• No results found

Zoals een familie aanzit aan een feesttafel, zo zullen alle mensen 'ooit eens' aanzitten aan het gast- maal van het Godsrijk

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zoals een familie aanzit aan een feesttafel, zo zullen alle mensen 'ooit eens' aanzitten aan het gast- maal van het Godsrijk"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

HOMILIE MGR. JOHAN BONNY, BISSCHOP VAN ANTWERPEN COENA DOMINI

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen Witte Donderdag 28 maart 2013, 20u Ex. 12, 1-8.11-14

1 Kor. 11, 23-26 Joh. 13, 1-15

Broeders en zusters,

Terwijl Jezus met zijn leerlingen onderweg was heeft Hij hun vaak over het Rijk Gods ge- sproken en over de voltooiing ervan. Anders dan ideologen of utopisten, liet Jezus zich niet verleiden tot paradijselijke voorspellingen. Wanneer Hij het over Gods Rijk heeft, be- perkt Hij zich meestal tot één beeld: dat van een gastmaal of van een feestmaal. Zoals een familie aanzit aan een feesttafel, zo zullen alle mensen 'ooit eens' aanzitten aan het gast- maal van het Godsrijk. Hoewel: het is Jezus niet enkel om ‘ooit eens’ te doen. Hij wil met de feesttafel van Gods Rijk alvast een aanvang maken. Hij wil die tafel nu al neerzetten in onze wereld en in onze samenleving.

Het is daarom niet verrassend dat Jezus aan zijn leerlingen zo iets als 'goede tafelregels' heeft geleerd. Regelmatig heeft Hij hun erop gewezen hoe men zich aan tafel dient te ge- dragen. Hij gaf geen les in etiquette of protocol, maar in de regels van het Rijk Gods. Hoe en met wie gaat men in het Rijk Gods aan tafel? Over deze ‘tafelregels’ heeft Jezus niet alleen mooi gesproken. Hij heeft ze als een goede leerkracht aan zijn leerlingen ook voor- gedaan en met hen zelfs ingeoefend. Hier volgen de eerste vijf vragen en antwoorden uit de 'goede tafelregels' van het Rijk Gods.

Regel 1. Wie nodig je uit? De kansarmen.

“Wanneer u ’s middags of ’s avonds een feestmaal geeft, roep dan niet uw vrienden bij elkaar, of uw broers, of uw familie, of rijke buren. Die zouden u op hun beurt uitnodigen, om iets terug te doen. Nodig liever, als u een feest aanricht, armen uit, gebrekkigen, kreupelen en blinden. Wat een geluk voor u dat zij er niets tegenover kunnen stellen” (Lc. 14, 12-14).

Regel 2. Hoeveel gasten nodig je uit? Velen.

“Bij een maaltijd in zijn huis waren er vele tollenaars en zondaars met Jezus en zijn leerlingen aan tafel.

Het waren er veel en ze volgden Hem. (....) Waarom eet Hij met tollenaars en zondaars? Jezus hoorde dat en zei hun: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieke wel. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.” (Mc. 2,13-17)

(2)

Regel 3. Waar ga je zitten? Achteraan.

“Wanneer u op een bruiloft bent uitgenodigd, ga dan niet op de ereplaats zitten. (...) Ga liever, al u er- gens uitgenodigd bent, achteraan zitten. Dan zal de gastheer naar u toe komen en zeggen: “Vriend, kom maar naar voren”. (...) Iedereen immers die zich verheft zal vernederd worden, maar wie zich vernederd zal verheven worden." (Lc. 14, 7-11)

Regel 4. Wie is de belangrijkste aan tafel? De dienaar.

“De grootste van jullie moet de minste worden, en de leider de dienaar. Want wie is het belangrijkst? Die aan tafel ligt, of die bedient? Die aan tafel ligt toch zeker! Maar ik ben in jullie midden de dienaar.”

(Lc. 22, 26-27)

Regel 5. Wat doen voor je aan tafel gaat? Elkaar de voeten wassen.

“Welnu, als Ik, jullie Heer en meester, jullie voeten heb gewassen, dan behoren jullie ook elkaar de voeten te wassen. Ik heb jullie het voorbeeld gegeven: je moet doen zoals Ik voor jullie heb gedaan. Waarachtig, Ik verzeker jullie: een knecht is niet meer dan zijn meester, en een gezant niet meer dan degene die hem zendt. Nu je dat weet: gelukkig ben je als je er ook naar handelt.” (Joh. 13,14-17)

De ‘tafelregels’ van het Rijk Gods gaan niet over etiquette of goede stijl. Het zijn geen re- gels om gastheer en genodigden op een hoofse manier afstand te laten houden tegenover elkaar. Daar is de meeste etiquette immers voor bedoeld: om op een vriendelijke manier de gewenste afstand te behouden. Voor Jezus gaat het om iets anders. Zijn 'tafelregels' zijn bedoeld om hier en nu te werken aan een nieuwe familie of aan een nieuwe gemeen- schap, die de kiemen van het Godsrijk in zich draagt. Voor Jezus is het Rijk van God geen verre utopie, geen spirituele wensdroom. Het is een nieuwe werkelijkheid waarvan Hij ons de sleutels in handen geeft, nu al. Indien wij aan tafel zouden gaan volgens de ‘tafelregels' van het Evangelie zou de wereld er spoedig anders uit zien. Indien wij elkaar de voeten zouden wassen, zouden wij spoedig in een andere samenleving wonen. Indien wij de eu- charistie zouden vieren zoals Jezus ons heeft voorgedaan, zou de Kerk er spoedig anders uitzien. De ‘tafelregels' van het Godsrijk bevatten explosief materiaal. Dat heeft Jezus zelf ervaren. Morgen, op Goede vrijdag, zal Hij de prijs ervoor betalen. Op Golgotha stond voor Hem geen tafel, maar een kruis.

Amen.

+ Johan Bonny

Bisschop van Antwerpen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

• Wanneer je kind voldoende zelfstandig kan eten, prikkels in zijn mond kan verdragen en motorisch klaar is om vaste voeding te leren eten, moet hij stapsgewijs leren om de

Het is geen toeval dat Tepper in zijn onderzoek de invloed van genderopvattingen op het lezen van fictie heeft onderzocht; het is bekend dat meisjes al op jonge leeftijd een

“Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen” (Lukas 13:24). Nu is het merkwaardige aan dit alles dat, alhoewel

Waarom niet alle gemeenten over dit verplichte thema rapporteren is omdat het onderzoek nog loopt, ze alleen over alle resultaten in het algemeen rappor- teren (“De score op 9

“U gelooft in God, geloof ook in Mij” “Als wij geloven dat Jezus gestorven en op- gestaan is, zo zal ook God hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem”. We

U ging bij hen naar binnen om de maaltijd mee te eten de schrift geleerden hebben U die daden vaak verweten maar met uw antwoorden heeft U hen dan verrast. Ook heeft U ons geleerd

Wat ter wereld ziet God dan toch in de mens, Dat Hij wordt de ‘Man aan het kruis’.. De Farizeeërs samen, ja ze kijken

For Europe & South Africa: Small Stone Music Publishing,