• No results found

SEIZOEN ARTISTIEK DIRECTEUR Jan Vandenhouwe

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "SEIZOEN ARTISTIEK DIRECTEUR Jan Vandenhouwe"

Copied!
35
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

ANDONIS FONIADAKIS

(3)

PALMOS

SEIZOEN 2020-2021

ARTISTIEK DIRECTEUR Jan Vandenhouwe

(4)

PALMOS

(5)

PALMOS

CHOREOGRAFIE Andonis Foniadakis MUZIEK

Active Child Julien Tarride

SCENOGRAFIE EN LICHT Sakis Birbilis

KOSTUUMS

Anastasios Sofroniou

ASSISTENTIE CHOREOGRAFIE Pierre Magendie

INSTUDERING Joëlle Auspert Gabor Kapin

DRAMATURGIE Koen Bollen

DANSERS OPERA BALLET VLAANDEREN Claudio Cangialosi, Morgana Cappellari,

Giovanni D’Agati, Brent Daneels, Daniel Domenech, Matt Foley, Lara Fransen, Clàudia Gil Cabús, Misako Kato, Joseph Kudra, Morgan Lugo, Ruka Nakagawa, Nancy Osbaldeston, Aaron Shaw, Shelby Williams

Het volledige gezelschap van Opera Ballet

Vlaanderen vind je onder: operaballet.be/dansers WERELDCREATIE

Première Antwerpen, 21 maart 2021

(6)

PALMOS

ACTIVE CHILD

SONGS

You Are All I See*

Playing House*

Temptation**

Johnny Belinda*

Midnight Swim**

Spirit Buoy***

Hanging On*

Color Me***

Untouch°

Wake Me When It’s Over°

ALBUMS

* You Are All I See, 2011

** Mercy, 2015

*** In Another Life, 2020

°nieuwe creatie voor Palmos

(7)
(8)

PALMOS

Herinneringen aan verbondenheid

Andonis Foniadakis en Active Child over Palmos

Ze kennen elkaar enkel via zoomcalls en

instagramgesprekken, maar toch groeide op korte tijd een grote artistieke verwantschap tussen

de Griekse choreograaf Andonis Foniadakis en de Amerikaanse singer-songwriter Active Child.

Samen creëerden ze een voorstelling over herinneringen aan verbondenheid tussen

mensen, weliswaar met 9.000 kilometer tussen hen in. ‘Ik denk dat wij als kunstenaars allemaal

door de pandemie zijn geïnspireerd. De mogelijk- heid om iemand te omarmen is zo’n fundamentele eigenschap van het mens-zijn.’

Door Koen Bollen

Voor de soundtrack van Palmos koos Andonis

Foniadakis acht songs van Active Child uit diens drie albums. Ze werkten ook samen aan twee

nieuwe songs, die de avondvullende creatie

afsluiten. De soundscapes van geluidskunstenaar Julien Tarride brengen coherentie in het geheel.

‘Dit was de eerste keer dat ik een opdracht kreeg om muziek te schrijven voor een dansstuk’,

vertelt Active Child. De singer-songwriter, wiens officiële naam Pat Grossi is, zonderde zich voor het compositieproces af in een hut in de bergen

net buiten Los Angeles. ‘Het was jaren geleden dat ik me nog zo isoleerde. Als vader van twee jonge

kinderen bracht het een zekere rust,

concentratie en vrijheid in mijn creatieve denken.

De meeste van de bestaande songs die Andonis koos voor de voorstelling waren gecomponeerd binnen een songstructuur met refrein en

strofen. Deze opdracht gaf me speelruimte om

buiten die traditionele structuur verder te denken.

(9)

PALMOS

De melodie van het afsluitende Wake me when

it’s over speelde ik in één keer door en van daaruit ging ik meer en meer lagen bijbouwen. Ook bij de voorlaatste song Untouch heb ik helemaal vanuit m’n gevoel gecomponeerd. Ik startte met een

kort fragment op de synthesizer, en daarop improviseerde ik steeds nieuwe frases.’

Voor het eerst liet Active Child zich inspireren door beweging voor zijn compositie – of tenminste door Foniadakis’ beschrijving over hoe die beweging

er zou kunnen uitzien. ‘Voor Untouch was dat het onvermogen elkaar aan te raken, het isolement, vanuit een erg donkere plek gedacht. Ik denk dat wij allemaal als kunstenaars door de pandemie en het daardoor voortgebrachte isolement zijn

geïnspireerd. De mogelijkheid om iemand te

omarmen is zo’n fundamentele eigenschap van het mens-zijn. Deze eerder nostalgische emotie vertaal ik met chaotische melodieën omdat het voor mij ook zo aanvoelt.’

INSPIRATIE UIT HET LEVEN

Palmos zou kunnen worden opgevat als een aaneenschakeling van herinneringen aan een

ontmoeting, een liefdesrelatie, een vriendschaps- band. ‘Ik maakte geen lineaire narratieve

groepsstructuur,’ vertelt Andonis Fodiadakis,

‘maar focuste op individuen en kleine

ensembles. Het thema van de verbondenheid is telkens opnieuw herkenbaar doorheen het stuk

maar de intentie verandert voortdurend. Voor het eindduet bijvoorbeeld zocht ik naar een erg

primaire en universele menselijke verbinding, bijna als een Adam en Eva.’

De choreograaf wist heel precies waar hij

naartoe wilde met het einde van de voorstelling.

Na het creëren van het laatste duet voelde hij zich

(10)

PALMOS

uitgelaten. ‘De omarming is een beweging die ik door het stuk geweven heb, en is hét symbool

voor wat we nu missen: het samenzijn. Mijn hele leven draaide altijd rond de connectie met

vrienden, met minnaars en met collega’s.’

Foniadakis en Active Child vinden allebei inspiratie voor hun werk in hun persoonlijk leven. ‘Andonis

en ik spraken over het thema verlangen. Die

emotie loopt als een rode draad door mijn leven als ik denk aan vorige relaties. Ik ben erg

geïnspireerd door de herinnering aan vervlogen

momenten. Dat sluipt ook in mijn werk op een voor mij erg oprechte wijze.’ Active Child verwerkt de

biografische elementen in zijn songs, zonder dat hij die te veel benadrukt in zijn teksten. Zo ook in het eerste lied van de voorstelling. ‘You are all I see was geïnspireerd op een relatie lang

geleden. Alhoewel, nu ik erover nadenk creëert de muziek eerst een visuele wereld in mijn hoofd en pas dan komt het verhaal waarover ik het wil

hebben uit mijn herinnering naar boven. In Johnny Belinda bijvoorbeeld dacht ik aan een storm. Ik zag mezelf doorweekt kijkend naar de stoom die van

de daken kwam en verlangend naar een zekere warmte.’

Voor Andonis Foniadakis is de intense link met de eigen biografie niet anders. ‘Soms verras ik mezelf met een grappige beweging. Diep binnen in die

grap zit wel een waarheidsgetrouwe gedachte.

Ik lach een beetje met mijn eigen herinneringen en maak niet te veel drama rond belangrijke

gebeurtenissen in mijn leven.’ De uitbeelding van tranen op een cartoonachtige wijze is zo’n

voorbeeld van een humoristisch moment, maar tegelijk grijpt het je als toeschouwer toch naar de keel door de context waarin de beweging plaats- vindt. Foniadakis lijkt met de abstrahering van de verhalen die hij vertelt een universaliteit te raken

(11)

PALMOS

(12)

PALMOS

die een toeschouwer kan ontroeren. ‘De ontmoe- tingsplek is de creatie. Ik weet niet precies van

waar alles precies komt en ik weet ook niet precies hoe het zal aankomen, maar toch vindt er een

ontmoeting plaats die waarachtig aanvoelt.’

CREATIE ALS EEN AMBACHT

Foniadakis gebruikt steevast het werkwoord ‘to craft’ als hij het heeft over zijn creatieproces en verwijst daarmee sterk naar het ambachtelijke karakter van het maken. ‘Als ik duetten maak, blijft het voor mij ambigue of het nu om een

erotische verbinding gaat of misschien eerder om een vriendschapsband. Belangrijk voor mij is de

intentie van de dansers om een connectie aan te gaan. De techniek, ook al is het virtuose ballet-

techniek, is steeds een middel en nooit een doel op zich.’

Active Child spreekt op een gelijkaardige wijze over zijn compositieproces. ‘Het ambacht van het componeren is nog belangrijker dan de live-

performance’, stelt hij. ‘Al zijn de reacties van een livepubliek vaak uitzonderlijk ontroerend, toch

komen de momenten dat ik iets creëer in de studio voor mij op de eerste plaats. Mijn creatiemethode is door de jaren ook veranderd. Bij een vroege

song als Johnny Belinda ben ik vertrokken

vanuit een akkoordprogressie die ik in een oude film hoorde. De akkoorden schreef ik neer en ik improviseerde er de vocale harmonieën op. Om op die wijze gevonden materiaal te bewerken

naar m’n eigen stembereik vind ik heel

boeiend. Het is een procedé dat ik graag toepas.

Voor het recentere Color me improviseerde ik op de harp en speelde het in één keer door, net zoals de twee nieuwe songs voor deze voorstelling.

Soms gebeuren de dingen gewoon zo en zit het helemaal goed. Soms is het echt een constructie

(13)

PALMOS

die dagenlang kan duren.’

Het startpunt van zijn denken over een nieuwe song is voor Active Child wel steeds zijn eigen

stem, die hem een uniek profiel geeft in de heden- daagse popmuziek. Zowel door het gebruik van

zijn falsetstem als door de veelvuldige inzet van de harp, zijn geliefkoosde instrument, heeft zijn muziek vaak iets erg religieus. ‘Ik voel me sterk aangetrokken tot de spirituele en existentiële

kracht van muziek. Ik ben gefascineerd door

religieuze ideologieën en symbolen, maar ik zie

het eerder als een bevreemdende wereld met een verlangen om ons bestaan te begrijpen. In mijn

jeugd zong ik in koren. Met de Philadelphia Boys Choir & Chorale toerden we vijf jaar door Europa, Zuid-Afrika en Australië. Toen ontwikkelde ik

een grote voorliefde voor klassieke koormuziek, waarin zoveel emotie vervat ligt. Die nu door te

voeren binnen een popcontext vind ik fantas-

tisch. De naam Active Child heb ik aangenomen

om die kinderlijke nieuwsgierigheid die mijn leven toen bepaalde altijd actief te behouden. Nu ik mijn eigen kinderen zie reageren op muziek bevestigt me dat eens zo sterk in het belang ervan.’

Bij Foniadakis werken indrukken uit zijn jeugd-

jaren op een heel andere wijze door in zijn werk.

Alle dansers in Palmos hebben zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken, ook bezitten ze soms dierlijke kwaliteiten vergelijkbaar met een mythi- sche faun. ‘Ik ben opgegroeid in Griekenland met de verhalen uit de Griekse mythologie’, vertelt hij.

‘Mythen, sprookjes en legendes blijven voor mij

een belangrijk referentiepunt. Mijn werk is ingebed in de realiteit maar ik wil steeds iets utopisch

injecteren en dat vind je in verschillende van die verhalen terug.’

Een ander belangrijk aspect uit de Griekse

(14)

PALMOS

mythologie is de transformatie die de helden door- maken op een reis via verschillende stadia – denk maar aan Odysseus en Achilles. Dat doet erg

denken aan het gefragmenteerde karakter van

Palmos waarin de verschillende songs telkens een etappe van een reis zouden kunnen voorstellen.

‘Het transformatieve aspect ligt in mijn choreo-

grafisch werk in de bewegingen op zich. Er is een beginmoment, een ontwikkeling en een eindstaat.

Ik probeer de dansers in een bepaalde toestand te brengen door de techniek van de versnelling.

Zo krijgen ze het gevoel zich ergens doorheen

te moeten werken. In dit ballet is dat erg duidelijk door de vele gefragmenteerde episodes. Ik ben steeds gericht op zoek naar de transformatieve reis van een danser.’

Aan de ene kant zijn de dansers erg fragiel en puur menselijk, aan de andere kant wordt hun bovenmenselijke kracht gevierd. ‘Die twee

uitersten schuilen in ons allemaal. Ik zie soms een kracht bij een danser die ik naar voren wil brengen.

Dat gebeurt automatisch tijdens de creatie. Een aanvankelijk schuwe danser kan zich tijdens zo’n process ontwikkelen tot een expressieve sterke vrouw of man. Omdat ik niet op zoek ben naar de invulling van vooraf vastliggende narratieve

structuren of karakters, verwelkom ik alle

verrassende elementen die ik kan verheffen binnen het werk.’

‘Net zoals in de mythe of het sprookje gaat het

niet alleen om het eigenlijke verhaal, maar vooral ook over wat het verhaal kan betekenen voor een bepaalde toehoorder op een uniek moment. Ook de mythen waarmee ik opgroeide, blijven nieuwe betekenissen opwerpen naarmate je groeit als

mens.’ Daar is Active Child het volledig mee eens:

‘Ik ben nooit een songschrijver geweest die een gedetailleerd verhaaltje vertelt. Mijn songteksten

(15)

PALMOS

‘Het gaat me om de ziel die

veruitwendigd wordt door de

beweging die slechts een instrument is.’

Andonis Foniadakis

(16)

PALMOS

raken ondanks de vaag aangeduide situaties door slechts enkele woorden toch aan iets universeels.’

WAARACHTIGHEID EN UTOPIE

Al dansen de vrouwen op pointes en is er dus door de klassieke ballettechnieken een

intrinsieke verdeling tussen man en vrouw, toch lij- ken de grenzen tussen beiden in de bewegingstaal van Andonis Foniadakis te vervagen: ‘Vanuit mijn eigen seksualiteit en mijn persoonlijkheid wilde ik altijd al de sociale constructies rond gender

overstijgen. Ik groeide op in een artistiek klimaat waarin narratieve vertelstructuren regeerden en de opdeling tussen geslachten nam daarin een

belangrijke plek, zoals bij Jiří Kylián en Mats Ek. In het klassieke ballet zag ik ook dat de vrouw soms totaal geobjectiveerd wordt. De gelijkheid tussen vrouwen en mannen is in mijn carrière altijd erg

belangrijk geweest. Ik hou ervan om vrouwen

sterk te maken, geen fragiele figuurtjes die zich laten leiden door een man. Vaak zijn de vrouwen zelfs sterker dan de man, bijna als amazones.’

‘Als je kijkt op sociale media zie je zoveel men- sen die verbazingwekkende dingen kunnen,

maar op den duur verlang ik toch naar een reële beleving’, vertelt de choreograaf. ‘Dat heeft ook met duurtijd en de concentratie te maken van

een livevoor stelling. Technisch zijn dansers van- daag zo ver geëvolueerd, maar die technische

vorm moet steeds een connectie hebben met iets waar achtigs. Dat is ook het verschil tussen een

oprechte en een onoprechte knuffel én de reden

waarom mensen naar het theater gaan en waarom ze zullen terugkomen. Niet omdat ze belust zijn

op effecten – die vinden ze ook op Netflix – maar omdat ze een unieke beleving missen. Onze uit-

daging voor de toekomst ligt erin een voorstelling van anderhalf uur te creëren die de aandacht kan

(17)

PALMOS

(18)

PALMOS

blijven vasthouden en waarin waarachtigheid een grote rol speelt. In Palmos probeer ik me niet te

verbergen achter complexiteit. Ik hou van pointe-

werk, ik hou van techniek. Maar het gaat me om de ziel die veruitwendigd wordt door de beweging die slechts een instrument is.’

De dansers hebben het volste vertrouwen in de gelaagde complexiteit van de choreograaf en

geven zich volledig in de repetities. ‘Zij zijn zo’n belangrijk onderdeel van de creatie. De dansers van Opera Ballet Vlaanderen hebben een feilloze techniek en een enorme openheid om met een

hedendaagse blik de klassieke techniek te bena- deren. Het brede repertoire dat dit gezelschap

de afgelopen jaren bracht, heeft de dansers zo

gevormd dat ze een breed spectrum van referen-

ties in hun lichamen opgeslagen hebben waarnaar ze kunnen teruggrijpen. Dat gecombineerd met de hoge kwaliteit van hun eigen organische wijze van bewegen, maakt hen tot een krachtige groep. Wat ik hen vraag om te doen is niet makkelijk, maar ze doen het er moeiteloos uitzien.’

Net zoals voor Untouch haalde Active Child ook

voor het laatste nummer van de voorstelling Wake me when it’s over zijn inspiratie uit de realiteit

vandaag maar het thema overstijgt het anek-

dotische. ‘Belangrijk is dat we gaan nadenken over hoe onze toekomst eruit zou kunnen zien’, stelt hij.

‘Muziek heeft me door de meest moeilijke tijden

geloodst. Het is voor mij een enorm geschenk om me met muziek te kunnen uitdrukken, om de din- gen te verwerken ook. Zo wilde ik voor Wake me iets heel erg zachts en lichts maken, iets dat

openbloeit maar ook iets dat de hele voorstelling aan het einde op een erg zachte wijze kan neer- leggen als een veer.’ Dat zag Andonis Fonidakis op een gelijkaardige wijze weerspiegeld in zijn

choreografie: ‘De reis die we ook muzikaal maken

(19)

PALMOS

tijdens Palmos wilde ik beëindigen in zo’n zachte schoonheid omdat Active Childs song iets

utopisch raakt. Wake me when it’s over: dat is zo’n enorm interessante gedachte aan het einde van

een voorstelling omdat het ons ertoe aanzet om na de droom de echte wereld binnen te stappen – en misschien wel op een heel andere wijze dan voordien.’

(20)

PALMOS

(21)

PALMOS

Untouch

untouch, untouch, untouch untouch, untouch, untouch

calling on, calling on, calling on calling on, calling on, calling on

untouch, untouchable untouch

and it’s all I need right now and i’m waiting for it

untouchable

and i’m sinking in air

all i need is something from you

you, you, you, you

(22)

PALMOS

Wake Me When It’s Over

wake me when it’s over is it true, is it true

and I watch it fall away wake me when it’s over is it true, is it true, is it true

and I watch it fall away and I watch it fall away wake me when it’s over

and I watch it fall away fall into my heart

pain is spilling over

and i watch it fall away

how can we see this through I would never fade away

I put my trust in the truth wake me when it’s over that will never fade away

just like I needed you let me spirit wash away

how I needed you

I would never fade away it’s been haunting me

I could never fade away

away, away, away

(23)

PALMOS

BIOGRAFIEËN

Andonis Foniadakis choreografie

Andonis Foniadakis, geboren in Ierápetra op Kreta,

studeerde aan de Nationale Dansschool in Athene en vervolgens aan de Rudra Béjart School in Lausanne (1990-1994). Hij danste in het Béjart Ballet Lausanne (1994-1996), in het Ballet de l’Opéra de Lyon (1996- 2002) en in het gezelschap Karas van Saburo

Teshigawara (2004). Hij danste ook in zijn eigen

gezelschap Apostosoma, dat hij oprichtte in 2003 in Lyon. Als choreograaf werd hij uitgenodigd door het Ballet du Grand Théâtre de Genève, het Béjart Ballet, de balletten van de Opéra de Lyon, de Lorraine, du

Rhin, Firenze, Washington, Sydney, São Paulo,

Bern en Luzern, de nationale balletten van Finland, Griekenland, Nieuw-Zeeland, Wales, de gezel-

schappen van Martha Graham, Benjamin Millepied, Rambert, Gauthier, Cedar Lake en het Ballet Jazz

Montréal. Hij choreografeerde ook drie opera’s:

Castor et Pollux in het Théâtre des Champs-Élysées, Les Boréades in de Opéra national du Rhin en Il Canto della pelle in GRAME Lyon. Hij werkte als moving

coördinator voor de film Noah van Darren Aronofsky en ontving in 2012 de Danza e Danza-prijs voor

beste choreograaf van het jaar voor Les Noces bij

MaggioDanza Fiorentino. Hij werd in 2017 benoemd tot choreograaf van het Prec(ar)ious Collectives-

project in Athene en tot balletdirecteur van de Griekse Nationale Opera (2016-’17). Ook geeft hij seminaries op basis van zijn eigen danstechniek. Bij Opera Ballet Vlaanderen was eerder een van zijn bekendste

werken te zien, Selon désir.

(24)

PALMOS

Active Child muziek

Active Child is het geesteskind van de Amerikaanse singer-songwriter, multi-instrumentalist en

producer Patrick Grossi. Met een onnavolgbare

combinatie van weelderige, gelaagde arrangementen en een indrukwekkende en emotionele falsetto

creëert Active Child filmische soundscapes. Elk

van zijn platen heeft een hoogst individuele sound.

Zijn jongste album In Another Life, een eerste bij het beroemde label Sony Masterworks, kon op veel

bijval rekenen van de gespecialiseerde pers. Ook zijn debuut You Are All I See uit 2011 werd al

enthousiast ontvangen. Met zijn tweede album

Mercy, dat in 2015 uitkwam, verzamelde hij meer dan 50 miljoen streams. Active Child tourde wereldwijd, als headliner en samen met James Blake en M83. Hij creëerde remixes van songs van onder meer Lana

Del Rey en werkte samen met Ellie Goulding, die zijn nummer Hanging On coverde en met wie hij Silhouette creëerde. Active Child verleent een achttal bestaande songs voor Palmos en creëert er twee nieuwe.

(25)

PALMOS

Julien Tarride muziek

Julien Tarride werd geboren in 1979 in Frankrijk.

Hij studeerde hedendaagse compositie en

elektro-akoestische muziek aan het conservatorium van Lyon. Parallel studeerde hij aan de Ecole des

Beaux-Arts in Lyon. Hij is zowel componist als visueel kunstenaar en zijn werk combineert

performing arts met nieuwe technologieën zoals

video en 3D-computerbeelden. Zijn muziek is veelal geïnspireerd op klassieke en hedendaagse muziek,

Franse Musique concrète en Amerikaanse repetitieve muziek. Hij werkt steeds erg multidisciplinair. Zo

creëerde hij in 2006 de ‘opéra technologique’ Je

chante le corps électrique. Tarride werkt sinds 2002 samen met choreograaf Andonis Foniadakis als

componist en als scenograaf, en hij werkte ook meermaals met Benjamin Millepied, Davy Brun, Aurélien Dougé en Ken Ossola.

Sakis Birbilis

scenografie en licht

Sakis Birbilis ontwerpt sinds 1996 scenografie en

licht voor dans-, muziek- en theatervoorstellingen. Hij werkt samen met de meest gerenommeerde Griekse regisseurs en choreografen, evenals met verschil-

lende dansgezelschappen, waaronder het Rambert Dansgezelschap, Alexandrinsky Theater, Teatros

del Canal, Theaterhaus Stuttgart, Saarländisches Staatstheater en Opera Ballet Vlaanderen. Hij

creëerde lichtontwerp voor meer dan 200 theaterstukken en dansvoorstellingen.

(26)

PALMOS

Anastasios Sofroniou kostuums

Anastasios Sofroniou is geboren in Duitsland en woont in Parijs. Hij studeerde modegeschiedenis en grafische vormgeving. Na een carrière als

moderedacteur in Athene, ging hij in de jaren 1990 in Londen werken met mode-icoon Isabella Blow.

Sofroniou werkte samen met fotografen zoals

Richard Avedon, David LaChapelle en Mario Testino, voor publicaties zoals The Face, Surface, Interview US, British GQ, Sunday Times Style en Elle.

In februari 2010 lanceerde hij zijn eigen merk

Conquistador Menswear en in 2012 richtte hij het creative and brand consulting agentschap Mesvor Consulting op. Gelijktijdig begon hij les te geven in fashion marketing, fashion communication en trend forecasting, zowel bij Polimoda in Firenze als aan

het IFA in Parijs. Tussen 2011 werkte hij als kostuum- ontwerper aan dansproducties en opera’s voor o.a.

Martha Graham Dance Company, de opera’s van

Genève en Firenze, Sydney Dance Company, CCN Ballet de Lorraine, Rambert Dance Company in

London en Opera Ballet Vlaanderen.

(27)

PALMOS

Pierre Magendie

assistentie choreografie

Pierre Magendie werd in 1985 geboren in Bayonne, Frankrijk. Hij studeerde af in Klassieke talen aan de Universiteit van Bordeaux en studeerde daarna aan de Griekse Staatsschool voor Dans in Athene. Hij

werkte meer dan vijftien keer samen met Andonis Foniadakis, zowel als danser alsook als assistent, in huizen zoals Opera Ballet Vlaanderen, Ballet

du Grand Théâtre de Genève, Ballet de Lorraine, Modern Dans Topluluğu Istanbul, Nationaal Ballet

van Kroatië Rijeka, La Compañía Nacional de Danza Madrid, het Grieks Nationaal Theater Athene,

Saarländisches Staatstheater en Accademia

Nazionale di Danza Roma. In 2011 richtte hij samen met Christina Karagianni KTC (KammerTanz Coop) op, een platform dat zich toelegt op de

kruis bestuiving van podiumkunsten, waarmee hij liveshows, video’s en optredens creëert. Hij is

gevestigd in Athene, waar hij hedendaagse dans en paaldans doceert.

(28)

PALMOS

Koen Bollen dramaturgie

Na zijn studies kunstwetenschappen en theater-

wetenschappen aan de universiteiten van Brussel, Leiden en Antwerpen, werkte hij van 2010 tot

2014 aan de Oper Stuttgart en ontving hij de beurs Musiktheater Heute, wat leidde tot de wereldcreatie Tonguecat (Bayerische Staatsoper München, 2016).

Als freelance-dramaturg werkte hij samen met onder meer regisseur Jorinde Keesmaat aan La clemenza di Tito (Opéra Orchestre National Montpellier), Louis Andriessens Odysseus’ Women & Anaïs Nin en Pascal Dusapins To be Sung (Centre of Contemporary

Opera in New York). Sinds januari 2016 is hij dra- maturg voor Opera Ballet Vlaanderen en werkte hij onder meer mee aan Sidi Larbi Cherkaoui’s

Exhibition en Requiem, alsook Debussy’s Pelléas

et Mélisande in een regie van Cherkaoui en Damien Jalet, Rusalka in een regie van Alan Lucien Øyen en RASA van Daniel Proietto. Koen Bollen geeft les aan het Conservatorium Antwerpen en de International

Opera Academy in Gent. Hij is co-redacteur en auteur van het boek Ballet Vlaanderen 50 jaar.

(29)

PALMOS

OPNAME

PRODUCTIE/REGIE

Jan Bosteels (Beeldstorm)

CHEF TECHNIEK/BEELDREGIE Mathias Van Sele

CAMERA-OPERATORS Manuel Janssens

Evert Rogiers

Koen De Saeger Manuel Janssen

Yves Duytschaever

(30)

PALMOS

PRODUCTIE

OPERA BALLET VLAANDEREN

MANAGER DANS Stephan Laks

BALLETMEESTERS Joëlle Auspert

Gabor Kapin Olivier Patey REPETITOR Priit Kripson

VOORSTELLINGSLEIDING Priit Kripson

Dirk Van Oerle

PIANOREPETITOR Albina Skvirskaja

Dirk Van Oerle

TECHNISCH PRODUCTIELEIDER Annelies Minne

TONEELMEESTER Thomas Verachtert Kris Willems

MEDEWERKER WELZIJN EN VEILIGHEID Sébastien Tassin

ASSISTENT VAN

DE ARTISTIEK LEIDER, CONTRACTBEHEER

Cindy Bogaert

COÖRDINATOR PLANNING BALLET Veerle Francke

(31)

PALMOS

PROTOCOLVERANTWOORDELIJKE BALLET - BALLETINSPICIËNT

Steven Verachtert

ASSISTENTIE ONTHAAL,

PLANNING EN PRODUCTIE Tom de Jager

TOURING

Voor informatie mbt touring en verkoop Ilka De Wilde

idewilde@operaballet.be

TECHNISCH

TEAM OBV

TECHNISCH ONTWERPER Eva Florizoone

DECOR

Jurgen Baert

Olmo Claessens Pieter Debeerst

Theo Kallehaughe Nyrki Launis

Filip Verbiest

PODIUMTECHNIEK Gino Jacobs

Guy Peeters

Eddy De Meyere Huseyin Altunbay Thomas Debondt Patrick Engels

Johan Louwette

(32)

PALMOS

TECHNISCHE PLANNING EN ONDERSTEUNING

Franky De Winne BELICHTING

Glen D’haenens Stefan Geudens

Peter Roosendans Marc Thiron

Laurens Claas Lino De Backer Ben Smets

Tom Van Goethem AUDIO

Cora Oosterlinck KOSTUUM

Cees Janssens

Veerle Van den Wouwer kostuumateliers OBV

KLEEDSTERS

Frederique Dauwe Lize Veraghtert

Trees Veraghtert

Inge Van Den Bogaert KAP & GRIME

Peter Bellemans

Shary Van Den Eynde

TECHNISCH DIRECTEUR Freek Boey

(33)

PALMOS

DIRECTIE OBV

ALGEMEEN DIRECTEUR Jan Raes

ADJUNCT ALGEMEEN DIRECTEUR Kiki Vervloessem

ARTISTIEK DIRECTEUR Jan Vandenhouwe

ARTISTIEK LEIDER DANS Sidi Larbi Cherkaoui

ARTISTIEK LEIDER MUZIEK Alejo Pérez

(34)

Wil je mee je

schouders zetten onder

Opera Ballet Vlaanderen?

Word dan Vriend, al vanaf 60 euro.

Ontdek alle voordelen op

www.operaballetvrienden.be

(35)

PALMOS

BRONNEN

Koen Bollen, Herinneringen aan verbondenheid. Andonis Foniadakis en Active Child over Palmos; Active Child; Onuit-

gegeven originele songteksten Untouch en Wake Me When It’s Over.

Vertaling: Catherine Grady DANSERS IN BEELD

Morgan Lugo; Ruka Nakagawa, Morgan Lugo, Misako Kato, Clàudia Gil Cabús; Claudio Cangialosi, Morgan Lugo, Ruka Nakagawa, Morgana Cappellari, Nancy Osbaldeston, Lara

Fransen; Shelby Williams, Ruka Nakagawa; Giovanni D’Agati, Morgana cappellari; Morgan Lugo; Matt Foley; Morgana Cap- pellari, Misako Kato; Lara Fransen; Claudio Cangialosi, Shelby Williams, Nancy Osbaldeston, Matt Foley, Morgana Cappellari, Morgan Lugo, Joseph Kudra.

SAMENSTELLING EN REDACTIE Koen Bollen en Ilse Degryse

GRAFISCH ONTWERP Sang Woo Vandenbosch COVER

© Koen Broos

FOTO’S BINNENWERK

© Filip van Roe

V.U. Opera Ballet Vlaanderen Wim Van Bree

Van Ertbornstraat 8, 2018 Antwerpen

Alle rechthebbenden die menen aan deze uitgave aanspraken te kunnen ontlenen, worden verzocht contact op te nemen met de uitgever.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

− De figuur van de ‘oude mens’ is naar beneden gericht (naar de grond en/of naar het verleden), de figuur van de ‘nieuwe mens’ is naar boven gericht. (omhoog/vooruit/naar

• hoge kunst: Toneel, ballet, opera en orkestmuziek zijn vaak complex en gaan vaak (ook) over serieuze onderwerpen en/of kennis van de traditie van toneel, ballet, opera

volksbuurten, óf de woningen van de middenklasse, en niet het in die tijd op het toneel gebruikelijke intellectuele, elitaire milieu. Heijermans deed grondig onderzoek om de milieus

D Por qué Fernando tenía muchos problemas para aprender a bailar en puntas. 2p 34 Geef van elk van de volgende beweringen aan of deze bewering wel of niet overeenkomt met

De raad is nieuwsgierig naar deze opvolger, maar is teleurgesteld over de geringe ruimte die in het plan wordt besteed aan haar visie op opera en haar plannen met de instelling

Er volgt een historisch onderzoek naar de mannelijke danser in Het Zwanenmeer met als hoofdvraag: ‘In hoeverre heeft Rudolf Nureyev, door het veranderen van het mannelijke

1 Yani & Maithé Danceformation Silverstar Diepenbeek 2 Ella-rose & Joy Giants Dansschool Beersel Huizingen. 3 Nina & Maud Dansstudio

Also, even if I had asked inappropriate questions (such as about class, educational background and their husbands’ jobs and salaries) and behaved in an ‘impolite’ way, this