• No results found

Protestantse Gemeente Sint-Catharijne Brielle

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Protestantse Gemeente Sint-Catharijne Brielle"

Copied!
20
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

KerkBlad

40e jaargang I nummer 3 I april 2020

Protestantse Gemeente Sint-Catharijne Brielle

I Vreemde weken I Bloemen uit de kerk I Winterwerk I Ontdekking van vergeten verhalen I

I Weggeefactie NBG voor kinderen I Brielle in oorlogstijd I Vastenmaaltijd I

(2)

M Meditatie ds. Janneke Herweijer

Gods goedheid houdt ons staande … (psalm 107)

Opeens is alles anders. Wat kort geleden nog een geheimzinnig virus was op grote afstand is nu het meest besproken onderwerp:

het corona virus. ‘Het is onder ons en dat blijft voorlopig zo’, om minister-president Mark Rutte te citeren. En natuurlijk stelt dat ons voor velerlei vragen. De praktische vragen, maar ook de geloofs- vragen. Het virus heeft ons overvallen als een dief in de nacht en we kunnen de impact ervan nog nauwelijks overzien. De gevolgen voor ons dagelijks leven zijn groot en bijna iedereen doet zijn uiterste best om de crisis te bezweren door elkaar te helpen en om te zien naar elkaar.

Als predikant probeer ik mensen nu telefonisch bij te staan. Een enke- ling vraagt me: “Is dit nu Gods wil? Is dit een plaag?” “Nee, ik geloof niet dat dit de wil van God is.” Dit past niet in het beeld dat ik van God heb. Een plaag is het misschien wel. In die zin dat we er allemaal flink door getroffen zijn en het ons leven op zijn kop heeft gezet. En dan ook helemaal ... Niets wat kortgeleden nog vanzelfsprekend was, is dat nu nog. Werk, school, inkomen, verjaardagen, feestjes, kerkdien- sten, bij elkaar op bezoek gaan, en ga zo maar door.

Voor alles zoeken we naar een nieuwe modus. Ook voor de kerkdien- sten, en we hopen die gevonden te hebben in de korte uitzendingen via internet. Hoewel de cyclus van het kerkelijk jaar wat op de achter- grond is geraakt.

We vieren straks de Stille Week en daarna het Paasfeest. Vaak zingen we met Pasen dat bekende lied U zij de glorie, opgestane Heer, U zij de victorie, U zij alle eer’. Dit jaar klinkt dat misschien te uitbundig, maar

‘Midden in de dood zijn wij toch in het leven’, dicht Muus Jacobse in lied 566 uit het Nieuwe Liedboek.

Hoewel het soms zoeken is naar de goede woorden onder de gegeven omstandigheden, is Pasen het feest dat de kern van ons geloof raakt.

God die dwars door de diepte van lijden en dood heen een nieuw begin kan maken. Zoals er dwars door het lijden van Zijn zoon Jezus heen, een nieuw begin kwam. Na de stilte van Zijn kruisdood en van het graf. Na de verwarring van de vrouwen en de mannen die op Paasmorgen het graf leeg vonden.

De leerlingen leefden met hun teleurstelling en hun wanhoop. De vrouwen kwamen nietsvermoedend bij het graf om hun meester de laatste eer te bewijzen. En vonden het graf leeg. Het had hun wanhoop nog groter en dieper kunnen maken. Maar … er ontstond op paas- morgen een nieuw begin van leven. De vrouwen en mannen zagen, en hoorden nieuwe woorden spreken: ‘Vreest niet, Hij is hier niet, wat zoeken jullie de levende bij de doden?’ Ze konden hun ogen niet geloven. Ze trokken hun conclusies vanuit wat ze gehoord hadden en gezien, én uit wat ze zich herinnerden wat Jezus hen geleerd had.

Met Pasen vieren we dat God, dwars door onze geschondenheid heen, nieuw leven kan maken. Een feest, dat - juist nu - van betekenis kan zijn.

Niemand weet hoe het nu verder gaat. Hoeveel tijd ons nog te wach- ten staat waarin we geleefd zullen worden door het Coronavirus. Met angst in ons hart. En een hart vol zorg. En niemand weet hoe het zal zijn als straks de storm is gaan liggen of het water van de vloed

gezakt is. Niemand weet wanneer en hoe wij de draad van het leven weer op zullen pakken. Wanneer we weer naar ons werk kunnen en de kinderen weer naar school zullen gaan.

Wat we vieren met Pasen, is dat pijn en lijden, de geschondenheid van het leven, niet het laatste woord hebben, omdat God ons draagt. Om met de woorden van die oude Psalm te spreken: ‘Gods goedheid houdt ons staande.’ God houdt ons staande, wanneer wij in de nacht ten onder dreigen te gaan. Omdat boven op zorgen, die er vaak al zijn, er nieuwe zorgen bijgekomen zijn.

Er is hoop. Gefundeerde hoop. Gods liefde bleek sterker dan de dood.

Brak door aarde en steen heen. En in het licht van de nieuwe morgen heeft de nieuwe Adam, Christus, zich opgericht.

Sta op!-Hij gaat voor ons uit, De schoot van het graf ontkomen.

De morgen is vol nieuw geluid,- Werp af uw boze dromen.

(Ad den Besten)

(foto Joost de Koning)

(3)

NL uit het nieuwe Liedboek Zingen en bidden in huis en kerk

Lied 216

Dit is een morgen als ooit de eerste, zingende vogels geven hem door ...

Een lied dat mij aanspreekt waarbij de eerste morgen verwijst naar Genesis 1 vers 3 tot en met 5 over de eerste scheppingsdag. Het lied vertelt over de vruchtbaarheid van Zijn schepping en het licht dat opkomt in de tuin van Eden, Genesis 2 vers 8, zoals Onze Vader het heeft bedoeld.

De oorspronkelijke tekst is van Eleanor Far- jeon (1881-1965) die bekend werd als schrijf- ster van kinderboeken. Zij heeft de tekst in 1931 voor een liedbundel geschreven op een Keltische volksmelodie die Bunessan wordt genoemd, wat verwijst naar een plaatsje op het Schotse eiland Mull. De melodie was daarvoor al bekend met de tekst van het Schotse Gaelic Kerstlied ‘Child in the manger’

(Kind in de kribbe) en wordt nog gezongen in Britse kerken. Het werd echter in mijn jeugd wereldberoemd door Cat Stevens als

‘Morning has broken’. Het lied is door Andries Govaart, voormalig pastoor uit het Bisdom

Utrecht, vertaald en in het nieuwe liedboek opgenomen.

Als ik ’s morgens om 6 uur vanaf mijn huis naar de bushalte loop om naar het werk te gaan, ontwaakt rond deze tijd van het jaar de natuur en beginnen de vogels te zingen.

De melodie van lied 216 speelt dan door mijn gedachte en bij iedere voetstap van mij die klinkt in de stilte komt de zon op in mijn hart. Elke dag is een nieuw begin en ook al zijn er zorgen, pijn en verdriet we mogen iedere dag weer opnieuw beginnen, opnieuw proberen het goede te doen, te troosten, ver-

Het is donderdag 12 maart tegen zessen als ik in de keuken de avondmaaltijd aan het bereiden ben. De telefoon gaat, een betrokken gemeentelid en tevens goede kennis belt met een vraag: ‘Samenkom- sten van meer dan 100 personen zijn per direct verboden, wat gaan jullie zondag doen?’

Dit was duidelijk de overval techniek; ik kwam net van mijn werk en wist nog van niets. Dat veranderde snel.

Toch eerst maar eten. Daarna bellen met de scriba, met de onontkoom- bare conclusie ‘Zondag kan de dienst niet doorgaan, de twee zondagen daarna ook niet.’

Vervolgens begin ik een e-mail te tikken om alle betrokkenen te informeren. Dat zijn er nogal wat. Ondertussen gaat mijn telefoon onophoudelijk. Ik zet hem maar stil, ik moet me concentreren op mijn e-mail en mag niemand vergeten ... ‘Wordt het dan nooit eens rustig met die kerk? Tja Rienk, dan moet je maar geen voorzitter worden.

Bovendien geen zelfbeklag: ten opzichte van alle gezondheidszorgen is dit klein leed, zo corrigeer ik mijzelf.’

Wanneer ik dit schrijf, is dit exact twee weken geleden. Het lijkt wel een eeuwigheid, zoveel is er gebeurd en zo radicaal is ons comforta- bele en zekere wereldje veranderd.

De dagen daarop blijft het niet bij het afgelasten van drie erediensten.

Vergaderen kan niet meer en moet per telefoon. Pastoraat aan huis kan niet meer, dominees en ouderlingen moeten in plaats daarvan mensen gaan bellen en e-mailen.

Het mooie idee om kerkomroep diensten te gaan houden, strandt in eerste instantie, door een iets te grootschalige opzet. Jammer, maar het is mooi om te zien dat we als kerkgemeenschap niet opgeven en kijken wat er nog wel kan. Die kerkomroepdiensten komen er, al is het iets eenvoudiger qua opzet. Ook vanuit de diaconale en pastorale raad wordt een hulplijn opgesteld waar hulpvragers en hulpgevers gekop- peld kunnen worden. Dit zijn mooie en hoopgevende initiatieven.

Deze week werd ‘tot 6 april’ ineens ‘tot 1 juni’. We zijn er dus nog lang niet. Maar we hoeven het niet alleen te doen. Samen en met Hem zijn we sterk. We mogen ons verenigd weten als gemeente van Jezus Christus. We reiken elkaar in gedachte de hand en bidden samen om zijn kracht en bemoediging. We bidden om troost voor de zieken en nabestaanden van deze afschuwelijke epidemie. Door zijn liefde waar te maken, kunnen we het verschil maken voor elkaar en voor die ander.

Ik wens u de komende tijd veel sterkte en Gods zegen toe.

Rienk Koopmans

Vreemde weken

geven en genieten.

De Engelse tekst ‘Gods recreation of the new day’ geeft de kern van het lied aan.

Elke dag is een nieuwe schepping van de allereerste dag waar je dankbaar voor mag zijn, net zo goed als er een moment is om voor elke dag te danken.

Het wordt lente en je ziet dat de natuur weer opleeft. Het geeft hoop voor de toe- komst. De natuur is een geschenk van God, zo beleef ik dat voor mijzelf. De merels zingen hun lied en herinneren mij daar iedere morgen aan.

Cees Osseweijer

(4)

Roosendaal

Oktober 1914, aan het begin van de Eerste Wereldoorlog vluchten grote groepen Belgen de grens over naar het neutrale Nederland. Een ooggetuige schrijft: ‘Wat er van terecht moet komen, ik weet het niet! Duizenden, ik lieg niet, duizenden, vluchtelingen van Antwerpen en omgeving komen met treinen, wagens en te voet Roosendaal binnen. Rijk en arm, alles vlucht naar Nederland. Alle groote gebouwen, niet voor het leger in gebruik, zitten vol met deze ongelukkige menschen, die allen liefdevol door geheel Roosendaal worden geholpen.’

In dagblad De Tijd van 7 oktober lezen we:

‘Telkens rollen daar lange treinen binnen vol met vluchtelingen. Zoodra de portieren open- gaan wordt het heele station overstroomd met menschen, die ... ja zelfs niet weten waarheen thans. Het is een chaos en nauwelijks is men klaar met een beetje orde te brengen onder de

uitwijkelingen of een nieuwe trein schokt aan, de portieren gaan open en als door een lawine is weer het heele station vol. Ja, de Nederlandse bevolking, en die van de grensprovincies in het bijzonder, stelt zich gastvrij op tegenover de gevluchte zuiderburen.

Westerbork

Hoe anders, als vijfendertig jaar later als joodse Duitsers naar ons land uitwijken. ‘Zevenduizend zijn er vorig jaar toegelaten’, zegt de minister. ‘Meer kunnen er niet bij.’ Maar in maart besluit de rege- ring toch nog een vluchtelingenkamp in te richten. In het Drentse Westerbork. Nee, niet voor rekening van ons volk, maar voor die van de joodse Nederlanders. Het Comité voor Bijzonder Joodse Belangen mag de kosten, 1.250.000 gulden, in termijnen afbetalen. Ja inder- daad, datzelfde kamp wordt in de oorlog gebruikt als doorgangskamp voor joden op weg naar Auschwitz. En na de oorlog worden eerst NSB’ers in het kamp geïnterneerd en vervolgens worden er gerepatri- eerde KNIL-militairen en hun Molukse gezinnen gehuisvest. Maar dat terzijde.

That’s how it goes

Wij kunnen ons verbazen, hoofd schudden en wenkbrauwen fronsen als we terugkijken naar hoe Nederland zich (niet) inspande om vluch- telingen op te vangen. Zullen de generaties na ons ook zo kijken naar ons en Europa en haar vluchtelingen van deze twintiger jaren? Zullen zij ook grimlachen om een regering die weigert haar kinderen terug te halen uit vluchtelingenkampen, omdat het IS-kinderen zijn? Dezelfde gezagdragers die speciale vliegtuigen de lucht insturen om expats uit een corona-gebied of vakantiegangers in een luxehotel met corona- besmetting op te halen of een drugscrimineel in een erbarmelijke (?) Thaise gevangenis. ‘Ja maar, dit gaat over mensen die geen kant op kunnen. Ze hebben dan wel een (luxe) bed, bad en brood maar kunnen geen kant op.’ Klopt, en die IS-vrouwen en kinderen hebben dan wel

geen bed, bad of brood maar kunnen zich wel vrij in het vluchtelingenkamp bewegen.That’s how it goes, everybody knows, zong Leonard Cohen. De dobbelstenen zijn bewerkt, iedereen liegt met de vingers gekruist, de oorlog is voorbij en de ‘good guys’ verloren, de armen blijven arm en de rijken blijven rijk. We weten het en zingen toch mee met het refrein: ‘That’s how it goes, everybody knows.’

Rispa

De Bijbel bewaart de stemmen van mensen die we moeten horen. Van mensen die niet meezingen met zo’n refrein. Zoals de stem van Rispa. Een onopvallende stem waar je mak- kelijk overheen leest. Gelukkig maar dat Alain Verheij in zijn boek God en Ik haar uitgebreid belicht: ‘Rispa is een bijvrouw van koning Saul. Saul sterft op het slagveld en Isboset, zoon van Saul en stiefzoon van Rispa wordt koning. Maar het koningshuis staat op barsten. Er is een rivaal, David.

Midden in de burgeroorlog die uitbreekt beschuldigt koning Isbo- set zijn eigen legeraanvoerder Abner van overspel met Rispa. Dat riekt naar een machtsgreep, want Rispa is nog altijd een koninklijke weduwe. Aan Rispa wordt niets gevraagd. Abner reageert beledigd en ontkent alles. De ruzie tussen beiden loopt zo uit de hand dat opper- bevelhebber Abner uiteindelijk overloopt naar het vijandelijke kamp van David. Bij wijze van diplomatiek geschenk neemt hij de zus van Isboset mee voor David. Daarmee wedt Abner op het goede paard want niet veel later wordt David koning over heel Israël.

Als jaren later koning David stabiel aan de macht is, krijgt hij een verzoek van de Gibeonieten, een bevolkingsgroep onder zijn gezag.

Tussen de Gibeonieten en de dode koning Saul bestond een oude bloedvete en nu ruiken de Gibeonieten hun kans. Ze vragen David of ze hun wraaklust mogen stillen door zeven van Sauls nakomelingen op te hangen. Dat mag. Zo raakte Rispa niet alleen haar echtgenoot en haar positie als bijvrouw van de koning kwijt , maar ook nog haar twee zonen die ze met Saul had gekregen. Koning David levert hen achteloos uit aan de Gibeonieten, die in het voorjaar de twee zonen en vijf stiefzonen van Rispa op een berg ophangen.

Rispa, hulpeloos personage op de achtergrond, kwetsbare weduwe om wie een ruzie ontstaat, rouwende moeder en nabestaande van een zinloze politieke executie. Rispa komt in verzet.

Ze spreidt een kleed en blijft van de lente tot de herfst op die plek slapen, vlak naast de lijken van haar zeven zonen. Ze slaapt in de open lucht en vecht met een stok tegen wilde dieren en aasgieren die de lijken willen pikken. Rispa, Dwaze Moeder avant la lettre. Als David ter ore komt waar Rispa mee bezig is, komt hij tot inkeer en laat hij de dode lichamen alsnog eervol begraven.

Onze wereld schreeuwt om mensen als Rispa - die met koppige moed in actie durven komen.

Op de vlucht

K Kerkkronkels

Theun Klein

Illustratie Willem van Genk

(5)

In de week voorafgaand aan zondag 15 maart werd besloten om per direct de diensten in de Sint-Catharijnekerk te stoppen vanwege het coronavirus. De bloemen werden afbesteld.

Op 22 maart zou er een kerkdienst worden uitgezonden via Kerkomroep met een beperkt aantal aanwezigen: de predikant, een ouder- ling en diaken, organist en enkele mensen die met muziek de dienst konden verrijken. Door de strenge maatregelen ging het niet door. Op deze zondag waren er wel de gebruikelijke kanselbloemen besteld en die werden ook

bezorgd. Zoals het er nu naar uitziet zullen er de komende weken via de Kerkomroep dien- sten worden uitgezonden. De diakenen beslo- ten dat het bezorgen van de kansel bloemen maar gewoon door moet gaan om met elkaar te blijven meeleven. Willem Chr. Meyboom bezorgt de komende weken de bloemen zolang hij ze bij Ambiance kan ophalen. Hij geeft ze bij de deur af. We denken vooral aan mensen die nu niet naar de wekelijkse dagbesteding kunnen en hun mantelzorgers die daardoor zwaarder belast zijn.

Op maandag 30 maart is er bij alle bewo- ners van het Gasthuis een attentie bezorgd van de Protestantse Gemeente Brielle. In deze moeilijke en spannende tijd, waarin de bewoners tijdelijk geen bezoek mogen ontvangen, wordt er toch aan ze gedacht.

Onder andere met hulp van de Wereldwin- kel konden alle bewoners worden verrast.

De waardering daarvoor was groot.

Bloemen uit de kerk

Oproep

Nu het coronavirus om zich heen grijpt en er vrijwel dagelijks nieuwe maatregelen worden afgekondigd, worden vooral ouderen in hun bewegingsvrijheid beperkt. Veel gemeentele- den zijn aan huis gekluisterd en afhankelijk van familie of buren voor de dagelijkse bood- schappen. Maar ook deze hulp kan van het ene op het andere moment wegvallen.

Vanuit de Diaconale en Pastorale raad is het idee geboren om in deze crisis voor deze gemeenteleden praktisch van betekenis te zijn. Hebt u hulp nodig voor de noodzakelijke boodschappen, het ophalen van medicijnen, een dringend klusje, neem dan contact op.

Uiteraard kan dit niet zonder de nodige helpende handen. Denkt u praktische hulp te kunnen bieden, en heeft u geen ziekte- verschijnselen, neem dan contact op met Ronald van de Vliet (06-15003883, e-mail:

ronaldvandevliet@boerderijopaarde.nl) of ds. Janneke Herweijer (06-47410756, e-mail:

jannekeherweijer@hotmail.com).

Toelichting bij de collecten

De komende zondagen zijn er geen kerk- diensten waarin we bij u met de collectezak langskomen. De diaconie wil echter wel graag de beoogde diaconale doelen voor de komende periode financieel ondersteunen, omdat we dit een belangrijk element van de eredienst vinden. We zullen dat doen door een bedrag ter grootte van een gemiddelde collecteopbrengst over te maken naar het beoogde doel. Wij hopen, wanneer we u eind april per post om de jaarlijkse Vrijwillige Diaconale Bijdrage vragen, dat u daar in uw toezegging rekening mee wilt houden.

Als u één van de beoogde collectedoelen in het bijzonder wil steunen, vragen we u een storting te doen op de bankrekening van de diaconie: NL32 RABO 0365 4804 44 ten

name van Diaconie Protestantse Gemeente, onder vermelding van het collectedoel.

Werelddiaconaat Straatmeisjes Ghana

Tijdens de dienst van Pasen is de collecte bestemd voor nieuwe kansen voor straatmeis- jes in Ghana. De bevolking in het noorden van Ghana is grotendeels afhankelijk van de landbouw. Er is veel armoede. Daarom vertrekken veel mensen naar de grote stad, in de hoop op een beter leven. Helaas belandt een deel van hen op straat, onder wie jonge meisjes. Kerk in Actie spoort en vangt deze meisjes op, samen met een lokale organisa- tie. De meisjes krijgen psychologische hulp, medische zorg en een korte vaktraining om in hun onderhoud te kunnen voorzien. Ook wordt gewerkt aan preventie door voorlich-

ting te geven in het gebied waar de meisjes vandaan komen. Meer informatie:

www.kerkinactie.nl/straatmeisjesghana Noodhulp Nigeria

Op 5 mei vieren we dat we 75 jaar geleden werden bevrijd. Dit is waardevol, want vrij- heid is niet vanzelfsprekend. Zo lijden men- sen in Noord-Nigeria zwaar onder de terreur van Boko Haram. Onder hen kinderen, die soms de meest verschrikkelijke gruweldaden hebben gezien. Kerk in Actie heeft samen met een lokale organisatie een programma voor traumaverwerking opgezet. Zo’n honderd kinderen per jaar krijgen intensieve begelei- ding. Ze leren te praten over hun ervaringen en krijgen hulp om hun leven voort te zetten ondanks hun trauma. Ook worden vrijwil- ligers getraind om in hun eigen gemeenschap te werken aan traumaverwerking. We staan op zondag 3 mei stil bij onze vrijheid en collecteren ook voor onze naasten in Nigeria.

Meer informatie: www.kerkinactie.nl/

bevrijding en www.kerkinactie.nl/nigeria Werelddiaconaat voor

straatkinderen in Oeganda

In de Oegandese hoofdstad Kampala leven duizenden kinderen op straat. Ze worden hier door volwassenen neergezet om te bedelen.

Ze gaan niet naar school, worden uitgebuit en mishandeld. Kerk in Actie werkt samen met drie organisaties die dit probleem aan- pakken. Zij vangen straatkinderen op, probe- ren hen te herenigen met hun familie, zorgen dat ze weer naar school gaan en werken aan preventie in het gebied waar veel van deze kinderen vandaan komen.

Wij willen straatkinderen graag een nieuwe kans geven en bestemmen de collecte van 24 mei hiervoor. Meer informatie:

www.kerkinactie.nl/straatkinderenoeganda

Heerlijke traktatie

D van de Diaconie

(6)
(7)

KM van de Kerkrentmeesters

Jaarrekening 2019

Het opstellen van de jaarrekening, elk jaar weer een enorme klus voor onze penning- meester, is afgerond. Het overzicht en de boeken worden nu eerst door de kascontro- lecommissie nagekeken. Vervolgens wordt de jaarrekening in het meinummer van het kerk- blad gepubliceerd om u in de gelegenheid te stellen hierop te reageren. Daarna is de ker- kenraad aan zet om de jaarrekening definitief vast te stellen en door te sturen naar de CCBB (Classicale Commissie voor Behandeling van Beheerszaken) die een eindoordeel velt.

Coronacrisis

Ook wij ontkomen niet aan de financiële ge- volgen van deze crisis. We missen niet alleen de wekelijkse collectes en opbrengst van de rommelmarkt. Ook derven we huurinkomsten van de Matthäus Passion, cd-opnames van een koor die niet doorgaan, Koningsdag- en opbrengsten van evenementen als de 1-april- viering en rondleidingen van toeristen.

We hopen maar dat we straks, als deze crisis achter de rug is, een flinke inhaalslag kunnen maken. We beseffen natuurlijk dat financi- ele gevolgen niet te vergelijken zijn met het menselijk leed van de coronacrisis.

Verlichting

Door een gulle gift van de Vrienden van de Catharijnekerk konden de lampjes in de kroonluchters worden vervangen door zuinige LED-lampjes. En passant, werd ook de nood- en orkestverlichting vervangen door LED-armaturen. Hartelijk dank Vrienden en chapeau voor onze technici-vrijwilligers die deze klus weer klaarden.

Sjoel

Ook in de Sjoel is er de afgelopen maanden het een en ander aangepast aan het gebruik voor en door de kerk. Zo werden de ach- tergevel onkruidvrij gemaakt en dakgoten gereinigd.

In de foyer werd een vaste bank met opberg- ruimte aangebracht, zodat kleine groepen zoals de Jeugdkerk, Crea-Doe en Repaircafé daar een fijne ontmoetings- en werkplek hebben.

In de zaal werd, om het geluid te verbeteren, een tapijt gelegd. Ook werd daar het beamer- scherm van de PCOB, dat in het Zalencen- trum hing, door onze technische vrijwilligers opgehangen. Die ook meteen de lampjes in de kroonluchter vervingen. Eveneens werd er uit het Zalencentrum divers serviesgoed en glaswerk en niet te vergeten de plateaus waarop stoelen gestapeld kunnen worden, overgebracht. Die waren iets te klein, maar werden gratis door firma De Bruyn op maat gemaakt.

De vrijwilligers van het Repaircafé tenslotte herstelden deurklinken en stoelpootdoppen, waarvoor hartelijk dank.

Wat er nog te doen staat is achterstallig onderhoud, zoals timmer- en schilderwerk en het eventueel aanleggen van een ringleiding.

Dat laatste wordt nu onderzocht.

Archief

Het archief van de kerk werd van het Zalen- centrum voor een deel overgebracht naar de zolder van het Coppelstockgebouw en voor een deel naar de consistorie van de kerk. De

consistorie werd ook de werkplek voor Evert Langendoen, die elke week de paperassen van ambtsdragers en vrijwilligers die werkzaam zijn of zijn geweest, ordent en overbrengt in het archief om onze recente geschiedenis toegankelijk te houden.

Ook deze week bijvoorbeeld kwam er weer een dikke enveloppe van een oud kerkrent- meester binnen. Dus de vraag aan iedereen die met de zeeën van tijd die we nu ineens hebben en aan het opruimen slaat: vergader- stukken, notulen, verslagen van kerkelijk werk, kunt u elke woensdag tussen tien en twaalf kwijt in de consistorie van de kerk.

Zalencentrum

Vorige maand waren we druk bezig met het opruimen van de inventaris van het Zalen- centrum. Dat is nu klaar. Inmiddels is de voorlopige koopakte getekend en verwachten we in de loop van mei het gebouw aan de nieuwe eigenaars over te dragen.

Wat we bijeen brachten

In het eerste kwartaal ontvingen we in de collectezak voor

de eredienst 1.681 euro

(in 2019: 2.687 euro)

het onderhoud 889 euro

(in 2019: 1.882 euro) Ook kregen we een anonieme gift van zesentwintig euro, waarvoor hartelijk dank.

(8)

Winterwerk

Een goed verhaal

In onze gesprekgroep Een goed verhaal - zijn we afgelopen winter een aantal avon- den met elkaar in gesprek gegaan over wat ons bezighoudt. We hebben geluisterd naar prachtige muziek maar ook kwam Rebible,

het boek van Inez van Oord op tafel. Ik heb het boek gelezen en vond vooral het verhaal van Noach en de zondvloed erg aanspreken voor deze tijd.

Bij Noach gaat het over de slechtheid in de wereld. Je kunt het verhaal gemakkelijk naar

deze tijd halen, want hoeveel mensen staat het water niet aan de lippen? Het corona- virus, armoede, honger, onrust, corruptie, dat speelt nu allemaal nog steeds. En dan is er de figuur Noach, die een ark bouwt. En hij redt het! Een beeldend verhaald en voor ons zo herkenbaar. Noach laat zien dat er hoop is, een opening naar de toekomst. Dit verhaal krijgt een eigen kleur. Noach een troostvol verhaal, een geboorteverhaal, je kunt het ook een wake-upcall noemen. De boodschap is:

‘Je mag na tegenspoed, na een ramp, na een oervloed, altijd opnieuw beginnen met God onze trooster en helper.’

Tine Wolters In gesprek

Op 4 maart ging Willem Chr. Meyboom voor de laatste keer in gesprek. Deze keer met ds. Kees van der Heiden ook over imperfectie.

Leerhuis

Het leerhuis ging het afgelopen seizoen over bijbelse namen en getallen. Namen en getal- len hebben in de bijbel een betekenis. In de Coronacrisis

De coronapandemie beheerst momenteel ons doen en denken. We proberen hier als kerk- gemeenschap zo goed als mogelijk mee om te gaan. Op creatieve wijze proberen we invul- ling te geven aan pastoraat, diaconaat en het vieren van diensten. Dit gaat met vallen en opstaan, zo gingen kerkomroep-diensten eerst wel door, maar later weer niet en nu toch weer wel. Jammer natuurlijk, maar de crea- tiviteit en energie die we hierbij bespeuren, stemt ons dankbaar.

In maart was er om bovengenoemde reden ook geen kerkenraadsvergadering. Als alter- natief vergaderde het moderamen die avond telefonisch, voor enkele leden was dit de eerste keer. Wellicht even wennen, maar wel noodzakelijk in deze situatie.

Beleidsplan en profielschets

De afgelopen maanden is door een commissie hard gewerkt aan het afronden van het be- leidsplan, onder andere door toevoeging van een financiële paragraaf. Inmiddels heeft het beleidsplan zijn finale conceptvorm bereikt.

Nadat het door de kerkenraad ‘voorlopig vastgesteld’ is, kan het breder worden gedeeld met de gemeente via een nog te plannen gemeenteberaad. Wanneer dit plaats kan vinden, is nog onduidelijk. We hopen dat nog voor de zomer te kunnen doen.

Een kleine commissie onder leiding van Willem Delwel is inmiddels begonnen met het opstellen van de profielschets. Naast het beleidsplan en een meerjarenbegroting is deze profielschets een voorwaarde voor het starten van het beroepingswerk.

Ambtsdragers en besluitvorming Mevrouw Jacqueline Groenewegen is als gevolg van buitengewone drukte op haar werk tijdelijk teruggetreden uit de kerkenraad.

Haar taken in het netwerk in de wijk worden tijdelijk waargenomen door mevrouw Joke van der Lugt.

Aan het eind van dit seizoen ontstaan door het aftreden van ambtsdragers in de kerken- raad zes vacatures. In het vorige kerkblad werd de gemeente daarom uitgenodigd om

bij de kerkenraad aanbevelingen in te dienen van personen die naar haar mening voor een ambt in aanmerking komen. Er zijn, naar aanleiding van deze oproep, bij de kerken- raad geen aanbevelingen binnengekomen. De kerkenraad gaat nu verder op zoek naar kan- didaten voor de vervulling van de aanstaande vacatures.

Aangezien in de komende tijd samenkomsten niet meer mogelijk zijn, heeft het moderamen aan de kerkenraad mandaat gevraagd en ge- kregen om in de komende periode (tot 1 juni) de noodzakelijke besluiten te kunnen nemen.

www.catharijnekerk.nl

Afgelopen weken hebben ons geleerd dat omstandigheden, besluitvorming, planning en berichtgeving van de ene op de andere dag achterhaald kunnen zijn. Met dit kerkblad proberen we u zo goed en actueel mogelijk te informeren, maar houdt u voor de meest ac- tuele informatie ook de website in de gaten:

www.catharijnekerk.nl.

Het moderamen

KR uit de Kerkenraad

(9)

Om te lezen

In het boek Rebible, Ontdekking van vergeten verhalen (2018) gaat de auteur Inez van Oord met haar broer Jos van Oord in gesprek over de bijbel. Inez van Oord is uitgever, journalist en initiatiefnemer van het tijdschrift Hap- pinez. Het boek heeft zij geschreven na haar afscheid van Happinez.

Jos van Oord heeft theologie gestudeerd en was tot voor kort predikant in de Protestantse Gemeente Baarn. Hij is bekend als presentator van het tv-programma Met hart en ziel.

Het boek is een verslag van talloze gesprek- ken tussen Inez en Jos en wat zij in deze periode ontdekt hebben. Jos als een predikant met liefde voor de bijbelverhalen en Inez als een vrouw met grote nieuwsgierigheid naar de bijbelverhalen die zij als kind heeft meegekregen. De theologische kennis van Jos in combinatie met de kennis van Inez met de meest uiteenlopende spirituele stromingen maken het tot een interessant en boeiend boek. De journalistieke achtergrond van Inez en misschien ook wel de broer-zus relatie hebben hier vast aan bijgedragen.

Een aantal bijbelverhalen wordt uitgelicht, afgewisseld met verhalen en citaten uit

andere tradities. Het boek is geïllustreerd met veel tot de verbeelding sprekende illustraties en met prachtige foto’s van de reis naar de Sinaï die Inez en Jos samen hebben onder- nomen. In de gesprekken heb ik eerlijkheid ervaren en geen schroom om elkaar kritisch te bevragen. Er is geen sprake van gelijk of

ongelijk, maar van onderzoek naar elkaars gedachten en ervaringen.

Het boek is goed leesbaar en nodigt de lezer uit om de bijbelverhalen opnieuw te lezen.

Het gaat om opnieuw de bijbel lezen, niet om een nieuwe bijbel! Inez stelt tot slot: ‘De tekst verandert niet, nooit meer, maar wel ons be- grip ervan, dat wordt nieuw in elke generatie.’

Het lezen vraagt dan ook een open en nieuwsgierige blik. Het kan ongemakkelijk zijn als de voor jou vertrouwde bijbelverhalen zo kritisch bevraagd worden.

Elders in dit kerkblad geeft Tine Wolters een reactie op één van de verhalen uit Rebible.

De gespreksavond voor de midden-generatie had op 23 maart jl. een avond gepland met de eerste hoofdstukken van dit boek op het programma. Deze avond is in verband met het coronavirus uitgesteld tot een later tijd- stip. In deze onwerkelijke situatie van thuis werken en binnen blijven is lezen misschien een mooie manier om de dagen verder in te vullen. Erover in gesprek gaan hoeft niet te wachten tot we elkaar weer mogen zien op een gespreksavond. Gelukkig geeft de huidige techniek allerlei mogelijkheden om elkaar te spreken én te zien.

Rianne Fortuin-Mosterd

Rebible, ontdekking van vergeten verhalen

eerste bijeenkomst bedachten we met elkaar de namen die in de bijbel gebruikt worden voor God. De Joden spreken de Godsnaam niet uit en hebben daarvoor allemaal andere aanduidingen gevonden. We bedachten er met elkaar wel vijftien. De namen die in de

bijbel voorkomen hebben een betekenis. Je naam is je identiteit. Dat wordt niet altijd zo beleefd. Bijvoorbeeld Jona - duif van vrede.

Hij bracht niet veel vrede in Ninevé.

We kennen ook naamsveranderingen. Abram, dit betekent afscheid van de wereld van goden. Zijn nieuwe naam wordt Abraham, vader van vele volken.

Jakob, hielenlichter, een profetisch geluid voor ‘de eerste zijn’. Zijn nieuwe naam wordt Israël, strijder met God.

Getallen: ook in de bijbel wordt geteld.

Mensen, dieren, voedsel. Met getallen willen de bijbelschrijvers iets vertellen. We spraken over de wonderbare visvangst. 153 vissen werden er gevangen. Denkt u dat ze al die vissen hebben geteld op het strand? We leer- den dat er 153 soorten vissen bestaan. 153 staat dus voor alles, veelomvattend. Het getal 40 staat voor bezinning, beproeving, een hele generatie. De veertigdagentijd, een tijd van bezinning zoals Jezus zich veertig dagen terugtrok in de woestijn. Een hele generatie van het volk Israël trok veertig jaren door de woestijn. Er is nog veel meer over te vertel-

len maar dit is een korte weergave. Het was interessant en leerzaam!

Trudy Morgenstern Samen naar het museum

Op 18 april zou het tweede museumbezoek plaatsvinden dat vanuit het winterwerk geor- ganiseerd werd. Helaas kan dat niet doorgaan wegens het coronavirus. Het bezoek aan de Lakenhal in Leiden is voorlopig verplaatst naar 10 oktober. Bij het aanbod van het win- terwerk voor seizoen 2020-2021 kunt u deze activiteit zeker tegenkomen.

Hobby&Talentendag

De werkgroep Hobby en Talentendag is op zoek naar nieuwe enthousiaste mensen om het stokje over te nemen. Wij hebben deze dag vijf maal met plezier georganiseerd en we hebben enorm genoten van alle deelnemers en bezoekers. Voor ons wordt het nu teveel.

Wie neemt het stokje over? Als je belangstel- ling hebt en informatie wilt, mail of bel me.

Namens de werkgroep, Els Geldof info@chiropodiegeldof (0181-417871)

(10)

D bij de Diensten

In plaats van u, in een opwekkend stukje, enthousiast te maken voor de zangdienst op 17 mei met de Credo Singers uit Rotterdam, moet ik u vertellen dat die zangdienst niet doorgaat! Waarschijnlijk had u dit zelf ook al begrepen. Koren kunnen in elk geval tot 1 juni, niet repeteren. De zangcommissie was al begonnen met de voorbereiding maar he- laas zullen we dat tot later moeten bewaren.

Ook de PCOB-middagen van 21 april en 19

mei gaan niet door. Via de Nieuwsbrief van de PCOB proberen we u zoveel mogelijk op de hoogte te houden. Op dit ogenblik weten we ook nog niet of het reisje op 16 juni door kan gaan.

Het is voor iedereen momenteel een heel spannende tijd. En we kunnen alleen maar hopen en bidden dat we met zijn allen goed en gezond door deze tijd heen mogen komen!

Maty van der Kooij

Leesrooster

onder voorbehoud

19 april Exodus 15: 22 - 16: 27 26 april Exodus 16: 28 - 17: 7 3 mei Exodus 17: 8 - 16 10 mei Exodus 19 17 mei Exodus 20: 1 - 21 21 mei Exodus 20: 22 - 24 24 mei Exodus 23: 1 - 17 31 mei Exodus 24

Elke keer dat ik niet naar de kerk kan, stop ik het collectegeld in een spaarpot. Als er dan weer een dag komt dat we weer naar de kerk mogen, neem ik het gespaarde geld mee naar de kerk en stop het alsnog in de collectezakken. Het is voor iedereen een moeilijke tijd, zo ook voor de kerk. Ik hoop dat ieder op zijn of haar manier een weg vindt om de kerk te ondersteunen.

Riet van der Stoep

Behalve ds. Harry Doornbos was ook koster Ina van Veen en organist Marco ’t Hart in de kerk tijdens de eerste ‘dienst’ zonder gemeen- teleden. De volgende uitzendingen worden vooraf opgenomen om te voorkomen dat deze door overbelasting van www.kerkomroep.nl niet te beluisteren zijn op zondagmorgen.

Geen zangdienst en PCOB

Om bij stil te staan

De Ierse monnik Richard Hendrick schreef op 13 maart 2020 een bijzondere tekst, die we graag aan iedereen doorgeven.

Vergrendeling Ja, er is angst.

Ja, er is isolatie.

Ja, er wordt gehamsterd.

Ja, er is ziekte.

Ja, e r is zelfs dood Maar ...

ze zeggen dat je in Wuhan na zoveel jaren van lawaai

de vogels weer kan horen zingen.

Ze zeggen dat na slechts een paar weken van rust

de lucht niet langer stijf staat van de smog maar blauw en grijs en helder is.

Ze zeggen dat in de straten van Assisi mensen elkaar toezingen

over de lege pleinen en hun ramen openhouden, zodat zij die alleen zijn de geluiden van families om hen heen kunnen horen.

Ze zeggen dat een hotel in het westen van Ierland gratis maaltijden aanbiedt en bezorgt bij hen die aan huis gebonden zijn.

Vandaag is een mij bekende jonge vrouw druk bezig om in haar buurt

flyers te verspreiden met haar nummer, zodat de ouderen iemand hebben die ze kunnen bellen.

Vandaag bereiden kerken, synagoges,

moskeeën en tempels zich voor om dakloze, zieke en vermoeide mensen te kunnen verwelkomen

en onderdak te bieden.

Over de hele wereld beginnen mensen te vertragen en te reflecteren.

Over de hele wereld kijken mensen op een nieuwe manier naar hun buren.

Over de hele wereld worden mensen ontvankelijk voor een nieuwe realiteit, voor hoe groot we eigenlijk zijn en hoe klein onze feitelijke controle, voor wat er werkelijk toe doet.

Voor liefde.

Dus we bidden en realiseren ons:

Ja, er is angst,

maar er hoeft geen haat te zijn.

Ja, er is isolatie,

maar er hoeft geen eenzaamheid te zijn.

Ja, er wordt gehamsterd,

maar er hoeft geen gierigheid te zijn.

Ja, er is ziekte

maar de ziel hoeft niet te lijden.

Ja, er is zelfs dood, maar er kan altijd

een wedergeboorte van liefde zijn.

Word je bewust van de keuzes die je maakt voor je leven nu.

Vandaag: Adem.

Hoor,

achter de fabrieksgeluiden van je paniek, zijn de vogels weer aan het zingen, klaart de hemel op,

is de lente in zicht.

En altijd worden we omringd door Liefde.

Open de ramen van je ziel.

En al ben je niet in staat

om de ander over het lege plein aan te raken:

Zing!

Sparen voor collecte

www.kerkomroep.nl

(11)

KD Kerkdiensten

Sint-Catharijnekerk

Uitzendingen vanuit de Sint-Catharijnekerk te beluisteren via kerkomroep.nl

Wegens overbelasting van deze site wordt de uitzending eerder opgenomen.

Vrijdag 10 april Goede Vrijdag

19.30 uur

ds. Janneke Herweijer

Zondag 12 april Eerste Paasdag

10.00 uur

ds. Harry Doornbos

Zondag 19 april Tweede zondag van Pasen

10.00 uur

ds. Harry Doornbos

Zondag 26 april Derde zondag van Pasen

10.00 uur

ds. Janneke Herweijer

Zondag 3 mei Vierde zondag van Pasen

10.00 uur

ds. Harry Doornbos

Zondag 10 mei Vijfde zondag van Pasen

10.00 uur

ds. Janneke Herweijer

Zondag 17 mei Zesde zondag van Pasen

10.00 uur nog niet bekend

Donderdag 21 mei Veertigste Paasdag (Hemelvaartsdag)

09.30 uur

ds. Harry Doornbos

Zondag 24 mei Zevende zondag van Pasen

10.00 uur ds. Helene Perfors

Zondag 31 mei Vijftigste Paasdag (Pinksteren)

10.00 uur

ds. Harry Doornbos

(12)

J van de Jeugd

Weggeefactie NBG voor kinderen

Als alles duister is

Alles lijkt verloren

Nu het coronavirus Nederland bezighoudt, kinderen thuiszitten en verpleeghuisbezoek niet mag, komt het Nederlands Bijbelgenoot- schap (NBG) met een weggeefactie.

“De Bijbel heeft mensen door de eeuwen heen rust, vertrouwen, hoop en moed gegeven in onzekere tijden”, zegt NBG-directeur Rieuwerd Buitenwerf. “Daarom stellen we die bemoediging nu voor iedereen gratis beschikbaar.”

Er is keuze uit drie bijbeluitgaven, die mensen kunnen aanvragen voor zichzelf, de kinderen of voor kwetsbare of eenzame bekenden.

Kinderuitgaven en Psalmen

Twee van de boeken zijn voor kinderen. Het derde boekje is een editie van de Psalmen:

De Samenleesbijbel Junior: 14 stappen. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen van 4-7 jaar en bevat Psalm 23, het verhaal over Jesaja die droomt van vrede, de Bergrede van Jezus, het paasverhaal en tien andere verhalen.

Naast de bijbelverhalen staan opdrachten, vragen en proefjes. Het Lucas-evangelie uit de Samenleesbijbel. Dit boekje is bedoeld voor kinderen van 8-12 jaar. Het bevat ver- halen over Jezus, waaronder het paasverhaal.

Er staan creatieve opdrachten bij, waarmee kinderen de betekenis van de verhalen kun- nen ontdekken.

Ook zijn er tips over hoe je thuis Pasen kunt vieren. Psalmen Dichtbij, een uitgave van het boek Psalmen in de Bijbel in Gewone Taal. Naast de psalmtekst staan er vragen in, die bedoeld zijn om je te helpen om uit deze bijbelse gedichten rust, vertrouwen en hoop te putten.

Zowel de EO, die Psalmen Dichtbij mogelijk maakte, als de Protestantse Kerk in Neder-

land, die meewerkte aan de Samenleesbijbel, ondersteunen deze actie van harte.

Bestelwijze

Iedere besteller mag maximaal één exemplaar per titel opvragen. Per adres is één bestelling mogelijk. De actie loopt zo lang de voorraad strekt (in totaal 40.000 exemplaren).

De boeken worden – tenzij de situatie in het land dat onmogelijk maakt – thuisbezorgd.

Vraag de boeken hier aan:

bijbelgenootschap.nl/juistnu

Alles lijkt verloren hier in de woestijn.

Waar is onze God die er altijd zal zijn?

Tekens van leven heeft Hij ons gegeven.

Hij is hier aanwezig zichtbaar als een wolk.

Hij is onze God en bevrijdt zijn volk.

Tekens van leven heeft Hij ons gegeven.

Zo biedt God ons allen uitweg uit de dood.

Hij maakt alles nieuw:

onze God is groot!

Tekens van leven heeft Hij ons gegeven.

Als alles duister is,

ontsteek dan een lichtend vuur dat nooit meer dooft,

een vuur dat nooit meer dooft.

Muziek: Jacques Berthier

oorspronkelijke titel: Dans nos obscurites Communautes de Taize, Frankrijk

(13)

Bron: Samenleesbijbel

Jezus vertelt wat er met hem zal gebeuren

Jezus was op weg naar Jeruzalem. Toen hij met de twaalf leerlin- gen alleen was zei hij: ‘We zijn op weg naar Jeruzalem. Daar zal de Mensenzoon uitgeleverd worden aan de priesters en de wetsleraren. Zij zullen besluiten dat hij gedood moet worden. Ze zullen hem uitleveren aan de ongelovigen. Die zullen hem bespotten en hem met de zweep slaan. Daarna zullen ze hem aan het kruis hangen. Maar drie dagen later zal hij opstaan uit de dood.’

Een Engel komt bij het graf

De sabbat was voorbij. De volgende dag gingen Maria uit Magdala en de andere Maria bij het graf kijken. Het was nog vroeg, de zon kwam net op. Opeens was er een grote aardbeving. Er kwam een engel van de Heer uit de hemel naar beneden. Hij rolde de steen van het graf

weg en ging erop zitten. Hij leek op het stralende licht van de bliksem.

En zijn kleren waren zo wit als sneeuw. De soldaten die het graf moes- ten bewaken, beefden van angst en vielen op de grond. Het leek alsof ze dood waren.

De vrouwen horen dat Jezus is opgestaan

‘Jullie hoeven niet bang te zijn. Ik weet dat jullie op zoek zijn naar Jezus die aan het kruis gestorven is. Maar hij is hier niet. Want hij is opgestaan uit de dood zoals hij gezegd heeft. Kom maar kijken, hier heeft hij gelegen. Ga nu maar snel naar de leerlingen en zeg hun dat

Jezus uit de dood is opgestaan. Vertel hun ook dat Jezus naar Galilea gaat. En dat ze hem daar zullen zien. Dat is wat ik tegen jullie moest zeggen.

Jezus gaat naar Jeruzalem (Matteüs 20, vers 17 tot 20)

Jezus is opgestaan uit de dood (Matteüs 28, vers 1 tot 8)

Afgelopen zondag, 5 april, was het Palmpasen. Op Palmpasen begint het verhaal over Pasen. Alle dingen die aan de palmpaasstok komen te hangen hebben iets met dat verhaal te maken.

Om te beginnen heb je een houten lat van één meter nodig, ijzerdraad, een spijker en wat buxustakjes.

Vraag je ouders of ze je met het maken van het kruis willen helpen. Zaag de lat in twee stukken: een stuk van 30 centimeter en een stuk van 70 centimeter.

Timmer de latten zo op elkaar dat je een kruis krijgt.

Het kruis staat symbool voor de dood van Jezus om- dat hij aan het kruis stierf.

Bind de buxustakjes met het ijzerdraad vast aan de bovenkant van je palmpaasstok. Deze takjes verwijzen naar de intocht van de Here Jezus in Jeruzalem waarbij de mensen niet alleen hun jassen op de grond legden, maar ook takken en bladeren zodat er een soort

‘rode loper’ ontstond waarover Jezus op zijn ezel heen kon rijden.

Voor de volgende versiering van je palmpaasstok heb je doppinda’s en dropmunten nodig. Én garen om de pinda’s en munten aan te rijgen en daarna aan de palmpaasstok op te hangen.

Doppinda’s lijken - met de nodige fantasie - een beetje op de leerlingen van Jezus want in een doppinda zitten meestal twee pinda’s. De leerlingen willen eigenlijk ook twee dingen: aan de ene kant willen ze bij Jezus blijven en aan de andere kant niet.

De dropmunten verwijzen naar de dertig zilverstukken die Judas kreeg omdat hij Jezus verraadde.

Als de haan kraait weet discipel (ander woord voor leerling) Petrus dat hij geen goede vriend is geweest voor Jezus. Het broodhaantje wat je nu gaat maken of kopen symboliseert de haan die drie keer kraait als Petrus tot drie keer toe ontkent dat hij bij Jezus hoort.

Met een pak broodmix en de ingrediënten die op het pak vermeld staan, maak je brooddeeg volgens de aanwijzingen op het pak. Boetseer op een bakplaat een haantje van deeg. Gebruik een rozijntje voor het oog en bak het haantje in de oven. Als het haantje gaar en afgekoeld is kun je het op de bovenkant van de palmpaasstok prikken. Als je geen tijd hebt om een haantje zelf te bakken kun je er in deze tijd ook een bij de bakker kopen.

Het verhaal over de kruisiging van Jezus is een verdrietig verhaal. De kleur paars staat symbool voor lijden en verdriet. Daarom gebruik je paars lint om om de palmpaasstok heen te wikkelen. Je kunt ook paars crêpepapier gebruiken.

Als Jezus aan het kruis hangt, krijgt hij van de soldaten zure wijn uit een spons te drinken. Daarom hangen we een mandarijn aan de palmpaasstok die die zure wijn verbeeldt.

Na een week met aan het begin een hoogtepunt - de intocht in Jeruzalem - en een dieptepunt - de kruisiging - wordt met Pasen ineens alles anders. Jezus is opgestaan uit de dood! Daarom is het feest. Het is tijd om de palmpaasstok af te maken door hem fees- telijk te versieren. De kleur wit staat symbool voor feest. En eieren zijn symbool voor nieuw leven. Daarom wikkelen we nu wit lint (of wit crêpepapier) over het droevige paarse lint en hangen ook een gekookt ei aan de palmpaasstok.

Vrolijk Paasfeest!

Palmpaasstok

(14)

Ruggeplein 24 | 3232 AH Brielle 0181 851735 | www.bobkoetsenruijter.nl

(ruime gratis parkeergelegenheid aanwezig)

adviesgesprek altijd gratis

Molendijk 44 I 3227 CC Oudenhoorn I 0181 469946

www.vakgaragewolters.nl

Kijk voor het actuele aanbod op onze website

Toe aan een andere auto?

U koopt bij ons een nieuwe of

gebruikte auto van alle merken!

(15)

Ik heb het naar mijn zin

Bob: “Ik ben geboren en getogen in Ouden- hoorn. Zat daar op de basisschool en in Hellevoetsluis haalde ik op het CSG mijn atheneumdiploma. Eigenlijk wilde ik graag de journalistiek in en ging daarom Maatschap- pijgeschiedenis studeren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Die studie bleek een goede opstap te zijn, want ik deed er een brede kennis van de samenleving op.

Om wat ervaring op te doen, schreef ik voor plaatselijke kranten, onder andere voor de toenmalige krant Maasstad Weekbladen.

Via de krant kwam ik in aanraking met het Streekarchief Voorne-Putten en ben daar na een stage en scriptieonderzoek in 2003 in vaste dienst gekomen. Ik werk samen met vijf collega’s; vier fulltimers, twee parttimers en een groep vrijwilligers die uit heel Voorne- Putten afkomstig zijn. Het streekarchief is een overheidsinstelling die namens de gemeenten hun archieven beheert en ze toegankelijk maakt. Ik heb het zowel in mijn werk en als in mijn woonomgeving heel erg naar mijn zin op Voorne-Putten.”

Archivaris en historicus

“Twee aspecten aan mijn werk vind ik de mooiste. Dat is om te beginnen het archiva- ris zijn. Dus het ordenen van uiteenlopend historisch materiaal en het digitaal maken ervan, om de geschiedenis voor iedereen toegankelijk te maken. Het tweede aspect is het doen van historisch onderzoek en daar- over artikelen schrijven of lezingen geven.

Die twee aspecten - en de afwisseling ervan - vind ik het leukste aan mijn werk, zeker omdat er veel belangstelling is voor de lokale geschiedenis.

De leidraad om stukken te archiveren is dat ze betrekking moeten hebben op de lokale geschiedenis. Soms moeten we ‘nee’ verkopen omdat mensen stukken aanbieden die erbuiten vallen. De hoofdmoot van wat wij ontvan- gen zijn gemeentelijke archieven. Maar ook kerkelijke archieven, archieven van verenigin- gen, kranten en oude foto’s. Bij alles wat we binnen krijgen vragen wij ons af ‘hoort dit bij de geschiedenis van Voorne-Putten’.

In verband met het herdenken van 75 jaar Tweede Wereldoorlog wordt het Streekarchief

in deze periode wel vaker benaderd. Dat is al een half jaar geleden begonnen met de op- dracht van de gemeenten op Voorne-Putten om een expositie over de bevrijding te ma- ken. Door de huidige crisis is op dit moment onduidelijk hoe dit vorm gaat krijgen.

Welke risico’s

“Het is als historicus soms heel lastig om tijdens een onderzoek niet voortdurend te worden afgeleid door de talloze andere leuke onderwerpen waar je op stuit. Onlangs bladerde ik bijvoorbeeld voor een artikel door kranten op zoek naar informatie over de Floralia-vereniging in Brielle. Zo raak je altijd wel een paar keer afgeleid door artikelen die totaal ergens anders over gaan. Dan maak ik daar een aantekening van om dat later een keertje uit te zoeken. Zo beland je nogal eens van het ene in het andere onderwerp. Ik heb hier in de loop van de jaren diverse bezoekers gezien die totaal vastlopen in een onder- zoek, omdat de afleiding te groot was en ze er steeds meer bij gingen betrekken omdat het zo interessant is. Dan raak je tenslotte de grip op je onderwerp kwijt. Als het om privacy gaat, zijn er duidelijke regels. In feite verschilt de nieuwe AVG-wet (Algemene verordening gegevensbescherming) niet echt van de oude privacywet. Er wordt alleen strenger gehandhaafd met boetes. In het archief zijn bronnen met persoonsgegevens vaak pas na honderd jaar toegankelijk. Bij kerkarchieven moet de kerkenraad bij stukken

jonger dan vijftig jaar toestemming verlenen om ze in te mogen zien. Zo nu en dan wordt het streekarchief benaderd voor bijvoorbeeld het televisieprogramma Verborgen Verleden.

Tot nu toe is één bekende Nederlander hier geweest; Willeke Alberti had een armoedige voorouder die vanuit Brielle naar de veenko- lonies in Drenthe werd gestuurd.”

Christelijk geloof had grote invloed

“Op dit moment speelt het christelijk geloof geen rol in mijn leven, maar ik ben dankbaar dat mijn ouders mij een christelijke opvoe- ding hebben meegegeven. Daardoor heb ik kennis van de waarden van het christelijk geloof. En dat is in mijn beroep erg nut- tig, want je hebt een beter begrip van het verleden toen het christelijk geloof nog een grote rol speelde. Zo hebben mijn bezoek aan de zondagschool en catechisatie tot op de dag van vandaag hun nut.”

Eén gemeente Voorne

“Schaalvergroting is al veel langer aan de gang. Honderd jaar geleden waren er twintig afzonderlijke gemeenten op Voorne Putten.

Straks maar twee: Nissewaard en Voorne.

Voor het streekarchief zal er niet veel ver- anderen: de taak blijft het vastleggen van het verleden voor de toekomst. Het draait er immers om wat de bewoners zelf van hun leefomgeving maken, door zich voor iets in te zetten of te organiseren. Zo vormen zich vanzelf weer archieven en collecties van bijvoorbeeld de Voedselbank en het Bevrij- dingsfestival in Brielle. Uiteindelijk is dat wat de samenleving kleur geeft en de geschiede- nis van een streek gaat kenmerken.”

Tenslotte …

leggen wij Bob de gebruikelijke laatste vraag voor: “Ik voel mij gelukkig wanneer ik in goede gezondheid verkeer, want dat is in deze tijd van crisis heel belangrijk. Maar echt gelukkig ben ik als ik in de lente op mijn fiets naar mijn werk ga!”

Wij wensen Bob veel plezier en succes in zijn werk. Zonder twijfel wordt er nu ook geschiedenis geschreven over de coronacrisis in het jaar 2020.

Jeannette Klein

Na honderd jaar van twintig gemeenten naar straks twee

BE Beroep en ethiek

Bob Benschop

In deze onwerkelijke tijden gaan je gedachten al gauw terug naar voorbije jaren. Vandaar dat de redactie op het idee kwam Bob Benschop, archivaris en historicus bij het Streekarchief Voorne-Putten, te vragen voor deze Beroep en ethiek.

(16)

Reede 38, Brielle tel: 0181-412322 fax: 0181-472334 maandagochtend gesloten

Voor al uw bloemwensen

Voor al uw

schilder-, behang- en glaswerk

staan wij tot uw beschikking met een

goed advies, service en vakwerk

www.grevenstukschildersbedrijf.nl info@grevenstukschildersbedrijf.nl

Dalweg 30a • 3233 KK Oostvoorne • (0181) 415577

GREVENSTUK SCHILDERSBEDRIJF

Lekker eten?

‘t Voorhuys heeft het voor u!

Vraag het aan Kirsten van Jole voorhuys1@hotmail.nl

www.kaashandelvoorhuys.nl

• belegde broodjes

• partyschalen

• cadeaupakketten

(17)

De vastenmaaltijd van de gezamenlijke ker- ken op 4 maart werd helaas de laatste in deze veertigdagentijd. Vanwege de maatregelen rond de coronacrisis ging ook de maaltijd op 25 maart niet door. Voorlopig is er de ge- dachte om later in het jaar alsnog misschien een soepmaaltijd plaats te laten vinden.

Helaas brengt de vastenactie dit jaar weinig op doordat we niet kunnen bijdragen in de bus bij de uitgang van de kerk.

Wilt u toch geld doneren? Dan kunt u dat overmaken op bankrekening NL35 INGB 0004 3205 46 onder vermelding van Vasten- actie 2020. De vastenactie is dit jaar bestemd voor onderwijs in ontwikkelingslanden. In het kerkblad van afgelopen maart kunt u daar over lezen.

In gesprek met een geboren Briellenaar over de jaren 1940-1945. Niet een historisch ver- slag maar persoonlijke herinneringen.

Mensen die de oorlog nog hebben meege- maakt waren kind of tiener in die tijd.

Zij hebben de oorlog meer als een avontuur gezien. Hun ouders hebben dat ongetwijfeld anders beleefd.

Jaap Stolk

Jaap was zes jaar toen de Tweede Wereld- oorlog uitbrak. Hij herinnert zich dat de Duitsers met huifkarren de stad binnen reden.

Ze trokken vanaf de Dam via de Gasthuis- straat, Venkelstraat naar de Langestraat. Op de hoek van de Commandeurstraat was de meisjesvakschool en daar richtten ze in de fietsenhokken hun keuken in. Het was vooral een spannende tijd. De eerste Duitse soldaten probeerden eigen te worden met de bevolking en zo wat goodwill te kweken. Ze kwamen natuurlijk ook als klant in de winkels. De vader van Jaap was kapper en ook daar kwa- men ze. Zijn moeder bood hen wel eens een kopje koffie aan.

De Sint-Catharijnekerk

De opa van Jaap was koster van de kerk.

Daar gebeurde wel wat. Op de toren werd een radiopeilstation ingericht dat in contact stond met de Biberbunker.

Het orgel stond toen nog aan de westelijke gevel van de kerk onder de toren. Voor de mannen die daar dag en nacht aan het werk waren, werden achter het orgel twee barakken geplaatst waarin ze verbleven. Jaap herinnert zich dat hij daar met zijn opa wel een kijkje heeft genomen.

Hongerwinter

Honger hadden ze niet. Zijn vader had een grote volkstuin waardoor ze genoeg te eten hadden. Achter de kerk stond in een schuur ook nog een varken dat zijn vader deelde met Jan Poldervaart. Toen er een gerucht over een razzia rondging, werd het varken in de kinderwagen gestopt, twee oudste kinderen er bovenop. Zo werd het varken veilig overge- bracht naar een kolenhok achter de woning van Jan Poldervaart aan het Wellerondom.

Eind van de oorlog

De familie Stolk woonde ook aan het Wel- lerondom, met zes kinderen op nummer zeven, in een van de huisjes waar nu De Smaeck van Brielle is gevestigd. Over het einde van de oorlog weet Jaap nog dat er

ene Bootsma op een motor uit Engeland was gekomen. Zijn motor werd in beslag genomen en de soldaten reden om de beurt een rondje door Brielle. Voorstraat, Coppelstockstraat, Langestraat. Jaap kon van achter het raam zien hoe ze arriveerden op het Wellerondom.

Toen er één de bocht een beetje te krap nam, vloog hij tegen de gevel van het stadhuis en daarmee was het uit met de pret.

Coronaperikelen

We hadden graag nog meer Briellenaren gesproken over hun oorlogservaringen, maar door de strenge maatregelen om onze ouderen te beschermen tegen het coronavirus, was het niet mogelijk om nog met andere gemeenteleden te spreken over de oorlog.

Trudy Morgenstern

Brielle in oorlogstijd

Vastenmaaltijd

(18)

Plus Bos Reede 36 3232 CZ Brielle Beleef het verschil.

Turfkade 19A • 3231 AR Brielle 0181 507083

info@bloemetjesenbijtjes .com

Zeg het met bloemen

Oude schoenen?

Gooi ze niet weg!

Schoenen verdienen een tweede leven

Schoen- & sleutelexpert Vischstraat 9

3231 AV Brielle

www.schoenmakerdeurloo.nl

Dennis Deurloo 0181 41 59 00 06 234 111 78

(19)

Kopij inleveren uiterlijk 15 mei. (12.00 uur), e-mail: onskerkblad@catharijnekerk.nl.

Als u geen e-mail heeft, dan kunt u kopij brengen naar mevrouw T.C. Wolters, Voor- straat 164. Het nieuwe kerkblad komt uit op 28 mei. Voor foto’s neemt u contact op met Joost de Koning (0181) 416043.

Ik was blij en verrast dat ik op 1 maart de bloemen mocht ontvangen. Mijn vriendin Ati van Balen kwam de mooie bos met haar dochter brengen. Hartelijk dank hiervoor.

Annie de Waaij Namens mijn moeder, mevrouw Fr. Hoekse- ma-Sissing, wil ik alle mensen die haar een kaartje hebben gestuurd heel erg bedanken.

Die kleine tekens van medeleven helpen enorm. De komende tijd zal er niet mak- kelijker op worden en ik hoop dat iedereen aandacht blijft hebben voor anderen dichtbij of verder weg. Ik wens iedereen veel sterkte toe de komende tijd en laten we inventief blijven in het zoeken van goede dingen voor en met elkaar (op gepaste afstand).

Jeannet Posma-Hoeksema

Inleveren kopij voor kerkblad Bedankt

Inmiddels hebben (misschien) velen mijn stukje muziek geopend op de website van de kerk wat ik heb ingespeeld om een beetje troost te bieden.

Natuurlijk is het gewoon in de huiskamer opgenomen en daardoor geen optimale kwaliteit, maar het gaat om de bedoeling natuurlijk en ik hoop dat die overkomt op iedereen. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik het zou spelen in de dienst van 22 maart met Ds. Dick ter Horst. Dit ging vanwege de maatregelen niet door en daarom dacht ik het op deze manier te doen. Gelukkig zie ik mijn kinderen iedere dag via mijn schilderij en dat geeft een goed gevoel. Toch nabijheid, maar dan op een andere manier.

Muziek verbindt en ik hoop dat op deze manier er dan ook een verbinding ontstaat tussen iedereen. Blijf aandacht geven aan mensen die dichtbij doch veraf zijn vanwege de niet-bezoekregeling. Gelukkig bestaat er in deze tijd ‘raamtelefoneren’ en dat gebruik ik ook om te telefoneren met mijn moeder die nog steeds in Nieuw Rijsenburgh zit voor revalidatie. Bijzonder is het, dat je elkaar toch ziet en geen gevaar voor elkaar bent. Fijn dat de zorg dit heeft kunnen organiseren, terwijl ze het al zo druk hebben. Chapeau!

Tot de volgende muzikale ontmoeting (in beeld of geluid) zullen we maar denken.

Houd moed, houd vol, houd aandacht, houd begrip, houd geduld, houd genegenheid, houd toch afstand, houd vooral de liefde voor elkaar vast.

Jeannet Posma-Hoeksema

Wat troost in de coronacrisis? TV programma

‘Op adem’ zoekt antwoorden.

Om de dag af te sluiten en even op adem te komen ontvangt Jacobine Geel de komende weken iedere avond een gast in het protes- tantse kerkje van Nederhorst den Berg: ‘In deze uitzonderlijke tijd worden we in ons dagelijks doen en laten beheerst door wat het coronavirus teweeg brengt. Maar wat inspireert, troost en bemoedigt ons daarbij?

In Op Adem vraag ik mijn gasten naar hún verhaal hierbij’.

De eerste gast was ds. René de Reuver. An- dere gasten zijn Manuela Kalsky, Jaap Smit, Bright Richards, Bastiaan Ragas, Johannes Leertouwer, ds. Ad van Nieuwpoort, Cocky Drost en Jos Wienen.

Zo voelt dominee Ad van Nieuwpoort zich in deze onzekere tijd als Jona in de walvis.

Het hele bestaan moet gereset worden. En burgemeester Jos Wienen is onder de indruk van de veerkracht die hij ziet in zijn stad Haarlem. Maar hij houdt zijn hart vast voor het moment dat het veertje lam wordt…

Het programma is een initiatief van de KRO- NCRV samen met de Protestantse Kerk. Het wordt dagelijks rond middernacht uitgezon- den op NPO2. Van de uitzendingen komen ook podcasts op petrus.protestantsekerk.nl.

Raamtelefoneren Op adem

Pasen

Pasen, weest blij en zing,

want het is het feest van de opstanding.

God heeft zijn zoon aan ons gegeven, geeft dat geen blijdschap in ons leven?

Hij droeg voor ons die ondraaglijke pijn, en het verdriet van volkomen verlaten te zijn.

Hij heeft dit allemaal voor ons doorstaan, en als wij dan denken aan wat Hij heeft gedaan.

Wat zijn wij dan nietig en klein,

en wat mogen we dan door Pasen getroost zijn.

Hij deed wat een mens niet kan en kon, Hij was diegene die de dood overwon.

Hierbij wens ik een ieder gezegende Paasdagen.

Jannie Mol-in t Veld

Met het prachtige weer en de omstandighe- den waarin we momenteel verkeren, hadden we het idee om vroeg op te staan, zo mensen te vermijden en de zonsopgang te bewon- deren. Wat was het prachtig! In de stilte van de morgen, de vrieskou in de lucht en de al bedrijvige vogels in de bomen en in het water liepen we langs de Rotte. Langzaam kleurde de lucht geel, tot diep oranje en opeens zagen we de zon boven de horizon schuiven. Je wordt er stil van. Iedere dag weer gebeurt dit. De gewoonste zaak van de wereld, terwijl er momenteel niets gewoon is in de wereld.

Ondanks de angst die zich af en toe van je meester maakt, het vertrouwen en de rust die Gods schepping ons geeft.

Marjon Hogeweg

Verwondering

(20)

Ambachtelijk en

vakkundig inlijstwerk

• foto’s

• borduurwerk

• schilderijen

• zeefdrukken

• litho’s

• posters etc Tevens originele oude gravures en schoonmaken van schilderijen

Voor het inlijsten van:

JAN BAZEN

LIJSTENMAKERIJ

ORIGINELE OUDE GRAVURES

Voorstraat 64 3231 BJ Brielle 0181 412083 www.janbazen.nl

AL MEER DAN 60 JAAR

Gezellige winkel met leuke cadeauartikelen of eigen verwennerijtjes.

Verkoop van o.a. Lampe Berger, wierook, olie, draken, elfjes, tarot, boeddha’s, Lisa Parker, edelstenen en mineralen, zilveren sieraden, byoux, Woodart, kleding, tassen, sjaals,

portemonaies, koffers en leuke originele handgemaakte artikelen………..

Bric a Brac

Vischstraat 8 – 3231 AV Brielle – 0181 414536

Voor een ander

of jezelf

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Want niet alleen u ervaart soms overlast, de buren hebben waarschijnlijk ook wel eens last van u.. Hieronder leest u een aantal tips om rekening te houden

Als de school de leerling niet de extra ondersteuning kan bieden die hij nodig heeft, is het verplicht om in overleg met de ouders een passend aanbod op een andere school te

Want door de wijding worden jullie teken en beeld van Christus, Hij voor wie geen mens te min was en die zelf de minste der mensen is willen worden.. Tot slot wil ik graag de

Trek met groen een kring rond een stukje dat laat zien dat deze mensen vrienden zijn..  Kun je deze stukjes terugvinden op

Het is toch te laat.” Jezus zei tegen Jaïrus: „Wees niet bang, maar blijf geloven.” Hij ging het huis binnen en zei tegen de wenende mensen: „Waarom huilen jullie.. Het kind

„Er zullen tekenen zijn aan zon, maan en sterren, en op de aarde zullen de mensen bang zijn, radeloos door de kracht van de onstuimige zee” zegt Je- zus.. „Dan zullen zij de

Grondstoffen ontgonnen binnen Vlaanderen (productieperspectief) en door de Vlaamse consumptie (consumptieperspectief) in 2016 volgens het Vlaamse IO-model... MOBILITEIT,

Aangezien ik het door allerlei fusies op mijn werk niet meer naar mijn zin had, besloot ik in 2006 die uitdaging aan te gaan om samen met hen het nieuwe kantoor te