• No results found

Democratie in 2000?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Democratie in 2000?"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

DIRECTIEVEN

Democratie in 2000?

Deze week viel te lezen dat Vrij Nederland aan de rand staat van zijn bestaan. Het is dezelfde week waarin het filosofisch tijdschrift Krisis het einde aankondigt van de sociale filosofie. En tenslotte is het de week waarin het dreigend failliet van de lokale politiek werd belicht naar aanleiding van het verschijnen van het rapport Elzinga. Dit laatste onderwerp verwijst naar de erbarmelijke staat waarin de politiek partijen verkeren. En het moet gezegd: op de drempel van een nieuwe eeuw stemt het niet vreugdevol te zien hoezeer deze verschillende prominente plaatsen van politieke reflectie in verval zijn geraakt. De sociale filosofie, het weekblad Vrij Nederland en de politieke partij, alle drie tegelijk, dan kan er geen sprake meer zijn van toe-val.

Wat moet het antwoord zijn? In de sociale filosofie hoopt men op haar lerend vermogen. Bij Vrij Nederland zoekt men naar een smaakvolle politieke journalistiek en in de politieke partij wordt gesproken over de noodzakelijke restyling van het eigen huis. Geen van drieën vat de koe bij de horens en analyseert de noodzaak van werkelijke verandering.

Keren wij ons tot de eigen zaak: de parlementaire politiek. Onlangs verscheen een discussieno-titie van de programmacommissie van de partij. Hierin wordt gepleit voor een 'participatieve democratie'. Al is het rijp en groen door elkaar, er staan interessante gedachten in. Voor dege-ne echter die overtuigd is van de noodzaak van echte verandering, vormt, alle goede bedoelin-gen ten spijt, ook deze tekst weer een teleurstelling.

In Naar een participatieve democratie gaat het de auteurs vooral om de voorwaarden die de overheid moet scheppen. Dat is niets nieuws, want daar gaat het altijd over, ook weer in het rap-port van de commissie Elzinga en in de reactie daarop van de zijde van de partij. Zelden of nooit stelt men de vraag of men niet zélf, of de eigen praktijk, zou moeten veranderen. En dan gaat het, om maar eens een buitenplaats te noemen, niet om een andere houding van de volksverte-genwoordiger, maar om een andere praktijk voor de volksvertegenwoordiging.

Dat laatste is natuurlijk niet zomaar en gelegenheidsvoorbeeld. In deze dagen is de functie, de legitimatie en de representativiteit van de volksvertegenwoordiging in het geding. Bevreemdt het dan niet dat, terwijl alle klassieke typen van sociale organisatie grondig zijn omgeschoffeld, alles en iedereen participeert, men aan het Binnenhof nog denkt de voorwaarden daartoe te moeten creëren. Over participeren spreek je niet, dat doe je. Wanneer zal men eindelijk eens beseffen dat het geheim van de oplossing te vinden is in de eigen praktijk? Dat, met andere woorden, de praktijk van de volksvertegenwoordiging zelf aan verandering, aan participatie toe is?

Zowel voor het nationale parlement, de provincie als de gemeenteraad geldt that the proof of the pudding is in the eating. Waarom pleiten we voor dualisering op het lokale niveau? Daarvoor geldt noch een formeel noch een esthetisch argument: het is een politiek argument dat de door-slag geeft. Omdat het om macht draait, en om opbouw van macht. Wanneer het zo is dat in deze dagen het geheim van de macht in kennis schuilt, dan zullen de volksvertegenwoordigingen die zelf moeten ontsluiten. En zij zullen haar moeten halen waar ze te vinden is: bij de burgers, in de samenlevingspraktijk, in de netwerken. Voor politiek is in eerste en laatste instantie alleen 'ervaringskennis' een factor van betekenis. Volkomen eenzijdig heeft de politiek zich echter afhankelijk gemaakt van technocratisch en bureaucratisch gegenereerde kennis die ze ont-vangt in rapporten en adviezen, in toenemende mate ingekocht bij daartoe gespecialiseerde bureaus. Daarmee plaatst de volksvertegenwoordiging zich dus buitenspel, ze schakelt zichzelf uit als politieke en kritische factor. Dan resteert alleen nog maar de rol van legitimator van een technocratische ordeningspraktijk.

Terwille van de controle moeten volksvertegenwoordigingen daarom een eigen kennispraktijk opbouwen, en daartoe de informatie- en communicatieprocedures. In plaats van antagonisti-sche cultuur van het parlement zal zich een kritisch-paritaire praktijk moeten vestigen. In plaats van een sectorale zal een thematische indeling moeten worden gekozen, de passieve com-missiestructuur zal plaats moeten maken voor een actieve projectstructuur. Het moment is daar: in naam van de parlementaire democratie zullen de volksvertegenwoordigingen de eigen rol moeten herzien .•

Christiaan de Vries

25

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

riatrie worden uitgebreid. Gehandicapten moeten kunnen deelnemen aan het gewone dagelijkse le- ven. De toegankelijkheid van openbare gebouwen en verkeersvoorzieningen ver-

En is het niet de Europese rechter, dan is het wel de voor privacy- bescherming verantwoordelijk Europees Commissaris, Viviane Reding, die dit signaal expliciet verwoordde: “This

In de eikenopstanden hebben de behandelingen slechts in zeer geringe mate geleid tot de verwachte vestiging van soorten uit eer-

Met een subsidie van de onderzoeksinstituten RICH en CLS (Radboud Universiteit) kunnen Sabine Jentges en Paul Sars samen met geïnte- resseerde docenten uit het voortgezet onderwijs

Als dit waar zou zijn, dan zouden we al- leen door die columns niet te schrijven, die films niet uit te zenden en die schilderijen niet te maken, het terrorismeprobleem of

Een nieuw lied van een meisje, die naar het slagveld ging, om haar minnaar te zoeken... Een nieuw lied van een meisje, die naar het slagveld ging, om haar minnaar

‘Wat een degradatie, om van een Forum op een blad vol wijven terecht te komen!’... een dienst bewijst. Ik wacht nu op een brief van jou voor ik me hierover een opinie vorm, en in