• No results found

Echte eenvoud

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Echte eenvoud"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

G E L O O F 8

K E R K + L E V E N - 2 9 M A A R T 2 0 0 6

M

ISSCHIEN zag u het op de buis of las u het in de krant: broeders en ezels trekken door de parochiefederatie Ber- laar, gelegen tussen Lier en Heist- op-den-Berg. Wij zochten het tweedubbele duo ter plekke op.

„Wij zijn hier op uitnodiging van het federatieteam”, vertelt Bart Verhack, een van de Vlaamse broeders in de Tibériade. „In Wal- lonië verbleven we al meermaals een week in een parochie. Voor Vlaanderen is onze week in Ber- laar een primeur.”

Een van de initiatiefnemers in Berlaar is Jörgen Verherstraeten, moderator van het federatieteam.

„Ik ken de Tibériade al een tijdje.

Met Agnes, inmiddels zuster Ag- nes van de Tibériade, zat ik op kot in Leuven. Mijn eerste contact met de gemeenschap was tijdens een jongerentocht naar Beauraing.

Op het programma toen ook een bezoek aan de gemeenschap.”

„Tijdens het Jaar van de Verkon- diging 2003-2004 bezochten we met ons team de Fraternité de Tibériade in Lavaux-Sainte-An- ne”, vervolgt Jörgen enthousiast.

„Voor mij een leuk weerzien met zuster Agnes en voor allen een boeiende ontmoeting met een le- vende en vooral jonge gemeen- schap. Ik ben ervan overtuigd dat zulke groepen ook op langere ter- mijn in de Kerk overleven.”

Geen mediacircus

Het Berlaarse federatieteam had de Tibériade dus graag eens ter plekke en polste voorzichtig.

„We komen eraan”, luidde het recht voor z’n raap. Een hele week tijdens de veertigdagentijd von- den beide partijen een geschikte periode. „Haalbaar was 2006, toe- vallig ook het Jaar van het Gebed”, aldus Eric Thielemans, deken van Rupel-Nete en pastoor van enkele parochies in de federatie. „Ver- kondiging en gebed zijn de twee pijlers waarop de Tibériade rust.”

Zes broeders en twee ezels to- gen aldus richting Berlaar. Hun opdracht: straatevangelisatie.

Wat moeten we ons daarbij voor- stellen? „Zeker geen mediacir- cus”, haast Eric Thielemans te on- derstrepen. „Veeleer getuigenis- sen in alle vrijheid, zonder dat de broeders zich opdrongen. Echte eenvoud ook, die hopelijk ook jon- geren over de drempel van het ge- loof kan helpen. Onze jeugd durf- de alvast vragen te stellen aan de- ze jonge broeders, dat viel me meteen op. De authenticiteit van de broeders deed wonderen.”

Op het programma tal van ont- moetingen: op bezoek bij de paro- chianen thuis, ziekenbezoek en -zalving, gebedsavonden... En na- tuurlijk met de ezels naar de markt. Een kans om Jan met de pet te ontmoeten. „Die ezeltjes vergemakkelijken het contact. Ze trekken de aandacht van jong en oud”, lacht broeder Bart. „Mensen komen naar hen toe en zo begint een babbel. Wensen mensen enkel de ezel te strelen, dan is dat voor ons natuurlijk ook goed.”

Hoe reageerden de jongelui in de middelbare school bij de aan- kondiging van het bezoek? „Ver- bazing alom”, grijnst Jörgen Ver- herstraeten, wiens vrouw les geeft

in de school. „‘Wat komen die hier doen?’, zag en hoorde je ze den- ken. Maar de broeders waren er gerust op. ‘We zien wel wat het wordt’, lachten ze de leerkrachten toe.”

Wereldvreemd?

Verherstraeten: „De leerkrach- ten vreesden weinig belangstel- ling. Na een korte schets van wat de Tibériade is, kwamen de per- soonlijke levensverhalen van de broeders en hun radicale keuze.

Muisstil was het in de klas.” Eric Thielemans vervolgt: „De leerlin- gen luisterden met open mond. En dan kwamen de vragen boven. Ik sta er nog altijd perplex van hoe de broeders een opening maken om het geloof bespreekbaar te maken.”

„Over zingeving en celibaat werd uitvoerig van gedachten ge- wisseld. De dialoog was eerlijk en oprecht”, vervolgt Verherstrae- ten. „Nadien vertelden de leerlin-

gen dat het geschikte kerels wa- ren, die broeders, die ze eigenlijk evengoed op café hadden kunnen ontmoeten. Geen wereldvreemde wezens!”

Aan het einde van de voormid- dag werd een kopie van het San- Damianokruis vooraan geplaatst, het kruis uit de gelijknamige kerk in Assisi dat tot Franciscus sprak:

„Ga, en herstel mijn Kerk.” „Het enige wat de broeders verlangden was respect en stilte”, vertelt de fe- deratiemoderator. „Ze nodigden iedereen uit om samen met hen te knielen voor het kruis en te bid- den. De meeste leerlingen gingen op de uitnodiging in. Nadien kre- gen ze allemaal een icoontje en een gebedskaart. Ook dat werd gretig aanvaard.”

Elke avond die week was in een van de parochiekerken een ge- bedsmoment voorzien. Telkens met een bijzonder accent: ont- moeting, familie, verzoening. „In elke parochiekerk voelde we de gastvrijheid van de gemeenschap.

Ik zag daar mooie dingen gebeu-

ren”, vertelt Eric Thielemans.

„Vanuit de hele federatie was er belangstelling voor deze momen- ten. We hopen dat het met deze week niet stopt. Dat we nog mo- gen oogsten van wat gezaaid werd.”

De federatie had ervoor geko- zen zondag, laatste dag van het verblijf van de broeders, slechts één viering voor de drie parochies te organiseren. „Een zendingsvie- ring. De broeders zaaiden letter- lijk graan in de kerk. Iedereen werd met graankorrels bezaaid, met de uitnodiging ook zelf verder te zaaien”, zegt Eric Thielemans.

En de deken besluit: „We ver- toefden een beetje op de berg Ta- bor, zoals die dag in het evangelie te horen was. De broeders riepen ons op weer af te dalen, recht het dagelijkse leven in. En ze blijven ons volgen. Een gebedsgroep van jongeren en een van jonge gezin- nen mogen rekenen op hun steun.

Hun bezoek aan Berlaar is niet éénmalig. Ze komen af en toe te- rug om te helpen bij de oogst.”

Of hoe niemand aan dieren kan weerstaan

Lavaux-Sainte-Anne in de provincie Namen herbergt een van de fraaiste Waalse kastelen. Iets verderop vind je, na wat zoeken, de fraterniteit van de Tibériade.

Deze jonge gemeenschap laat zich inspireren door Sint-Franciscus, en daar horen natuurlijk dieren bij. En zie, met twee ezels trekt de Tibériade rond om te getuigen van wat de broeders en de zusters drijft. Berlaar was de eerste Vlaamse gemeente waar ze een week vertoefden in de kerk, op school, thuis bij de mensen en op de markt.

To m H e y l e n

Echte eenvoud

De broeders van de Tibériade zoeken plekken waar ze mensen ongedwongen ontmoeten. © Hugo Maris

Spijkers in het licht

V

EERTIG dagen lang berei- den we ons voor op het paasfeest. In deze periode is vooral de Goede Week bijzonder. De blijde intre- de in Jeruzalem op Palmzondag, Witte Donderdag met de instelling van de eucharistie, Goede Vrijdag met de veroordeling, lijden en dood van Jezus en Stille Zaterdag met het gevoel van twijfel en on- macht. Deze dagen leiden ons naar het feest van de verrijzenis, het Licht.

In alle continenten zoeken christenen woorden om de wor- steling van goed en kwaad, licht en duisternis tot uitdrukking te brengen. Het passieverhaal en de paasboodschap in het evangelie zijn onze gemeenschappelijke bron. Harry Gielen, pater passio- nist en redactie-secretaris van het maandblad Het Teken, bundelde verhalen over deze thema’s met bijbehorend beeld en muziek in zes meditatiediensten.

Christus’ leven en de dood wa- ren in de kunst door de eeuwen heen nadrukkelijk aanwezig. Ook vandaag blijft dit motief kunste- naars uitdagen. Mensen zoeken ook woorden om Jezus’ verhaal naast het hunne te leggen. En dra- gen hun kruis.

In het deel Een vreemd ver- trouwd verhaal biedt Gielen voor- beelden van mensen die hun le- ven gaven. Catechisten stierven in Santa Cruz in Guatemala, met de woorden: „Het is beter dat wij ster- ven, dan dat er duizenden omko- men.” In Rwanda stichtten wedu- wen het project Levensmoed om de moord op hun manmen en kin- deren te verwerken.

De meditaties zijn doorspekt met lied en poëzie. Fragmenten uit het Oude en Nieuwe Testa- ment verbinden de leefwereld van vandaag met de eeuwenoude zoektocht naar het Beloofde Land.

De duisternis wordt reeds eeuwen gedeeld, op zoek naar de morgen van licht.

De vijfde bezinning kreeg als ti- tel Wat kan een hamer die spijkers in het licht slaat?, ontleend aan dichter Hans Andreus. In deze meditatie, volledig uitgewerkt op bijgevoegde dvd, worden Golgota en de verrijzenis een grotere reik- wijdte toegemeten: de worsteling tussen licht en duisternis sinds mensenheugenis. Met uitdrukke- lijke verwijzingen naar de grote oorlogen die uitmonden in de laat- ste bezinning Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens. Deze slotregel van een gedicht van Okke Jager, uitgehouwen in graniet op het ter- rein van een psychiatrisch zieken- huis, is geen vraag. Het zijn woor- den van verzet. (TH)

Harry Gielen, Wat kan een hamer die spijkers in het licht slaat? Passie en Pasen verwoord en verbeeld, Halewijn/Avimo, Antwerpen, 2005, 152 blz., 35 euro, ISBN 90 8528 0354.

U kunt het boek bestellen door overschrijving van 35 euro op rekening 220-0971727-17 van Uitgeverij Halewijn, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen, met vermelding van het aantal exemplaren plus „code 202”.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Geestelijk verzorgers kunnen met behulp van dit soort kijkramen onderzoeken welk ethos er in praktijken waarin zij zich mengen zichtbaar wordt, dat wil zeggen wat er in

Voor sommige instrumenten zijn voldoende alternatieven – zo hoeft een beperkt aantal mondelinge vragen in de meeste gevallen niet te betekenen dat raadsleden niet aan hun

Daarom, herders, luister naar de woorden van de HEER: Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, mijn schapen hadden geen herder, ze werden weggeroofd en door de wilde

Omdat ze zich niet door de menigte konden wringen, haalden ze een stuk van het dak weg boven de plaats waar Jezus zat, en toen ze een opening hadden gemaakt, lieten ze de verlamde op

Voor je het weet gaan we op in de dingen die ons in deze crisis overkomen zijn en vergeten we dat de Here Jezus onze bevrijder is en dat diezelfde Here Jezus onze Heer is die

De provin- ciaal: “We halen geen jonge paters naar hier om de zorg voor hun ouder wordende collega’s in Vlaanderen op zich te nemen, maar om hier onze dominicaanse

Grondstoffen ontgonnen binnen Vlaanderen (productieperspectief) en door de Vlaamse consumptie (consumptieperspectief) in 2016 volgens het Vlaamse IO-model... MOBILITEIT,

je oefenen in leven met de woorden uit Gods mond, zoeken naar Gods koninkrijk en zijn gerechtigheid:. juist in deze veertig dagen kunnen we dáár mee