• No results found

Zondagslezing 12 november

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing 12 november"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

lezingen & Commentaar

14

8 NOVEMBER 2017

LEZINGEN DOOR DE WEEK | Maandag 13 november: Wijsheid 1, 1-7 en Lucas 17, 1-6 • Dinsdag 14 november: Wijsheid 2, 23 — 3, 9 en Lucas 17, 7-10 • Woensdag 15 november: Wijsheid 6, 1-11 en Lucas 17, 11-19 • Donderdag 16 november: Wijsheid 7, 22 — 8, 1 en Lucas 17, 20-25 • Vrijdag 17 november: Wijsheid 13, 1-9 en Lu- cas 17, 26-37 • Zaterdag 18 november: Handelingen der Aposte-

len 28, 11-16.30-31 en Matteüs 14, 22-33 of Wijsheid 18 14-16; 19, 6-9 en Lucas 18, 1-8 • Zondag 19 november (Drieëntwintigste zon- dag door het jaar) Spreuken 31, 10-13.19-20.30-31 – Eerste Brief aan de Tessalonicenzen 5, 1-6 – Matteüs 25, 14-30.

EUCHARISTIE OP RADIO | 12 november, 10 uur, VRT Radio 1:

vanuit de kerk Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Weeën in Zele.

EUCHARISTIE OP TV | 12 november, 10.30 uur, KRO via NPO 2: vanuit de Petruskerk in Roelofarendsveen in de Nederlandse provincie Zuid-Holland.

commentaar bij de zondagslezingen a-jaar

— Luc Devisscher —

Olieschaarste

Evangelie • Na zijn tegenspraak tot de Schriftgeleerden en Farizeeën verlaat Jezus de tempel. Hij zal er niet meer terugkeren. Hij trekt zich terug op de Olijfberg, tegenover de tempel. Zijn leerlingen komen bij Hem. Hij vertelt hun over de wederkomst van de Men- senzoon en over de voleinding van de wereld. Die ‘rede over de eindtijd’ neemt twee vol- le hoofdstukken in beslag. Daarna is de tijd van het onderricht voorbij. Over twee dagen is het Pasen, dan zal de Mensenzoon overgeleverd worden om gekruisigd te worden (zie Matteüs 24, 3 — 26,2).

De laatste drie zondagslezingen van het A-jaar nemen ons mee in die toespraak. ‘Waak- zaamheid’ en ‘werkzaamheid’ zijn de twee sleutelhoudingen voor de leerlingen om zich aan het einde voor te bereiden. Hoe zullen de lezers dit voor zichzelf invullen?

Waakzaamheid is geboden omdat niemand – behalve de Vader – weet wanneer de dag of het uur van de komst van de Mensenzoon aanbreekt: „Wees dus waakzaam, want je kent dag noch uur” (zie Matteüs 25, 13 en de lezing van deze zondag). Omdat die kennis er niet is, dienen de leerlingen ook werkzaam te zijn. Ze hebben de Heer immers leren kennen als een streng man: „Hij oogst waar hij niet heeft gezaaid en Hij haalt binnen waar Hij niet uitgestrooid heeft” (zie Matteüs 25, 24 en de lezing van volgende zondag). Opmerkelijk is dat de Mensenzoon de verantwoordelijkheid van ieder afzonderlijk zwaar doorrekent:

„Alles wat je (niet) voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je (niet) voor Mij gedaan” (zie Matteüs 25, 40.45 en de lezing van de laatste zondag).

In het voorbeeld van de tien meisjes ligt de nadruk op de waakzaamheid. Jezus verge- lijkt de definitieve doorbraak van het Koninkrijk met tien meisjes die op weg gaan naar een bruiloftsfeest. Allen zijn ze voorbereid op zijn komst, maar ongelijkmatig. Alle tien hebben ze hun lamp bij zich. Vijf onder hen houden er rekening mee dat de bruidegom voor onbestemde tijd op zich kan laten wachten. Ze namen reserveolie mee. Zij zijn wijs.

De andere vijf deden dat niet. Zij waren onwijs. Want deze bruidegom lijkt tot nader order niet uit zijn bedstee te komen.

De waakzaamheid van alle tien de meisjes komt op een laag pitje te staan. Ze vallen in slaap en de olie in de lamp raakt onvermijdelijk op. Maar dan toch komt met veel tam- tam de bruidegom aanzetten. De meisjes schieten wakker. De dwaze stellen het ophanden zijnde olietekort voor hun lampen vast. Hoe ze ook bedelen, de wijze willen van geen de- len weten. Als er niet genoeg is voor alle tien, dreigt immers elk licht uit te gaan. De vijf on- wijze meisjes haasten zich naar de nachtwinkel, maar het is te laat. De bruidegom is met de vijf wijze meisjes al naar binnengegaan voor het feest. Hoe ze ook smeken en bidden, voor hen is de deur onherroepelijk dicht.

De tien meisjes moesten hun licht laten schijnen bij de optocht van het huis van de aanstaande bruid naar dat van de bruidegom. De vijf wijze meisjes zijn een lichtend voor- beeld voor de leerling. Als zusters van de wijsheid laten ze zien dat we alert moeten zijn.

Zonder waakzaamheid gaat de deur van het Koninkrijk voor onze neus dicht. De lezer die leerling wil worden van Jezus (of dat wil blijven) kijkt dus best lang genoeg vooraf zijn oliepeil na. Als de Heer komt – en we weten de dag niet en het uur – dan is er geen weg meer terug. Zal de Heer ons kennen?

Eerste lezing • Hoewel het boek wordt toegeschreven aan Salomo, is wijsheid toch vrou- welijk. ‘Sofia’ is iemand om te koesteren en lief te hebben. Ze komt als je ze zoekt. Wees alert voor haar en zet je deur wagenwijd voor haar open. Haar ‘tegenover’ heet dwaasheid.

Lezing  uit  Paulus • De eerste christenen leefden vanuit de verwachting dat de terug- komst van de Heer niet lang zou uitblijven. Zo ook in Tessalonica. Wanneer nu leden van de geloofsgemeenschap ontslapen vóór die komst, ontstaat er onrust over hun lot. Kun- nen zij de komst van Heer Jezus nog meemaken? Paulus antwoordt dat degenen die reeds gestorven zijn eerst zullen verrijzen en samen met degenen die nog in leven zijn meegevoerd zullen worden, de Heer tegemoet. „Voor sommigen dus ‘verrijzenis’, voor de anderen (nog levenden) een ‘ontrukking’”, schreef Schillebeeckx. Of Jezus nu vroeg of laat komt, maakt dus niet uit. Ook vandaag niet. Onze hoop en troost is dat we dan uiteindelijk voor altijd samen met de Heer zullen zijn.

• De commentaren op de Schriftlezingen zijn op Twitter te volgen via @DevisscherLuc

• Reacties welkom via luc.devisscher@ccv.be

EERSTE LEZING

wijsheid 6, 12-16

Stralend en nooit verwelkend is de wijsheid, gemakkelijk wordt zij aanschouwd door wie haar liefhebben, gevonden door wie haar zoeken; nog voor men haar begeert, heeft zij zich al bekend gemaakt. Wie om haar vroeg opstaat, hoeft zich niet uit te sloven, want hij zal haar vinden, zittend aan zijn deur. Peinzen over haar getuigt van volmaakt inzicht, en wie om haar wakker ligt, zal weldra vrij van zorg zijn.

Want zelf gaat ze rond en zoekt die haar waardig zijn, gena- dig vertoont zij zich aan hen op hun wegen en bij elk overleg treedt zij hen tegemoet.

TWEEDE LEZING

eerste brief aan de tessalonicenzen 4, 13-18

Broeders en zusters,

Wij willen u niet in onwetendheid laten over het lot van hen die ontslapen zijn; gij moogt niet bedroefd zijn zoals de an- dere mensen, die geen hoop hebben. Wij geloven immers dat Jezus is gestorven en weer opgestaan; evenzo zal God hen die in Jezus zijn ontslapen, levend met Hem meevoe- ren.

En dit kunnen wij u meedelen volgens een woord van de Heer: wij die in leven blijven tot de komst van de Heer, wij zullen de doden in geen geval voorgaan. Want wanneer het bevel gegeven wordt, als de stem van de aartsengel weer- klinkt en de bazuin van God, dan zal de Heer zelf van de hemel neerdalen, en eerst zullen de doden die in Christus zijn verrijzen; daarna zullen wij die nog in leven zijn tege- lijk met hen in een oogwenk op de wolken in de lucht wor- den weggevoerd, de Heer tegemoet. En zo zullen wij voor altijd samen zijn met de Heer. Troost elkaar dus met deze woorden.

EVANGELIE

matteus 25, 1-13

In die tijd vertelde Jezus zijn leerlingen deze gelijkenis:

„Het is met het Rijk der hemelen als met tien meisjes die met hun lampen uittrokken, de bruidegom tegemoet. Vijf van hen waren dom, de andere vijf verstandig. Want de dommen namen wel hun lampen mee, maar geen olie; de verstandigen echter namen met hun lampen tevens kruiken olie mee. Toen nu de bruidegom op zich liet wachten, dom- melden zij allen in en sliepen.”

„Maar midden in de nacht klonk er geroep: ‘Daar is de bruidegom! Trekt hem tegemoet!’ Meteen waren al de meis- jes wakker en maakten hun lampen in orde. De dommen zeiden tegen de verstandigen: ‘Geeft ons wat olie, want on- ze lampen gaan uit.’ Maar de verstandigen antwoordden:

‘Neen, er mocht eens niet genoeg zijn voor ons en jullie sa- men. Gaat liever naar de verkopers en haalt wat voor jezelf.’

Maar terwijl zij onderweg waren om te gaan kopen, kwam de bruidegom, en die klaar stonden, traden met hem bin- nen om bruiloft te vieren; en de deur ging op slot. Later kwa- men ook de andere meisjes en zeiden: ‘Heer, heer, doe open!’

Maar hij antwoordde: ‘Voorwaar, Ik zeg u: ik ken u niet’.”

„Weest dus waakzaam, want gij kent dag noch uur.”

Schriftlezingen

© Katholieke Bijbelstichting Breda, www.bijbel.net

12 n ov e m b e r 2017 – tw e e e n d e rt i gst e zo n dag doo r h et jaa r

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dan hebben ze dus juist de respondenten die NIET willen dat er duurzame energie wordt opgewekt in Leusden met wind of zon weggelaten, en alleen naar de rest als 100% gekeken,

Hoeveel waarheid gaat niet verscholen achter stilzwijgen of meepraten, uit vrees voor erger.. We menen de waarheid te kennen en

20 Niet voor hen alleen bid Ik, maar ook voor hen die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één mogen zijn zoals Gij, Vader, in Mij en Ik in U: dat ook zij in Ons

Voornoemd bestemmingsplan is opgesteld door Amarant Groep en voorziet in de realisering van maximaal 18 zorgappartementen aan de Tilburgseweg 123-01 t/m 123-03 te

Het laat voor mij in een notendop zien dat geestelijk verzorgers iets heb- ben dat andere beroepsgroepen niet per definitie geleerd hebben.. In die hermeneutische blik zit een

De juiste vraag is hoeveel kanker we kunnen voorkomen met bekende maatregelen, zonder te

Omdat levensverwachtingen wiskundig rare dingen zijn, zijn de kansen om een

Such an energy transition requires a higher objective for reducing GHG emissions, increased penetration of RES in gross final energy consumption, improved energy