• No results found

Tegenstrijdige stemmen van de moderne pelgrim

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Tegenstrijdige stemmen van de moderne pelgrim"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

Tegenstrijdige stemmen van de moderne pelgrim

van der Beek, Suzanne

Published in:

De Jacobsstaf

Publication date:

2018

Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

van der Beek, S. (2018). Tegenstrijdige stemmen van de moderne pelgrim. De Jacobsstaf, (119), 20-21.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

Jacobsstaf 20

Pelgrimeren

Op 18 juni verdedigde Suzanne van der Beek aan de universiteit van Tilburg haar proef-schrift ‘New pilgrim stories’. Haar belang-rijkste bevinding: de pelgrim als paradoxaal fi guur.

Afgelopen zomer was voor mij persoonlijk een bijzondere periode. Het stond vijf jaar geleden al genoteerd in mijn agenda als het moment waarop ik mijn proefschrift over de moderne pelgrim zou gaan verdedigen. Te-rugkijkend op dit project moet ik denken aan de pelgrimswijsheid die zegt dat ‘de weg al lopende gecreëerd wordt’. Zo zie ik ook terug op de jaren waarin ik heb gelezen, geschre-ven, gepresenteerd, gelopen, georganiseerd, en uiteindelijk verdedigd.

Het liefste zou ik hier al mijn bevindingen

O

Op 18 j18 j aan dede schrift schri

presenteren, maar vijf jaar onderzoek valt uiteraard niet samen te vatten in een kort artikel. Daarom leg ik u hier graag een van mijn belangrijkste bevindingen voor: de interpretatie van de pelgrim als inherent paradoxaal fi guur.

Ouderwets fi guur?

Mijn onderzoek begon uit een verwonde-ring over de paradox die ik zelf zag in de ‘ moderne pelgrim’. Ik raakte geïntrigeerd door dit beeld, omdat ik mij niet voor kon stellen hoe dat eruit zou zien – een ‘moderne pelgrim’. Was een pelgrim niet juist een heel ouderwets fi guur? Een soort middeleeuws bedelaarspersoon, fanatiek katholiek en we-reldvreemd? Na vijf jaar onderzoek weet ik niet alleen dat dit beeld niet juist is, maar

Tegenstrijdige stemmen van

de moderne pelgrim

Suzanne van der Beek

Promovenda Suzanne (midden) met haar paranimfen Corinne Boter (links) en Lieke Wijnia.

(3)

21 Jacobsstaf

Het proefschrift

New Pilgrim Stories

ligt momenteel onder revisie bij een uitgeverij en is dus (nog) niet te verkrijgen. Een aantal publicaties van Suzanne zijn te lezen op de website suzannevanderbeek. wordpress.com.

ook dat ik niet de enige was die dit beeld van de pelgrim heeft. Veel mensen worstelen, net als ik eerst, met het idee van een ‘moderne pelgrim’: een pelgrim die niet per se religieus is, die moderne technologieën gebruikt om verhalen te communiceren met de buiten-wereld, die sociale media gebruikt om een beeld te schetsen van een gepersonaliseerde pelgrimsidentiteit, die de tocht gebruikt om kritiek te uiten op een geglobaliseerde en gedigitaliseerde samenleving.

Type pelgrims

Hoewel ik door mijn onderzoek de pelgrim steeds beter begon te begrijpen, en in de tussentijd zelf ook een pelgrim werd op de camino, bleven de paradoxen van de pelgrim me achtervolgen. In het academische begrip van pelgrimsprofi elen wordt veel gebruik gemaakt van zogenoemde typologieën, een soort categorisering waarbij pelgrimsidenti-teiten worden begrepen als vaste punten in een oppositioneel veld. Door pelgrims aan de hand van een aantal kenmerken te groe-peren en af te zetten tegen hun tegenpool, wordt bepaald welk ‘type pelgrim’ zij zijn. Jantje is een religieuze pelgrim in tegenstel-ling tot Pietje de seculiere toerist. Klaartje is een ‘ devotionele pelgrim’ in tegenstelling tot Fietje de ‘vagebond’. Ik vond tijdens mijn veldwerk echter dat pelgrims zich niet di-rect identifi ceren met één bepaald aspect van de tocht, maar juist met relatief gemak navigeren tussen een grote groep verschil-lende thema’s en motieven. Deze thema’s zijn bovendien geen stabiele elementen tijdens een pelgrimage. Zij veranderen gedurende het proces waarin een persoon pelgrim wordt.

Open einde

Deze instabiliteit heeft mij lange tijd ver-ward. Het ene moment zegt een pelgrim dat zij verlangt naar stilte op haar tocht, het volgende moment zie ik haar constant in

ge-sprek met andere pelgrims. Pelgrims willen zowel anderen ontmoeten als zichzelf. Ze wisselen tussen een bewondering van onge-repte natuur naar de waardering van cultuur; ze wisselen tussen stilstaan en doorlopen; tussen historisch bewustzijn en een ingebed zijn in de huidige maatschappij; tussen een niet-religieuze spiritualiteit en een fascinatie voor de katholieke dimensies van de tocht. Pelgrims zien deze mengeling niet als een vraagstuk dat opgelost moet worden. Zij zien geen probleem in de tegenstrijdige stemmen en paradoxale refl ecties. Sterker nog, dit ‘open einde’ is juist een belangrijk element van pelgrimsidentiteiten. Moderne pelgrims-identiteiten zijn inherent paradoxaal. Dit is een aspect van identiteitsvorming die acade-mici het liefst glad willen strijken, alsof het om imperfecties gaat die gerepareerd moe-ten worden, maar voor pelgrims lijkt dit juist in het hart van de ervaring te liggen. En als pelgrims deze paradoxen kunnen accepte-ren, zelfs kunnen vieaccepte-ren, waarom zouden wij academici dat dan niet kunnen? Ik stel voor dat wij pelgrimsparadoxen vieren, dat wij ze serieus nemen en als basis nemen voor ons komende onderzoek.

Tot slot. Mijn onderzoek is inmiddels beëin-digd en mijn proefschrift is verdebeëin-digd. Maar ik ben zeker nog niet klaar met pelgrimeren. Ik blijf actief als bestuurslid en in de redac-tie van de Jacobsstaf. Deze zomer vloog ik samen met mijn moeder naar Spanje om een volgende credencial vol te stempelen, dat ik van haar kreeg als cadeau voor het afronden van mijn dissertatie. Dus ik hoop jullie nog veel tegen te komen op de camino, en dit keer, lekker zonder notitieboekje en onder-zoeksagenda. Ultreia!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De bestaande investeringskredieten op de investeringslijst van de programmabegroting 2016 van in totaal € 2.369.486,- voor de binnensportaccommodaties af te voeren, te weten;7. btw

In januari 2021 kwam er een rechtszaak tegen de Staat om briefstemmen voor alle kiezers mogelijk te maken.. Dat was niet nodig volgens de rechter maar briefstemmen bleef een

In dit geval kan de persoon met een beperking wel een onderhandse volmacht geven, omdat degene die door de persoon met een beperking wordt gemachtigd immers in dezelfde gemeente

Zonder een Schepper die een eeuwig doel had voor Zijn schepping en Die in staat is deze te berei- ken van buitenaf (niet met reïncarnatie of evolutie maar met nieuwe schepping

aangenomen. Een partijcentrum voor het onderWIJS is gewenst, maar laat men ook kennis nemen van de Handelingen van de Sta- ten-Generaal. De gelijkstelling waarvoor

Veel meer spellen om gratis te downloaden en het benodigde materiaal en

De bestaande investeringskredieten op de investeringslijst van de programmabegroting 2016 van in totaal € 2.369.486,- voor de binnensportaccommodaties af te voeren, te weten;.. btw

Hoewel tegen stemmen met behulp van internet uit oogpunt van de waarborgen van transparantie, stemvrijheid en stemgeheim bezwaren bestaan die de Commissie ertoe brengen