• No results found

Uittreksel uit “Een Tijd van Heengaan - Hoe een universele spiritualiteit het aangezicht van het Christendom verandert”: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan.pdf

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Uittreksel uit “Een Tijd van Heengaan - Hoe een universele spiritualiteit het aangezicht van het Christendom verandert”: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan.pdf"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Over Matthew Fox

Uittreksel uit “Een Tijd van Heengaan - Hoe een universele spiritualiteit het aangezicht van het Christendom verandert”: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan.pdf

Orig titel: A Time of Departing - How a universal spirituality is changing the face of Christianity, Lighthouse Trails Publishing Company, Silverton, Oregon, U.S.A.

Ray Yungen, 2002

Vertaling, inlassen en voetnoten door M.V.

Matthew Fox1

De persoon waarover het meest wordt gesproken als voorstander van het New Age mysticisme2 binnen het Christendom is schrijver en episcopaal priester Matthew Fox. Zijn populaire boeken Original Blessing en The Co- ming of the Cosmic Christ3 zijn primeurs voor wat hij noemt “scheppingge- centreerde spiritualiteit”, wat niets meer is dan gewoon panentheïsme4 met een elegante titel.

Fox heeft een grote aanhang bij zowel katholieken als hoofdlijnprotestanten, alhoewel hij niet in de buurt kwam van het enthousiasme of respect dat Thomas Merton of Henri Nouwen oogstten. Maar Fox manifesteert dezelfde God-in-alles-zienswijze en staat evenzo op de lijn van de Oosterse religie als Merton en Nouwen.

Thomas Merton, (1915-1968) wijlen Rooms-katholieke monnik en mysticus, geloofde dat er vele wegen zijn naar God. Oosterse stijl meditatie, de godheid woont in alle dingen en in alle mensen. Citaten:

“Ik zie geen contradictie tussen boeddhisme en christendom … ik neem me voor een zo goed mogelijke boeddhist te worden als ik kan”.

“Het is een heerlijke bestemming een lid te zijn van het menselijke ras … Als zij [mensen] zich maar eens konden zien zoals zij werkelijk zijn … Ik denk dat het grote probleem zou zijn dat we neer zouden vallen en elkaar zouden aanbidden … In het centrum van ons wezen is er een punt van nietsheid dat niet geraakt is door zonde en illusies ... Dit kleine punt … is de pure heerlijkheid van God in ons. Het is in iedereen”. Conjectures of a Guilty Bystander

Henri Nouwen, (1932-1996) wijlen Rooms-katholiek priester, doceerde in Harvard, Yale, promootte vele mystici en filosofen uit oosterse religies. Citaten:

“Vandaag geloof ik persoonlijk dat vermits Jezus de deur kwam openen van Gods huis, alle menselijke wezens door die deur kunnen stappen, of ze nu van Jezus afweten of niet. Van- daag zie ik het als mijn roeping om elke persoon zijn of haar eigen weg tot God te laten claimen”. Sabbatical Journey, p. 51, 1998.

“De stille herhaling van een enkel woord kan ons helpen met de geest af te dalen in het hart … Deze manier van simpel gebed … stelt ons open voor Gods actieve aanwezigheid”.

1 Matthew Fox (born Timothy James Fox on December 21, 1940) is an American priest and theologian. Formerly a member of the Dominican Order within the Catholic Church, he became a member of the Episcopal Church following his expulsion from the order in 1993. Fox has written 35 books that have been translated into 68 languages and have sold millions of copies. https://en.wikipedia.org/wiki/Matthew_Fox_(priest)

2 Mysticisme / mystiek (Wiki):

o Mystiek  van het Griekse μυστικός, mystikos: ‘geheimzinnig’.

o Betreft het hartstochtelijk streven naar een persoonlijke vereniging van de ziel met God.

o De term mystiek verwijst ook naar persoonlijke ervaringen van toestanden van bewustzijn voorbij de normale men- selijke perceptie.

o Zich willen verenigen met het transcendente.

3 Zie de bespreking http://www.verhoevenmarc.be/PDF/kosmische-Christus.pdf

4 Panentheïsme: God is IN alles. Pantheïsme: God IS alles.

(2)

2

Alhoewel zijn bediening in de katholieke kerk begon voordat hij overstapte naar de episcopale kerk, blijft hij nog steeds invloedrijk bij de katholieke contemplatieven. Hij is ook een populaire spreker op New Age conferenties.

Zitten aan de verkeerde tafel

Er zijn vele gelijkaardige auteurs en leraars van contemplatief gebed5 maar het is overbodig ze hier allen te profileren. In wezen echoën deze auteurs Thomas Merton. Alles wat u moet doen is Merton begrijpen en dan begrijpt u de hele beweging. Het is ook essentieel te begrijpen dat alhoewel Mer- ton en zijn aanhangers een indrukwekkende devotie tot God hebben, en sterk begaan zijn met more- le integriteit, zij de Bijbelse principes hebben uitgehuwelijkt met een mysticisme dat door de woes- tijnvaders ontleend werd van de Oosterse religies.

Wij moeten nu terugkeren naar wat de apostel Paulus zei:

“U kunt niet de drinkbeker van de Heere drinken én de drinkbeker van de demonen. U kunt niet deelhebben aan de tafel van de Heere én aan de tafel van de demonen [heidens mysticisme]”

(1 Korinthiërs 10:21).

IJver voor God is op zichzelf geen hoofdcriterium voor het ontdekken van waarheid, maar in over- eenstemming met Zijn Woord heeft God Zelf verkondigd:

“Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, vol- maakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust” (2 Timotheüs 3:16-17).

De contemplatieve beweging is niet langer beperkt tot de Rooms-katholieke kerk en hoofdlijn pro- testantse kampen. Met een oprecht verlangen om een diepere wandel met God te vinden zijn ook vele conservatieve, evangelische christenen ermee begonnen de spiritualiteit te onderzoeken en zelfs te omarmen van hen die ik zojuist geprofileerd heb. Deze beoefening betreft vreemd genoeg het hele register van het evangelische Christendom, van charismaten tot baptisten.

Enkel die christenen met het grootste onderscheidingsvermogen en die bijbels gegrond zijn, lijken zich bewust te zijn van de gevaren van de contemplatieve gebedsbeweging. Een gebrek aan onder- scheidingsvermogen of een misleide kijk op de Schrift kan de deur open zetten om een contempla- tieve4 evangelical te worden. De lijst van deze evangelischen neem toe, en u zou verbaasd zijn over wie er allemaal betrokken is bij dit bewegen van de kerk naar een nieuw mystiek paradigma.

Lees verder:

o Over Brennan Manning: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/zwerversevangelie.pdf &

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan-manning.pdf

o Over “de stilte”: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/stilte-vs-stilte.pdf

o Over Henri Nouwen: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan-nouwen.pdf o Over Thomas Merton: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan-merton.pdf o Over Richard Foster: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan-foster.pdf o Over Thomas Keating: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/kundalini2.pdf o Over M. Scott Peck: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan-peck.pdf

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

5 Contemplatieve spiritualiteit: Beschouwende, bespiegelende spiritualiteit. Zo is het opnieuw populair geworden “con- templatief gebed” het leegmaken van de geest (door het herhalen van een mantra, een woord of korte frase) waardoor men geestelijk in contact komt met naar wat men foutief meent God te zijn. Men riskeert hierdoor in contact met de demonenwereld te komen. Het is een strik van de duivel.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The total concentration of the five measured neonicotinoids was, on average, 1.8 ng/g in posi- tive (i.e., contaminated) samples and reached a maximum of 56 ng/g over all

Beschrijf welk natuurgebied het dichtst bij jou in de buurt ligt, wat voor soort natuur je daar vindt en welke insecten je daar vaak tegenkomt.. Noem twee redenen waarom de

De opdeling naar geslacht leert dat niet alleen het totaal aandeel overwerkende loontrekkenden een stuk hoger ligt bij mannen (16,7%) dan bij vrouwen (9,9%), maar dat ook het

Omwille van de stereotypen aangaande mensen die aangetrokken worden door mystieke ervaringen (zoals anticultuurtypes), kunnen wij de neiging hebben te denken dat mensen die zich

Feit: In een interview met New Age magazine openbaarde Peck dat The Road Less Traveled hem van Godswege was toegekomen, en dat er “een enorm aantal mensen zijn die een passie voor

Hoe kan een christelijk leider zoals Manning het boek van Thomas Keating over centrerend gebed aanprijzen wanneer Keating dingen zegt zoals: “Om mensen te begeleiden opdat zij

Indien Foster de “stem van Jehovah” hoorde, zoals hij beweert, zou God hem dan geen waarschu- wing op het hart en in de geest gelegd hebben dat Merton schadelijke theologie leert en

… Konden zij [de mensen] zich allen maar zien zoals zij werkelijk zijn … Ik veronderstel dat het grootste probleem zou zijn dat wij voor elkaar in aanbidding zouden neer- vallen …