ROOM 13 ALS
DEMOCRATISCHE
PEDAGOGISCHE PRAKTIJK
MARIKE HOEKSTRA – AHK
UNIVERSITY OF CHESTER
ROOM 13
international
• Caol, Fort William, Scotland
• Internationaal netwerk lokale studio’s
• Kinderen alle niveaus
betrokken bij besluitvorming
• Kinderen autonoom als makers
• (Gibb, 2012
R13
HARECLIVE
• Locale praktiijk: Harecliff Primary – Bristol
• Ontstaansgeschiedenis
• Relatie met de school
• Hoe functioneert R13 Hareclive?
• Spike Island
PRAKTIJK VAN ROOM 13
HARECLIVE
Management
Wederkerigheid Kunstenaars
Community
3
UITGANGSPUNTE N
DEMOCRATISCHE PEDAGOGIEK
• Emancipatie van de lerende; opheffen ongelijkheid kind en volwassene
• Kritiek op de macht van de school als machtsinstituut;
opheffen ongelijkheid individu en instituut
• Inclusie; opheffen van de ongelijkheid tussen
individuen onderling
WERKEN MET KUNSTENAARS
EN DEMOCRATISCHE PEDAGOGIEK
• Ervaringsgericht leren
• Hedendaagse kunstpraktijk veelvormig en kritisch
• Nemen van risico en mislukken
• Hybriditeit en onzekerheid en
de derde pedagogische ruimte
DERDE PEDAGOGISCHE RUIMTE; THIRDSPACE
Richard Long : “It was a taste of another life” (Room 13 Hareclive, 2009)
• Positie in de marges
• Democratie als ‘lived experience’
• Kunstwerelden (Wilson, 2008)
• Lived space (Soja, 1999)
• Radicale openheid (hooks, 1989)
• Transitionele ruimte (Sagan, 2008)
PEDAGOGISCHE RUIMTE IN R13 HARECLIVE
• Muur
• Ronde tafel
• Bewaren werkstukken
• Beschikbaarheid materialen
• Vrij gebruik ruimte
• Transparant
• Los van school
CONCLUSIE
A pupils’ republic
A community of artists
Tussenruimte, third space, kritische pedagogische plek
Conclus
ie
REFERENTIES
• Adams, J., & Owens, A. (2015). Creativity and democracy in education. London, United Kingdom: Routledge.
• Dewey, J. (1916). Democracy and education. New York, NY: The Macmillan Company.
• Gibb, C. (2012). Room 13: The movement and international network. International Journal of Art & Design Education, 31(3), 237-244.
• hooks, b. (1989). Choosing the margin as a space of radical openness. Framework: The Journal of Cinema and Media, (36), 15-23.
• Room 13 Hareclive (2009). 'One Day in the Life of....' A project by Shani Ali and Paul Bradley. Bristol, United Kingdom: Spike Island Publications.
• Sagan, O. (2008). Playgrounds, studios and hiding places: emotional exchange in creative learning spaces. Art, Design & Communication in Higher Education, 6(3), 173- 186.
• Soja, E. (1999). Thirdspace: Expanding the Scope of the Geographical Imagination. In D. Massey, Allen, J. &
Sarre, P. (Eds.), Human Geography Today (pp. 260-278). Cambridge, United Kingdom: Blackwell.
• Wilson, B. (2008). Research at the margins of schooling: Biographical inquiry and third-site pedagogy.
International Journal of Education through Art, 4(2), 19- 130.