• No results found

Naschrift

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Naschrift"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Et111SCI1e kwcst1cs

Mr. AK Hu1bers en drs. EM. van de Meent-Nutma

Naschrift

WIJ kregen van de redactie de gelegen-held in te gaan op de reactie van prof. dr.

JA Los op ons artikel 'Huidige abortus-wetgevlng voldoet niet' in het februarinum-mer. Graag willen WIJ op twee aspecten van ZIJn react1e ingaan; dat betreft ener-ZIJds het element van de toenemende be-schermwaardigheld, anderziJds de rol van de intu1tie in de morele discussie.

Terecht stelt prof Los dat het toekennen van beschermwaard1gheid aan het men-selijk embryo niet berust op biologisch we-tenschappeiiJke criteria. Het gaat hier om normen en waarden, d1e niet uit biologi-sche constateringen kunnen worden afge-leld, maar waarvoor een beroep op de eth1ek gedaan moet worden. Natuurlijk is de ethiek geen waardevrije bezigheid Le-vensbeschouwelijke argumenten spelen zeker, al is het soms op de achtergrond, een rol. Zo zal een visie op de taak van de gezondhe1dszorg alles te maken hebben met de v1sie op gezondheid en daarmee op mens-ZIJn. Anderzijds hoeven levens-beschouwelijke argumenten niet in elke ethische discussie op de voorgrond te tre-den.

In de ethiek gaat het erom niet aileen kennis te nemen van de feiten als zodanig, maar aan d1e feiten morele waarde toe te kennen. U1t fe1tel1jke standen van zaken is geen moreel oordeel af te leiden. W1e dat wei doet. maakt zich schuldig aan een

ca-tegoriefout (de zogenaamde sein-so//en sprang). Met andere woorden, we kunnen constateren dat het menselijk Ieven een onafgebroken keten vormt vanaf de sa-mensmelting van de kernen van spermato-zoon en ovum tot a an de dood. Oaarmee is echter op zichzelf nog niets gezegd over de beschermwaardigheid van de mens Het concept van een toenemende be-schermwaardigheid hoeft daar niet mee in strijd te z1jn. Waarom kiezen wij voor een toenemende beschermwaardigheid'? Naar onze mening IS de foetus vanaf het prilste begin van ziJn bestaan beschermwaardig omdat hij

a een vorm van menselijk Ieven is in die zin dat hiJ behoort tot de menselijke soort, anders dan een klompje cellen of een stukje menseliJk weefsel, en

b de potentie heeft om uit te groeien tot een persoon.

Onder gunstige voorwaarden word! deze mens-in-wording een persoon Op geen enkel moment is het embryo in onze visie dus 1n het geheel niet-beschermwaardig Wei stellen wij dat een net bevruchte eicel iets heel anders is dan een foetus van bij-voorbeeld zeven maanden. Deze foetus is veel dichter bij de realisering van het per-soon-ziJn Het is onhoudbaar om deze twee vormen van menselijk Ieven gelljk te schakelen en een gelijke beschermwaar-digheid toe te kennen. Overigens blijkt ook

(2)

Los zelf niet geheel consistent aan ziJn uit-gangspunt vast te houden. Experimenten met embryo's 'wijst hij ten stelligste af', ter-wijl hij 'vraagtekens zet' biJ de morning-af-ter pi I en 'twiJfels heeft bij IVF met rest-em-bryo's'. Wanneer het embryo vanaf het eerste moment van zijn bestaan volledige beschermwaardigheid word! toegekend, worden er geen vraagtekens biJ de mor-ning-after pil gezet, maar word! deze ten stelligste afgewezen, evenals IVF met

rest-embryo's.

Ook wij erkennen dat God de schepper van aile Ieven is. Oat hoeft echter niet auto-matisch tot de conclusie te leiden dat het menselijk Ieven meteen na de samensmel-ting volledige beschermwaardigheid ge-nie!. Wei betekent het voor ons dat wiJ niet zo maar met het Ieven kunnen doen en Ia-ten wat wij willen; ook het ongeboren Ieven verdient ons respect. Er moet sprake zijn van zwaarwegende redenen om in dat Ie-ven in te grijpen. Redenen moeten zwaar-der worden naarmate de realisatie van de potentie dichterbij komt.

Morele intu'ities

Prof. Los keert zich in ziJn reactie tegen het relevant achten van de intu'ltie in een more-le discussie. WiJ ziJn het op dit punt met hem oneens. In onze visie, die gebaseerd is op de theorie van Rawls met betrekking tot het reflectief evenwicht, spelen morele intU!'ties een belangrijke rol. lmmers, mo-rele oordelen komen niet tot stand door een eenvoudige deductieve afleiding uit een aantal basisprincipes. Zoals het spre-ken van een taal niet het simpel toepassen van grammaticale regels is, zo is ethiek meer dan een eenvoudige toepassing van bestaande morele regels. Het bedrijven van ethiek betekent voortdurend heen en weer gaan tussen onze morele intu'lties en morele principes. Wanneer heen en weer

346

Eth1sche kwest1es

gegaan wordt tussen deze weloverwogen morele oordelen (dat zijn aangescherpte morele 1ntu1ties) en morele principes, ont-staat een evenwicht dat een ethische

keu-ze

bevat. Voordeel van deze benadenng is dat recht wordt gedaan aan het feit dat re-gels niet als een monoliet boven de sa-menleving hangen. Morele regels Ieven in een samenleving. Ze worden be1nvloed door tijdgebonden en culturele factoren en be1nvloeden die ook zelf weer. lndien re-gels volstrekt onafhankelijk functioneren van onze morele intu.1t1es, verliezen ze hun legitimiteit en kritische kracht. Oatzelfde geld! evenzeer voor de christelijke ethiek. lmmers, in de Bijbel treffen we n1et een vast geheel van regels aan, maar zien we dat zich een ontwikkeling van normen vol-doet. Een voorbeeld hiervan is het oudtes-tamentische adagium ·oog om oog, land om tand', dat door Jezus fundamenteel on-der kritiek is gesteld.

Die ontwikkeling van de ethiek is overigens beslist geen zwakte, maar JUist haar kracht. Het wederzijds toetsen van morele principes en morele intu1ties vormt dan ook geen voorbeeld van antropocentrisme, maar behelst het adequaat omgaan met eth1sche regels. Tenslotte, wiJ hebben de reactie van prof. Los zeer op prijs gesteld. Het IS een waardevolle biJdrage in de

com-plexe problematiek van de morele status van het embryo. Aileen in een degelijke ethische discussie kan een bas1s gevon-den worgevon-den voor een samenhangend en verantwoord overheidsbeleid

1 J. Rawls. A theory of Jus/1ce. 48-51

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

taak heeft dit njpmgsproces de ruimte te geven (romanticisme) dan vloeien waarden en nor- men vanzelf voort uit de eisen die de natuur- lijke ontwikkeling stell (naturahsme) Zo is

In het boek wordt de (toekomstige) docent vanuit theore- tische achtergrond gestimuleerd om een manier van denken aan te leren die als basis dient voor vormende gesprekken

A literature study is included in Chapter 2, which focuses on the chemical properties of the following complexes; furyl, bithienyl, N-methyl-thieno[3,2-b]pyrrolyl,

traditional subdivision of land is holding back food security Small holder farmers are valuable to food security Western experts understand an appreciate the local situation

Each path through the zone graph corresponds to a path form in the state space (the concept of path forms will play a particularly important role in Section 7.5).. Section 7.3.1,

Eens Oneens In plaats van camera’s moet er meer politie op straat 70 % 30 % Meer camera’s verhogen de veiligheid in onze gemeente 80 % 20 % Cameratoezicht werkt beter als ze

De positieve gevolgen van dit beleid zijn echter niet te ontkennen, gezien de effecten die leegstand op de leefbaarheid kan hebben en de enorme opgave waar deze regio met

wel kunnen is aangeven door welk moreel kompas iemand zich laat leiden, wat is bepalend voor iemands handelen wan- neer deze met morele dilemma’s geconfronteerd wordt.. Een