Wrange nasmaak
kerk & leven,16 november 2011
De lezersbrieven in uw editie van 16 november laten een wrange nasmaak achter. Ik citeer een paar gebruikte uitdrukkingen in de reacties van lezers Herman De Dijn en Gerard Hermans: „War- righeid”, „postmodern stichtelijk gepraat”, „een fundamentele ver- gissing typisch voor de huidige mentaliteit”, „sluw en listig” en
„ondermijners”.
Stel je voor dat andersgelovigen dat soort agressieve taal zouden hanteren en zo zouden schrijven over dat „selecte groepje van de juisten” of over „die van het enige ware geloof”. Alsof er in onze maatschappij geen andere chris- tenen zouden zijn.
Er is ontreddering in onze hui- dige maatschappij, er zijn veel contractbreuken – de echtschei- dingen zijn het meest sprekende voorbeeld. En de contractbreuk is des te ernstiger wanneer de trou- wenden een nog hogere transcen- dente dimensie in hun contract hebben ingesloten, namelijk: niet alleen ten aanzien van alle mede- mensen getrouwd zijn, maar ook ten aanzien van wie zij God noe- men. Dat is immers wat ‘voor de Kerk trouwen’ betekent.
Toch is het diezelfde Kerk die steigert, die de toegang tot andere sacramenten ontzegt en dan vol medelijden zorgt voor...
pastorale bijstand. Van die Kerk van het eeuwige grote gelijk, ver- los ons Heer. Let wel, ook ik ben
een niet-gescheiden echtgenoot, vader en grootvader.
Hendrik TYTGAT, Roeselare
Migratie
kerk & leven,23 november 2011
Migratie biedt kansen voor evangeli- satie luidt de titel van de column van de hoofdredacteur. Ik zou hier toch wat voorzichtiger zijn en me beter informeren naar welzijn en gewoonten, alvorens acties te ondernemen. Weet u dat het overgrote deel van de migran- ten, ook de kinderen, moslim zijn?
Een moslim die zich bekeert, kan in zijn land de doodstraf krij- gen of uit de gemeenschap wor- den gesloten. Hier, bij ons, bete- kent dat minstens uitsluiting uit de familie. Die kinderen laten bovendien binnen de kortste tijd de familie overkomen. Doe hen dat niet aan.
Weet ook dat, mede daardoor, migratie het omgekeerde effect heeft. Wij doen te veel aan roman- tiek en verdringen daardoor de realiteit die we nochtans zien.
Willy CORNELIS, AALST
lezersbrieven
Reageren op artikelen in deze krant? U kan schrijven of mailen (met vermelding van uw naam en adres) naar: kerk & leven, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen
of lezersbrieven@kerknet.be
”
Uitgerekend de dag waarop Noorse psychiaters Anders Behring Breivik geestesziek verklaarden – de man die op 22 juli in Oslo een bom liet ontploffen en vervolgens 69 voornamelijk jonge mensen vermoordde op het eiland Utoya – ging de Brusselse Kamer van Inbeschuldigingstelling (KI) over tot de nietigverklaring van de huiszoekingen op 24 juni 2010 in het aartsbisdom en in de privéwoning van kardinaal Danneels. Uiteraard is er geen verband.Het herinnert ons wel aan de reflecties van de Nederlandse arts en psychiater Jan Hendrik van den Berg over gelijktijdig optredende, ongelijksoortige verschijnselen. In hun samenhang werpen die soms een verrassend licht op de geschiedenis.
Zegden we van Breivik meteen dat hij gestoord was, Operatie Kelk bleek al even snel een farce, een symptoom van een samenleving op drift. Hoe verklaar je anders het mediaspektakel en het hele gedoe van die 24ste juni 2010? Het openbreken van een graf in de crypte van de Sint-Romboutskathedraal, zogezegd omdat een verwarde ex-magis- traat het gevoel had dat daar pedofiliedossiers verborgen konden zijn.
En dan die beklijvende beelden waarop dossiers achteloos vanuit een raam in een bestelwagen werden gegooid. Zoveel emotie en geheim- zinnigheid en zo’n uitgelezen moment om uit te halen naar een collectieve zondebok, de Kerk.
Nadat eerder al de huiszoekingen bij de commissie-Adriaenssens, eveneens op 24 juni 2010, ongeldig werden verklaard, wordt nu dus ook Operatie Kelk tot een juridische carrousel gereduceerd. Wel gaat het advocatenpaar Van Steenbrugge-Mussche, dat zich het afgelopen jaar opwierp als de ultieme reddingsboei van slachtoffers van seksu- eel misbruik – tot eer en glorie van het advocatenbureau zelf – tegen de beslissing van de KI in cassatieberoep. Het verhaal lijkt dus nog niet ten einde. Vroeg of laat volgt wellicht een film, waarvan het script dat van The Da Vinci Code moeiteloos overtreft.
Opvallend na de uitspraak van de Kamer van Inbeschuldigingstel- ling waren de felle antikerkelijke reacties in de media. „Justitie had het algemeen belang moeten laten primeren”, klonk het her en der.
Laten primeren op wie en op wat? Op de principes van de rechtsstaat?
Voor een goed begrip: de Kerk vecht geenszins de wetgeving aan, wat bijvoorbeeld Open-VLD-politicus Karel De Gucht wel doet.
Toch mocht die onlangs op de radio het klaaglied aanheffen dat hij
„door de fiscus wordt gepest” – al doet de fiscus bij De Gucht gewoon wat hij ook bij anderen doet, namelijk in hun portefeuille kijken.
Fernand Keuleneer, de advocaat van het aartsbisdom en van kardinaal Danneels, kreeg daarentegen alleen hoongelach over zich toen hij stelde dat de Kerk zich niet tegen een gerechtelijk onderzoek verzet, zolang dat maar correct verloopt.
En de slachtoffers? Het advocatenverdriet van Christine Mussche ten spijt, kunnen we niet anders dan concluderen dat hun belangen al lang ondergeschikt zijn gemaakt aan eigenbelang en verborgen agenda’s. De waarheid is dat de slachtoffers door de gebeurtenissen van 24 juni 2010 in hun hemd zijn gezet en dat het almaar moeilijker wordt hen uit die onfortuinlijke positie weg te halen. De uitdrukking
‘in het belang van de slachtoffers’ is dan ook verworden tot een loze kreet. De media liggen er alvast niet wakker van.
Maar ook de Kerk mag niet vergeten dat ze bij de slachtoffers nog in het krijt staat. Vele gelovigen wachten nog altijd op een gebaar – pastoraal, psychologisch, eventueel financieel – ook al is de kans groot dat velen dit niet genoeg zullen vinden. Het is niettemin van het allergrootste belang dat de Kerk dit onfrisse dossier op een cor- recte – lees edelmoedige en rechtvaardige – manier afsluit. Volgens onze informatie werken de bisschoppen daaraan, al waren daarover bij het ter perse gaan van deze column nog geen verdere concrete gegevens bekend.
”
In het belang van de slachtoffers?
column
Bert Claerhout
INHOUD
Parochie 1
In de pen 6
Samenleving 8
Klapstoel 9
Kerk 10
Dossier 12
Varia 14
Op · tocht 16
Mensen 17
Bisdom 18
Podium 20
6 in de pen
14 december 2011kerk & leven
Colofon kerk & leven Halewijnlaan 92 2050 Antwerpen www.kerkenleven.be kerk & leven is een uitgave van Studiecentrum Kerk en Media vzw verantwoordelijke uitgever
Filip Debruyne
De parochie is verantwoordelijk voor de eigen teksten
redactie Algemene redactie tel. 03 210 08 40 fax 03 210 08 49
redactie.kerkenleven@kerknet.be Hoofdredacteur
Bert Claerhout Eindredacteur Peter Gordts Redacteurs
Erik De Smet, Nicole Lehoucq, Ilse Van Halst, Jozefien Van Huffel Lieve Wouters
Redactiesecretariaat & Optocht Martine Croonen
secretariaat.kl@kerknet.be Diocesane redactie Antwerpen Persdienst Bisdom Antwerpen Schoenmarkt 2
2000 Antwerpen
tel. 03 202 84 30 (van maandag tot woensdagmiddag)
fax 03 202 84 31
redactie.bisdom.antwerpen@
kerknet.be
Diocesane redactie Brugge Persdienst Bisdom Brugge Heilige Geeststraat 4 8000 Brugge tel. 050 33 59 05 fax 050 34 14 32
persdienst.bisdom.brugge@
kerknet.be
Diocesane redactie Gent Eveline Coppin Bisdomplein 1 9000 Gent tel. 09 225 16 26 fax 09 223 39 59
eveline.coppin@kerknet.be Diocesane redactie Hasselt Persdienst Bisdom Hasselt Vrijwilligersplein 14 3500 Hasselt tel. 011 28 84 58 fax 011 28 84 78
persdienst@bisdomhasselt.be Diocesane redactie Mechelen-Brussel Pers- en informatiedienst Wollemarkt 15
2800 Mechelen tel. 015 21 65 01 fax 015 20 94 85 aartsbisdom@kerknet.be vormgeving Grafisch ontwerp Catapult, Antwerpen Lay-out & Zetwerk Patrick Claessens publiciteit Trevi Plus Leopold II laan 53 1080 Brussel tel. 02 428 21 03 fax 02 428 37 55
katrien.lannoo@treviplus.be www.treviplus.be
dienst parochiebladen tel. 03 210 08 30 - fax 03 210 08 36 abonnementen
Abonnementen en adreswijzigin- gen uitsluitend via de parochie drukkerij
NV Halewijn
© copyright
Alle teksten, foto’s en beeldmateri- aal uit kerk & leven zijn auteurs- rechtelijk beschermd. Zonder toe- stemming van de uitgever mogen ze op geen enkele wijze worden verspreid. De uitgever is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de advertenties. Lezersbrieven moeten naam en adres vermelden.
De redactie behoudt zich het recht teksten in te korten of te weigeren.
Wijze woorden van Bert Claerhout
“Ik zou durven zeggen dat ik nu gelukkiger ben dan vroeger.”
Uit ‘Wijze woorden: Bert Claerhout’
prijs: 8,50 euro
bestellen via www.halewijn.info tel. 03/210 08 11
of bij uw liturgische boekhandel
“Ik leef in het besef dat mijn leven aan God is toevertrouwd,
dat Hij over mij
waakt en er wel voor zorgt dat het goed komt. Ik heb dat al zo vaak erva- ren in mijn leven dat ik daardoor meer
risico’s durf nemen.”
“Geloof moet voor mij altijd redelijk verant- woord zijn en je moet
erover kunnen refl ec- teren.”
“Het gaat niet om de formele vereisten, maar om je relatie met God.”
“Het enige beroep waar ik als kind ooit van gedroomd heb, is