• No results found

Vraag nr. 162 van 6 juni 2000 van de heer LUK VAN NIEUWENHUYSEN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Vraag nr. 162 van 6 juni 2000 van de heer LUK VAN NIEUWENHUYSEN"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Vraag nr. 162 van 6 juni 2000

van de heer LUK VAN NIEUWENHUYSEN "Grande casserole de moules" M. Broodthaers – Aankoopsubsidie

Ik verneem dat de Vlaamse Gemeenschap vijf mil-joen veil zou hebben als bijdrage om het kunst-werk "Grande casserole de moules" van Marcel Broodthaers in het land te houden (kostprijs : t i e n miljoen).

Welke artistieke kwaliteiten worden aan dit werk toegeschreven die een dergelijke inspanning ver-antwoorden ?

Ware het niet goedkoper geweest om een nieuw mosselpannetje aan te kopen en te vullen met mos-selschelpen ?

Antwoord

Situering : het museumdecreet – projectsubsidië -ring

Het roerend cultureel erfgoed en met name het museale patrimonium is een van de meest herken-bare elementen van de Vlaamse cultuur. M u s e a hebben een belangrijke plaats verworven in het culturele en maatschappelijke leven. Het museum m o e t , aan het begin van de 21ste eeuw, zijn speci-fieke taken – verwervende, b e w a r e n d e, w e t e n-schappelijke en publieksgerichte functies – naar behoren kunnen uitoefenen en zijn maatschappelij-ke en culturele opdracht actualiseren.

Het nieuwe museumbeleid werd ingezet met het decreet van 20 december 1996 tot erkenning en subsidiëring van musea en het uitvoeringsbesluit van 7 april 1998. Het museumdecreet regelt de er-kenning van de musea en de organisatie van het m u s e u m w e z e n . De uitvoering van het erkennings-luik is gestart op 1 september 1998. De uitvoering van de subsidieregeling op 1 januari 1999.

De erkenning van musea is de belangrijkste pijler van het nieuwe museumdecreet. Het begrip "er-kenning" moet worden beschouwd als een moreel begrip enerzijds, en als een voorwaarde voor subsi-diëring anderzijds. Aan de erkenning worden een aantal voorwaarden gekoppeld. De voorwaarden tot erkenning zijn inhoudelijk museologisch ver-antwoorde criteria, toepasselijk op alle musea.

Uitgangspunt is de internationale definitie van "museum" zoals goedgekeurd door ICOM (Inter-national Council of Museums) : "het museum is een permanente instelling, zonder winstbejag, t e n dienste van de gemeenschap en haar ontwikkeling, toegankelijk voor het publiek, die de materiële ge-tuigenissen van de mens en zijn omgeving verwerft, b e h e e r t , bewaart en beveiligt, wetenschappelijk on-d e r z o e k t , presenteert en hierover informeert voor doeleinden van studie, educatie en genoegen". E r worden eisen gesteld op het vlak van de museale werking – een evenwichtige en professionele uit-oefening van de vier basisfuncties – en van het m a n a g e m e n t . Door een erkenning biedt het muse-um aan zijn partners en het publiek duidelijkheid omtrent de kwaliteit van zijn werking.

Erkende musea worden ingedeeld in drie niveaus : het basisniveau, het regionale niveau en het lande-lijke niveau. Het betreft hier geen hiërarchische in-d e l i n g. De criteria voor inin-deling hebben betrekking op het cultuurhistorisch belang van de collectie, d e wijze waarop de culturele verantwoordelijkheid wordt ingevuld, de uitstraling van de museumwer-k i n g, en er worden hogere eisen gesteld inzamuseumwer-ke de professionaliteit en de kwaliteit in de uitvoering van de museumfuncties en van het management. Bij de evaluatie van de indeling van een erkend museum bij het landelijke niveau geldt een natio-naal/internationaal professioneel referentiekader. Het Stedelijk Museum voor Actuele Ku n s t (SMAK) Gent is erkend en ingedeeld bij het lan-delijk niveau.

Het decreet bepaalt tevens op welke wijze de wer-king van de musea kan worden gestimuleerd en ge-s t e u n d , welige-swaar binnen de financiële mogelijkhe-den van de begroting. De Vlaamse Gemeenschap verleent werkingssubsidies aan erkende musea in-gedeeld bij het landelijk niveau, de provincies aan erkende musea ingedeeld bij het regionale niveau. Alle erkende musea kunnen projectsubsidies aan-v r a g e n . De helft aan-van het begrotingskrediet dat wordt uitgetrokken voor subsidies aan en ten gun-ste van musea is begun-stemd voor de subsidiëring van projecten.

(2)

door aanwinsten niet als beleidsaccent naar voor te schuiven en de subsidieplafonds terzake te verla-g e n . Ik ben overtuiverla-gd van de noodzaak tot – ook financieel – engagement vanwege de inrichtende overheden bij een verrijking van hun eigen patri-m o n i u patri-m . Bij de patri-musea gaat het ipatri-mpatri-mers opatri-m aanwin-sten binnen de eigen museale verzameling. De con-text is beslissend.

"Grande casserole de moules", Marcel Broodt-haers : kunsthistorisch belang en betekenis

Marcel Broodthaers

"Grande casserole de moules", 1966 casserole, mosselschelpen, verf 70x65x65 cm

privé-verzameling, België

"Grande casserole de moules" is een cruciaal werk in het oeuvre van de dichter, b e e l d h o u w e r, s c h i l-d e r, filmer Marcel Brool-dthaers (1924-1976). Z i j n werk is onthutsend en vanzelfsprekend tegelijk. A l s b i j l a g e vindt de Vlaamse volksvertegenwoordiger een toelichting over het werk van Marcel Broodt-haers.

"Grande casserole" is een zeer plastisch sculptu-raal werk van Broodthaers, dat gestalte geeft aan de veelzijdige visie van de kunstenaar. Net als zijn grote voorbeelden, Magritte en Duchamp, s p e e l t Broodthaers met diverse contexten en tegenstellin-g e n . Deze zijn alle reeds aanwezitegenstellin-g in de "mossel-pot" : het natuurlijke en culturele, het alledaagse en kunstmatige, het functionele en esthetische. D e "mosselpot" verwijst naar verschillende realiteiten en laat deze elkaar versterken.

De idee van de schelp en de verloren inhoud func-tioneert voor Broodthaers als een context van-waaruit hij beelden en tentoonstellingen kon reali-s e r e n . Door zijn hele oeuvre heen kan men de op-positie tussen vorm en inhoud terugvinden, als de gietvorm zonder origineel, als het museum en het geheel van impliciete afspraken die ermee samen-gaan doch zonder kunstwerk. De "mosselpot" kan al deze betekenissen bevatten.

Vanuit zijn dichterlijke spel met de taal alludeert Broodthaers met "la moule" ook naar "le moule", de gietvorm : het basisgegeven voor alle plaaster- , brons- of polyesterafgietsels in de beeldhouwkunst. De pot wordt recipiënt van honderden "gietvor-men" die alle een potentieel sculptuurtje in zich d r a g e n . Dit spel geeft het werk meteen een heel potentieel aan betekenissen mee en herinnert aan M a g r i t t e, waarbij een willekeurige benaming van

een voorwerp het een nieuw en origineel karakter geeft.

De "mosselpot" staat tevens voor "België", z o n d e r welke Broodthaers' kunst er geheel anders zou uit-gezien hebben. "België" met, naast de friet, d e mossel als een van zijn nationale producten, w a s voor Broodthaers een context vanwaaruit hij beel-den kon realiseren.

Broodthaers' mosselen staan als beeldhouwwerk nooit op zich, ze worden steeds verbonden met voorwerpen die refereren aan hun functie in het dagelijkse leven zoals een tafel, pot of pan.

De overvloed aan mosselschelpen roept een illusie van (cinematografische) tijd op. Het lijkt of de pot elk moment kan overkoken. Het deksel lijkt nog nauwelijks aan de opborrelende kracht van de schelpen te weerstaan. Het is het punt net voor de chaos dat Marcel Broodthaers op een treffende manier heeft weten te verbeelden.

De wellust aan mosselen als een hoorn des over-v l o e d , het pruttelen en bijna oover-verkoken, over-v e r w i j s t tevens naar volkse connotatie van de mossel als symbool van het vrouwelijk geslacht.

De mosselpot is de drager van de betekenispendel tussen "le" en "la moule" (mal en mossel), b e l i-chaamt de perfectie van een wezen dat zijn eigen mal vervaardigt en daardoor volgens Broodthaers juist onzichtbaar is. Hij draagt de dubbelzinnige erotische betekenissen van de mossel. Hij is het monument van de restanten van de maaltijd. H i j bezit een volmaakte individualiteit en ontelbare dubbels.

Belang en betekenis van de kunstenaar en het werk in de SMAK-collectie

(3)

Wat Broodthaers betreft, ontbreekt een dergelijk s l u i t s t u k . Er is een mooi ensemble met de topwer-ken "Miroir d'époque regency " ,1 9 7 3 , " P e t r u s - P a u-l u s - R u b e n s " , 1973 en "289 coquiu-lu-les d'oeufs", 1 9 6 6 . Er ontbreekt in feite nog een cruciaal stuk waar-rond het reeds aanwezige ensemble kan worden opgebouwd.

"Grande casserole de moules" is dit werk. D e z e monumentale "verzameling van lege schelpen" ap-pelleert zowel aan allerlei reflecties over kunst en cultuur als dat ze een eigen poëtisch verhaal sugge-r e e sugge-r t . De andesugge-re wesugge-rken in de collectie wosugge-rden esugge-r- er-door bekrachtigd.

De subsidiëring van de aankoop van "Grande cas -serole de moules", Marcel Broodthaers

De aankoop van het werk werd voorgelegd aan de Beoordelingscommissie Musea van de Raad voor Cultuur in de vergadering van 23 november 1999 en 22 februari 2000.

De commissie stelde dat het kunstwerk een icoon is binnen het werk van Broodthaers en een waar-devolle aanvulling van het ensemble van het S M A K . Het voorgestelde werk is voor het SMAK een sleutelwerk dat kan worden beschouwd als een culminatiepunt van vroegere Belgische kunste-naars zoals Ensor of Magritte. Tegelijk bevat het reeds elementen die in latere kunststromingen zul-len worden uitgediept. Het SMAK diende een goed geargumenteerd dossier in. De commissie stelde dat het hier een kwalitatief hoogstaande aanwinst van een bijzonder werk van de kunste-naar betreft, waarvan het belang de collectie van het SMAK overstijgt.

Rekening houdende met het bovenvermelde, wordt in het kader van het museumdecreet voor de aankoop van het werk "Grande casserole de mou-les" van Marcel Broodthaers een projectsubsidie van 5.250.000 frank, of 50 % van de aankoopprijs, toegekend aan het Stedelijk Museum voor A c t u e l e Kunst, Gent.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

juni 2001 in verband met de controle op de leer- lingencijfers van de verschillende gemeenschap- pen meer inzicht gekregen in de wijze waarop die controle is verlopen

Vlaams minister van Financiën en Begroting, I n n o- vatie, Media en Ruimtelijke Ordening.

Bij ontvangst hiervan zal ik de gevraagde

van de heer LUK VAN NIEUWENHUYSEN Franstalige faciliteitenscholen – Nationaliteiten (2) In haar antwoord op mijn schriftelijke

van de heer LUK VAN NIEUWENHUYSEN Sociale appartementen Vlabinvest – Huurprijzen Ik verneem toevallig dat de huurprijs voor een ap- partement met twee slaapkamers in

Het klopt inderdaad dat er bij de OVAM aanvra- gen voor het verkrijgen van gebruikscertificaten met betrekking tot de specie afkomstig van een aantal zandplaten de Schelde

Toen ik in 1998 de aandacht van de toenmalige Vlaamse regering vestigde op de pogingen van het toenmalige bewind in Zuid-Afrika om de A f r i-

Een aantal kosten, die tot en met 2004 nog afzon- derlijk werden opgenomen in de begroting onder het hoofdstuk "College", werden voor 2005 gegroepeerd in drie