Bijlagen
Bijlage 1: Interview met Karel Links, kunstenaar, gehouden op 31 januari 2008 te Amsterdam.
“Ga zitten. Kijk, op die stoel zat Willem Wittkampf ook, toen hij mij interviewde.” Ik zit tegenover de 84-jarige kunstenaar Karel Links, in een bovenwoning aan de
Reguliersgracht in Amsterdam. Op dezelfde plaats zat Wittkampf ergens begin 1969, net als ik met een kladblok voor zich en met Links aan de andere kant van de tafel. Het interview,
‘De stoel van Karel’, stond op zaterdag 8 maart 1969 in de weekendbijlage van Het Parool.
“Het moet een van de laatste interviews van Willem voor de krant zijn geweest. Hij zag er verzorgd uit, als een gewone journalist eigenlijk. En hij was nuchter, dan was hij eigenlijk heel normaal. Maar iedereen wist dat hij van een borrel hield.
Ik heb zelf vijfentwintig jaar lang werk voor Het Parool gedaan, voor de
publiciteitsafdeling. Die werd de afdeling Propaganda genoemd. Ik ontwierp voor de krant stands bij beurzen en bijvoorbeeld een praalwagen voor de sinterklaasoptocht. Bij de huishoudbeurs maakte ik het decor voor een quiz, waarbij deelnemers een televisietoestel konden winnen. Toen The Beatles populair werden, maakte ik een Beatles-boot voor in de sinterklaasoptocht. Toen de krant 25 jaar bestond, waren alle 25 medewerkers ineens jubilaris, en werd er een groot feest gegeven. Ik zorgde toen voor de versieringen. Natuurlijk werkte ik niet alleen voor die krant, ik deed dat freelance, maar ik deed regelmatig opdrachten voor ze.”
Toen Theo Ramaker met pensioen ging, deed ik hem een zelf ontworpen stoel cadeau.
Die stoel bestond uit drie houten platen, die je ter plekke in elkaar kon schuiven. Op het feest voor Ramaker voelde een blinde man aan de stoel, die zei: ‘Hee, die platen zijn van
multiplex.’ We kwamen over de stoel te praten, Wittkampf stond daar ook bij. Op een gegeven moment vroeg hij of hij eens bij me langs mocht komen om over de stoel te praten.
Dat vond ik prima.
Wittkampf kende ik een beetje van mijn werk voor Het Parool. Als ik daar in de kantine, die ze daar krantine noemden, kwam, maakten we wel eens een praatje. Ook dan: een gewone journalist, net als anderen bij de krant. Echt diepgaande gesprekken hebben we nooit gehad. Overdag was iedereen nuchter en gewoon aan het werk. Op de krant mocht je ook niet drinken, al wilde Wittkampf graag dat dat wel mocht.”
Toen Wittkampf langskwam aan de Reguliersgracht, spraken de twee ongeveer een uur met elkaar. “Hij zat te luisteren en maakte steeds notities, terwijl hij me bleef aankijken.
Misschien schreef hij in steno of zoiets. Het verhaal dat hij ervan maakte klopt als geheel, maar hij deed veel persoonlijke toevoegingen die niet kloppen, er staan wat onwaarheden in.
Misschien dat zijn notities niet helemaal overkwamen.”
Een voorbeeld van een toevoeging: het slot van het interview. Dat luidt: “Vrij veel mensen vroegen na het lezen (van een boekje waar de stoel in stond, SV) waar ze zo’n stoel konden kopen. Ik heb er in die paar dagen een stuk of tien verkocht. Aan een beeldhouwer, aan een boekhandelaar. Aan een dame die vertelde dat ze twee schoolgaande jongens had.
Aan een verpleegster, die zei dat ze zo’n klein kamertje bewoonde, en die plankjes onder haar bed kon schuiven als ze geen bezoek had. En aan een zekere meneer Bakker.” Links: “Dat is allemaal compleet verzonnen, zo ging het helemaal niet. Willem maakte het verhaal aardiger dan het was, om het leuker te maken voor de lezer.” Gemakkelijk leest de kunstenaar nog enkele passages voor, die Willem uit zijn duim heeft gezogen. “Het was een echte verteller.”
“De volgorde van het verhaal klopt wel, het geeft ook een goed beeld van mijn leven in die tijd. De verzonnen stukjes vind ik ook niet vervelend. Alleen dat hij mij liet zeggen dat ik in de oorlog niet politiek bewust was tijdens verzetsactiviteiten, daar baal ik van. Dat was natuurlijk wel zo. Enkele dingen die ik vertelde en zelf heel leuk vond, heeft hij in het verhaal bovendien achterwege gelaten, maar dat is niet erg.”
Na een uur drukte Wittkampf zijn sigaret uit, pakte zijn kladblok en zei: “Bedankt, je hoort van me,” een verbaasde Links achterlatend. De tweede zaterdag daarop stond het stuk ineens in de krant. Links: “Toen heb ik hem opgebeld, en gezegd dat ik het stuk graag nog even van tevoren had gelezen. Maar dat vond Willem onzin, hij vond niet dat hij mijn
goedkeuring nodig had. Hem te pakken krijgen was niet moeilijk, ik belde hem gewoon op de krant.
Op het interview kreeg ik veel leuke reacties, ik heb ook nog heel veel van mijn stoelen verkocht na de publicatie. Voor mij was het goede reclame, de telefoon stond niet stil.
Nadien heb ik Wittkampf nooit meer gesproken.
Ik kende de man natuurlijk een beetje, maar ik denk niet dat de gemiddelde lezer wist wie Wittkampf was. Het bleef ook altijd gewoon ‘door Willem’. Dat was een begrip, dat stond bij zijn stukken. Er zijn zoveel mensen die stukken publiceren onder een pseudoniem.
Hij was dus vooral bekend bij medewerkers van de krant. En veel mensen kenden hem vanwege zijn bezoeken aan De Kring (kunstenaarssociëteit, SV). Daar ben ik ook wel eens geweest, maar niet vaak. Er werd veel gedronken en gefeest. Verder had Wittkampf weinig mensen in zijn vriendenkring.”
Over de interviewmethode van Wittkampf: “Hij liet mij gewoon mijn levensverhaal vertellen, van het begin af aan. Een beetje zoals nu bij het televisieprogramma Raymann is laat: ‘Wie is je vader, wie is je moeder?’ Dan begon ik te vertellen, en vroeg hij af en toe: ‘En toen? Hoe ging het verder?’ ‘De oorlog was voorbij. En toen?’ Zo is het verhaal ook tot stand gekomen: in de volgorde waarin ik het heb verteld.
Ik denk dat andere mensen van de redactie hem vaak tips gaven van mensen die hij kon interviewen, mensen die voor hem interessant waren. Want het zijn altijd speciale types.
Misschien interviewde hij ook wel eens kennissen van zichzelf. Maar hij liet in het stuk dus ook duidelijk zijn eigen ideeën naar voren komen.”
Bijlage 2: Interview met Bob Steinmetz, oud-adjunct Het Parool, gehouden op 20 maart 2008 te Amsterdam.
“Wat ik dacht toen ik Willem voor het eerst ontmoette? Dat is voor het verhaal niet zo relevant. In die tijd, vlak na de oorlog, doken uit alle hoeken en gaten mensen die in de illegaliteit hadden gewerkt bij de krant op. Dan dacht je als iemand zich voorstelde: ‘Willem?
’t Zal wel een zak zijn.’
Ik weet nog dat het een hele nerveuze jongen was. En hij praatte eigenaardig: een beetje slissend met een zangerig accent. Willem zat altijd vol met gekke verhalen. Op de krant vertelde hij voortdurend anekdotes van dingen die hij in de stad meemaakte. Dan sprak hij over de man van de automatiek op de Overtoom, dat hij die had gezegd dat hij garnalen moest gaan verkopen. Of hij imiteerde het steenkolen-Engels van jongens die bij het kwartier van de Canadezen in het Vondelpark rondhingen en die wilden doen of ze Canadees waren.
Hoe zijn interviewrubriek precies tot stand is gekomen, weet ik niet meer. Ik had tijdens het werk bij de krant veel contact met Willem, ik was chef opmaak in de tijd dat hij met zijn rubriek begon. We dachten toen na over hoe we zijn interviews het beste in de krant konden zetten. Ik kwam toen met het idee van twee grote aanhalingstekens bovenaan, en twee aan het einde van het stuk. Daartussen kwam dan de hele tekst van het interview. Willem leverde zijn getypte kopij altijd direct in bij mij.
Voordat Willem zijn interviewrubriek begon werkte hij als verslaggever, maar die tijd is oninteressant. Hij werkte toen als zoveel anderen als verslaggever bij de krant. Op een gegeven moment moet hij om een eigen rubriek gevraagd hebben.
Op de krant was Willem geen dagelijkse verschijning, we zagen hem eigenlijk weinig. Je zou denken dat hij zijn interviews thuis schreef, maar dat deed hij wel op de redactie. Wat
iedereen daarbij opvallend vond: hij had altijd een klein potloodje bij zich. Dat potloodje was altijd even lang, dat veranderde nooit! Als je met een potlood werkt dan moet dat toch steeds kleiner worden? Bij Willem was dat dus niet zo.
Willem maakte nooit een tikfout in zijn stukken. Dan leverde hij een groot getypt vel papier bij me in, en ging ik zoeken naar een klein foutje. Dan dacht ik: ik moet een typefout zien!
Want zulke verhalen en geen tikfouten maken, dat is impossible. Ik kan met tien vingers blind typen, maar tikfouten ben ik altijd blijven maken. Dat gebeurt iedereen, maar Willem typte zijn verhalen helemaal foutloos. Hoe hij dat voor elkaar kreeg, is mij een raadsel, want verder was Willem geen erg precieze jongen. Uiteindelijk had ik dan geen commentaar op zijn stukken.
Op de redactie liet iedereen hem altijd gewoon zijn gang gaan, ook al was het een bijzonder figuur. Hij was zichzelf. Een kettingroker ook, er zijn nauwelijks foto’s te vinden waarop hij geen sigaret in zijn mond heeft.
In de oorlog moet Willem een akelige tijd hebben gehad. Hij vertelde er nooit over. Het was een beetje een eenzaam figuur, wij dachten dat seks hem niet interesseerde. Of we dachten dat hij nooit vrouwen mee naar huis nam omdat hij vrij benepen, armoedig woonde. Waarom dat was, weet ik trouwens niet. Journalisten kregen in die tijd krenterige salarissen, hoewel je er prima van kon rondkomen.
Naast zijn werk wisten we eigenlijk niets van Willem. Hij kwam weinig tot nooit in
Scheltema (journalistencafé aan de Nieuwezijds Voorburgwal, SV), wat in die tijd toch onze tweede huiskamer was. We namen wel aan dat Willem een stevige drinker was.
Op een gegeven moment, toen hij al weg was bij de krant, werd hij ziek. Hij kwam in een ziekenhuis terecht. Toen belde een wederzijdse kennis, Theo Sibbe, mij op en zei: ‘Willem ligt in het ziekenhuis, maar er komt nooit iemand hem bezoeken.` Maar hij zou ook helemaal geen bezoek willen ontvangen. Toen heb ik maar een fruitmand gestuurd. Later hoorde ik dat hij daarvan ongelooflijk ontroerd was, dat hij de hele afdeling daarover vertelde en dan verhalen over de krant vertelde. Een week later kreeg ik een groot vel papier, met daarop in kapitalen ‘BOB BEDANKT’.
Van Willems afscheid bij de krant weet ik niets meer, volgens mij heeft hij geen
afscheidsfeestje gehad. Het moet een onzichtbaar einde zijn geweest. Ik weet ook niets meer van zijn begrafenis. Het kan best dat ik erbij aanwezig ben geweest, bij alle andere collega’s ging ik ook naar de begrafenis.
Of de verhalen in Willems interviews waar waren? Dat vroegen we ons toen ook af! Maar net als bij de verhalen van Boudewijn Büch geldt: ze zijn het aanhoren waard. Ik kan me niet voorstellen dat de geïnterviewden van Willem een monoloog hielden zoals hij die opschreef, terwijl hij zelf altijd beweerde dat dat wel zo was. Maar hoe controleer je dat? Brieven van geïnterviewden die klaagden dat hun verhaal verdraaid was, hebben we nauwelijks gehad.
Willem was ook een hele slimme man: hij wist zulke brieven te voorkomen door de geïnterviewden het verhaal vooraf te laten lezen. En hij zette de mensen altijd neer als interessante figuren, mensen zullen daarom blij zijn geweest dat ze op die manier in de krant kwamen.
Maar als de verhalen van Willem niet de waarheid waren, so what? Op de krant was genoeg twijfel aan het waarheidsgehalte van zijn verhalen, maar uiteindelijk kon het niemand wat schelen. En het publiek kon het ook niet schelen: dat las de interviews altijd met grote spanning. Ik weet nog dat we veel brieven ontvingen toen Willem met zijn rubriek stopte.
Toen hij in 1970 terugkwam van een jaar aan zijn boek werken, lummelde hij wat op de redactie rond als verslaggever. Hij wilde weer met zijn interviewrubriek beginnen, maar hoofdredacteur Sandberg wilde ‘de flauwekul van die columns van Willem niet meer’.
Ik kan me een gesprek tussen Willem en Sandberg herinneren waarin Sandberg suggereerde dat Willem maar beter weg kon gaan bij de krant. Hij zei: ‘Voor een toelage op grond van je illegaliteit kun je beter naar de Stichting 40-45 gaan, dan op de kas van Het Parool te blijven teren.’ Bij Het Parool was er de gouden regel, dat niemand zich ooit mocht beroepen op zijn illegaliteitsverleden, je mocht niet de held gaan uithangen. Dus toen Willem last kreeg van zijn verleden en daardoor niet meer functioneerde, weigerde Sandberg hem een vaste toelage te blijven geven. En het stichtingsbestuur weigerde hem een verzetspensioen. Van Norden, die met zijn gore vingers overal middenin zat, weigerde dat. Die man had altijd zeven petten tegelijk op: hij was directeur van de krant en tegelijk van de stichting Het Parool. Hij wilde geen geld uit de kas geven, alleen omdat Willem zo zielig was.
Veel mensen bij de krant, waaronder Leo Pam en ik, vonden dat krenterig: de stichting was schatrijk in die tijd. We waren diep, diep teleurgesteld. Maar Van Norden doorzag
waarschijnlijk Willems oorlogssyndroom niet. Het was een zenuwpees, een zwaar aangetaste persoonlijkheid. Oorlogstrauma’s zijn een sluipende zaak. Hij moet alles lang hebben
verdrongen, maar daaraan komt een keer een einde. Diep tragisch, we vonden het heel erg dat hij zo eindigde: hij verdween ineens in het niets.
Veel journalisten imiteerden Willems stukken, ook binnen Het Parool. Tot in Surinaamse kranten kwam je stukken tegen die waren afgekeken van Willems interviews.
In zijn bundel Notities over mensen geeft Willem trouwens drie pagina’s lang rechtvaardiging voor zijn stukken. Da’s verdacht, natuurlijk. Hij zegt dat alles wat hij geschreven heeft waar is, maar dat kan helemaal niet. Ik vroeg hem daar wel eens naar, en dan zei hij: ‘Ja, ik vroeg wel eens wat, maar alleen als iemand in zijn verhaal stokte.’
Willem werkte voor de televisietijd, daarom is hij in zijn tijd niet heel bekend geweest. Het Parool had een grote oplage, maar alleen rond Amsterdam! Mensen in Brabant zullen echt niet hebben geweten wie Willem Wittkampf was. Als Willem nu geleefd zou hebben, zou het een van de gekken zijn die ze altijd willen hebben in programma’s als Pauw & Witteman en De wereld draait door. Hij zou aanzienlijk meer bekendheid hebben gehad. Hij zou als geniale journalist veel aandacht op televisie hebben gehad, en meer boeken hebben kunnen verkopen. Hoewel: Willem was te bescheiden, en veel te nerveus voor televisie.”
Bijlage 3: Onderzoeksresultaten Willem (in excel)
Datum interview Titel/kop Pagina Aantal woorden*
5 januari 1957 De familie Groenier 11 3696
2 februari 1957
W. Vermaat:
Autobussenman 5 1554
9 maart 1957 W. Amesz; Bloemenman 19 1806
6 april 1957 "De Meneer" 21 2784
4 mei 1957 Fijn spelen! 19 2400
1 juni 1957 Brood in apen 19 1704
6 juli 1957 IJs 17 1536
3 augustus 1957 Linke soep! 13 1806
14 september
1957 Theo de Temmer 15 1980
19 oktober 1957 De specialist 15 2676
2 november 1957 De uitblinker 17 1494
7 december 1957 Jan, kijk 'em an! 13 2796
januari 1960 Geen Willem deze maand februari 1960 Geen Willem deze maand maart 1960 Geen Willem deze maand april 1960 Geen Willem deze maand
21 mei 1960 Loe Lap zelf 23 3660
4 juni 1960 Mooi boek schrijven! 23 2988
2 juli 1960 ,,Gevaarlijk leven'' 25 2340
13 augustus 1960 Partijgenoot 19 3576
3 september 1960 Ambt 21 1686
29 oktober 1960 Artiest 23 1554
5 november 1960 Jan Harts 23 3948
3 december 1960 Zelfstandige 19 1704
Vorm interview Rol interviewer
mengvorm: 1 keer VA, delen FQ Ik-vorm, bespreekt situatie in huis, andere mensen in de ruimte mengvorm: beschrijving, VA, delen FQ ik-vorm en veel beschrijving werk van geïnt., vragen stellen mengvorm: lead, groot deel FQ ik-vorm in lead en slot, verder op achtergrond
mengvorm: lead en slot, alles daartussen FQ
op achtergrond, in slot rechtstreeks uitleg aan lezer over het gesprek
mengvorm, literair verhaal vertelt het verhaal, persoonlijk, erg op voorgrond mengvorm: verhaal door int., af en toe quotes
geïnt. ik-vorm, vertelt groot deel verhaal zelf
verhaal Wittkampf, paar kleine quotes 1 geïnt. ik, spreekt naar lezer: "ik ging na, ik kan u dit vertellen…"
mengvorm, veel verteld: hij… ik, vertelt verhaal van geïnt. In eigen woorden
FQ afwezig, wordt af en toe bij voornaam aangesproken door geïnt.
FQ afwezig
FQ afwezig, wordt door geïnt. direct aangesproken
FQ afwezig
FQ Afwezig, geïnt. formuleert de vragen soms zelf
FQ Afwezig, aangesproken door geïnt.
FQ Afwezig
FQ Afwezig
FQ Afwezig
FQ Bijna afwezig, veel aangesproken door geïnt.
FQ Afwezig
FQ Afwezig
Rol geïnterviewde Stijlmiddelen
Man vertelt levensverhaal, vrouw valt af en toe bij "bij mekaar", geïnterviewde spreekt in dialogen met anderen Vertelt verhaal over zijn bedrijf
Vertelt verhaal over zijn bedrijf
vertelt verhaal over zijn baas veel dialogen in het FQ verhaal: hij zei, ik zei…
worden slechts af en toe gequote
niet erg op voorgrond, slechts af en toe aan het
woord "nou, kijk:"
slechts paar quotes "ijscomannen zijn feestelijke vluchtelingen van het leven": literair!
wordt vooral beschreven door int., zelf op achtergrond
vertelt het hele verhaal zelf in quotes spreektaal: mekaar, kijk, meneer, goeie sfeer…
vertelt hele verhaal in ik-vorm
vertelt hele verhaal in ik-vorm spreektaal, veel dialogen, adres weer genoemd...
vertelt hele verhaal in ik-vorm "je" (2e persoon) terwijl geïnt. het over zichzelf heeft
Vertelt over werk Spreektaal
Vertelt over geschreven boek Vertelt over werk
Vertelt over gebeurtenissen uit verleden Vertelt over werkervaringen
Vertelt over van alles
Willem steeds op pagina achterin de krant, niet in PS die bij de krant zit
Vertelt over werk Vertelt over werk
Opmerkingen Geïnterviewde Functie
lang verhaal! Ubbo Groenier Ex-boer in Canada
1e helft beschrijving, rest helemaal full quote Wim Vermaat Eigenaar reisbureau
bijna geheel FQ W. Amesz Bloemist
bijna geheel FQ Cor Bokkelkamp Ondernemer, oud-chauffeur
spreekt weer gelijk tot de lezer George Timperley e.a. Speelgoedtreinenmaker dhr. Ouwehand Eigenaar dierenpark
meer verhaal dan interview Ome Joop IJscoman
Wittkampf altijd op een pagina rechtsboven behalve in januari
'57 Gerrit Slagter Overwegwachter spoor
Theo Efting Eigenaar reisbureau Peter Szabo Oud-voetballer/Hongaar Dorus Vroling Uitvinder
Theo Huizenaar Bokser
Loe Lap Ondernemer/handelaar Carel Haemstee Schrijver
Willem Verkaik Pontbestuurder Dennie Huisman Politicus/handelaar J. Lolkema Portier Koloniaal Instituut
Geen onbekende Theo van Vliet Oude operazanger
Jan Harts Handelaar
L. H. Schöne Ondernemer/eigenaar fabriek Onderwerp
Emigratie/werk Werk
Werk
Werk/werkgever Speelgoedtreinen Dierentuin IJsverkopers Werk/leven Reizen, werk
Voetbal/situatie in Hongarije Werk/gemaakte producten Boksen
Werk
Geschreven boek/beetje de oorlog
Werk Werk/handel Werk/beetje oorlog Werk/ervaringen Werk
Werk
12 januari 1963 Dr. Johannes Boer PS 5 1932
9 februari 1963 Buitenwerk PS 5 2892
2 maart 1963 Gevaarlijk leven PS 5 2154
6 april 1963 Willem de Boer PS 5 3000
25 mei 1963 De Kleine Monasch PS 5 1956
1 juni 1963 Boris Lensky tachtig jaar PS 5 2016
13 juli 1963 Kinderen PS 4 2910
10 augustus 1963 Handenarbeid PS 4 2016
7 september 1963 De cel PS 5 1506
12 oktober 1963 Reis naar het begin PS 4 1998
2 november 1963 Recept voor succes PS 11 1890
7 december 1963 De profeet en zijn werkgever PS 6 2658
15 januari 1966 Kent u me nog Meester? PS 7 3468
12 februari 1966 De slagzinnenkampioen PS 5 2232
5 maart 1966 Van dat hele eerlijke zaken doen! PS 5 2826
9 april 1966 Talent voor kinderen PS 5 2922
7 mei 1966 Je moet het leren! PS 5 2334
4 juni 1966 De goudmijn van P. van Hoof PS 5 2586
2 juli 1966
Elk pianootje klinkt zoals het gestemd
is PS 5 2232
6 augustus 1966 De specialist PS 5 1848
17 september
1966 Eerlijke mensen zijn niet gek! PS 5 2952
1 oktober 1966 De koning van Nepal PS 5 3138
12 november 1966 Een verlegen zakenman PS 7 1662
3 december 1966 Pastoor PS 4 1578
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig, af en toe aangesproken door geïnt
FQ afwezig, wordt aangesproken door geint
FQ
afwezig, maar laat geïnt zelf vragen stellen en dialoog met int houden
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ Afwezig, soms aangesproken door geïnt.
FQ Afwezig
FQ Afwezig, soms aangesproken
FQ Afwezig
FQ Afwezig
FQ
Afwezig, komt terug in weergave comversatie geïnt. (mooi voorbeeld!!)
FQ Afwezig
FQ Afwezig, wordt altijd wel hier en daar aangesproken
FQ Afwezig, aangesproken
FQ Afwezig
FQ Afwezig
FQ Afwezig
geint. spreekt direct tegen int., reageert, int
blijft afwezig Johannes Boer Huisarts/musicus
Leen Visser Arbeider bij inpolderen
veel dialogen Simon Koster Duivenmelker
Willem de Boer Verhuizer geint. spreekt direct tegen int en tegen
'mamma' Jaques Monasch Ondernemer/directeur
Boris Lensky Musicus
Zelfde kenmerken als eerder blijven
terugkomen! Jan de Pater Pottenbakker
Peter Claassens Modelmaker
"De Bril" Verzetsstrijder Matta Mezach
Indische oorlogsstrijder Paranoessa
Tip de Bruin Musicus/journalist/kledingverkoper int aangesproken met voornaam Rein Mijdema Eigenaar hengelsportzaak
J. van den Berg 95-jarige oud-leraar Sybrand Matthijs van Eijk Winnaar 156 prijsvragen dhr. Nicolai Ziekenhuiskapper Mevr. C. Schaake-
Verkozen Organisator kinderkampen
Dhr. Muller Handelaar in bouwmaterialen
P. van Hoof Loodgieter
Weinig ontwikkeling/veranderingen in de
interviews H.P. Bos Slechtziende pianostemmer
Henk van Efferen Kapper van 'Surinamers' Marinus de Kok Uitvinder/constructeur
Dhr. Röge Eigenaar stomerij
vertelt hele verhaal in ik-vorm veel bijzinnen in 1 zin vertelt hele verhaal in ik-vorm
vertelt hele verhaal in ik-vorm spreektaal: ik sta voor me kinderen vertelt hele verhaal in ik-vorm spreektaal: tsjongejonge, kijk es...
vertelt hele verhaal in ik-vorm
vertelt in ik-vorm over gesprek met int vertelt over werk
gestelde vraag aan geint toegeschreven: "Waarom? Dat zit zo…"
vertelt over werk spreektaal: es, mekaar, da's me ouwe werk
vertelt over verzet tijdens oorlog
vertelt over oorlog verhaal begint met 'ik', gebeurt vaker vertelt levensverhaal
vertelt over vissen
vertelt over werk vertelt over prijsvragen vertelt over werk
vertelt over vakantiekampen
vertelt over werk en vroegere bezigheden spreektaal, wederom vertelt over werk
vertelt over werk en leven vertelt over werk
vertelt levensverhaal vertelt over werk vertelt over werk
vertelt over kerk, politiek, oorlog
Jean Baptiste Pourguié Straathandelaar/winkelier Onderwerp past in tijdsgeest: PvdA-stemmer,
vrijheid binnen godsdienst, controverse J. Slots Pastoor Muziek/beetje oorlog
Werk
Duiven melken Werk/verleden Werk
Werk/hele leven Werk/leven Werk/-ervaringen Oorlog/verzet Ervaringen oorlog Indië
Werk/verleden Werk/vissen (hobby)
Werk als leraar Slagzinnen Werk Werk Werk/leven W.C.-potten Werk/leven
Werk/beetje politiek Werk/ervaringen Werk/bekende klanten
Werkervaringen Kerk/politiek/oorlog
10 augustus 1968 Familiezaak PS 9 3072
14 september
1968 Een brutale dominee PS 7 2304
5 oktober 1968
Slimme vriendin van arme
honden PS 7 3648
2 november 1968 De fout van Bram! PS 7 3468
7 december 1968 Hij gilt nog! PS 5 3696
4 januari 1969 Het belang van de bazen PS 5 2604 8 februari 1969 de ambtenaar Eerenstein PS 5 3894
8 maart 1969 De stoel van Karel PS 5 2496
5 april 1969 Nen Roeterdink zelf! PS 5 1512
10 mei 1969 Koop es een hond PS 5 2568
14 juni 1969 Oma bromt PS 7 2016
5 juli 1969 De boom PS 5 1656
FQ Afwezig, nog steeds af en toe aangesproken door geint
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
FQ afwezig
vertelt over werk laat geint vragen formuleren: u bedoelt…
vertelt over werk en revolutie vertelt over werk
vertelt over oorlog vertelt over werk vertelt over oorlog vertelt over werk vertelt over werk vertelt over werk vertelt over werk vertelt over leven vertelt over werk
ander uiterlijk in krant:
grote aanhalingstekens A.J.J.J.M. van Hooff
Dierenparkdirecteur (Burgers Zoo)
Dierentuin/beetje oorlog
J. Ketelaar Dominee/revolutionair Geloof/werk
Eerste vrouw in de reeks!
mevr. W.H.A. Rottier-
Zegwaart Oprichter bond voor honden Honden
Voor het eerst een quote
uitgelicht/uitvergroot Frans Abrahams Politieman/verzetsman in oorlog Verzetswerk oorlog Voor het eerst een intro
bij het fq-interview Frans van Caem
Oud-strijder
vreemdelingenlegioen Oorlogservaringen G.J. Moria Arbeider/onderduiker in oorlog Oorlogservaringen dhr. Eerenstein Belastingambtenaar Werk/leven/oorlog
Karel Links Meubelontwerper Ontworpen stoel
mw. Nen Roeterdink Kleedster bij films Werk/leven
Johan Roukens Hondenfokker Werk/honden
mw. Nelissen Geen Leven/oorlog
dhr. M. Beijer Meubelmaker Werk
1957 1960
Reeks Aantal Reeks
januari 1-1-0-1 3 0-0-0-0-0
februari 1-0-1-1 3 0-0-0-0
maart 0-1-0-0-0 1 0-0-0-0
april 1-1-0-1 3 0-0-0-0-0
mei 1-1-0-1 3 0-0-1-1
juni 1-1-1-1-1 5 1-1-1-1
juli 1-0-1-1 3 1-1-0-1-1
augustus 1-1-1-1-1 5 0-1-0-1
september 0-1-1-1 3 1-1-0-1
oktober 0-0-1-1 2 0-0-0-0-1
november 1-1-1-1-1 5 1-1-1-1
december 1-1-0-1 3 1-0-0-1-0
Totaal per jaar 39
Aantal interviews per maand in Het Parool
1963 1966
Aantal Reeks Aantal Reeks
0 0-1-0-1 2 0-1-0-1
0 0-1-0-1 2 0-1-0-1
0 1-0-0-0-1 2 1-0-1-0
0 1-1-1-0 3 0-1-1-0-1
2 0-0-0-1 1 1-0-1-1
4 1-1-0-1-1 4 1-0-0-1
4 0-1-0-1 2 1-0-1-1-0
2 0-1-1-1-0 3 1-0-0-1
3 1-1-0-1 3 0-0-1-1
1 0-1-0-0 1 1-1-1-1-0
4 1-0-1-1-0 3 0-1-0-1
2 1-1-0-0 2 1-1-0-1-0
22 28
1968/1969
Aantal Reeks Aantal
2 1-0-0-1 2
2 0-1-0-1 2
2 0-1-0-1-0 2
3 1-1-0-1 3
3 0-1-1-0-1 3
2 0-1-1-0 2
3 1-1-0-1 3
2 0-1-1-0-1 3
2 0-1-1-0 2
4 1-0-1-1-0 3
2 1-0-1-0 2
3 1-0-1-0 2
30 29
Bijlage 4. Onderzoeksresultaten andere kranten (in excel)
4a. De Telegraaf
Datum interview Titel/kop Pagina
7 januari 1956 Wie en wat is Pierre Poujade? 7
3 maart 1956 Rotterdams clochards leiden een eigen leven 9 5 mei 1956 Mejuffrouw Kernkamp, een vrouw uit de praktijk 17
7 juli 1956 Wat gaat U doen met Uw vakantie? 7
1 september 1956 Janus van der Zande "Ik zal terugkomen" 17
3 november 1956 Madame 1957 - haar kleuren en make up 15
5 januari 1963 Gerard van der Wal herinnert zich Harmelen 9
2 maart 1963 ZWOEGEN om aan de top te blijven 11
4 mei 1963 Julien Schoenaerts diep teleurgesteld 23
6 juli 1963 "Hamburger zal er in gaan als koek" 7
7 september 1963 Sluipend vergift langs de weg 3
2 november 1963
"Laat die ontevreden arbeiders maar eens bij ons komen
werken" 13
7 september 1968 Tien jaar 'n vierling 9
2 november 1968 Een man apart 29
4 januari 1969 "Prijsjes ook gewild", ook in de toekomst vervangende uitslagen 27
1 maart 1969 "Ook ik heb recht op een kind" 23
3 mei 1969
Per dag 3 á 5.000 boeken naar de leden van de Ned.
Lezerskring 21
5 juli 1969 Hij heeft genoeg aan het vrije veld 17
Aantal woorden* Vorm interview 745 Mengvorm 1415 Mengvorm 785 Mengvorm 2400 Mengvorm 505 Mengvorm 610 Mengvorm 1680 Mengvorm 2095 Mengvorm 1160 Mengvorm 580 Mengvorm 1060 Mengvorm 1410
Mengvorm, grote delen FQ
1225
Mengvorm, grote delen FQ
1830 FQ, op inleiding na 890 Mengvorm
990 Mengvorm 1355 Mengvorm 1450 Mengvorm
*Schatting: aantal regels x 5
Rol interviewer Rol geïnterviewde Op voorgrond: spreekt in ik-vorm, veel eigen wrd
Af en toe directe quote, verder geparafraseerd
achtergrond, meer een verhaal dan interview worden direct gequote Beschrijven geint en omgeving, quoten geint wordt direct gequote parafraseren en quoten geint geparafraseerd en gequote Beschrijven geint en omgeving, geen ik-vorm spreken over sport
Wij-vorm vertelt over werk
achtergrond, af en toe 'ik' vertelt over treinramp op de voorgrond, impressies wielerwedstrijd vertelt over werk op de voorgrond: vertelt over afspraak met geint
maken vertelt over werk
voorgrond: ik, dialoog vertelt over restaurant
voorgrond: ik, dialoog informeert lezer over gevaren uitlaatgassen achtergrond, af en toe 'ik' vertelt over boerderij
aanwezig, maar geen 'ik' vertelt over vierling
ik' in inleiding, daarna afwezig vertelt over oorlog op achtergrond, informeert lezer vertelt over toto
op voorgrond: vertelt het verhaal van geint achtergrond, af en toe qoutes
Op achtergrond vertellen over boekenclub
duidelijk aanwezig in gesprek vertelt over jacht, beetje op achtergrond Stijlmiddelen
spreektaal in quotes: "zaterdag moeste we werreke. Maar astie eenmaal begint"
bijna helemaal parafrase, af en toe direct quote
Opmerkingen Geïnterviewde Functie Populair uiterlijk interview: intro,
tussenkoppen, foto's met bijschrift Pierre Poujade Frans politicus meer verhaal dan interview, maar leek
meest op interview in deze krant Enkele zwervers Zwerver Lijkt erg op hoe we het nu kennen mw. W.G. Kernkamp
Directrice middelbare school
overzicht van wat enkele bekende
nederlanders op vakantie gaan doen "een aantal bn-ers" bekendheid Janus van der Zande Maranthonloper
veel direct quote Fernand Aubry Kapper/visagist
Veel stukken quote, gemengd met 'hij' door
int (parafrase) Gerard van der Wal Slachtoffer treinramp
Peter Post Wielrenner
Julien Schoenaerts Acteur
F. Schalen Directeur wegrestaurant
dr. Roelof Vos Dokter
Lead is FQ, gebeurt vaker, grote delen FQ,
tussendoor info int. mw. Annetje Veerman Boerin
tussenkoppen, quotes uitgelicht mw. Jannie Lautenbach Moeder van vierling Rijk de Gooijer komiek/acteur Jan Muilenburg Toto-directeur Bea W.
Ongehuwde moeder van 40
tusssenkoppen, delen fq
Jaap Giltay en Jan
Goosens Eigenaar boekenclub
Engel van Honschooten Jachtopziener
Interviewer Onderwerp
Aantal int.'s in hele krant Van onze correspondent
Persoonlijke ontw.,
politiek 1
Van onze speciale verslaggever Zwerversbestaan 1
Haya van Someren Werk/leven 1
Van onze speciale
verslaggevers Vakantiebestemming 1
Rinus de Deugd Sport 1
nb Mode 2
Gerth van Zanten Meegemaakte ramp 2
Gerth van Zanten Wielrennen 5
Henk ten Berge Nederlands toneel 4
Bart van Veen Wegrestaurant 5
Bart van Veen Verkeer 4
Gerth van Zanten Werk/leven 4
Constance van der Valk Geboren vierling 5
Henk van der Meyden Werk/leven/oorlog 5
Anton Witkamp Sporttoto 4
Geen naam bij stuk Leven/kind 5
Dolf Koning Boekenbedrijf 6
Martin Deelen Werk/leven 6
4b. Het Vrije Volk
Datum interview Titel/kop Pagina
7 januari 1956 Geen interview in deze editie van de krant 3 maart 1956
André Schaller houdt Van Gogh-monument veilig onder de
doek 4 bijlage
5 mei 1956 Geen interview in deze editie van de krant
7 juli 1956 Achthonderd brieven voor Marie Antoinette Cerlini 2 bijlage 1 september 1956 Esther Swart-Hudig. Sierlijkheid uit trekijzers 2 bijlage 10 november
1956** Hagenaar Vén Woet: prins der Italiaanse gitaristen 1 bijlage 5 januari 1963 Geen interview in deze editie van de krant
2 maart 1963 Bij Gerrits 'molenaar uit het midden des lands' 1 bijlage 4 mei 1963 Ans en Bets Haring: 'Wij waren de modepoppen van Hoorn' 3 bijlage
6 juli 1963 Tajiri verbouwt zijn kasteel 5 bijlage
7 september 1963 Ephraim Kishon: plezier van een volk dat dóet 5 2 november 1963 Het ziekenhuis noemde haar: 'De mevrouw met de knietjes' 4 7 september 1968 'Minister Polak laat onbehagen voortwoekeren' 3 2 november 1968 Sonia Gaskell: Russisch ballet is vastgelopen in een traditie 19
4 januari 1969 Alexander Orlow, sigarettenmagnaat 15
1 maart 1969 Thomas Rap, uitgever van de Exclusieve Zelfkant 21 3 mei 1969 Antoon Verberkt kan door eigen vinding weer spreken 6 5 juli 1969 Martin Mooy verzamelt de poëzie van 30 jaar geleden 14
** Eerste zaterdagkrant van november '56 niet beschikbaar
Aantal
woorden* Vorm interview Rol interviewer
1200 Mengvorm
Voorgrond; beschrijven, parafraseren
648 Mengvorm
Meer achtergrond, beetje beschrijving
744 Mengvorm Achtergrond
828 Mengvorm Veel beschrijving
1184 Mengvorm; deels V-A Beschrijver, vragensteller 996 Mengvorm
Achtergrond, korte beschr. Wat ze ziet
1260 Mengvorm; delen FQ Achtergrond
1212 Mengvorm Achtergrond; wel veel beschrijving 624 Mengvorm; grote delen FQ Bijna afwezig
528 Mengvorm; grote delen FQ Achtergrond, legt nieuwsfeit uit
852 FQ Afwezig
2358 FQ, op lange introductie na Beschrijft geïnt, in intro
972 V-A Vragensteller, beschrijver
750 Mengvorm Beschrijft situatie, parafraseert
906 Mengvorm Beschrijver, geen directe vragen
* Schatting: aantal regels x 6
Rol geïnterviewde Stijlmiddelen
Achtergrond, 1(!) directe quote
Voorgrond: haar verhaal, deels geparafraseerd Voorgrond: haar verhaal, deels geparafraseerd Af en toe aan woord
Veel aan woord Ruimte om te vertellen Veel aan woord Veel aan woord Doet haar verhaal Veel aan woord Vertelt over ballet
Vertelt over ondernemerschap Vertelt over werk, leven Vertelt over uitvinding Vertelt over werk
Opmerkingen Geïnterviewde Functie
Int. Steeds aan woord, laat zien
hoeveel verstand van kunst André Schaller Kunstenaar Gelijkwaardig interview, niet
heel bekend persoon Marie Antoinette Cerlini Directrice reisbureau Niet heel diepgaand, wel
redelijk persoonlijk Esther Swart-Hudig Edelsmid Verhaal groot deel door int.
Verteld Peter van Houten Gitarist in Milaan
Jan van Vliet Molenaar/weersvoorspeller Geen bekende geint. Ane en Bets Haring Modeverkoopsters
Shinkichi Tajiri Kunstenaar Ephraim Kishon Israëlisch schrijver FQ door geïnt. slechts
onderbroken door korte opmerkingen int.
Thea van Zwol-van
Straaten Huismoeder
Nieuwsinterview, politiek
onderwerp G.A.A.M. Boot Kamerlid KVP
Op inleiding na FQ Sonia Gaskell Directrice Nationaal Ballet Grote aanhalingstekens begin
en eind, als Willem! Alexander Orlow
Commissaris sigarettenfabriek
Interviewer Onderwerp
Aantal int.'s in hele krant
0
R.P. Roegholt Kunst 2
0
Jo Manassen Reizen naar Italië 2
Gerda Brautigam Werk 2
Kees Diemer Werk/leven in Italië 1
0
K. Polak Voorspellingen weer 1
Marike Mode/werk 3
Hans van Straten Werk/leven in kasteel 3
Van onze verslaggevers Werk/leven 4
Van een onzer
verslaggeefsters Mislukte operatie in ziekenhuis 1
Gerard v.d. Sandt Van Mesdag-asiel 3
Leo Jacobs Russisch ballet 4
Dick Schaap
Ondernemerschap/persoonlijke
visie 5
Ischa Meijer Leven/werk 3
Paul Bijl Uitvinding 4
Aad Wagenaar Werk/literatuur/poëzie 3
4c. Algemeen Handelsblad
Datum interview Titel/kop Pagina
7 januari 1956 Geen interview in deze editie van de krant 3 maart 1956 Geen interview in deze editie van de krant 5 mei 1956 Geen interview in deze editie van de krant 7 juli 1956 Geen interview in deze editie van de krant 1 september 1956 Geen interview in deze editie van de krant 3 november 1956 Geen interview in deze editie van de krant
5 januari 1963
Gerrit Kouwenaar: poëzie maken is het meest hopeloze van
alles 7 (bijlage)
2 maart 1963 Huisman krijgt zijn schouwburg vol 4 (Supplement) 4 mei 1963 Geen interview in deze editie van de krant
6 juli 1963 Het studentenoproer bij Sarrasani 3 (bijlage) 7 september 1963 Jaap van de Merwe gaat door met ballonnetjes prikken 7 (bijlage)
2 november 1963 Geen interview in deze editie van de krant
Persoonlijke vragen Thomas Rap Uitgever
Ook andere familieleden aan
het woord in gesprek Toon Verberkt Uitvinder spraakmachine
Martin Mooy Boekverkoper
7 september 1968 Strijd over Musil is geëindigd
21 (wel in bijlage) 2 november 1968 Geen interview in deze editie van de krant
4 januari 1969 Het idool is koel 15 (in bijlage)
1 maart 1969 Günter Kunert: Ik ben een socialistisch auteur 20
3 mei 1969 Doorbraak naar de vierde wereld 17 en 19
5 juli 1969 Iedereen kan 't zich indenken: vrijen met 'n geblinddoekt meisje 14 en 17
Aantal
woorden* Vorm interview Rol interviewer
1834 Helemaal V-A Vragensteller; weinig kritisch 1512 Mengvorm
Voorgrond; beschrijft situatie en geint.
1855 Mengvorm, groot deel FQ Achtergrond
511 Mengvorm Achtergrond
1617 V-A Vragensteller
1344 Mengvorm, deel dialoog Voorgrond; ik-vorm
2184 Mengvorm, deel V-A Duidelijk aanwezig; ik-vorm
4886 V-A Vragensteller
2817 V-A Maakt opmerkingen en stelt vragen
*Schatting: aantal regels x 7 of 9, afh. van layout
Rol geïnterviewde Stijlmiddelen
Vetellen over poëzie literair verhaal Totaal op de achtergrond literair verhaal Vertelt verhaal over reis
Vertelt over voorstelling
Vertelt over werk Robert Musil
Beantwoorder vragen
Spreekt over leven en werk Diepgaande uitleg over onderwerp verteller over schrijven en intieme dingen
Opmerkingen
Weinig kritisch; int. Wil vooral laten zien hoeveel hij van poëzie weet Prententieus; minachting voor 'het volk', lange inleiding
Ineens geen int. Meer; veel lange, literaire stukken, weinig vaste rubrieken Bijna hele verhaal geint in ik-vorm
kort interview
Int's steeds informatief, hoog-literair, weinig persoonlijk Zeer persoonlijk; veel omschrijving, kritisch
Persoonlijk verhaal, steeds buitenlandse grote namen!!
Zeer lang; moet van bandrecorder komen
Krant heeft 't zelf steeds over 'gesprek' ipv interview, hier mooie voorbeelden van hele persoonlijke vragen!
Geïnterviewde Functie Interviewer
Gerrit Kouwenaar Dichter Piet Calis
Maurice Huisman
Directeur schouwburg
Brussel W. Boswinkel
Hans Stosch Sarrasani Circusdirecteur J. van Doveren
Jaap van de Merwe Cabaretier R.T.
Adolf Frisé Redacteur uitgeverij Ludwig Kunz Rudolf Noerejev Russische balletdanser Trix Betlem Günter Kunert Oost-Duitse schrijver/dichter Derk Salomons drs. B.J. Udink
Minister van Ontwikkelingshulp
A.S.Spoor (hoofdred.) en S.van der Zee
Jerzy Kosinski Poolse schrijver Mischa de Vreede
Onderwerp
Aantal int.'s in hele krant
0 0 0 0 0 0 Poëzie, mededichters, werk 1
De schouwburg 1
0 Studentenoproer bij circus 1
Cabaret 1
0 Het werk van Musil
(schrijver) 4
0 Leven/werk geïnterviewde 3 Leven/schrijven in de DDR 3
Ontwikkelingshulp 3
Werk/drijfveren schrijver 3
4d. Trouw
Datum interview Titel/kop
7 januari 1956 Geen interview in deze editie van de krant 3 maart 1956 Vlieger Van Meel zette Nederland op stelten
5 mei 1956 Een vrouw met veertig katten. Liefhebberij die handenvol geld kost 7 juli 1956 Geen interview in deze editie van de krant
1 september 1956 Geen interview in deze editie van de krant
3 november 1956 Bedrijfsgemeenschap thans bijzonder actueel. Visie van CNV-voorzitter 5 januari 1963 Burgemeester Van Hall optimistisch voor 1963
2 maart 1963 Twee vrouwen gedreven tot toegewijde zorg voor het debiele kind 4 mei 1963
ir. C.N. van Dis: straks nestor van de Kamer. S.G.P.-politicus spreekt altijd duidelijke taal
6 juli 1963 "Avro-t.v.-plan maakt NTS overbodig"
7 september 1963 Geen interview in deze editie van de krant 2 november 1963 George Noordhof: 'Nooit gewichtig doen…' 7 september 1968 We zijn hier een beetje met elkaar verloofd
2 november 1968 Leen 't Hart 25 jaar beiaardier
4 januari 1969 Gerti Bierenbroodspot: dan kopen ze maar niks…
1 maart 1969 Deze samenleving heeft biecht hard nodig'
3 mei 1969 Eén christelijke partij: ideaal om geleidelijk naar toe te groeien'
5 juli 1969 Verkeersleiders na stipte week: Actie niet om het geld maar om de veiligheid
Pagina
Aantal
woorden* Vorm interview
4 1086 Mengvorm
9 1614 Mengvorm
15 1440 Mengvorm
2 568 Mengvorm
2 942 Mengvorm
5 984 Mengvorm
3 732 Mengvorm
15 750 Mengvorm
13 978 Mengvorm
17 936 Mengvorm; hele delen FQ
15 1356 Mengvorm
13 1608 Mengvorm
19 702 Mengvorm; bijna FQ
3 1170 V-A
Rol interviewer Rol geïnterviewde
Vertelt groot deel zelf Af en toe direct aan woord Veel aan woord, ik-vorm soms Vertelt in directe quotes
Leidt in en parafraseert verder slechts Geeft visie op ontwikkelingen Parafraseert informatie geint Informatieleverancier
Beschrijving geïnt., gelijkwaardig Ruim aan woord direct gequote Parafraseert gehele gesprek
Gesproken, maar nergens direct aan woord
Achtergrond, parafrase Veel aan woord Achtergrond, geen directe vragen in
tekst Veel aan woord
Beschrijvingen, ik-vorm, gelijkwaardig Veel aan woord
Beschrijver Alle ruimte voor verhaal
Beschrijft, af en toe vraag Veel aan woord
Beschrijver, af en toe vraag Alle ruimte voor verhaal Achtergrond; indirect interview Veel aan woord
Kritische ondervrager Veel ruimte voor antwoord
Opmerkingen Geïnterviewde
Onderwerp lijkt op verhalen van Willem Marinus van Meel
Excentriek figuur, vrij persoonlijk verhaal Henriëtte Posthuma
Kruiperig, geïnt alle ruimte om verhaal te doen M. Ruppert
Geen direct int, weergave speech Van Hall
Ook niet zulke bekende mensen
Zusters Tak en Van de Wetering
Kruiperig, alleen indirecte quotes C.N. van Dis
Weergave toespraak, bijna letterlijk lijkt het: veel FQ, verder parafrase, weinig kritisch Mr. Hoekstra
Redelijk persoonlijk verhaal, wel over werk George Noordhof
Ds. F.J. Bil
Persoonlijk verhaal Leen 't Hart
Persoonlijk verhaal Gerti Bierenbroodspot
Persoonlijk verhaal Alje Klamer
Weergave interviews in andere media mr. B.W. Biesheuvel
Kritische vragen Ton Kool
Functie Interviewer
Vliegenier Van een onzer verslaggevers
Kattenhoudster Van een onzer verslaggevers
Voorzitter vakbond CNV Van een onzer redacteuren Burgemeester Amsterdam Van een onzer verslaggevers Verzorgsters gehandicapte
kinderen Van een verslaggeefster
Kamerlid S.G.P. Van onze parlementsredactie Voorzitter AVRO
Van onze radio- en t.v.- redactie
Televisiemaker Onbekend (geen naam)
Gereformeerde predikant A.J. Klei
Beiaardier R.N. Degens
Kunstenares H.O. Visser
Dominee Hans Wierenga
Fractieleider KVP Onbekend (geen naam) Luchtverkeersleider Schiphol Van een onzer verslaggevers
Onderwerp
Aantal int.'s in hele krant
0 Vliegverleden van geïnt. 1
Kattenliefhebberij 1
0 0 Ontwikkelingen in
bedrijfsleven 1
Nieuwjaarstoespraak 1
Werk in tehuis 1
Politiek 2
Plannen AVRO 2
0
Televisiewerk 3
Samenwerking kerken 3
Werkbeleving 1
Werk/leven 4
Werk/leven 4
Politiek 5
Acties om salaris personeel 3
4e. De Volkskrant
Datum interview Titel/kop
7 januari 1956 "Mijn man vocht voor zijn leven"
3 maart 1956 Fritz Walter: voetballer, trainer en manager (I) 5 mei 1956 Geen interview in deze editie van de krant
7 juli 1956 Moeder De Bruijne zag vergeefs naar zoonlief uit 1 september 1956 Marga Klompé: Gewone man moet weerbaar zijn
3 november 1956 Lagere school in gevaar door te lage beloning van de onderwijzer 5 januari 1963 Tekort bouwgrond probleem nr één voor Amsterdam
2 maart 1963 Jack Cotton, keizer van onroerend goed
4 mei 1963 Dr. G. Veldkamp, minister van verbazingwekkende produktiviteit 6 juli 1963 Balans van vier clubleiders
7 september 1963
Radio-man Leo Nelissen weer aan de slag, maar: "De radio moet een ander gezicht krijgen"
2 november 1963 Senator Victor Leemans: "Ik ben heel toevallig op de bel gestoten"
7 september 1968 Gerard Cox: "Ze zien mij nog steeds als die jongen van de pil"
2 november 1968 Biochemie kan wapen zijn tegen zwakzinnigheid 4 januari 1969 Academie voor geleide improvisatie
1 maart 1969 Herman Krebbers, viool: Ik wil niet dat stempel van virtuoos dragen 3 mei 1969 "Mensen zijn niet meer zo stom als 30 jaar terug"
5 juli 1969 Overpeinzingen van Malando, onze muzikale ambassadeur in den vreemde
Pagina Aantal woorden* Vorm interview
7 684 Mengvorm
13 1374 Mengvorm, delen fq
17 408 Mengvorm
3 876 Mengvorm
13 1080 Mengvorm
15 312 Mengvorm/nieuwsinterview 21,29 2568 Vraag-antwoord
7 1194 Mengvorm
23 1368 FQ