• No results found

Kerk redt Congo

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Kerk redt Congo"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

B U I T E N L A N D 17

K E R K + L E V E N - 5 S E P T E M B E R 2 0 0 7

B

RUGGE was ooit het bis- dom met de meeste mis- sionarissen ter wereld.

Het telde misschien zelfs meer religieuzen en priesters in het buitenland dan in het eigen bisdom. Vandaar overi- gens dat de Brugse bisschop nog steeds wordt uitgenodigd voor Afrikaanse bisschoppensynodes.

Mgr. Vangheluwe laat zich dat erf- goed welgevallen.

Al houdt zijn bisdom op lande- lijk niveau vaak zijn eigen koers aan, naar de grote wereldkerk wil het best wel eens ver over de bis- domgrenzen heen kijken. Zijn jaarlijkse pastorale reizen brach- ten de Brugse bisschop al in zo goed als alle continenten, van Mongolië tot Brazilië, van Polen tot Congo.

„Voor een deel doe ik dat uit plichtsbesef”, aldus monseigneur.

„Een bisschop moet zich niet uit- sluitend bezighouden met zijn ei- gen bisdom. Hij moet ook begaan zijn met de wereldkerk. Uit colle- gialiteit. Je wilt weten en liefst nog zelf ervaren hoe het er toegaat in de Kerk in andere delen van de wereld. Intussen ken ik wereld- wijd heel wat bisschoppen en reli- gieuzen. Vaak leven en werken zij in moeilijke omstandigheden. In een jonge Kerk die nog diepgang zoekt, maar die ook vele enthousi- aste en jonge mensen op de been brengt. Soms in een context van vervolging, zoals in Pakistan of In- dia niet zelden het geval is, of in een sterk politiek gekleurde situ- atie zoals in Latijns-Amerika. Met mijn bezoeken wil ik die kerkge- meenschappen steevast een hart onder de riem steken. Anderzijds leren deze reizen ook je eigen problemen te relativeren.”

De bisschop voegt er meteen aan toe dat hij deze plicht be- schouwt als één van de aange- naamste herderlijke taken van zijn ambt. Liefst trekt hij naar Afri- ka en met name Congo. Daar is de Kerk geliefd en gerespecteerd, draagt ze een duidelijke visie uit waarbij geloof en ontwikkeling hand en hand gaan, en wordt ze bovendien door de politieke we- reld weinig gecontesteerd. Toch stapelen zich voor diezelfde Kerk in Congo tegelijk grote uitdagin- gen op.

Overwoekerd

„In een betrekkelijk korte peri- ode van honderd jaar evangelisa- tie hebben Vlaamse missionaris- sen ontzettend veel verwezenlijkt in Congo”, zo maakt mgr. Vanghe- luwe de balans op. „Ze zijn meteen begonnen met het bouwen van scholen en dispensaria, gaven op die manier vanaf het begin geloof en ontwikkeling samen vorm.

Vandaar dat vandaag al het groot- ste deel van de clerus Congolees is, terwijl priesters en religieuzen in Latijns-Amerika nog vaak Eu- ropeanen zijn.”

En de Brugse bisschop vervolgt:

„Toch is het geloof nog niet stevig geworteld in de Afrikaanse cul- tuur. Andere invloeden – ik denk bijvoorbeeld aan de verontrusten- de opkomst van sekten – kunnen het plantje nog makkelijk over- woekeren. Zij dragen een heel an- dere gods- en mensvisie uit, die makkelijk ingang vindt, maar de

ontwikkeling niet ten goede komt.

Zij spelen in op het antieke geloof van mensen in boze geesten, waardoor zij hun armoede en on- wetendheid aanvaarden in plaats van te streven naar zelfontplooi- ing. In het verleden werd soms een karikatuur gemaakt van hoe de Kerk haar solidariteit koppelt aan geloofsopvoeding, maar ei- genlijk vertrekt die visie van een diepe waarheid. De Kerk ziet het geheel van de mens. Als je iemand leert lezen en schrijven, moet die persoon daar ook de zin van in- zien.”

Inmiddels dunnen de rangen missionarissen in Congo uit. Wat na hen? Het onderwijs en de ge- zondheidszorg, waarin zij zoveel hebben geïnvesteerd, staan er na zoveel jaren dictatuur en oorlog slecht voor. Samen met het weg- vallen van blanke religieuzen ver- dwijnt ook vaak de steun van con- gregaties en sympathisanten uit Vlaanderen. De lokale Kerk is zo arm, dat ze haar eigen personeel niet kan betalen. Financiering door de staat is in Congo al hele- maal een droom. Priesters die in België komen studeren, kiezen daarom soms eieren voor hun geld en keren niet terug. Anderen starten een eigen kerkje of sekte en teren op giften van aanhan- gers, voor zo lang het duurt.

Prille democratie

„Het debat over de kerkfinan- ciering woedt vandaag volop”, vertelt mgr. Vangheluwe. „Men begrijpt nu waarom de missiona- rissen vroeger veefokkerijen had- den en zich niet zelf te goed deden aan het vlees, maar de winst be- stendigden. Er circuleren aller- hande voorstellen om geld in

’t laatje te brengen. Probleem is de abominabele infrastructuur. Je kunt wel wat produceren, maar je moet je producten ook nog ver- voerd en verkocht krijgen. Een jeep is al een onschatbare rijk- dom.”

Net omdat in de visie van de Congolese katholieke Kerk geloof en vooruitgang hand in hand gaan, spande zij zich enorm in voor het democratiseringsproces.

De voorzitter van de verkiezings- commissie was een priester en het was vooral dankzij de inzet van parochies dat tot in de kleinste ge- huchten aan bewustmaking werd gedaan. Maar die inzet voor een meer stabiele staat houdt soms ook het sluiten van compromissen in en dat wordt niet altijd goed be- grepen. „De Kerk moet een uiterst delicate weg bewandelen tussen het steunen van een prille demo- cratie en het veroordelen van wantoestanden. Er is immers nog altijd sprake van corruptie.”

Hoewel de bevolking een veel- eer afwachtende houding aan- neemt en geen te grote hoop durft koesteren, overheerst in het land volgens de Brugse bisschop toch het gevoel dat beterschap niet on- mogelijk is. „Ook de Belgische ambassadeur in Kinshasa en de nuntius waren gematigd positief over de toekomst van Congo”, klinkt het. „De toestand is zeker niet hopeloos. Bij een aantal poli- tici bestaat goede wil. Onze solida- riteit is niet zonder vrucht en blijft nodig.”

Religieuzen in het Zuiden bezoeken, een ‘aangename plicht’ voor mgr. Vangheluwe. © Sabine Desoete

‘Kerk redt Congo’

Net als vele van zijn collega’s maakt mgr. Roger Vangheluwe, bisschop van Brugge, tijdens zijn vakantie graag tijd voor pastorale bezoeken in het buitenland.

Ditmaal kwam de uitnodiging van de zusters van de federatie Virgo Fidelis, die hun vijftigjarige aanwezigheid in Kisantu vieren. De bisschop koestert een voorliefde voor het Afrikaanse continent en blikt met Kerk+Leven graag terug op zijn bezoek aan Congo, dat na de verkiezingen van vorig jaar moeizaam op weg lijkt naar beterschap.

L i e v e Wo u t e r s

Stabiliserende Kerk staat voor grote uitdagingen

Zuster Nicole. © Sabine Desoete

Vijftig jaar Virgo Fidelis Kisantu

Op zo’n 120 km ten zuiden van Kinshasa ligt Kisantu. In de jaren 1920 werd hier een ziekenhuis opgericht met de naam Medische Stichting van de Universiteit van Leuven in Congo, geleid door de zusters van liefdadigheid van Namen. Na hun vertrek werden ze vervangen door zusters van Vladslo.

Maar dat blijkt niet genoeg om het hospitaal te runnen. Mgr. Kimbondo, bis- schop van Kisantu en eerste Congolese mijterdrager, dringt er bij zijn Brug- se collega mgr. Desmet op aan meer zusters-verpleegkundigen te sturen.

In 1957 ontstaat de federatie Virgo Fidelis, bestaande uit een tiental con-

gregaties die in een roulement willen meewerken aan de overzeese solidari-

teit met het ziekenhuis van Kisantu. Dankzij de kennis en de middelen die

deze zusters meebrengen, ontwikkelt het medisch centrum, dat nu de naam

Sint-Lucasziekenhuis krijgt, zich razendsnel. Op het hoogtepunt telt de fe-

deratie vijftig zusters in Kisantu. Sommigen draaien slechts beperkte tijd

mee in het systeem, anderen zouden er de rest van hun leven blijven. Mo-

menteel zijn er nog zes West-Vlaamse zusters in Kisantu. De opvolging is vei-

lig gesteld in de vorm van gekwalificeerd en gemotiveerd personeel, maar

financiële steun uit Vlaanderen, verzekerd via ngo Memisa, blijft meer dan

welkom.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Tegelijkertijd nam het sluiten van kerken vooral af door de vrees van de overheid voor ‘ondergrondse’ gemeenschappen, maar het zou niet helemaal verdwijnen6. In 1987

Na het herstel van de staat Israël zijn velen opnieuw over de positie van Israël gaan nadenken en wordt door sommigen een opvatting voorgestaan die in feite het omgekeerde van de

Een ander punt waarop multiculturalisten bekritiseerd kunnen worden, is dat zij de seculiere grondslagen van het klassieke model van de democratische rechtsstaat ondermijnen,

in de toekomst belangrijker kan worden, terwijl vertegenwoordigers van religieuze organisa- ties de indruk hebben dat relaties met de (lokale) overheid moeilijker tot stand komen en in

Maar de verontruste Amerikaanse katholieken, die grote zorgen hebben over de beperkte openheid van de kerk en de bescherming die de bisschoppen pedofiele priesters hebben

De koning zag zijn positie nog versterkt, toen hij na de dood van koningin Elisabeth geroepen werd, onder de naam van Jacobus I, de troon van Engeland te bestijgen

daarvoor was ze te arm van geest en te eenvoudig van hart, maar omdat ze God grote dingen heeft laten doen in haar leven.. Als Maria moeder is van

„Soms lachen mensen dat het toch niet meer veel werk kan zijn, de kerkfabriek van Doel voorzit- ten”, zegt Georges Van De Vyver. „Misschien is onze inzet een vorm van