• No results found

Geert Wilders; de pot verwijt de ketel

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Geert Wilders; de pot verwijt de ketel"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Geert Wilders: de pot verwijt de ketel

Geert Wilders, de man

die zelf bij voorkeur

aan-valt, schreeuwt moord en

brand als hij zelf om zijn

ideeën wordt

aangeval-len.

DICK PELS en BAUKJE PRINS

socioloog, respectievelijk filosoof

‘Wat je zegt ben je zelf’: op nie-mand is dit gezegde meer van toepassing dan op Geert Wil-ders, de kersverse politicus van het jaar 2007. Dat bleek op-nieuw toen hij eindelijk eens stevig werd aangepakt door Doekle Terpstra van de HBO-raad. Kritiek vat hij meteen op als een belediging: precies dat-gene wat hij zijn ergste islamisti-sche vijanden verwijt.

Ineens was het parlement hei-lig voor onze nationaal-popu-list, die altijd doet alsof hij een buitenstaander is die schijt heeft aan de kletspraat van het Haagse zootje. Híj voerde het debat waar het thuishoorde, in

het parlement, terwijl Terpstra erbuiten ‘schandelijke partijpo-litiek’ bedreef. In plaats van een normale en welkome uiting van maatschappelijke betrokken-heid was die ‘buitenparlemen-taire tegenbeweging’ volgens Wilders een belediging voor de PVV-kiezer ‘en dus voor de par-lementaire democratie’.

Dezelfde schijnheiligheid klonk door toen hij Terpstra verweet ‘op de man te spelen’. Merkwaardig dat ook journalis-ten als Pauw en Witteman, de Volkskrant in een redactioneel commentaar en de hele Tweede Kamer van Femke Halsema tot Hans van Baalen dat Terpstra

nu kwalijk leken te nemen. Al zou je het willen, in dit ge-val is het onmogelijk om niet op de man te spelen. Geert Wilders valt immers samen met zijn par-tij. Hij is daarvan de leider en enige bestuurder. De statuten van de PVV bevorderen ‘het uit-dragen van de politieke en maatschappelijke standpunten, zoals deze door de heer Geert Wilders zijn uitgedragen en in de toekomst zullen worden uit-gedragen.’ Terwijl hij zelf zegt nooit individuen aan te vallen, noemde hij Vogelaar knettergek en beschuldigde hij eerder Aboutaleb, Albayrak en Arib zo ongeveer van landverraad.

Veel parlementariërs leken gepikeerd door het impliciete verwijt van Terpstra dat ze te weinig tegen Wilders onderna-men. Maar het hardnekkige beeld is dat de Kamer zich met de man geen raad weet. De ka-merleden lijken te denken: Geert is een rotzak, maar het is wel ónze rotzak.

SP’er Harry van Bommel meende aan tafel bij ‘Pauw & Witteman’ dat Terpstra de Wil-dersstemmers door zijn tegen-beweging ‘niet serieus nam.’ Vist hij soms in dezelfde electo-rale vijver van boze en bange autochtonen als Wilders zelf? Die achterban bestaat voor een groot deel uit mensen uit witte wijken en dorpen die nog nooit een islamiet hebben gezien be-halve op tv, en die juist via Wil-ders en De Telegraaf het idee krijgen dat ons land naar de knoppen gaat.

Het wordt tijd dat we die on-gelukkige mening eens gaan te-genspreken in plaats van res-pectvol te begrijpen - zonder de terechte kritiek op de nare kan-ten van de islam buikan-ten de orde te verklaren.

De filosoof Voltaire zei: ,,Ik kan uw mening nog zó abject vinden, ik zal uw recht verdedi-gen om die te uiten.’’ Pim For-tuyn viel hem daarin bij. Maar tegenwoordig mag je niets meer zeggen wat ooit tegen Fortuyn werd gezegd, want dat is ‘demo-nisering’, en we weten dat For-tuyn het met de dood moest be-kopen.

Dus toen Terpstra zei dat het tijd werd voor ‘een breed gedra-gen nee tegedra-gen de kwade bood-schap van Wilders en de zijnen’, en De Telegraaf dat rellerig sim-plificeerde als ‘Wilders is het kwaad dat moet worden ge-stopt’, dan mag je dat niet zeg-gen omdat dat een directe op-roep zou zijn tot gebruik van ge-weld.

Maar zelf sprak Wilders onbe-kommerd van ‘een abjecte brief van een gevaarlijke man’. We herinneren ons dat Gerrit Zalm niet zo lang geleden Pim For-tuyn ‘gevaarlijk’ noemde: een frase die door Volkert van der Graaf dankbaar werd herhaald

ter rechtvaardiging van zijn daad.

Niemand mag Wilders het recht op het vrije woord ontzeg-gen. Als hij de koran wil vergelij-ken met ‘Mein Kampf’, Moham-med met Hitler en de islam met fascisme: hij gaat zijn gang maar met zijn verbale agressie. Als hij wil relschoppen op wereld-schaal, en een film wil maken die de Deense cartoonaffaire moet doen verbleken, zien de meeste van zijn kiezers hopelijk in dat de belangen van het goe-de vagoe-derland hiermee volstrekt niet worden gediend.

Maar de Voltaireaanse vrij-heid van meningsuiting heeft natuurlijk twee kanten. Ook al verdedigen we het recht van Wilders om dit te zeggen en te doen, dat hoeft ons niet te belet-ten om zijn standpunbelet-ten abject en zijn optreden minderwaar-dig, onbeschaafd en gevaarlijk te noemen.

Zelfs zijn vergelijking van de islam met fascisme slaat als een boemerang op hem terug. Niet lang geleden meende de schrij-ver Marcel Möring dat Wilders een klassieke fascistoïde reto-riek hanteerde toen hij de uitin-gen van minister Vogelaar be-stempelde als ‘verraad aan de Nederlandse cultuur’. Inder-daad was het een geliefde rede-nering van radicale volksnatio-nalisten zoals Mussert dat an-dersdenkenden eigenlijk niet bij het volk hoorden en buiten de nationale cultuur moesten wor-den geplaatst. In HP/de Tijd pleit Wilders zelfs voor deporta-tie van hele moslimgezinnen als een lid ervan problemen ver-oorzaakt: ‘gewoon verwijde-ren!’

De klassieke fascisten waren antidemocraten die het parle-ment wilden afschaffen en de leidersstaat vestigen. Wilders is een volksnationalist die, mede gezien zijn nieuwe liefde voor het parlement, vooralsnog als een democraat moet worden beschouwd. Maar het is op het randje. Het is beschamend en verontrustend dat een politicus met deze fascistoïde denkbeel-den kan wordenkbeel-den gekozen tot beste politicus van het jaar.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Gereformeerde Kerken de diagnose van islamkritische uitingen van de leiding van deze kerken deelt, heeft zij echter niet op de betreffende uitingen gereageerd omdat zij van oordeel

[r]

Die verschillen zijn deels te verklaren door de sterk verschillende boodschappen: Wilders pleit rechtlijnig voor het terugdringen van de islamitische cultuur; Vogelaar had een

Dit is precies wat het OM bewerkstelligt: het wegzetten van Geert Wilders en zijn electoraat, omdat men een andere opvatting heeft dan de Europese elite over hoe

De D66-leider was zich zeer bewust van de rol van de media, wilde van zijn amateuristische partij een geoliede professionele politieke machi- ne maken en wist goed dat hij zijn

Door zich in de gedoogperiode vaker op een lijn te stellen met zijn collega’s dan in de oppositiejaren, positioneert Wilders zich in zijn rol als gedoger dichter bij zijn

Het is duidelijk dat het OM in een zaak als deze waarbij zoveel op het spel staat niet over een nacht ijs is gegaan; wanneer de rechters dan toch tot een veroordeling zouden komen

Die kan meestal niet voor de rechter worden afgedwongen maar die hoort wél bij een be- schaafd mens - en beschaafde mensen zouden elkaar daar aan moeten houden.. De mees-