• No results found

Jan Matthys

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Jan Matthys"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

19 februari 2014

klapstoel 7

– Op  je  44ste  een  carrièreprijs  ontvangen,  klinkt vreemd. Was u verwonderd?

Verrast was ik wel met deze ereprijs van het Festival International de Program- mes Audiovisuels, waar niemand me kent.

Maar dat maakt het des te mooier. Ook de reden die de jury opgeeft, doet me veel plezier. Al voeg ik aan de titel liever toe:

mijn oeuvre ‘tot nu toe’. Merkwaardig genoeg komt de prijs er op een moment dat ik in zekere zin toch een hoofdstuk afsluit. Na een aantal tv-series ben ik im- mers begonnen aan een eigen project, een langspeelfilm naar de roman Vele hemels boven de zevende van Griet Op de Beeck. Het voelt alsof ik opnieuw ga debuteren, maar dan wel met een volle rugzak. Het verhaal gaat heel toepasselijk over durven losla- ten, je eigen onvermogen knalhard in de ogen kijken en blijvend werken aan jezelf.

– Met ‘In Vlaamse  velden’  is  het  al  duidelijk  dat u een boodschap wil overbrengen, niet?

Ik vind het echt een eer dat ik dit verhaal over de Eerste Wereldoorlog mag vertel- len: om de herinnering in stand te hou- den, opdat het nooit meer gebeurt. Ik was zes toen we met het gezin elke zondag halt hielden bij het oorlogsmonument in Bertem. Mijn grootvaders naam prijkte bovenaan. Mijn legerdienst deed ik als ge- wetensbezwaarde. Ik moest beloven nooit een beroep te kiezen waarin ik een wapen zou moeten dragen. De ironie wil dat ik voor In Vlaamse velden leerde schieten en elke rang in het leger onderscheiden. Ik heb me helemaal in de oorlog ‘ingegraven’

om het verhaal geloofwaardig te brengen.

Ik ben dan wel pacifist, maar een zwart- witverhaal werd het zeker niet.

– Was regisseur worden een jongensdroom?

Absoluut. Ik herinner me nog de tv-serie

Het koperen schip met de jonge Janine Bis- schops, over een firma die scheepswrak- ken moest bergen. Er kwamen ontplof- fingen onder water aan te pas en ik wist:

„Dat wil ik ook.” Twee ooms werkten bij de openbare omroep, een logistieke func-

tie, maar ze verlaagden de drempel voor mijn ouders wel. Terwijl mijn vrienden naar de unief trokken, mocht ik naar het RITS in Brussel. Dagelijks liftte ik vanuit Bertem naar Tervuren. Door het Zoniën- woud ging ik te voet. Mijn dagelijkse me- ditatiemoment.

– Voor  de  katholieke  zendtijd  draaide  u  in  2001  de  serie ‘Bagage’,  over  het  religieuze  le- ven. Was dat uw eerste televisiewerk?

Ik koester die serie, die me zo veel inspire- rende persoonlijkheden deed ontmoeten.

Mijn lievelingsaflevering was die over de jezuïeten in Amsterdam. Maar mijn eerste tv-reportages waren voor De Droomfabriek.

Daar leerde ik al gauw dat je naast techni- sche kwaliteiten ook sociale vaardigheden nodig hebt als regisseur. Zoals bij die jon- gen die ervan droomde op de haan van een kerktoren te zitten. Hoe hoger we kwa- men, hoe groter de paniek in die ogen. De droom werd een nachtmerrie. Het is toch gelukt om voor de camera even een glim- lach te forceren.

– Dan merk  je wel hoe leugenachtig televisie  eigenlijk is, niet?

Daarom ook ging ik me meer toeleggen op fictie. Het genre is eerlijker omdat het meteen zegt wat het is: verzonnen. Tege- lijk kun je net heel ware dingen vertellen.

Ik wil in mijn werk fundamentele vragen stellen en op zoek gaan naar mijn eigen schaduwzijden. Van nature ben ik een optimist, maar is dat wel altijd eerlijk? Je moet ook je angst, onzekerheid en ver- driet onder ogen zien en durven te tonen.

Dat verlang ik ook van mijn acteurs. Maar om te bereiken dat ze zich kwetsbaar dur- ven te tonen, is een sfeer van vertrouwen en menselijkheid nodig.

– Investeren  in  menselijkheid,  is  dat  het  ge- heim van een succesvolle regisseur?

Ook voor ervaren acteurs is het niet van- zelfsprekend om zich telkens weer op te laden en diepe emoties te spelen. Terwijl allerhande personeel heen en weer loopt, moeten ze hun focus kunnen behouden.

Daarvoor heb je een zekere sereniteit no- dig op de set. Dan pas kan het wonder van een unieke creatie gebeuren.

Om dat te realiseren, bezoek ik mijn acteurs vooraf thuis. Zo is het ijs al gebro- ken. Een gastacteur kan zich dan op de set meteen op zijn gemak voelen. Voor In Vlaamse velden waren we negen maanden als het ware samen op kamp met zo’n 150 man. Heerlijk is het om van zo’n groep deel te mogen uitmaken. Als regisseur had ik overigens al mijn kunde nodig voor dit gigantische project en ook als mens moest ik er klaar voor zijn. Vijf jaar geleden had ik het niet gedurfd.

Jan Matthys

Televisieregisseur

De series waar Jan Matthys voor tekende, zijn bekender dan de regisseur zelf. Denk maar aan Zalm voor Corleone of Quiz me quick. Zelf hoedt hij zich voor de BV-cultuur, maar met In Vlaamse velden kan Matthys niet anders dan in de kijker lopen. Zeker nu hij in Biarritz de EuroFIPA-prijs voor zijn oeuvre ontving. De jury loofde hem om de milde blik waarmee hij diepmenselijke vragen oproept.

‘Er is sereniteit nodig op de set

om het wonder te laten gebeuren’

Lieve Wouters

Een collega die een bijrol vertolkte in Quiz me quick omschrijft

Jan Matthys als een uiterst beminnelijke man, die de kunst verstaat om mensen meteen op hun gemak te stellen en het beste in hen naar boven te doen komen.

De beschrijving klopt, dat merk je meteen. Precies het vluchtige tv-werk en vooral fictie beschouwt Matthys als een oefenschool voor menselijkheid. „Hier leerde ik vragen stellen die je in het gewone leven liever omzeilt.”

„Ik ben een pacifist”, zegt Jan Matthys, maar wel een die op zoek is naar een geloofwaardig verhaal. © Innis

„Van nature ben ik optimist, maar is dat wel altijd eerlijk?

Je moet ook je schaduw-

zijden onder ogen zien”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

zijn voor onze tijd: weg van verouderde structuren en macht; gedragen door levende geloofsgemeenschappen, minder zelfverzekerd, maar zoekend en speurend naar Gods aanwezigheid;

Uw bijstaan houdt gaande doet hopen, vertrouwen dat ‘U er bent’. weer waar maakt uw naam en aan

Deze stijl is verleidelijk als je je niet zeker voelt, eigenlijk niet achter datgene staat wat je moet vertellen of tegen het gesprek met de ander opziet omdat deze voor jou

Al 23 jaar is Noordman kweker, maar sinds tien jaar begon hij zijn klantendoelgroep van de eindgebruikers en tuincentra te verschuiven naar kwekers.. Sinds vijf jaar is

bijt te organiseren voor de ALS­liga gaat uit van de vrienden van Dirk uit Zwalm, Brenda en Filip, Dirk en Martine, Linda en Guy, Erwin en mezelf.. We kennen Dirk onder andere als

Daarover hoeft Jansen niet lang na te denken: “Heel belangrijk is hoe we nu daadwerkelijk met de middelen die we hebben – niet alleen bij SURF, maar ook bij de instellingen en

In de opleiding zijn twee praktijkdagen opgenomen. Dit zijn tevens BPV-opdrachten.  De eerste praktijkdag ga je op bezoek bij een collega GVP op een andere unit, afdeling, locatie of

Wanneer een cliënt niet meer in staat is zelf toestemming te geven voor behandeling, kan vervangende toestemming worden gegeven door de persoon die de vertegenwoordiging van de