• No results found

Gastvrijheid – regionale avonden identiteit

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gastvrijheid – regionale avonden identiteit"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Gastvrijheid – regionale avonden identiteit

Gastvrijheid is de Bijbelse intuïtie die uitdrukt dat vorming er is voor alle leerlingen en dat alle leerlingen, wie ze ook zijn, welkom zijn in onze scholen.

Als inleiding voor een groepsgesprek willen we enkele elementen even aanreiken:

Vooreerst is gastvrijheid meer dan gewoon respect hebben voor de medemens.

Iemand die gastvrij is, doet meer. Hij of zij zoekt naar wegen om bruggen te bouwen, om de verbinding met de ander te maken. Hij neemt de angst en barrières weg, hij laat de ander thuiskomen op school.

Deze gastvrijheid is niet vanzelfsprekend. In de huidige maatschappij hebben wij soms wel eens de neiging om ons al dan niet bewust vooral te linken aan personen met eenzelfde visie en interesse, denk maar aan de digitale platforms en verenigingen voor gelijkgezinden, maar misschien ook de eigen veilige cocon van onze parochie, van onze geloofsgemeenschap of groepje. De katholieke dialoogschool wil een plaats zijn waar gastheer en gast elkaar mogen ontmoeten, hoe verschillend ze soms ook zijn. Gastvrijheid is geen éénrichtingsverkeer. De gast, de leerling treedt binnen in het huis, de school van de gastheer met respect maar diezelfde gast kan de gastheer verrassen, verrijken, het evidente in vraag stellen. Gastvrijheid is van perspectief kunnen wisselen, is eens in de schoenen gaan staan van de ander en de eigen positie, het eigen denken eens in vraag durven stellen.

Een katholieke dialoogschool heeft ook als opdracht dat de vorming voor elke leerling volwaardig gebeurt. Leerlingen kunnen en moeten alle kansen krijgen om te leren, wie ze ook zijn, van waar ze ook komen. Een gastvrije school is een

(2)

school die groeit in inclusie. Verschillen tussen leerlingen zijn geen bedreiging in een gastvrije school, maar een kans tot verrijking.

Als gastheer brengt de school de christelijke inspiratie in de dialoog met iedere gast en schept ruimte voor iedere leerling om aan het woord te komen. In het beste geval leren gastheer en gasten er in diversiteit de eigen identiteit vorm te geven.

Maar uiteraard gastvrijheid beperkt zich niet tot de klas, maar richt tot alle stakeholders van de school, denk maar aan de ouders of de lokale gemeenschap.

Gastvrijheid heeft een diep Bijbelse fundament. In de Bijbel is gastvrijheid een ethische verplichting. De radicaliteit ervan gaat terug op de ervaring van Israëlieten die zelf ooit vluchtelingen waren op zoek naar huis en land, zoals we kunnen lezen in Oudtestamentische boeken Genesis en Exodus. Gastvrijheid is niet vrijblijvend in de Bijbel, het is Gods liefde ontvangen en doorgeven, het is het hart van het christen zijn. Niet toevallig lezen we in De Regel van de Heilige Benedictus over de gastvrijheid het volgende: "Alle gasten die aankomen moeten worden ontvangen als Christus zelf, want Hij zal eens zeggen: Ik kwam als gast en gij hebt Mij opgenomen".

Uit de verhalen van Bijbel leren we dat er een nauwe band is tussen gastvrijheid en hoop. Denk maar aan het verhaal van Abraham bij de eik van Mamre, toen hij gastvrij met broden en een vers geslacht kalf drie vreemde mannen en zonder het te weten ook God ontvangt. Het einde van dit verhaal is een boodschap van hoop: Abraham’s vrouw Sara krijgt een zoon in haar onvruchtbare schoot.

Tussen gast en gastheer komt hoop tot leven.

Voor de verdere bespreking in deze groep geven we graag volgende richtvragen mee:

- Kan je deze wegwijzer linken aan een concrete situatie, aan jouw opdracht van elke dag?

- Wat is voor jouw school gastvrijheid? Hoe neem de school die rol op?

- Welk Bijbelverhaal zou jij kiezen bij deze wegwijzer?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Mensen die écht tegen migratie en tegen migranten zijn, klonten op dit onderwerp samen met een veel grotere groep mensen die zich ernstig zorgen maakt over de samenleving, maar

A growing number of Dutch citizens consider asylum seekers a threat rather than an enrichment, say they are less inclined to help asylum seekers, react with less positive emotions

Wat betekenen deze stellingen over gastvrijheid voor jezelf als mens (persoonlijke identiteit), voor je werk in het onderwijs (professionele identiteit) en voor jullie

Jochem Robben heeft onderzocht hoe de gastvrijheidsbeleving van zwemmers bij Sportbedrijf Deventer door middel van het contact met medewerkers kan worden verbeterd.. Uit

Na het grote succes van de gratis ‘bedankt voor je gastvrijheid’ complimenten doorgeef-kaartjes (er zijn er al 10.000 verspreid door Nederland!) hebben we een aantal

Dat wij uw uitkering één maand met honderd procent moeten verlagen staat in artikel 18 lid 4 onder a en 5 van de Participatiewet. In uw geval zijn er geen bijzondere omstandigheden

Voor de wedstrijd Gastvrije gemeente meld- den zich initiatieven van Koksijde tot Ton- geren, uit steden en landelijke gemeenten en voor diverse doelgroepen.. Sommige lo-

Tegenover de rol van de geestelijk verzorger als gastheer staat de rol van de cliënt als gast, maar van even groot be- lang is aandacht voor de rol van de cliënt als gast- heer