• No results found

Cyriel Buysse. In betere kringen. Satirische verhalen en kronieken verzameld en toegelicht door Joris van Parys. Houtekiet Antwerpen / Amsterdam

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Cyriel Buysse. In betere kringen. Satirische verhalen en kronieken verzameld en toegelicht door Joris van Parys. Houtekiet Antwerpen / Amsterdam"

Copied!
11
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Cyriel Buysse

Houtekiet

Antwerpen / Amsterdam

In betere kringen

Satirische verhalen en kronieken verzameld en toegelicht door

Joris van Parys

(2)

© Erven Cyriel Buysse / Joris van Parys / Uitgeverij Houtekiet 2020

Houtekiet, Schaliënstraat 1 bus 11, 2000 Antwerpen www.houtekiet.be

info@houtekiet.be Omslag Boris Snauwaert

Omslagillustratie Cyriel Buysse aan de wandel met Haagse familie (ca. 1910) Foto Joris van Parys © Wendy Huygebaert

Opmaak www.intertext.be isbn 978 90 8924 822 0

d 2020 4765 11 nur 303

Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie of op welke

andere wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

No part of this book may be reproduced in any form, by print, photoprint, microfilm or any other means, without written

permission of the publisher.

(3)

Inhoud

Vooraf 7

deel i

Monsieur Hardamour 17

deel ii

De putter 81

Pension de famille 89

Wintersport in Sankt Moritz 107

Buitenhotel in Holland 113

Engels hotel in Gibraltar 127

deel iii

Overwegende 135

Een diner 143

Een avondje 151

Grote dagen 169

De held en de graaf 177

Verantwoording 183

(4)
(5)

Vooraf

(6)
(7)

I

n deze uitgave zijn voor het eerst satiri- sche ver halen en kronieken van Cyriel Buysse (1859-1932) bijeengebracht die – op twee na – nooit eerder zijn ge bundeld. Verhalen die mee tot het beste van zijn proza behoren maar sinds de eer- ste publicatie in Nederlandse periodieken alleen terug te vinden zijn tussen de ‘Verspreide stukken’

en ‘Ongebundelde verhalen’ in de laatste delen van de Verzameld Werk-editie (1974-1982). Met reden is Buysse vooral bekend als auteur van naturalisti- sche en realistische drama’s, romans en verhalen over het leven op het platteland in vooroorlogs Vlaanderen. Juist daarom zal deze ver zameling

‘onbekende’ satiren zelfs voor wie vertrouwd is met zijn ander werk een pittige verrassing zijn.

De novelle Monsieur Hardamour die het eerste deel van dit boek vormt, is meesterlijk opgebouwd als

(8)

in betere kringen

een soort satirische thriller. Het verhaal verscheen in mei 1899 in Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift, twee maanden voordat, eveneens in Nederland, in het Tweemaandelijksch Tijdschrift van Lodewijk van Deyssel en Albert Verwey, Buysses eerste toneel- stuk Driekoningenavond werd gepubliceerd. Een extreem contrast vormt dit naturalistisch plat- telandsdrama met de stadsnovelle Monsieur Har­

da mour waarin de hoofd figuur, een fabrikant uit de verfranste bourgeoisie van Gent, in een fataal moment van onoplettendheid, zichzelf opsluit in de kluiskamer van zijn fabriek. Naar de reden waarom Buysse deze schitterende no velle niet heeft laten bundelen, valt alleen te gissen, al is de meest voor de hand liggende verklaring dat ze op geen enkele manier paste in de verhalenbundels waarmee hij kort voor en na de vorige eeuwwis- seling naam maakte: verhalen over het boeren- en dorps leven, met levensechte dialogen in het Oost-Vlaamse dialect van de personages. Omdat Monsieur Hard amour voor Nederlandse lezers werd geschreven, komt in de hele novelle geen woord dialect voor, zo dat niets de lees- en genietbaarheid voor de lezer van de 21ste eeuw in de weg staat.

(9)

vooraf

Dat geldt ook voor de verhalen in het tweede deel van dit boek: satirische inkijkjes in bijvoorbeeld het salonleven van de haute bourgeoisie in de belle époque (De putter). In alle registers, van ba - dinerend tot bitter ironisch, registreert Buys se al vertellend de mentaliteit en de zeden in ‘de be tere kringen’ van zijn tijd. De animositeit in een familiepension aan de voet van de berg tegen- over de gasten van het luxehotel daarboven (Pen­

sion de famille); de ijdelheid van de snobs die in het wintersportseizoen de luxehotels van Sankt Moritz bevolken (Wintersport in Sankt Mo ritz); het strikt geprogrammeerde gedrag van de gasten van een buitenhotel tijdens de oorlogsjaren in Ne derland (Buitenhotel in Holland) en van het Engels hotel in Gibraltar waar de auteur in 1928 op doorreis naar Marokko logeerde.

Het laatste deel van de bundel is een kleine selec- tie uit de korte verhalen en columns avant la let- tre die Buysse tijdens en kort na de Eerste Wereld- oorlog publiceerde in het weekblad Haagsche Post, de Amsterdamse krant De Telegraaf en het lite- raire maandblad Groot Nederland. Overwegende, in

(10)

in betere kringen

december 1917 ge schreven in de meest uitzicht- loze dagen van de oorlog, is wel zijn meest sar- castische tekst uit deze jaren. Van twee weken later dateert Een diner, een onthullend stuk over de omgangsvormen in ‘de betere kringen’ van Den Haag waartoe Buysse door zijn huwelijk met een gefortuneerde Haagse weduwe zelf behoorde en waarin hij tijdens de Duitse bezetting van Bel- gië vier jaar lang gedwongen verkeerde. De laat- ste drie stukken dateren van kort na de bevrijding van België door de geallieerden eind 1918. In Gent maakte Buys se kennis met het wereldje van de

‘oweeërs’, de oorlogswinstmakers die de parve- nu’s van het interbellum werden (Een avondje).

Grote dagen had een verslag moeten worden van de feestelijke ontvangst, in juli 1919, van de Fran- se president Poincaré en de Franse opperbevel- hebber maarschalk Foch in Gent, maar Buysse mist het patriottisch spektakel omdat hij vlak voor zijn vertrek naar de stad toevallig getuige is van een intieme ‘ontvangst’ die hem veel meer boeit en inspireert. In De held en de graaf uit 1920 acht de boerenzoon, overlevende van de loop gra- ven aan de IJzer, zijn verdiensten voor het vader-

(11)

vooraf

land geringer dan die van de graaf die hem hulde brengt, al heeft de graaf met zijn gezin de bezet- tingsjaren comfortabel uit gezeten in bezet ge - bied. Zelfs de schok van de oorlog heeft niets ver- anderd aan de feodale klassenverhoudingen in het dorp. ‘Nu de oorlog voorbij was, voelde de held zich weer de mindere en de graaf bleef de graaf.’

Joris van Parys oktober 2019

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wat er ook van zij, voor het Verzameld werk leek het ons wenselijk - en ook in overeenstemming met de voor de romans gevolgde werkwijze - van elke novelle telkens de versie op te

Doch hij brabbelde maar onophoudend onverstaanbaar door, lang- zamerhand wat meer naar voren schuivend, als om zich beter te doen begrijpen ; en hoe of Sietje ook haar best deed om

den : We moeten patientie hen ; 't zal amaal beteren as de zomer komt." Maar zijn geduld raakte op, en hij leed er onder dat hij werken wilde en niet kon, enn dat de gansche

— Ha; .... 't es verdeeke keulzoad!" stotterde Coben onthutst. En eensklaps begon hij onbedaarlijk te lachen, omdat Leontientje, in haar onwetendheid, bloeiende koolzaadtakken

Verder moet worden opgemerkt dat de omschrijving ‘onuitgegeven’ hier wordt gebruikt voor werk dat niet door Buysse zelf werd gepubliceerd; bij deze rubriek behoren dus niet alleen

Er zijn er die wennen en toch niet wennen, die ginder blijven gevestigd, maar door heimwee gekweld altijd naar Vlaanderen verlangen.’ De roman is dan ook wat Buysse noemde ‘un

Hij durfde zich echter op den vijver niet wagen; telkens probeerde hij met één poot, dien hij dadelijk, bij de eerste kille aanvoeling, weer introk, of hij lepperde even met

Na wat hij ervaren had op de begrafenis van tante Victoire, na de absurd-pompeuze en negatieve praal waarmee de oude vrijster tot de eeuwigheid was ingeleid, na het prestige dat