• No results found

Bidden iis een avontuur

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bidden iis een avontuur"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

J A A R V A N H E T G E B E D 8

K E R K + L E V E N - 1 5 F E B R U A R I 2 0 0 5

D

RIE generaties benedic- tinessen scharen zich met ons aan de tafel: ab- dis Mechtild, zuster Ag- nes en postulante Sofie.

Laatstgenoemde trad pas vorig jaar september in.

Het getijdengebed is een wisse- lend geheel van psalmen, kantie- ken (geestelijke lofliederen), hym- nen en bijbelteksten. Maar eerst dienen enkele misverstanden uit de weg geruimd. Zuster Mechtild:

„Het getijdengebed is niet uitslui- tend bedoeld voor kloosterlingen, het is een gebed van de hele Kerk.

Enkele jaren geleden gaven wij met onze gemeenschap het boek Christus ontmoeten in het getij- dengebed uit. God zoeken en Christus ontmoeten is immers een opdracht voor iedere chris- ten.”

Tweede misverstand: velen ken- nen het getijdengebed uitsluitend in de gezongen vorm. Zuster Ag- nes, eerste cantrix (voorzangster) van de gemeenschap, wijst erop dat het niet per se gezongen hoeft.

Buiten een gemeenschap kun je het immers vaak niet anders dan het bidden in je eentje en (bijge- volg) in stilte.

„Maar het is een grote steun als je het gebed samen kunt bidden”, weet zuster Agnes. „Bovendien kun je Gods lof – wat dit gebed uit- drukkelijk wil zijn – eigenlijk niet anders dan zingen. ‘De psalmen moeten het keelgat uit’, zo ver- woordde iemand het heel tref- fend. Ieder neemt met z’n eigen stem deel aan het ene gebed, maakt het aldus tot één gezamen- lijk gebed.”

Verbondenheid

Het gezongen getijdengebed heeft een zeer eigen stijl, vroeger uitsluitend in het gregoriaanse Latijn. Zuster Agnes: „Na het con- cilie veranderde veel doordat we in het Nederlands gingen zingen.

Oudere zusters herinneren er ons aan hoe in de jaren 1960 die ver- nieuwing van het getijdengebed haast met lege handen werd aan- gepakt. Stilaan groeide echter een nieuwe muzikale traditie.

Ons zingen doet vandaag wat aan het gregoriaans denken. Meestal is de muziek ingetogen, het is ten- slotte gebed. Alleluja’s of paaslie- deren mogen dan weer best uit- bundig klinken.”

De basis van het getijdengebed is met de 150 psalmen steeds de- zelfde. In zowat veertien dagen tijd zijn die allemaal gezongen.

Geraak je er niet op uitgekeken?

„Elk ‘seizoen’ van het kerkelijke jaar krijgen de 150 psalmen een andere kleur”, legt zuster Mech- tild uit. „Kleur krijgen ze onder meer door de verschillende anti-

fonen (vers vóór en na de psalm, ndr). In de veertigdagentijd zal bij- voorbeeld de nadruk liggen op in- keer, tijdens de advent op ver- wachting. Ook de psalmtoon ver- schilt. Zo klinken dezelfde teksten steeds anders.”

Die teksten blijken niet altijd even opgewekt. „Hoe lang nog, Heer? Blijft uw woede voorgoed?

Smeult uw jaloezie door als een vuur?”, klinkt het in psalm 79.

Psalmen zijn naast lofbetuigingen aan God ook wanhoopskreten en klachten. Sofie: „Zing je ze mee, dan voel je verbondenheid met de hele wereld. In de teksten is alles immers zo herkenbaar menselijk.

Meteen spreek je dat bepaalde

gebed uit samen met hen voor wie dat woord opgaat. Toen ik hier in de abdij nog als gaste over de vloer kwam, viel het me op dat er voort- durend gebeden wordt. Het gebed gaat voort, net zoals de wereld.”

Blijven bidden

In de abdij in Bonheiden verza- melen de zusters om 7 uur voor het ochtendofficie, metten (eerste gedeelte van het breviergebed) en lauden (tweede gedeelte) samen.

Volgt rond de middag het vieren van de eucharistie en om halfdrie het bidden van de middagdienst.

Deze vat de zogeheten kleine uren samen. De vespers, om half zes, vormen met het ochtendoffi- cie de omvangrijkste gebeds- dienst. De dag wordt afgesloten om acht uur met de zogeheten completen. Ook gasten, parochia- nen en aan de abdij verbonden le- ken-oblaten bidden geregeld mee.

Zuster Agnes: „Je zou kunnen zeggen dat wij, monialen, zijn vrij- gesteld om te blijven bidden. Toen ik jaren geleden meermaals de oecumenische broedergemeen- schap in Taizé bezocht, leek het

dat sinds mijn laatste bezoek am- per wat veranderd was. Alsof de broeders al die tijd in de kerk wa- ren blijven zitten. Onze gasten ge- tuigen van diezelfde ervaring.”

In katholieke traditie heet het getijdengebed ‘Gods werk’. Zus- ter Agnes verklaart: „Het bete- kent dat in het gebed niet enkel wij, maar ook God aan het werk is.

Je kunt jarenlang bidden met de- zelfde woorden en plotseling wor- den aangegrepen door één zin. Zo is psalm 40 mijn lievelingszang ge- worden. We zongen het ook bij mijn professie: ‘Hier ben ik God, uw wil te doen is mijn vreugde’.”

Sofie, nieuwkomer in het getij- dengebed, vertelt hoe de dagslui- ting haar sterk aangrijpt: „De completen zijn elke dag hetzelfde.

Vrij snel ken je de hele gebeds- dienst uit je hoofd. Ik kwam hier eens met een groepje studenten en de sfeer tijdens de completen sprak hen meteen sterk aan. Het zijn psalmen vol vertrouwen, hè.”

Hoelang doet een mens er over om thuis te komen in die wereld van gedragen woorden? Een lasti- ge vraag, zo blijkt. Ongetwijfeld vele jaren, daarvan zijn onze drie gesprekspartners overtuigd.

Zuster Mechtild benadrukt dat bidden in wezen een werk van lief- de is. Ze bestempelt het zowaar als een liefdesavontuur. „Met de jaren verdiept de liefde. De eerste verliefdheid gaat voorbij. Lang- zaam leer je echter nieuwe aspec- ten kennen van Gods liefde en trouw. En vooral, bidden is een avontuur.”

Het boek Christus ontmoeten in het getijden- gebed. Spiritualiteit van de liturgie der getijden kost 14 euro en is verkrijgbaar bij de abdij Bethlehem, Zellaerdreef 5, 2820 Bonheiden, telefoon 015/55.14.79, e-mail abdij.bethlehem@belgacom.net.

Bidden is een avontuur

E r i k D e S m e t

Bij elk avondgebed branden de monialen van de abdij Bethlehem in Bonheiden wierook. Staat immers niet in de psalmen: „Mijn gebed zal voor U als wierook zijn, mijn geheven handen als een offer in de avond”? Bidden is het wezen van een bestaan als monnik of moniaal. Hij of zij leeft op het ritme van het getijdengebed, haast altijd gezongen. Waarom? We legden de zusters in Bonheiden de vraag voor.

Wierook bij het avondgebed. Deze traditie in de abdij van Bonheiden gaat terug op een psalmtekst. © Wim Hendrix

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dat gaat niet op voor de Sint-Vin- centiusparochie te Ramskapelle, waar Philippe van den Driessche al langer pastoor is.. Hij zegt: „Op drie kilometer van de kustlijn is dit een

Volgens Missio groeit solidariteit met geloofsgemeenschappen in het Zuiden uit wederzijdse belangstelling en ontmoeting.. X Solidariteit moet ook steeds concreet

„Familieleden, buren en vrien- den die in groep op bedevaart gaan om voor een welbepaalde in- tentie te bidden, steunen elkaar in dit geloof, gewoon door zwijgend mee op te stappen

In die atheïstische omgeving is ze maatschappelijk werkster, maar tegelijk vindt ze uitgerekend daar de voedingsbodem voor een verdieping van haar geloof.. „In de

We reiken een heel eenvoudige wijze van bidden aan, bruikbaar voor jong en oud, voor elke dag, voor

Wees geprezen, mijn Heer, door broeder vuur door wie Gij voor ons de nacht verlicht;. en hij is mooi en vrolijk, stoer

Het gebed waarin Jezus Christus ons – dienaren van de Heer – oproept om op iedere plaats, op ieder moment, onder alle omstandigheden….. God

De WET die zich laat dragen door HET MOETEN verliest zijn doel: de mens gelukkiger maken.. Het is hij die de wet maakt en beheert die bepaalt waar wij