• No results found

Verbod op crucifix: uitspraak met verborgen agenda?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Verbod op crucifix: uitspraak met verborgen agenda?"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Verbod op crucifix: uitspraak met verborgen agenda?

Napel, Hans-Martien ten

Citation

Napel, H. -M. ten. (2010). Verbod op crucifix: uitspraak met verborgen agenda?

Nederlands Dagblad, 9. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/15764

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Leiden University Non-exclusive license Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/15764

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Opinieplein

Verbod op crucifix: uitspraak met verborgen agenda?

Geplaatst: 07 juli 2010 08:00, laatste wijziging: 07 juli 2010 08:16 door Hans-Martien ten Napel

Is het secularisme voor het Europese Hof voor de Rechten van de Mens de maat van alle dingen? Die vraag rijst naar aanleiding van de uitspraak van het Hof inzake de crucifixkwestie in Italië.

De aanwezigheid van crucifixen op openbare scholen in Italië is in strijd met de mensenrechten. Die

uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens op 3 november 2009, heeft tot ongebruikelijk hevige reacties geleid. Het Vaticaan verbaasde zich erover dat het Hof zich op een dergelijke ingrijpende manier mengde in een aangelegenheid die diep met de historische, culturele en spirituele identiteit van de Italiaanse bevolking verbonden is. Premier Berlusconi tekende intern beroep aan tegen de uitspraak bij de Grote Kamer van het Hof. Vorige week hield deze een hoorzitting, waaraan ook diverse andere bij de Raad van Europa aangesloten landen deelnamen.

Ten aanzien van religieuze symbolen op openbare scholen zijn grofweg twee situaties denkbaar. In de eerste plaats kan het gaan om de vraag in hoeverre beperkingen kunnen worden gesteld aan het recht om

religieuze symbolen en kleren, zoals een hoofddoek, te dragen. In de praktijk gaat het hierbij vooral om leden van minderheidsgroeperingen. In de tweede plaats betreft het de vraag in hoeverre een van overheidswege in de school geplaatst symbool van een meerderheidsgodsdienst, zoals een crucifix, de rechten van leden van minderheidsgroeperingen schendt. Over de eerste kwestie heeft het Europese Hof zich al vaker gebogen. De tweede kwestie behandelt het nu voor het eerst.

De uitkomst van de afweging van het Hof valt, zoals in het hoofdredactionele commentaar van maandag terecht werd betoogd, op zichzelf te billijken. Minder duidelijk is hoever de uitspraak precies strekt: gaat het slechts om de verplichting om kruisbeelden te plaatsen in klaslokalen die een schending oplevert, of gaat het om het plaatsen van crucifixen als zodanig? En zijn alleen kruisbeelden op openbare scholen een schending, of ook die op andere publieke plaatsen?

In 1995 oordeelde het Duitse constitutionele hof dat een Beierse bepaling, die verplichtte om kruisbeelden in openbare scholen te plaatsen, strijdig was met de godsdienstvrijheid. De parallellen tussen dit arrest en de uitspraak van het Europese Hof zijn opvallend. Het Duitse arrest is evenwel een meerderheidsbeslissing van vijf tegen drie rechters. Naar aanleiding ervan heeft de Duitse wetgever in 2000 bovendien de verplichting om kruisbeelden aan te brengen heringevoerd. In het geval van zwaarwegende levensbeschouwelijke bezwaren dienen scholen naar een minnelijke schikking te streven. Deze pragmatische benadering heeft tot op heden alle rechterlijke toetsen weten te doorstaan.

Tien Geboden

Het Amerikaanse Hooggerechtshof kreeg in 1980 een wet uit Kentucky voorgelegd, die van openbare

1/2

(3)

scholen eiste dat zij de Tien Geboden toonden in de klaslokalen. Het Hooggerechtshof bepaalde met vijf stemmen tegen vier dat de maatregel neerkwam op het door de regering ondersteunen van religie en daarmee inconstitutioneel was. Vier jaar later oordeelde het Hof dat een kerststal die de stad Pawtucket (Rhode Island) had geplaatst op een gemeentelijk plein, wel door de beugel kon. Sinds deze twee

beslissingen heeft het hof nog diverse andere deels conflicterende en inconsistente uitspraken gedaan. Ze weerspiegelen de diepe verdeeldheid binnen het Hooggerechtshof.

Gegeven de discussie die de arresten in zowel Duitsland als de Verenigde Staten hebben opgeleverd, is het verrassend dat de Straatsburgse kameruitspraak unaniem was. Dit geldt eens te meer nu het Europees Hof, anders dan de Duitse en Amerikaanse rechtscolleges, een internationaal hof is.

Het Hof heeft in het verleden, op de vraag of het leerlingen op openbare scholen verboden kan worden een hoofddoekje te dragen, een bijzonder ruime beoordelingsmarge toegekend aan landen als Frankrijk en Turkije. In de grondwetten van deze landen wordt het secularisme immers beschermd.

Nu gaat het in de crucifix-zaak om een symbool van een meerderheidsgodsdienst in plaats van over een minderheidsrecht. Toch blijft onvoldoende duidelijk waarom nu niet opnieuw een afwegingsmarge is toegekend aan Italië, waar het katholicisme ondanks zijn veranderde status nog altijd in de Grondwet vermeld staat.

Als het Hof gevoelig zou zijn voor de klacht van leerlingen uit minderheidsgroepen dat het

hoofddoekjesverbod een inbreuk is op hun religieuze vrijheid, zou het meer voor de hand liggen dat het tevens constateert dat het aanbrengen van een religieus symbool van de meerderheidsgodsdienst een schending van de mensenrechten is. Door Frankrijk en Turkije te gunnen wat het Italië misgunt, roept het Hof de vraag op of het een model van kerk-staatverhoudingen voorstaat waarin het secularisme de maat der dingen is. Het lijkt ook in het belang van protestanten dat de Grote Kamer later dit jaar, door Italië alsnog in het gelijk te stellen, de twijfels over deze mogelijke verborgen agenda wegneemt.

Mr. dr. H.-M.Th.D. ten Napel is universitair docent Staats- en Bestuursrecht in Leiden.

2/2

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dit werkelijk leren wordt niet bereikt door gefragmenteerd onderwijs, waarbij alle onderwerpen uit elkaar getrokken worden en waarbij teksten en fragmenten inhoude- lijk

Omdat vrouwen heteroseksualiteit ervaren als een dwingende norm voor seksbeleving en in strijd achten met het recht van vrouwen op zeggenschap over eigen lijf, leven en

Volgens de kantonrechter heeft de werknemer hier verwijtbaar gehandeld door hardnekkig te weigeren het mondkapje te dragen, zodat de arbeidsovereenkomst

Mevrouw A. en het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding stelden op 16 mei 2012 cassatieberoep in tegen hek arrest van het arbeidshof Antwerpen. Zij vroegen dat

— waarschijnlijk terecht — van uitgegaan, dat de kiezers hun stemmen destijds niet op de huidige bestuurders hebben uitgebracht omdat zij van hen correcte regeltoepassing

Door de introductie van bestuurskundig denken lag er met dit dossier in beginsel een kans voor Binnenlandse Zaken om zijn missie te verbreden van structuuringrepen in het bestuur

Van de reis is de gemeente bovendien niet de eindbestemming, want voor veel taken geldt dat de verantwoordelijkheid weliswaar overgaat naar gemeen- ten, maar dat van daaruit voor

Zowel het werkgeverschap als de arbeidsmarkt waarop werkgevers in het openbaar bestuur zich bewegen, is in verandering. Dit proces is al in de jaren tachtig begonnen.