• No results found

ENMERKEN!VAN!HET!HEDENDAAGSE!LITERAIRE!TIJDSCHRIFT !K !

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "ENMERKEN!VAN!HET!HEDENDAAGSE!LITERAIRE!TIJDSCHRIFT !K !"

Copied!
95
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

      !! ! ! !

!

KENMERKEN!VAN!HET!HEDENDAAGSE!LITERAIRE!TIJDSCHRIFT!

! ! ! Masterscriptie!Redacteur/editor! Universiteit!van!Amsterdam! Naam:!Marieke!de!Groot!! Studentnummer:!10410686! Begeleider:!prof.!Dr.!E.!A.!Kuitert! Tweede!lezer:!Dr.!M.P.J.!Sanders! Augustus!2014!

(2)

Inhoudsopgave  

Voorwoord  ...  4  

1.  Het  onderzoek  ...  5  

1.1  Aanleiding  en  vraagstelling  ...  5  

1.2  Theoretisch  kader:  Het  literaire  veld  en  paratekst  ...  7  

Pierre  Bourdieu:  het  literaire  veld  en  symbolisch  en  economisch  kapitaal  ...  7  

Gérard  Genette:  paratekst  en  de  paratekstuele  kenmerken  ...  9  

1.3  Opzet  van  het  onderzoek  ...  12  

1.4  Eerder  onderzoek  naar  literaire  tijdschriften  ...  13  

2.  Een  historische  schets  van  het  literaire  tijdschrift  ...  20  

2.1  De  negentiende  eeuw  ...  20  

2.1.1  Het  raadgeven  van  een  publiek  ...  20  

2.1.2  Het  vormgeven  van  een  literair  ideaal  ...  22  

2.2  Het  interbellum  ...  23  

2.2.1  Het  uitdragen  van  opvattingen  ...  24  

2.2.2.  Het  gebruik  van  beeld  ...  24  

2.2.3  Het  autonome  ideaal:  Forum.  ...  25  

2.3  Tweede  Wereldoorlog  en  daarna  ...  27  

2.3.1  Voor  jongeren:  het  behouden  van  de  literatuur  ...  27  

2.3.2  Door  jongeren:  het  streven  naar  een  verbeterde  wereld  ...  28  

2.4  De  jaren  vijftig  ...  31  

2.4.1  Het  grote  vernieuwen  ...  32  

2.5  Jaren  zestig  en  zeventig  ...  34  

2.5.1  Het  tonen  van  de  werkelijkheid  ...  34  

2.5.2  Het  vervagen  van  de  literaire  grenzen  ...  36  

2.5.3  Het  verval  zet  in  ...  38  

2.6  Jaren  tachtig  en  negentig  ...  40  

2.6.1  Het  rommelt  wat  ...  41  

2.6.2  Het  begin  van  de  crisis  ...  42  

2.7  Rond  de  eeuwwisseling  ...  44  

2.7.1  Het  richten  op  een  specifieke  doelgroep  ...  44  

2.7.2  Het  digitaliseren  begint  ...  45  

2.8  Jaren  tien  van  de  eenentwintigste  eeuw  ...  47  

2.8.1  Het  literaire  tijdschrift  blijft  ...  48  

3.  Het  recente  verleden  ...  51  

3.1  Het  begin  van  de  problemen  ...  51  

3.2  Het  debat  vangt  aan  ...  52  

3.3  De  scriptie  van  Bart  Temme  en  wat  daarna  kwam  ...  56  

3.3.1.  Temmes  resultaten  ...  57  

3.3.2  Temmes  aanbevelingen  ...  58  

3.3.4  Na  Temme  ...  60  

3.4  Stopzetting  van  subsidie  en  gedwongen  veranderingen  ...  61  

3.5  Toch  subsidie,  meer  nadruk  op  digitalisering  ...  63  

4  Het  hedendaagse  literaire  tijdschrift  ...  66  

4.1  Criteria  ...  66  

4.2  Resultaten  uit  de  inventarisatie  ...  67  

4.3  Conclusie:  het  hedendaagse  literaire  tijdschrift  zijn  functioneren  ...  76  

Bijlage  1.  Grafieken  ...  81  

Bijlage  2.  Inventarisatie  ...  81  

Toelichting  op  de  inventarisatie  ...  81  

(3)

               

 

(4)

Voorwoord  

 

De  feministen  staan  met  hun  bh  in  de  hand,  een  beetje  Pakistaan  draagt  een  Arafat-­‐sjaal,   de   nihilisten   hebben   de   zwarte   col   strak   om   de   nek,   nazi’s   heffen   gezamenlijk   de   rechterhand  omhoog,  moslims  bidden  dezelfde  richting  op,  en  zo  heeft  elk  collectief  wel   een   gezamenlijke   uiting   of   gedeeld   symbool   om   het   groepsgevoel   mee   uit   te   dragen.   Voor  literaire  collectieven  (stromingen)  was  dat  vaak  een  literair  tijdschrift.  

In   een   literair   tijdschrift   kregen   gedeelde   literatuuropvattingen   door   middel   van   tekst,   en   later   ook   beeld,   vorm.   Soms   was   het   tijdschrift   een   bloemlezing,   podium   of   laboratorium,  soms  een  raadgever  of  spreekbuis.  Verder  bood  het  vaak  de  mogelijkheid   om  met  andere  groeperingen  of  individuen  in  debat  te  gaan.  Maar  bovenal  verbond  het   literaire  tijdschrift  de  ‘leden’  met  elkaar.  Waar  dit  jarenlang  een  gegeven  was  binnen  de   literatuur  en  er  nauwelijks  getwijfeld  werd  aan  deze  functies  van  het  literaire  tijdschrift,   klonken  de  laatste  decennia  steeds  vaker  en  meer  twijfelende  geluiden.    

Twijfels  worden  veroorzaakt  door  onbeantwoorde  vragen.  Mijns  inziens  is  de  vraag   die  ten  grondslag  ligt  aan  de  twijfels  over  het  literaire  tijdschrift:  wat  ís  het  Nederlandse   literaire  tijdschrift  heden  ten  dage  eigenlijk.  Is  het  een  afgeronde  entiteit,  een  drager  van   literair  materiaal,  is  het  een  publicatievorm,  een  platform  voor  alles  met  betrekking  tot   literatuur  of  telt  slechts  de  output?    

   

(5)

1.  Het  onderzoek  

1.1  Aanleiding  en  vraagstelling  

 

Tot   voor   kort   had   elke   periode   een   duidelijke   ‘gouden   categorie’   die   bestond   uit   een   aantal   gecanoniseerde   literaire   tijdschriften.   De   consensus   over   wat   een   literair   tijd-­‐ schrift   zou   moeten   behelzen,   werd   zichtbaar   gemaakt   door   deze   gouden   categorie.   Voortdurend  werden  er  echter  nieuwe  literaire  tijdschriften  opgericht,  met  andere  ver-­‐ schijningsvormen   en   kenmerken,   waarmee   ze   tornden   aan   deze   consensus,   hem   uit-­‐ daagden   en   soms   uiteindelijk   deden   transformeren.   Vanaf   de   laatste   eeuwwisseling   veranderde   de   toon   in   die   uitdaging;   het   was   niet   langer   de   consensus   die   bevraagd   werd,  maar  of  het  literaire  tijdschrift  in  het  algemeen  nog  wel  iets  behelsde.  Debatten  en   discussies   domineerden   vanaf   toen   het   discours   over   literaire   tijdschriften   en   in   2011   raakte  de  gouden  categorie  definitief  haar  voorheen  zo  vanzelfsprekende  positie  kwijt.    

Die  voormalige  consensus  van  het  literaire  tijdschrift  wordt  in  het  standaardwerk  

Literaire  tijdschriften.  Van  1885-­‐heden,1  van  Siem  Bakker,  als  volgt  gedefinieerd:    

 

Een literair tijdschrift is een drukwerk dat op enigszins geregelde tijden uitkomt, met inhoud, vorm en toon toegespitst op een bepaald publiek. Meestal bestaat dit publiek uit een groep mensen met gelijke literatuuropvattingen. Doordat het literaire tijdschrift in zijn ideale vorm nieuwe poëzie, nieuw proza, kritieken en beschouwingen bevat, kan het een hechte band onderhouden tussen productie, kritiek en publiek. Soms grenst een literair tijdschrift aan het literatuurwetenschappelijke tijdschrift, soms aan het (betere) magazine. De functie van het literaire tijdschrift kan enerzijds worden omschreven in relatie met de lezersgroep (de ‘doelgroep’), anderzijds in relatie met de literatuuropvatting van degenen die voor het blad verantwoordelijk zijn als redacteuren en schrijvers.2

 

Dat  deze  definitie  aan  herziening  toe  is,  blijkt  al  uit  het  ‘drukwerk’  in  de  eerste  zin.  In  de   tijd   waarin   we   nu   leven   is   tekst   niet   enkel   te   consumeren   vanaf   papier,   maar   ook   bij-­‐ voorbeeld   digitaal.   De   onomkeerbare   ontwikkeling   van   moderne   publicatie-­‐ mogelijkheden   is   alomtegenwoordig   en   van   invloed   op   alle   componenten   van   de   literatuur.   Een   hedendaags   literair   tijdschrift   is   daardoor   zoveel   meer   dan   een   druk-­‐ werk.   In   het   vervolg   van   dit   onderzoek   zal   dan   ook   aan   deze   definitie   gerefereerd   worden  als  de  ‘oude  definitie’.    

                                                                                                               

1  Bakker,  S.  Literaire  tijdschriften.  Van  1885-­‐heden.  1985.    

Het  heden  uit  de  titel  is  1986,  maar  het  laatste  tijdschrift  dat  Bakker  in  zijn  chronologisch  opgezette  boek  noemt  is   Chrysallis,  opgericht  in  1978.  

(6)

De   oude   definitie   wordt   weliswaar   vurig   bediscussieerd,   maar   is   voor   velen   toch   nog   hetgeen   waar   ze   hun   beeld   van   het   literaire   tijdschrift   aan   ophangen.   De   drie   voor-­‐ naamste  overzichten  van  hedendaagse  literaire  tijdschriften  zijn  hier  een  voorbeeld  van:   -­‐ Overzicht   van   Nederlandse   en   Vlaamse   literaire   tijdschriften,   te   raadplegen   op  

www.literairetijdschriften.org  

-­‐ detijdschriften,  te  raadplegen  op  http://detijdschriften.be/  

-­‐ Nederlandstalige   literaire   periodieken,   (vroeger   bekend   als   ‘literaire   tijdschriften’)   actief   in   2013  (&   enkele   Friestalige),   van   de   Nederlandse   Poëzie  

Encyclopedie,   te   raadplegen   op:  

http://www.nederlandsepoezie.org/jl/2013/_literaire_tijdschriften.html    

De  overzichten  tonen  dat  het  concept  ‘hedendaags  literair  tijdschrift’  niet  licht  eenduidig   op  te  vatten  is.  Zo  dient  een  tijdschrift  om  in  het  overzicht  van  Nederlandse  en  Vlaamse   literaire   tijdschriften   opgenomen   te   worden   minimaal   twee   keer   per   jaar   op   papier   te   verschijnen.  De  Nederlandse  Poëzie  Encyclopedie  daarentegen  heeft  het  over  Nederlands-­‐ talige   literaire   periodieken   die   ‘vroeger   bekend   stonden   als   “literaire   tijdschriften”’.  

Detijdschriften   is   er   voor   ‘culturele   en   literaire   tijdschriften’,   zonder   te   specificeren  

welke   tijdschriften   cultureel   dan   wel   literair   zijn.   Het   overzicht   van   de   Nederlandse  

Poëzie  Encyclopedie  vat  tijdschriften  die  literatuur  op  metaniveau  behandelen  onder  het  

kopje:   ‘literatuur-­‐   en   taalwetenschap   en/of  –historie’,   terwijl   het   overzicht   van   Neder-­‐ landse  en  Vlaamse  literaire  tijdschriften  helemaal  geen  categorisering  verzorgt.    

Ondanks  de  erkenning  van  de  diffuse  vorm  van  het  literaire  tijdschrift,  vallen  door   de  rekenschap  die  de  drie  bovenstaande  inventarisaties  in  meer  of  mindere  mate  geven   aan   de   oude   definitie,   veel   tijdschriften   buiten   de   boot.   Zodoende   bieden   geen   van   drieën  een  goed  overzicht  van  de  hedendaagse  literaire  tijdschriften  en  geven  geen  in-­‐ zicht  in  het  eerder  genoemde  ‘zoveel  meer’  van  het  hedendaagse  literaire  tijdschrift.  Om   dit  inzicht  toch  te  bieden,  bevat  de  bijlage  van  dit  onderzoek  een  inventarisatie  van  nu   lopende,   periodieke   literaire   uitingen   die   aan   de   notie   ‘literair   tijdschrift’   voldoen.   ‘Uiting’   is   hier   passender   dan   ‘tijdschrift’   vanwege   de   associaties   die   mogelijk   door   de   term  ‘tijdschrift’  opgeroepen  worden  (zoals  ‘een  drukwerk’).  Zie  hoofdstuk  vier  voor  de   criteria  die  in  dit  onderzoek  worden  gehanteerd.    

Gedurende   het   onderzoek   zal   de   term   (hedendaags)   literair   tijdschrift   gebezigd   worden.  De  inventarisatie  geeft  een  overzicht  van  de  kenmerken  van  het  hedendaagse   literaire  tijdschrift,  onderverdeeld  in  informatieve  rubrieken.  Voorbeelden  hiervan  zijn  

(7)

of   het   een   digitaal   of   papieren   tijdschrift   betreft,   de   (onder)titel,   samenstelling   van   de   redactie,   de   inhoud,   mogelijke   subsidiëring.   Het   is   evident   dat   hierin   zeker   de   laatste   twee  decennia  behoorlijk  wat  veranderd  is.  Mijn  onderzoeksvraag  luidt  dan  ook:  

 

Wat  zijn  de  kenmerken  van  het  hedendaagse  literaire  tijdschrift  en  hoe  geven  deze   het  literaire  tijdschrift  anno  2014  zijn  vorm  

 

Voor   beantwoording   van   deze   hoofdvraag,   bied   ik   door   beantwoording   van   onder-­‐ staande  drie  deelvragen  een  kader  voor  het  hedendaagse  literaire  tijdschrift.    

 

-­‐ Wat  is  de  geschiedenis  van  het  literaire  tijdschrift?  Hoe  ontwikkelde  het  zich  van   halverwege  de  negentiende  eeuw  tot  aan  het  begin  van  de  eenentwintigste  eeuw,   en  hoe  en  waarom  veranderden  zijn  kenmerken?    

-­‐ Wat   of   wie   waren   aanleiding,   vragen,   voornaamste   aanjagers,   standpunten   en   effecten  van  de  recente  discussies  en  debatten  over  het  literaire  tijdschrift?  

-­‐ Wat  is  heden  ten  dage  een  literair  tijdschrift?      

Dit  onderzoek  gaat  expliciet  over  wát  het  literaire  tijdschrift  tegenwoordig  is,  niet  over   hoe  líteriar  het  hedendaagse  literaire  tijdschrift  is.  

1.2  Theoretisch  kader:  Het  literaire  veld  en  paratekst  

 

Om  deze  vragen  te  kunnen  beantwoorden,  is  een  theoretisch  kader  nodig.  Twee  denkers   bieden  hier  hulp  bij,  te  weten  Pierre  Bourdieu  en  Gérard  Genette.    

Pierre  Bourdieu:  het  literaire  veld  en  symbolisch  en  economisch  kapitaal  

 

Het  literaire  tijdschrift  functioneert  binnen  het  geheel  van  de  literatuur.  De  veldtheorie   van  de  Franse  socioloog  Pierre  Bourdieu  is  een  goed  hulpmiddel  om  deze  verbanden  te   begrijpen.   Volgens   Bourdieu   is   de   maatschappij   verdeeld   in   verschillende,   op   zichzelf   staande,  maar  op  elkaar  inwerkende  velden,  zoals  het  literaire,  politieke,  religieuze  en   culturele   veld.   Literaire   tijdschriften   functioneren   binnen   het   literaire   veld   en   onder-­‐ vinden  dus  zowel  invloed  hiervan,  als  van  andere  velden.  Een  veld  wordt  gevormd  door   veldeigen,  onderlinge  relaties  met  hun  eigen  samenhang  en  doelstellingen.3  Binnen  deze  

velden   zijn   literaire   actoren   en   instituties   (auteurs,   uitgevers,   lezers,   recensenten   et                                                                                                                  

(8)

cetera)   voortdurend   verwikkeld   in   een   strijd   om   symbolisch   en   economisch   kapitaal.4  

Voor   een   goede   positie   binnen   het   literaire   veld   is   voldoende   symbolische   kapitaal   noodzakelijk,  economisch  kapitaal  daarentegen  wordt  gezien  als  verdacht,  maar  is  on-­‐ ontbeerlijk  om  voort  te  kunnen  bestaan.5  Subsidiëring  is  er  voor  die  ‘producten’  die  niet  

genoeg   economisch   kapitaal   genereren   om   te   kunnen   overleven,   maar   die   binnen   het   veld   waartoe   ze   behoren   wel   voldoende   symbolisch   kapitaal   hebben.   Literaire   tijd-­‐ schriften  zijn  een  typisch  voorbeeld  van  zo’n  haperende  scharnier  en  behoeven  daarom   de  smerende  werking  van  subsidiëring.    

In   het   literaire   veld   wordt   symbolisch   kapitaal   gebouwd   op   aannames   en   normen   over  wat  ‘echt  literair’  is  en  andersom.  In  concreto  komt  dit  erop  neer  dat  er  geen  graad-­‐ meter  bestaat  voor  ‘echt  literair’,  oftewel:  er  zijn  geen  regels  om  te  bepalen  wanneer  een   tekst   met   de   hoofdletter   L   van   literatuur   mag   worden   aangeduid.6  Desondanks   is   er  

overeenstemming  over  het  bestaan  van  literatuur  en  literaire  teksten.  Het  creëren  van   de  normen  en  het  verdelen  van  het  symbolisch  kapitaal  gebeurt  door  de  wisselwerking   tussen  literaire  instituties.  Dezelfde  instituties  en  actoren  die  symbolisch  kapitaal  nodig   hebben   om   hun   bestaan   te   rechtvaardigen,   ontlenen   aan   hun   hoeveelheid   symbolisch   kapitaal  een  bepaald  gezag,  dat  ze  gebruiken  om  anderen  op  hun  beurt  symbolisch  kapi-­‐ taal,  en  zo  gezag,  te  verlenen.7  Door  bijvoorbeeld  te  bepalen  dat  een  tekst  gepubliceerd  

mag   worden,   vervullen   ze   de   rol   van   poortwachter,   en   worden   ook   wel   gatekeepers   genoemd.  Literaire  tijdschriften  zijn  –  of  waren,  dat  moet  dit  onderzoek  uitwijzen  –  ook   dergelijke  gatekeepers.    

Bourdieu  beschrijft  hoe  de  wisselwerking  tussen  de  instituties  bepaalt  wanneer  aan   een  tekst  of  auteur  de  stempel  literatuur  geschonken  wordt  en  die  zo  symbolisch  kapi-­‐ taal  verkrijgt.  Of  die  beloning  verdiend  is,  daar  bestaat  in  het  veld  niet  altijd  consensus   over,  maar  bepaalde  gatekeepers  of  genoeg  bij  elkaar  opgeteld,  kunnen  samen  een  gel-­‐ dige  en  volle  stempelkaart  verzorgen.  De  gatekeepers  moeten  er  zorg  voor  dragen  zelf   vaak  genoeg  als  literair  bestempeld  te  worden,  anders  verliezen  ze  hun  symbolisch  trust   fund.  Recensies  in  dag-­‐  en  weekbladen  kunnen  hieraan  bijdragen,  waarbij  een  recensie   in  NRC  Handelsblad  meer  symbolisch  kapitaal  oplevert  dan  een  in  De  Gelderlander.  Maar   ook   gastoptredens   bij   VPRO   Boeken  van   Wim   Brands,   of   bij   De  Wereld  Draait  Door,   bij  

                                                                                                               

4  Bourdieu,  P.  ‘The  production  of  belief:  the  contribution  to  an  economy  of  symbolic  goods’.  1980,  p.  273.     5  Bourdieu,  P.  ‘The  production  of  belief’.  1980,  p.  263.  

6  Kuitert,  L.  ‘De  uitgeverij  en  de  symbolische  productie  van  literatuur:  Een  historische  schets  1800-­‐2008’.  2008,  p.  67.     7  Bourdieu,  P.  ‘The  production  of  belief’.  1980,  p.  265-­‐268.  

(9)

welke  uitgeverij  een  tekst  verschijnt  en  publicaties  in  een  literair  tijdschrift  hebben  hier   invloed  op.    

Het  is  een  voortdurende  strijd  om  de  balans  te  bewaren  tussen  economisch  kapitaal,   wat  nou  eenmaal  nodig  is  om  te  overleven  in  de  echte  wereld,  en  symbolisch  kapitaal.   Deze   strijd   wordt   aangewakkerd   door   gerammel   aan   de   poort   van   het   literaire   veld,   door   nieuwelingen   die   eisen   binnengelaten   te   worden,   onderwijl   zwaaiend   met   hun   ‘echt   literaire’   breekijzer.   Sommige   van   deze   zogenaamde   ‘avant-­‐gardes’   krijgen   de   poort   op   een   kiertje   en   wrikken   vervolgens   net   zolang   tot   ze   binnen   zijn.   Ze   zijn,   in   tegenstelling   tot   de   instituties,   niet   gevoelig   voor   economisch   kapitaal,   maar   slechts   geïnteresseerd   in   symbolisch   kapitaal.   In   de   ogen   van   nieuwe   nieuwelingen,   gooiden   hun   voorgangers   eenmaal   binnengebroken   het   breekijzer   weg   en   gaven   zich   over   aan   het  kapitaal,  verwerden  vervolgens  tot  het  establishment,  en  verdwenen  of  werden  een   institutie.    

De  structuur  van  het  literaire  veld,  en  de  daarbinnen  heersende  waarden,  worden   dus  bepaald  door  sociale  interactie.  Het  is  een  precair  evenwicht  van  geven  en  nemen,   waardoor   het   veld   geen   statisch   geheel   is,   maar   bestaat   uit-­‐   en   wordt   gevormd   door   sociale  constellaties  die  aan  voortdurende  verandering  onderhevig  zijn.8    

Gérard  Genette:  paratekst  en  de  paratekstuele  kenmerken  

 

Een   structuralistische   benadering   als   de   theorie   van   Bourdieu   is   ook   mogelijk   voor   teksten.  Teksten  worden  dan  niet  gezien  als  autonome  verschijnselen,  maar  verkrijgen   en   genereren   betekenis   door   hun   verwevenheid   met   andere   teksten.9  De   Franse  

literatuurwetenschapper   Gérard   Genette   beschreef   deze   verwevenheid   in   zijn   theorie   over  paratekst.  ‘Paratekst’  is  zoveel  als  alle  elementen  van  en  om  de  basistekst  heen  die   de   interpretatie   van   het   publiek   beïnvloeden,   zoals   titel,   interviews,   status,   recensies,   auteursnaam   en   samenwerkingen.10  Door   middel   van   vijf   kenmerken   specificeerde   hij  

de  verschillende  vormen  van  paratekst:    

-­‐ positionele  kenmerk:  wat  is  de  locatie  van  de  (para)tekst,  waar  verschijnt  deze   paratekst,  hoe  verhoudt  de  paratekst  zich  tot  de  basistekst.  

o Voorbeelden:  op  het  omslag,  in  een  interview,  in  een  (web)link  

-­‐ temporele  kenmerk:  wanneer  is  de  (para)tekst  geproduceerd,  was  de  paratekst   er  eerder  of  later  dan  de  basistekst  

                                                                                                               

8  Bourdieu,  P.  ‘The  production  of  belief’.  1980,  p.  284.    

9  Bork  van  G.J.;  Delabastita,  D.;  Gorp,  van  H.  e.a.  ‘Structuralisme’.  2012.     10  Genette,  G.  Paratexts.  Tresholds  of  interpretation.  1997,  p.  5.  

(10)

o Voorbeelden:   een   fusie   of   doorstart,   een   voorpublicatie,   een   gedicht   uit   een  al  verschenen  bundel,  een  aanpassing  

-­‐ materiële   kenmerk:   waaruit/waardoor   wordt   de   (para)tekst   gevormd,   welke   elementen  vormen  de  paratekst,  wijken  deze  af  van  de  basistekst  

o Voorbeelden:   aanvullende   informatie,   illustraties,   uitgeverij,   bekende   auteurs  

-­‐ pragmatische   kenmerk:   voor/van   wie   is   de   (para)tekst,   wie   creëerde   de   para-­‐ tekst,  wie  ontvangt  de  paratekst,  hoe  verhouden  ze  zich  tot  elkaar  

o Voorbeelden:   redactionele   verklaringen,   ingezonden   brieven,   interactie   tussen  redactie  en  lezers  

-­‐ functionele  kenmerk:  wat  zou  de  (para)tekst  moeten  doen,  voor  welke  functie(s)   wordt  de  paratekst  ingezet  en  hoe  ondersteunen  de  overige  kenmerken  dit.11    

 

Het   functionele   kenmerk   is   een   buitenbeentje,   daar   deze   niet   op   zichzelf   staat:   de   be-­‐ oogde   functie   van   het   paratekstuele   kenmerk   bepaalt   de   invulling   van   de   andere   kenmerken   en   de   andere   kenmerken   ondersteunen   en/of   beïnvloeden   het   functionele   kenmerk.  Voor  dit  onderzoek  is  van  belang  dat  de  kenmerken  dus  gezamenlijk  het  effect   bepalen  van  de  functie  die  het  literaire  tijdschrift  vervult.  12  Genette  zegt  hier  over:    

It [functionele kenmerk, MdG] is the main point because, clearly and except for isolated exceptions (which we will meet here and there), the paratext in all its forms is a discourse that is fundamentally heteronomous, auxiliary, and dedicated to the service of something other than itself that constitutes its raison d'etre. This something is the text.13

De   functies   die   literaire   tijdschriften   kunnen   vervullen   en   de   kenmerken   die   dit   ondersteunen,  waren  voorheen  tamelijk  duidelijk:  

• algemeen-­‐cultureel:   een   raadgever   en   communicatieorgaan   voor   een   bepaalde   maatschappelijke  groep,  met  een  brede  en  gematigde  inhoud  waarin  informatie,   opinie  en  amusement  wordt  gecombineerd.    

• avant-­‐gardistisch:   uitdrager   van   de   literatuuropvatting   van   een   bepaalde   groep,   introduceert   nieuwe   stromingen.   Vaak   onderhouden   deze   tijdschriften   een   nauwe  band  met  andere  kunstvormen  en  omarmen  moderne  ontwikkelingen.   • utilitaristisch:  orgaan  van  een  politieke  of  levensbeschouwelijke  groep,  draagt  de  

bijbehorende   ideologie   uit.   Bij   dergelijke   tijdschriften   is   het   verband   met   de                                                                                                                  

11  Genette,  G.  Paratexts.  1997,  p.  4,  5.   12  Genette,  G.  Paratexts.  1997,  p.  12,  13.   13  Genette,  G.  Paratexts.  1997,  p.  12.    

(11)

tijdsomstandigheden  vaak  expliciet  aanwezig  en  is  er  sprake  van  maatschappelijk   engagement.  

• anthologisch:   geeft   een   bloemlezing   van   de   heersende   literaire   opvattingen   en   uitingen,   dient   het   behoud   van   de   literatuur.   Veel   langlopende   tijdschriften   verworden  tot  dit  type  en  nieuwigheden  worden  er  in  tot  normaal.    

• propagandamachine:  brengt  de  auteurs  en  producten  van  een  uitgeverij  onder  de   aandacht   en   helpt   bij   de   beeldvorming.   De   manier   waarop   dit   gebeurt   wordt   gestuurd  door  de  redactie.    

• fuik   en   kweekvijver:   is   een   laboratorium   en   oefenterrein   voor   debuterende   of   gevestigde   schrijvers   waar   uitgevers   zonder   veel   risico   te   lopen   uit   kunnen   vissen.    

• spreekbuis:   draagt   opinies   en   opvattingen   uit,   is   het   uithangbord   van   een   uitgeverij.  Zo  krijgt  de  uitgeverij  via  het  tijdschrift  een  eigen  profiel.  De  redactie   geeft  dit  kenmerk  vorm,  maar  de  uitgever  houdt  zeggenschap.    

• debatplaats:   fungeert   als   een   podium   voor   literaire   discussies,   polemieken   en   debatten.14    

 

In   dit   onderzoek   beschouw   ik   alle   paratekst   als   onderdeel   van,   gestuurd,   of   gevormd   door  het  literaire  tijdschrift.  Een  geëngageerd  gedicht  is  bewust  gekozen  door  de  redac-­‐ tie,  waarmee  de  boodschap  ervan  onderdeel  is  geworden  van  het  tijdschrift.  Welke  ken-­‐ merken   een   uiting   bezit,   bepaalt   immers   welke   functie   het   vervult,   zo   kan   een   literair   tijdschrift  dat  als  materieel  kenmerk  geen  experimentele  teksten  bevat,  nooit  de  labora-­‐ toriumfunctie   vervullen.   Dat   deze   paratekst   niet   per   ongeluk   of   ongecontroleerd   ont-­‐ staat,  maar  bewust  wordt  ingezet  bij  de  presentatie  van  de  tekst  is  dus  evident.    

In  de  historische  schets  worden  de  kenmerken  minder  als  losstaand  beoordeeld  dan   in   de   bespreking   van   het   hedendaagse   tijdschrift.   Dit   is   omdat   bij   deze   oudere   tijdschriften   de   context   zichtbaarder   is,   waardoor   de   functie   die   ze   vervulden   daarbinnen  te  bepalen  valt.    

De  aansturing  van  paratekst  is  aan  verandering  onderhevig.  Voor  Genette  was  para-­‐ tekst  pas  paratekst  als  deze  verscheen  met  instemming  van  de  auteur,  die  samen  met  de   uitgever   degene   was   die   de   paratekst   stuurde.   Hier   plaatsten   sommigen   bij   het                                                                                                                  

14  In  verschillende  literatuur,  zoals  bij  De  Vries  en  Temme,  worden  spreekbuis  en  debatplaats  onder  één  noemer   geschaard.  Ik  meen  echter  dat  ze  gescheiden  zijn,  daar  een  tijdschrift  ook  de  spreekbuisfunctie  kan  vervullen  door  de   inhoud,  zonder  dat  daardoor  debat  ontstaat.  Ook  kan  een  literair  tijdschrift  als  debatplaats  fungeren,  zonder  aan  een   uitgeverij  verbonden  te  zijn.  

(12)

verschijnen  van  Genettes  theorie  al  vraagtekens  bij,  die  nu,  bijna  dertig  jaar  later,  nog   meer  ter  zake  doen:  internet  en  de  daarmee  gepaard  gaande  ontwikkelingen  hebben  de   mogelijkheden   en   het   creëren   van   tekst   immers   voorgoed   veranderd.   De   invloed   van   uitgever  en  auteur  op  de  paratekst  wordt,  doordat  de  paratekst  moeilijker  stuurbaar  is   dan  voorheen,  steeds  kleiner,  terwijl  de  hoeveelheid  en  verscheidenheid  aan  paratekst   groeit.  Bijvoorbeeld  door  de  mogelijkheid  tot  interactie,  bewegend  beeld,  grotere  snel-­‐ heid  van  reageren,  wisselende  advertenties  en  toegenomen  toegankelijkheid.    

Deze   veranderde   verhouding   tussen   tekst   en   paratekst   is   het   onderwerp   van   de   masterscriptie   van   Dennis   Gaens,   uit   2008:   Paratekst   revisited.   Over   de   invloed   van  

digitale  technologie  op  paratekst.  Hierin  onderzoekt  hij  in  hoeverre  vorm,  structuur  en  

effect   van   het   communicatiemiddel   paratekst   beïnvloed   worden   door   digitale   techno-­‐ logieën.   Gaens   past   de   theorie   van   Genette   toe   op   ontwikkelingen   als   het   e-­‐book   en   literaire  sites,  en  op  nieuwe  paratekstuele  elementen  als  hyperlinken,  audio  en  reactie-­‐ fora.  Zijn  conclusie  is  dat  het  literaire  veld  is  veranderd  door  de  komst  van  het  internet   als  een  nieuw  platform  voor  de  lezer.  Deze  verandering  is  er  een  ten  gunste  van  de  lezer,   want  deze  kan  meer  zelf  dicteren  en  bepalen.    

1.3  Opzet  van  het  onderzoek  

 

Naast   een   theoretisch   kader   bevat   onderhavig   onderzoek   een   noodzakelijk   historisch   kader.   Dit   vangt   aan   in   de   negentiende   eeuw,   met   de   reactie   in   tijdschriftvorm   op  

Vaderlandsche   Letteroefeningen:   De   Gids   en   het   eindigt   aan   het   begin   van   de   huidige  

eeuw,  met  onder  andere  schrijversblogs  en  Das  Magazin.  Een  volledige  geschiedenis  van   het   literaire   tijdschrift   is   onmogelijk.   Wel   is   het   mogelijk   om   een   karakterisering   in   retroperspectief   te   geven,   met   voor   elke   periode   een   beschrijving   van   een   paar   type-­‐ rende  tijdschriften  en  bijbehorende  kenmerken  en  hoe  deze  veranderden  onder  invloed   van   de   literaire   en   maatschappelijke   situatie.   Vanaf   het   laatste   millennium   wordt   het   moeilijker   een   literaire   context   te   bieden,   daar   er   nog   niet   voldoende   afstand   tot   die   periode  is  voor  objectiviteit.    

Het  derde  deel  van  het  onderzoek  bespreekt  de  debatten  en  discussies  waarin  het   functioneren   van   het   hedendaagse   literaire   tijdschrift   bevraagd   werd.   Ook   is   er   ruim   aandacht  voor  de  wijzigingen  in  het  overheidsbeleid  ten  aanzien  van  literaire  tijdschrift-­‐ en.   In   beide   delen   beperk   ik   mij   wegens   de   verschillen   in   beleidsvoering   tussen   Nederland  en  België,  vooral  tot  de  Nederlandse  situatie.    

(13)

In   het   vierde   deel   worden   de   criteria   om   in   de   inventarisatie   opgenomen   te   worden   toegelicht   en   vervolgens   worden   de   voornaamste   resultaten   uit   de   inventarisatie   besproken,  om  uiteindelijk  tot  een  beschrijving  van  het  hedendaagse  literaire  tijdschrift   te  komen.  

De  bijlage  bevat  een  inventarisatie  van  alle  hedendaagse  literaire  tijdschriften,  een   verantwoording  van  de  totstandkoming  ervan,  en  uitleg  van  de  gebruikte  terminologie.    

1.4  Eerder  onderzoek  naar  literaire  tijdschriften  

 

Studies,   onderzoeken   of   andere   teksten   over   literaire   tijdschriften   behandelen   altijd   direct   of   indirect   de   kenmerken   van   de   tijdschriften   en   hoe   deze   diens   functies   vorm-­‐ geven:  daar  heb  ik  gretig  gebruik  van  gemaakt  in  dit  onderzoek.  Op  een  aantal  bronnen   leun  ik  zwaar  en  die  zal  ik  hieronder  bespreken.    

In   de   inleiding   werd   Literaire   tijdschriften.   Van   1885-­‐heden   van   Siem   Bakker   een   standaardwerk  genoemd.  Het  dankt  deze  benaming  aan  de  overzichtelijke  wijze  van  het   onderzoek  en  aan  het  feit  dat  het  een  inhoudelijke,  opsommende  weergave  van  literaire   tijdschriften   over   een   lange   periode   beslaat.   Bakker   heeft   deze   tijdschriften   onder-­‐ gebracht   in   ‘profielen’,   waarin   de   belangrijkste   gegevens   van   het   literaire   tijdschriften   gevangen  worden.15    

Bakkers   beschrijvende   literatuurgeschiedenis   geeft   een   overzicht   van   de   naar   zijn   mening   programmatische   literaire   tijdschriften   in   de   periode   uit   de   titel.   De   omschrij-­‐ vingen  van  de  avant-­‐gardistische,  utilitaristische,  en  anthologische  functies  zijn  van  zijn   hand.16  Door   de   opzet   van   zijn   boek   besteedt   Bakker   veel   aandacht   aan   literatuur-­‐

opvattingen   en   literaire   stromingen.   Een   stroming   omschrijft   hij   als   een   systeem   van   poëticale   standpunten,   kritische   normen   en   creatieve   conventies,   waarvan   begin,   expansie,   verandering,   integratie   en   verdwijnen   nagegaan   kunnen   worden.   Een   stroming  geeft  zichzelf  natuurlijk  niet  vorm,  dit  is  mensenwerk,  dat  volgens  Bakker  vaak   gebeurt  in  een  literair  tijdschrift,  daar  dit  dat  mensen  samenbracht.  Zoals  doelgroepen   naast   elkaar   kunnen   bestaan,   bestaan   er   binnen   één   periode   ook   verscheidene   stro-­‐ mingen   die   weer   diverse   tijdschriften   als   exponent   kunnen   hebben.17  Uit   de   oude  

definitie,   van   Bakkers   hand,   valt   op   te   maken   dat   hij   dit   groepsvormende   kenmerk   beschouwt  als  een  kenmerk  dat  voor  alle  literaire  tijdschriften  geldt.  

                                                                                                               

15  Bakker,  S.  Literaire  tijdschriften.  1985,  p.  14.   16  Bakker,  S.  Literaire  tijdschriften.  1985,  p.  14-­‐16.   17  Bakker,  S.  Literaire  tijdschriften.  1985,  p.  16,  17.    

(14)

Bakkers  zeer  informatieve  overzicht  met  theoretische  toelichtingen  over  stromingen  en   het  belang  van  literatuuropvattingen  biedt  een  waardevolle  leidraad  in  het  historische   overzicht   van   onderhavig   onderzoek.   Daarnaast   geven   zijn   profielen   verscheidene   kenmerken   van   de   betreffende   tijdschriften   overzichtelijk   weer   en   tonen   zo   de   veranderingen  hierin.    

Waar   Siem   Bakker   door   middel   van   tijdschriftprofielen   de   basis   legt   voor   een   literatuurgeschiedenis  van  nagenoeg  honderd  jaar,  schreef  literatuurhistoricus  Piet  Calis   een   bijna   tweeduizend   pagina’s   tellende   vierdelige   geschiedenis   van   het   literaire   tijdschrift   tussen   1941   en   1951.18  In   deze   enorme   historische   pil   onderzoekt   hij   de  

opkomst  van  de  generatie  van  Vijftig.  Het  was  de  bedoeling  dit  in  één  boek  te  doen,  maar   de   wortels   van   Vijftig   bleken   wijdvertakter   dan   gedacht   en   te   zijn   ontkiemd   in   vele   verschillende  tijdschriften.  De  vier  delen  bestaan  uit:    

-­‐ Het   ondergronds   verwachten.   Schrijvers   en   tijdschriften   tussen   1941   en   1945.   Hierin   wordt   het   reilen   en   zeilen   rond   de   oprichting   en   neergang   van   negen   clandestiene  en  illegale  literaire  tijdschriften  beschreven.    

-­‐ Speeltuin  van  de  titaantjes.  Schrijvers  en  tijdschriften  tussen  1945  en  1948.  Dit  deel   beschrijft  de  drie  literaire  jongerentijdschriften  Columbus,  Proloog  en  Podium  in   de  eerste  jaren  na  de  bezetting.    

-­‐ De   vrienden   van   weleer.   Schrijvers   en   tijdschriften   tussen   1945   en   1948.   Calis   behandelt   in   dit   deel   de   drie   andere   naoorlogse   tijdschriften   die   van   belang   waren   voor   zijn   onderzoekslijn.   Dit   zijn  Het  woord,  Criterium  en   het   eerste   jaar   van  Libertinage.  

-­‐ Het   elektrisch   bestaan.   Schrijvers   en   tijdschriften   tussen   1949   en   1951.   Dit   deel   eindigt  logischerwijze  met  drie  hoofdstukken  over  Podium,  het  tijdschrift  dat  de   doorbraak  van  de  Vijftigers  betekende.  In  de  hoofdstukken  ervoor  komen  Reflex,  

Cobra,  Blurb  en  Libertinage  aan  bod.  

 

Samen  vertellen  en  verklaren  deze  vier  boeken  de  opkomst  van  een  literaire  stroming,   en  zijn  een  diepgravende  studie  naar  de  interne  geschiedenis  van  de  tijdschriften  in  de   genoemde  periode.  Elke  periode  wordt  ingeleid  met  een  beschrijving  van  de  toenmalige   literaire   situatie   en   elk   boek   wordt   besloten   met   een   korte   samenvatting   van   de                                                                                                                  

18  Calis,  P.  Het  ondergronds  verwachten.  Schrijvers  en  tijdschriften  tussen  1941  en  1945.  1989.  

Speeltuin  van  de  titaantjes.  Schrijvers  en  tijdschriften  tussen  1945  en  1948.  1993.   De  vrienden  van  weleer.  Schrijvers  en  tijdschriften  tussen  1945  en  1948.  1999   Het  elektrisch  bestaan.  Schrijvers  en  tijdschriften  tussen  1949  en  1951.  2001.    

(15)

belangrijkste   ontwikkelingen   uit   de   periode.   Aan   het   slot   van   elk   aan   een   tijdschrift   gewijd  hoofdstuk  wordt  een  samenvatting  gegeven  met  zo  veel  mogelijk  kwantitatieve   gegevens   van   het   betreffende   tijdschrift.   Dit   biedt   tegenwicht   aan   Calis’   documentaire   onderzoeksmethode,  waarbij  veel  informatie  van  betrokkenen  afkomstig  was.  Hij  biedt   hierdoor  een  kijkje  in  de  keuken  van  de  redactie,  wat  met  enkel  bronnenonderzoek  niet   mogelijk  was  geweest.    

Door  de  opzet  van  Calis’  vierluik  komt  slechts  een  beperkt  deel  van  de  toenmalige   tijdschriften   aan   bod.   Ook   benoemt   hij   in   tegenstelling   tot   Bakker   en,   zoals   straks   te   lezen  valt,  Gert  Jan  de  Vries,  de  functionele  kenmerken  van  de  tijdschriften  niet  expliciet.   Desondanks  is  zijn  studie  voor  onderhavig  onderzoek  van  groot  belang,  omdat  de  ver-­‐ schillende  kenmerken  van  de  tijdschriften  wel  uitgebreid  aan  bod  komen.  Zo  maakt  het   inzichtelijk   hoe   de   paratekstuele   kenmerken   beïnvloed   worden   door   de   omringende   velden  en  vice  versa.    

Een  bron  die  juist  veel  nadruk  legt  op  het  functionele  kenmerk,  is  de  studie  van  Gert   Jan   de   Vries:   Ik  heb  geen  verstand  van  poëzie.  G.A.  van  Oorschot  als  uitgever  van  poëzie.   Dit  onderzoek  is  een  ‘kritische  studie  waarin  ik  [Gert  Jan  de  Vries,  MdG]  heb  geprobeerd   het   tot   mythische   proporties   uitgegroeide   beeld   van   de   uitgever   [G.A.   van   Oorschot,   MdG]   tot   menselijk   formaat   terug   te   brengen.’19  De   Vries   brengt   de   verhalen   over  

uitgeverij  en  persoon  Van  Oorschot  terug  tot  feitelijkheden,  door  de  totstandkoming  van   het   poëziefonds   te   beschrijven.   Hij   wijdt   een   volledig   hoofdstuk   aan   de   literaire   tijdschriften   van   Van   Oorschot,   waarin   hij   de   functies   die   literaire   tijdschriften   voor   uitgevers  kunnen  vervullen,  uitgebreid  behandelt.  Deze  functies  zijn  voor  De  Vries  die   van   fuik,   kweekvijver,   spreekbuis   en   propagandamachine.20  Daarbij   toont   hij   onder  

andere   aan   dat   voor   Van   Oorschot   diens   literaire   tijdschriften   een   belangrijke   functie   vervulden   in   de   profilering   van   zijn   uitgeverij.   Het   onderzoek   van   De   Vries   geeft   een   heldere  verwoording  van  een  aantal  functies  van  het  literaire  tijdschrift  en  een  nuttige   inzage  in  het  belang  van  literaire  tijdschriften  voor  uitgeverijen.    

Belangrijk  om  te  noemen  zijn  literatuurhistorici  Gert  Jan  Johannes  en  Remieg  Aerts.   Zij   deden   veel   onderzoek   naar   tijdschriften   en   publicaties   in   de   achttiende   en   negen-­‐ tiende   eeuw   en   bieden   zo   de   kennis   voor   de   algemeen-­‐culturele   functie.   Deze   functie   kon,  zoals  de  typering  al  doet  vermoeden,  op  veel  vlakken  betrekking  hebben.    

                                                                                                               

19  Vries,  de.  G.J.  Ik  heb  geen  verstand  van  poëzie.  G.A.  van  Oorschot  als  uitgever  van  poëzie.  1994,  p.  7.   20  Vries,  de.  G.J.  Ik  heb  geen  verstand  van  poëzie.  1994,  p.  94-­‐96.  

(16)

Bovenstaande   onderzoekers   richtten   zich   op   een   specifiek   onderwerp   en/of   periode   waar   bepaalde   literaire   tijdschriften   een   component   van   waren.   Voor   informatie   over   specifieke   tijdschriften,   zonder   dat   deze   aan   een   stroming   of   historische   ontwikkeling   gekoppeld  zijn,  heb  ik  gebruik  gemaakt  van  verschillende  monografieën,  zoals  die  van   Theo   van   Baaren,   Gertrude   Pape   en   Cees   Buddingh   over   De   Schone   zakdoek21  of   over  

Tirade  van   Ton   Velthuysen.22  Visies,   achtergrondinformatie   of   inzichten   vielen   vaak   te  

halen  uit  interviews  met-­‐  of  commentaar  van  oprichters  of  redactieleden.  Daarnaast  heb   ik  gretig  geput  uit  de  vele  artikelen  over  literaire  tijdschriften  die  er  te  vinden  zijn,  met   hun  allerhande  invalshoeken,  zoals  dat  van  Esther  op  de  Beek  over  Avenue  Literair23  of   van   Hans   Renders   over   Barbarber.24  Tijdschriften   als   De   Brakke   Hond,   TS-­‐>   Tijdschrift  

voor  Tijdschriftstudies  en  Ons  Erfdeel  publiceren  of  publiceerden  met  regelmaat  artikelen  

en  onderzoeken  over  literaire  tijdschriften.  

Voor  de  literair-­‐historische  kadrering  van  de  literaire  tijdschriften  na  1945  heb  ik   vooral   geput   uit   de   studie   van   Hugo   Brems   Altijd   weer   vogels   die   nesten   beginnen.  

Geschiedenis   van   de   Nederlandse   literatuur   1945-­‐2005.25  Brems   beschrijft   op   chrono-­‐ logische   wijze   de   Nederlandse   literatuur   in   de   meest   brede   zin   van   het   woord.   Onder   literatuur   schaart   hij   teksten,   auteurs,   stromingen   en   tendensen,   opvattingen   en   nor-­‐ men,  maar  ook  de  manier  waarop  literatuur  gemaakt,  verspreid,  verkocht,  gepromoot,   gesteund,   beoordeeld   en   gelezen   wordt.   Logischerwijs   komen   de   literaire   tijdschriften   hierbij  ook  aan  bod.  

Lang  niet  al  deze  informatie  is  in  dit  onderzoek  terecht  gekomen,  veel  heb  ik  slechts   gebruikt  om  een  beeld  te  krijgen  van  de  uitgebreide  geschiedenis  van  het  literaire  tijd-­‐ schrift  en  om  te  kunnen  bepalen  welke  tijdschriften  wel  of  niet  mee  genomen  dienden  te   worden  in  dit  onderzoek.    

Voor   empirisch   onderzoek   naar   het   literaire   tijdschrift   boden   Suzanne   Janssen   en   Norma  Olislagers  en  Hugo  Verdaasdonk  uitkomst.  In  1986  leverden  twee  eerstgenoem-­‐ den   in   het   artikel   De   rol   van   literaire   tijdschriften   bij   de   beslissing   van   literaire  

uitgeverijen  om  Nederlandstalige  auteurs  te  laten  debuteren26  empirisch  bewijs  voor  een  

van  die  vermeende  functies  van  het  literaire  tijdschrift,  te  weten  de  kweekvijverfunctie.                                                                                                                    

21  Baaren,  T.  van,  Pape,  G.  en  Buddingh,  C.  De  Schone  zakdoek.  1981.   22  Velthuysen,  T.  Tirade  1957-­‐1985.  1986.  

23  Beek,  E.  op  de.  ‘Avenue  Literair:  literatuur  in  de  ‘glossy-­‐aller-­‐glossy’s.  1967-­‐1990’.  2011.   24  Renders,  H.  ‘Barbarber,  het  blad  dat  nooit  richt  en  toch  raak  schiet’.  1985.  

25  Brems,  H.  Altijd  weer  vogels  die  nesten  beginnen.  Geschiedenis  van  de  Nederlandse  literatuur  1945-­‐2005.  2006.   26  Janssen,  S.  en  Olislagers,  N.  ‘De  rol  van  literaire  tijdschriften  bij  de  beslissing  van  literaire  uitgeverijen  om   Nederlandstalige  auteurs  te  laten  debuteren’.  1986.  

(17)

Literatuurwetenschapper   Hugo   Verdaasdonk   stond   bekend   om   zijn,   binnen   de   literatuurwetenschap   niet   erg   gangbare,   streven   om   door   middel   van   empirisch   onderzoek   controleerbare   criteria   en   feiten   over   literatuur   op   te   stellen.   In   1989   publiceerde   hij   het   artikel   Literary   magazines   as   media   for   publishing   literary   texts.27  

Hierin   onderzocht   Verdaasdonk   een   corpus   van   Nederlandse   literaire   tijdschriften   verschenen  tussen  1970  en  1980  en  wist  zijn  hypotheses  over  literaire  tijdschriften  in   een  klein  taalgebied  empirisch  te  bewijzen:    

-­‐  het  aantal  essays  overheerst  

-­‐  de  meeste  auteurs  zijn  relatief  jong  

-­‐  de  auteurs  publiceren  slechts  een  relatief  korte  periode  in  de  tijdschriften    

Verslagen   van   informatie-­‐   of   debatbijeenkomsten,   krantenartikelen   alsmede   week-­‐   en   maandbladartikelen,   zowel   als   internetartikelen   en   de   reacties   daarop   op   sites   als   De  

Contrabas,  OoteOote  en  Tzum,  boden  informatie  voor  de  beantwoording  van  de  tweede  

deelvraag.   Ook   blogs,   columns   en   andere   teksten   met   bijdragen   aan-­‐   en   over   deze   discussies,  waren  een  belangrijke  bron  van  informatie.  Verder  heb  ik  gebruik  gemaakt   van   een   aantal   masterscripties   die   onderzoek   deden   naar   het   hedendaagse   literaire   tijdschrift.  Te  weten:  

• Op   het   hele   web   is   geen   Nederlands   literair   tijdschrift   met   enige   allure   te  

vinden.   Literaire   tijdschriften   en   het   internet:   een   verkenning.  

Doctoraalscriptie  van  Erwin  Koning,  Amsterdam:  UvA,  2001.    

• Het  literaire  tijdschrift  als  kweekvijver  en  debatplaats.  Een  stand  van  zaken.   Masterscriptie  van  Bart  Temme,  Groningen:  RUG,  2008.    

• De  functie  van  het  literaire  tijdschrift  in  de  literaire  wereld.     Masterscriptie  van  Válerie  Drost,  Utrecht:  UU,  2008.    

Erwin  Koning  onderzocht  wat  de  mogelijkheden  zijn  van  het  internet  ten  opzichte  van   papier   voor   literaire   tijdschriften,   of   een   digitale   component   voordelen   oplevert,   hoe   literaire   tijdschriften   digitaal   functioneren   en   wat   het   uiteindelijk   betekent   voor   uit-­‐ gever,   auteur   en   lezer.   Hij   vond   een   duidelijk   onderscheid   tussen   de   toenmalige   minimale  digitale  aanwezigheid  van  traditionele  literaire  tijdschriften  op  het  internet  en   nieuwe  initiatieven,  door  hem  e-­‐zines  genoemd,  die  wel  goed  gebruik  maakten  van  de   digitale  mogelijkheden.    

                                                                                                               

(18)

Bart  Temme  sprong  met  zijn  scriptie  in  op  de  debatten  en  discussies  over  het  lite-­‐raire   tijdschrift   en   werd   een   van   de   grote   aanjagers   ervan.   Zijn   onderzoek   had   tot   doel   de   aannames   die   gemeengoed   waren   in   de   verhitte   discussies   met   behulp   van   cijfer-­‐ materiaal  te  toetsen.  Door  de  (toen)  vier  grootste  Nederlandse  literaire  tijdschriften  (De  

Gids,   De   Revisor,   Tirade   en   Hollands   Maandblad)   aan   empirisch   onderzoek   te   onder-­‐

werpen,   toonde   Temme   aan   dat   deze   vier   hun   functie   als   kweekvijver   en   debatplaats   kwijt   waren.   Naast   commentaar   op   zijn   onderzoeksmethoden,   kreeg   Temme   ook   veel   reacties  op  zijn  aanbeveling  zich  meer  op  de  digitale  mogelijkheden  te  richten.  

In   De   functie   van   het   literaire   tijdschrift   in   de   literaire   wereld   onderzoekt   Válerie   Drost  de  functie  die  tien  door  het  NLPVF  gesubsidieerde  tijdschriften  voor  hun  uitgeve-­‐ rij  vervulden,  over  de  periode  2002-­‐2007.  Deze  tien  tijdschriften  waren:  Bunker  Hill,  De  

Gids,  Hollands  Maandblad,  Liter,  Parmentier,  Passionate,  De  Revisor,  Tirade  en  De  Tweede   Ronde.  De  Parelduiker  en  Armada  werden  in  deze  periode  ook  gesubsidieerd,  maar  die  

nam   Drost   om   reden   van   kwaliteit   niet   mee   in   haar   onderzoek.28  Drost   had   door   een  

stage  bij  het  NLPVF  beschikking  over  cijfermateriaal  dat  ze  heeft  verwerkt  tot  voor  on-­‐ derhavig  onderzoek  bruikbare  grafieken  en  tabellen.  Ook  zij  bekeek  hoe  de  kenmerken   van   het   literaire   tijdschrift   zijn   functioneren   beïnvloeden,   al   onderzocht   zij   de   gouden   categorie  en  deed  ze  dit  vanuit  een  ander  theoretisch  kader.  

Waar  de  meeste  onderzoeken  zich  beperken  tot  de  gouden  categorie  van  literaire   tijdschriften,   deden   de   studenten   van   de   master   Redacteur/Editor   in   2012   onderzoek   naar  juist  die  tijdschriften  die  niet  tot  de  canon  behoren.  De  onderzoeken  verschenen  in  

Zacht   Lawijd29  en   bieden   zeer   bruikbare   informatie   over   een   aantal   minder   bekende   literaire  tijdschriften.  De  artikelen  zijn  ook  exemplarisch  voor  de  mogelijkheden  die  de   inventarisatie  bij  dit  onderzoek  biedt  voor  de  wetenschap,  daar  over  enkele  jaren  wel-­‐ licht   andere   studenten   onderzoek   doen   naar   literaire   tijdschriften,   al   dan   niet   in   de   marge.    

Eerder   onderzoek   naar   literaire   tijdschriften   in   de   marge   is   gedaan   door   Ronald   Bruegelmans.   Hij   bracht   voor   de   periode   1945-­‐1973   literaire   tijdschriften   verschenen   bij  kleinere  uitgeverijen  of  in  eigen  beheer,  in  kaart.30  In  totaal  telde  hij  171  titels.  Waar  

mogelijk   bevat   zijn   overzicht   basale   bibliografische   gegevens.   Deze   zijn   vaak   niet   vol-­‐ doende  om  een  beeld  te  krijgen  van  wat  voor  een  soort  tijdschrift  het  precies  was,  maar                                                                                                                  

28  Drost,  V.  De  functie  van  het  literaire  tijdschrift  in  de  literaire  wereld,  2008,  p.  7,  8.   29  Kuitert,  l.  e.a.  ‘Kerkhof  van  verdwenen  tijdschriften’.  2013.    

30  Breugelmans,  R.  Litteraire  tijdschriften  in  Nederland  sinds  1945  uitgegeven  in  eigen  beheer  of  door  kleinere  uitgeverijen.   1973.  

(19)

uit  kenmerken  als  (onder)titel,  redactieleden  en  oprichtingslocatie  valt  al  behoorlijk  wat   informatie  te  halen.    

Hedendaags  structureel  onderzoek  naar  internet  en  literaire  tijdschriften  is  schaars.   De  meest  recente  studie  naar  contemporaine  literaire  tijdschriften  is  een  bundeling  van   onderzoeken   van   studenten   van   de   master   Letterkunde   aan   de   Radboud   Universiteit   Nijmegen.31  De  studenten,  begeleid  door  dr.  Sanders,  onderzochten  elk  een  literair  tijd-­‐ schrift,  of  een  element  van  de  wereld  van  het  literaire  tijdschrift.  De  artikelen  beschrij-­‐ ven  en  interpreteren  de  kenmerken,  functies  en  strategieën  van  het  onderzochte  blad.   Digitalisering  is  vrijwel  overal  een  onderwerp.    

Ik  heb  niet  al  mijn  bronnen  hier  nader  besproken,  dat  wil  echter  niet  zeggen  dat  ik   de   overige   bronnen   en   diens   samenstellers   minder   dankbaar   ben   voor   de   gebruikte   informatie.  

 

 

                                                                                                               

31  Dorgelo,  E.  en  Sanders,  M.  [red.]  Dezelfde  hemel  –  Andere  horizon.  Perspectieven  voor  en  op  het  literaire  tijdschrift.   2012.  

(20)

2.  Een  historische  schets  van  het  literaire  tijdschrift    

 

In   de   begindagen   van   het   literaire   tijdschrift   was   het,   net   als   nu,   niet   zo   duidelijk   uit-­‐ gelijnd.   Of   beter:   het   concept   tijdschrift   an   sich   was   dat   niet.   Kranten   en   tijdschriften   dienden  beide  als  openbaar  middel  voor  commentaar  en  reactie  op  de  actualiteit  en  had-­‐ den  dus  nogal  wat  overeenkomsten.32  Een  tijdschrift  mocht  daarom  niet  vaker  dan  één  

keer   per   week   verschijnen,   om   een   zeker   onderscheid   met   de   krant   te   behouden.33  

Geleidelijk  ontwikkelde  beide  media  zich  uit  elkaar:  tijdschriften  kozen  een  invalshoek   en   specialiseerden   door   zich   te   richten   op   een   publiek   met   specifieke   interesses.  

Dergelijke   groepen   met   gedeelde   interesses   kwamen   in   genootschappen   bij   elkaar   en   sloten  vaak  gezamenlijk  abonnementen  af.  Ze  waren  zo  een  afgeronde  doelgroep  voor   een   tijdschrift   en   speelden   daardoor   een   belangrijke   rol   in   de   ontwikkeling   en   definiëring  ervan.34  Voor  de  groep  die  geïnteresseerd  was  in  letterkunde,  resulteerde  dit  

in   tijdschriften   met   een   inhoudelijke   samenstelling   van   wetenswaardigheden,   verstrooiende  letterkunde,  recensies,  duiding  van  teksten  en  meningsvorming.35  

2.1  De  negentiende  eeuw  

2.1.1  Het  raadgeven  van  een  publiek    

 

Vaderlandsche   Letteroefeningen   (1761-­‐1876)   was   een   van   de   eerste   tijdschriften   met  

een  duidelijk  letterkundige  signatuur.  In  1837  richtten  E.J.  Potgieter  en  C.P.E.  Robidé  van   der   Aa   De   Gids   (1837-­‐heden)   op,   als   een   verbeterde   versie   van   Vaderlandsche  

Letteroefeningen.  Dit  streven  werd  in  de  prospectus  geuit  en  bleek  ook  uit  de  ondertitel:  

‘Nieuwe   Vaderlandsche   Letteroefeningen’.   In   de   prospectus   beloofde   de   redactie   de   nationale  eer  te  redden  door  –  in  tegenstelling  tot  het  in  hun  ogen  ouderwetse,  humeu-­‐ rige  en  partijdige  Vaderlandsche  Letteroefeningen  −  een  actueel  en  eigentijds  overzicht  te   geven  van  de  stand  van  de  literatuur  en  onafhankelijke  en  objectieve,  sturende  kritiek  te   leveren.  De  Gids  behoefte  niet  per  se  iets  nieuws  te  doen,  maar  voornamelijk  beter.  Door   middel   van   recensies   en   besprekingen,   en   door   de   aandacht   te   vestigen   op   nuttige   binnen-­‐  en  buitenlandse  publicaties  zou  het  zijn  lezerspubliek  raadgeven.  Daarnaast  was  

                                                                                                               

32  Johannes,  G.J.  De  barometer  van  de  smaak.  1995,  p.  6.    

33  Altena,  P.  e.a.  Literaire  tijdschriften  in  de  eerste  helft  van  de  negentiende  eeuw.  1975,  p.  3.   34  Aerts,  R.  De  letterheren.  1997,  p.  53-­‐55.    

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Alle genomineerde gedichten worden jaarlijks gebundeld en vormen zo een prachtige inspiratiebron voor kinderen en voor volwassenen die zich kunnen verbazen over waar kinderen

- Neen, geen liefde of zonneschitter, maar wel droefheid, zwaar en bitter, weegt mijn takken naar den vloed, die daar loopt voor mijnen voet, naar die Mandel, die voor dezen altijd

‘Ziezoo,’ riep de boer, bij 't weggaan, ‘nu kunt gij hier mijn veld niet meer plunderen.’ Na eenige minuten kwam de hamster echter weer bij, sleepte zich met moeite naar zijn

Enkele critici vergelijken de roman niet alleen met eerder werk van Wolkers, ook romans of verhalen van andere auteurs gebruiken zij als vergelijkingsmateriaal.. Twee keer

Om uit te zoeken of de literaire ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw havo/vwo en in het vmbo gelijk op gaat, wilde ik onderzoeken wat leerlingen in die jaren lezen, hoeveel

In de redaktie hebben zitting, behalve de voorzitter en de secretaris van de U.E.C. Hautdidier), een Italiaan (Prof. Marcantonio), een Duitser (Prof. Minz) en tenslotte

The Court reached its conclusion in the light of the factors generally listed in section 33 of the Restitution Act and specifically focussed on the four questions formulated during

1) At least six business rescue plans involved selling property to increase cash flow and repay debt. 2) Approved plans by creditors have a high probability of resulting in