• No results found

S Vrijzinnigen veroordelenpedofielen, nu de kerk nog

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "S Vrijzinnigen veroordelenpedofielen, nu de kerk nog"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

DE GEDACHTE

18

VRIJDAG 4 FEBRUARI 2011DE MORGEN

Beschuldigde sta op

Ik was behoorlijk gechoqueerd toen ik in de bij- drage van Kurt Martens (DM 3/2) het volgende las:

“De ‘ontdopingsacties’ die door de vrijzinnige bewegingen worden georganiseerd, mogen dan wel op veel persbelangstelling rekenen. Maar wat heeft de vrijzinnige beweging te zeggen over pedofilie, toen en nu?”

Ik wil hier toch graag twee dingen duidelijk van elkaar scheiden: het vrijzinnige standpunt over elke vorm van machtsmisbruik (en bijgevolg ook over pedofilie) en de ontdopingsacties van de vrij- zinnige beweging. De formulieren voor kerkuit- treding (ontdopingsformulieren) waren er altijd al: toen en nu. Het doopsel is een keuze die ouders maken voor hun kind, en die staat haaks op waar de vrijzinnigen voor staan: het zelfbeschikkings- recht. We geven dan ook (volledig vrijblijvend) de nodige informatie aan iedereen die wenst niet gedoopt te zijn. En dit volledig objectief, niet meer en niet minder. Dit staat volledig los van het pedo- filieschandaal dat er nu binnen de kerk woedt.

Het is wel een duidelijk gegeven dat er nu, meer dan vroeger, aanvragen tot kerkuittreding zijn.

Het seksueel misbruik van kinderen, en vooral het ontkennen ervan door een instituut dat zoveel vertrouwen kreeg, beweegt de mensen massaal ertoe uit dit instituut te stappen dat ze niet (meer) erkennen. Volgens mij een gerechtvaardigde manier om je onvrede met bepaalde standpunten te laten merken. Wil dit zeggen, zoals de heer Martens stelt, dat de vrijzinnige beweging niets te zeggen heeft en had over pedofilie?

Integendeel, de vrijzinnigen hebben altijd al een duidelijk standpunt gehad over elk machtsmis- bruik, seksueel of anders (pesten, mobbing), waar dan ook (op de werkvloer, in het verenigingsleven, binnen het gezin, in de kerk). Pedofilie hoort daar zeer zeker bij. Vrijzinnigen leggen het beslissings- recht in handen van elk individueel persoon, en dit in respect voor de mensenrechten, de rechten van het kind, de gelijkheid tussen man en vrouw.

We leggen ons lot niet in handen van een hogere macht, we nemen zelf onze verantwoordelijkheid.

En wellicht is dit de boodschap die we aan de heer Martens kunnen geven. De aandacht van heel het pedofilieschandaal en de rol die de kerk erin speelde, afleiden door de vrijzinnige bewegingen op te roepen zich in deze te verduidelijken, lukt niet. Het opkuisen moet daar gebeuren waar het hoort te gebeuren. Volledig transparant en op een correcte juridische manier. Deze ‘kelk’ als aflei- dingsmanoeuvre aan een ander doorgeven getuigt van weinig verantwoordelijkheidszin.

Wie schuldig is moet bestraft worden, en dit zon- der respect voor de functie die hij of zij uitoefende!

Marieke Höfte, Voorzitter Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging

Zuilenconflict

Na Filip Bueka Filip Buekens (ns (DM 26/1DM 26/1) en Her) en Herman De Dian De Dijnjn (DM 3DM 31/1/1) is K) is Kururt Mart Martens (ens (DM 3/2DM 3/2) de derde kat) de derde katho-o- liek

lieke denke denker die een aanval lanceerer die een aanval lanceert op ‘het boeg-t op ‘het boeg- beeld van vri

beeld van vrijzinnig Vlaanderen’, Etiennejzinnig Vlaanderen’, Etienne Vermeerscmeersch. Het is een bekh. Het is een bekende tactiek: maak jende tactiek: maak je tegensnstander vtander verdacrdacht en daardoor kan je jezelfht en daardoor kan je jezelf of jouw par

of jouw partitij vrij vrijpleitjpleiten. Wen. Wat tat tot de zonderlingt de zonderlinge conclusie kan leiden dat de ‘rekk

conclusie kan leiden dat de ‘rekkelielijkjke’ opvattin-e’ opvattin- gen van Vn van Vermeerscmeersch in 1h in 1979 het kinder979 het kindermisbrmisbruikuik binnen de k

binnen de kerk in de hand zouden hebbenerk in de hand zouden hebben gewerkt. Marerkt. Martens beens bewiwijsjst Vt Vermeerscmeersch th te v veel eer:eel eer:

pedof

pedofiele priesiele priesters en patrs en paters – en nonnen – heb-rs – en nonnen – heb- ben de g

ben de gescschrifhriften van Vn van Vermeerscmeersch nooit gh nooit gelezen.elezen.

Dit g

Dit gezegd ziezegd zijnde: mijnde: mijn houding tjn houding ten opzicen opzichthte van pedof

van pedofilie is gilie is gebaseerd op zelfebaseerd op zelfstandig naden-tandig naden- ken, zoals het een vrin, zoals het een vrijzinnigjzinnige betaamt, en obser- betaamt, en obser- vatie. Ik bli

vatie. Ik blijf pleitjf pleiten ven voor meer nucoor meer nuchthterheid inerheid in dit h

dit hysteriscerische pose post-Dutrouxtit-Dutrouxtijdperk. Pleitdperk. Pleiten ven vooroor meer nuc

meer nuchthterheid beterheid betekekent ecent echthter niet het mis-er niet het mis- br

bruik goedpruik goedprataten, deze pleidooien proberenen, deze pleidooien proberen enk

enkel het ecel het echthte misbre misbruik – dat zoals profuik – dat zoals professoressor Adriaenssens heefdriaenssens heeft aangt aangetetoond neerkoond neerkomt opomt op mac

machtsmisbrhtsmisbruik – tuik – te ondersc onderscheiden van het sekheiden van het sek- suele g

suele gedredrag van een minderheid dat wag van een minderheid dat wel eenel een taboe doorbreekt maar daarom nog g

taboe doorbreekt maar daarom nog geen sceen schadehade aanric

aanricht of onght of ongewensnst is.t is.

De blik op het f

De blik op het fenomeen zal altienomeen zal altijd vjd verertroebeldroebeld bli

blijven zolang men wen zolang men weigeigerert mogt mogelielijkheden tjkheden te onderzoek

onderzoeken die de eigen die de eigen opvattingen opvattingen of heten of het eig

eigen aanven aanvoelen goelen geweld aandoen.eld aandoen.

Een vri

Een vrijzinnigzinnige denke denker ser staat open vtaat open voor de voor de veel-eel- zi

zijdigheid van de wjdigheid van de werkerkelielijkheid en is bereidjkheid en is bereid waarheden t

waarheden te erke erkennen die ons niet wennen die ons niet welgelgevalligevallig zi

zijn. Daarom moet hijn. Daarom moet hij wj wel eens taboes doorbre-el eens taboes doorbre- ken en vn en vooroordelen uit de wooroordelen uit de weg rg ruimen. En danuimen. En dan gebeurbeurt het, zoals met Vt het, zoals met Vermeerscmeersch in 1h in 1979, dat979, dat men beg

men begrip vrrip vraagt vaagt voor een goor een gedredrag waarvan ‘deag waarvan ‘de publiek

publieke afke afkeuring en seuring en strtrafrecafrechthtelielijkjke bete beteuguge-e- ling mat

ling mateloos oeloos overertrokktrokken zin zijn’.jn’.

Men moet dan w

Men moet dan wel luisel luisteren naar alle gren naar alle getuigtuige- nissen en niet enk

nissen en niet enkel naar de vel naar de verhalen die heterhalen die het eig

eigen (ven (voor-)oordeel bevoor-)oordeel bevesestigigen.en.

Staf De Wilde, De Haan

S

inds enkele dagen is vanuit katholieke hoek een heuse mediacampagne bezig om het seksueel misbruik van kinderen door geestelijken in de kerk te minimaliseren en de fundamentele schuldvraag hoe het zover is kunnen komen, bij anderen te leggen. Daarbij viseren professoren van katholieke uni- versiteiten moraalfilosoof Etienne Vermeersch en bij uitbreiding de hele vrijzinnige gemeenschap. In zijn bijdra- ge in De Morgen van 3/2 vraagt Kurt Martens zelfs openlijk wat “de vrijzinni- ge beweging over pedofilie” zegt, insi- nuerend dat de “ruimdenkendheid in vrijzinnige kringen” in de voorbije decennia, zoals de tekst van Vermeersch van 1979, zou hebben bijgedragen tot meer tolerantie tegenover pedofilie.

Laat mij meteen een antwoord geven op de vraag van mijnheer Martens.

Vrijzinnigen veroordelen elke daad waardoor een ander schade wordt berokkend en keuren pedofilie, in welke vorm dan ook, af. Dat doen ze niet omdat een god dat heeft gezegd, maar omdat een vrijzinnige elk kind als een uniek wezen beschouwt dat beschikt over onaantastbare rechten. De drijf- veer voor vrijzinnigen om zo te hande- len is hun respect voor de menselijke waardigheid en hun weigering om te aanvaarden dat een kind onrecht wordt aangedaan. Dit standpunt wordt in onze samenleving trouwens breed gedeeld door gelovigen die de Belgische en internationale wetten aanvaarden.

Neem het Verdrag van de Rechten van het Kind. Artikel 34 beklemtoont dat alle staten zich ertoe verbinden om “het kind te beschermen tegen alle vormen van seksuele exploitatie en seksueel misbruik”. Dat is wat in de praktijk ook zou moeten gebeuren. Daders van pedofiele praktijken, of ze nu gelovig zijn of niet, moeten door de samenle- ving beschouwd worden als misdadi- gers die voor het gerecht moeten komen en bestraft worden. Getuigen van dergelijke misdaden, of ze nu gelo- vig zijn of niet, hebben de plicht om dergelijke praktijken te melden bij het gerecht. Doen ze dat niet, dan maken ze zich medeplichtig aan schuldig ver-

zuim. Elke normale mens met een beet- je ethisch gevoel, gelovig als niet-gelo- vig, vindt dit de enige correcte houding.

De enige instantie die dat niet lijkt te beseffen is de katholieke kerk. Het Verdrag van de Rechten van het Kind werd ook geratificeerd door het Vaticaan. Maar de paus heeft steeds nagelaten om “passende maatregelen (te nemen) om kinderen te bescher- men”. Wie het rapport van de commis- sie Adriaenssens heeft gelezen, weet dat het seksueel misbruik van kinderen door katholieke geestelijken in ons land op grote schaal gebeurde. Het ging daarbij niet over ‘onschuldige’ hande- lingen, maar om zware criminele feiten zoals gedwongen masturbaties, orale penetraties en regelrechte verkrachtin- gen. Volgens het rapport waren de meeste slachtoffers tussen 10 en 14 jaar,

vaak nog jonger. Deze geestelijken wer- den daar meestal niet voor gestraft, maar door hun kerkleiders zelfs in bescherming genomen.

Parallelle rechtspraak

Dat deze kerkleiders immoreel han- delden, zal niemand ontkennen. Toch volgden ze een bepaalde logica. Het was immers de paus zelf, die via een richt- lijn in 1962 en 2001 de opdracht gaf aan alle bisschoppen om gevallen van sek- sueel misbruik niet te melden aan de normale gerechtelijke instanties, maar aan de Congregatie van de Geloofsleer in het Vaticaan. Daarbij werd benadrukt dat iedereen, zowel daders, slachtoffers als getuigen een eeuwig stilzwijgen moesten bewaren op straffe van excom- municatie. Het gevolg was dat veel ker- kelijke daders werden overgeplaatst naar andere parochies, waar ze nieuwe slachtoffers konden maken. Dat de kerk deze houding nog steeds hanteert, blijkt uit het feit dat er nog steeds geen pauselijke richtlijn bestaat om gevallen van pedofilie over te maken aan de gerechtelijke instanties.

De insinuatie van mijnheer Martens, dat de ruimdenkendheid over pedofilie de schuld is van vrijzinnigen (waarbij hij verwijst naar het opiniestuk van Vermeersch van 1979) is dan ook te gek voor woorden. Uit tal van onderzoeken blijkt dat deze misdadige praktijken binnen katholieke instellingen al gaan- de waren in de jaren ’50, ’60 en ’70 en dat ze nadien nog toenamen. Het omge- keerde is waar. De strijd van ethici zoals Vermeersch is er altijd een geweest ten bate van het recht op zelfbeschikking

van de mens voor zover geen schade wordt toegebracht aan anderen. Het begrip schade werd in de loop van de voorbije decennia onder zijn impuls trouwens steeds breder opgevat en bevat naast fysieke ook psychische scha- de. De hele gedachte van de onaantast- baarheid van de integriteit van de medemens en van het kind in het bij- zonder, is juist zijn verdienste. Diegene die hem bekampten zijn de katholieke kerk en vandaag de orthodoxe islam, die zich verzetten tegen dat recht op zelfbeschikking en ijveren voor een eigen parallelle rechtspraak.

Het komt Etienne Vermeersch zelf toe de juiste interpretatie van zijn tekst van 1979 te geven, wat hij ten andere reeds gedaan heeft. Wie zijn houding en strijd ten aanzien van ethische en andere maatschappelijke problemen wil ken- nen, kan dit binnenkort lezen in ons gezamenlijke boek Een zoektocht naar waarheid. Daarin zal het niet alleen gaan over de grondslagen van de moraal, over het al dan niet bestaan van god en over de strijd voor meer mense- lijke waardigheid, maar ook over de onmiskenbaar immorele houding van de katholieke kerk doorheen de geschiedenis, gaande van de inquisitie en de heksenverbrandingen, over de steun van pausen aan fascistische regimes en het onderdrukken van bevrijdingstheologen, tot de doofpot- politiek van de kerk in gevallen van sek- sueel misbruik.

DIRK VERHOFSTADT dient Kurt Martens van antwoord

Dirk VDirk Verhofserhofstadt isadt is doct

doctor in de moror in de moraal-aal- wetenscnschap en kap en kern-n- lid van Liber lid van Liberales les

Etienne VEtienne Verermeereerscsch’h’

intussen ber intussen berucuchthte ops

opstel uit 1el uit 1979 979 over pedofer pedofilie bliilie blijfjft de g

de gemoederemoederen en verhitterhitten. Pren. Profofessoressor kerkerkelielijk rjk rececht Kht Kururt Mar

Martens vrens vroeg zicoeg zich hier gis

hier gistereren af of en af of vri

vrijzinnigjzinnige opinies alse opinies als die van V

die van Verermeereerscsch hebben bi

hebben bijgjgedredragagen tot een sfot een sfeer waarineer waarin kinder

kindermisbrmisbruik wuik werdrd vergoeligoelijkt en sjkt en strtraf-af- recechthtelielijkjke ve ververvolgingolging als ouder

als ouderwets afgets afge-e- daan. V

daan. Verhofserhofstadt adt reageageereert als door t als door een w

een wesp gesp gesestokoken.en.

Vrijzinnigen veroordelen pedofielen, nu de kerk nog

De insinuatie van mijnheer Martens, dat de ruim-

denkendheid over pedofilie de schuld is van vrijzinnigen is te gek voor woorden

P

olitici die tv-programma’s recense- ren, zelden een goed idee. Toch wil ik hier graag mijn licht laten schij- nen over de VRT-uitzending Koppen XL.

Die bracht een aangrijpend, hard maar ook mooi verhaal van de laatste weken en dagen van Bart en zijn familie. Bart leed aan een zeldzame en ongeneeslij- ke kanker en wist dat het einde eraan kwam. Ondanks zijn jonge leeftijd nam hij op een opvallende manier vrede met zijn lot. Niet dat hij erover jubelde natuurlijk, het liefst van al had hij ver- der geleefd, maar hij ging bijzonder sereen en sterk om met het besef dat het niet anders was. Het was een ver- haal waarbij de ogen van de kijker niet droog konden blijven, ook de mijne niet.

Wat me opviel was dat Bart bewust koos, in overleg met zijn dokter en verplegers, voor palliatieve sedatie.

Die medische behandeling komt erop neer dat men in een kunstmatige (al dan niet tijdelijke) coma gebracht wordt om de pijn en het bewustzijn te verzachten, waarna men (meestal na enkele dagen) vanzelf overlijdt. Er komt dus geen actieve daad van onmiddellijke levensbeëindiging (euthanasie) vanwege een dokter aan

te pas. De patiënt glijdt als het ware vanzelf in de dood.

Ik wil euthanasie hier niet als beter kwalificeren dan palliatieve sedatie of omgekeerd. Voor beide procedures is veel te zeggen. Wat belangrijk is, is dat de vrije wil van de patiënt pri- meert. Bart koos voor palliatieve seda- tie omdat hij vond dat het een mens

niet zelf toekomt een eind aan zijn leven te stellen. Dat is niet mijn per- soonlijke opinie, maar ik respecteer Barts mening voor honderd procent en ik bewonder zijn moed. Zolang de patiënt zelf kan beslissen over zijn levenseinde maakt het mij uiteinde- lijk niet zoveel uit. Er zijn de princi- pes en er is de menselijkheid.

Daar wringt evenwel nog steeds het

schoentje in Vlaanderen. Er bestaat een euthanasiewet in ons land maar veel katholieke zorginstellingen pas- sen die slechts met slepende voeten of zelfs helemaal niet toe. Mijn oom viel enkele jaren geleden ten prooi aan een zeer agressieve en snelle kan- ker, werd in allerijl in een katholiek ziekenhuis opgenomen, wilde eutha-

nasie maar kreeg die niet. Men paste wel palliatieve sedatie op hem toe, maar daar waar dit Barts eigen keuze was, was dit voor mijn oom slechts een bittere ‘troostprijs’ die enkel het ergste lijden verzachtte.

Mijn ooms medische situatie bevond zich perfect binnen de wette- lijke euthanasievoorwaarden van uit- zichtloos lijden, maar het ziekenhuis

weigerde de wet toe te passen. En zo zijn er veel meer gevallen dan wij denken. Mijn moeder kwam wel aan haar einde door euthanasie en nog- maals, haar dood was niet beter of slechter dan die van Bart, maar ze koos ervoor en het feit dat ze dat kon maakte dat haar heengaan voor mij en mijn zus iets draaglijker was.

Tijd om het debat rond euthanasie te heropenen in het parlement, niet als een wedstrijd om te bepalen wat nu de ‘beste dood’ is, maar wel om de vrije wil van de patiënt voor eens en voor altijd vast te leggen.

SVEN GATZ vraagt de heropening van het debat rond euthanasie

SvSven Gatz is Vlaamsen Gatz is Vlaams en Br

en Brussels parleussels parle- mentslid v

mentslid voor Openoor Open Vld.

Vld.

Het is tiHet is tijd om hetjd om het debat rond eut debat rond euthana-hana- sie t

sie te here heropenen inopenen in het parlement, het parlement, bet

betoogt Gatz, naaroogt Gatz, naar aanleiding van de aanleiding van de aang

aangririjpende jpende Koppenoppen XL

XL-r-reporeportagtage oe over heter het afsc

afscheid van kankheid van kankerer- patiënt Bar

patiënt Bart Vt Verbeecerbeeck (DM 3/2)

(DM 3/2).

Tijd om de wet toe te passen

Mijn oom viel ten prooi aan kanker en wilde euthanasie maar kreeg die niet. Bart uit de

‘Koppen XL’-reportage koos zelf voor palliatieve sedatie maar dit was voor mijn oom slechts een bittere ‘troostprijs’

BRIEF VAN DE DAG

FOTO DARIO PIGNATELLI / PHOTO NEWS

REAGEREN?

lezers@demorgen.be

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ze ervaren minder steun van de gemeente, zoeken niet zo actief naar werk en voegen zich naar de (lage) verwachtingen van hun omgeving... ze minder steun van de gemeente dan

De oudvader Augustinus bad tijdens zijn ziekte: 'O Heere, Gij hebt de dood niet geschapen, zo bid ik U dan, laat toch niet toe, dat wat Gij niet gemaakt hebt, zou

Ook bij VARU, de Vlaamse Autonome Vereniging voor het Uitvaartwezen, hebben de begrafenisondernemers geen weet van twisten tussen priesters en familie over begraven na

Het regionaal registratiebureau helpt burgers bij het opstellen van een schriftelijke verklaring waarin ze zeggen te kiezen voor levensbeëindiging wanneer ze door ziekte of

'Wij konden als familie respect opbrengen voor haar wens om te sterven, omdat

Maar het is nu wel duidelijk dat die diep demente mensen niet tot het einde toe, hoeven aan te geven dat ze dood willen.". "Het is een mijlpaal in

dementerenden 'uitboeken als ex-mensen, die nu huisdier zijn geworden, zodat baasje mag besluiten ze te laten inslapen.' Het is cru gezegd, maar niet onjuist. Niet de vergelijking

Nienke werkte als gouvernan- te in een groot Vlaams gezin, had een sterke band met alle kinderen en een grote boon voor Gabrielle (50), Nienke en Gabrielle bleven die innige