• No results found

' zmxuigiijk en emotioneel bepaald, niet

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "' zmxuigiijk en emotioneel bepaald, niet"

Copied!
9
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

A N T W E

H P

y;

N x 9

H A A R T 1 9 7 4 .

s = = = 5SS = = = =:ï:=:

= »

paranormale kracht.

= = = = = = =: = = = t

k e n d / - — a a l , buitennormaal of b o v e n n o r m a a l , ook dat wordt daaronder gere-

feitelijko ' z m x u i g i i j k en emotioneel b e p a a l d , niet h a n d v e r s c h i j n s e l e n 2 2 T e l l ^ T T ? d met aller- natuurlijk g e S n j k o m I e r e e n ï o ^ T e * " ' Y l * a n d 6 r e a a k e n' H e t i a

moeten een reden v a n ' b e s t a J i U b ^ e n w a t V e e ï T s ' e r ' ^ f ^ ' v . ^ waardoor gaven beheersbaar en b r u i k b a L zijn ' 6 6 0 m e c h a»i s , n e

a n , X h e ï a t V X T a a ^

j

T^lJZiiï p ï u k l l ' s T ^ ï * *

boven de snelheid van het licht ui P ^ x k e l s die zich kunnen v e r s n e l l e n , dit geval het P a r t S e l e L J g i e a ï g e ^ t e T s X i n t ' ^ r e a l i s e r°n

restant n o g a a l s energie k e n b a L f f ™ t te v e r d w i j n e n , waarbij het b e p e r k i n g Jan het men ei Ï j k

lil ** dUS ' buite » de

Dan wordt het e t i ! 1 ® j f l ! ° ® 6 n e r g i e k a n b e s t ^ . ders lijkt van s t r u c t u u ï o ^ m o g e n j S h e f d Z d / ^ T v e < W r U i m t° i s d i e ^

w a a r n e m e n , wanneer er L r L w I ' d l e U kunt

k r a c h t e n d i e T m e £ £ £ ' S o o r t W T * Z i j n d e

Ik stel; A a n n e m e n d e dat dio extra ruimte er is cn die extrs kaacht A a

v e r b i n d i n g ^ u s s en T ^ ™ ^ ^ « f

k r l c h ï fc+hT? H !°°r " V ? n r u i r n t a i G n ook tussen twee soorten van k r a c h t . Het betekent dat die k r a c h t i n hem of door h e o werkzaam kan

m e e in zijn eigen w e r e l d kan o p t r e d e n , zonder dat d e ^ o r S T a Ï Z bokend ft**

noemt i ^ l e k r a°h t i S erg i n t e r e s s a n t . W a n n e e r u a d e S a a l i t U ; !t s e n d e p r i m i t i e v e volkeren daar spreken over p r o e v e r h e ? " H ^ n ! rg e l lfe' W a t i S d a t Ondermeer k u n n e n wij T ^ n : het is luchtelektriciteit - die is er zeker bij betrokken - m a a r het s c h i e t m é é r te z i j n . Het is m o g e l i j k , door, de a d e m h a l i n g buiten do z ^ r s t o f t o e i o e r een andere v o r m van kracht tot jo t r e m e n . Dan is mijn eerste bepaling dus: ' paranormale k r a c h t , of k r a c h t e n , zijn kennelijk verbonden aan h o t h e o i f l dai w i j k e n n e n . Het is niet zo dat iemand die h e l d e r z i e n d , h e l d e r h o r e n d of tele-

(2)

pathisch begaafd is ergens een nieuw h e e l a l a a n b o o r t . N e e , hij boort gewoon iets aan dat v e r b o n d e n is aan de w e r e l d , waarin h i j l e e f t , maar dat niet behoort- en dat is het punt van onderscheid voor de mens - tot de wereld die die m e n s als n o r m a a l w a a r n e e m t .

Viel, wanneer je het v o o r g a a n d e kunt a a n v a a r d e n , dan zou ik het als volgt willen formuleren: U hebt in u z e l f dus een k r a c h t , die niet behoort tot datge- ne dat u zintuiglijk kunt kennen» Haar hoe kent u het dan w e l ? Practiech alle p a r a n o r m a l e verschijnselen blijken namen te hangen met de e m o t i e . Telokinope blijkt in dc eerste p l a a t s , zeker als zij onbeheerst i s , een resultaat te zijn van emotioneel o p r o e r , vooral in een m e n s die toch al organisch minder evenwich- t i g i s . Kijken w i j naar t e l e p a t h i e , dan blijkt ook die telepathie zoor zeker /.' gebonden te zijn mot b e p a a l d e emotionele toestanden ondermeer: aanvaardènghv&n de zender b v . door de o n t v a n g e r , of o m g e k e e r d .

H e l d e r z i e n d h e i d en h c l d e r h o r o n d h e i d blijken ook selectief te z i j n . W a n - n e e r hier tien h e l d e r z i e n d e n s a m o n z i t t o n , is het m o g e l i j k dat v i j f niets z i e n ,

dat drie een figuur zien en dat er twee b v . een symbool of een k l e u r zien. Dan zien zij toch allemaal wel hetzelfde! Dat verschil is kennelijk weer een k w e s - tie van hun eigen i n s t e l l i n g , een emotionele i n s t e l l i n g . Zou je moeten zeggen wat er werkelijk waarneembaar i s , dan zal het al wat omschreven wordt omvattei) en m é é r dan d a t , maar je m o e t t o e v a l l i g ook n o g emotioneel in staat zijn om hot waar te n o m e n .

Dan hebben wij hier voor de m e n s dus weer een r e g e l g e v o n d e n : Paranormale kracht is voor de m e n s te verbinden aan e m o t i o n a l i t e i t .

Ga je n o g v/at verder dan zeg je: wat doet die k r a c h t ? W e l , dat kan zijn:

een P o l t c r g e i s t " v e r s c h i j n s e l , een m o o i duits woord waarmee zo alleen maar wil- len zeggen: dat de niet zichtbare kracht er een r o m m e l t j e van m a a k t . Hier wor- d e n , zonder zichtbare oorzaak b v . potten en pannen in stukken g e s m e t e n , deuren open en dicht g e d a a n , zware m e u b e l s t u k k e n verplaatst e n z . . Wat hiei4 aan ener- gie wordt opgevoerd i s , m e n s e l i j k g e z i e n , vaak zéér g r o o t . Het is mogelijk dat zo'n t e l e k i n e e t , want dat is het dan m o e s t a l , oen zware v l o u g e l p i a n o met zijn emotioneel g e e s t e l i j k e kracht v e r p l a a t s t , terwijl h i j zelf n o g n i e t in staat is om dat ding w e g te duwen e n , wanneer d e z e l f d e p r e s t a t i e door m e n s e n zou mooten w o r d e n h e r h a a l d , zou je wel een stuk of zes sterk g e b o u w d e k e r o l s nodig h e b b e n . Dus die e n e r g i e , die wordt v o o r t g e b r a c h t , is erg groot vanuit monsolijk stand- punt b e r e k e n d . H a a r je zou n a t u u r l i j k ook kunnen zeggen: Het is oen deel van de kracht die de m e n s v o o r t d u r e n d uit zijn omgeving opneemt en die h i j , van zichzelve u i t , ineens tot w e r k i n g brengt, zonder p r e c i e s te boBcffen hoe, en daar- m e d e dc oorzaak en g e v o l g v e r h o u d i n g in de normale w e r e l d v e r a n d e r t . Dan is niet meer het onzichtbare van de kracht b e l a n g r i j k , dat is eigenlijk oen bijkomstig- heid dat kan de w i n d o o k , die zie je ook n i e t . Het belangrijke is dat het ar- beidsvermogen niet moer te bepalen is,volgens m e n s e l i j k c ' n o r m e n .

Het gaat m i j erom om duidelijk te maken dat p a r a n o r m a l e k r a c h t , of k r a c h - t e n , niet gehoorzamen aan m a t e r i e l e w e t t e n . W a n n e e r je nu gaat kijken naar b v . de m a g i e , dan zie je dat do m e m e n s , die iets tot stand wil b r o n g e n , do handen aan hot voorhoofdzèoh c o n c e n t r e e r t , het is bijna of h i j iets met v e e l mooitc kwijt wil en dan is het v e r s c h i j n s e l e r . Lien ander die gaat er eon dansje voor4

opvoeren of begint op een w a a n z i n n i g r i t m e heen en woer t<? schudden; weer eoü ander tekent m o o i e p a t r o n e n , weer een ander gebruikt zijn stom om daarmee hot eon of ander te v e r o o r z a k e n .

Wanneer zoveel v e r s c h i l l e n d e m i d d e l e n hetzelfde resultaat k u n n o n h e b b o n , is do logische conclusie: Het resultaat wordt niet door het m i d d e l b e p a a l d , maar door dc i n s t e l l i n g d i e , k r a c h t e n s het m i d d e l , d b è j de m e n s bestaat..

Hu gaan we p r o b e r e n om er eon beetje eenvoudiger gevolgtrekkingen bij te v i n d e n . U kunt niet r e d e l i j k bepalen wat u p a r a n o r m a a l p r e s t e e r t . Op hot ogen- blik dat u dit p r o b e e r t , komt u in grote moeilijkheden; dat hebben wij trouwens al eens eerder g e z e g d . W a n n e e r je echter begrijpt dat je eigen emotionaliteit en voorstellingsvermogen v o o r jou de sleutel zijn tot dio k r a c h t , die paranor- m a l e k r a c h t , dan wordt het iets a n d e r s . Dan gaat het niet m e e r om een vasto p r o c e d u r e ; het gaat eerder om een v a s t e i n s t e l l i n g , oen eigen relatiebopaling ten aanzien van dc k o s m o s , zichtbaar en niet z i c h t b a a r . Dan houdt dat in dat

(3)

i e d e r e e n , die het juiste v o o r s t e l l i n g s v e r m o g e n h o e f t , bepaalde k r a c h t e n k a n op- w e k k e n . Be v r a a g die haar dan zou m o e t e n op volgen is deze; U a a r o m zijn er dan

zo w e i n i g mensen die het k u n n e n ? Viel doodgewoon: omdat jo niet emotioneel kunt geloven in iets dat je r a t i o n e e l v e r w e r p t . Wanneer jo redelijk zegt«JDxt ^ m o g e l i j k , maak je 't jezelf onmogelijk om het waar te melcen, want 30 belet JÓ-

zelf om te functioneren in die richting; dat is g e w o o n emotioneel! Wanneer na- meli ilc hetgeen je zelf onmogelijk noemt toch g e b e u r t , dan sta je namelijk voor

jozelf in je h e m d en misschien zou je dan geestelijk gezien in je blootje ergens snel moeten r o n d h u p p e l e n en dat gebeurt dan en dat k u n je emotioneel niet a a n .

Je hebt een wereld als m e n s , die w e r e l d die m o e t volgens jou gehoorzamen ( l a n wetten anders k u n je er immers geen w e g in v i n d e n ! Het stollen van een

t w e e d e w e r ó l d ^ d a a r n a a s t ^ die niet aan die wetten gehoorzaamt is n o g wol a a n v a a ^ b a a r , maar op hot ogenblik dat jij, door die wereld te betreden a . h . w . , dingen , veroorzaakt die niet meer r e d e l i j k begrijpbaar z i j n , dan kun jc: of roepen: won-

IZ° iï dan moet je een geloof vinden dat erbij p a s t , ofwel moot jo hot eenvou- dig a f w i j z e n , maar dan gebeurt het ook niet m e e r .

K i j k jé n a a r de k r a c h t e n zoals die opgewekt k u n n e n w o r d o n , in oen gezel- schap cis d i t , dan blijkt d a t die k r a c h t e n gemeenlijk nogal k l e i n z i j n . W a a r o m ? Omdat u hier niet bezig bont met k r a c h t ; in wezen is ons c o n t a c ' t v o o r g e l i j k redelijk dus: s p r e k e n , t o e h o r e n en daartussendoor op sublimaal v l a k , dus orgöns op hot vlak van het o n d e r b e w u s t z i j n , het u i t z e n d e n van bepaalde t r U H n g n , 0P

het ogenblik dat u niet meer u z e l f aan het redelijke gaat binden dan wordt de kracht die wij gezamenlijk k u n n e n opbrengen enorm v e e l g r o t o r .

Paranormale kracht berust namelijk nooit op iets wat jezelf h e b t , dat don- kon de mensen wel; je hebt het vermogen om die k r a c h t e n te g e b r u i k e n , maar je

t o S S t n i k ? Die kracht is altijd een wisselwerking; z J kan nooit be- staan in één p e r s o o n ; zij k a n slechts b e s t a a n in een relatio

en een a n d e r . Dat zien de m e e s t e m e n s e n wol,eens over het h o o f d . .Zo zijn or ook mensen die zeggen: gebruik van p a r a n o r m a l e k r a c h t e n dalt m o e g o

«,-m bonnalrio g e d r a g s r e g e l s en dat is niet waar! Gedragsregels zijn iets van ao Z ^ Z V Z t l T l l het gaat meer om de emotionele

die kracht hanteert en de r e l a t i e die h i j op dat ogenblik s t o l t , tussen zichzoll en eon deel van die w e r e l d . Of dat nu k w a a d of g o e d i s , maakt w e i n i g verschil uit het is ITo r e l a t i e , die emotioneel wordt o p g e w e k t , waar het om g a a t . Wat

die'persoon v o r d e r is diot niet t e r z a k e . Een idioot k a n net zo g o e d paranormale k r ^ o S e n ^ bruiken als een w i j s g e e r , alleen is de k a n s grotor dat de idioot het

e e r d e r doet want do w i j s g e e r w S r d t ' m e e s t a l belemmerd door zijn eigen wijsgerig- h e d e n ! Hot s k e r k e l i j k w a a r , je moet niet donken dat ik oon v e r h a a l t j e v e r t o l . Het is zó' In de wereld van het k i n d is het p a r a n o r m a l e n o r m a a l , omdat het k i n d u i t f a t van do e r v a r i n g , sterk emotioneel leeft en do r e d e l i j k h e i d , althans dat-

goen wÏt de m e n s erende^ v e r s t a a t , eigenlijk pas leert hanteren wanneer hot ou- for w o r d t . K i n d e r e n v e r o o r z a k e n dan ook zeer vele v e r s c h i j n s e l e n di<3 w l alp

go niot zijt zoals do k i n d o r o n , gi j zult n j e t ingaa» J o t

: do totale

5 £ Ï Ï Ï ,

dat }c £ k r a o h t o n ^ ' ^ J ^ V S ^ M . 0P = Wanneer « i j n u eons k i j k e n naar de op.ootolon b v . , don v a j t O W M ^ V Vele van do apostelen hebben wonderen f t a l » z o g g e n . g O j ^ k

kracht g e b r u i k t , m a a r hoe en w a a r o m ? . - d a * Z i j goloof-

& noodzakelijk om iets to

IJ

(4)

doen en dan geneest Paulus b v . een blinde of een k r e u p e l e , terwijl hij eigenlijk nooit les heeft gehad van J e z u s , zomaar!

Naar dan k o m e n w i j weer aan een ander punt: J e z u s zegt tot zijn apostelen:

"Ga u i t , gonees de zieken en drijf do duivelen uit in mijn naam on do naam des V a d e r s " . Waarom naa,m? Want wo zeggen nu wol n a a m , m a a r wie weet de naam v a n God? Omdat dc n a a m des V a d e r s en do n a a m van Jezus niet bestaat uit een k l a n k , het is een e r v a r i n g in jo w e z e n . Die naam dat is je eigen sleutel tot do w e r e l d , waar allo k r a c h t e n a a n w e z i g zijn en w a a r i n allo besef aanwezig k a n zijn. 2n wanneer die apostelen niet zo kinderlijk geloofden in wat Jezus hen z e i , hadden zij het nooit voor elkaar g e b r a c h t .

Wanneer Jezus dat heeft gezegd tot zijn a p o s t e l e n , wanneer datzelfde is vol- bracht door mensen als P a u l u s , die Jozus zelf dus n i e t ontmoet h a d , maar ook door mensen als F r a n c i s c u s van A s s i s i ë en er zijn er n o g w e l een p a a r , dan wordt de vraag: Geldt dat niet voor de hele m e n s h e i d ? Het g o l o o f verwerpt het; maar is dat angst voor die kracht of is het begrip voor het gevaar dat die kracht kan op- leveren? M i s s c h i e n is er inderdaad een g e v a a r . W a n n e e r oen k i n d met v/uur speelt kan het b r a n d s t i c h t e n , wanneer een m e n s p a r a n o r m a l e k r a c h t e n h a n t e e r t , zonder zich te realiseren h o e enorm groot zo z i j n , j a , dan kan h i j misschien iets teveel d o e n , v o o r a l wanneer hij zelfzuchtig d e n k t , m a a r de kracht is er!

Over die kracht zouden wij n o g het volgende k u n n e n opmerken:l°Uitgaando van h e t g e e n ik gezegd heb ov,;r J e z u s . A a n v a a r d i n g is de basis van de k r a c h t , omdat alleen in de a a n v a a r d i n g de emotie kan o n t s t a a n , w a a r d o o r de k r a o h t in jo op- b l o e i t . Op het ogenblik da.t jc die a a n v a a r d i n g v e r l i e s t , verlies je niot do kracht z e l f , die blijft rond je a a n w e z i g , m a a r jc v e r m o g e n om dio kracht to ge- bruiken! A a n v a a r d b a a r ?

2 ° Het is niet b e l a n g r i j k welke leer je volgt; het is belangrijk hoozoer jo jo verbonden gevoelt met wat voor de m e n s o n z i c h t b a a r , misschien G o d d e l i j k , onre- delijk of bovennatuurlijk i s . 't Is dit gevoel van v e r b o n d e n h e i d dat' in do oor- ste plaats een g r o t e rol s p e e l t . Dan m o e t e n wij nooit kijken n a a r de w e g , maar * w e l naar de wijze waarop w i j z e l f het b o v e n n a t u u r l i j k e als deel' v a n ons g e h e e l , van ons loven kunnen a a n v a a r d e n . • ,

Wanneer ik de aard van die kracht moet opsommen dan zit ik ineens vast; ik kan zo niet omschrijven, Ilc k a n alleen zeggen: Het is een energie die behoort tot datgene wat voor de rnens, totop dit o g e n b l i k , sohijnbaar ondenkbaar i s . Wat ik u b v . heb gezegd over hot partikel: sneller dan l i c h t , dat is eon theorie dio op dit ogenblik hoogstens aanvaardbaar gemaakt kan w o r d e n , maar n o g niet volle- dig bewijsbaar i s . Hen zegt het bewijs geleverd te h e b b e n , m a a r het is n i e t w a a r . Het gaat hier dus doodgewoon om een soort t w e e d e wereld dio wij h e b b e n . W a n n e e r wij leven in een t w e e d e w e r e l d , d a n zou hot wol eens k u n n e n zijn dat on-

ze gedachten in dio wereld eveneens kracht en w e r k e l i j k h e i d zijn!

Als u dit aanvaardbaar v i n d t , dan zeg ik het zoals ik hot zio: W i j zijn niet alwetend of o n f e i l b a a r , maar vrij zien het eon bootje anders dan u . Ik stel:

Do kracht die w i j hebben is de essentie waaruit alle v e r s c h i j n s e l e n o n t s t a a n , hot schi jnba.rc"nict", waarin verschijnselen zich k u n n e n v o o r t p l a n t e n . Vorder:

D a t g e n e wat wij d o e n , wanneer wij die k r a c h t tot ons t r e k k e n , is in wezen; do structuur van de ruimte rond ons v e r a n d e r e n ; wij m a k o n dus de w e r o l d oen b e e t j e m i n d e r w e r k e l i j k . Wanneer onze g e d a c h t e n , los van het l i c h a m e l i j k e , in die we- reld bozig zijn wat zullen H i j dan d o e n ? Dan zullen zij die k r a c h t vorman geven dio overeenstemmen mot een m e n s e l i j k begrip en eon menselijk k e n v o r m o g o n , al- thans ten d e l e n . W i j bouwen uit dio k r a c h t w e r e l d e n , dio werelden zullen wij soms in do s l a a p betreden; zij zijn een dool van onao i n s p i r a t i e , van onze fan- t a s i e . Ilaar h o e die kra.cht ook is en v a n w a a r zij ook k o m t , dio kracht maakt hot ons mogelijk om bepaalde schijnbare w e t t o n op tc h e f f e n .

V r a a g : Betroffend hot tweede universum (met een b e p a l i n g voor de m e n s ) . Die pa.- ranormalo v e r s c h i j n s e l e n komen niet d a a r u i t , u heeft gezegd: die zijn go- bondon mot ons h e e l a l . Waa,rom sprak u dan van dat tweede hoela-1?

Antw.: Omdat de kracht bestaat buiten do voor u zintuiglijko on redelijk k e n b a - re wereld on daardoor zog ik is hot voor do m e n s - en vandaar ook mijn formulering - a . h . w . oen tweede u n i v e r s u m , dat g e s c h e i d e n lijkt van uw stoffe- lijke w e r e l d . V e r v o l g e n s stelde ik: dat de mens eon v e r b i n d i n g vormt,tussen dit

(5)

voor hom andere u n i v e r s u m van kracht en zijn eigen u n i v e r s u m van erkende v o r m e n , toestanden en w e t t e n . Omdat dc mens de v e r b i n d i n g v o r m t , tussen dozo b o i d e n , is het voor h e m , mogelijk om krachten uit dit zogenaamde tweede u n i v e r s u m , uit deze wereld dus die voor hem niet k e n b a a r i s , te p r o j e c t o r e n in zijn oigen we- r e l d , waarbij w i j dan gevolgen zien waarvan de o o r z a k e n onkenbaar w a r e n . V r a a g : Betreffend clie kracht in hot " n i e t " . Hogen w i j die kracht dan zien als

r u i m t e , of een deel v a n die k r a c h t als tijd'?

Antw.: J a , dat wordt m o e i l i j k , want wanneer je spreekt over t i j d , heb je 't over beweging in r u i m t e . Z o g je: Die kracht is r u i m t e , dan m a a k jo oen fout-, want dan bindt ge die kracht aan een b e p a a l d v o o r s t e l l i n g s v o r m o g e n . Dat is juist wat wij proberen te v e r m i j d e n . Zou het misschien zo zijn dat w i j kunnon zeggen:

Het is deze kracht die de g r o q d s t o f vormt van de v e r s c h i j n s e l e n die wij kennen als r u i m t e , t i j d , ofschoon zij voor ons onkenbaar b l i j v e n en d u s , wanneer wij ze o n t m o e t e n , vanuit menselijk s t a n d p u n t , een "niets" b e t e k e n e n .

Vraag: Kunnen wij ons ruimte v o o r s t e l l e n ? Uel een afstand meen i k .

A n t w . : U kunt zich ruimte wel degelijk v o o r s t e l l e n . U ziet n l . ruimto als oen onbeperktheid van a f s t a n d . Het is dus een feit d a t , wanneer wij spreken over de r u i m t e , dat w i j spreken over iets waarin wij oen afstand kunnen a f l e g g e n . Dat is dus een b e p a l i n g die niet aan a f s t a n d zelf gebonden i s , maar wel do mo- gelijkheid van b e w e g i n g i n h o u d t .

V r a a g : Is hot niet zo broeder dat er nu meer m e n s e n , vooral jongere m e n s o n , ont- vankelijk zijn voor paranormale v e r s c h i j n s e l e n dan v r o e g e r ?

Antw.: Dp.t bon ik met u e e n s . ,r is oen ommekeer in i n s t e l l i n g , die vooral bij do jeugd zeer sterk t e l t , omdat or een verweer ontstaat tegen het maté- r i a l i s m e , en dit impliceert eigenlijk ook een h o u d i n g die oen d o o l van de ortho- doxe rodolijkheid en redeneerkunst voor zich v e r w e r p t , ofschoon m e n die dus wel hanteert en d a a r m e e ontstaan dus inderdaad bij vele jongeren 4 e mogelijkheid iets meer van die p a r a n o r m a l e kracht te ervaren en wanneer zij dat bewust zouden wil- l e n , ook te h a n t e r e n .

Vraag: Hoe ziet u hot gebruik van drugs om dit te stimuleren?

A n t w . : Ik zal een vergelijk maken voor de v e r d u i d e l i j k i n g : W a n n e e r u in een v l i e g t u i g o p s t i j g t , dan vliegt u wel d e g e l i j k . U ziet het land benedon u , zoals een v o g e l hot z i e t , rnrnar u vliegt niet zelf on dat wil zeggen dat u

altijd van het v l i e g t u i g zelf afhankelijk zult z i j n , terwijl de v o g o l vliegt uit oigen k r a c h t . Degeen die zich van a l l e r h a n d drugs en middelen afhankelijk maakt zal inderdaad ervaringen h e b b e n , die v o l l e d i g reëel z i j n , inzichten hebben die v o l l e d i g tot de w e r k e l i j k h e i d b e h o r e n , tot de zogenaamd hogere w e r k e l i j k h e i d , die w i j beter een "andere w e r k c l i j k h e i d " kunnon n o e m e n . Il&ar do gebondenheid aan het h u l p m i d d e l , belet de m e n s om p e r s o o n l i j k d a a r i n op te g a a n en wat m o o r is: het denkbeeld van afhankelijkheid remt hem af bij elk w e r k e l i j k gebruik van die k r a c h t e n , zonder h u l p m i d d e l e n en dat is juist h e t g e e n dat v o o r hem toch hot meest belangrijke zou zijn.

Vraag: Raadt u Y o g a p r a c t i j k e n aan?

A n t w . : Ik zou niet graag alleen Y o g a p r a c t i j k e n a a n b e v o l e n en wél omdat olk sys- teem bruikbaar i s . Het gaat namelijk niet om dc vorm die wij b e r e i k e n , het gaat om dc emotionele v e r a n d e r i n g , waardoor wij tot een a a n v a a r d i n g k u n n o n komen van dat a n d e r e , en vooral van dc kracht die in dat andere bcstaa.t on voor ons han- teerbaar w o r d t . Haar als je nu zegt: Yogapractijk dan zeg jo: v o o r sommige zal dat inderdaad de beste weg z i j n , maar anderen zullen juist langs die weg w e i n i g k u n n e n b e r e i k e n . Het cnigo dat jo kunt zeggen: er zijn goen k o r t e r e w e g e n , die niet enorm gevaarlijk z i j n . Dat kun je wél z e g g e n . Conclusie:

N a a r m a t e dc mens zich minder a f h a n k e l i j k voelt van m a t e r i ë l e omstandig- heden cn waarden en vooral v a n dc hem opgelegde denkbeelden da.aromtrent, zal hij gemakkelijker die eigen wereld kunnen b e t r e d e n , waarin hij ook die k r a c h t e n , die boven- on b u i t e n z i n t u i g l i j k z i j n , in zichzelvc ervaart en vanuit zichzelvo kan leren r i c h t e n , zelfs in dc wereld v a n dc verschijnselen die r o n d hom i s .

H u wou ik eon stukje t e r u g naar dc o u d h e i d .

Wat vinden wij nu in het vorro v e r l e d e n ? Daax vindon wij do periodo dio men w o l noemt "totem en t a b o e " . T o t e m , dat is v e r e e n z e l v i g i n g mot een bopaaldc k r a c h t , taboe betekent het verboden zijn van een p l a a t s , of alleen voor een be-

(6)

d n o ï n f h 1 6 1 l g° !3 C n' d i G a l l e e n d o o r PrieBtere en alleen m?t magische be- doelingen betroden zouden mogen w o r d e n . Zo zijn er meer van die dingen?

Wat is nu totem? Hot is n i e t , zoals men wel eens d e n k t , een familiegeest

vorn v ™ T ' Y E h C t a t < 3 l l e n ^ °C n r e l a t i e' t u s s c n ^ andere vorm van l o v e n . Wanneer wij b v . aannemen: de jakhals, dio overigens door de

indianen (de coyote d a n ) vaak werd beschouwd als een zeor sluw en moedig d i o r . dan vindon wij oen stam, bij de H u r o n s , die coyoti als basis van haar totem gé- bruikt. Zij neemt aan dat zij de kwaliteiten van hot dior daarmee overneemt. - Hot is dus eon identificatie van de s t a m , niet mot het dier zonder m e e r , maar

dio ^ r r r v ™ ï°L dior \ dc waarden - d ° ^wo**™**, ^

die hut dier tot stand hobbcn g e b r a c h t .

Hier is nu hot leuke da.t, Öij dio totomdonkwi jzo, je jezelf identificeert met iets anders on daaraan eigenschappen tracht to ontlenen. Maar het gaat ver- der want dio eigenschappen blijken i n d e r d a a d , voor een groot d e e l , door diege- nen die zich met de totem verbonden w e t e n , worden overgenomen zoals b v . bij voor- noemde J u r o n s , bekend voor hun scherpe speurzin en hun vermogen dus om op afstand te ruiken of to h o r e n , wat er eigenlijk aan do gang w a s . Zij w a r e n , wat dat be- t r e f t , aanmerkelijk beter dan de Sioux en werder dan ook daarom wel extra gevröesd, ofschoon het een redelijk vreedzame stam w a s .

Hier zit jo mot hot overnemen van eigenschappen.' Maar als ik dat nu s t e l , dan wordt ook iets anders begrijpelijk: Hoe vaak geeft een doktor je niet oen ge- neesmiddel dat alleen maar een zoethoudertje i s , dat geen feitelijke werking

hoeft on tóch werkt het! Waar ligt de oorzaak? Kennelijk in hot feit dat wij eigen schappen toeschrijven aan i e t s , waardoor het zo voor ons v e r k r i j g t . In de oud- h o i d w a s dat hoel normaal. Men kende dan aan bepaalde bomen kracht too. Het klinkt tegenwoordig krankzinnig natuurlijk,ala jo zegt dat er mensen waren die met eon zieko naar eon gespleten boom gingen en hem door de spleet trokken om hom zo van kwaad to zuiveren. Maar hot is dan n o g veel krankzinniger dat hier- d o o r , m vele g e v a l l e n , eon genezing werd bereikt. Dat is kolder natuurlijk; hoe kan hot trekken door oen boom,van een arme hopeloze zioke.een verbetering tot stand brengen? Ja. maar: do zieke én diegenen die hom brachten, geloofden dat die boom dio eigenschap had!

Als wij dan een eindje verder gaan k i j k e n , vinden wij w i c h o l a a r e , die wichel- tokens gebruiken dio absoluut onredelijk zijn, maar die uit die wioheltokcns wel dogelijk do waarheid kunnen lezen. Hoe kan dat n o u ? Jo kunt toch niot aannemen dat de val van g r a a n k o r r e l s , de val van staafjes, van b o n e n , van een soort bik- k e l s , een soort werpvoorworpen d u s , da.t dat nu uitmaakt hoe de toekomst i s , dat is zuiver oen toevalsworpï Maar als ik geloof dat dit toeval bepalend i s , dan is het voor mij daardoor mogelijk een afstemming to v e r k r i j g e n , waarbij ik los kom to staan van hot normale tijdsaspect. Ik ovorzio de dingen anders en k o m , noem hot inspiraticf voor mijn p a r t , tot een bepaling van een toekomstig gebeu- r e n , die voor oen groot deel zich v e r w e z e n l i j k t . Pas op het ogenblik dat i k , hetgeen ik zeg, redelijk probeer tc maken bega ik een f o u t , dan klopt hot niét m e e r .

Met deze paar voorbeelden uit hot v e r l e d e n , hoop ik iots duidelijk te heb- ben g e m a a k t . Het g e l o o f , do eigenschap die wij toekennen aan i o t s , kan voor ons in vele gevallen van oven groot belang z i j n , als do eigenschap dio iots wezen- l i j k s , dus ook zintuiglijk constateerbaar, b e z i t .

Dan zog ik: Voorstellingsvermogen richt kennelijk paranormale kracht en wat meer is: paranormale kracht z a l , in zijn vorschijnimgsvorm, zich voegen binnen do voorstelling dio de mons hooft van de verschijning ervan. I&i dat wordt nu hoel interessant, want hot is nu niot moor Wc*t ik d o e , maar hoo ik do oorzaak en govolgwcrking zie in wat ik d o e . Het is de voorstolling in do m e n s die deze kracht voor hom hanteerbaar m a a k t , niet op zichzelf de bepaalde handeling of hot bepaalde v o o r w o r p .

Nu weten wij ook d a t , bij die taboerogolingen - en dat hebben wij 't best kunnen zien op de Pidzji-oilanden b v . , waar het oen lango tijd n o g bestond - , dat hot overtreden van oen taboe,oen kwaal teweegbracht on daar kondon zelfs de zendingsdokters niets aan d o e n . Hoe kan dat? Wanneer ik aanvaard dat er oon

(7)

voor dat er zelfs maar een m o g e l i j k h e i d tot g e n e z i n g o n t s t a a t . Dat is oen h o o i interessant punt! Die p a r a n o r m a l e kracht die schijnt d u s , door do mens z é l f , ten goede en ten kwade gericht te kunnen w o r d e n , zelfs z6ver dat de m e n s daaraan lichamelijk ten. o n d e r g a a t , of lichamelijk bepaalde vermogens verliest! Iloot ik dan over die p a r a n o r m a l e k r a c h t misschien zeggen: dat zij eon in zich niet ge- vormd geheel i s , dat zich binnen dc denkbeelden van dc m e n s laat vormen tot krachten,die eerst dan effect kunnen h e b b e n in de stoffelijke w o r o l d .

Den gaan we nu proberen om dat een beetje p r a c t i s c h te m a k e n , want wat heb . je alleen aan al die mooie w o o r d e n ?

ü kunt w i l l e k e u r i g d e n k e n , maar als u denkt aan iets dat u intens on werke- lijk g e l o o f t , dan maakt u h e t g e e n waarin u gelooft w a a r , in een w e r e l d dio n o r - malerwijze ongevormde kracht i s . W a n n e e r ik geloof dat voor m i j eon bepaaldo be- s c h e r m i n g , w e r k i n g of wat dan ook zal b e s t a a n , breng ik dozo zelf mode tot s t a n d . De m e n s , dio uil werken mot p a r a n o r m a l e k r a c h t , is dus niet afhankelijk van ando- r e n , die hem die kracht g e v e n , hij is afhankelijk van zijn eigen instelling; de wijze waarop h i j , in z i c h z e l f , e m o t i o n e e l , g e v o e l s m a t i g iin zichzolf,die kracht accepteert en de bewustheid waarmee h i j die kracht in oen bepaaldo r i c h t i n g , of

met oen bepaald d o e l , in zijn eigen w e r e l d k e n b a a r m a a k t . ' D m is de tweede stap: Elk van u gelooft in bepaaldo zogenaamdo paranormale

kwaliteiten méér dan in a n d e r e , zeker voor z i c h z e l f . G a n a in welke verschijn- selen van het p a r a n o r m a l e u , voor u z e l f , het meest intens kunt g e l o v e n . Dit is iets dat u aanvaardt; concentreer u erop on probeer die kracht op to w o k k e n , maar zorg altijd dat er eon b e s t e m m i n g voor i s . Probeer nooit alleen m a a r licht in jezelf to k r i j g e n , probeer altijd licht to krijgen opdat or ergens andors licht is! Probeer in jezelf energie te k r i j g e n , niet alleen om zelf storker to w o r d e n , maar om rnct die kracht iets to doen in jc w e r e l d . Geef aan alle k r a c h t , in wel- ke vorm ook u deze probeert te b e l e v e n , een doel in u w eigen wcrold.»

Dan is er n o g een laatste stap:

Wanneer u de wereld wilt v e r b e t e r e n , dan kiest u iets dat u niet kont en dat u niet b e g r i j p t . U zult d a a r , met p a r a n o r m a l e k r a c h t , nooit iets aan k u n n e n d o e n . Haar wanneer or iets i s , dat u wél kent cn dat u b e g r i j p t , en bovendien dus vanuit u z e l f wilt wijzigen, dan kunt u op het g e k e n d e die k r é c h t wél r i c h t e n , dan kunt u dAAr inderdaad resultaat moe b e h a l e n .

Hiermede heb ik dan ieen inleiding gegeven over p a r a n o r m a l e k r a c h t . Zijn hierover vragen?

Vraag: B r o e d e r , zou u n o g oens duidelijk emotie w i l l e n omschrijven?

Antw.: Emotie is een g e v o e l s m a t i g e r e a c t i e , waarbij d u s , in het l i c h a a m , bepaal- de evenwichton v e r a n d e r e n cn w a a r b i j hot g e h e e l van hot d e n k e n , door dozo emotie - hoe u haar verder dan ook zou w i l l e n omschrijven - gericht wordt n a a r buiten t o e . Emotie k a n dus zijn: a n g s t , b e g e r e n , d a n k b a a r h e i d , l i e f d o , genot ona In al deze gevallen hebben w i j te maken met iets d a t , in z i c h , n i o t rcdolijk i s , maar wat je in jozclvo beleeft en wat dus als hot ware dc kleur i s , dio door jo gedachten en zelfs je waarnemingen heen n a a r buiten toe t r e e d t .

Door deze omschrijving van emotie is ook duidelijk geworden wat ik daarmee b e d o e l , wanneer ik zeg: de m e n s leeft vanuit de e m o t i e , zodra het om hot p a r a - normale g a a t . Dan blijkt hieruit dus dat het een v e r a n d e r i n g is ven zijn per- s o o n l i j k h e i d , in w e z e n , zij hot n o g zo t i j d e l i j k , door een v e r a n d e r i n g van be- paalde evenwichton in zijn lichaam plus een v e r a n d e r i n g van zijn r o l a t i e e r v a r i n g , ten aanzien, van de o m g e v i n g .

Vraa.g: Volgens de wetenschap zon m e d i a m i c i t o i t te m a k e n hebben mot de ontwiklcc- ling van bepaalde h e r s e n c e l l e n en zouden de p a r a n o r m a l e gaven in allo men- sen latent a a n w e z i g z i j n . Aanvaardt u deze stolling?

Antw.: Ilt aanvaard dit maar ton d e l e . 'k Ben het eens dat onder andere in dolen van de frontale h o r s o n l o b b o n c e n t r a zijn die v a n groot b o l a n g z i j n , zowel voor de emotionaliteit van do m o n s o v e r i g e n s , alsook voor zijn contact mot an- dere delen van dc h e r s e n e n , bepaalde k o n c e n t r a , w a a r d o o r p a r a n o r m a l e krachten eventueel ervaren on uitgedrukt cn geleid k u n n e n w o r d e n . Haar ik stol: dat bij do m o e s t e mensen deze kracht wél gebruikt w o r d t , m a a r niot bewust wordt g e b r u i k t .

(8)

Ik stel dus n i e t , zoals de w e t e n s c h a p , dat p a r a n o r m a l e vermogens overal latent zijn en slechts bij enkelen tot o n t w i k k e l i n g k o m e n . Ik stel dat zij bij iedereen wel degelijk functioneren,maar dat die functie beperkt wordt door de r e d e , door hot verwerpen van bepaalde d e n k b e e l d e n , van bepaalde gevoelens en dat hierdoor dc m e n s , voor z i c h z e l f , een soort atrofiio, oen v e r z w a k k i n g dus van dc relatie tus- sen dc actief blijvende c o n t r a voor gevoeligheid on do rost van de hersenen ver- o o r z a a k t . Hot is dus iets d a t , in do v o r m i n g van de m e n s , vaak bevorderd w o r d t . Haar ik wil niot zoggen dat d.-.t zonder moer hot geval i s . Ik meen dan ook dat do m o e s t e jongere mensen een grote gevoeligheid h e b b e n . Uit hot telepathisch onderzoek van Rijn,blijkt dat do t e l e p a t h i s c h e g e v o e l i g h e i d van een duizendtal k i n d e r e n , naar ik m e e n , 997 positieve r e a c t i e s geven.. Daarbij is verder opvallend dat or een v i j f t i g t a l , o f ioto m e e r , dus vooruitzien- zij schrijven dus niet het beeld op dat de z o n d e r , in dit geval s c h o o l j u f f r o u w e n , voor zich n e e m t , m a a r hot daarop v o l g e n d e . Zo zien w i j dus oen zokero w a a r d c v e r s c h u i v i n g , w a a r b i j blijkt dat hot tijdsbesef van alle k i n d o r e n niot gelijk i s . Hierdoor krijgt rnen toch wol enigszins h t bewijs dat het overal wol aanwezig is; hot p o t e n t i a a l b e s t a a t , hot is zelfs in do jeugdjaren a c t i e f . Het is alleen door oen verkeerde opvoe- d i n g dat dat niot tot verdere o n t w i k k e l i n g komt e n , bij vele m e n s e n , die dus sterk op de m a a t s c h a p p i j g e o r i ë n t e e r d zijn en gcon innerlijk leven meer overhou- d e n , op dc duur inderdaad a t r o f i c o r t .

A n d e r z i j d s , b i j exploitatie van p a r a n o r m a l e k r a c h t , gaat hot begoertoelemont een grote rol s p e l e n . Haar dio begeerto is niet m o e r gericht op een zo zuiver m o g e l i j k e p r e s t a t i e , maar zij is dus gericht op oen zo groot m o g e l i j k e verwer- ving en dat betekent: dat je jezelf dus steeds m e e r , door jo oigen o r i ë n t a t i e , eigen e m o t i e s , afsluit van de kracht dio jo nodig h e b t , om to presteren wat je voor oen bepaaldo b e t a l i n g zegt to zullen presteren.,

H u wil dat helemaal niet zoggen dat oen paragnost armoede hooft te l i j d e n , maar hij moet inderdaad genoegen nomen mot de b e t r e k k e l i j k e onzekerheid w a a r b i j hij elke dag g e n o e g h e e f t . D t is n a t u u r l i j k voor volon een p i j n l i j k punt cn zo zien wij dat vele p r o f e s s i o n e l e p a r a g n o s t e n op do duur een deel van hun gaven eigenlijk v e r l i e z e n , juist door het commercialiseren e r v a n .

V r a a g : Is het waar dat eon m e n s eon p e r s o o n l i j k e g e e s t e l i j k e leider heeft?

Antw.: 't Is waar cn niot w a a r : Als u zegt or is één persoonlijkheid dio u u w hole loven b e g e l e i d , dan is dat niet w a a r . Haar door u w oigen leven bent u a . h . w . h a r m o n i s c h , t.t.z.: u bont in o v e r e e n s t e m m i n g met bepaalde w e z e n s , die niet in de stof k v o n . Dat k u n n e n dus g e e s t e n zijn , die op aarde geleefd h e b - b e n , hot zouden er ook andere kunnon z i j n , andere w e z e n s . Hot is dus dozo ver- b i n d i n g , door een zekere h a r m o n i e , eon zekere g e l i j k h e i d van u i t s t r a l i n g e n z . , w a a r d o o r eon b e ï n v l o e d i n g vanuit de g e e s t , ton aanzien van u , kan ontstaan, maar omgekeerd vanuit u een b e ï n v l o e d i n g van die geest o n t s t a a t . W a n n e e r die geest die binding als lastig gaat e r v a r e n , k a n hij zo v e r b r e k e n . Wanneer u u w oigen b e n a d e r i n g van dc wereld v e r a n d e r t , dan moet h i j ze v e r b r e k e n .

V r a a g : Heeft "engelbewaarder" daar iets mee te m a k e n ?

Antw.: - In g e1b e waar d or is eigenlijk voortgekomen uit een wat wonderlijke inter- pretatie van oen G r i e k s - f i l o s o f i s c h begrip n a m e l i j k d a i m o n . Daimon bete- kent "licht' en niot " d e m o n " , Hot hoort thuis in do loer van S o c r a t e s : Daimon in m i j . tien zeis maar dat kan nooit "mijn licht" z i j n . Dat begon r o n d dc vierde a vijfde e e u w , de filosofen - dc d o n k e r s - zegden dan: dat licht is dan een jagel Godsj die in ons w o o n t . üon tweetal eeuwen 1 tor hóren wij dat verkondigen door dc vaak zeer eenvoudige cn niet geleerde p r i e s t e r s , h a l f - p r i c s t o r s , d i a k e n , 'iij verkondigen dat or c n engel ,is die voortdurend bij u is on wanneer dany.de kwestie van schuld eigenlijk eon beetje sterker wordt g e f o r m u l e e r d , dan gaan ze dus zeg- gen: ja, er is een engel on een duivel en dio fluisteren jo in en die houden bock van: goed en k w a a d , dat is bepalend voor wat jo later in de hemel k r i j g t , w a a r b i j overigens opvallend i s , dat men in wezen teruggrijpt op hot o o r d e e l , zo- als dat in do igyptischo leer b e s t a a t . Daar komt hot vandaan cn dan in hot be- gin zijn engelbewaarders dus eon soort b e s c h e r m g e e s t e n , die zelf niot vool d o e n . Daarom heb je h e i l i g e n n o d i g , voorspraak van anderen om zelfs maar die engelbe- waarder tot actie te b e w e g e n . Langzaam maar zol:er wordt dc engelbewaarder steeds moer geïdentificeerd met do mens zelf: h i j wordt do vertegenwoordiger van dc

(9)

C h r i s t u s , ,o.ls cl,. Christenen dat in dio tijd geloofden (rond 16OC ), dat die C h r i s t u s , v e r t e g e n w o o r d i g door oen h e m e l s w e z e n , voortdurend hij i i s 0m jc to

k o n o ï ^ i c i " / Tnotariële functie (zou i\ haast z w m n ). -i , + „ ,3 P ? n i n- ,j C l ü V C n' H o \ i s d u s — al loon do rechtop i j ! J

wat 3e goed on kwaad d o e t , hot is w e r k e l i j k oen actie g e w o r d e n . Hot ^ wonder li jl c o v r o b t U i W ' W 0 P m 0 t d i° i n t f a c t i e , tussen mens on beschermengel probeert to s t o l l e n , nu weer iots naar voren komt v a n het oude vooroudersgoloóf w a a r b i j wordt aangenomen dat do v o o r o u d e r s hun n a k o m e l i n g s c h a p voortdurend b e - ' schermen en proberen contact met hen op te n e m e n . Zo zie je m a a r dat in reli- gieus e vormen oude denkvormen steeds h o r l e v e n , maar natuurlijk aangepast non hot k a d e r van do g o d s d i e n s t , waarbinnen dat geheel b e s t a a t .

V r a a g : Zijn paranormale k r a c h t 011 verdrongen door , , , .. ... in toekomst en verleden?

Antw.: J a , in zekere z i n . T i j d , zoals u die b e l o o f t , bestaat niet f e i t e l i j k . Tijd is dus zeg m a a r : een r u i m t e l i j k aspect waarbij bovendien gebeurtenis- parallellen k u n n e n o p t r e d e n . Dat is iets hooi i n g e w i k k e l d s , laat ik hot zo zog- gen: lilk moment dat door u beleefd i s , is voor u oen w e r k e l i j k h e i d van waaruit vele wegen van mogelijkheid v e r d o r g e c n . liet is m o g e l i j k , wanneer jo jo terug- trekt in deze k r a c h t , die buiten de tijd s t a a t , bepaalde elementen van eon toe- k o m s t m o g e l i j k h e i d to r e a l i s e r e n . Aangezien de p a r a l l e l l e n over hot a l g e m e e n , in do zoor nabije t o e k o m s t , betrekkelijk dicht liggen bij jo oigon w e r k e l i j k h e i d , zullen die verschillen niot zoor groot zijn en zul je d u s , ongeacht do afwijkende afloop van het v i s i o e n , toch altijd v o l d o e n d e gegevens kunnen verwerven o m , re- k o n i n g houdend met hot v i s i o e n , in jo ci^jon v/orkoli jlclioxcl j jc i)ooö"teind foi*tclijlc te verandoren of te verbot o r e n . i'.'aar hot is dus niet zo dat er eon g e f i x e e r d e , werkelijkhoid is die jo kunt v o o r z i e n , zonder m o o r .

Vraag: Als het redelijk donken een h i n d e r p a a l is voor paranormale k r a c h t , zou u dan oen alternatieve kritische i n s t e l l i n g k u n n e n a a n g e v e n , dio deze rede- lijkheid v e r v a n g t ?

A n t w . : Ik kan geen alternatieve k r i t i s c h e instelling g e v e n , omdat hot paranorma- le juist niet k r i t i s c h , maar v o è l e d i g aanvaardend beloofd w o r d t , 'k Zou echter dit willen aanbevelen: Om alle kritische v e r m o g e n s , zoveel m o g e l i j k , uit to s c h a k e l e n , gedurende do tijd dat wij werken /net paranormale v e r m o g e n s , om daarna de resultaten k r i t i s c h te b e s c h o u w e n . Dan kan men dus zijn eigen normen van r e d e l i j k h e i d , voor een groot g e d e e l t e , toch wel g e b r u i k e n . K a a r jo k u n t dus niet g e l i j k t i j d i g k r i t i s c h een b e p a a l d e kracht benaderen on verwachten dat die kracht z i c h , zonder m e e r en o n b e p e r k t , zou k u n n e n o p e n b a r e n .

Vraag: Wat is do oorzaak in de o p v o e d i n g bij k i n d e r e n , waardoor hot paranormale wordt afgeremd of u i t g e s l o t e n .

Antw.: De ouders proberen het kind to oriënteren op con wereld zoals die b e s t a a t , b o v e n d i e n , en dat is bij heel voel ouders een belangrijke f a c t o r , wensen zij eon gezag over het k i n d , da.t zij als een stukje van hun bezit z i e n , en waar- van zij bij v o o r k e u r oen g e h o o r z a a m h e i d z i e n , zoals zij ook viqj eon hond zouden e i s e n . Dat wil niot zeggen dat da.t altijd g e b e u r t , maar de n e i g i n g het k i n d te dresseren is groot on bij dio dressuur wordt hot k i n d voortdurend onderworpen aan do n o r m van de v o l w a s s e n e , w a a r b i j hot geen mogelijkheid krijgt voor zichzelf op to g r o e i e n . In het onderwijs zien wij ook dat het k i n d gedwongen wordt oen bepaald cunriculum af te w e r k e n , zonder dat het zelf precies weet w a a r o m . Ik dacht dat

je, mot betrekkelijk w e i n i g m o e i t e , m a a r wel met h o o i voel me r goduld van do ou- d e r e n , in staat zult zijn om het kind in oen school eon oigon gemeenschap on maat- schappij to laten b e l e v e n , waarin hot uit eigen interesse bepaalde dingen gaat l e r e n , zoals l e z e n , rekenen en dergelijke en dan begrijpt w a a r o m , waarbij hot k i n d bovendien in staat is zijn agressies af te r e a g e r e n en dus gelijkmatig blijft en opmerkend on bewust en zelfbewust door do wereld te g a a n . Dit is iots da.t, bij hot diciplinair o n d e r w i j s , helaas vaak teniet wordt g e d a a n . Hot zelfbewustzijn van hot kind wordt vaak g e k r a a k t , om het to doen passen in eon kader waar h o t , lcvia k a r a k t e r , k w a capaciteiten eigenlijk niet t h u i s h o o r t . D a a r i n gaan inderdaad do moeste p a r a n o r m a l e k w a l i t e i t e n langzaam maar zeker v e r l o r e n . In het begin blij- ven ze n o g als oen soort dr< om b e s t a a n , maar op de duur wordt zelfs die droom ver- worpen omdat men oen erkenning zoekt, v o l g e n s de n o r m e n dio door dressuur a.an het kind zijn bijgebracht.-

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Tijd dus om NU ACTIE te ondernemen naar de gemeente, zodat de kinderen uit de wijk straks ook weer in de wijk naar school (kunnen) gaan.. Sinds een jaar hebben Wilma Wijnen en ik

Dergelijke infrastructuren maken gebruik van zo- geheten Industrial Control Systems (ICS) / Supervisory Control And Data Acquisition (SCADA) netwerken. Als dergelijke systemen

Resultaten: Uit de resultaten van dit literatuuronderzoek blijkt dat mensen met een klinisch significant niveau van BPS kenmerken een verhoogd basisniveau van schaamte vertonen,

Nog een aantal belangrijke zaken die u in elke Datsun Cherry standaard aantreft: een choke-con- trolelampje, een verlicht verwar- mingspaneel en zijruitontwaseming.. U ziet,

Jo 6:9-11 — Jezus gaf door een wonder duizenden mensen te eten (nwtsty aantekening bij Jo 6:10) Jo 6:14, 24 — De mensen trokken de conclusie dat Jezus de Messias was en gingen

[r]

Deze brochure geeft u meer informatie over schisis (een spleet in de lip, kaak en/of het verhemelte) en tracht op een aantal veel gestelde vragen antwoord te geven.. Mocht u na

[r]