• No results found

Youngadultliteratuur en morele vorming

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Youngadultliteratuur en morele vorming"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

39

Levende Talen Magazine 2018|1

recensie

Lezen voor het leven is een praktijkboek geschreven voor docenten en leraren- opleiders ‘die aan de slag willen met deugden in het literatuuronderwijs’. Het boek bevat een inleiding op literatuur en morele vorming en begripsduiding via deugd-ethische achtergronden. Centraal staat een zestal lessuggesties rondom literaire ‘klassiekers’ uit de wereldlitera- tuur. De achtergronden over deugden- ethiek die aan bod komen in de eerste paar hoofdstukken, zijn zeer waardevol voor lezers met behoefte aan meer filo- sofische achtergrond. In het boek wordt de (toekomstige) docent vanuit theore- tische achtergrond gestimuleerd om een manier van denken aan te leren die als basis dient voor vormende gesprekken met scholieren – daarmee is het boek ook geschikt voor de lerarenopleiding.

Literatuur wordt hierbij als hulpmiddel ingezet; over de keuze voor de zes ‘klas- siekers’ valt wat mij betreft te twisten.

De focus van Lezen voor het leven is morele vorming. De gekozen literatuur, waaronder Herakles (onder anderen Homeros), Nineteen Eighty-Four (George Orwell) en Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan (Louis Couperus), wordt ingezet om een moreel doel te bereiken en minder – of niet – om de literaire com- petentie of het leesplezier van scholieren te bevorderen. Er is gekozen voor deze zes boeken omdat ‘de boeken aantrekke- lijk zijn voor leerlingen in het voortgezet onderwijs om te lezen (voor hun lijst)’.

Lezen voor de lijst is in mijn beleving per definitie onaantrekkelijk vanwege de ver- plichting die daarin schuilgaat.

Een ‘klassieker’ is in mijn ogen een tijdloos verhaal waarin een lezer zich kan identificeren met een personage.

Zoals wordt uitgelegd, is identificatie erg belangrijk voor leerlingen om tot persoon- lijke ontwikkeling te komen. Voor identi- ficatie is echter ook een aansluiting van het boek op de leef- en belevingswereld, maar vooral leesplezier noodzakelijk. De eerdergenoemde ‘klassiekers’ worden in mijn beleving gelezen door bijvoor- beeld studenten aan de lerarenopleiding en studenten Literatuurwetenschap, Klassieke Talen, Geschiedenis en Religiewetenschappen. Voor slechts een enkele adolescent zullen deze titels aan- sluiten op diens leef- en belevingswereld.

Maaike van Herwaarden, Beste Leraar van het Jaar 2016, biedt een oplossing via ‘moderne klassiekers’ van Kader Abdolah en Arthur Japin die aansluiten op leesbehoeften of de persoonsvorming

van haar leerlingen. Verder wordt bij De Fabels (Jean de La Fontaine) een suggestie gegeven voor een herschrijving in strip- vorm; dit levert (meer) leerlingen (meer) leesplezier op. Adolescentenromans (de meer gebruikte term is youngadultlitera- tuur) worden in het boek niet genoemd als alternatief. Toch leiden juist deze boeken vaak tot identificatie, vanwe- ge de vergelijkbare leeftijd tussen het hoofdpersonage en de beoogde lezer.

Geconcludeerd kan worden dat Lezen voor het leven interessante en verhelde- rende filosofische en morele achtergron- den geeft voor docenten (in opleiding).

De lessuggesties bieden voldoende mogelijkheden om de gepresenteerde theorieën en ideeën te projecteren op zelfgekozen romans of teksten, mits lera- ren en lerarenopleiders hun klassiekers en adolescentenalternatieven voldoende kennen. De theoretische ‘lees-verder’- tips kunnen daarbij helpen. ■ Renée Langens

Voorkant besproken boek (detail)

Youngadultliteratuur en morele vorming

Wouter Sanderse (Red.). (2017). Lezen voor het leven: Deugden in de wereldlitera- tuur. Leusden: ISVW.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

BREEKT ONDER DRUK BESTAND TEGEN DRUK VERSTERKT ONDER DRUK. VERANDERING

“Denken loont en helder denken is meer dan ooit van belang voor het functioneren van de samenleving.” (regels 138-141). In de rest van alinea 10 en in alinea’s 11 tot en met 13

• Het is goed/nuttig dat we leren op heldere wijze te denken / dat er aandacht is om mensen helder te leren denken / we moeten leren om. helder te denken

In deze studie werden de volgende programma's ontwikkeld: (1) een cognitief programma, waarin leerlingen onderwijs kregen in het gebruik van strategie- en voor het oplossen

Op het bord staat: ‘DOEL: het onderwerp in een zin kunnen vinden.’ Als dit het doel van deze les zou zijn, betekent dit dat alle leerlin- gen dezelfde voorkennis hebben en in

Johanne is bang dat hij zich niets zal herinneren van hun tijd samen en ze besluit daarom – voor het geval hij wakker wordt – zijn geheugen op te frissen door het afspelen

Het zal blijken dat de bijdrage van de Rooms Katholieke Geestelijke Verzorging aan de morele vorming als gewetensvorming van militairen binnen het bovenstaande perspectief

De observatiemethode van Rutten et al die in dit onderzoek gebruikt is gaat juist in op een specifiek punt van onderzoekend leren, namelijk het stellen van vragen