• No results found

Een reactie op het thema sociaal-liberalisme van Idee

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Een reactie op het thema sociaal-liberalisme van Idee"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

INGEZONDEN

Een reactie op

het thema sociaal-liberalisme van

Idee

door Gerard Bos

M

et belangstelling heb ik het vorige nummer van Idee

over het sociaal-liberalisme gelezen, waarin een grote verscheidenheid aan meningen en abstractieniveau's terug te vinden is over dit thema, zowel van binnen als van buiten de partij. Het wordt nog een hele klus om bij komende verkiezin-gen op de verschillende marktkraampjes ongeveer hetzelfde uit te dragen als partij. Ik kan mij het best vinden in de door Simon Groen geuite gedachtegang 'De kern van het sociaal-liberalisme schuilt in het inzicht dat collectief en individu, publiek en privaat, wederzijds afhankelijk zijn. Steeds moet nagegaan worden waar individu en samenleving elkaar nodig hebben, welke collectieve anangementen van vitaal belang zijn voor individuen en welke individuele mogelijkheden bepalend zijn voor het welzijn van de samenleving' .

De bijdrage van Carel Tielenburg en Christiaan de Vries introdu-ceerde voor mij een aantal nieuwe begrippen waarover ik graag verder opheldering zou willen vragen: netwerkmaatschappij en levenskansen. Als ik hun tekst goed begrijp dan zien zij in een net-werk een vorm van informele communicatieve systemen, veelal gesitueerd tussen officiële instellingen. Dat lijkt eenvoudig

te

begrijpen. Moeilijker wordt het voor mij als ze verderop stellen dat 'het de vraag is hoe de heterogeniteit van de individuele netwerk-samenleving tot eenheid kan worden gebracht als het gaat om drie onderling samenhangende elementen: het vermogen tot samen handelen in de sociale betekenis

van het woord, het gemeenschap-pelijk belang (rechtsgemeen-schap) en het democratische sys-teem van besluitvorming.' Helaas werken zij met name het demo-cratische systeem van besluitvor-ming hier niet verder uit. Hoe moet ik me dat concreet voorstel-len, daar waar ik bij concrete voor-beelden van besluitvorming op netwerkniveau - neem bijvoor-beeld regionale politietaken - al-leen maar ongewenste onduide-lijkheid kan signaleren, waarbij de beslissingen zich aan elemen-taire, democratische controle lij-ken te onttreklij-ken? Even verder stellen ze dat 'alleen een democra-tisch gecommuniceerd en in het recht tot uitdrukking gebracht,

gedeeld belang de tegenhanger zal kunnen zijn van de autonome

Idet' 110 2/99 had lIls ,hema: hel soc

iaal-libera.!isme

22

macht van het particuliere belang.' Als ik hun tekst goed begrijp, geloven zij dat in een dergelijke samenhang van democratie en rechtsstaat het sociale en het liberale motief van het sociaal-libe-ralisme tot uitdrukking gebracht wordt. Maar waarin verschilt deze gedachtegang van het door neo-liberalen ook al geaccepteer-de systeem van democratie en rechtsstaat? Ook een vrijblijvende interpretatie van het liberalisme die de auteurs bijvoorbeeld bij de VVD zien, gaat met deze twee systemen gepaard. Men kan de VVD toch niet een gebrek aan belangstelling voor de rechtsstaat toe-dichten, noch het afwijzen van democratische beginselen, ook al zijn ze in de vorm van gekozen vertegenwoordigers van een andere orde dan gedachten over radicale democratie? Ik begrijp kortom niet waarom het maatschappelijke karakter van de sociaal-libera-len slechts tot bovenstaande gedachtegang kan leiden. Moet hier niet gewoon het mensbeeld ten tonele gevoerd worden? Aan een bepaalde mate van maatschappelijk karakter zal het ook de neo-liberalen veelal niet ontbreken. Ons mensbeeld bepaalt de mate van afweging tussen de verhouding maatschappelijke oriëntatie en individuele vrijheid. Ik zie niet hoe het door Tielenburg en de Vries ingebrachte model onderscheidend is tussen neo-liberalen en sociaal-liberalen.

De term levenskansen van Dahrendorf wordt geïntroduceerd als een typisch sociaal-liberaal concept. Ik kan de betekenis van de zin 'Dahrendorf koppelde de notie van welzijn aan de verhouding tussen toegangsrechten

(entitle-ments) en voorzieningen

(proui-sions)' echter niet doorgronden. Wat wordt hier bedoeld? Levens-kansen moeten worden gezien als 'bestaansrecht', stellen de auteurs. Zij moeten verankerd worden in de publieke sfeer, zonder dat zij daarmee worden gecollectiviseerd. Zouden de auteurs de moeite wil-len nemen aan de hand van een concreet voorbeeld dit toe te lich-ten? Ik zou willen voorsteUën het idee van de SWB-werkgroep Alge-mene Economie in hetzelfde num-mer te toetsen aan de hand van het begrip levenskansen: met meer geld op zak kan men profite-ren van een kortere wachtlijst. Een gedachtegang die ik tot nu toe niet heb terug gevonden in de SWB-werkgroep Volksgezondheid waar de liberale krachten bepaald niet gering lijken, noch bij onze Tweede-Kamerfractie, noch bij het ministerie van Els Borst. •

IDEE - JULI '99

N

met twee Om verb han liek Beid uils gang vraa of ju onze stud term

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In ieder geval zijn het instituties zoals parlement en rechterlijke macht die het evenwicht tussen democratie en rechtsstaat moeten garanderen, die roekeloze besluitvorming

Onder commerciële waarde zou echter ook kunnen worden verstaan de waarde van het pensioen zoals de uitvoerder van het pensioen in eigen beheer dit in de jaarrekening moet opnemen

Dit belang geldt temeer in Nederland, waar constitutionele toetsing door de rech- ter ontbreekt (en er voorlopig ook niet gaat komen, hoewel het wetsvoorstel ter zake in

Hoewel de totale vernieuwing van de politieke top nog te bezien valt (het zou wel een logisch antwoord op het mismanagement van de laatste jaren zijn geweest,

De redactie van Philosophia Reformata heeft een belangrijk project opgezet. Aan de schrijvers van het boek van de Open Universiteit waaraan vertegenwoordigers van

Ongetwijfeld zijn dat allemaal zeer goed bedoelde pogingen om klemmende sociale en politieke problemen onder de aandacht te brengen, maar men dient zich ervan

In persoonlijke geschillen ver- zekeren onze wetten gelijk recht voor allen en de publieke opi- nie eert een ieder die zich door iets onderscheidt in het openba- re leven boven

Ook bij de vaststelling van het inkomen zien we dat het bestuurs- orgaan vertrouwt op gegevens die door andere organisaties zijn aangemaakt en dat het geautomatiseerde besluit dat