• No results found

Economie, cultuur en samenleving

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Economie, cultuur en samenleving"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

COLUMN 170

Economie, cultuur en samenleving

De huidige crisis van de verzorgingsstaat geeft volop aanleiding om na te denken over de mechanismen die in die verzor-gingsstaat - of welvaartsstaat - werkzaam zijn.

Door sociologen is naar voren gebracht, dat een structureel kenmerk van een post-industriële samenleving dit is, dat niet alleen de sector van de materiële produk-tie, van de koopwaar in strikte zin, ge-stuurd wordt door de logica van de econo-mie; ook de maaischappelijke en culturele sectoren, zoals die van de consumptie, het arbeidsgenot, het wonen, de vrijetijdsbe-steding, opvoeding, vorming en onderwijs, welzijnswerk, cultuur, kunst en godsdienst-beleving worden onder het aspect van de ruilwaarde van goederen en diensten aan elkaar en aan de wetten van de materiële produktie verbonden. Niet dus de gods-dienst, niet de moraal, niet de cultuur sturen de maatschappelijke ontwikkelin-gen; niet zij geven vorm aan maatschap-pelijke verbanden; dat doet de economi-sche logica, die álles tot koopwaar maakt, zodat niet-stoffelijke waarden en stoffe-lijke waren onderling vergelijkbaar wor-den. In goed Hollands: in zo'n samenle-ving kan alles gemeten worden aan de vraag: 'Wat koop ik er voor?'.

Als dan in een crisis-periode minder geld beschikbaar is, wordt de onderlinge afwe-ging van economische, culturele en sociale waarden onmiddellijk vertaald naar de budgettaire consequenties: 'Hoeveel heb

CHRISTEN DEMOCRATISCHE VERKENNINGEN 4/83

je waarvoor over?'. ls die economisch be-paalde politieke keuze tussen conflicteren-de waarconflicteren-den gemaakt, dan blijft slechts het technische probleem over om die opnieuw geordende sociale en culturele doeleinden te 'produceren'.

ln het Jicht van deze theorie naar de hui-dige problemen kijkend, heb ik sterk de indruk dat de crisis van de verzorgings-staat doorgaans slechts als een crisis van de te:::hnisch-economische ordening van onze S<lmenleving wordt opgevat, en dat de maatregelen die worden genomen om die crisis te keren, geenszins voortkomen uit een poging om de post-industriële mecha-nismen als zodanig buiten werking te stel-len. Hoe en wie zou dat ook kunnen' Maar dan moeten we ons ook bewust zijn. dat alle benadrukken van deregulering, van spreiding van verantwoordelijkheid, van het belang van particulier initiatief en 'natuurlijke gemeenschappen', niet funda-menteel afrekent met een technisch-econo-mische, nco-kapitalistische regelconceptie ten aanzien van de maatschappij. En in die conceptie geldt, dat de economie de cultuur bepaalt, en niet omgekeerd de cultuur de economische ordening van de samenleving voortbrengt.

Zo gezien zit de crisis veel dieper. Als cultuur, moraal en godsdienst boven de maatschappelijke werkelijkheid zweven zonder daarin vormgevend in te grijpen,

(2)

COLUMN 170

Economie, cultuur en samenleving

De huidige crisis van de verzorgingsstaat geeft volop aanleiding om na te denken over de mechanismen die in die verzor-gingsstaat - of welvaartsstaat - werkzaam zijn.

Door sociologen is naar voren gebracht, dat een structureel kenmerk van een post-industriële samenleving dit is, dat niet alleen de sector van de materiële produk-tie, van de koopwaar in strikte zin, ge-stuurd wordt door de logica van de econo-mie; ook de maatschappelijke en culturele sectoren, zoals die van de consumptie, het arbeidsgenot, het wonen, de vrijetijdsbe-steding, opvoeding, vorming en onderwijs, welzijnswerk, cultuur, kunst en godsdienst-beleving worden onder het aspect van de ruilwaarde van goederen en diensten aan elkaar en aan de wetten van de materiële produktie verbonden. Niet dus de gods-dienst, niet de moraal, niet de cultuur sturen de maatschappelijke ontwikkelin-gen; niet zij geven vorm aan maatschap-pelijke verbanden; dat doet de economi -sche logica, die álles tot koopwaar maakt, zodat niet-stoffelijke waarden en stoffe-lijke waren onderling vergelijkbaar wor-den. In goed Hollands: in zo'n samenle-ving kan alles gemeten worden aan de vraag: 'Wat koop ik er voor?'.

Als dan in een crisis-periode minder geld beschikbaar is, wordt de onderlinge afwe-ging van economische, culturele en sociale waarden onmiddellijk vertaald naar de budgettaire consequenties: 'Hoeveel heb

CHRISJEN DEMOCRATISCHE VERKENNINGEN 4/83

je waarvoor over?'. Is die economisch be-paalde politieke keuze tussen conflicteren-de waarconflicteren-den gemaakt, dan blijft slechts het technische probleem over om die opnieuw geordende sociale en culturele doeleinden te 'produceren'.

In het licht van deze theorie naar de hui-dige problemen kijkend, heb ik sterk de indruk dat de crisis van de verzorgings-staat doorgaans slechts als een crisis van de technisch-economische ordening van onze samenleving wordt opgevat, en dat de maatregelen die worden genomen om die crisis te keren, geenszins voortkomen uit een poging om de post-industriële mecha-nismen als zodanig buiten werking te stel-len. Hoe en wie zou dat ook kunnen' Maar dan moeten we ons ook bewust zijn, dat alle benadrukken van deregulering, van spreiding van verantwoordelijkheid, van het belang van particulier initiatief en 'natuurlijke gemeenschappen', niet funda-menteel afrekent met een technisch-econo-mische, neo-kapitalistische regelconceptie ten aanzien van de maatschappij. En in die conceptie geldt, dat de economie de cultuur bepaalt, en niet omgekeerd de cultuur de economische ordening van de samenleving voortbrengt.

Zo gezien zit de crisis veel dieper. Als cultuur, moraal en godsdienst boven de maatschappelijke werkelijkheid zweven zonder daarin vormgevend in te grijpen,

COLUMN

en als zij die status van maatschappelijke irrelevantie danken aan de overheersing van de economische rationaliteit binnen de post-industriële samenleving, dan zou de kernvraag thans wel eens deze kunnen zijn: Hoe kan 'zin', 'betekenis', 'meaning', als dat geheel van concepties en voorstel-lingen waarin mensen naar eigen weten en gevoelen positief op zichzelf en op hun sociale partners betrokken zijn, opnieuw geïntegreerd worden in de opbouw van een samenleving, aan het einde komend van de twintigste eeuw in het Westen? En hoe kan de politiek daarbij helpen? 'Nieuw-rechts' 1 pleit voor de terugkeer naar een godsdienst- en geloofssysteem, dat de nadruk legt op soberheid, onthou-ding, discipline en ijver, op afstand-nemen van de economisch bepaalde consumptie-drift, op heropvoeding tot eerbied voor het gezag en het herstel van hiërarchische verbanden.

'Nieuw-links' wijst een andere weg: zet de technologische ontwikkeling stil, schaf het kapitalisme, het streven naar efficiency, de economische rationaliteit, de groot-schaligheid van ondernemings- en samen-levingsverbanden af, en begin opnieuw, in een 'kleine aarde'. Het utopisch karakter van dit soort alternatieven maakt ze uit

hun ~igen aard ongeschikt voor

groot-schahge toepassing. Het huidige

econo-171

prof. dr. A. G. Weiier

misch systeem gaat er geen duimbreed door opzij.

Geplaatst tussen deze twee uitersten blijft voor hem en haar, die zich politiek ver-antwoordelijk voelen midden in de crisis van de verzorgingsstaat de vraag bestaan: hoe kan politieke activiteit, die op zin-stichting in de samenleving is betrokken, weer de meesteres worden van de logica van de economie, en zich bevrijden uit de slavernij van het systeem, om dit weer ten goede te laten werken voor een zinvol be-staan van mensen? Het Paasfeest is toch voor Joden en voor Christenen een feest van bevrijding?

1

Vgl. M. van Rossem besprekt"ng P t S · f 1 T

. , van eer tem es, he Neoconservalives, New York 1979,

m NRC- Handelsblad, 22 december 1979.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

samenlevingstype goed te doorzien, is het nuttig eerst naar voorgaande typen te kijken. die het Westen in zijn ontwikke- lingsgeschiedenis heeft doorlopen. In de

Voor een succesvolle aanpak van deze acute knel- punten worden voorstellen gedaan waarmee tegelijkertijd de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aantrekkelijker wordt

De voorzitter concludeert als advies: Met inachtneming van de tijdens de vergadering gestelde vragen en de beantwoording daarvan door de gedeputeerde, acht de commissie het

Wethouder Hendriks zegt dat het college de informatienota 'Evaluatie verordeningen Participatiewet' aan de raad van 14 juni (en de commissie Samenleving) heeft aangeboden,

 We als gemeente alles moeten doen wat in onze macht ligt om de structurele gevolgen voor Tynaarlose ondernemers, instellingen en inwoners zo beperkt mogelijk te laten zijn;. 

Voor een succesvolle aanpak van deze acute knelpunten worden voorstellen gedaan waarmee tegelijkertijd de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aantrekkelijker wordt

Met de overgang van de beschutte werkplaatsen in het kader van Beter Bestuurlijk Beleid van Welzijn naar de sector sociale economie sinds 1 april 2006, treedt er een nieuwe fase

• is de bouw van een WKK een voorbeeld van schone of ‘groene’ technologie met positief effect voor het