• No results found

De verwijzende en persuasieve functie van de cover.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De verwijzende en persuasieve functie van de cover."

Copied!
99
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

De verwijzende en

persuasieve functie

(2)

De verwijzende

en persuasieve

functie van de

cover

.

Koop mij!

De verwijzende en persuasieve functie van de cover.

Communicatie- en Informatiewetenschappen

Rijksuniversiteit Groningen

Masterscriptie

(3)

S

amenvatting

De lokker, de verleider, het visitekaartje van het tijdschrift. Dát is de cover: de belangrijkste pa-gina van het tijdschrift, vooral met het oog op de verkoop. Dit laatste wordt steeds belangrijker in een veranderend tijdschriftenlandschap, waarbij consumenten steeds minder warm lijken te lopen voor magazines. Het belang van de losse verkoop neemt toe, waardoor een tijdschrift het ook moet maken in die losse verkoop. Een goede redactionele formule speelt hierbij een grote rol, maar ook een aantrekkelijke en opvallende opmaak van de cover is belangrijk.

In dit onderzoek is gekeken naar de inhoud van de cover en hoe deze is te verklaren als een poging van overtuiging. Verondersteld werd dat de inhoud van het tijdschrift op de cover op een aantrekkelijke en opvallende manier moet worden verteld, wil de consument het interessant vinden en het tijdschrift kopen. Maar hoe is die poging tot overtuiging te zien op de cover? Deze vraag stond centraal in dit onderzoek en luidde als volgt:

‘Welke coverelementen

zijn te beschrijven en te

verklaren als een

po-ging van overtuipo-ging?’

Om een antwoord op deze vraag te geven werd een kwalitatief onderzoek uitgevoerd met een beschrijvend karakter. Er zijn twee soorten meetmethoden ingezet, namelijk: Social Text Analysis en interviews. De interviews zijn afgenomen met deskundigen op het gebied van Nederlandse publiekstijdschriften.

In alle gevallen bestaat de cover van het Nederlandse publiekstijdschrift uit een beeldmerk met aanvullende verkoopinformatie, coverbeeld(en) en coverteksten. Uit het onderzoek bleek dat het genre tijdschrift invloed heeft op hoe de coverelementen worden gecommuniceerd. Elk tijdschrift communiceert de karaktereigenschap van het tijdschrift op de cover. Een ‘gezellig’ vrouwenblad heeft een gezellige, kleurige cover met veel coverbeelden en teksten. Een opinieblad brengt journalistieke feiten, gericht op de inhoud, waardoor het ‘opfleuren’ van de cover niet nodig is. Bij het zien van de cover is voorkennis van de lezer van groot belang. De lezer moet in staat zijn om betekenis toe te kennen en moet begrijpen wat er staat. Daarnaast is voorkennis belangrijk omdat het de lezer in staat stelt om relaties te leggen tussen coverelementen. Uit gesprekken met deskundigen bleek dat een sterke betekenisrelatie tussen coverelementen belangrijk is: het zorgt voor een duidelijke boodschap op de cover. De manier waarop de coverelementen zijn gestructureerd is een handvat voor de lezer. De structurering zegt iets over wat belangrijk is en zorgt daarmee voor een (lees)volgorde.

De keuze voor wat op de cover terecht komt wordt bepaald door het genre, maar ook door het gegeven dat elk tijdschrift door de cover moet opvallen in het tijdschriftenrek. Uit dit onderzoek bleek dat tijdschriften dit op twee niveaus doen: op inhoudelijk niveau, door in te spelen op vuistregels, en op niet-inhoudelijk niveau door gebruik te maken van perifere cues.

(4)

Mijn fascinatie voor tijdschriften heeft mij hét onderwerp geleverd voor mijn masterscriptie ter afsluiting van mijn Master Communicatie- en Informatie-wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tot op het laatste moment blev-en de covers van tijdschriftblev-en mij intrigerblev-en blev-en het onderwerp bblev-en ik nooit zat gewe-est. Hoogstens zal ik nooit meer ‘normaal’ naar een cover kunnen kijken.

Na maandenlang dromen over een mooie scriptie, praten over covers, ideeën op papier zetten, verder praten, kijken, luisteren, eindeloos uitwerken, stapjes terug, stappen naar voren, is het er dan eindelijk: mijn Master scriptie over co-vers van Nederlandse publiekstijdschriften.

Met deze scriptie beëindig ik mijn studententijd. Een studententijd die in het kader heeft gestaan van het ontwikkelen van een deskundigheid in de communica-tiewetenschap. Ik heb het vak dankzij opleidingen aan de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Gro-ningen van diverse kanten mogen bekijken. Dat is ontzet-tend waardevol geweest voor mij.

Het pad naar dit eindresultaat was leerzaam maar niet al-tijd gemakkelijk. Maar ook door tegenslag is deze scriptie geworden zoals het nu is; een product waar ik trots op ben. Verschillende mensen hebben mij steeds een

duw-tje in de rug gegeven. Ze hebben me geënthousiasmeerd en geïnspireerd om uiteindelijk die felbegeerde eindstreep te halen.

Een aantal mensen wil ik speciaal bedanken:

Allereerst grote dank aan mijn begeleider dr. Vuijk voor zijn begeleiding, ent-housiasme en vertrouwen. Na elk gesprek ging ik met goede moed verder. Dank daarvoor!

Ik bedank ook mijn tweede lezer dr. Ensink voor zijn tijd en aandacht.

Daphne van Paassen (Opzij), Christine Rothuizen (De Groene Amsterdammer), Wal-ter Limpens (Neurensics) en Jaap Biemans (Coverjunkie) wil ik bedanken voor de gesprekken die ik met hen heb gehad over covers van tijdschriften.

Ik wil mijn lieve Rik, mijn ouders, zussen en broers, verdere familie en lieve vrienden bedanken voor hun steun, goede raad en vertrouwen. Zij zijn diegene geweest die mij hebben gevolgd, mijn frustraties zagen en hebben aangemoedigd om door te zetten. Dank jullie wel!

Een speciale dank voor Eva die mijn scriptie heeft vorm gegeven. Awesome, Eef! Ik wil Deborah bedanken voor de correctie van de Nederlandse taal in mijn scriptie. Dank voor Marianne Willems en Paul Riedstra, mijn leuke studiegenootjes. Dank voor alle leuke momenten, samenwerkingen en het delen van scriptie-ervaringen tijdens de Bachelor en Master CIW.

Veel leesplezier!

Rachel van de Kamp Juli 2013

voorwoord

(5)

voorwoord

I

nhoudsopgave

1 Inleiding

- § 1.1 De cover

2 Methode van onderzoek

- § 2.1 Onderzoeksvraag

3 De cover als geheel

- § 3.1 Cover Jij & je kinderen

4 De plaatsing van coveronderdelen

als structuur

- § 4.1 Gestalt

5 De ordening van coverteksten als

structuur

- § 5.1 De cover

6 De relatie tussen coverelementen

- § 6.1 Tekenleer

6 Het werken met tekst- beeldrelaties

voorbeelden uit de praktijk

7 Persuasieve elementen in coverbeeld en

tekst

- § 1.1 De geloofwaardigheidsvuistregel

8 Conclusie

- § 8.1 antwoord op de deelvragen

9 Discussie

- § 9.1 theorie

10 Literatuurlijst

11 Bijlagen

-bijlage 1 Wat vindt u? interviews

-bijlage 2 Analyse covers

-bijlage 3 Analyse per hoofdstuk

(6)

Geregeld wordt de rode loper uitgegooid en de bubbels ingeslagen voor een lancering van een tijdschrift. Deze nieuwe tijdschriften richten zich steeds meer op een heel specifieke groep mensen en deze titels zijn bovendien meer gekoppeld aan een hype. Voorbeelden van dit soort bladen zijn Happinez (mindstyle magazine), Hot Rum Cow (blad over alcoholische dranken) en Fashion for Men (een blad voor mensen die bovenmatig geïnteresseerd zijn in mannenmode). Doordat bladen aan een hype zijn gekoppeld, sneuvelen veel titels ook weer wanneer de hype op zijn retour is.

Ondanks dat er steeds nieuwe tijdschriften bijkomen, gaat het niet met alle tijdschriften goed. Op 19 juli 2012 komt RTL Boulevard met het nieuws ‘een blaadje opendoen’. Volgens Boulevard lijkt de consument steeds minder warm te lopen voor magazines. In de reportage is Carolien Vader (ook bekent als ‘bladendokter’) aan het woord. Zij zegt dat je kunt zien dat er minder tijd-schriften worden verkocht. Volgens haar hebben vooral de televisiebladen, de roddelbladen, de weekbladen en de nieuwstijdschriften het moeilijk.

Daarentegen neemt de losse verkoop toe. In een gesprek met Daphne van Paassen, Chef Re-dactie van het blad Opzij, geeft van Paassen aan dat mensen steeds minder geneigd zijn om een abonnement aan te gaan. Volgens haar past het niet meer bij deze tijd. Mensen willen overal iets van hebben en sluiten zich niet meer aan bij een club, vereniging of een tijdschrift. Het is niet langer deel van het gezin. De belangrijke rol van de losse verkoop zorgt ervoor dat een tijdschrift het steeds meer moet maken in die losse verkoop. Een goede redactionele formule speelt hierin mee, maar ook een aantrekkelijke en opvallende opmaak is belangrijk. Hierin speelt de cover een belangrijke rol, omdat het de eerste indruk van een tijdschrift is waarmee de potentiële koper in aanraking komt. Daarmee is het een belangrijk middel in de losse verkoop.

§ 1.1 De cover

Wat is nu eigenlijk zo’n cover? De cover is de omslag van een tijdschrift en presenteert de inhoud van het tijdschrift op een aantrekkelijke wijze. In een gesprek met Christine Rothuizen, ontwer-per van De Groene Amsterdammer, zegt Rothuizen dat het bij een cover belangrijk is dat in één oogopslag duidelijk is wat je wil vertellen en dat moet aanstekelijk zijn. Het moet de consument nieuwsgierig maken. Daarnaast geeft zij aan dat er veel verschillende manieren zijn om je blad te verkopen. Vaak wordt dit gedaan op een manier die past bij de formule van het blad. Volgens

(7)

Rob van Vuure (2008:51) overdrijft een cover, dikt het aan, maar staat het niet los van de inhoud. “De kunst is in de kiosk op te vallen, maar wel iets met wat bij je formule past. Alleen opvallen is dus niet het criterium”.

De cover moet opvallen door te verwijzen naar de inhoud van blad. De inhoud van het blad wordt deels of voor een groot gedeelte gepresenteerd op de cover. Dit gebeurt doorgaans door één coverbeeld en meerdere coverteksten op de cover te plaatsen, wisselend in grootte, dikte, kleur, et cetera. In hoofdstuk twee zullen deze verschillende coverelementen besproken worden. Naast een verwijzende functie heeft de cover ook een persuasieve functie. Bij het maken van de cover wordt gekeken vanuit een persuasief idee. De cover moet overtuigen dat het tijdschrift leuk, interessant en een must have is en dat de consument het blad absoluut moet kopen. De nadruk van dit onderzoek ligt op de cover van het tijdschrift, vanwege de schijnbaar grote rol van de cover als visitekaartje van het tijdschrift. Door de jaren heen is er geprobeerd een eendui-dige definitie te geven van overtuiging. Hoeken, Hornikx & Hustinx (2009) gebruiken de definitie van O’Keefe (2002). Hij zegt: “Overtuigen is een succesvolle intentionele poging om de mentale toestand van iemand anders te veranderen door middel van communicatie in een situatie waarin de ander een bepaalde mate van vrijheid heeft” (in Hoeken, Hornikx en Hustinx, 2009:13). De positionering van merken heeft te maken met marketingcommunicatie. Floor en van Raaij (2006:77) spreken van marketing als communicatie waarbij de maker van een uiting (zender) daarmee een potentiële koper (ontvanger) wil overtuigen. Opvallend is dat ook in deze definitie van marketingcommunicatie het aspect overtuigen terugkomt.

Door deze rapportage wil ik u, als lezer, laten zien welke beslissingen er worden genomen als het gaat om de opmaak van een cover, met de verwijzende en persuasieve functie van de cover in ogenschouw.

§ 1.2 Wetenschappelijke bijdrage

Literatuur over covers van (publieks)tijdschriften ging tot nu toe veelal over de effecten van me-dia. Onderzoeken rapporteerden over de stereotypische verbeelding van de man of vrouw op de cover, de rol van tijdschriften na ingrijpende gebeurtenissen of de relatie tussen consumenten en tijdschriften en beeldvorming over een bepaald onderwerp.

Wat dit onderzoek wil doen is vanuit wetenschappelijk onderzoek een analyseinstrument ontwer-pen voor covers van Nederlandse publiekstijdschriften. De gebruikte theorieën waren niet één op één toepasbaar. Daarom heb ik combinaties van theorieën gebruikt om de covers te ana-lyseren. Mijn onderzoek geeft inzicht in de manier waarop de cover verwijst naar de inhoud van het blad en welke keuzes worden gemaakt in de manier waarop de cover verwijst. Ik toon aan wat de invloed van het genre tijdschrift is en hoe zich dit verhoudt tot de structuur van de cover en de manier waarop coverbeeld en coverteksten op de cover worden gezet. Mijn onderzoek levert op deze manier een belangrijke bijdrage aan het al bestaande media-onderzoek. Een toe-gevoegde waarde van dit onderzoek is daarnaast dat er wordt gekeken naar meerdere merken en genres tijdschriften, wat afwijkt van traditionele onderzoeken.

§ 1.3 Leeswijzer

Voordat de verwijzende en persuasieve functie van de cover in de volgende hoofdstukken sys-tematisch uiteen wordt gezet, zal in het volgende hoofdstuk de methode van onderzoek be-schreven worden. Er zal onder andere antwoord gegeven worden op de vraag welke covers van Nederlandse publiekstijdschriften onderdeel vormen van de dataset. In hoofdstuk drie zal gekeken worden naar de cover als geheel, zodat het voor u al als lezer ook duidelijk wordt wat er zoal op de cover staat. Uit dit hoofdstuk zal blijken dat een cover nog best problematisch kan zijn, wat normaal gesproken misschien niet snel zal opvallen. In hoofdstuk vier wordt vervolgens een start gemaakt met het beschrijven van de structuur van een cover, als functie waarmee iets gezegd of bedoeld kan worden. In dit hoofdstuk wordt gekeken naar de plaatsing van zowel coverbeeld en –tekst. Wanneer een coverelement centraal wordt geplaatst op een cover, wordt

hier iets mee bedoeld. In het daaropvolgende hoofdstuk, hoofdstuk vijf, wordt gekeken naar de ordening van alleen coverteksten als structuur. Er wordt gekeken hoe teksten worden gestructu-reerd, dusdanig dat de lezer snapt wat er wordt bedoeld en dat de lezer de nieuwe, interessante informatie eruit kan destilleren. In hoofdstuk zes worden coverbeeld en covertekst vervolgens weer met elkaar in verband gebracht als het gaat om relaties tussen beeld en tekst. Er wordt daarbij gekeken naar hoe beeld en tekst (en andersom) op elkaar inspelen en hoe hierdoor de boodschap van de cover wordt beïnvloed. Tenslotte wordt in hoofdstuk zeven gekeken naar overige persuasieve elementen van de cover aan de hand van vuistregels en perifere cues. Dit hoofdstuk dient als aanvulling op de overige hoofdstukken, waardoor een volledig beeld ontstaat over de persuasieve middelen die er zijn om te verwijzen en te overtuigen. In hoofdstuk acht wordt de conclusie van dit onderzoek beschreven worden. Deze rapportage wordt afge- sloten met hoofdstuk negen, waarin de discussie staat beschreven.

(8)

In dit onderzoek wordt de cover van Nederlandse publiekstijdschriften bestudeerd. Er wordt gekeken uit welke elementen een cover bestaat en welke rol de cover speelt binnen een tijd-schrift. In dit hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de methode van onderzoek.

2.1 Onderzoeksvraag

Het doel van dit onderzoek is om een beeld te schetsen van covers van Nederlandse publiek-stijdschriften en welke coverelementen centraal staan op deze cover. Onder de cover wordt de omslag, de voorkant, van het magazine verstaan. De centrale vraag die bij dit onderzoek hoort, luidt als volgt:

‘Welke coverelementen zijn te beschrijven en te verklaren

als een poging van overtuiging?’

Ik zie de cover als een manier om lezers uit te nodigen om het blad te kopen en daarna te lezen óf eerst kort te lezen en daarna alsnog te kopen. Ik kijk dus vanuit een persuasieve vraag naar de cover.

De volgende bijbehorende deelvragen zijn geformuleerd:

Hoe zien de coverelementen eruit op de covers van Nederlandse publiekstijdschriften? Hoe wordt de cover gestructureerd door middel van coverelementen?

Hoe worden coverteksten gestructureerd?

Wat voor relaties zijn er tussen het beeld en de tekst op de cover?

Wat voor keuzes worden er nog meer gemaakt door de makers van Nederlandse bliekstijdschriften als het gaat om persuasieve elementen?

2.2 Selectie onderzoeksmateriaal

In dit onderzoek wordt gekeken naar de cover van Nederlandse publiekstijdschriften. Uit welke elementen bestaat de cover, hoe is de cover gestructureerd en op welke manier zijn deze el-ementen interessant gemaakt? Het verzamelen van data voor dit onderzoek lijkt makkelijk. Stelt u zich eens voor dat u voor een schap

met tijdschriften staat, zoals te zien is op de af-beelding hiernaast. In het schap staan tientallen verschillende tijdschriften. Het is makkelijk om een stapel tijdschriften mee naar huis te nemen en te beginnen met het bestuderen van de co-vers. Maar wanneer je terugkeert naar het schap en je nogmaals realiseert hoeveel tijdschriften er worden verkocht, wordt het moeilijk met welke tijdschriften je begint en waar je eindigt. Hoe moet die verzameling nu lopen?

In eerste instantie ben ik ‘gewoon’ tijdschriften gaan verzamelen. Mijn verzameling startte met tijdschriften die ik in huis had of bladen die door familie en vrienden werden aangereikt. Dit werd al snel een hele diverse verzameling. Want wanneer u weer even denkbeeldig voor dat tijdschriftenschap gaat staan ziet u veel verschillende soorten bladen. Bladen die specifiek be-doelt zijn voor vrouwen of mannen. Bladen die gericht zijn op politieke onderwerpen, of juist hun onderwerpen richten op vrije tijdsbesteding, zoals hobbybladen of woonbladen. En zo zijn er nog vele andere bladen te vinden. De covers van tijdschriften die onderdeel zijn van de dataset vertegenwoordigen verschillende genres van tijdschriften, zodat de data bestaan uit verschil-lende soorten bladen. Ik wil namelijk voorkomen dat mijn selectie selectief is (bias). Daarom heb ik vooraf voor mezelf op een rij gezet wat voor verschillende genres er zijn. Ik heb een verdeling

2

Methode van onderz

oek

(9)

Men’s Health, nummer 3 april 2012, 14e jaargang Jij & je kinderen, 06-2012, 1 mei t/m 28 mei Ouders van Nu, nummer 6, juni 2012 Panorama, nummer 13, 28 mrt – 4 april Playboy, nummer 1, 2012

Red, nummer 4, april 2012

VIVA, nummer 31, 27 juli t/m 2 augustus 2011

2.4 Indelingsmodel als eerste analyse

Om de data vervolgens een beetje toegankelijk te maken heb ik de data op een systematische manier bekeken, door algemene verschijnselen in kaart te brengen. Zo ontstond er een inde-lingsmodel, die op de volgende bladzijde is weergegeven.

Tijdschrift: Editienummer: Jaargang: BEELD Beschrijving coverfoto: Aantal afbeeldingen: Plaats (beeld)en: TEKST Beschrijving tekst:

Aantal artikel verwijzingen: Kleurgebruik in de tekst:

VLAKVERDELING MARKERINGEN BEELD VS TEKST

Beeld

Bij het bekijken van beeld doorloopt men drie stappen: kijken, begrijpen en overtuigd worden (van den Broek, Koetsenruijter, de Jong & Smit, 2010:9) Juist die overtuiging is bij een cover zeer belangrijk en het beeld speelt hier een grote rol in. Daarom is er bij elke cover gestart met het kijken naar het beeld.

Maar wat versta ik precies onder het woord beeld? Ik hanteer de definitie van Van den Broek, Koetsenruijter, de Jong & Smit (2010:14): “alle communicatieve middelen die niet primair tekst zijn, door middel van een tweedimensionaal medium tot ons komen, en primair een communica-gemaakt van de volgende genres: opinie, general interest, special interest, doelgroep

tijdschrif-ten. Op deze manier bestaat de data uit covers die verschillende genres vertegenwoordigen. Wanneer u voor het schap staat ziet u naast heel veel verschillende tijdschriften, ook verschillen qua formaat van het tijdschrift. De zogenaamde handbag-size: het tijdschrift op zakformaat. Het tijdschrift Cosmopolitan is in Nederland een tijdschrift dat werkt met dit formaat. Binnen de data komt er niet een tijdschrift voor met het handbag-formaat. Hier is niet bewust voor gekozen. Maar ook het kleinere formaat tijdschrift werkt met een cover. Dus in die zin is het formaat tijd-schrift niet van invloed op mijn onderzoek.

Ook zijn er tijdschriften die in een verpakking zitten, al dan niet met een cadeautje. Deze tijd-schriften zijn vaak met een of meerdere andere tijdtijd-schriften verpakt, voor een speciale prijs. In dit onderzoek zijn deze tijdschriften buiten beschouwing gelaten. Wanneer een tijdschrift ver-pakt is, is de cover in tweede instantie pas te zien. Het cadeautje of de hernieuwde prijs voor twee of meer tijdschriften is dan het overtuigingsmiddel, niet de cover. Het is een andere manier van overtuigen van de consument. Daarom komen de verpakte tijdschriften niet voor in de data. Er is voor Nederlandse tijdschriften gekozen, omdat zich ingewikkelde fenomenen voor kunnen doen waarbij het belangrijk is dat de onderzoeker een ‘native speaker’ is van de taal waar het om gaat. Juist doordat ik Nederlands spreek is het mogelijk om de data te interpreteren.

2.3 Onderzoekseenheden

Uiteindelijk vormen onderstaande covers samen de dataset en zijn deze covers de onderzoeks-eenheden van dit onderzoek. Alle covers zijn covers van Nederlandse publiekstijdschriften. Deze tijdschriften zijn weer onder te verdelen in verschillende sub-genres. De covers zijn onder deze sub-genres ingedeeld.

Elsevier, 67e jaargang, nummer 45;

Groene Amsterdammer, nummer 12, jaargang 136 HP de Tijd, week 50, 16 december 2011

Vrij Nederland, 73e jaargang, 24 maart 2012 Opzij, 39e jaargang, 6 juni 2011

Flair, 06/04 – 12/04

Libelle, nummer 5, 27 januari t/m 2 februari 2012 LINDA., nummer 86, oktober 2011

Maarten!, nummer 1, januari/februari 2012 Margriet, nummer 46, 11-18 november 2011 Quest, november 2011

Autoweek, 18 – 25 april 2012, 23e jaargang Knipmode, nummer 9, september 2011 Privé, week 14, 10 april 2013

Voetbal International, 46e jaargang, 27 juli 2011 Vorsten Royale, 13, 2011

VT Wonen, juni 2011

Wit Wedding, nummer 4, winter 2011/2012 Cosmopolitan, maart 2012

Elegance, april 2012 ELLE, oktober 2011

Esta, nummer 8, 30/3 – 12/4 2012

Grazia, nummer 7, 15 t/m 21 februari 2012 JAN, nummer 10, oktober 2011

(10)

tief-retorische functie hebben”. In het model kijk ik naar het beeld en beschrijf deze. Daarnaast kijk ik ook naar het aantal afbeeldingen en de plaats van de afbeeldingen op de cover.

Teksten

Vervolgens ben ik gaan kijken naar de geschreven teksten op de cover. Teksten worden gecreëerd op covers van tijdschriften om de inhoud van het blad weer te geven. Voor deze inhoud wordt reclame gemaakt door middel van de teksten. Onder tekst versta ik de definitie van Ensink (2010) die zegt dat tekst een semiotische structuur heeft, met “min of meer een complexe, in principe autonome en daardoor afgegrensde, geheel of deels talige structuur, visueel of audi-tief waarneembaar op grond van de gemedieerdheid en interpreteerbaar op grond van sociale functionaliteit” (Ensink, 2010:3). In dit onderzoek wordt een persuasieve kijk op teksten gehan-teerd. Dit wil zeggen dat coverteksten de link leggen met de doelen van bladen makers, zoals overzicht bieden over de inhoud van het blad en de verkoopgerichtheid van de cover waar de teksten onderdeel van zijn.

Ik beschrijf de tekst door op te schrijven wat er op de cover staat. Om inzichtelijk te maken hoe vaak er door de tekst wordt verwezen naar de inhoud van het blad, kijk ik ook naar het aantal artikel verwijzingen. Tenslotte kijk ik naar het kleurgebruik in de tekst.

Ik kijk op deze manier naar beeld en tekst omdat het iets zegt over de manier waarop de consu-ment wordt overtuigd. Belangrijk hierbij is op te merken dat ik dus niet kijk naar de daadwerke-lijke overtuiging, maar naar de elementen van een cover die aan overtuiging een bijdrage zouden kunnen leveren. Een cover met veel beelden, veel tekst en daarnaast ook nog flink aangezet door kleur, laat iets anders zien dan een cover met één coverfoto en weinig tekst.

Vlakverdeling en markeringen

In het indelingsmodel wordt ook gekeken naar vlakverdeling en markeringen. Er wordt beschre-ven hoe de cover is ingedeeld. Elke cover is teruggebracht tot een kleine tekening hoe de cover eruit ziet. Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe de cover is ingedeeld.Onder marke-ringen versta ik bijvoorbeeld teksten die ten opzichte van de andere teksten groter op de cover zijn gezet of teksten met opvallende kleuren.

Beeld vs. tekst

Al snel werd duidelijk dat de verschijnselen op de covers van de tijdschriften complexer werden. Een voorbeeld hiervan zijn tekst-beeldrelaties en hoe er door de makers van het blad door tekst en beeld relevantie wordt aangebracht op een cover. Door bijvoorbeeld te variëren in grootte van tekst. Hele interessante kwesties waar ik later in hoofdstuk 6 uitgebreider op terug kom.

2.5 Meetmethoden

Dit onderzoek is een kwalitatief onderzoek met een beschrijvend karakter, met als doel op zoek te gaan naar bepaalde patronen op de covers van Nederlandse publiekstijdschriften. Waar het natuurlijk interessant is om opvallendheden vast te leggen. Om antwoord te krijgen op de onder-zoeksvraag zijn twee soorten meetmethoden ingezet. Allereerst is er een Social Text

Analy-sis gedaan. Deze analyse vormt de kern van het onderzoek. Ook zijn er interviews afgenomen

met deskundigen op het gebied van Nederlandse publiekstijdschriften. Hieronder worden deze meetmethoden verder toegelicht.

Social Text Analysis

Het doel van Social Text Analysis is “het verkrijgen van inzicht in belangrijke patronen van betekenisvorming in door mensen gedane uitingen. Een aantal typische gevallen worden bekeken en men probeert min of meer frequente patronen in de verschijnselen te identificeren, liefst op basis van een in de situatie passende verklaring” (Ensink, 2009:52). Baxter en Babbie (2003:248) voegen hier het volgende aan toe:

A social text is a naturally occuring text rather than a researcher-generated text. Social texts-symbols-in-use- are everywhere in the conduct of private and public life. Virtu-ally anything can function as a social text, so long as it involves symbols and meaning: naturally occuring conversations at home or at work, letters and diaries, photographs, films, magazine articles, public speeches, news conferences, memorials, art exhibits, web pages, and so forth.

Interviews

De patronen die zijn ontdekt door middel van de ‘Social Text Analysis’ zijn voorgelegd aan drie deskundigen op het gebied van covers van Nederlandse Publiekstijdschriften, namelijk: Christine Rothuizen (vormgever De Groene Amsterdammer), Daphne van Paassen (chef redactie Opzij) en Jaap Biemans (art director Volkskrant Magazine, Intermediair, Hollands Diep en Revu, eigenaar coverjunkie.nl, meermalen prijswinnaar van ‘beste cover’ en winnaar ‘Prix de C’oeuvre vakjury award 2012’). Daarnaast is er een interview gehouden met Walter Limpens van Neuren-sics. Dit bedrijf doet Neuro-economisch onderzoek naar onder andere covers van Nederlandse Publiekstijdschriften. De interviews zijn gebruikt om de patronen te toetsen en om te kijken of bovenstaande personen de patronen herkennen en wellicht bevestigen. Er was sprake van een ongestructureerd interview. Dit houdt in dat er geen vaste vragenlijst is, maar een lijst met onderwerpen die de interviewer gedurende het gesprek wil bespreken. De interviewer is vrij om gedurende het gesprek vragen toe te voegen wanneer zich er een onderwerp voordoet waar de interviewer een vraag over wil stellen (Baxter & Babbie, 2004:330). De interviews zijn individueel afgenomen en er zijn geluidsopnames gemaakt. De interviews zijn volledig uitgewerkt in de bi-jlagen.

(11)

De covers van Nederlandse publiekstijdschriften zijn bedoeld als vooruitblik van wat komen gaat. Het laat op een aantrekkelijke wijze zien wat er in het tijdschrift te zien en te lezen is. Deze aantrekkelijke manier van presenteren varieert per cover. Sommige covers staan vol met tekst en beeld, terwijl andere covers bestaan uit een beeld en slechts enkele teksten. In dit hoofdstuk draait het om de vraag welke variabelen een rol spelen op de cover. Het dient als opstapje voor de hoofdstukken die komen, zodat in zijn algemeenheid duidelijk is wat er zoal op de cover staat. Hieronder wordt een aantal covers uit de dataset gepresenteerd met daarbij een beschrij-ving van wat je ziet op een cover als je het geheel wat beter bekijkt.

§ 3.1 Cover Jij & je Kinderen

De cover van Jij & je Kinderen is een voorbeeld van een cover zoals die vaker te zien is. Er zijn tekstonderdelen aan de linkerkant en onderin op de cover geplaatst. Natuurlijk is er variatie op dit continuüm, zoals hierboven al gezegd. Hier zal in hoofdstuk vier dieper op worden ingegaan.

§ 3.1.1 Coveronderdelen Jij & je Kinderen

Onderdeel 1: Beeldmerk en verkoop-informatie

Bovenaan staat het beeldmerk van het tijdschrift. Het beeldmerk is vanuit commercieel oogpunt het belangrijkste element op de cover. Het zorgt voor herkenning bij de potentiële koper in de kiosk (Cramer en Zwaan, 2011:90). Omdat het beeldmerk zo belangrijk is vanuit commercieel oogpunt wordt dit niet wekelijks of maandelijks veranderd. Onderaan het beeldmerk wordt af en toe gewerkt met een ondertitel. Deze ondertitel specificeert de doelgroep of het tijdschrift. Onder het beeldmerk staat de vaste titelinformatie, bestaande uit het maandnummer, de prijs, het website-adres van het blad en de barcode. Deze informatie is de kleinste tekst op de cover en is onopvallend op de cover geplaatst.

Onderdeel 2: Kleine tekstonderdelen

Deze cover heeft verschillende soorten teksten. Aan de linkerkant van de cover is een rij tekst-onderdelen geplaatst. De tekst ‘Xander de Buisonjé’ is geel gemarkeerd, met daaronder een cit-aat. Onder deze tekst staan drie kleinere teksten, die verschillen qua inhoud maar overeenkom-sten vertonen als het gaat om vormgeving. De drie tekovereenkom-sten hebben een titel die is gemarkeerd door een dik aangezette letter. Deze drie titels gaan over verschillende onderwerpen. De teksten die onder de titels staan, fungeren als ondertitel en lichten de titels toe. De rij tekstonderdelen is (bijna) in hun geheel naast het beeld geplaatst.

Onderdeel 3: Grote tekst

Onderaan de cover staat een grote tekst. Deze tekst heeft net zoals de andere teksten een titel en een tekst die eronder staat. De grote tekst verschilt van de rest doordat hij over de volle breedte van de cover is geplaatst en is gemarkeerd door een witte kleur. Daarnaast bevat de tekst ‘I mama’ een teken. Het teken is in dezelfde kleur als de kleding van de vrouw.

De tekst is bijna in zijn geheel over het beeld geplaatst, dit in tegenstelling tot de andere

tekston-3

De co

ver als geheel

1

2 4

3

(12)

Het zijn interpretaties die kunnen worden gedaan, maar wat zeggen deze inferenties eigenlijk en wat betekenen ze? Als eerste kan hierbij worden genoemd dat de tekstonderdelen en het beeld op de cover van Jij & je Kinderen een deel van de inhoud van het blad laten zien. Hierdoor wordt duidelijk waar in dit nummer van Jij & je Kinderen aandacht aan wordt besteed. Tekst en beeld hebben dus een verwijzende functie. Als tweede hebben de tekstonderdelen en het beeld een persuasieve functie. Namelijk om op een aantrekkelijke manier de inhoud te verkopen en de kijker/lezer te overtuigen dat de inhoud van het blad het kopen waard is.

De cover van Jij & je Kinderen laat zien hoe de verschillende coverelementen op een cover kun-nen staan. De vraag is of de onderdelen op de covers van Nederlandse publiekstijdschriften altijd op deze plek staan? En of deze elementen altijd uit dezelfde hoeveelheid beeld en tekst bestaan? En hoe zit het met de relaties tussen tekst en beeld? Zijn dit net zoals bij de cover van

Jij & je Kinderen altijd twee teksten die een relatie vertonen met het beeld? Hieronder worden

een aantal voorbeelden van covers besproken, om antwoorden op deze vragen te krijgen.

§ 3.2 Cover Marie Claire

In tegenstelling tot de cover van Jij & je Kinderen is op de cover van Marie Claire de tekst links en rechts geplaatst. De persoon is op de afbeelding in het midden geplaatst en de teksten zijn er links en rechts omheen gegroepeerd.

§ 3.2.1 Coveronderdelen Marie Claire

Onderdeel 1 Beeldmerk, ondertitel en verkoopinformatie

Bovenaan staat het beeldmerk van het tijdschrift. Om het beeldmerk zijn sommige delen van de verkoopinformatie geplaatst, zoals het editienummer (december 2011) en het webadres van het tijdschrift. De overige onderdelen van de verkoopinformatie zoals barcode en prijs, zijn rechts onderin op de cover geplaatst. In de linker bovenhoek, boven het beeldmerk, is de ondertitel van het blad geplaatst: “Think smart, look amazing!”. Deze ondertitel typeert het blad Marie Claire, doordat het blad vrouwen wil stimuleren om slim na te denken en er vervolgens geweldig uit te zien.

Wat opvalt aan deze cover is dat de vrouwelijke persoon met een deel van haar hoofd over een gedeelte van de titel van het tijdschrift is geplaatst. Hierdoor is de volledige titel niet zichtbaar. Opvallend omdat het beeldmerk volgens Cramer en Zwaan (2011:90) het belangrijkste element is vanuit commercieel oogpunt. Het zorgt voor herkenning. Kennelijk is het dus niet perse nodig om de hele titel te zien.

1

4

2 3

3

derdelen. De tekst heeft een relatie met het beeld doordat er in de tekst het woord ‘mama’ staat en de vrouw op de afbeelding is de moeder van het jongetje. Er is nog een eventuele relatie met de geel gemarkeerde tekst, doordat de vrouw op de foto de vrouw is van Xander de Buisonjé (bekende Nederlandse zanger).

Onderdeel 4: Beeld

Het beeld bestaat uit een man, een vrouw en een kind. Ze zijn in een houding gefotografeerd waaruit valt op te maken dat ze aan het poseren zijn. Ze nemen er echt de tijd voor. Ze kijken daarbij de lezer recht aan. De auteur weet dat de man Xander de Buisonjé is, een bekende Ne-derlandse zanger. En dat hij hier staat afgebeeld met zijn vrouw en zoontje. Doordat de auteur deze kennis bezit, is het mogelijk om sommige tekstonderdelen te herleiden naar het beeld en andere onderdelen weer niet.

De keuze van het beeld past bij het tijdschrift. Het tijdschrift gaat over zwangerschap, bevallen, baby’s en opvoeden, waarbij een gezin zoals afgebeeld, heel goed past.

Voor de personen op het beeld is gekozen voor (een) bekende Nederlander(s). Op de covers van Nederlandse publiekstijdschriften komen bekende personen uit binnen- en buitenland vaker voor. Het gebruik van bekende personen op de cover wordt uitgebreider besproken in de vol-gende hoofdstukken.

§ 3.1.2 Wat zijn het voor teksten?

Deze cover heeft verschillende tekstonderdelen, maar wat zijn dit nu voor teksten? Zoals hier-boven (zie beeld) al is toegelicht staan er op deze cover teksten die gaan over de inhoud van het blad en er staan teksten op de cover die naast dat ze de inhoud van het blad weergeven, een extra element bevatten: namelijk een relatie tot het beeld.

De lezer kent betekenis toe aan de teksten door de titel Kinderen in combinatie met het genre (zie voor uitleg hiernaast) van het tijdschrift en door zijn

voorken-nis toe te passen. Het blad gaat over het opvoeden van kin-deren en alles wat daarbij komt kijken. Alle tekstonderdelen op de cover zijn te herleiden naar dit onderwerp. Zo wordt de betekenis van de tekst gemarkeerd door de titel en het genre tijdschrift. Daarnaast maakt de lezer gebruik van zijn voork-ennis om tekstonderdelen op de cover te herleiden naar het onderwerp van het tijdschrift. Dit herleiden gebeurt doordat de lezer inferenties maakt bij het zien van het beeld en de tekst. Dit betekent dat er een interpretatie plaats vindt van wat er wordt afgebeeld en gezegd. Keller (1998:99) zegt dat iemand eerst algemene kennis moet hebben van betekenis-sen, voordat hij/zij betekenis kan geven aan een specifiek teken. In de semiotiek, de leer die de betekenis van tekens bestudeert en het proces van betekenisgeving, worden

el-ementen die betekenis dragen, tekens genoemd (Van den Broek, Koetsenruijter, de Jong & Smit 2010:75). Volgens Keller (1998:99) is een teken een stimulans voor het maken van inferenties. Een voorbeeld van een inferentie die zou kunnen worden gemaakt op basis van de cover van Jij

& je Kinderen is de volgende. Met de kennis dat de Nederlandse zanger Xander de Buisonjé

va-der is van een zoon, namelijk het jongetje wat op de voorkant van de cover staat, interpreteer je de geel gemarkeerde tekst en de ondertitel: “Xander de Buisonjé. Rock ‘n Roll is laat thuisko-men en vroeg weer op voor de jongens”, hoe de Buisonjé omgaat met zijn zoon(s) en hoe hij ze opvoedt.

Daarnaast is er nog een interpretatie te maken aan de hand van de grote tekst “I mama. Of is ie fan van papa?” Deze tekst kan worden bekeken vanuit het jongetje op de foto, de zoon van Xander de Buisonjé. Het jongetje houdt van zijn moeder, of is hij toch meer fan van zijn vader?

(13)

§ 3.3 Cover Esta

Waar we tot nu toe vooral voorbeelden van covers zijn tegen gekomen waar de tekstonderdelen om de afgebeelde persoon heen zijn gegroepeerd, is de cover van Ésta een nieuw voorbeeld van hoe een cover er ook kan uitzien. Op deze cover zijn de tekstonderdelen over het beeld ge-plaatst, waarbij een klein gedeelte van het gezicht vrij is gelaten.

§ 3.3.1 Coveronderdelen Esta

Onderdeel 1: Beeldmerk en verkoopinformatie

Links bovenin staat de titel van het tijdschrift met daaronder de verkoopinformatie, zoals het editienummer, de prijs en het webadres.

Onderdeel 2: Kleine tekstonderdelen

Verspreid over de cover staan verschillende kleine tekstonderdelen. Wanneer de verschillende tekstonderdelen worden gelezen, belicht elk stukje tekst een ander onderwerp, waardoor je een uiteenloop van verschillende aspecten op de cover hebt staan zoals: vreemdgaan, groene vingers, pedofilie, interviews, kleding en powervoedsel. Ondanks dat de verschillende tekston-derdelen als het gaat om onderwerpen niet een sterke relatie hebben, vertonen de teksten als het gaat om vormgeving wel raakvlakken. Elk tekstonderdeel heeft een titel die dik is aangezet met daaronder een ondertitel die bestaat uit een toelichting bij de titel. De ondertitels zijn in alle gevallen met een dunner lettertype geplaatst als de titels. Alle ondertitels hebben een witte kleur, waarbij de titel wit of een blauw groene kleur heeft.

Wat opvalt bij het tekstonderdeel “Je bent wat je draagt. ‘Ik hou van flirten, ook met kleding’.”, is het rode pijltje wat wijst naar de vrouw die afgebeeld is. Het lijkt erop dat dit pijltje wil zeggen dat er een relatie is tussen de vrouw op de afbeelding en de tekst waar het pijltje bij is geplaatst. Onderdeel 3: Grote tekst

Midden op de cover staat over de volle breedte de tekst “powerfood” met een ondertitel die over het woord powerfood heen is geplaatst. De ondertitel “Meer energie, mooiere huid én zin in sex” impliceert dat je dit kunt krijgen door het eten van powerfood. De tekst ‘powerfood’ valt op door de plaatsing in het midden, in de volle breedte en de dikte van de letters.

Wat opvalt, in tegenstelling tot de covers van Jij & je Kinderen en Marie Claire, is dat de grote tekst niet een duidelijke relatie met het beeld heeft. Over relaties tussen beeld en tekst is meer te lezen in hoofdstuk zes.

Onderdeel 4: Beeld

Op de coverfoto is een vrouw te zien. De vrouw kijkt de lezer aan en ze is van dichtbij gefoto-grafeerd. De vrouw heeft lang bruin blond haar en draagt haar haar los. Ze lacht naar de lezer en houdt met haar hand haar haar een beetje aan de kant. In eerste instantie is het niet meteen Onderdeel 2: Grote tekst

Links bovenin staat een tekst die groter is in vergelijking tot de andere teksten. Deze grote tekst heeft een titel en een tekst die eronder staat. Dit laatste tekstonderdeel lijkt op een citaat, door-dat het in de ik-vorm is geschreven. Dit wordt ook aannemelijk gemaakt doordoor-dat er boven de titel van dit tekstonderdeel ‘exclusief interview’ staat.

De grote tekst verschilt van de rest door de grootte en de gecursiveerde letter. Daarnaast heeft deze tekst een relatie met het beeld, doordat de vrouw op de afbeelding Doutzen Kroes is en het in deze tekst ook gaat over ‘la belle Doutzen’.

Onderdeel 3: Kleine tekstonderdelen

Naast de grote tekst staat aan de linkerkant nog een kleiner tekstonderdeel. Dit onderdeel gaat over een win-actie. De lezer kan een reis winnen met Doutzen voor Dance4Life. De tekston-derdelen over Doutzen Kroes zijn dus gegroepeerd aan de linkerkant op de cover.

Aan de rechterkant zijn nog vier tekstonderdelen geplaatst. Drie tekstonderdelen zijn bij elkaar geplaatst, het vierde onderdeel is rechtsonder geplaatst. De tekstonderdelen gaan over verschil-lende onderwerpen, maar komen aardig overeen als het gaat om vormgeving. De drie teksten hebben een titel die steeds is gemarkeerd met een dik aangezette of gecursiveerde letter. Hoe dit wordt gedaan verschilt wel per tekstonderdeel. Onder elke tekst staan steeds kleine teksten die fungeren als ondertitel en lichten de titels toe.

Onderdeel 4: Beeld

Het beeld bestaat uit een vrouw. Ze poseert voor de camera en kijkt daarbij de lezer recht aan. Doordat de auteur weet dat de vrouw Doutzen Kroes is, een bekend succesvol Nederlands model, is het ook mogelijk om de tekstonderdelen die links op de cover staan te herleiden naar het beeld. De keuze om te kiezen voor Doutzen op de cover past bij het tijdschrift. Het tijdschrift gaat over onderwerpen als mode en beauty en andere onderwerpen die de vrouw interesseert, waarbij een model als Doutzen goed past.

§ 3.2.2 Wat zijn dit voor teksten?

Bij de beschrijving van de cover van Jij & je Kinderen werd opgemerkt dat op een cover teksten staan die de inhoud van het blad weergeven, maar ook dat die teksten een relatie met het beeld kunnen hebben. Hierbij werd gezegd dat de lezer inferenties maakt bij het zien van beeld en tekst.

Ook bij de cover van Marie Claire kan de lezer betekenis toekennen aan de coveronderdelen die te zien zijn. Hier is op te merken dat de titel Marie Claire en het genre tijdschrift de betekenis die wordt toegekend kleurt. Marie Claire is een blad bedoelt voor de vrouw die geïnteresseerd is in haar omgeving maar ook alles op het gebied van eigen schoonheid. Op deze terreinen speelt het blad in door te schrijven over “de omgeving van de vrouw en de wereld daarbuiten, emoties, informatie, veel mode en beauty en woon- en reisideeën” (Sanoma, 2013). De tekstonderdelen op de cover zijn dat ook in dit licht te plaatsen op de cover. En met de voorkennis van de lezer is deze in staat om tekst en beeld te herleiden naar de titel en genre van het blad.

Met de kennis dat de vrouw op de cover Doutzen Kroes is, weet je dat de grote tekst links-boven op de cover ‘met Sunnery wil ik oud en rimpelig worden’, gezegd is in een interview door Doutzen die afgebeeld staat op de cover. Het tekstonderdeel linksonder op de cover heeft ook een relatie met het beeld, doordat ook deze tekst over Doutzen gaat.

De tekstonderdelen aan de rechterkant hebben een minder duidelijke relatie met het beeld. Wat deze teksten gemeen hebben met de tekstonderdelen aan de linkerkant, is dat ze een ver-wijzende functie hebben naar de inhoud van het blad en een persuasieve functie.

“de kijker/lezer maakt inferenties

bij het zien van beeld en tekst.”

(14)

duidelijk of er tekstonderdelen zijn die een relatie hebben met het beeld. Wel valt op dat bij het tekstonderdeel “Je bent wat je draagt” een rood pijltje is geplaatst, dat wijst naar de vrouw. Onderdeel 5: Inzet

Op de cover is een ronde cirkel geplaatst, waar omheen de tekst “Ésta Luisterboek Award” staat. In de cirkel is een toelichting geplaatst: “Wie heeft de mooiste stem van Nederland? Kies mee en win”. De cirkel trekt aandacht doordat het lijkt alsof het op de cover is geplakt.

§ 3.3.2 Wat zijn dit voor teksten?

Zoals al even opgemerkt zijn op de cover van Ésta tekstonderdelen geplaatst die gaan over uiteenlopende onderwerpen. Het is een weergave van de inhoud en verwijst zodoende naar de inhoud van het blad. Daarnaast hebben de verschillende tekstonderdelen ook een persuasieve functie omdat de onderdelen laten zien dat de lezer inhoud kan verwachten over verschillende onderwerpen.

Het wordt niet duidelijk aan de hand van de verschillende tekstonderdelen wie de vrouw op de cover is. Er staat geen naam of een citaat van de vrouw op de cover. Daardoor lijkt er in eerste instantie geen relatie tussen tekst en beeld. Op de cover staat bij een tekstonderdeel wel een rood pijltje wat wijst naar de vrouw. Wellicht is er een relatie tussen deze tekst en de vrouw. Dit kan zijn dat de vrouw een ‘flirtende’ uitstraling heeft op de cover en dat de kijker in staat is om de link te leggen tussen de vrouw en haar beweging en blik op de foto en het woord ‘flirten’ in het tekstonderdeel. Deze link kan door de kijker gelegd worden omdat de kijker weet hoe mensen kunnen kijken en doen wanneer zij flirten.

§ 3.4 Cover Margriet

De cover van Margriet is een voorbeeld waarbij gebruik wordt gemaakt van één coverbeeld en meerdere kleinere afbeeldingen.

§ 3.4.1 Coveronderdelen Margriet

Onderdeel 1: Beeldmerk en verkoopinformatie

Ook bij deze cover is het beeldmerk bovenin de cover geplaatst, met rechtsboven het editie-nummer. Onder de titel van het tijdschrift is de adviesprijs geplaatst. Rechtsonder is de barcode en het webadres te vinden.

Onderdeel 2: Kleine tekstonderdelen

Net zoals bij de cover van Marie Claire zijn ook bij deze cover links en rechts van het beeld tekstonderdelen geplaatst. Aan de linkerkant staan vier tekstonderdelen die gaan over verschil-lende onderwerpen en ook verschillen wat betreft vormgeving. Lettertypes zijn verschillend, de teksten verschillen qua dikte van de letter en daarnaast zijn twee teksten in verschillende kleuren

kaders gezet. Wat opvalt aan vier van de vijf tekstonderdelen, is de manier waarop deze tek-sten op de cover zijn geplaatst. Het zijn korte zinnen, in plaats van titels en ondertitels, wat we tegenkwamen bij de covers die hiervoor zijn beschreven. Korte zinnen zijn op de cover geplaatst op verschillende manieren. De bovenste tekst aan de linkerkant is een citaat van Tanja, waar-schijnlijk uit een interview. De teksten daaronder over ADHD en eetpatronen, Willem Nijholt en wintersportmode kenmerken zich doordat ze vertellen wat het onderwerp is en dat ze iets meer vertellen zodat de lezer weet wat er te verwachten valt.

Het tekstonderdeel over ‘pompoen, pastinaak en schorseneren’ en het stukje tekst wat eronder staat, zijn meer twee lossen onderdelen. Het is weer de vorm van titel en ondertitel wat we al vaker zijn tegen gekomen.

Aan de rechterkant is nog een tekstonderdeel geplaatst, wat ook weer een complete zin is. Boven de zin ‘woonaccessoires van keramiek’ is het woord ‘trend’ geplaatst wat dient als een soort label. Door dat ene woord weet je dat woonaccessoires van keramiek kennelijk een trend is.

Onderdeel 3: Grote tekst

Links onderin is een tekst geplaatst, die groter is in vergelijking tot de andere teksten. Deze grote tekst is een samenvoeging van verschillende soorten teksten. De eerste zin: “Ik zou best nog eens terug willen. Voor een dagje dan” is een citaat. De zin daaronder “Toen ik 16 was…” is waarschijnlijk een toelichting op het citaat erboven. En de derde zin “Vier vrouwen vertellen”, fungeert ook als toelichting. Maar plaatst de twee zinnen erboven ook in een duidelijker perspec-tief. Vier vrouwen vertellen over toen ze 16 waren. En waarschijnlijk is het citaat uit een interview met één van de vier vrouwen. Wat opvalt is dat de grote tekst als enige tekst over het meisje op de foto is geplaatst. De andere tekstonderdelen zijn om het meisje heen geplaatst.

Onderdeel 4: Beeld

Op de cover van Margriet zijn meerdere beelden te zien. Op de grote coverfoto is een meisje te zien. Ze lacht in de camera. Het meisje lijkt op straat te zijn gefotografeerd, al lopend en iets uit haar tas pakkend.

Naast de grote coverfoto zijn onder het beeldmerk vijf kleinere afbeeldingen geplaatst. Op de af-beelding aan de linkerkant is een gedeelte van een persoon te zien die een schort draagt en een man die twee kleine kinderen omhelst. Op de afbeelding ernaast zijn verschillende accessoires te zien. Op de afbeeldingen daarnaast zijn achtereenvolgens te zien: een vrouw in winterkleding, eten en woonaccessoires.

Onderdeel 5: Inzet

Rechts bovenin de cover is een inzet geplaatst in de vorm van een hangend kaartje aan een touwtje. Het inzetje kondigt de ‘winter fair 2011’ aan die ‘volgende week’ zal plaatsvinden.

§ 3.4.2 Wat zijn dit voor teksten?

De verschillenden tekstonderdelen op de cover van Margriet verwijzen naar de inhoud van het blad. De tekstonderdelen gaan over diverse onderwerpen, zodat de lezer kan zien dat de inhoud van het blad ook gevarieerd is. Sommige tekstonderdelen hebben een extra element, namelijk een relatie met het beeld. Wel wordt die relatie pas duidelijk op het moment dat de cover wat langer wordt bestudeerd. Want heeft de grote tekst bijvoorbeeld een relatie met het beeld? Wellicht is het meisje 16 jaar. Wat wel te zien is, is dat de grote tekst als enige tekst voor een gedeelte over het meisje is geplaatst. Misschien laat dit een relatie tussen tekst en beeld zien. Toch is deze relatie niet helder.

(15)

§ 3.5 Conclusie

In dit hoofdstuk heb ik in zijn algemeenheid gekeken gekeken naar een aantal covers, zodat duidelijk werd wat er zoal op de cover staat. Wat we zien is dat de cover een verwijzende functie heeft naar de inhoud van het blad en dat het ook een persuasieve functie heeft. De cover moet overtuigen. De coverelementen spelen hier een grote rol in.

Door het beschrijven van verschillende covers werd duidelijk dat er verschillende variabelen van coverelementen bestaan, en dat die coverelementen betekenis krijgen door de titel van het blad in combinatie met het genre tijdschrift. Het genre van het blad is een interpretatiekader voor de coverelementen. Daarnaast speelt voorkennis van de kijker/lezer ook een grote rol. In de volgende hoofdstukken wordt dieper ingegaan op de structuur van de cover als manier om de cover aantrekkelijk te maken. Het volgende hoofdstuk behandelt een belangrijk element van die structuur: de plaatsing van de coverelementen op de cover.

(16)

4

De plaa

tsing van co

ver

onder

delen als str

uctuur

In het vorige hoofdstuk is de cover beschreven in termen van coveronderdelen, vlakverdelin-gen en inferenties die de lezer kan maken bij het zien van tekst en beeld op de cover. Door het benoemen van de verschillende onderdelen die op een cover te zien zijn, is er een beter beeld ontstaan waar de cover uit bestaat. Die onderdelen worden niet lukraak op de cover geplaatst. Om hier iets meer over te kunnen zeggen wordt in dit hoofdstuk dieper ingegaan op de structuur van de cover. Van Leeuwen (2005:198) noemt dit de compositie van de cover. Hij zegt dat het bij compositie gaat over het ordenen van elementen zoals “mensen, dingen, abstracte vormen, et cetera in of op een semiotische ruimte” (Van Leeuwen, 2005:198). Bij een semiotische ruimte valt te denken aan een pagina zoals een cover, een scherm, een blikje, een plank of zelfs een semiotische ruimte ter grootte van een stad.

Wat valt op als we kijken naar de structuur van de cover? Een structuur is van functionele aard omdat het betekenis geeft. Wanneer je kijkt naar teksten, zijn die opgebouwd aan de hand van een structuur omdat dit het makkelijker maakt voor de lezer om de tekst te begrijpen. Een structuur zorgt dus voor een handvat voor de lezer, ook bij een cover. Wanneer iets in het cen-trum van de cover wordt geplaatst, gaat de aandacht daar naar uit en minder naar de aspecten erom- heen. Iets wordt dus belangrijker dan het ander. Dat maakt een functionele indeling. Hier-door ziet de lezer een bepaalde volgorde. In sommige gevallen is die volgorde op de cover on-duidelijk, hierover valt meer te lezen in dit hoofdstuk.

Naast structuur als functioneel element is de structuur ook te zien in tekst en beeld. Doordat tekst bij beeld wordt geplaatst laat het zien dat iets hoort bij het ander, het verduidelijkt elkaar of het maakt nieuwsgierig, (et cetera). Bijvoorbeeld een grote tekst bij het beeld laat zien dat dit een belangrijk onderwerp is in het nummer.

De cover wordt ook op een manier gestructureerd waarbij nieuwe informatie aan oude informatie wordt gekoppeld. De nieuwe informatie is aantrekkelijk voor de lezer en een mogelijke reden om het tijdschrift te kopen. De structurering van oude informatie en nieuwe informatie is terug te vinden in de literatuur. Halliday (1994) schrijft hierover in zijn boek ‘An introduction of functional grammar’. Hier kom ik in hoofdstuk 4 op terug.

In dit hoofdstuk staat de vraag centraal: ‘Hoe is de cover geordend?’ Coveronderdelen zor-gen voor deze structuur, waardoor het structuuronderdelen worden. Het ene structuuronder-deel heeft te maken met een ander structuuronderstructuuronder-deel, waardoor er als het ware een volgorde ontstaat van belangrijke informatie. Door het laten zien van verschillende covers uit de dataset, wil ik laten zien wat voor volgordes er voorkomen.

§ 4.1 Gestalt

In de inleiding van dit hoofdstuk werd al kort genoemd dat de structuur van een cover te zien is door de plaatsing van de coverelementen op de cover. Het gaat er dus om hoe de elementen zijn gegroepeerd op een pagina. Sommige coverelementen vallen op door de centrale plaatsing. In andere gevallen worden sommige coveronderdelen aan elkaar gelinkt doordat ze bij elkaar zijn geplaatst. In dit kader is het interessant om te bespreken waarom we het ene als voorgrond zien en het andere meer op de achtergrond. Hoe kunnen we samenhang zien tussen bepaalde onderdelen?

(17)

plaatsen is. De ruimte die te zien is zou een gastvrije vakantie-villa kun-nen zijn, maar ook een ruimte van een stoomschip, enzovoort. Daar-naast zie je dat de aspecten die in de coverteksten aan de linkerkant genoemd worden, terug te zien zijn in het beeld. Een covertekst gaat over muurkunst, wat ook te zien is op het beeld en de andere cov-ertekst gaat over het ‘mixen en matchen’ van stoer met romantisch. Dit lijkt ook terug te komen in het beeld.

2: Duidelijk centrum en betekenisrelatie met (mogelijk) alle tek-sten

Een ander voorbeeld van een cover met een duidelijk centrum is de cover van Linda. Het cen-trum van de cover is de blonde vrouw: Linda de Mol. De overige tek-stonderdelen zijn uiterst links en rechts onderin geplaatst. Waardoor deze ondergeschikt lijken aan het centrum. Wat opvalt is dat de tekst rechts onderin ‘de tut is terug’ groter en dikker is aangezet dan de tek-stonderdelen aan de linkerkant. De blonde vrouw is de verbeelding van het woord ‘tut’, waardoor het lijkt dat beeld en tekst bij elkaar horen. Dit maakt het aannemelijk dat het onderwerp ‘tut’ de kern is van wat er wordt gecommuniceerd. De teksten aan de linkerkant hebben geen relatie met het centrum. Althans, die is lastig te leggen. Maar door de woorden ‘de tut’ wordt het kader wel geboden, waarbinnen de cov-erteksten aan de linkerkant ook passen.

Wat bij beide covers ook opvalt is de verbeelding van het onderwerp. Het onderwerp wordt door een covertekst verwoord, wordt in vergelijking tot de andere tek-stonderdelen groter geplaatst en wordt bij of op het beeld geplaatst. Tekst en beeld zijn op elkaar betrokken. Hierop wordt dieper ingegaan in hoofdstuk vijf waar er gekeken wordt naar de verbinding van elementen.

3: Duidelijk centrum en betekenisrelatie tussen merknaam en coverteksten Het beeld van de man, Maarten van Rossum, valt op. Het vormt het

centrum van de cover. Daarnaast valt het tekstonderdeel ‘Pamperen van wieg tot graf wérkt’ op door de dikte en grootte van de letter, ten opzichte van de andere tekstonderdelen. Er bestaat niet een directe relatie tussen beeld en deze covertekst, of de teksten linksboven of helemaal bovenin.

De cover van Maarten! vertoont overeenkomsten met de cover van

Lin-da. Het zijn beiden personality-magazines en Linda (de Mol) en Maarten

(van Rossum) zijn beiden betrokken bij de inhoud van het blad. De

Maarten! verschilt van de Linda. doordat Maarten niet een verbeelding

is van één van de coverteksten, waar bij de cover van Linda. wel sprake van is. Echter, er bestaat wel een betekenisrelatie tussen de afgebeelde persoon Maarten en de overige coverteksten. Het zijn onderwerpen die

passen bij Maarten van Rossum en wat hij wil zien in ‘zijn’ blad. Hierdoor vormt deze cover één geheel.

Niveaus van marginaliteit

Bij deze voorbeelden, zowel die van VT Wonen, Linda. als Maarten! wordt gespeeld met niveaus van marginaliteit, als het gaat om de tekstonderdelen. Hoe ‘belangrijk’ de tekstonderdelen zijn, is afhankelijk van hoe zij opvallen en hoe zij zijn geplaatst ten opzichte van het centrum (Van Leeuwen, 2005:208). Dit is ook een manier om structuur aan te brengen op de cover. Je ziet dit De wet van gelijkenis: Elementen die overeenkomst vertonen, worden als gerelateerd ervaren

en tot een geheel waargenomen;

De wet van dichtbijheid/nabijheid: Wanneer elementen dichter bij elkaar staan, worden ze meer als geheel ervaren en als eenheid beschouwd;

De wet van continuering: Tussen elementen die op een lijn gerangschikt staan wordt een tere relatie ervaren dan tussen elementen die op een andere manier gerangschikt zijn.

De wet van gemeenschappelijke bestemming: gelijkvormige objecten samenvoegen als ze een gelijke beweging of bestemming hebben;

De wet van Prägnanz: Prägnanz betekent beknoptheid of bondigheid en slaat daarmee op het gegeven dat onze hersenen zo functioneren dat we automatisch verbanden leggen tussen alles wat we waarnemen: we hebben de neiging om regelmaat, ordelijkheid, symmetrie en eenvoud te ervaren, ook waar die ontbreekt.

Deze principes die gaan over (visuele) perceptie hebben de kracht aan te tonen of elementen in een foto of afbeelding wel of juist geen samenhang vertonen (Palmer, 1992:440).

Het proces van perceptie dat de Gestalttheorie beschrijft geeft op gestructureerde wijze weer hoe mensen dingen waarnemen. Hoewel de Gestalttheorie niet in directe zin wordt toegepast in dit onderzoek, kan wel gezegd worden dat de dataset, de covers van Nederlandse publiekstijd-schriften, in eerste instantie op basis van deze Gestaltprincipes of regels waargenomen wordt door de kijker en bovendien door de onderzoeker zelf.

§ 4.2 Centrum en rand- tot bouwstenenstructuur

In de inleiding van dit hoofdstuk werd al kort genoemd dat de structuur van een cover te zien is door de plaatsing van de coverelementen op de cover. Daarbij werd gezegd dat wanneer iets in het centrum van de cover wordt geplaatst, de aandacht hiernaar uitgaat en minder naar de aspecten die eromheen zijn geplaatst.

Van Leeuwen (2005:208) stelt dat wanneer een compositie gebruik maakt van een centraal punt, dit centrale punt dan de kern is van wat wordt gecommuniceerd. De tekstonderdelen eromheen zijn als het ware ondergeschikt.

Door de makers van tijdschriften wordt op verschillende manieren gewerkt met het centrum van de cover. Hieronder wordt een continuüm beschreven, bestaande uit voorbeelden van covers uit de dataset, waaruit blijkt dat op sommige covers een duidelijk centrum te zien is, dat dient als interpretatiekader en een betekenis-relatie heeft met de coverteksten. Verder zijn er voorbeelden waarbij ook gebruik wordt gemaakt van een duidelijk centrum, dat dient als interpretatiekader, maar waar niet met alle coverteksten een betekenis-relatie is. Het continuüm eindigt bij die voor-beelden waar geen duidelijk centrum is en waar de link tussen centrum en overige coverteksten niet of lastig te leggen is en waar meer sprake is van losse bouwstenen.

§4.2.1 Variaties met duidelijk centrum en betekenisrelatie met coverteksten

1: Duidelijk centrum en betekenisrelatie met alle teksten

Op de cover van VT Wonen is in het centrum van de cover een tafel te zien in een ruimte van een huis. Op de tafel staat servies en een vaas met bloemen. Rond de tafel zijn een bankje en drie stoelen neergezet. Op de achtergrond is een muurtekening te zien in de vorm van een tekst met daarnaast een kast.

Wat het bijzondere aan deze cover is, is dat elke covertekst in verband is te brengen met het beeld. Zowel de grote coverteksten onderin de cover, als ook de co-verteksten aan de linker-kant. Het beeld schetst als het ware een (interpretatie)kader waar elk element afzonderlijk in te

(18)

of een kader wat bij de tekst of om de tekst heen is geplaatst.)Deze cover is het uiterste op het continuüm vergeleken met de cover van VT Wonen, De Groene Amsterdammer, et cetera (zie hierboven), waar een duidelijk centrum te zien is. Op het moment dat er een duidelijk centrum ontbreekt op een cover, heeft dit tot gevolg dat de kern van wat gecommuniceerd wordt ook gedeeltelijk of geheel mist (van Leeuwen, 2005:208).

Vergelijkbaar met bovenstaande covers van De Groene Amsterdammer, Opzij en

Cosmopoli-tan zijn de covers: Elegance, Elle, Esta, HP de Tijd, Jan, Marie Claire, Men’s Health, Quest, Red, Voetbal International, Vrij Nederland en Wit Wedding (zie bijlage).

§4.2.3 Variaties met losse bouwstenen

Tenslotte zijn er voorbeelden waarbij er geen duidelijk centrum is, en waar er geen relaties lijken te zijn tussen beeld en tekst.

7: Onduidelijk centrum met at random teksten met mogelijke betekenisrelatie

De cover van Flair is een voorbeeld van een cover waar het niet me-teen duidelijk is wat het centrum is. Hoe komt dit? Er is niet één coveronderdeel in het centrum van de cover geplaatst. Alle onderde-len zijn als het ware om het centrum heen gegroepeerd. De tekston-derdelen links zijn van de uiterste marge aan de linkerkant, naar het centrum toe geplaatst. In die uiterste linkse marge zijn kleine afbeeld-ingen geplaatst. Tegen de uiterste rechtse marge is een vrouw ge-plaatst. Bij de vrouw is de covertekst “Durf jij het aan?” gezet. Deze tekst valt op door de grootte van de tekst en de kleur wit die contras-teert met de roze kleding van de vrouw. Daarnaast is de kleding van de vrouw kleurrijk, wat weer een betekenisrelatie kan hebben met de covertekst “Zomer Knalkleuren in de mode”.

8: Geen centrum met at random teksten

De cover van het blad Libelle kenmerkt zich door een (drukke) cover, met coveronderdelen die over de hele cover verdeelt zijn. Ook bij deze cover is niet één coveronderdeel in het centrum van de cover geplaatst. Het beeld heeft geen betekenisrelatie met de coverteks-ten. De tekst rechtsonder “De zomer begint hier nu al!” valt op door de grootte van de tekst. Ook valt de tekst in het midden links op “de grote libelle spa-dagjes puzzel” met daarbij een inzet met het woord “win”.

Deze cover kenmerkt zich door losse onderdelen die met elkaar de cover vormen.

Wat ook opvalt aan deze cover is dat de kleine afbeeldingen aan de linkerkant geen relatie vertonen met de coverteksten die ernaast

staan. Met uitzondering van de afbeelding met het bord waarop komkommer ligt. Bij deze af-beelding staat de tekst “Komkommer! Maar dan anders”. Hier zie je dat de Gestaltwet ‘van na-bijheid’ uitwerking heeft. Je verwacht als kijker dat wanneer er tekst bij een afbeelding staat, dat dit een relatie met elkaar heeft. Dit is dus niet in alle gevallen bij deze cover.

Bij de covers van Flair en Libelle zie je dat de verschillende coveronderdelen onderling geen relatie hebben en zodoende als losse bouwstenen fungeren op de cover.

Vergelijkbaar met bovenstaande covers van Flair en Libelle zijn de covers: Grazia, Knipmode,

Margriet en Viva.

verschijnsel op de covers van VT Wonen, Linda. en Maarten!, maar ook op de covers die hierna beschreven worden.

Vergelijkbaar met bovenstaande covers van VT Wonen, Linda. en Maarten! zijn de covers:

Au-toweek, Elsevier, Kinderen, Ouders van Nu, Panorama, Playboy en Vorsten (zie bijlage).

§4.2.2 Variaties met duidelijk centrum met niet in alle gevallen een betekenisrelatie

met coverteksten

De volgende bespreking van covers horen bij die voorbeelden waarbij ook gebruik wordt ge-maakt van een duidelijk centrum, wat dient als interpretatiekader, maar waar niet met alle co-verteksten een betekenis-relatie is.

4: Duidelijk centrum met 1 betekenisrelatie met covertekst.

De cover van De Groene Amsterdammer is een voorbeeld van een cover waarbij er een duidelijk centrum is. Het beeld van de vrouw met een jongetje op haar arm neemt een centrale plek in op de cover, door de grootte van het beeld en de centrale plaatsing.

De covertekst “Afrowijk” en de ondertitel zijn als enige bij het centrum van de cover geplaatst, en lijken hierdoor bij elkaar te horen. Het beeld en deze coverteksten lijken de kern van wat wordt gecommu-niceerd. Dat de andere tekstonderdelen dit minder doen, wordt nog eens extra geaccentueerd doordat de tekstonderdelen onderin, op de uiterste onderkant zijn geplaatst. Ze hebben geen betekenisrelatie met het beeld en de grootte van de teksten is ook kleiner. Zo wordt het heel duidelijk dat de onderste tekstonderdelen ondergeschikt zijn aan het beeld.

5: Duidelijk centrum en 1 betekenisrelatie met covertekst gebaseerd op voorkennis. De cover van Opzij is een voorbeeld waarbij je ziet dat het centrum

wordt gevormd door het beeld en waarbij er een betekenisrelatie is met de covertekst linksonder. De afgebeelde vrouw is Saskia Noort, waardoor het duidelijk is dat de covertekst linksonder hoort bij het beeld. Hier komt het aspect voorkennis weer aan bod. Wanneer je niet weet dat de vrouw op de cover Saskia Noort is, zou je ook kun-nen denken dat het ‘de munttheemoeder’ of een ‘vrouw van een dic-tator’ is (zie cover).

6: Centrum als interpretatiekader en 1 betekenisrelatie met covertekst.

De cover van Cosmopolitan is een voorbeeld waarbij er wel een cen-trum te zien is, maar waarbij de relatie met andere tekstonderdelen moeilijker te leggen is. Het centrum fungeert wel als een interpreta-tiekader.

(19)

§ 4.3 Functie van het beeld

Wat bij alle covers te zien is, zowel de covers die hierboven zijn beschreven als de overige co-vers in de dataset, is de functie van het beeld. In alle gevallen is het beeld in het centrum van de cover geplaatst. In die gevallen dat de cover niet een duidelijk centrum heeft, speelt het cover-beeld alsnog een grote rol. Dat covercover-beeld in alle gevallen een grote rol speelt, wordt bevestigd door Lester (1995): “Visual images are a powerful form of communication because they stimulate both intellectual and emotional responses – they make us think as well as feel” (Lester (1995:73) in Pettersson (2002:107). Daarnaast stelt Pettersson (2002:107) dat beelden veel sneller en ge-makkelijker worden waargenomen dan tekst. Ook vanuit persuasief oogpunt speelt beeld een grote rol. Petterson (2002:107) noemt een aantal onderzoeken waarin de functie van het beeld wordt onderzocht. “The material may be ‘appealing to the eye” (Duchastel (1983; Levin 1981); “motivate a person to pick up, browse through, and read the text” (Duchastel 1978, 1983); and “making reading more enjoyable (Duchastel & Waller 1979)”.

§ 4.4 Conclusie

In dit hoofdstuk werd gekeken naar hoe makers van tijdschriften structuur aanbrengen op de cover. Ik heb gekeken naar het continuüm van een duidelijk centrum en randstructuur te zien is naar covers waar meer een losse bouwstenenstructuur te zien is. Dit leverde verschillende vari-aties op die een patroon lieten zien. Het patroon wat ik daarin zie is dat veel covers een afbeeld-ing in het centrum plaatsen en dat deze afbeeldafbeeld-ing een betekenisrelatie heeft met één of meer-dere coverteksten. Deze covertekst(en) vallen op en worden gemarkeerd door de grootte en/of kleur van de tekst en worden vlakbij het beeld geplaatst. Met name bij covers waarop relatief weinig tekst staat, zoals de cover van Linda. en De Groene Amsterdammer valt de afbeelding op en is die betekenisrelatie ook snel duidelijk, juist doordat de markering van de covertekst een relatie heeft met het beeld. Het gevolg van een duidelijk centrum en een betekenisrelatie is dat het (snel) duidelijk is wat de kern is van wat wordt gecommuniceerd. Hoe rustiger de cover is vormgegeven hoe duidelijker deze kern is.

Niet bij alle covers is deze kern zo duidelijk te zien. Er zijn ook covers die wel een centrum heb-ben, vaak is dit het beeld, maar waar meerdere coverteksten kandidaat zijn om een betekenis-relatie hebben met het beeld. Vaak door voorkennis kan de lezer een betekenis-relatie leggen tussen het centrum (beeld) en één covertekst. Deze covertekst valt wel vaak op door de grootte en kleur van de tekst. Een voorbeeld hierbij is de cover van Opzij.

Toch zijn er ook voorbeelden waar er een centrum mist en waar de coverteksten over de hele cover verspreid staan. De covers met losse bouwstenen. Opvallend is dat dit met name voorkomt bij de covers die relatief druk zijn vormgegeven. Voorbeelden hiervan zijn de covers van Libelle en Margriet.

Hoe men als makers van tijdschriften omgaat met de structurering van beeld in combinatie met tekst op de cover van publiekstijdschriften, lijkt per genre verschillend te zijn en lijkt ook van invloed te zijn op hoe men dat doet. In de documentaire ‘Aldus Libelle’ (20/05/2012) beschrijft de adjunct hoofdredacteur Maureen Belderink het blad Libelle als volgt: “Libelle is de ideale vriendin, waarvan je weet wat je kunt verwachten. Als ze komt weet je ongeveer hoe leuk het gaat worden, dat het gezellig gaat worden en dat je gaat lachen”.

De gezelligheid moet dus van de Libelle-cover afstralen. Een blad als Linda. is eveneens een vrouwenblad, maar heeft wel een ander karakter. Het blad bespreekt spraakmakende onderwer-pen en deze onderweronderwer-pen worden zo nu en dan zonder een blad voor de mond gepresenteerd op de cover. Daarnaast is Linda. ook gefocust op onder andere goede fotografie (Pauw & Witte-man, 21-11-2012). Deze aspecten zijn terug te zien op de cover van Linda. door hoe het thema door fotografie in één beeld is gevangen en verwoord door de covertekst(en).

Het vermoeden dat genre invloed heeft op de inrichting van de cover werd bevestigd in een in-terview met de vormgever van De Groene Amsterdammer: Christine Rothuizen.

In het volgende hoofdstuk zal ook gekeken worden naar de structurering van de cover, maar dan alleen op tekstueel niveau.

Elk tijdschrift communiceert wat het belangrijkste karaktereigenschap van het tijdschrift is. Je moet altijd proberen om wat je communiceert in een paar woorden samen tevatten. De Libelle is ‘gezellig’ en dat moet ook duidelijk zijn. Het moet er heel gezellig en aantrek-kelijk uitzien. Het moet duidelijk zijn dat er heel veel instaat, ze zullen gebruik maken van veel verschillende kleuren en beelden, en in de zomer zullen ze het strand met kleurige parasols op de cover zetten. De Groene is niet gezellig. Wij zijn journalistiek, dus je zult het gewoon niet moeten opfleuren. We richten ons op journalistieke feiten, dus eigenlijk alles wat je wilt laten zien; moet je zo sterk mogelijk laten zien.

(Interview Rothuizen, 15-06-2012)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het geluidsniveau is gehalveerd als we werken met de Airbo, wat het werk voor ons Johan van Leersum: ‘De Airbo neemt relatief weinig ruimte in, waardoor je in de hoogwerker

het beter was om bij een snoeironde in de wijk niet alle bomen te snoeien, maar alleen de bomen waarvan de controleur had opgeschreven dat er onderhoud nodig was.. Zo kreeg

‘Uit respect voor onze opdrachtgever communice- ren wij over het Dakpark alleen met de gemeente Rotterdam en niet met de media.’ Insiders mel- den dat de gemeente en de Koninklijke

crisis is het onbegrijpelijk te horen dat Den Haag 90 miljard op de plank heeft liggen om nu in te zetten en wij als gemeenten moeten vechten voor elk dubbeltje in de WMO

Door de invoering van de WNRA behouden werknemers wel de arbeidsvoorwaarden die voortvloeien uit de thans geldende cao, maar de WNRA regelt niet dat werknemers automatisch

Tijdens ons gesprek van gisteren vernamen we dat Movares een week geleden voor het eerst intern overleg gehad heeft over de opdracht van de gemeente Arnhem om met onze

Er zijn ook veel meer goedkopere opties in Kiruna dan het ijshotel — dan kun je en het Noorderlicht zien én nog allerlei andere winteractiviteiten ondernemen, zoals

The plenary session of this year’s labour market conference will focus on the analysis of integrat- ed labour market systems and successful labour market policies for balancing the