• No results found

Fuck de context? Fuck de Koolhaas!

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Fuck de context? Fuck de Koolhaas!"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Fuck de context? Fuck de Koolhaas!

Baudet, T.H.P.; Rijpkema, B.R.

Citation

Baudet, T. H. P., & Rijpkema, B. R. (2011). Fuck de context? Fuck de Koolhaas!. Nrc Handelsblad.

Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/18143

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Leiden University Non-exclusive license Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/18143

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Fuck de context? Fuck de Koolhaas!

Het is niet de taak van de architect om iets te ‘veranderen’, zoals Koolhaas denkt

I

n 1940 waarschuwde journa- list Kees Hazelzet dat het ka- rakter van het oude Rotterdam na de oorlog niet zou mogen verdwijnen. „Rotterdammers, let op U saeck! (…) Ieder onzer drage het zij- ne er toe bij, dat de ziel van Rotter- dam bewaard blijft en niet verminkt wordt.” Hazelzet vreesde dat de Rot- terdammer anders „door de eeuwen heen op zoek blijft naar de ziel van zijn stad…”.

Precies dit laatste is gebeurd. Wie op de kaart van Rotterdam de plek- ken opzoekt waar het culturele leven zich afspeelt, zal steeds terechtko- men aan de rand van het getroffen stadshart. Deze plaatsen, waar smaakvolle gebouwen meewarig te- genover hun modernistische weder- helften staan, zijn inmiddels gemar- keerd als de ‘brandgrens’ en bezitten nog een laatste restje van wat ooit het karakter van de stad moet zijn ge- weest. Toeristen worden bij voor- keur verwezen naar deze brand- grens. In het ‘centrum’ is ’s avonds al- leen de MediaMarkt open. Het afval dat de modernistische ideologen hier sinds 1945 hebben neergezet heeft niets voortgebracht dan sociale ellen- de, culturele kaalslag en droefenis.

Hoe kan dit toch? Aan het woord is Rem Koolhaas, de grote ster van de hedendaagse, modernistische archi- tectuur – ook wel s t a r ch i t e c t genoemd – die, blijkens de special die deze krant aan de man wijdde, een aversie heeft tegen„m e n s e l ij k h e i d s f e t i s j i s - me”. Architectuur moet geen gebou- wen maken waarin mensen „vooral fijn kunnen wonen”. Nee, het draait om dogma’s „doorbreken”. De archi- tect wil dingen veranderen.

Koolhaas mocht uitgebreid de lof- trompet steken over Brasilia, die mo- dernistische hel. Eindeloze betonnen kolossen en Bijlmerachtige flatge- bouwen staan daar opgesteld in een

‘vliegtuigvorm’. De starchitect prijst het – „geen enkele onzin, geen enkel detail, rechttoe rechtaan.” Wat hem betreft was de architect „een genie”.

De discrepantie tussen het concept van de architect en het perspectief van de bewoner kan zich haast niet

dramatischer tonen. Waar de ‘vlieg- tuigvorm’ voor de architect onge- twijfeld op de tekentafel heel boei- end leek, zien de bewoners een g r ij z e massa en eentonige lelijkheid. Dat Brasilia in 1987 op de Werelderf- goedlijst van UNESCO is opgeno- men, is een flagrante misslag.

Architectuur draait niet om„con- cepten”. Het is niet de taak van de ar- chitect om iets te „veranderen”, zoals Koolhaas denkt, om de mensen een nieuwe werkelijkheid te tonen en uit hun conventies te bevrijden. Versto- ken van de menselijke maat en een thuis worden bewoners onderwor- pen aan de amateurfilosofie van mis- tige quasikunstenaars.

Op de site van het foeilelijke Ne- derlands Architectuur Instituut bij- voorbeeld – een ontwerp van de Kool- haaskloon Jo Coenen – blijken de

„dozerige vormen”van dit gebouw te

„refereren aan de witte villa’s aan de Jongkindstraat”. Verder het gebouw verwijzen naar de Rotterdamse ha- venarchitectuur, „door het gebruik van loopbruggen, railingen, water, staal...”. Minstens zo onnavolgbaar is de opmerking dat het betonge- bruik is bedoeld om „associaties met een parkeergarage te vermijden”.

H

oe heeft het toch zo ver kunnen komen? Waar- om hullen architecten hun maaksels in ‘uit- leg’? Het antwoord is even simpel als schokkend –omdat hun architectuur zo lelijk is dat zij niet kan worden ge- billijkt zonder ‘theoretisch kader’.

Moderne architecten willen ons doen geloven dat de traditionele‘s t ij l o n t - wikkeling’ zou zijn uitgeput, dat de schoonheid zijn gezicht zou hebben

‘verbrand’ en dat er geen weg terug meer is. Zo zijn er mensen – gedrild

in die hoogintellectuele flauwekul– die in één adem kunnen beweren dat ze Amsterdam „natuurlijk schitte- rend” vinden, maar dat er nu natuur- lijk echt niet meer zo kan worden ge- bouwd. Dan wordt het‘k i t s ch ’, is hen aangeleerd, en ‘p a s t i ch e ’.

Dat dit kolder is, bewijst het oude centrum van Warschau. Dit werd na de oorlog zo goed als geheel her- bouwd. Het ‘oude’ centrum van War- schau behoort tegenwoordig tot de grote publiekstrekkers van Polen.

Hetzelfde geldt voor Dresden.

Mogelijkheden voor mooie archi- tectuur beperken zich niet tot her- bouw. Het werk van de Luxemburgse architect Leon Krier laat zien hoe nieuwe architectuur eruit kan zien als we de ingebeelde noodzaak door- breken van ‘modernisme’. Ook Krier past moderne elementen toe in zijn werk. Aansluiten bij de traditie hoeft immers geen stilstand te betekenen.

In plaats van modernistische kulfilo- sofie gaat hij uit van de esthetische ervaring en van de sociale werkelijk- heid van de bewoners.

Hazelzet eindige zijn stuk met een oproep aan de bouwmeesters van het nieuwe Rotterdam. Hij droeg hun op het „Rotterdamsch te doen zijn, ver- bonden met den bodem, waarop het eeuwenlang vol levenskracht ge- klopt heeft. Laat ze speuren naar het verleden, trachten er iets van op te vangen en vast te leggen in hun nieu- we scheppingen…”

Dit advies was niet besteed aan de modernisten. Met vuur hebben zij hun ideologische project losgelaten op de stad. In plaats van de koers bij te stellen, heeft Koolhaas onlangs nog drie modernistische megaprojecten gekregen. Misschien zal het hem niet veel uitmaken wat de sociale effecten hiervan zullen zijn. Koolhaas heeft niet zo veel met„mensen”. Fuck de context, zoals hij het zegt.

Het is tijd dat we hem antwoor- den. Fuck de Koolhaas!

Thierry Baudet en Bastiaan Rijpke- ma zijn als promovendi verbonden aan de faculteit der rechtsgeleerd- heid van de Universiteit Leiden.

De ziel van Rotterdam gaat eraan met

moderne architecten als Rem Koolhaas, aldus Thierry Baudet en Bastiaan Rijpkema.

Foto Bas Czerwinski

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Advies en Meldpunt Kindermishandeling (tel. Het AMK is de instelling voor iedereen met vragen, zorgen of meldingen over kindermishandeling. Jaarlijks worden in Nederland naar

Een bijzondere erkenning voor de vrijwilligers van het Apollo Ensemble kwam van het Prins Bernhard Cultuurfonds Flevoland: het ensemble kreeg de Lelyprijs 2020, voor mensen of

De comparanten beslissen dat de aan de mede-eigendom ver- bonden lasten, met name de kosten van onderhoud, herstelling en vernieuwing, zullen worden omgeslagen naar

Valkenburg(ZH) bij Leiden, waarbij u goede ervaring krijgt wat voor soort tuinmeubelen er allemaal zijn.. U bent van harte welkom in onze showroom voor deskundig advies & waarbij

In verband met het coronavirus mogen maximaal 30 kerkgangers de dienst bijwonen (diegenen die een functie hebben niet meegerekend). Wilt u op Paasmorgen helemaal

 … het systeem leidend laten zijn als u met deze kennis het systeem snel kunt omvormen tot een mentaal krachtig besturingssysteem waarin mensen met elkaar door grenzen heen

De almachtige, barmhar- tige God en Vader van de Heere Jezus Christus bevestige deze belijdenis in uw harten en sterke u door Zijn Heilige Geest. Persoonlijk woord tot

Wij zien uw tuinafscheiding en die pergola het liefst perfect aansluiten bij de rest van uw tuin om zo voor u de ideale tuin te creëren. Wilt u graag de gehele tuin vernieuwen,