• No results found

Worsteling om de democratie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Worsteling om de democratie"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

In het CDA overheerst sterke kritiek op het correctief referendum.

De tegenstanders van het referendum staan dichter bij de

beroeps-politici en - bestuurders dan bij de kiezers. De kritiek van

CDA-vertegenwoordigers doet denken aan het verzet dat in de vorige

eeuw onder confessionele partijen hestand tegen het algemeen

kiesrecht. In de geschiedenis van het katholieke en protestantse

denken zijn echter genoeg argumenten aanwezig die de

democra-tie ondersteunen. Het eerste artikel in een reeks van twee over

democratie en referendum.

H

et 1elcrendum "wec1 111

d"cus"e Het kahmet

hcdt

on-lang" ccn

wetwoorstel ingediend hi) de Tweede Kamer. waarin onder Jndere het corrcctid relcrendum worc1t geregcld In de C:DA-tractie in de Tweede Kamer. in de

C:DA-Hc-;tuurdcr-.vcrcniging en in

andere delcn van her C:DA overheerst de kritiek op het correctiel referendum

druk dat hct CDA niet aileen een gou-vernementele partij is. die bercid c11 in

staat i.;;

regcring"vcrant-woordclijkhcid tc dragcn. maar ook ecn he<;tuurder-;-partiJ. cen partiJ die in de praktijk aan de kant van be<;tuurders <,taat. Fn het retcrendum is nu juist cen imtrument voor de kiezers om de prolc<,sionaliscring van bestuurdcrs en politi-ci. die vaak als dominant wordt ervaren. te kunnen Die kritiek is ook te lezen

Projdr. HES Woldril1i}

corrigeren.

in het rapport 'Puh!Jekc gerechtigheid' De kritiek van

CDA-vertegenwoordi-VJll het Wetemchappe\1jk \n<,tituut

voor het CDA.

Naar n1ijn n1cning vcrtcgcn\voordigen

de tegcn<,tandcrs van her rclercndum een <;tandpunt dar dichter bij heroep<;-hestuurdcrs en -politici staat dan hij de kiezers llovendien wekken ziJ de

in-Her tweede artikel in de reeks over 'Democratic en rderendum' zal wor-den geplaatst in het maartnummer van Christcn-Democratischc

Ver-kenningcn. -~ · ! ) I

!-i:

~ rr 7 r

'-:

7 p rr 2 r

''-c

(2)

0 ) 0

z:

) Ll l

:.::

,

Ll .l.. 1 Ll Ll Ll ) )

gers op het referendum doet mij den-ken aan het verzet dat in de vorige ceuw in de confes<>ionele partijen bc-stond tegen het algemeen kiesrecht. Daarom zal ik in dit artikel ccrst be-schrijven waarom de confessionele par-tijen in nns land aanvankelijk grote moeite hadden met het algcmcen kies-recht als vorm van de politiekc demo-cratic. In de twecde plaats zal ik aantoncn dat de democratic in de poli-tieke filosohe van de christen-democra-tic diepe historischc wortels heeft In een volgend artikel zal ik de samen-hang beschrijven tussen 'politieke de-mocratic' en 'socialc dede-mocratic' (in nict-statelijke <;amen levi ngsverbanden). Ten slotte zal ik in dat artikel verdcdi-gen, dat het corrccticf referendum in de politieke filosofie van de christen-de-mocratic ecn lcgitieme plaats hecft.

Katholiek wantrouwen

tegenover democratie

Dat de encycliek 'Rennn Nothtrum' ( 1891) vee! hccft bijgedragen tot de emancipa-tie van de katholieke arbeiders in wes-terse Ianden, betekent nict dat het Vaticaan onk de democratic en het recht van vrijheid van godsdicnst ver-dcdigde. lntegendecl. In de encycliek

'lmmortale Dei' ( 1885) had paus Leo XIII geschreven, dat het niet gcoorloofd was verschillende crcdicnsten rechtens gelijk te stellcn. Tot het midden van de twintigste ceuw heeft de Rooms-Katholieke Kerk gepretcndeerd als

eni-ge de goddelijkc openbaring te

verkondigen Andere kerkcn en denk-wijzcn kon zij niet erkenncn als gclijk-waardig. Het Vaticaan kon zich niet uitsprekcn voor de democratic met haar vrijhcid van denken en geloven,

me-ningsuiting en propaganda. Pas tijdcn-;

de Twecde Wcrcldoorlog, kwam paus Pius XII in de kersttoespraak 'C:icl

per lu

Sesta Volta' ( 1944) er toe de democratic openlijk te erkennen en tc verdedigen. Op andere grondcn heeft Schaepman zich aanvankelijk tegen algemeen stem-recht uitgesproken. Hij achtte de tijd nog niet rijp en stelde in 1883, "dat op dit ngenblik het algemeen stemrccht als staatsvorm onbruikbaar is. Onbruikbaar en gevaarlijk voor het gezondc staatsle-ven, a! was het aileen omdat het alge-mcen stemrecht de verwarring van invloed en macht zou docn toenemen en met rasse schrcden voerde tot een uitbrciding van de staat<>macht, waar-voor '>taat.,almacht een zachtc naam zou zijn" '

Ook het katholieke kamerlid C Ruys de Beerenbroek verklaarde zich in 1887 "tegen het algcmecn kie<,recht, dat, nict als regeringsvorm. maar zoals het zich hi.,torisch hccft ontwikkcld, in <>triJd is met de beginselcn der katholiekc partij en van het christendom, als uitdrukking van de vo!h.,ocvcrciniteit. ( .. I De min-dere kla'>Sc is niet rijp voor hct <;tem-recht en daarom moet het haar niet gegeven worden. Fr zou ook een on-rechtvaardigheid in schuilcn de gegoe-den zoudcn onder de heerschappij van de lagere klassen komen1 het zou niet vocrcn naar democratic maar naar· <,oci-aal-democratie1 het algemeen stem-recht is nict doe!, maar middcl om te komcn tot collecticf bezit"2

Schaepman, Ruys de Becrenbrock en anderen waren vooral fel gekant tegen de Franse revolutie en de ideeen die er aan ten grondslag lagen. Als algemecn kicsrecht zou worden ingevocrd, dan vreesden zij demagogic en een dicta-tuur van de mecrderheid. Zij dachten dat de sociaal-democratie dan grotc macht zou krijgen, en met de groci van de o,ociali~n1c zagcn zij l~~t gevaor van ecn totalitairc staat opdocmcn. Zij wa-ren nog ste1·k georicnteerd up een

(3)

denmaatschappij en hadden weinig be-scf van her kit dat er een onomkeerba-re overgang gaande was van een standenmaatschappij naar een demo-cratische maatschappij Dat zij wei enig hesef hadden van die overgang, blijkt uit de woorden van Schaepman dat hij 'up dit ogenblik' algemeen stemrecht a!., onbruikbaar beschouwde en uit de opmcrking van Ruys de Beerenbroek dat hij algemeen stemrccht als een re-gcringsvorm niet afwees Zij hadden echter grote atkeer van de Franse revo-lutie, nmdat zij de gedachte van de volkssoevereiniteit verwierpen, het an-ti-chri'>telijk karaktcr van de revolutie kriti- seerden en het gevaar van een to-talitaire <,taat vree.,den.'

Protestants wantrouwen

tegenover democratie

Voor de antirevolutionairen wa<, uit-hreiding van het kiesstelsel evenzecr een heet hangi)zcr. Ook voor hen had een uithreiding van het kiesstelsel di-rect te maken met de gedachte van de volkssoeverei niteit.

Fvcnals Croen van l'rinsterer verwierp Kuyper de gedachte van de volbsoeve-rciniteit, omdat die volgem hem in strijd was met de socvcrciniteit van Cod. Ovc:rigens aanvaardden zij wei de soevereiniteit van vorstcn, maar nict de <,oeveiTiniteit van het volk, omdat zij de volkssoevereiniteit aiken maar in vcrhand konden hrengen met de ver-lichting.,tilosofie en de Fran'ie revolutie. Cenuancecrd was de antirevolutionaire intcrpretatie van de volbsoevereiniteit,

die De Savornin Lohman gat Hij

.,chriJh "[)c leer dcr volks<,oevereini-tcit, hocwcl gehuldigd door de Cod-loochencndc of Cod tcrzijdestellende filmofcn die mede de grote rcvolutic

van 17H'J hehhen voorhereid, i., echter

nict onafscheidelijk met ongeloot

ver-bonden. Men kan zeer wei, gelijk de dagelijkse ondervinding leert, in Cod en Jezus Christt!S geloven, en toch be-doelde leer aanhangen".'

De Savornin Lohman deinsde door de consequenties van dit standpunt echter terug. Hij was fel gekant tegen de 'soe-vereiniteit van de rede' en de daarop gdundeerde 'vrijheid, gelijkhcid en broederschap', omdat die opvattingen waren losgemaakt van het geloof in Cod. Daarom verzette hij zich tegen de idee van de volkssoevereiniteit, die op die opvattingen was gebaseerd en die hij beschouwde als de grondslag van het algemeen kie.,recht Hij vreesde dat een vergaande democratie, die hij in de pleidooien voor algemeen kie.,recht tot uitdrukking zag komen, het overheids-gezag naar haar hand zou zetten.'

Geobsedeerd door Verlichting

en revolutie

Katholieken en protestantse !ciders wa-ren rond de eeuwwisseling eensgezind in hun kritiek op de verlichtingshloso-hc, waarin met Cod werd afgerekend en van de mens en zijn redelijke vermo-gens als grondslag voor staat en samen-leving were! uitgegaan. Zij veroor-deelden de Franse revolutie, omdat die revolutic naar hun oordeel

uit die hlosl1fie was

voortge-komen en omdat die revolu-

Katholieke en

v

r.:

5:

0

n

;;v p. -1 r.: m

z

;;o m 'T1 m ;;v m

z

0

c

5:

tie ondanks de bekden

protestantse leiders

volkssoevcreiniteit en de leus van 'vrijheid, gelijkheid en broederschap' in hct tegcn-deel was uitgclopcn, de reali-sering van een totalitaire staat.

Die kritiek op de Verlichting en de Franse revolutie was hegrijpelijk en in vee!

np-rond de

eeuwwisseling leken

geobsedeerd door

de Verlichting en de

Franse Revolutie.

zichten juist. Maar hebhen die katho-lieken en protestanten zich niet te vee!

;

"'

-'

-:~

I

~

>:

(4)

'-~z

l.J u..:

blind ge<,taard op de Vcrlichting en de h·anse revolutiec ZiJ lijken er zo door gcobscdcerd, dat ZIJ onvoldoendc oog hodden voor diepn liggende bronncn vJn christelijk denken over staat en

sa-nlcnlcving.

Reeds ver voor de Verlichting haddcn christclijke denkcr<> ideecn van demo-crJtie en volk<;<;oever-crnrteit verdcdigd Reeds in de middelecuwen hod ThomJ'> van Aquino dJt idee ter sprake ge-bracht. En in de ze<,tiende en zeven-tiende eeuw, in de tijd vJn de rdor-matic en de contrJrdormJtie, hadden de katholrek Vitoria en de calvini'>lcrl Hotman en Althusiu<. de gcdachtc viln de volkssoevereinitcit verdedigd

Thomas van Aquino

Thomas van Aquino stelde huge eisen Jiln politici Boven aile, bchoordcn zij op grond van gcrechtighcid ccn vrced-zanlc -,anlcnleving te \vaarborgen en het 'algemeen welzijn' na tc strcven. Ten einde die doelen tc bcvorderen, wa<> Thomas van mcning dat memen niet tc lang dezelfde publieke luncties rnoesten uitodenen. Omdat men<,en ouder worden en niet vitaal blijven,

door gewoontevorming lui kunnen

worden en hct algcmeen welzijn uit het oog kur111en verliezen, behoorden pu-blieke tunctie<> regelmJtig door andercn te worden vcrvulci(•

lndien regeerders hun cigen belangcn voorop <,telden en tot tirJnnic vcrvie-lcn, hoddcn de burger<> doorgJJns wei-nig in tc brcngcn. Het was volgen'> ThomJs don ook van groot bclang te voorkomen dar cen overheid tot tiran-nic zou vervJIIcn. DJartoe greep hiJ te-rug op het oud-Cermaan<>e recht, toen hiJ opmerktc dat een volk het mee<,t

ge-haat \va-, 1nct LT!l gckozcn koning.

lndien een volk op een bepaaldc manicr een vor<>t had gekozen, wa'> her

rcch-ten-, hcvocgd in gcvu[ von tirannic zijn

macht te bcpcrken ol hem Jl te zettcn-Bovcmlicn hood ThomJs Viln Aquino cnrge rurmte voor een dcmocrJtr'>chc gcdJchte Ten wet is in eustc, cigenlii-kc en voornJJlllstc hctecigenlii-kcnis gcricht op het algerncen welziJn. lets lveriorclenen met het oog op hct algcmecn wclzip1 is olwel de taak vJn hct hclc volk olwcl van iemand, die handelt in plaat'> van heel het volk. Fn dJJrom hehoort het uitvaardigen van een wet tot de taak van het gehelc volk ot tot de taak van de publieke pcrsoon, die de zorg voor het helc volk hedt" ' Terecht hedt

l)cltgatluw noar adnlctd111g van d1t utaat opgemerkt, dar Thomas wcliswaar de mondigheid en de rechtcn VJI1 het volk crkende, mJJr dJt hij geen leer van de vo]k<,<;oevereillltelt ot Viln democrJtle verdcdigdc.'' ,\bill' ThomJs had iet<; gc-signalcerd Viln de rechten Viln her volk,

zondcr cr uitwcrking aan tc gcvcn

Vitoria

Wilt de grondslJg viln de stJJt hetrclt kome11 we ec11 llltereS'>Jnte gedJchte

tcgcn hij de Spaanse gclccrdc

FrJnciscu'> VitoriJ I l-l'J2/:l-15-lC>, ecn volgeling van ThomJ<> VJI1 Aquino H11 verdcdigdc een opvatting die in zijn

ti_jd niet algcmccn aanvJard \VJ~,

nanlc-liik dat politick gczilg niet gchJ'>eerd wa-., op de wd van ccn enkeling, noch

op de wil vJn n·n hepJJldc gmcp, 111JJr Jlleen op een politieke gemeenschap Villl mensen. Daarom herusttc hct ge-zag van de overheid op volk'>Socve-reiniteit, die op haJr hcurt heru<>tte op ccn goddelijkc 11Jtuurwet. ITitcl1jk kon het gezag van de overheid niet voort-durend door het volk worden Llltgeoe-fcnd, maar moest dJt gezag altqd door hepi!i!lde men<,en worden uitgevoerd.

In Vitoria'<.. gcdachtcngang drocg hct

(5)

over OZlll de vor<..,t, \VlCll'i gcztJg 111ct dat

van hct volk ickntick was en ccn

god-dclqkc oor<..,prong hod. Hct gczag VZlll

de ovcrhcicl kon du-, slccht-, worden rcalisccrd in en mel de polit1ckc gc-mccmchap

Vnona kwam met zijn opvatt1ng ovn de socvcr·cinitcrt van hct volk ot de po-lrttckc gcmccn<,chap nict tot ccn vorm van democratic in de modcrnc zin van hct woord. HiJ aanvaarddc hc'>laandc <,taatwormcn, maar school cr ccn

rccht-VZ1ard1ging onder_ Ill

Calvijn

In de '>laahhcschouwing va11 C:alvijn wa<, de ovcrhcid gchondcn a5n ccn vcr-drag met her volk: ovcrhcid en volk haddcn ten opzichtc van

llit hct hovcn<,taandc hlijkt dar volgcm CalviJil Cods socvcrclllitcit en volks-socvcJ-cinitcit clbar tllCl hchoddcn uit tc -,luill'n, maar clbar kondcn

aanvul-lcn. Hct gczag van ccn kon1ng \Vcrd n1cdc gcdragcn door de crkcnning van

de burger<,

Wat de staatworm bett·dt koos Calvqn

voor ccn mcngvorn1 van ari:-.tocratic cn

democratic Het koningschap in ziJil tijd kon gemakkclijk vervalkn tot tiran-nic. In ecn aristocratic zag hij het

gc-vZlar van oligarchic, tcnviil ccn

democratic gcmakkcliJk tot oprocr kon lei den. 1\ len kan C:alviJil dus nict ccr1 voor<,tandcr van de democratic noc-mcn. Ook hct bestuur van de kerk 111 Ccncvc " nict dcmocratisch tc nne-men. De bctekenis die hij clbar wcdcrziJd<,c rcchkn

en plichtcn, gericht op het welzipl van hct volk Calvijn vcrdcdigdc n1ct ccn 'maatschappclijk

ver-drag'. waann -.;ocverc1nc

burgers zich

aanecnslui-ten, n1aar ccn

'rcgcring<..,-contract' lu<,<,cn volk en ovcrhcid In dat vcrhand

Niet zozeer Calvijn

aan de kcrkcliJke amhtcn

hechttc lict slcchts

gcrirl-gc ru1111tc voor invlocd

alswel latere

calvinisten zijn een

(indirecte) stimulans

van hct kcrkvolk. Wcliswaar wcrdcn predi-kanten, ouderlingcn en diakcncn door de

gemccn-tc gckozcn. maar ziJ

wcr-dcn docll· coiiptatic olwel

voor de democratie

geweest.

VlT\\'CC'i hij naar de bcvc:-.tiging van

Saul als koning van Israel, waarhiJ de protect Samuel hct <;tatuut voor hct ko-ningschap had uitccngezct (I Sanlllel

\11.251, opdat "hct noch de hc5tuurders noch de hcstuurdcn geoorlootd zou zijn hun grcnzcn tc ovcrschriJckn' Vcrvolgcm schrccl Calvqn dat de 151-aelictcn 'instcmdcn' met Sauls hcnoc-mlllg. Dat stiltuut dicndc al<, cen consti-lutic 11 l11 vcrband met koning David

sprak CalviJn over ccn \vcdcrzijdst: ver-plichting' VC\n vorst t:n rllldcrdanen Samuel zillldc David tot koning, maar David mocst wei om de bckrachtiging vragcn a an 'de manncn van luda' I II Samui_'l 2, --1, 71

door de rct:d'> zittcndc amhtsdragers voorgcdragen en

ontlcen-den vervolgcn-, hun gczag nict aan de

kcus van het kcrkvolk maar aan hun ambt.

Toch wordt vaak aCln hct calvinisme tocgcschr·even, dat hct een bijdrage aan de ontwikkcling van de democratic hcdt gelcvcrd. t\ len moct indcrcbad er-kenncn dat Calvijn, hocwel in hepcrkte

rnatc, <..,tcm \Vildc gcven aan de hurgers

in de staat en aa11 de gelovigcn in de kcr·k en als zodanig een opening hedt

gcn1aakt voor cnige den1ocrt~ti~che

in-vlocden. Met andere woordcn: hij <,lond ecn 'gccontrolccrdc [lat'ticr pa tic' van hct volk voor" -, in zip1 ti)cl gccn klcinigheid Men kan vaststcllen, dar

.__,

;

~ 7

I~

:J 17 i;... ;;;:; >: )> -l ~ ~

z

;;;:; .-n -n m ;AJ m

z

v

c

:"::

(6)

niet zo zecr Calvijn alswellatere calvi-nisten een (indirecte) stimulans voor de democratie zijn geweest.'l

Hotman en Althusius

In de jaren veertig van de zestiende eeuw namen in Frankrijk de gen van de hugenoten toe; vervolgin-gen die culmineerden in de

'15artholo-meiisJwcht' (23-24 augustus 1572). Voor

de ovcrlevende hugenoten was de maat vol. Konden zij een koning die op-dracht had gegeven tot moord op eigen burger<, aanvaarden aJ., een rechtmatig vorst? Na augustus 1572 verschecn een

qroom hugenotenliteratuur7 ook de

'Franco-Gallta' ( 1573) van Francois Hotman, die tot de leidinggevende ju-risten in Europa behoorde.

Hotman ( 1524-15')0) vond het noodza-kelijk te schrijven over Callie voor de verovering door de Romeinen, ten ein-de iets te Iaten zien van het ontstaan van de l'ranse staatsinstellingen. De Callische koninkrijken hadden geen er-felijk koningschap lemand die een re-putatie van rechtvaardighcid had, wercl door de volksvergaclering tot koning gekozen. De macht van de koningen was niet onbegrensd, maar were! be-perkt door wetten die door de

'volksver-gaclering' waren goedgekeurd De

koningen stonclen in niet mindere mate onder de macht van het volk, clan het volk onder de macht van de koningen.'" Hotman wilcle aantonen dat Franco-CaiiJc nooit een absolute monarchic was gewee'>t, dar de koningen oor-spronkelijk gekozen werclen en dat hun macht begrenscl were! door de vrij-heidsrechten van hct volk. Uit de be-'>tuclning van de Franse geschiedenis concludeerde Hotman, dat de toestcm-ming van her volk verei<,t was voor he-langrijke staatszaken. Fn hij vcrklaarde ecn regel uit het Romein-,e rccht van

toepas<,ing op het staatsrechc 'Wat al-len aangaat, moet door alal-len worden gocdgekeurd' ''

len geestverwant van Hotman was de Duitse jurist Johannes Althusius ( 1557-1638) De politieke wetenschap had vol-gens Althusius betrekking op de studie van "de manier waarop men<>en zich met elkaar vcrbinclen met het doe! cen sa-menleving te vormen en in stand te hou-clen" "' Het ging hem in de politiek orn de sarnenleving die was samengesteld uit ver'>cheiclene sa men levingwerbanclen. Althusius hesteeclde vee! aandacht aan het vraagstuk van de eigen aard en com-petentie van die samenlevingsverhan-den. Hij verdedigcle dat elk samen-levingsverhand gercgeerd hehoorde te worden door midclel van wetten en be-palingen die het zelf uitvaardigde ,-Zoal., elk <,amenlevingsverhand volgens Althusius zijn eigen rechten had, zo had ook de staat zijn eigen rechten, met name het recht van soevereiniteit dat zijn iclent1teit hepaalde Die <,oeve-reiniteit was ondeelbaar. Daarom kwam ZiJ niet aan een mens toe, noch aan en-kelen, maar aan de gehelc '>taatsge-meenschap

De centrale these van Althusius was, dat soevereiniteit niet aan een vorst, maar aan het volk of de <,taat'>gemeemchap toekwam. Die soevereiniteit were! aan de overheid geclelegccrd en als zodanig door de overheid, c.q. door een vorst behecrd, maar zij were! nimmer het ei-gendom van de overheicl. flij de dood van een vorst keercle de soevereiniteit clan ook terug aan de staahgemeen-'>chap, c.q. het 'volk', dat wil zeggen aan de vertegenwoordigers van de provin-cies en steden, die het volk represen-teerden, en werd zi1 vcrvolgcn<, aan een

ander opgedragen lxplicict sprak

Althu-;ius over de <,oevcreiniteJt van het 'volk' of van de '>taal'>gemeenschap."

(7)

Conclusie

De politieke democratic of democratie in de staat is in de geschiedenis van hct christen-democratisch dcnkcn cen om-streden onderwcrp gcwcest. Zoals ge-zcgd waren in de geschicdcnis van het katholieke en protcstantsc dcnken ech-tcr genoeg argumcntcn aanwezig ter onclcrsteuning van die democratic. Dat veel katholicke en protestant-.e Ieider<; in Nederland rond de laatstc ceuwwis-seling zoveel moeite met de clemocratie hadden, kwarn voort uit hun eenzijdige visic op de Verlichting en de f'ranse re-volutie en uit hun houding als be'>tuur-ders die een te grote invlocd van het volk vreesden.

Tegenwoordig neemt de politieke de-mocratic, die betrekking hcclt op het zcllbcstuur van een politiekc gcmeen-schap waarin de burgers direct of indi-rect participeren, in hct

christcn-dcmo-cratisch dcnken een lundamentele

plaats in En niet aileen de politieke de-mocratic, maar ook de sociale

democra-tic. De christcn-democratie heeft

namcli1k steeds mccr zicht gekregen op de nooclzaak van het spreiden van ver-antwoordcliJkheden. In een volgend ar-tikcl zal ik cnkele chri'>ten-democra-ti'>che argumenten bcsprckcn die ten grondslag liggen aan de socialc demo-cratic en aan het referendum.

Profdr 1/.ES Wo/drill£} is hooi)lmwr fJOlitieke

fdosojle

<1<111 de \'nje L/11iPmilril lr Amsterdam

No ten

~I I ,\ \ \ SL htH.'j)lllJn, fc11 bilhtliich /J.lllil flltlfilr Pdll u11 f110t/ldlll lltrnht· Von Roc,<,ulll ISSi, p. 57

( ;cutccrd Ult I \Xr1tlo:-. -'"-th<~r('llldll ,d, ~lddhllldll

dl II Am..,tcrdJill Llrh1 et ( )rhr, I 'J60 p i5

.\leer OVlT k<lthoiJll'>lllC en dcmouJtlc, z1c het hoold-,tuk \'Jn R ~ 7\\'cnt Ill H I vJil dl' Streck

c J ll·d ('/1Jhldr1h· f'tl/drck til (/Cilitlli.JIIf

\-CrJ-\'CllhJgc S[)LJ Jl)<J5. pp 17-i/

\ l de S<1vornlll LohmJn ( JiiZC tUii,lilrlilt'

( IJV 2%

( 190 I) Utrecht. Kemtnk, 19264, p 7 \CtCJat ts aangepast aan modern Nederlandc;'1

A

r

de SJVOflllll Lohman, ()per htt /JOO_t)~te _1/1'Zil_1)

1 \llaug or Vrl)e Lln1ver<.1teitl Utrecht Kem111k. 1884, rr 11-12, 2<>-35.

Thoma<:. van Aquino. 011 KrH!}dll·fl to rhe Km!J o{

Cy{Hu~ (De Re!}lw, AI Rcgcm Cyf!rr). Toronto. The PontdJ(_ulln'>tltute ot MedTJeval Studicc;, 194lJ, 111'1-1201 r 66

7 llcRc,JIIo [17jp 11-12,'4'llr 27,,75-76[pp 43-44, [80-87l pp 46-50 Summd Thcolo_iftul, 11-II.(J-!2_,\2. 1-B. Kloutkc, Rcc/;J ,wf Wdm/1111,1 <}c-_,)m tire ( )/m!}keiP Kampen Kok, I 1Y>4, pp

I '!2-2110

Sulllilld T/Jco/o1)i(1l, 1-ll.(lJO,A.i

B UeHgaau\v, Thomil' ildll AJIIIIJO fJc IPcrcU Pdll

n11 11111i,ie/auJ!'~ ,lurker Kampen Kok Agora,

11JHS2. pp 175-170.

10 Ll. 1\btz. 'V1tona' In H. ma1er. H. Rau<,ch, H Denzer, hrc;g<; Klil~'lkn ac~ flolrtJ>:d1CII /)cllh-115, Bd [ .~1Lin(_hen· Be(_k, FJC)/0 pp 274-21)2 1 I J Calv11n, Corfm5 R.c{ornld/Onllli, XXIX. 6.ii-(Ji7 12 J \X' Sap, \t'e:)hercdn~ ,/n !CPoiultc CI11Ptlll)lllt' en ,lc

'ilnj,l 0111 ,lc ,/cmou!III~Lhc rnllh'>Lldl Cronmgen \'>?oltcr'>-Noordholt, 1CJCJi, pp 104-107 I i 1 \X/ Sar, 'Prote'>tJntl<:.mc en dcmocrat1e Ue <;tnJd voor Jlgemeen k1e<:.rc(_ht' In H. J. van de Streck c a, red., Clni~tdijke fJolllick Cll ,ieJIIOlldfiC, pp 31)-67

1 ,,

r:

llotmun, FrdJIUJ-(ui/1111, 'IPl /r£1ddf!l~ hdi/0!/IUI\,

,lc rc~}ll11111f IC!}!Im C<illliiC ct ,/c JUre ~IJCCC~)Il1!11' 1 157i R L Cne<,ey and 1 H.t'd Salmon, ed<, Cambndgc (:amhndge LlnJvcr<,Jty Pre<;<,, 1972, p

15-1-15 F Hotrnan, FumLo-CIIIIJd, pp 296, 42-1-, 47(J 16 I Althu<,JU'>, T/1c Po/IIiL~ uj foh.IJ!m' Altlm5!11'i. An

ahndge<:. tr<tm!Jtlon ot the third edJt1on ol

Pollfrw lliclho,/llf ai:JC',(d 1160i, ](JI-1-3'• Tfltrod

hy 1-S Carnev London Eyre and

Spottt<,\voocle, I 1 )6-1-17 Althusiu<,, Polifll£1, I (J 18 I. Althu'>JLI'>, Pol!lnd, pp 5, 10 0 m 3;:. 0

n

m

z

m

z

v

c

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Stel dat kopers meer (of minder) voor paarden over hebben naarmate ze rijker zijn (ook wel: inkomenseffecten). Dan kunnen de vraag- en aanbodcurve niet worden getekend zonder dat

Het begrip democratie in de rechtspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.. Pluralisme als kern van de democratische samenleving

geschreven binnen het Ministerie van Buitenlandse Zaken, dat moest dienen als discussiestuk over de ‘losse eindjes’ wat de relatie tussen de op te richten USIA, de

Indien het recht op scholing een individueel recht wordt, betekent dit niet dat de werkgever geen verantwoordelijkheid meer draagt.. Hij kan de scholingsbehoefte van de werknemer

14) Voorzover ze de lezer niet bekend zijn, worde hij verwezen naar ons artikel: Fiscale Winstbepaling in M.A.B.. Im m ers voor de beoor­ deling van de vraag of

Frank Ankersmit schetst in zijn artikel hoe de scheiding tussen publiek en privaat belang in de afgelopen jaren is vertroebeld. Van een eendui- dig algemeen belang is geen

Om aan het eind te concluderen: ‘We zien deze stad veranderen in iets dat niet meer te beheersen valt, dat ontspoort, dat zich in alle richtingen keert.. // In de stad groeit