  vindt  plaats  op  basis  van  de  expertise   vanuit  de    beroepspraktijk  van  de  leden.  Diversiteit  speelt  hierbij  een  ondergeschikte  rol.  De  expertise  van  de   leden  ligt  op  de  volgende  terreinen:  kennis  van  De  Stijl/het  gedachtegoed  van  Theo  en  Nelly  en  de  huidige   artistieke  praktijk  van  kunstenaars,  kennis  op  het  gebied  van  restauratie  van  modernistische  architectuur,   kennis  van  publiek/private  financiering  van  de  kunst,  kennis  van  en  ervaring  met  residencies  en  het   internationale  culturele  netwerk.    

 

Al  deze  expertises  zijn  in  het  huidige  bestuur  ruim  vertegenwoordigd:  Benno  Tempel  (voorzitter,  directeur   Kunstmuseum  Den  Haag),  Friso  Wijnen  (penningmeester,  q.q.  vanwege  zijn  hoedanigheid  als  Culturele  raad  op   de  Nederlandse  ambassade  Parijs),  Sjoekie  de  Bijll  Nachenius  (architect,  lid  mbt  expertise  restauratie  

architectuur),  Hester  Alberdingk  Thijm  (secretaris,  directeur  AkzoNobel  Art  Foundation)  en  Sophie  Krier   (ontwerper  en  onderzoeker).  Adviseur  op  persoonlijke  titel  is  Wies  van  Moorsel  en  toehoorder  namens  het   Ministerie  van  OCW  is  Freek  Ingen  Housz.  Er  is  een  rooster  van  aftreden  dat  voorziet  in  periodieke  wisselingen   van  het  bestuur.  Een  bestuurslid  wordt  voor  een  periode  van  vier  jaar  benoemd  met  uitzondering  van  de   penningmeester  die  q.q.  in  het  bestuur  zitting  neemt.  Een  aftredend  lid  kan  één  keer  voor  vier  jaar  worden   herbenoemd.    

 

Het  bestuur  is  onbezoldigd  en  vergadert  in  principe  2x  per  jaar,  waarvan  1x  in  Parijs  met  een  bezoek  aan  het  Van   Doesburghuis  voor  de  jaarlijkse  inspectie.  Het  bestuur  volgt  de  richtlijnen  voor  de  Governance  Code  Cultuur   voor  goed,  verantwoord  en  transparant  bestuur.  Zowel  de  jaarrekening  als  het  beleidsplan  worden  gepubliceerd  

(7)

  6  

op  de  website.  Jaarlijks  wordt  aan  het  Ministerie  verslag  gedaan  met  de  notulen  van  de  tweejaarlijkse   vergaderingen  met  de  jaarrekening.  In  2018  is  de  (culturele)  ANBI  status  aan  de  stichting  toegekend.  De     toekenning  en  de  fiscale  voordelen  van  deze  status  in  Nederland  (in  het  buitenland  gelden  andere  richtlijnen)   zijn  op  de  website  kenbaar  gemaakt.    

 

De  stichting  heeft  geen  werknemers  in  dienst.  De  coördinator  verricht  op  freelance  basis  10  uur  per  maand   coördinerende  werkzaamheden.  De  beheerder  woont  in  Parijs  en  heeft  een  overeenkomst  voor  5  uur  per   maand.  Voor  beide  functies  zijn  overeenkomsten  afgesloten  voor  een  periode  van  twee  jaar  op  basis  van  de  hier   genoemde  maximum  aantal  uren.  Deze  overeenkomsten  liepen  eind  maart  2020  af  en  zijn  voor  het  komende   jaar  herzien  op  basis  van  reële  uren  volgens  de  richtlijnen  van  de  Fair  Practice  Code.        

 

De  ontwerper  van  de  website  is  gevraagd  een  folder  vorm  te  geven  met  dezelfde  grafische  opzet  als  de  website.  

Deze  folders  zijn  vorig  jaar  in  drie  talen  (NL,UK,FR)  in  gebruik  genomen  in  een  speciaal  daarvoor  ontworpen   sokkel  die  in  de  gang  van  het  huis  staat  opgesteld.  Naast  een  houder  voor  de  folders  is  er  ook  een  vitrine  met  een   maquette  van  het  Van  Doesburghuis  gemaakt  door  studenten  van  de  TU  Delft.  De  folders  worden  verspreid  onder   de  bezoekers  en  gebruikt  als  pr-­‐materiaal.  In  de  folder  is  een  ansichtkaart  opgenomen  waarmee  mensen  zich  als   vriend  kunnen  aanmelden:  een  jaarlijks  lidmaatschap  kost  €  50,-­‐  en  een  VIP  lidmaatschap  €  500,-­‐.  Er  zijn    nog   geen  aanmeldingen  ontvangen.  Zowel  de  folder  als  de  sokkel  zijn  gesponsord  door  AkzoNobel  Art  Foundation,   daar  zijn  we  zeer  blij  mee.  Naast  de  folder  wordt  gebruik  gemaakt  van  sociale  media  zoals  facebook  (ca  400   volgers)  en  instagram  (ca  125  volgers).  De  website  trok  afgelopen  jaar  26.000  bezoekers  (en  84.000  bezoeken).    

 

Vooruitblik  en  ambities  

Bij  aanvang  van  de  afgelopen  beleidsplanperiode  werd  het  bestuur  in  zijn  geheel  vernieuwd  en  vonden  er  daarna,   met  uitzondering  van  de  penningmeester,  geen  bestuurswisselingen  plaats.  Hierdoor  is  de  organisatie  

gestabiliseerd  en  is  het  bestuur  goed  op  elkaar  ingespeeld.  Op  basis  van  de  expertise  van  de  leden  worden  ze  door   de  coördinator  ingeschakeld.  Wies  van  Moorsel  maakt  als  adviseur  gelijkwaardig  deel  uit  van  het  bestuur,  zij  is  het   geweten  van  de  stichting,  en  steeds  vaker  maken  de  residenten  van  haar  kennis  gebruik  in  hun  onderzoek  naar  de   Van  Doesburgs.  De  coördinator  en  de  beheerder  voeren  zelfstandig  hun  taken  uit  en  hebben  waar  nodig  overleg.  

De  huidige  werkwijze  verloopt  goed  en  zal  de  komende  jaren  worden  gecontinueerd.      

 

Afgelopen  jaren  is  een  flinke  inhaalslag  gemaakt  op  het  gebied  van  communicatie.  De  website  is  met  nieuws  over   de  residenten  actiever  gemaakt.  Het  foldermateriaal  wordt  met  enthousiasme  ontvangen  en  verspreid,  en  sociale   media  worden  ingezet  om  de  komst  van  nieuwe  residenten  aan  te  kondigen  en  de  publieksopenstellingen   kenbaar  te  maken.  Door  de  toegenomen  publiciteit  zijn  er  meer  aanvragen  voor  groepsbezoek  van  professionele   reisorganisaties.  We  zijn  hierin  terughoudend  omdat  het  een  behoorlijke  inbreuk  is  op  de  privacy  van  de  resident   en  bovendien,  zo  leert  de  ervaring,  zijn  het  niet  altijd  de  meest  geïnteresseerde  bezoekers.  Bij  het  publiek  dat   afkomt  op  de  zaterdagmiddag  openstelling  en  activiteiten  van  de  residenten  is  interesse  voor  het  werk  van  de   resident  wel  merkbaar  en  zijn  in  sommige  gevallen  interessante  gesprekspartners  voor  de  resident.  Om  die  reden   geven  we  er  de  voorkeur  aan  om  zo  effectief  mogelijk  gebruik  te  maken  van  de  stroom  bezoekers  op  deze  dagen   (zo’n  700-­‐800  per  jaar)  en  daarbuiten  algemeen  bezoek  te  beperken.  In  overleg  met  de  resident  maken  we  wel   een  uitzondering  op  verzoeken  van  academies  en  aanvragen  waarvan  we  inschatten  dat  een  ontmoeting  voor  de   resident  inhoudelijk  interessant  zou  kunnen  zijn.    

 

Voor  de  komende  periode  wordt  bekeken  of  het  donateursbeleid  verder  kan  worden  ontwikkeld.  Een  eerste  stap   is  het  foldermateriaal  met  de  ansichtkaart  en  vermelding  op  de  website,  maar  dit  is  niet  voldoende.  Het  

benaderen  van  potentiële  sponsors  en  donateurs  vraagt  om  een  strategische  aanpak,  dat  kost  tijd  en  specifieke   expertise  en  een  heldere  visie:  wat  kunnen  we  ze  bieden?  We  willen  dan  ook  niet  te  hoge  verwachtingen  scheppen   over  mogelijke  extra  sponsorinkomsten.  Een  andere  route  voor  extra  inkomsten  zijn  fotoshoots:  bedrijven  van   luxe  kledingmerken  en  accessoires  komen  af  op  de  architectuur  van  het  Van  Doesburghuis.  Jaarlijks  ontvangen   we  enkele  aanvragen  met  aanbiedingen  die  tot  enkele  duizenden  euro  kunnen  oplopen,  maar  we  zijn  hierin   selectief.  Een  fotoshoot  betekent  dat  het  pand  volledig  in  beslag  wordt  genomen  en  bevolkt  door  een  grote  groep   mensen,  bewoning  is  dan  niet  mogelijk  en  de  kans  op  schade  aan  het  huis  is  groot.  Het  huis  beschikbaar  stellen   voor  fotoshoots  vinden  we  derhalve  alleen  interessant  als  het  flinke  inkomsten  oplevert  en  aan  voornoemde   criteria  wordt  voldaan.  We  komen  hiermee  terug  op  ons  voornemen  in  het  vorige  beleidsplan  om  het  Van  

Doesburghuis  expliciet  voor  commerciële  doeleinden  te  verhuren  en  het  huis  op  die  manier  te  profileren  om  extra   inkomsten  te  verwerven.    

 

(8)

 

4   Financiën     Terugblik  en  evaluatie  

Door  de  jaarlijkse  projectsubsidie  van  het  Ministerie  van  OCW  en  de  samenwerkingsovereenkomst  met  de   fondsen  die  drie  jaar  geleden  is  ingegaan,  zijn  de  inkomsten  geconsolideerd.  Het  bedrag  van  het  Ministerie  is  de   afgelopen  acht  jaar  gelijk  gebleven,  daarentegen  is  het  gelukt  om  de  huurinkomsten  geleidelijk  aan  te  doen   stijgen  met  33%.  Deze  stijging  was  nodig  om  de  woonbelasting  die  op  het  pand  werd  gelegd  en  de  verhoging  van   de  woon-­‐  en  inboedelverzekering  te  compenseren.  Daarnaast  kregen  we  door  de  extra  koude  winters  met  hogere   stookkosten  te  maken  die  sowieso  al  hoog  zijn  vanwege  de  slechte  isolatie  van  het  pand.  Verder  is  besloten  om  de   bankrekening  in  Frankrijk  op  te  heffen  vanwege  de  hoge  kosten  die  een  bestuursrekening,  in  tegenstelling  tot   Nederland,  met  zich  meebrengen.  Ten  behoeve  van  de  communicatie  zijn  extra  uitgaven  gedaan  oa  door  het   uitbreiden  van  de  website.  De  overige  kosten  voor  communicatie  bleven  echter  beperkt  door  sponsoring  van   AkzoNobel  Art  Foundation  voor  het  foldermateriaal  en  de  sokkel.    

 

Zoals  in  hoofdstuk  2  aangegeven,  zijn  in  de  afgelopen  jaren  enkele  restauratie-­‐  en  onderhoudswerkzaamheden   uitgevoerd.  Deze  werkzaamheden  betroffen  het  verven  en  herstel  van  de  gevels,  de  binnenmuren,  het  repareren   en  restaureren  van  de  ramen  en  reparatie  van  facilitaire  voorzieningen  en  de  technische  installatie.  In  de  

begroting  wordt  elk  jaar  een  bedrag  gereserveerd  om  deze  uitgaven  te  bekostigen,  tegelijkertijd  proberen  we  een   reserve  voor  groot  onderhoud  op  te  bouwen.      

 

Zoals  vermeld  in  hoofdstuk  3  heeft  de  stichting  geen  werknemers  in  dienst  en  voeren  de    coördinator  en   beheerder  op  freelance  basis  werkzaamheden  uit.  Met  de  professionalisering  van  de  organisatie  en  de   uitbreiding  van  taken  zijn  deze  werkzaamheden  voor  beide  functies  in  de  afgelopen  jaren  toegenomen.  De   freelance  overeenkomsten  zijn  dienovereenkomstig  uitgebreid  met  een  aantal  uren  per  maand  voor  zowel  de   coördinator  (max  16  uur  per  maand)  als  voor  de  beheerder  (max  8  uur  per  maand).  Deze  uren  komen  meer   overeen  met  de  daadwerkelijke  besteedde  uren  waarmee  we  voldoen  aan  de  richtlijnen  van  de  Fair  Practice   Code.        

 

Naast  sponsoring  door  AkzoNobel  (sokkel/folders)  meubelfabrikant  Spectrum  (Martin  Visser  zitbank)  en   Notariaat  De  Gier  (wijziging  statuten)  in  natura  zijn  in  de  afgelopen  jaren  extra  inkomsten  verworven  met   fotoshoots.  Hiermee  willen  we  om  verschillende  redenen  terughoudend  zijn  (zie  vorige  hoofdstuk)  en  is  er   derhalve  een  beperkt  bedrag  in  de  meerjarenbegroting  opgenomen(€  1500,-­‐  op  jaarbasis).  Tenslotte,  vorig  jaar   werden  we  verrast  door  een  Franse  bezoekster  die  besloot  een  bedrag  van  €  200,-­‐  te  doneren  als  cadeau  aan  een   vriendin.  Deze  spontane  actie  laat  zien  dat  er  een  potentieel  is  om  meer  inkomsten  via  donaties  te  werven  met   name  in  Frankrijk  waar  de  bescherming  van  erfgoed  veel  meer  onderdeel  is  van  het  culturele  leven.  Daar  staat   tegenover  dat  de  belastingvoordelen  zoals  die  in  Nederland  in  het  kader  van  de  geefwet  gelden,  niet  in  Frankrijk   geldig  zijn.  Ook  beseffen  we  ons  dat  het  ontwikkelen  van  een  donateursbeleid  een  investering  in  tijd  en  expertise   vergt,  waarvoor  op  dit  moment  de  gelden  ontbreken.    

 

Vooruitblik  en  ambities  

In  het  voorgaande  zijn  onze  ambities  en  beleidslijnen  voor  de  komende  vier  jaar  beschreven.  Om  deze  ambities   uit  te  kunnen  voeren  en  de  beleidslijnen  voort  te  kunnen  zetten  en  uit  te  breiden,  voorzien  we  een  stijging  van  de   uitgaven.  Deze  stijging  hangt  met  name  samen  met  de  verhoging  van  vaste  lasten  en  de  professionalisering  van   de  organisatie.  Indien  we  de  komende  jaren  het  kwaliteitniveau  voor  restauratie-­‐  en  onderhoudswerkzaamheden   willen  handhaven  én  een  kleine  buffer  willen  opbouwen  voor  een  grootschalige  restauratie,  is  het  te  verwachten   tekort  op  jaarbasis  €  4.000,-­‐,  zie  de  meerjarenbegroting  in  de  bijlage.  Voor  een  bijdrage  voor  de  activiteiten  van   de  residency  is  een  aanvraag  ingediend  bij  BZ  van  €  5.000,-­‐  op  jaarbasis  voor  2021  -­‐  2024.  

 

We  hopen  dat  het  Ministerie  bereid  is  om  ons  verzoek  voor  verhoging  van  de  projectsubsidie  voor  de  periode  2021   –  2024  met  €  4.000,-­‐  per  jaar  te  honoreren.    

 

 

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De ‘Mama Oege School’ en de ‘Mama Daniela School’ zijn te vinden in (de omgeving van) Naivasha op 100 kilometer afstand van Nairobi, de hoofdstad van Kenia. Zo ook de

De Sheko kunnen zelf het beste aangeven aan wat voor soort project ze het meest waarde hechten (draagvlak) en hoe zo’n project duurzaam op te zetten is. Het is het beste

het netwerk van de aan De Stichting gelieerde zorgverzekeraar worden relaties in het zorgveld op de hoogte gebracht van de mogelijkheden van financiële ondersteuning door Stichting

Geef het Dordt is bestemd voor mensen uit Dordrecht die niet over voldoende financiële middelen beschikken om zelf huisraad aan te schaffen en richt zich op inwoners van Dordrecht

Dit speelt ook op andere vlakken; als het bijvoorbeeld gaat over de eigen gezondheid (anticonceptie) en het opvoeden van kinderen in Nederland. We zien dat er een kloof bestaat

Al enkele jaren zijn een arts en verpleegkundigen van de Intensive Care van het Medisch Centrum Leeuwarden op bezoek geweest in het Kilimanjaro Christian Medical Centre te

Zodra er een concreet plan komt van de gemeente Heemstede voor het Manpadslaangebied organiseren we met sprekers van binnen en buiten de gemeente een avond voor onze donateurs

‘Stichting Actie voor Marokko beoogt de arme mensen in Marokko te helpen aan een beter en menswaardig bestaan door het organiseren van (geld) inzamelacties en ondersteuning te