Dick
Îo Des harmonie -van
2e Dav.id Htune en de sta-biliteit \ran het bezit 1
3@
AdaJJ:l Smith: vier s5$
De materialistische arbeidswaarde leer <) De onfeilbe"re J":'e illiam Goa_1v·in7
~~ De iaanse van de en distributie \ran d.e van9e
Robert Gwen en de 1Ricardiaanse1 socialisten10. Het recht op de voll een J:r~i tiek
Note11 e 22 2 35 71 1
ontmoet men, zeker radiakle e Yan Locke, ge sen tussen diens theorie over de
die door Ilavid Huxne wordt ontwikkeld en in het werk van de grote ekonomen endeels is voorondersteldo Achter deze
en de filosofische en ekonomische i.ran
ne-r exclusieve , de theorie van de
zich echter we 'rerschillen i.n op mens en maa"ts , en het is dan ook de vraag of Harxt stell zonder :modif ika kano lVIisschien kan men in de leerstukken
van de klassieke eke ekonomie een zien van
1ran Lockes moraalfilosofie;
moraalfilosofische 1ran de Smithiaanse
van de , is ecl1ter op
vex·s chillende en on- en zelfs anti-Lockeaans, niet alleen
~1an1vege de kritiek van Hu...rne, en Smith op de natuurstaat-en kontraktfilosofie, maar vooral vanwege de
de klassieke ekonomen op de , op de
:rv~il-'tussen en arbeid, en op de strat
van de maats funktie- en seno EOe\,Vel
de klassieke ekonomie zich niet definitief van de
natuu:r~rechtsleer (he vooral in de waardetheorie
deze lîieut~e naa_ruk op d.e insti tt.s.ties der industriële ma.ats een drastische aan in het totaalbeelde
.A.11 vindt men Locke eerder de -van een theorie
van de dan een systematische ui ervan, en zelcer " ! "') "'
n2e"t ae ui van een
geo dat Hf
maa~kte
hem -verreti;reg het grootste gedeelte van de 1vaa"rdetoename "V-an d.e gebruiksgoederen uit; de van de natuur achtte gering:
de arbeid s
90-99%
van de toegevoegdewaardeo De modelsituatie die Locke hi voor ogen s was
de sit i:Jaarin een k~omplete
, in eers met iJa.n a_irel<te
te voorzien~ in instantie om proêLu};.:tie= overschot te ruilen dat van andereno Deze modelsituatie
~w-erd gepro jekteerd in een ~,pre / \ - . t j nis oriscne .
-alle individuen nog direkte enten waren en de individuele
een natuurl5jk bes scb.iep,
niet alleen over de gene.J..e , -, t, maar ook op alles waar3'lee de arbeid 1verbonden1 werd: de en de -bebotlvrde
grono_o De \rart
a_e
toeëigening 1:rare11., zoals de eigendomzelf, aan natuurlijke voorwaarden gebonden, en waren met
het aktie-velè_ va,x1 de pers arbeid en het pers e-1rerrnogen o effekt van dit model van ae oorsproi~e
eenheid van arbeid en wera_ echter door
Lockes historicistische argumentatie rond de 'uitvinding van
werden de oors en van de pers
ari)eid en cendeerd, loonkon
i11 ~ en in ieder geval
ten voor een rechtma a,kküJ!lulatie van ver1~ogen, ofschoon
de ;,·1erèt door ?let kri teri~;an
van sufficiëntieo
De centrale -vraagstell van Locke betreft daarom de
van claims, en niet in eerste instantie de
in de zin van de van 1 t of in de ziri
van de konsti tatie van ruilwaarde in een :marktverholldingo Lockes
1 is daarom geenszins tot een theorie
Locke beschou"tvd_e de .arbeid 'reeleer als de voorn2Ja.ms bron van
1gebruikswaarde1 of 'nu e Er nog geen duidelijke
scheid_s getrokken tussen ui over 1arbeid1 als bron van
tükswaarde en die 1arbeid1 in verband brengen met
ruilwaarde, zoals bij S:mi th en in sterkere mate Ricard.o; de
vooronders te is dat de toename van de
een toename van
De theorie -va"n
a_e
arbeicisvra"a,rd.e "t~rord_t door Locke slechts terloopsontwikkela_, als een theoretische schakel ttissen ~post D~laa t
van individu.ele en postL1l2"at van
het • Omdat ieder individu
Cce heeft o~ver
of his of his Ha":n.ds o o o his'
27)o Doordat de arbeid 1vermengd1 is met het
materiaal, en de arbeider er dus iets aan toegevoegd dat
hemzelf toebehoort (de arbeid_ is immers 'the unquestionable
of the Labourer' kan een eigendomsclaim vestigene Eet produktieve karakter van de , Qe waardetoevoeging, is
daarom als fundering van de eigendom
aan postulaat van de individuele zelfbes t een de fundering van het
ei,g-endomsrechto
... !l
het model van de zelfstandige eigenaar=producent
(ondar.w."l<:s van het geld1 )
overheersen dat men Locke wel vage
maar geen 1-rerkelijke theorie over de oorsprong van het s in een produktiestelsel dat eerd is op de ruil tussen t
arbeid en kapditaalo Door de transcendentie van de drie provisoîs na de 'uitvinding van geld' wordt de normatieve drempel van de eigendomstheorie zodanig verlaagd dat de che akkurnulatie baan heefto Dit wil echter niet zonder
meer zeggen dat Locke de meerwaarde beschouwt als , en Gaal ziet als geakku-muleerde arbeid. Juist omdat de vernoua.ing marginale
"
Iviarx 11 die op "'ifa.n Lockes vage besloot dat
de meervr2"arde reeds onverbloernd definieerde als t andermans
arbeidt zet da"armee de sociaîe machinerie van liclarn S:mi th een eeU'tv -ce vroeg in.
van de klassieke , die zich
de verzelfs moDaalfilosofies
wordt ook de arbeidswaardeleer van een tot een ze en centraal theoretisch leerstuk, en verliest
~la"11 Locke, is de eve waardeleer nie~
e-l maar een theorie
over ekonomische waardes " Zowel door als door Ricardo wordt de ~s tt1sse11 en a:rbeid1
en 'l nei: '
Lockeaanse model d_e
en rond ! • een. \,::Il de oo:cs cl_ient
a_e
e ofen werd overgenomen, de klassieke politieke ekonomie in haar mee a,1-s o~pro
ui
moraalfilosoof voor om de ciperen van de moraalfilosofie: het meest
Adam Smith* De ekonomische echter in alle
een kind van deze ae gezichtshoek van waaruit
het ekonomisch raderwerk is door het
maats ldo Dit maats eeld
was een vc.m de door Hv ... rne, liutcheson en Smith ( )
van twee tegengestelde denkrich in de e
moraalfilosofie van het 'la,n de achttiende eetrv1: de doJctrine
van universele harmonie, nat socia"bili teit en ~ de identiteit lran ' en 1be 1 van ~ en de
van de Mandeville, die onvermoeibaar pro saak-ce voor de ~s f that Private ·vices e o o ma:;r be
turn'd into Publiek Benefits• (3 e Bernard Mandevilles
van een komment2,..ar ·voorzien en herdo 17 4, 1 To she~v Vileness so:me ~) /; \ # -+) had, aldus de s that all d
order to extol the wonderful Power of Political
~lOS "G
lb.eid, trots,
i "tvhich 1ve a.l.J_ be a.shan1' d
Iviandeville, de
, a1s
a"ldus zoncier -rvvelke er geen 1vel-va.art en in een na 'tle 1-can bestaan;
~the
ZO hE:et
l·'Ia.ndevilles
of a
was full of Vice, Mass a Paradiceooo
~vaak a.ls
"
\
l $
ie gezien voor wat la teI~ door Hume, :ferg·tison en Smith za.l 'i;orden ui als de
( tische) '11an de v onbedoelde
mens handelen~ van de 'onzichtbare hand' die de ind_i vidttele mens s sarnenbttndel t dat de uitkomst, hoewel niet voorzien, toch een ge is e \Toorzo-ver
onbedoelde harmonie ontstaat UlG de chaos van elkaar t evenëte
, is inderda.ad een e
van 'onzichtbare hand o Colletti echter terecht vermeldt
de zelfzuch "tlOor lVIandevi
vro en , ma,a.r niettemin en als
is meer dan lbeeld van die
van Shai~tes & Voor Smith
be een positieve faktor,
Handeville steken in de os bare
;;roorts onde , is het voor S:::ni t!1 min o:f meer \ranzelfs
dat 11et na 1Jevorëtert;
het hierdoor een indirekte 0
see:co. o.f
door de 'onzichtbare hand' en de konstante driften en affekten 'Iran het î 118,t ~ individUe De t 1 zal ook 1.ll
theorie over de ei centra~a"l sta.an; van dit DJ.irvrerk vra,t nader ins
Gemeens voor de ScJ:1otse
Francis son ~via de David Hume, Ada..-rrr
Smith tot en met verdienste filosofen en historici als lliam
Thomas Reid,
s
en Johnis de van het onto ch fundament van de natuurrechtsleer: fie theorie va~n de wne(,tuu.rstaat' en
a_e
daarvan in hetkontrakt. Dit betekent cta - '
i:; 'de mens~, hoewel een
unieke inneemt on de ~na tttur hein bel1oort ne-c domein C.Ler ), in alle en na.der \~rordt
diert; ae S e rnoraalfilosoferi. maken bezwaar het individualistisch postulaat van de en 11et
fieke ontvlikkel t, n1aar tev.ens 1.)ena.drttkken d.e geleid , miet-rationele
~van kollektieve en inst e T egeno·ver
de eve me \Jan de natt.iurrechtsfilos stellen bovendien een sterkere or"iëntatie, naar het model van
Bacons maar
vooral ele :met!1ode i va"n Isa,ac on 8)"
De natuurstaa is or David 'a mere fict 9 , 1a mere
fict not unlike of' the have
@ 0 0 ) e Eve11 is het met bewust gesloten maats "t~aara.oor de oleerde zelf-genoegzame indi "ïJ.idv~en hun int:rede zouden doen i n de poli te ia o De t1is torisc11e laat daarentegen zien dat de mensen nie~ in een toestana_ van is , maar ir1 c3-e maats staat vrorde11
aar1getroffen~ , born in a , is led to maintain soci
irom necessi , from natural and irom habit1 ( 0)
0
Voorzover een maats kontrakt denkbaar is, is het een stil-onbevrust ges overeenkomst tussen individuen die el
t
in hun s.o uur en hun2 1 \ TT '
/ e n.e-c is dan ook uist om het gezag van tieke O\rerhecien
af leiden uit de oors ~àlmost all tl1e
there remains
either on us
Humes kritiek op het
1 na,tuü~rstaat' en
historische
kontraktfilosofen i~iettemin
ft1nktie van het
ins
which exist at or of which
ondanks al
have
bo~x;, -r~vi !lîotit ec-cion o.r
vax1 konstrttk~ties a~ls de -beroep op de
tiv.istisch
normatieve, zelfs ut de kontraktidee
en door mense11 mo ~v1orden ges , en insti tt1tiss
ass -van 1 i; de verzetsbasis
tegen alle traditie is hiermee ges * Het besef 1.ran - - . deze
als
tieve funktie van het natuurs
The this represen~t lJ.ave ei the:c and on~ l.n elt mora"list e.mblem ilosofie to
Juist vanivege de ruimte die de 'natuurstaat biedt a.a_,n norma.tie"\'e vooronderstel is wil1ekeur • ; J..
rne"G i,e 0 on iBeeil\t
dan ook dat we moeten van ver defir1i tie on;,rrL1cht1Jare
om van ~nature1 te anders
~is meer een 1 Po
15
oDe van de rnens is er ee:r#der mee t via 'just
obser-vationZ inzicht te \Jervrer-ven in ~the laws of l~is and intellectual system1e Zodra we s e -vervangen door observatie zien we
d.at 'de mens t b kan ·w·orden omschreven a.ls een
In
de mens aL een Wreasona , sociable
&
active be ger1oemd; on dat alle bekende historiscb.e en che ve:cs de mensheid voorstellen 'as assembled in andand individual joined affection to c 0"
are to ce
taken in groupes, as haire SU~bsfü..stedc e e P& r-\
0) "
0~
JJ:.::;; maat:=
n1e:"ar een e De maats is de er1
to man1
'
z en als 'artftil of a"rbeidend 1"rezende mens ·var1 \roorui en. naar
volmaaktheid in zich.
He
as
is in some measure the artificer of his 0·1:1n frame, 2..,s 1/rell
from age of his
of hls ilortt1ne, and is dest
to and contrive
1t1a.a"r v.1e de nat uurs taét t kt1nn en
aantreffen, kunnen ~èTe e11 het niet
s over Groot-Britannië, de Goede Hoop of de Straat
lhaeso Voor he aktieve wezen alle sit~aties even
of his nature.aa is not a cona1~1on from
ever but one to which may
PPo
De normatieve .fur1ktie van 11et idee v-an.
a_e
na.tt1urstaat ka,nbeter worden overgenomen door een ete ethieko Het onderscheid tussen 'natu~re~ en tart~ ka,n vJ"orden in de vraag; wat is
rech en wat niet? En wat ook het staat ~lan
de mensensoort is
to know the ch
Hoewel van ue natuurs
er1
mensbeelds In de
bu~t Human ~Nature
, het is van
lS
1~hich v·re ottrsel ves sl1ottld as ma:y"" be s11pposed to ha,re left
zien, bewaart de Schotse
kelli'Ilerk \ran ofudere s
lle: îlYianners and_ Customs ma~y-much se"me i:n all ~ J)i t
0 15 G
tieve
v-an. cle rn_ense natu.ur ( , va.n de invarianten die s achter aiie historische verscheidenheid en enK:e.l eeru op o b j ekti e""·.re t~esta"an
van een klein of instinkt
die ~ a.e rnens door de rnens
io:.1s w
jektieve rationaliteit van
socia,le on iale machinerie, die in een lse van
is, vindt in deze bewusteloze 1propensities1 r1otorische b
De \roornaétms \ra~n deze ors ~or
of ne0 streven naar zelfbehoud, en of s ciabiliteit, die in een precaire balans en die de mens doen naar
de maa,ts s , maar deze maa~s s tege
nat tot sociabiliteit
vro:rdt in door een even nat
e te stellen boven dat van sociale insti uties
" ·1 - i
z1c11 a..Ls
instir~~ten en beho
kt1nnen 1/rorèien
en proj à.ie zo:nd_eI~ ii~re
-l ("\
10)0
V2,l'l deze na tttllr
variaties in elke mens
de ster};: de S e moraalfilosofen
gaat hun ma.a ts daarom terug on een s
dat we }~ons tante en 811 a_riften,
projekt ir1 het mens in·di-"licltt; 'lerscheidene tl1eoretische
8..I j_ berusten daarom, net als in het
s-leer en haar atomistische ~ 0~9 een
Vers oma che t1i ts een
invarianten '11ax1 de mense nstuur: het groeps
eia. van :nat tot sociabiliteit,
het ontstaan van en ruil van een na0 'propensi
ere e en
a_e
van o Door vast te
houden aan 'constant and of 11u.m.an
Hü..me , hielden de achttier1de=eeU1>1ers daarorn "1tast aan een een residt1 va:n
el en va.,r1 het zo
anè_ vri th nman in
i n their 01";n
, dat in vele
naar e Als e
de"21 elk ander, hoe kan tiet
Deze int '\l"ordt tot sta"nd
mechanisme van ruil en arbeidsde
èLe van het
hadden de reeus \Arell 2:.cq_t1a"inted.,
17
0 elen is het voordatals het streven
elk individu zichzelf ste t
dan v1orden end? t r.niddels het c
de individuen
, zonder dat dit kennen
of bevorderen0 Het is deze ha:r:monie -van smen'
VOI'ITH;; own is in invisibl~ hand to in entione Nor is VTftS no of ite intends to In dit stelsel is de e he can both to value, he intends as in o+be~ c~ses 1eN enrl tlJ"hi~t~ ;as a.~o ~ -- ,_,,_
Inter1tie nog
en voeuse~ aan het rationalisti imisme da de Schotse School kenmerkt.
z:L
as 11lS
ui is$ De motieven van de van het systeem, de individuen, voor totale resultaat slechts van betekenis 2 e \\la.t Hume over de nat tl.t1r_..
historie v"'an. het .Kan daa:com van s v;orden
1Tis self-love which is their
of one person is natural
several int ~ and of to a"a_ in some system another, these of cona~uct elv""es after such a manner
and behaviouro tll.erefore,
interests
the
De e derl1al ve
ma,a~r nie . _,_ v naar eelî
hun blinde ont1:Jikkel
tvaarvan de op
ekend door -vaJ1ui t mens
, is of course en.ded for tha t
van :purpose en juis to the door
a_e
socia.leen de sociale instituties onbedoelde resultanten van vele
va11 e
ve dit idee van de ~onbedoelde op sieke
ZC& ~·
of an~;r httman des
the execution
\tan de ~onzichtbare 11andt
elementen~ de e varr
a_e
rationele zelfztic~nt als invariante ·\ran d.e mens e natt1ur, er1 de e van ae nat "harmonie der individuele s o In beide 61'1
~ en 1 een niet-=ierker1de kri tiscl'1e :norm o Ener t hier~ee een posi verscl1aft
or~ het ra tio11ele streven. ~naar aangezien deze aktiviteit
obvious a"nd s system of natural
', onder inan, as a~s l1e a_oes not viole"te the lavrs of justice, is left free to pt1rs ue
his hi s own vmy ~ and. both his
tal in i tion 1Vi th those of an::r other man, or order
of rnen v 0 1) 22 0
dient ia.ee van de e vo ter
tegen elke ~ar.tifici
inbreuk op àe nat o;;1a.r1 de harmonie, en d.e orde
van de o Dit op 1 orde
ch: a~e orde men OJ? het oog had 1Nas niet de bestaande ora_e, maar een rationele orde die
kon v.;orden cl oor konsel0:1ente van alle 1 en 'restraint1o De
kritische norm t,,;erd "'le~c1nomd rationele aanpass aan tnat a.djektief 'na,t 1 was ook in deze
ni dan een of se een
eernare historis
11l
k011t~"2.Jctfi
de
en hadde11 LeJJJL1ann
de en waren vaak 1expressions
of ideals of hüJnan conduct and relationshipsî 2 e Ook Smi tl1s
UJ ... 1rstaat w bezit de drie kexl.l11erken va11 eer1 e: de ~ria tuu.r1 ' driften en affekten vooron~ersteld als
is; tenslotte houdt het op het ~ nattnrrl w een in
aan de Rede in in de zin van een ' .J_
oproep T;o" rea.lis
van het historisch
rechtsleer bleef axioma v-an het
daarom overeind; het individualistische postulaat vormde een
de insti tvbties j
gezag en traditie, o~dat 1>Jist a.a.n
de infltiis Redeo
Wanneer in ae ontwikkel van de klassieke 0 ..L" 1 1
<>
l 0J.eKe eKononue Srni ths o'V-er de t onzicl'1tbare hand~ rnoet ma};:en~ voor
Halthns en Ricardo1s ste over de blinde onver=
schi van de :rnaats
ni de vretrnat ia. zelf opges maa"r" slechts
he oh oordeel t okken: de en
i tie~1e ekonomie
slecb.ts aan.pass kunnen geenszins 1,\rorclen opgeheveno Karl l"lar:x:
zal e a~oor historis che
nat en zien h11n eigen
en zo de 1 t bare hancl ~ van een
voorz,ieno
2"
De centrale postulaten van de tische van
ae theorie der 1onbedoelde 1, nle het nat individuele
en de van ind_i viduel e
st tot een n.at fun,d..ament voor
a_e
.... " 1 "J_egii:;ieme
dGzelfde sche tie in als Lockes postulaat van het
-individuele eri
Hutc11eson za.g de reeds als een onmisbare
voor de de 2 c: \ .) J 0 on
af: de rationele
i11 cle mens 11a.t DJJ.:r o Het
t
ud raaa.kt
a_e
me11s de sto~emaster among animals~:De
He finds ir1 a
person and his pro
}1is Oi;·.rn in a m2t.i1ner a
his rank, his condit
1ran J..S ne-r..rer ~ and relation etween ' j n ~ ~ rena_ers OI hirns elf 1 a he calls
and his characterooe Po 18 o
is een zaak der voorui ~ omdat rationele kalkulatie en motivatie vooronderstelt die de
to sloth or to o"'rers e Het
de motieven van e die de mensen aansporen tot arbeid,
en tot het en van lucratieve bez @ \Terzeker de
arbeid~er vruchten van stel herr1 en
d in het vooruitzicht en de maats bezit
i:r1 l1em een betrot11t(bare de
the obj more he
of
is make the rich; the
the he at:tgments the 1oTeal tb, Ook Da·~lid Hume b.a-d in. ~On omxnerce ! eld dat
HD.Jne en van de ze o.nduic1el :ce -3,.-.-}. ~.,:_~ u En in de ä.oor model en het i tieme
via
Who not e e e that \.•lb,ate"fl.er is mants
=~u"me defi:nieert, van de kontraktfilosofie, het
V2LilZ recht
is in 0 ~ur1instru~cted natttre'
geen anders se11 en o De ix1sti ties
vinden hun oo:rsprong in recb.ten, ma.ar komen rt
uit de necessities of human niet or1tleend
cle :na tu~J_r, 0
die v1a.arvan t.Le t e bezit 11rordt
dooJ:- rrraa. ts wetten, door de wetten der rech
De het jekt van
is na , en
ndo1n' en recht v en daarora de
en niet nat oorspronga
IIet -v-oornaamste fttr1kti in verl<:eer
t
van
a entertd into all the members of the soc on the possession of these
and leave every one in 11e may
a.cquire his 1~ortu.ne and
Zoals in 11.et var1 Lockes maats d.ient ook iiu.i~es politieke konventie ter bes van de rechtmat verv:rorven e v"·'U'h"e Het exclusieve recht van de individuele bezitter '\tordt zorder lneer ""voorondersteld~ en de
on bezit en en op deze
inbreu"k r2aakte o conventior1 a.bstinence t
>
~..,
$$io.eeen over en onrech
geen ~stil
"
Ciol/l$Za
passes s c e o a stable possess
from the rules of justioe, or the conventions of men~
e
sen de van.
het is een" zede , geen i eke ree lat ie * Daarorn l::a,n gee:n van de ieke - . " -. ~
I:eia. ties die de Ifl811S onderhoudt met een funCtarnent l'.rerschaf4
fen v~oor een titel o v·an de
relatie na2~r de jv"riè_ische relatie men een norsatieve sprongc l.c1;valifika tie is g·es chikt het
re te onderbou"wen? 26 I~Iet van 1-A~elk kri ter~iu_,_111 kL1nne11 en welke goederen woro.en aa_.n \.·Telke onen, de mensheid van het bezit en
sloten?
De konser11atieve toon -var1 HLL.711es nadruk t van tradities, doortrekt ook
over de llereerst aarzelt
p--pa utiliteit, omdat objektieve maatstaven voor sociaal vrel ontbreken. Ten ~weeae 1 zoals te verwachten
is, de Lockeaanse 8 e Locke }:ad
nat es die eenieder
over en 2" het feit a_at arbeid aan de gaven der na:tv..t1r "'"vJa,arde toe-vo 28 "
ulaten resulteerde dat de tussen 2rbeid er1 nat rnateriaa.l de arbeid~er verschafte over het
o Hume stelt terecht dat het in vele
te s het -bezit
wederom ontbreken objektieve kriteria. Bovendien er V"""Ormen -rira,n we arbeid verbinden met het door ons1verworven' objekt, bv. in van
weide waarop we ons vee ten grazen een voorbeeld va4 \ j 0
Daarom kan men slechts in overdracht zin de ~ 1 tussen arbeid en iets anders:
s O\frn la,bour o
and thence arises the
De me nf1"tuur1
1ro Hwue daarentegen
5) $ De nLrtt zodra sta zot;_ daarmee maKe a1'1 a relatior1 "0" van dit
en elke '"'.rorrn van zou erdoor worden bevorderd en beloond. We naar anaere toede
maats die eerste wildheid is
de aandacht waard: en het is weaerom ze vooral als nes , ni on1niddell
··\rervalt van onr o~bject; is er ie
eten daarom rondzien \roor een
end da.t als norr;Ja"tie~ve
heeft verworven, en
bestaa~"'l en a.e te van bezi v1illekeur
in zich e De rechtstitel van de eerste bezitter kan bovendien
in ue
onmoge is; in dat
lJezi t
s a ti tle to an:y J be
x~ea,1 tha t is
Deze e claim is derhalve, zomin als de eerste in de jekten besta.a,t,
..l_,;he senti1nents w o
Het Ol
Cieze ee:ct u:;_ het
pro nktieproces de r:idd~elen van ·bes en
c.e midde \T3Jl de 8"rbeid V!Orà_t "lOOrgeS
e one,
~ d cor1s of or near rela and_
1rom interest Oj~ :mankind~ 1,1hicl1 requires, that men' s possessions shou'd pass to these, who are dea:rest to in order
render them more industriotis a.nd.
J)aarx1aas t ook de associat:ie va,n ic1eeën invloea_1 ;rré12"rdoor de zoon een rechtstitel toescr.x d.e
~öezitt van overleè,en vader"
De e \Vord t d.oor deze 1-::ombina tie -van rechtstitels gestabiliseerd als een indivddueel en exclusief recht, dat ch vei-<oonden
De prioriteit van het occupatie- en pres t houdt i:r1
dat de traditie in een nei get1:c :konrt staan~ ook al omdat recht ;ra11 de bezit er het axiomatisch
lS 'î.Joor .ne :recb.t \ran a.anJ;,;inst het recht ~ , '
overctrac_~"t o
\ran Ht1mes defir1i "'"V2"n de e 6811
rec}1t en de van
de rechtstitels ti1ni tei tsaans
ziet a.a.n
ariêters Locke, \roor een lîat
e, en 1macht1 een sociale relatie De eezags-=
distrihu.tie berust, posi tie\/-e
n1a2,r ook es11 in to~<vren\rerrnelö.e
z ' op ~bezit~ op bezit en op het re van successie Po 6 3 o
Zou me:n G~o nog a&n de behoudende
van Etunes 1,veggenomen door
dat Hume
dan die in andere
zicb. bevir1den in macht, en zullen ' ' deze one can nature the rich, na,no_ en '\l"9_.n
"
a"ny state e lsameilZ\Veren om_ de last a.f te 1f~rentelen op de armeno S
de situatie in a,ls voorde van1vege de
loon~kontrEl,kt is daa.rrEiee vooronders , evenals de distributie
var1 de 1ran de a"'rbeid tn.ssen de taa.J_ vers en de loona,rbeider c e zien hier tevens hoezeer de a~beidswaardeleer,
l11.
e School, en hoezeer reeds is
0
~Ln the ~"rorld is
p cte 11
i tslistiscb.
tb<;:1n 11rhat SLl~bsis s
:rr1ar1t1fa,ctL1res and co:mrn.odi ties,
de arbeid behoort
i t of'
Afterwards vo will find it easy toAeize some
l~-hou-~, a-nd i i:; in the , _ se:L·vice,
him hi~ 1~1;nted retu~rne accus0omed. to
himselfe l/Jl at or1ce, ' n er1 Z8_LIS hi::ll to a,n 2" Tl:e ~grea"ter se:nsible
121~-·Y -be taken
2"1 -cera... ion in
to human s
het ezi~ en 'men1s dif of , care~ 2~nd
ind_us VJill break that equali s ~".za:rrneer men
daa.rentegen deze v:L tei zou trachten in te
de vervallen tot kommer en eko
De kort.stante herveréLe van
bel1oe\ren dat zo ei; en 't met s g b.et g'e1raar van. j_s dan n.iet
de11k-Ziedaar in een c1e verdeêi ""Va"n. de onge distributie en de waars de burokratie der
·\;erdelen.de zoals we die tevens aantreffen in
een ~modernew theorie als die ~ rtooerT; .., ' 3)(28
S111i ths t in Daar~ 1
76;
op 25 augustus van hetzelfde s :David Hwue ~ waardoor een levens vriernis wordt afgebroken. Dedie Hume had geformuleerd binnen het ingeburgerde is Adam Smith voorondersteld, en distributietheorie in ekonomische o In de v:coege Glasgo1~r Lectt1res
vinden verhandeling over het t:~raarin
beginselen van eigendomsverwerving wdlrden genoemd: naast de Humeaanse (occunation, .iccessiont prescrintion, succession) het
el van llige Smi tf1 Îvvas echter
.
.;..nie.., ekonoom, maar een tor
-van een reeds storven soort, een moraalfilosoof voor
cle i,;etenscb.ap -van ~mi11è_ and society 1 ~ nog een onverkaveld en ondeeroaar terrein ':ras. Pas o-o basis van de Smi thia.anse s:yntl'1ese ~was het oinnen de Eoraal-filosofie die arbeidsde ••lilllRllJllllllllllllillllll!lllllllliill••in -ce voeren ·wier
v·oorèLelen Srni in de e va:n
had geroemd_ c Een -van de va.n o_eze aro ' '
een tradi van 1materialistisch1 historisch oncierzoek waar~
on en als de grondleggers
1~orden beschoL11.vd., en d.ie in Kames, William Rob vooral John Millar een bloeiende voortzett - I ';IA\
vo na. 1'-V..,) o
en
\:VaS
~en hoofdkenserk van de îfilosofische' of 'theoretischet geschied~
s zoals de Schotse ·verlichters a_ie -beëLreven ~V2S de nadru.k o..ie op de materiële onderstroom van het historisch proces, de ekonomische iekrachten9 en de 'blinde'
van sociale institutiese Ui was de reeds genoemde
vasts te dat mens een t
me-c nat ~ ~ "' '
oenoeI0en er;. ne
d11rend OB"'rormt OI1 bestaan te verbetereno Deze J_
ontv1ikkel der produktiekrachten kunnen vier stadia van ekonomische groei worden onderscheiden, die worden door
verschil-lende van eve aktivitelt en
De vier ekonorn.ische
met vier verschillende sociale strµkt zoals \tfillia,m
Robertson stelde~ 'In every the
of men when uni in soci ~ the first object of
attention should be their moue of subsistenceo Ac as that varies, tb.sir lavvs snd must be different~ (&1)o
vanzelfs in Smiths historische uiteenzett
interesseert is de Cc i a _..;..,,._, legt tussen verschillende
fmodes oî subsistence' en de korre$ponderende
als in1 op de e van de sociale formatie die het e
is van de ~ comr.o.erciële i
o ln net eerste stadiD2, dat van de
melaarsn12"2~ ts nog bet::'ek~~el onon t·w·ikke ld~:
~ tt1ere is sca":cce an:y- the
of t,yo or three
gesnecialiseerde politi of vormen van rege
gezagsuitoefening. bestaat slechts in de \fOrm "'12"n
of
-1..Yl het stadiu1r1 va.n de herd_ersma"a ts dasrentegen treedt akkumulatie van bezit op (in de vorm van vee en
a_e
f ava,riceand 2"m~bi tion in the rich, i11 t11e IJoor tl-ie 11a tred of la-oou"r and tl'1e love of present ease and oyment 1 1eiéten tot sociale s
die slecb.ts lcunnen v-rord_en \ror:rn va_,n politiek gezag:
Wherever there is For one
d~oor d.e inst
, t~:srs ~s gres"t must be at least five
and the supposes
The affluence of the rich excites the ... "\1ho are aften bath dri ven \,\rant ar1d
his possessionso It is under the
tha~ the owner of t
v2-:.I1 een
0
:çioor9
, 1,o!hich
n~~:r appease,a~~ill'.
0
~:c~~ew;~~~l
Hoe~o.rel bJix-1 en verschillen en de toon
cher is9 stemt \.•rat betreft de fttr1ktie -van 11et :poli tiel~e gezag in met Locke;
so far as it is instituted for the securi
of for the defence of the
ri
these who have none
~vi th the
Jj_ldü_s leia_t de
tot een 1as necessi of ei vil
the sition of valuable eaus es 1.<Jhich na ... L in.trodt1ce s
bor-dination of that -valtla"ble
is t~ zoals Hobbes reeds gesteld, ex1
als macht koncentreren zien in personen, en als sch van de l overdrachtj oinnen
uitstek, omdat in deze s ~\rord t ':ras zet
en van de ene op de anê:.ere o en
in cieze fa"se de *tfOornaarnste en feit eme k~iteria
voor sociale stratifikatiee Het o±erscb.eid naa,r is een
vaj_'î de ... ~ ! '
van oezi~, en Kan in een
voorkomen
/l/i(//Jio
t extensiont echter i~ het
' 1 "1 ri .., -: ,-...
, oma.a-:; nu ooK 0_e gronZe ze..LI ~ · -
~.
• 0 • •(~~)4..1011'
iku~iere nanuen Kom~ ~r
1;
na de val van het Romeinse 'i,verden a"lle ikulier bezit 'All of them
gewees~ ais het recht van
ni had verhinderd Qat in. de erf overdracht zouden opges tst, en het instituut van de
hun deling a.ls var:. niet had t
r~.,, \
\..;;;'-)
Het land t,rord t niet zozeer beschou1,\rd als r:iddel \ran bestaan, zoa"ls in het ge\12"l van roerend goea_, ma"ar als basis van ma"cht e11.
en wordt daarom in aan èie n2tz2"ten • De tuur en CLe sen be~estigen de lineale
van o De koncentratie van macht en in éér1
\Veinige h.anden m2_,akte 1rar1 ell-<:e tter een
en va.n domeinen 1a sart of ties•, waarbinnen
bes over de onderdanen. De erfste
o-..:1e?:: de ha,nd is een va.n de eers
beide volgens Smith op de uiterst absurde vooronder~
s 'that ev·er:l successi ;re generation of men b.ave not an
to the and to all it possesses; but property of the present should be restrained and regulated according to the fancy of those who died five
hundred
De \ran de groo voort uit de vorm
van "lwaren de
meer dsn sla'11en: konden tezamen n1et het land 'trorden v.,..e::::-kocl'.;.t, e:r1 pers
;,vas acq_;J_irea~ to master, and he could take it from them at insti tt.1ties à.er
zetten een rem op
f .A ~oers on \";110 can no pro no other
.., .., "'t "l
·h:or.K ne aoes o what is sufficient to
can be squeezed out violence , ar1u not ix1terest of his ovrn î a
en van meerarbeid een
~en 1J.iet1vre si tL:_a tie ontstaat \,ranneer è~e
hebben van de produktie,
01nd2.t
a_i
t hun aandeel doet toenemeno Tiit dezetenslotte , -r,1.ra2.!rin boeren.
het land be1~rerl(en Inet arbeid.s11~iddeler1
en , en
De ontvrikl:e ëte i corrL--nerci
mechanisue berust op ruil en aroeius lo raet
de on -\Tan de s t , die we aan het einde der Iviid_deleet:n~ren allereerst zien eien in de Noord-Italiaanse
stadst:atene De st 'arrived at li a.nd earlier than the o of land in the co
en ~et bestuur in de st die ue individuen schorLl"C en h e n • • • • • • verzekerde in hun
11Etêt tot dat in de steden s ttktie
ontstando *That indus , 1v~nich aims 2:.,t sor.n.ething more thar1
nee es , was establi in es i+
-"
ed occ ers of land in
tîJJ
e Alle vloeiö_e naar de sta,ëL, orndat debezit was verzekerd, en het in een ui
kon aan\,vendeno De eerste :markt die ontsto11d_
voor luxeartikelen en
zodra O~e '-r:Ca2'g een stabiliteit en ocvang had sticl1tter1 de tot dan toe gepreocc
land, die voor een brede
a~fzet!lla"rkt deze manuf2"ktt1ren 1,-:Ja~en daa.rorc.
in eerste instantie 'the offs
De ruilekonomie in de steden heeft op de zelf-voor,,.,,.. zienende ekonomie van het oriënteert zich in
steeds sterkere rna te OJ;) à~e groeiende -voedselrnarkt o De in o_e steden
;,,;o:cdt bovendie:n teerd in onroerend che en
retainers, om te zetten in kans
c"rtike en omdat de en onso
'Je:rk1";anselde ge aan al ha.ar en m2,cht:
o e all the VlOJ..ence " " - Oi-,.C> feudal institutions could never
" ..;:o..p .J... rl .; "'1 = +.
nave ej_..c8Cveu, n S7..L8llv
commerce and manuiac~ures
furnishea_ the gre2"t could exchange the
- wb.ich could
with tenants or retainers. All for , seems, in of the masters of f or anèL it eitl~er fo:r other Vl.L8
of most childish, the their
of all,vanities, they g:radua:ly ~ar~ered
" 0
"
~fll4 'AJat/t~
",,..
'6Q~-f1).
De
~rodukten ~otiveert de hun
~ ..c• 1
h88..L '"[; d.a.t de la:ad en retainers "'V2t.n leidt tot ..., ""! " . . ,
cte ge..Leia.e
pa" tronage, en d_e introduktie vctn zake
tussen en
A revolution of the greatest
was manner bro a
vvho had not
the most chi
"
t -va.n b.et J_a,no_ V"'oor :12dI1ufakt0J.;_r=
te eno =>i t af:neerrrt j omdé1-G la"nd i:rrord.en \12"n c3-e hor en interest$
eithe:rak;~~~~dge
~ores
tne one, anct
about / Eet theorema van de 1onzichtbare l1anà_', van
wordt hier wel op een zeer treffende ve~voorc.l; het ontstaan van de geldekonomie uit de Qienstenekonomie, en de
geleicl~e van di:rekte pers
v-erho st:rikt on-oers
ties ;.ran ~ie rna.rkt, is geen rüsD~l taat ".Jan rr1e:t1.se
~ maar \Tan het van vele
hand' ziet Smith een
enthousiasme voor haar rol als motor van de zich
ont1·1ikkelena_e sociale ook l1ier is l'18"zaat
van Locke,/IJJjj/Jf.o In kritiek op instituties als de tuu..r en de erfste over de hana~ vri l da.a,renboven ruiLte sche};)pen
op de toed_e -van roerend ...., ••
4-go eo_ geenve, het excllisieve
inhoudende de erfe en de overdracht via -ve:r·v--re
(Q:iic.
\ -~ kunnen resulteren in de ting ve,n d.e
o Dat het nclitieke gezag
lJestaat om tegen a,:rm te
is hem een realistiscb.e kch11sta. 1 geen kritische ui sluit Srni th, Ctirek:ter dan Hume, aa1~
a_e
na,tt1urrechte ; ook ziet fthe
fundament van alle , en èLaarom a.ls '!llost sacred and dat de nadru~ in deze ui
de ' 811 t
oors
zodra
a_e
illél.8"ts a.e va"n Cie ..l...wieve ":::raar
die de ""vvaarde 1ran t~ree 8" drie arbeid te
coven gaat, overschreden
(~)$
Anders dan Lockede tussen en eigendom hier iedere normatieve
funktie verloren~ Grote tacquired
the labeur
/f..
h1f>{
Yfllll!IA'
of ;;rears, or ma11.y successive genera-tions 1 de a_ie mer.:. heeft over de
er dan Locke, in verband
met het ;ran de formeel
_positie ve:rlee1ît, is daa.rorn tmost sacred
P.• (j) :::s :;~ 0 !·"~ p_. (D i:s 0 kd (lq m <l en ~"+ l\l I···' (IJ (j) w m fJ (j) (j) 1Jl çr ro <l (D ([) ([) t::i f··5~ ÏD p.1 ([) i::î Ç1i ([) (f) I~ ([) (i) 1 1..i. }:2.1 ,:; fl.l é··.l (fJ (]) Y-l"' 0 t:J 0 t::j j:..i. w 0 t'f' (fJ ~~ Cjj <:'c • .J. (i) f';' ",,,+· 0 t:J ([) 1-'• }·j pj 1-···l· <' ' 1--'• p .• ,:; ([) t:3 j..J• :::) PJ r" ([) Hl fll Ul (il i.::l 0 H-i K~ ([) m li 0 j:j fll Hi
,.,.
~\1 ij p.;· (j) 1')' \i1 ;·s P.• ~ I·~ ~'i" (fJ t:J fll t::î <1 [\) tJ i::s' (]) cl· [1l I~ cr1 CD !·-'• }:2.1 ([) :::; p1 L-j I··'• d· t::r' Ul f..Jo Ul () i~Jj ([) c+ li m H1 H1 (!) t:~ ::f: (fJ '"J () Oti l·s" (D c+ );:J 0 p_. (D I·-' \\J p.1 ~) <:J ~ t:.1 p_. I··'• ([) m c+ f'l ;:iM
i::5 :::; 1-'• <+ (i) (D ::~) <l r~ 0 ([) 01:] ([) ~ (Jl d· f\l p, l·'·f]
0 l.~:r· 0l
-c+OJ ~_,,~: i·s' o' ö ~::r' ~(;)-'~) ([) <l (j) "'·1 ~o r··' r··' d· l::'i,; (01
<l [Il ~ ... ", PJ (j) ~\) 1~~ o·' m f·" PJ (j) li (() (D ~.:) o' (D }·~· ", aq Ul c+ f~.').J f\l ~·:) t:3 I··'• jJ (D (D li 0 <", .l (!) r-s p, pi ~) (D o' (il Ul 0 !~'>'' (D {..J• p,i (1) ;.:) (D t:'.$ (!) ~:; t-~ Ul <) <l \\) t::l 0 0 l·:S Ul () te) f..!J (f) P.• (i) N 1-'• <:+ (]) ~~<;' l~-1 ;:_)J ()) (Il m ""°' 63 t::l }"·'· ;~:1 p1 fA 1 r·'· (j) () 0 i:S (IJ c+ j">. i::+ ,:; (j) i::i c+ 0 !·~ PJ (]) !·~ (Jl f·'· ~::> P• (J) i j r.1 [Il c+ Ul i.::> 1-' P• CD c+ CD'"'''
~j p;;·' () f::l m t:) [/l p~·· [Il d· ([)~ ç::; <l 0 ll:l J$ (j) lp pi (l) !-$ ([) <~ (J) ~j,:;
([) ~j <l (\l ::::i ,<_/ 0 I·) (J) i.:5 d· CD ~j (!) l:i :,;~ ,",, '::îw
c+ (fJ ~ ·'ö
1-j fëJ <D t:) >ll [····' ;:J_, ~~ w pj m p_, j-~J I·'• (j) <l (J) 1-;l w () :-:; (!) p .• (\l :·j PJ P• m ;;~ pi ~ f:J; [\.l I~ (j) I j ~+ (() ,,., ~. ([l t:) Ho 0 1-~s I··'· c+ w t,:5 [\J ç]~ "" r.1 ~\) !·-' c+ c+ t:r ([) 1--J [\.) ~:3 p, 1-~ 0 I~ pj Ul I·-' 1-'· ~y· ([) f.D,""
1" .. l 0 c+ l:f' (j) f·~ !:3 (]) t:::î i"·"' 0 <l (j) c+· 0 j-H~ <D [\l !(j CD t:S "' n 1:~~ ([) (]) m :::; (lJ p_, (() p"1 CD p_i c· ~~·· d· !··" m <i 0 t·-$ t~ ,+ <~ }\~ ;,J f:l; (j) H "J (IJ l··l (() r·:r' \\~ i·J p.J m p !·-'· m "' Oti [Il [.Il l::î P1 ([) () tY' (D IJ2 (D :~' c+ 0 !·) ~' "•,J (i) 1) c+ () 0 ~~ d· (D (j) tj 0 i:::l c+· •. ~1 ~~~ ~' />/ (j) t<J 0 P.1 !~ p1 l·" d· ... °"~i r·" et· t:r' 0 """'l ~ (j) ~ 0 H1 d· t::r' m w c+ 0 () P.î' ~ [:Y' I·" 0 ]:5~ i,.:Y' 1 . .J" H 0 t:i 0 á c:r' (!) c+ 0 cl· ~:::r' (j) 1--· p D.i 0 i;:; !·) (j) I'S 0 ~Tl CD t.3 ~:; IJ2 d-1-" :::.) t:~ 0 (Q ,+ 0 ('.l (IJ (1) w c+ [\l Cû j:..J '-~,./ 0..
",
~°-:! d· t:Y' l-'• m m <:+b (\l 0 H:;i c+ }o:YJ (b ;;; i:y' 0 1~1 ([) i;:; () m (}) [\l f-j rs1 ([) !···· P• w 1>-J' i"·~ f\J Cl i:"r' e+· "'-~..-"' m !"" r"' ([) t::J /"~"·"'<., p, I·'· (J) <' ' (\l 1-~ !··" mi 1-~ (j) t::j lJ m c+ p; ([) )«::i·J 0 (1) ~ (j) (j) 1~• t:-r' (î) J..1· p"! "+ N ''"·J~ 0 !:5"' J..10 ;:J <l 0 !·~ t::j (1) i:::î <l f:ll h ' ", 1-;l (l) <l <D ~:) c·• ," 1-··' 0 t:3 (j) j:} })J (IJ ,; "'--~1 (Il i:5 I··-' 0 0 t:1 [\l I·~ o·J ([) !-"· pj (l) 1-~ w f;-!-"' (Il c+ Ul c+ p_1 (!) c+ [Il )Il I··' [\l ~· P'1·' ,::; LJ f~ I···' [\.) çJ· 1 . ..1. (D,".
(/J 0 f-d Ot) (D (j) :.:) I·~ m aq (j) l···' H fll c+ er ([) ::::: m 1-j h"' l (11 Ul i:::î (1) I··" d· l~y• <o H J".l pl l:::î p.J , ... J () I·~ p,1 :::s 0 fl ~ Ul c+ (}) !·~ ct-0 Ul l:·y' N J~ (1) ~j~ et p \<~-· i:~~ i::J t:s' (j) !··' m <1 \ll :::3 p .• m ('l I·~ Cf.1 ([) I"" p, t'.'.1 0 Oq 1,\) Pl [j p.J (j) pi 1-;l o·l ([) I·'• p., ([) 1-l~te~
~:' ~ ~"~·./ "~-~"" Il)'!) ~ ~:; J .• ..J \ll t+ I··" 0 ~j 0 H1 (IJ fl , .. 3 p., d· l:J ~ ()) d· 1-.l· 0 i.:1 0 Ho t--' p:1 i:) p*, ,_,..te~alvrinst "'1rordt nog niet als gascheid_en gezien \Tan de zg o :na,ttt.ra,l ce' van de arbeid. ts"liste11
en Oeschotrvrd als
van verschillende ftinkties; beid~e 'lTorcien seerd als
In \;,raar Smith cie
' ekonomie eert, is het beeld radikaal 0
l.Je ei rnotorische van Ue ekonomie is ni
de tarbeider' die de van arbeid tra"cht te van vvinsteno
1 tussen kosten en t een soort van 'be
is voor cle pers bemoeienissen van de ta"l is t: de i:-rerk ... da.n toe vaa"k afkoms uit de klasse der direkte
::çroë.ucenter1 i1og alctief in het ~proces
van.. taalwinst wordt nu niet meer direkt in en cle i11.tensi tei t \té1n de
ar1Jeicis--bes aa.n de hoeveell1eid
°\\rordt door
a_i
egene1'1 diete stellen, en ~rerschil t 1-::wa"li tati de als het aro loon ) o 'V-anaf da.t -;ogenbli1c een i natnLIT
of lde 1rrinstvoet deel t1i t -v-an de ~n.att1D_rl t van de
waren, evenals ae aie moet worden ~etaald
voor è_e o Deze triadische differenti2tie
van revenuen is een ui ·va"n de ftin1~tj_onele differentiatie "'ran de s in drie îconst orders';
tal is en e:l,rbeiëters o De e "î.ran c1e bronnen van revenu
d aa.r o n:1 o Tuil i o_ o_ e een nieuw v2~n klass
bloot-0 De is de taal, en een soort
betaald voor ne~ gebruik van de
~Het ii-1ai s0reven naar akkuraulatie is de voornaamste er
te rcedit:nrr van
è_e 'onzicht~oare ha:nd~ to Het aklcu1nLllatiestreven leidt niet a.lleen tot allocstie van hul bir1r~en eike tak van
en tussen takken maar ook tot een
toename '\"va"n de -besteeà"bare inkomens
lf/Jllto
Het \Vinsts lSop beurt een uitvloeis \Tan t selfish ties', e1'1 re.et name -r,.r,a,n het na. t van mensen •to better
conditionf in ekonomische
1Jit dat de distributie van nationa,al
inl-comen de tussen arbeidsbestedjng en te
is d;:;,t de t :r1og aan o_e
aroeiaer behoorde reea_s e 1is
l .L "1'
no'"C a v a.Ll. or1ed to ,"yhat
landt ' n.em fneither la~botcr r.or care'
de over de
everDuin in rela tot de hoeveelheid door hem arbeid_ o Srni th
met grote nadru.k ste als zon de taalwinst slechts een Etnc1ere r12"am ve,n een s soort arbeid,
1 the 12,bour of ection and direction'
in l
aan some clerk 1, "wiens looi-1 een a.deq_ltate t1i
is ~van de ~vaara_e va"n deze aktiviteit. De winsten
ar1aere s:
al tl:e valu.e of tl1e S"GOCK ' '
e:1nêi a.re gz:ea"ter o:c SiT1al.ler in to the extent of 0nis stoei<:' o De ontstaansbron is ue va
e\re aroeic..ers aa"n het 0 As soon as stock work set ~0o~Q 0~70~ ~~~ ~-o•ove ev u~'·· •~i ~"~.~ 01 "the mai:;erials ic1.1..Lar the for for ts
~neir and wages
1.·Thicl1
Dit is omdat de werklieden in tstand in reed of a master to ad;ra.n.ce them the ma.terials of their \\Tork, a,nd.
0r1eir vrages 2"nd :mainter1ance t i l l it -be c in ..L'l
vne of tl1eir labottr~ or ir:. the \J_e vrn.icn i t s"dcis
to
s"
share consists his en
van de vo
Qe be
en de verschaffer van land daarmee door Smith s
aJ~s na-c; feiten Hoewel the
of labour consti tntes tb.e na.tt1ral recom.pense or ~vrgges of l our f
worden renten en winsten i n aftrek on cie
c.e arbeider moet zicb. tev·redeI1 stellen In.et
door c1e van a~beicis1cracht o
vvordt derh2c..l ~re uit armoede; zied2"21r de
ontkomen aan de harde ~·1aartoe a,ss es hem
er1 moe erkennen dat de talistische arbeids een ver de inhield, en dat de
kon maken on basis van sociale sy-steem
' ,
LJ..ass dat
is cJ division of laOou~r the~e is no
norte 2"t allo
are a, gooc~ m2"ny \.,r~10 \,{orlI
e is not to
the
l\Toch de ;.-rins t noch de rente van arbeid* Als ze niette2in 0 als elementen van de is Gl-C -i ... 1 een
~ 8" di vision 01 division of labeur (il.).
:C:et is dat Srni t 11 radil'\:ale konklusies Oetreffende
c~e on.ge
van het model van de zelfs
ucent, en sterker aansloot het triadische distributiemodel. Door afstand_ te nemen van. ~1e r..2Jtuursta.2"
natL1ur:r:e tb.eorie ~ 1·.ra,s t in s"rbei6.s= va.11 dist:x:i btil.tie te s er1 kon arbeid
en ' n.e-c Locl;;:e2,anse '
model sterker is, zoals in de ~12U::J.t.:uskri van
:c-adikalisme ten too21 da"t 1Fe
19
elders~et is d.e rnoei te \-;·aard orn dit v-..coege mantts}:ri
citeren, omdat Smith hier in feite de uitbui theorie formuleert
CLie cle ---. " -: ~
.:."'tlCELro_iaanse socialisten en later zouden afleiden uit de veel ge2a
earneu the peasantooo All the and frivolous retainers upon a Court~ are, in the ssme manner, fed, cloa tb.ea_ and lodged the laJ:;our of those vvho pa~r the ta:x:es which support them. savages, on the
individu~i oys -;:;ne whole of his •
a"re 2"mong therll, no Land.lords, no L:tsv~rers, no taxgatb.erers o o o :Sut with to the prodnce of the labonr of a great S
there is never any such thing as a fair and equal division. In a Societ:y of an hunè_red thousand farnilies, there 1~rill perhaps be one hundred who don1t labeur at all, and who get, either
by violence, or by the more orderl~ oppression of law,
• n • ' 1 h 1 n • • • .L .L• .L" .L
~-grea0er . . o~. 0ne.-~~?ur o~ -;:;ne socie~y vnan an~ ovn~r. ven 0h0l.1Sand ~n n 1.
!
o 'l'l_le di-:ris:i-on 01 what rer~al3;1S too, a~ ~er "thl~, enormous ae1aication, is by no means maae in proportion to "tne labeur of each indi vidnal. On the contrary those vrho labonr most leas toDe in a~oede levende arbeider, die a"n.w" 'the whole fabric of hü.man society1 op schouders draagt, 'seems himself to be
below grotmd the sight in lowest foundations of
, and to be buried
(~tl.\
bttildingt \4111/ o
OlJ_t Of
i.S het dat l·larx tot éI.e l\:onl~lusie korüt da,t de :ç;oli tief;:e ekonomie tegen zichzelf kan 1vorde11 gekeerd, dat deze paraê'"ox
moet leiden tot een fundamentele kritiek op de
al haar verschijningsvormen? Smith konstateert irrr.ners zelf dat
de 011\h-1,vi}):keling van de 2,rbeider
uroduktiekracht van de arbeid teh koste
1n1
ii:LJ;;_f~
L
b "wm;m'"'ff'··1="rYTW"u!
0
s-.~02.
©'viteit pas
daar in erhst waar de arbeid in loonarbeid is en de
voor-als grondeigendom, anderz~ds
als taal tegemoettredeni
Die eine der der Arbeit entfremdeten und daher als fremdes
Eigentum_gegenübertretenden gegenständlichen Arbeitsbedingungen ist das Kapital; die andre ist die Erde selbst, die Erde als
0-.->1•n,'10-] ge~t"m 1''T'hco-<>Î en T c0 ~z'\
-V. ..J... i ••. .L." ... "-4, ... _ .l...l u. ... i." \ ... ,i..,.,_-;._,, ,.,_ - ...
.J..'
!:' 0 _,/ _,.) j 0In Qeze situatie Oehoort het volledige OI. üi:e 1,raa.rd e niet de arbeidero
bedoelt is dat kapi ta.lis ch eproces zodra
de in handen zun van een bepaalde klasse,
en een andere klasse slechts arbeidskracht tot haar bes heefto veronderstelt daarom
eproces aan l-1et
materiaal toevoegeno ruilt echter niet een
b.oe-veelb.eid eerde aroeid voor een
hoeveel-van de totale waarde die de arbeiders aan het arbeidsmateriaal ) ; ·winst i s
Marx stemt daarom in me~ de van Laaderdale (die Cie ·wellicb.t ten onrechte toes aan Locke) dat het ta,al
0 bron van 1Iaardesche slechts
8..1.S waarde toe aan het
~s schafft keinen neuen und setzt dem P~odukt
Jlttr TcdJ_sch;.vert l1ir1zt1 SQ11Jei t es Tatischvrert ha"t, a_ohe sicJ:-1 selbs-'c
tändlich Arbei zeit seines er0s ist ibidoj ts"a"l is gee11 ~source
t,
so dass die Arbeit) 0
, waa.:r slectts een motor die de viae,r{le ~bron in
Af gezi ë_e Rica:rc1ia"a11.se ties vs"n Smi "'>raarëie t ~i.eo-ir:ie die hier ""l ~ .J_ V~..L U van Sn1i ths voor ass
Arbeid wordt hier
e i11 m.eters
ld en waarover we nog nader Komen te
ch voort te v~oeien
o De kernass es ~betreffen~ hier
end_ voor cLe cia,im
..., " ~ '
-b8"S l s Lll -c s ];CC a.Ken
a_e
~ ar~oeid Y à~e voornaa.mste sals -öron of bel
en niet orJ.EiiêLCiell sls
zo2'"'ls cb.t \vordt en ir1 kilo w s en
de mens prodt1ktie--fs:.lctor ;.vé1s 9 ·van \VaS d_a.t ëte toena,se der VIelva.e,rt
(
\VOOr
r~1instens te c12"r1kex1 1vas a2~.n de prodü.l'~ti·\riteit var:.. de arbeid~
de van de natt:mr moest worden geacht. De grenzen
vaag w•rden getrokken, omdat de reikwijdte van de kategorie 'arbeid' niet eenduidig vas o In model van de zelfstandige
ei~aar-producent viel e
arbeidsdefinitie: arbeid als direkt-materiële aktiviteit, direkt
fysiek kontakt tussen arbeider, arbeidsmiddelen en natuur1 resulterende
in de inbezitneming van materiële~ goederen" Haar juist vanwege de oriëntatie op een situatie waarin arbeid en toeëigening nog niet anders dan fys en materieel konden worden gedacht en het arbeidsproces nog een ongedeelde eenheid vormde met de zelfstandige eenling als subj i bleef de produktieve
status van de ieke of materi~le arbeid in een situatie van arbeidsdeling en funktiescheiding onduidelijke öe differentiatie die optreedt tussen materiële, direkt-uitvoerende arbeidsfunkties enerzijds, en de ' of and directiont en het
strategisch marktgedrag van de entrepreneur anderzijds, is voor Locke nog geen aanleiding een bepaalde arbeidsvorm opzichte van de andere produktieve leges toe te kennen; zijn uitspraak dat
n'
Labourooo that nuts the difference of value on every thing11 verwijst eerder naar het natuurstaat-model van degebruiks-waardenproduktie dan naar de 'arbeidsdeling1 tussen loonarbeid
en kapitaal, en is als uitspraak over de oorsprong van gebruikswaarde en surplus daarom eerder een tautologisch-evidente dan een
discriminatieve ste het is geenszins Lockes bedoeling
de materiële arbeid of de loonarbeid ten koste van andere arbeids-vormen aan te prijzen als de meest oorspronkelijke bronnen van
dan ook nauwel~jks ondersteundo
In de ontwikkeling van de Engelse politieke ekonomie doet het probleem van de oorsprong van het surplus dat in Lockes
s gesteld, zich steeds sterker
voor als een probleem van de oorsprong van de kapitaalakkumulatie. Geleidelijk het mercantilistische denkbeeld dat de waarde voornamelijk in de cirkulatiesfeer wordt geschapen en dat rjjkdom resulteert uit een gunstige handelsbalans
(l{b
)~ ondergraven door een produktiekostentheorie waarbinnenfde nadruk valt opde produktieve van de loonarbeid. De aandacht
verplaatst zich van de sfeer van de ruil naar de sfeer van de produkti en 'arbeid' wordt gezien als de voornaamste bron van rijkdom
of oorzaak van waardevermeerdering; t in de ruil de geproduceerde waarde slechts zou worden gerealiseerdo Arbeid als zodanig, opgevat als een betrekkeltjk homogene, ongedifferentieerde waar, wordt
binnen deze algemene produktiekostentheorie aangewezen als
de voornaamste kostendeterminant: 1General, abstract human labour
slowly begins to be recognized as the primary and universal
cost-element in product o•o
(1/1).
In een situatie van permanentel
arbeidsdeling~ waarin het sociale verkeer bestaat uit de
van de kwalitatief verschillende ar~eidsbestedingen van afzonderltjke producenten, is de arbeid sociale inspanning; de produktenruil
is in wezen de ruil van hoeveelheden maatschappelijke arbeid ( Handel , zoals Benjamin Franklin reeds wist, niets anders
"
dan de ruil van arbeid tegen arbeido De waarde van de op de markt
verhandelde waren kan daarom op natuurlijke wijze in arbeid worden uitgedrukt en gemeteno Zodra men beide basisuitspraken van de arbeidswaardeleer kombineert, en stelt dat een waar
waarde bezit niet alleen omdat maar ook in de mate waarin een produkt van maatschappelijke arbeid is, arriveert men b:ij een komplete arbeidswaardetheorie ("ltJ)o
Marx betoogt in Zur Kritik der politischen Oekonomie dat v66r het optreden van Adam Smith reeds een reeks van 'ware bronnen'
van het surplus de revue waren gepasseerd; zij werden steeds
gezocht in bijzondere arbeidsvormen: landbouw, manufaktuur, scheep-vaart, handel. Adam Smith was de eerste die de 'arbeid' op een abstrakte noemer bracht, en deze bovendien in haar maatschappeltjke gedaante, als arbeidsdeling, proklameerde tot de enige bron van stoffelijke rijkdom of gebruikswaarden
(~).
In de Grundrisse noemt hij hetein ungeheurer Fortschritt von Adam Smith jede Bestimmtheit
der reichtumzeugenden T~tigkeit fortzuwerfen -Arbeit schlechthin, weder Manufaktur-, noch kommerzielle, noch Agrikulturarbeit, aber sowohl die eine wie die andre (~f
.f)
Deze 'abstrakte algemeenheid' van de rijkdomscheppende aktiviteit, deze 1onverschilligheid1 tegenover specifieke arbeidssoorten
vindt men terug in de aanhef van The Wealth of Nations:
The annual labour of every nation is the fund which originally supplies it with all the necessaries and conveniences of life which it annually consumes, and which c&nsists always either in the i:mmediate produce of that labeur, or in what is purchased wi th that pro duce from ether nations ~,. ~)
Hoe algemeen is echter deze algemeenheid? 'Arbeid' wordt in deze
eerste zin van Smiths 'Introduction' op het eerste gezicht gepresenteer, als een paraplu-kategorie die alle specifieke arbeidsvormen in
zich verenigt. De stelling dat de arbeid de voornaamste schepper van de rijkdom is (een stelling die reeds te vinden is bij voorloper Francis Hutcheson) bezit daarom een evidentie die op het eerste gezicht wort.ii,t in een pure tautologiee Deze tautologie blijft intakt zolang men het antropologische nivo waar 'arbeid' een abstrakte, allesomvattende noemer is, en men nog niet differentieert tussen
verschillende arbeidsinhouden, niet verlaat. Een 'arbeidswaardeleer1
heeft in deze zin en op dit nivo nog geen enkele kritische
funktie. Dat zij deze funktie wel degelijk bezit, zowel in de klassieke als in de Marxistische politieke ekonomie, is een gevolg van
het feit dat zij onmiddellijk wordt over
De evidentie van de antropologische stelling wordt daarmee overgedragen op een veel specifieker theorie waarin bepaalde sferen of typen van aktiviteit
een hogere produktiviteitswaarde wordt toegeschreven dan andere, en bepaalde aktiviteiten worden aangemerkt (of gebrandmerkt)
als niet-arbeid. Achter de abstrakte antropologische arbeidsdefinitie gaat in de meeste gevallen een veel engere definitie schuil, die het mogelijk maakt kritische produktiviteitsoordelen te vellen: .feitelijke waardesch?pping vindt slech~~~~e~feer der
direkte materiële nroduktieo
Nadat bv. Adam Smith de origine van het maatschappelijk surplus
in algemene termen heeft gelokaliseerd in ~e maatschappelijke arbeid, leidt hij de grootte van het surplus onmiddellijk af van de volgende twee omstandigheden: 1. de geschiktheid, vaardigheid en oordeels-kracht waarmee de arbeid wordt verricht (die een gevolg is van de arbeidsdeling), en 2e 'the proportion between the number of these who are employed
are not so employed1
G
useful labour, and that of those who
;) In primitieve jagers- en
vissersmaat-schappijen verricht elk individu dat tot werken in staat is nog min of meer nuttige arbeid, maar in beschaafde en welvarende naties arbeiden een groot aantal mensen niet of nauwelijks, en velen van hen konstl.meren tienmaal, ja zelfs honderdmaal meer dan het merendeel van degenen die arbeid verrichteno Omdat echter de opbrengst van de totale arbeid in de maatschappij zo groot is dat de gehele bevolking in oyervloedige mate kan worden voorzien
("), heeft de proportie tussen arbeiders en niet-arbeiders
of tussen produktieve en onproduktieve arbeiders minder invloed op
de instandhouding en vermeerdering van het surplus dan de
produktieverhoging die volgt uit de arbeidsdeling tussen feitelijk arbeidenden. Pas wanneer het technologisch produktienivo konstant blijft worden overvloed of schaarste direkt gereguleerd door de proportie arbeid/niet-arbeido
Smith verdedigt derhalve de scheefgegroeide relatie tussen produktie en konsumptie met het klassieke argument van de uitdijende koek
die ook voor de minst geprivilegieerden voldoende kruimels overlaat; hij accepteert de ongelijke distributie in hoogontwikkelde maatschappijen als een natuurnoodzakelijkheid. Zoals we reeds zagen m.b.t. de
distributietheorie houdt hij het begin rekening met een
zekere proportie van niet-arbeiders, en met een aantal noodzakelijke dedukties van het produkt van de arbeid te hunnen bate:
eeethere is no country in which employed in maintaining the consume a great part of it •••
annual produce is
o The idle everywhere
De typische niet-arbeiders in een hoogontwikkelde ?commerciële' maatschappij zijn (binnen de ekonomische sfeer) de verschaffers van kapitaal en land, die derhalve een funktionaliteit bezitten die kwalitatief vers van de funktionaliteit van de direkte producenten. De nuttige of produktieve arbeid kan slechts door kapitaal en land in beweging worden gebracht, en de grootte van
de totale opbrengst varieert daarom steeds met de hoeveelheid
kapitaal die produktief wordt ingezet. Kapitalisten en landeigenaren zijn op deze wijze de onmisbare leveranciers van de voorwaarden van het arbeidsproces; de waardevergroting ontstaat slechts uit de verbinding van hun emgendom met het arbeidsvermogen van eigendomslozeno
Hoewel deze funktiescheiding tussen niet-arbeiders (verschaffers van kapitaal en land) en arbeiders (verschaffers van arbeidskracht)
kan worden opgevat
alseen differentiatie
vanproduktieve diensten,
onhïikkelt Adam Smith zijn gedachten
over
de produktiviteit van de arbeidsdeling niet in eerste instantie naar aanleiding van deze funktiedeling, maar eerder naar aanleiding van de roldifferentiatie van direkte producenten in hun direkte produktieomgeving,Zijn analytisch model is niet een hooggedifferentieerde samenleving die gekenmerkt wordt door een funktionele samenhang van groepen van arbeiders en niet-arbeiders, of van produktieve en onproduktieve arbeiders, maar een veel minder gekompliceerde, warenproducerende maatschappij waarin zelfstandige eigenaars-producenten hun produkten wederzijds ruilen o De scheiding sen arbeiders en niet-arbeiders,
of tussen arbeid en eigendom, is hier nog Überhaupt niet opgetreden: ieder is nog arbeider, en ieder bevredigt zijn behoeften door het overschot van zijn eigen produktie in ruil te geven voor het overschot van de produktie van anderen. Arbeidsdeli~g en ruil scheppen een specifieke afhankelijkheid van de individuen ten opzichte van