• No results found

Wie was Nicolaas van Myra?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Wie was Nicolaas van Myra?"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Wie was Nicolaas van Myra?

Er bestaan geen historische gegevens over Nicolaas, bisschop van Myra (Demre in het huidige Turkije, ten Westen van Antalya).

Men neemt aan dat hij leefde van ± 280 tot ± 340.

Hij zou geboren zijn te Patara en wellicht gestorven zijn op 6 december, omdat de feestdag van een heilige meestal op zijn sterfdatum valt. Hij heeft waarschijnlijk christenvervolgingen (onder keizer Diocletianus) meegemaakt, maar hij kende ook de regering van keizer Constantijn, die de kerk allerlei privileges gaf.

Hij was een welgestelde leek die zich om de armen bekommerde en onrecht bestreed. Misschien verkozen de christenen van Myra hem daarom als bisschop voor hun stad en streek. (Merk op dat in die tijd mannen, die geen priester waren, bisschop konden worden) Dat hij een baard had is weinig waarschijnlijk omdat het niet de gewoonte was dat vooraanstaande burgers van het Romeinse Rijk een baard droegen.

Pas in de zesde eeuw begon men over hem te schrijven. Men vertelde toen al heel wat legendes rond zijn persoon. Enkele ervan waren 'geleend' van andere bisschoppen die ook Nicolaas noemden en in dezelfde streek leefden. Maar in de 6e eeuw was de verering van de heilige Nicolaas zo groot dat men over hem vertelde alsof hij alleen dit had meegemaakt. Zo werd zijn levensverhaal een mengeling van feit en fictie, waarin de historische kern tegelijk aanwezig is en ver te zoeken.

In 1071 werd in Bari (Zuid-Italië) de basiliek van Sint-Nicolaas gebouwd nadat vissers uit Bari de relieken van de heiligen roofden uit Myra (Turkije) om te verhinderen dat die in handen zouden vallen van de moslims. De economische redenen voor het 'overbrengen' van die relieken waren wellicht belangrijker: Bari was niet langer de hoofdstad van Zuid-Italië en de aanwezigheid van die relieken kon een en ander goed maken. Want het was commercieel interessant dat er veel pelgrims naar Bari kwamen.

Uiteindelijk bleef Sint-Nicolaas symbool voor 3 belangrijke evangelische waarden, namelijk de keuze voor wie onrecht lijdt, solidariteit met armen en verdrukten en een aanklacht tegen machtsmisbruik en geldzucht. Het best bekend is hij natuurlijk als de kindervriend die op zijn feestdag geschenken brengt. In Vlaanderen is hij daarin de collega van Sint-Maarten (Martinus) die dat in sommige streken op 11 november doet. Sommige verhalen over beiden worden dan ook vaak door elkaar gehaald. Maar de bekendste anekdote die typisch is voor Martinus is deze waar hij zijn mantel deelt met een bedelaar.

(2)

Interessant om te lezen en nog meer aanvullende informatie vind je in de kerknetartikels ‘Wie was de echte Sinterklaas. Vijf rake vragen.’ en ‘Tien wist je datjes over Sinterklaas.’

Zie volgende links

https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/artikel/wie-was-de-%C3%A9chte- sinterklaas-5-rake-vragen

https://www.kerknet.be/ijd/artikel/10-wist-je-datjes-over-sinterklaas

De legende van ‘Sint Nicolaas en de drie jongeren’

Sint Nicolaas is de patroon van de zeelieden. Daarom werd hij afgebeeld met een boot waarin mensen zitten.

Maar in de loop der jaren werd deze boot steeds onduidelijker afgebeeld waardoor de voorstelling begon te lijken op een kuip met kinderen.

De macabere geest van de Middeleeuwer zorgde voor een verklaring van die ongewone uitbeelding in de legende of het fictieve verhaal over de 3 jongeren die gered werden door de heilige. Niettegenstaande de vreemde voorgeschiedenis van dit

verhaal is vooral waardevol om te zien hoe gelovigen in de Middeleeuwen in Sint Nicolaas het beeld zagen van Christus die leven brengt waar dood is. De figuren in chocolade of speculaas, waarbij naast de heilige een soort ton staat met kinderen erin, kan de aanleiding zijn voor het vertellen van dit verhaal aan kinderen.

Het zit in de lijn van oude sprookjes zoals roodkapje, de 7 geitjes en sneeuwwitje en is in die zin een kans om met kinderen te filosoferen over de betekenis ervan en de beelden die gebruikt worden. Zo werken we al

van kleins af aan de groei naar een volwassen godsdienstige ontwikkeling.

Het verhaal

Drie jongeren trokken door het land. Op een dag werden ze moe en gingen ze naar een herberg. ’Kunnen we hier overnachten?’ vroegen ze aan de herbergier.

’Jazeker jongens’, zei hij. Maar hij had de deur nog niet achter hen dicht, of hij pakte zijn grote slagersbijl en sloeg de drie jongeren dood. De herbergier had een enorme hekel aan jongeren. Beneden in de kelder had hij een heel grote inmaakpot staan. Hij sneed de jongens in stukken en gooide ze in het pekelvat.

Niemand wist waar de drie gebleven waren. En niemand verdacht de slager van zo’n vreselijke moord.

Zeven jaren gingen voorbij. Op zekere dag kwam Sint Nicolaas in de streek. De grote kindervriend klopte bij de herberg aan. ’Kan ik hier overnachten?’, vroeg hij. ’Natuurlijk, natuurlijk’, zei de herbergier, ‘Kom binnen. Er is zeker een bed

(3)

voor u vrij. Kan ik nog meer voor u doen? Wat wilt u hebben?’ Sint Nicolaas antwoordde: ‘Ik heb grote honger na mijn lange tocht.’ ‘Wilt u misschien een stuk ham?’ vroeg de herbergier. ‘Neen’, zei Sint Nicolaas, ‘Ik wil een stuk

pekelvlees uit de kuip die al zeven jaar in de kelder staat’. De herbergier schrok en probeerde te vluchten. Maar Sint Nicolaas hield hem tegen. Samen gingen ze naar de kelder. Bij de kuip aangekomen sprak Sint Nicolaas een gebed uit. Hij strekte drie vingers uit over de kuip en zei: ’Kom eruit jongens, jullie slapen.’

Er kwam beweging in de kuip. De drie jongeren werden wakker en klommen uit de kuip. Vanaf die dag kende iedereen de grote macht van de kindervriend.

Werken met de figuur van Sint-Nicolaas op school

Het sinterklaasfeest valt altijd in de eerste periode van de Advent. Op school wordt dit feest vaak opgenomen in de thematiek van deze sterke tijd, namelijk verwachting, feest, welkom… Maar men kan zich afvragen of de houding van mensen die vanuit een benarde situatie uitkijken naar redding, verlossing, bevrijding... zoals bij de profeten in het Oude Testament, te vergelijken is met het uitkijken van kinderen naar een sinterklaasfeest of een verjaardagsfeest.

Het is daarom eerder aan te raden om de figuur van Sint-Nicolaas te verbinden met de evangelische waarden die hij vertegenwoordigde.

Indien men de legendes vertelt die rond de heilige Nicolaas geweven zijn, worden ze best verteld als legendes en niet als historische verslagen. Ze werden immers verteld opdat mensen zich aan het leven van de heilige zouden inspireren, om het goede en het kwade te concretiseren.

Enkele aandachtspunten voor lessen over Sinterklaas op school en de link met het pedagogisch project

Vermijd een moraliserende of belerende ondertoon over sinterklaas en gebruik de figuur niet als dreigmiddel voor 'stoute' kinderen.

Besef dat de thuiscontext voor kinderen vaak heel verschillend kan zijn. Dit houdt in dat men volgende vragen vermijdt in klas- of kringgesprekken:

- Wat hebben jullie allemaal gekregen?

- Waarom hebben jullie dat gekregen? Hebben jullie dit verdiend? Zijn jullie braaf geweest? (bv. huiswerk maken, lief geweest tegen elkaar, geen ruzie gemaakt, pa en ma geholpen met de vaat...)

Dit betekent ook dat de bezoekende sint de kinderen niet op het matje roept.

Men kan zich beter inspireren op de volgende sint: Toen de sint in zijn boek een

(4)

briefje vond over Mieke die slecht en slordig haar sommen maakte, riep hij i.p.v.

Mieke de juf naar voren. ‘Kun jij daar niet wat aan doen?’ vroeg hij aan haar.

Rond de sinterklaastijd kan men samen met de leerlingen constateren en leren beseffen dat

1. snoep en speelgoed, maar ook mogelijkheden en kansen al in de kinderjaren ongelijk verdeeld zijn

2. de sint niet of nauwelijks bij kinderen in kwetsbare gezinnen komt of daar weinig brengt

3. ouders met financiële zorgen soms veel geld uitgeven aan geschenken omdat ze hun kinderen niet willen uitsluiten van deze ervaring

4. begoede kinderen soms overdreven verwend worden en dat evident vinden

5. kinderen soms didactisch onverantwoord speelgoed krijgen 6. sommige kinderen vanuit een andere cultuur of religie met andere

gewoonten of feesten opgroeien en dit niet altijd begrijpen

7. nieuwe gezinssamenstellingen voor kinderen vertrouwde gewoonten moeilijk kunnen maken (bv ook de band met grootouders)

8. kinderen ook vragen stellen over ‘zwarte Piet’ en ‘roetpiet’

Het is een uitdaging om hierover binnen het schoolteam met elkaar in gesprek te gaan en hierover een gedeelde visie te ontwikkelen. Daaruit kan men samen ook afspraken maken over de schoolcultuur die men wil realiseren. Het is ook

belangrijk om deze visie en afspraken ter sprake te brengen in de communicatie met ouders, met hen hierover in gesprek te gaan en zo samen partners te zijn in de opvoeding van de kinderen.

Kinderen leren inzien dat het niet voor alle gezinnen evident is om cadeaus te kopen en te krijgen, is ook een belangrijke opvoedingsopdracht. Het delen – niet zozeer van eigen afgedankt speelgoed – en gratuit wegschenken van eigen overvloed is een eigenschap die ze kunnen leren ervaren als iets dat evenveel plezier en vreugde geeft als zelf iets krijgen. Zesdejaars SO uit Maldegem werkten hierrond een schitterend initiatief uit. Het artikel vind je in de rubriek ‘scholen in de kijker’. Hun lied kan je beluisteren via deze link

https://www.facebook.com/Maricolen-Maldegem-129230730498885/videos/sintnickielaas- doet-haar-intrede/738962373705465/.

Interessante boeken om te gebruiken op school

‘De wonderbaarlijke legende van de heilige Nicolaas’ is een mooi voorleesboek met veel oude verhalen en legenden over sinterklaas die haast niemand meer kent.

Achteraan vind je ook lekkere recepten voor echte

sinterklaaslekkernijen die je samen met de kinderen kan maken.

(5)

Het mooi geïllustreerde kinderboek ‘De legende van Sint-Nicolaas’ is een boeiend leesboek dat het echte verhaal van sinterklaas zeer mooi in beeld brengt.

In het plezante verhaal van ‘Sinterklaas, wie is dat eigenlijk?’ volg je met kinderen de zoektocht van het jongetje Tijn. Wie is die oude man met een lange baard, een rode jurk en een punthoed op zijn hoofd, die op een troon in een speelgoedwinkel zit?

Tijn heeft geen idee.

En als het aan hem uitgelegd wordt, is hij ervan overtuigd dat hij toch niks van die Sinterklaas zal krijgen want hij is vaak heel vervelend. Maar dan legt Sinterklaas aan Tijn uit dat niemand perfect is.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Door Hem en met Hem en in Hem zal uw naam geprezen zijn, Heer, onze God, almachtige Vader, in de eenheid van de heilige Geest hier en nu en tot in

Daarom zorgen de John Cooper Works voorspoiler (4) en de John Cooper Works dakspoiler – op foto (5) afgebeeld op de nieuwe MINI John Cooper Works Clubman – voor meer neer-

Terwijl ze sliepen bracht hij hen naar zijn tuin en plaatste ze in verschillende kamers van de genoemde paleizen en daar werden ze wakker en merkten ze dat ze in het

Is het juridisch mogelijk geen vergunningen meer te verlenen voor bedrijven met luchtwassers, totdat de problemen zijn opgelost.. Zo ja, bent u bereid dat

Nadat Mozes en Aäron het paleis hadden verlaten, zei de HEER tot Mozes dat zij de volgende ochtend naar de Farao moesten gaan, als die zich in de Nijl ging baden, en hem

- Twee duplo-poppetjes en het duplo-poppetje Jezus - Touw om de poppetjes vast te maken aan het kruis Maak samen drie

celebrant: Ja Heer, Gij zijt werkelijk de heilige; heel uw schepping moet U wel prijzen, want door Jezus Christus, uw Zoon, uw Heer, maakt Gij alles levend en heilig, in de kracht

In dit geval dringt de realiteit zich op zonder dubbel- zinnigheden, zonder legendes, want bij ‘de droge streep’, zoals de grens tussen Portugal en de Galicische provincie