• No results found

Het feest van Pasen Christopher Doyle en John Haysom Uitgeverij De Vuurbaak Barneveld

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Het feest van Pasen Christopher Doyle en John Haysom Uitgeverij De Vuurbaak Barneveld"

Copied!
16
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Het feest van Pasen Christopher Doyle en John Haysom Uitgeverij De Vuurbaak Barneveld

(2)

Zaterdag 27 maart 2021, 22e jaargang no. 6

KERKNIEUWS

Protestantse gemeente Breukelen

Wijkgemeente Pieterskerk & Wijkgemeente Pauluskerk

K E R K D I E N S T E N

Protestantse wijkgemeente Pauluskerk

De diensten zijn alleen digitaal te volgen via kerkdienstgemist.nl

ZONDAG 28 MAART 2021 PALMZONDAG

10.00 uur: Ds. B. Kuipers, Rotterdam

Collecten: 1. PKN Jong protestant (zie toelichting) 2. Kerk

DINSDAG 30 MAART 2021 19.15 uur: Oecumenische Vesper WITTE DONDERDAG

19.00 uur: Ds. P. van Winden Dienst van Schrift en Tafel

Collecten: 1. Werk van de diaconie 2. Kerk

GOEDE VRIJDAG

20.00 uur: Ds. P. van Winden

Collecten: 1. Werk van de diaconie 2. Kerk

STILLE ZATERDAG 21.00 uur: Ds. P. van Winden Dienst van Schrift en tafel

Collecten: 1. Werk van de diaconie 2. Kerk

ZONDAG 4 APRIL 2021 PASEN

10.00 uur: Ds. S. ten Heuw, Leiden

Collecten: 1. Werelddiaconaat (zie toelichting) 2. Kerk

ZONDAG 11 APRIL 2021 10.00 uur: Ds. G.M. Speelman

Collecten: 1. Werk van de diaconie (zie toelichting) 2. Kerk

Coventrygebed, voor Vrede en Verzoening Iedere vrijdag van 12.15 tot 12.35 uur, Pauluskerk

K E R K D I E N S T E N

Protestantse wijkgemeente Pieterskerk

De diensten in de Pieterskerk zijn beperkt toegankelijk.

Daarnaast zijn de diensten digitaal te volgen via:

kerkdienstgemist.nl ZONDAG 28 MAART 2021

PALMZONDAG 10.00 uur: Ds. K. Hage

18.30 uur: Ds. W.P. van der Hoeven, Amersfoort

Collecten: 1. HGJB (zie toelichting) 2. Kerk 3.Wijkkas

WITTE DONDERDAG 19.30 uur: Ds. K. Hage

Collecten: 1. Werk van de diaconie 2. Kerk

GOEDE VRIJDAG 19.30 uur: Ds. K. Hage Viering Heilig Avondmaal

Collecte: 1. Werk van de diaconie 2. Kerk Avondmaalscollecte: Hospitium Vleuten

STILLE ZATERDAG 19.30 uur: Ds. F.E. Schneider

Collecten: 1. Werk van de diaconie 2. Kerk

ZONDAG 4 APRIL 2021 PASEN

10.00 uur: Ds. K. Hage 18.30 uur: Ds. F.E. Schneider

Collecten: 1. Werelddiaconaat (zie toelichting) 2. Kerk

ZONDAG 11 APRIL 2021 10.00 uur: Ds. K. Hage

18.30 uur: Ds. H.B. Klink, Marken

Collecten: 1. Werk van de diaconie (zie toelichting) 2. Kerk

De volgende editie van Kerknieuws verschijnt over 3 we- ken. Kopij graag inleveren op maandag 12 april voor 18.00 uur.

(3)

M E D I T A T I E

‘Nadat hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had hij grote honger’ (Mattheus 4:2)

Veertig dagen- onze quarantaine vanwege corona duurt al een stukje langer. Een afzondering omwille van de gezondheid van iedereen. Zoals destijds het geval was toen in 1348 de Pest in Europa rondwaarde. Die vreselijke ziekte kwam van elders, beseften de autoriteiten in Italië. Hij werd overgebracht door reizigers, handelaren en matrozen. Dus moesten schepen uit de Levant die Italiaanse havens aandeden veertig (quaranta) dagen buitengaats liggen voordat de reizigers aan wal mochten. Daar komt dus ons woord

‘quarantaine’ vandaan.

Afzondering omwille van de gezondheid. Ziektekiemen kunnen dan niet overgebracht worden. Het wachten isoleert mensen van elkaar. We ervaren het niet als zinvol in zichzelf, zo’n noodgedwongen quarantaine, het is alleen een wachten tot het beter wordt. Want ons lichaam kan op eigen kracht die ziektekiemen niet aan.

De innerlijke strijd binnen ons lichaam tegen het virus is te riskant. Onze Corona-quarantaine duurt nu al veel meer dan veertig dagen in betrekkelijke afzondering.

Wachten tot het beter wordt lukt ons steeds minder goed.

Wordt het ooit beter? We hebben uitzicht nodig, een oplossing, hoop op een terugkeer naar het oude normaal, waarin we elkaar weer onbekommerd kunnen zien, vasthouden, omhelzen.

Jezus was veertig dagen en nachten alleen in de woestijn.

Die veertig dagen betekenen in bijbels opzicht toch iets anders, en toch. Ook hij heeft gewacht, voor hij aan zijn weg door de wereld begon. Ook hij was een tijdlang buitengaats. Hij was dat niet om ziektekiemen uit te laten razen, maar om te ontdekken wat echt leven is, leven met God midden in de woestijn. Leven vanuit de hoop en verwachting van Gods wonen onder de mensen. Dat ging ook bij hem niet zonder innerlijke strijd. Mattheus vertelt ons dat hij in die tijd door de duivel op de proef is gesteld. Een strijd, niet met ziektekiemen maar in de geest. Kon hij de ziekten van hoogmoed, machtsverlangen, de noodzaak om bewonderd te worden door alle mensen weerstaan? Die strijd van Jezus was riskant, en tegelijk vol hoop: hij bleef geestelijk overeind, hij kon de verleiding van de macht weerstaan.

En zo bracht deze quarantaine hem op de weg naar God.

Dat die weg veertig dagen vergde was natuurlijk niet toevallig.

Veertig jaren had Israël nodig om te leren te vertrouwen op God. Niet een God die alles netjes in orde zal maken, maar op God die bij je is ook in de woestijnen van je leven. Quarantaine in de woestijn kan soms echt een woestijn zijn, een plek zonder oases of hoop. Maar het

kan ook de ervaring opleveren dat God er soms is midden in de verzengende hitte of de onvruchtbare droogte. Pas toen de Israëlieten dat hadden geleerd konden ze het beloofde land binnengaan.

Veertig dagen hadden mensen in de vroege kerk nodig om toe te leven naar hun doop. Zoals u weet werden in de eerste eeuwen alleen volwassenen gedoopt. Dat gebeurde altijd in de Paasnacht. Het kon dus soms zo zijn dat je er een vol jaar op moest wachten voordat je bij de gemeente van Christus kon gaan horen. En in de laatste veertig dagen voor de doop had je met de mede- dopelingen je eigen vorm van quarantaine. Want de veertig dagen voor Pasen, de tijd dat er in de kerk werd gevast, was tegelijk de tijd van het geloofsonderricht.

Kandidaat-dopelingen leerden in die tijd wat het betekende om volgeling van Jezus Christus te zijn. Niet alleen door het leren van de juiste geloofsformules, maar ook in het dagelijkse leven. Wachten tot het beter wordt, wachten op het licht, is een opgave. En tegelijkertijd kan het een heilzame en vruchtbare wachttijd zijn, om te ontdekken waar het in het leven echt op aan komt. Wie je echt kunnen troosten en steunen. Het is geen wachten zonder uitzicht. Na de veertig dagen zal het licht van Pasen doordringen door de duisternis.

Gé Speelman

W I J K G E M E E N T E P I E T E R S K E R K

Predikant: Ds K. Hage,

Kerkplein 17, 3621 BA Breukelen tel. 261565, khage@kpnmail.nl;

bij voorkeur niet op woensdag Scriba: M.C. Berger,

G. van Nijenrodestraat 171, 3621 GJ Breukelen,

tel. 06-15128659,

email: scriba@pieterskerk.info Ledenadm.: W. Mur, tel. 266842,

email: noortje-wim.mur@planet.nl Website: www.pieterskerk.info

Kerktelefoon: John van den Bosch,

email: john.vd.bosch@kpnmail.nl, tel. 266843 (na 18.00 u.)

Bij de diensten

Zondag 28 maart, Palmzondag, is op de weg naar Pasen een gekleurde en gelaagde zondag. Het is een samen opgaan van vreugde en verdriet, van herkenning en vervreemding, samengebald in die bekende regel van Gezang 556: ‘Heden hosanna, morgen kruisig Hem!’ We lezen deze zondag van de intocht van Jezus in Jeruzalem zoals Marcus het verkondigt (Mc. 11:1-11).

De avonddienst wordt geleid door ds. W.P. van der Hoeven uit Amersfoort.

(4)

Palmzondag is ook de poort waardoor wij de Stille Week binnengaan en waarin er meerdere momenten zijn waarop we het lijden en sterven van Jezus, de Zoon van God en onze Heer, gedenken. Het zijn momenten van concentratie op wat God ons gegeven heeft als centrum en vervulling van ons leven en van de wereld. Johannes de Doper wijst ons daarop als hij zegt: ‘Zie het Lam van God dat de zonden van de wereld wegdraagt’ (Joh. 1:21).

En de apostel Paulus schrijft zo’n twintig jaar na Pasen:

‘Wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas’ (1 Kor. 1:23).

In de Stille Week luisteren we naar de stem van Marcus, die ons op zijn eigen manier verkondigt dat de gekruisigde Jezus van Nazareth de Christus is, de Zoon van God (zie Mc.1:1 en Mc. 15:39).

Net als de laatste jaren zijn de vespers in de stille week gezamenlijk met het Witte Kerkje. Daar komt nu bij dat ook de avondmaalsviering op Goede Vrijdag en de viering van Pasen gezamenlijk zijn. Alle diensten worden gehouden in de Pieterskerk en zijn, na aanmelding via de weekbrief of de website, te bezoeken voor 30 personen.

Witte Donderdag, 1 april, is er om 19.30 uur een vesper, waarin muziek en verstilling ons kunnen helpen om de Schriften te laten spreken in alle gelaagdheid en rijkdom.

We lezen het lijdensevangelie zoals Marcus het ons heeft overgeleverd. In deze viering lezen we onder meer Marcus 14:12-31.

Goede Vrijdag, 2 april, is erom 19.30 uur een dienst waarin het evangelie van Jezus’ sterven niet alleen tot ons komt via onze oren, maar ook via onze hand en mond, in de tekenen van brood en wijn. Zo worden we meegenomen, ingevoerd in en vertrouwd gemaakt met het geheimenis dat God de wereld met zichzelf heeft verzoend in de mens Jezus van Nazareth, de Christus, de Zoon van God. We lezen deze dienst Marcus 15:16-39.

Stille Zaterdag, 3 april is er eveneens om 19.30 uur een vesper waarin ds. F.E. Schneider zal voorgaan. De lezing is dan o.a. uit Marcus 15:40-47.

Pasen - zondag 4 april vieren we het Paasfeest, de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Dit hoge feest, dit blijde geschenk van God aan de wereld, is een realiteit die niet zomaar geloofd of ingezien, laat staan begrepen wordt. Vooral de evangelist Marcus wijst ons daarop. In zijn bericht van Pasen staat niet de vreugde voorop, maar de schrik. Zo kan Pasen dus ook binnenkomen, als moment van ontzetting, als schrik voor de realiteit dat God ons met zijn verzoening zo ver vooruit is dat wij Hem niet kunnen volgen. Het moet vaak eerst ergens doorheen voordat we werkelijk delen in de vreugde van Pasen. Voorgangers in deze dienst zijn ds. F.E. Schneider en ds. K.Hage. De avonddiensten zijn deze maand, volgens afspraak, opnieuw in de Pieterskerk. Deze avonddienst wordt geleid door ds. F.E.

Schneider.

Zondag 11 april – de zondagen tussen Pasen en Pinksteren hebben een eigen plaats in het kerkelijk jaar.

Het zijn zondagen die ons op de hoogte stellen van het evangelie, de hoogte van Pasen, de werkelijkheid van Jezus Christus de opgestane Heer. Tegelijk zijn het zondagen die, zonder ook maar zweverig of ijl te worden, de verwachting wekken van nog hoger, nog meer: de belofte Pinksteren, de uitstorting van de Heilige Geest, die als onderpand gegeven is en die ons doet uitzien naar de dag dat waarheid en werkelijkheid samenvallen, de dag dat geloof overgaat in aanschouwen.

Deze zondagen tussen Pasen en Pinksteren vragen om Schriftlezingen die hier op zijn afgestemd. Vaak zijn dat de lezingen aan het einde van het evangelie van Johannes en Lucas, de verschijningen van de Opgestane Heer. Dit jaar laten we ons tussen Pasen en Pinksteren op de hoogste stellen door het lezen van de tweede en derde brief van Johannes (de eerste brief hebben we eerder al een keer gelezen, die slaan we nu dus over) en door de brief van Judas. Stuk voor stuk zijn het korte, kernachtige epistels die (tot eigen schade en schande) vaak niet gelezen worden. Maar juist Johannes – de apostel van de liefde - is als geen ander in staat ons iets zinnigs te zeggen over de betekenis van Pasen voor ons leven. Deze zondag lezen we 2 Johannes 1-13. Deze paar verzen lezen als kruimelwerk in de marge zou een groot misverstand zijn. Eerder is het een aanleiding tot verwondering over het feit dat de apostel in zo weinig verzen zoveel kan zeggen over de liefde.

In de avonddienst gaat ds. H.B. Klink uit Marken voor.

ds. Krijn Hage

Jan Toorop

Jezus wordt ter dood veroordeeld en uitgeleverd Uit de kerkenraad

De kerkenraad vergadert de laatste maanden uitsluitend digitaal vanwege alle richtlijnen rondom COVID-19. In de digitale kerkenraadsvergadering van 15 maart jl. werd o.a. gesproken over de samenwerkingen met het Witte kerkje en de wijkgemeente Pauluskerk.

(5)

Voor wat betreft onze samenwerking met het Witte kerkje worden er vervolgstappen gezet en zullen we naast de gezamenlijke avonddiensten ook de bijeenkomsten/diensten in de lijdensweek (Vespers, Goede Vrijdag en Pasen) gezamenlijk vormgeven.

Daarnaast is er een nadrukkelijk voornemen om de ochtenddiensten tijdens de zomerperiode gezamenlijk te organiseren. Deze zomerochtenddiensten willen we na afloop graag evalueren vanuit beide kerkenraden.

De Protestantse Gemeente Breukelen (PGB) bestaat uit onze wijkgemeente Pieterskerk en de wijkgemeente Pauluskerk. In de colleges van diakenen en kerkrentmeesters zijn uit beide wijkkerkenraden ambtsdragers afgevaardigd evenals in de gezamenlijke Algemene Kerkenraad (AK). Beide wijkgemeentes hebben te maken met teruglopende ledenaantallen en financiën. Wijkgemeente Pauluskerk is bovendien vacant en wil starten met het beroepingswerk. Deze ontwikkelingen maken dat de vraag naar voren komt hoe we als PGB gezamenlijk kijken naar de toekomst. Waar vinden we elkaar op geestelijk en financieel vlak?

Tijdens de digitale gemeenteavond van 20 april a.s.

spreken we graag met de gemeente over onze samenwerkingen met Witte Kerkje en wijkgemeente Pauluskerk. Hiermee verband houdend starten we als wijkgemeente Pieterskerk ook met het meerjarig beleidsplan en betrekken we graag de gemeente om gezamenlijk een visie te ontwikkelen voor de komende 5 jaar. De kerkenraad sprak ook over het pastoraat, diaconie en actie Kerkbalans en we blikten terug op het gevoerde jaargesprek met ds. Hage afgelopen januari.

De vergadering werd afgesloten met het avondgebed van kerkvader Ambrosius.

Marco Berger, scriba Gemeenteavond

De Pieterskerk staat letterlijk en figuurlijk midden in het dorp. We weten ons verbonden met de andere kerken om ons heen. We werken steeds meer samen met de Nederlands Gereformeerde Kerk (Witte Kerkje) op verschillende vlakken. We zijn samen met de Pauluskerk de Protestantse gemeente in Breukelen. Nu wijkgemeente Pauluskerk met het beroepingswerk aan de slag wil, komt ook de vraag naar voren hoe we als Protestantse gemeente naar de toekomstige samenwerking kijken.

Meer hierover kunt u lezen bij het verslag uit de Algemene Kerkenraad, onder de gezamenlijke berichten.

Zoals u in het bericht hierboven kunt lezen, wil de kerkenraad met u als gemeente over deze ontwikkelingen in gesprek. Noteer daarom alvast dinsdagavond 20 april in uw agenda, voor een gemeenteavond over dit onderwerp. Vanzelfsprekend houden we ons daarbij aan de coronamaatregelen. Over de manier waarop we dat invullen wordt u nog geïnformeerd.

Pastoraal contact

Marlies Wijnen is ouderling van sectie Zuid, zij is te bereiken via telefoon (0346-261837) of mail:

marlieswijnen2@gmail.com; Jeroen van Scherpenzeel is

ouderling van sectie Noord en is te bereiken via 0346- 251979 of famvanscherpenzeel@gmail.com; Frans Vonk is ouderling van sectie West. Hij is te bereiken via 0346- 263460 of frans.vonk@hotmail.com. Marg Versloot is jeugdouderling, en ook speciaal contactpersoon voor jongeren. Je kunt haar bereiken via m.m.versloot@planet.nl of via 0346-242001. U kunt hen benaderen voor levens- en geloofsvragen, of om iets te delen over het leven en werken van de gemeente of over wat dan ook. U vindt bij hen minstens een luisterend oor.

Ook als u om voorbede in de eredienst wilt vragen, kunt u contact met hen opnemen.

Meeleven

We leven mee met Wil Vermeulen (Arianestraat 4, 3621 DZ Breukelen), ze heeft een geslaagde maar ingrijpende operatie ondergaan en zal nog geruime tijd moeten revalideren. We delen samen met haar man Toon in de dankbaarheid aan God om de kundigheid van de artsen.

ds. Krijn Hage

W I J K G E M E E N T E P A U L U S K E R K

Predikant: vacant

Interimpredikant: ds P. van Win- den, Boekweitland 80, 3764 ZN Soest, tel. 06 12171113, pieter@

interimpredikant.nl; skypenaam:

van.winden

Contact pastoraat: Corry Bosch, G.v.Doornikstraat 111, 3621 HX

Breukelen, tel. 0346 262279, corry.bosch@kpnplanet.nl Scriba: Ans v.d. Velde, Lt.Maltbystr. 51

3621 KN Breukelen, 06 12611812 scriba@pauluskerkbreukelen.nl Kerkelijk buro: H. de Kruijff, tel. 06 23700853

e: heiniedekruijff@ziggo.nl Autodiensten: Emmy Wildeman, tel. 241578 Website: pauluskerkbreukelen.nl Kerktelefoon: John van den Bosch,

email: john.vd.bosch@kpnmail.nl, tel. 266843 (na 18.00 u.)

Bij de diensten

Palmzondag – 28 maart

Voorganger: Ds. B. Kuipers uit Rotterdam Stille Week en het Avondmaal meevieren Online of thuis: geef je op

Alles is anders. Alle diensten van de Stille Week houden we om 19.00 uur online, wél met zangers in de kerk. Op 1 april Witte Donderdag, 2 april Goede Vrijdag en 3 april Stille Zaterdag. Drie keer een goed verzorgde viering van ruim een uur in de Stille Week. Online te volgen via YouTube of Kerkdienstgemist.

Avondmaal vieren kan in ook thuis. Want we bieden het

(6)

als volgt aan. Als je je aanmeldt via een telefoonnummer of email adres, zorgen we ervoor dat je in de stille week een pakketje thuis krijgt: matzes, druivensap, een kaarsje en een gedrukte orde van dienst. Dat is bedoeld voor het thuis meevieren van het Avondmaal op Witte Donderdag 1 april (matzes, druivensap). En voor Stille Zaterdag (kaarsje aansteken en matzes en druivensap voor het Avondmaal). De gedrukte orde van dienst voor alle drie de avonden krijg je dan dus ook thuis.

Bel of app je naam en adres uiterlijk zondag 28 april door aan Julia Addink, 06-36035587 of mail naar aanmeldendienst@pauluskerkbreukelen.nl Het pakket voor de Stille Week komt dan binnen de corona regels, voorverpakt etc., bij je thuis.

Fijn als je zo wilt en kunt meevieren! De Rooms- Katholieke parochie doet hier ook aan mee.

Alles is anders. Juist dat is ook waar het om gaat in de Stille Week: dat alles anders is. Alles anders, nu God herkenbaar blijkt in het Avondmaal. En in de Gekruisigde. “Ik ben er voor jou”is het thema van de lijdenstijd, dit jaar. Dat geldt zeker voor de Stille week.

De Stille Week gaat over jou.

We volgen het lijden van Jezus in drie avonden. We zoeken naar de waarheid die ons raakt in ons hart. Als gemeente en parochie. Online. Want kennelijk draait het niet om het perfecte plaatje. Of om de geweldige prestaties. Juist de lijdende is de verlosser. De kruimels van de matzes kunnen dan net zo belangrijk zijn als de schitterende zang van zanggroep en cantorij of de diepgang van lezingen en gebeden. Zo geven we geloof drie avonden de tijd om te rijpen, op te groeien, vrucht te dragen, als graan dat eerst sterft en dan opgroeit uit de aarde en dat dient tot voedsel van velen. Alles is anders, maar niet in het wilde weg. Het is anders omdat God er kennelijk wil zijn voor jou.

Pieter van Winden Pasen – 4 april

Voorganger: Ds. ten Heuw uit Leiden Zondag – 11 april

Voorganger: Ds. G.M. Speelman

De tweede zondag van Pasen heet in de traditie: ‘als pasgeboren kinderen’. Volgens de lezing uit de brief van Petrus die op deze zondag gelezen wordt, drinken we de melk van het evangelie als pasgeboren kinderen. Dat is toepasselijk. Pasen heeft ons als het ware nieuw in het leven gezet, waar we hoop kunnen koesteren omdat we de vorige zondag zijn opgestaan uit de dood, samen met de Heer van Pasen. Daarbij hoort een vrolijke jubelpsalm: psalm 81. Het nieuwe en onverwachte van Pasen blijkt telkens weer voor ons, maar ook voor de leerlingen van Jezus moeilijk te bevatten. Ze zitten zelfs op de Paasdag nog vast in het verleden. Dat blijkt als twee van hen op de avond van die dag op weg gaan naar het dorpje Emmäus, even buiten Jeruzalem (Lukas 24:

13-35). Onderweg komen ze een vreemdeling tegen die hen iets compleet nieuws vertelt. Spoiler alert: het verhaal heeft een open einde!

Jezus krijgt het kruis op zijn schouders geladen. Jan Toorop In en Uit de Gemeente

Berichten van overlijden

Op dinsdag 9 maart is op 86 jarige leeftijd overleden mevrouw Frouwke van Dijk-Timmer. Zij is geboren 9 oktober 1934. Weduwe van Johan van Dijk sinds 14 februari 2004. Boven de kaart staat: "Veel heb je ons gegeven, Veel heb je voor ons betekend, Plotseling uit het leven gedreven, Blijf je in onze harten voortleven". In de dienst van Woord en Gebed op 17 maart in de Pauluskerk is haar leven herdacht, daarna is zij bij haar man begraven op de Algemene Begraafplaats aan het Zandpad.

Op woensdag 10 maart is op bijna 93 jarige overleden mevrouw Jacoba Otten-Berkelaar. Zij is geboren 28 maart 1928. Weduwe van Jo Otten sinds 21 juni 2013.

Boven de kaart staat: "Waar Liefde woont, gebiedt de Heer zijn zegen". Psalm 133:3. Door coronabesmettingen wordt de dienst van Woord en Gebed in de Pauluskerk op een nader te bepalen datum gehouden. Dan komt er ook een uitgebreider In Memoriam in Kerknieuws. Op donderdag 18 maart heeft de begrafenis plaats gevonden op de Algemene Begraafplaats aan het Zandpad in het bijzijn van haar kleinkinderen en achterkleinkind. Namens de Pauluskerk is ds. Speelman en ondergetekende daarbij aanwezig geweest. Na de besloten bijeenkomst is haar lichaam ter aarde besteld in het graf van haar man. Een zware tijd voor de familie. Het is al verdrietig om een dierbare te moeten missen maar om niet persoonlijk bij de begrafenis aanwezig te kunnen zijn is dubbel heftig. Bij de begrafenis konden twee kleinkinderen kort iets zeggen. Kleindochter Annemarie las daar namens haar ouders, ooms en tantes het volgende voor:

‘Lieve oma,

Ook al bent u hier niet meer, u bent voor altijd in onze harten. Herinneringen kunnen gelukkig niet verdwijnen.

U heeft zolang bij ons gehoord

Toch zal Gods licht in de toekomst schijnen De dood heeft niet het laatste woord.’

(7)

Op zondag 14 maart is op bijna 77 jarige leeftijd overleden de heer Cornelis de Jong. Hij is geboren op 22 maart 1944. Boven de kaart staat: "Het leven is overgegaan in herinneringen". Op maandag 22 maart (zijn geboortedag) is zijn leven herdacht in Woord en Gebed in de Pauluskerk. Aansluitend is hij begraven op de Algemene Begraafplaats aan het Zandpad.

We wensen kinderen en kleinkinderen van Frouwke van Dijk- Timmer, kinderen, klein- en achter kleinkinderen van Jacoba Otten- Berkelaar, kinderen en kleinkinderen van Cornelis de Jong Gods liefde en troost voor nu en in de toekomst. Niemand leeft voor zichzelf, niemand sterft voor zichzelf, wij leven en sterven voor

God onze Heer: aan Hem behoren wij toe.

Goed nieuws van Joukje van de Velde. De operatie is goed geslaagd. Haar herstel ging zo voortvarend dat zij 2 dagen eerder dan gepland het ziekenhuis mocht verlaten.

Sinds 17 maart is haar adres, Zorgpension Meander, kamer A2-94 Molenweg 2 3743 CM Baarn. We hopen dat het herstel zich voortzet en zij spoedig weer naar haar eigen huis kan.

Na thuiskomst 9 maart van mevrouw Aly den Boer- Rustenburg gaat het herstel van haar herseninfarct dankzij de nodigde therapieën goed vooruit. Wij wensen haar veel sterkte bij het revalideren. Namens Aly en Ton hartelijk dank voor de belangstelling en de kaarten die zij mochten ontvangen. Dat heeft hun goed gedaan.

Ook voor het echtpaar Krijgsman is er nu een andere invulling van hun leven. Sinds maandag 15 maart woont mevrouw Krijgsman in de Aa kamer 354. Het is voor beiden wennen om dicht bij elkaar- maar toch gescheiden te zijn. Wel fijn is dat haar man nu zelf op bezoek kan gaan.

Vrijdag 19 maart is Anje Smit voor algemeen onderzoek opgenomen in het St. Antoniusziekenhuis te Nieuwegein.

Een kaartje ter bemoediging kunt u sturen naar Titus Brandsmastraat 9 3621 KA Breukelen.

Er is op dit moment veel aan de hand in de gemeente maar laten we vertrouwen blijven hebben in de liefde en troost van de Eeuwige.

Namens het pastoraat, Corry Bosch In memoriam Frouwke van Dijk-Timmer

9 oktober 1934 - 9 maart 2021

Al heel jong vertrok Frouwke Timmer uit Wedde in Groningen en uit het grote gezin waarin ze was opgegroeid naar Breukelen om in ‘een dienstje’ te gaan.

Ze is hier nooit meer weggegaan. Het was een dappere daad van haar om een nieuw bestaan op te bouwen zo ver van haar familie. Toen later haar moeder een minder goede gezondheid kreeg voelde het vreselijk aan dat ze zo ver weg woonde en weinig voor haar kon doen.

Hier vond ze haar Johan, en lieve buren en vrienden. Zo zong ze graag in het koor ‘Zang en Vriendschap’, en stond haar huis altijd open voor iedereen. Frouwke was

een zorgzame vrouw. Ze gaf haar dochters een veilig gevoel. Elke avond zat ze een tijdje bij hun bed, nadat ze hen stevig had ingestopt, de dekens en de lakens strak om hen heen. Zelf kon ze wel eens overbezorgd zijn over Petra en Fenna, maar aanvaardde uiteindelijk altijd de eigen keuzes, die de dochters in hun leven maakten.

Later paste ze vaak op de kleinkinderen, vooral als Petra en Peter druk waren met de winkel. Met Lisa en Stan kreeg ze zo een warme band. Graag gaf ze de kleinkinderen later als ze langs kwamen een tientje voor een bosje bloemen, maar dan moest het andere kind ook gelijk wat hebben.

Frouwke moest de laatste jaren van haar leven door zonder haar man. Dat was zwaar, maar ze kon gelukkig altijd een beroep doen op haar dochters, met name Petra omdat Fenna verder weg woonde. En ook haar buren zorgden ervoor dat ze zich niet eenzaam hoefde te voelen. Ze kon genieten van kleine dingen om haar heen.

Bij de dankdienst voor haar leven lazen we uit het boek Spreuken het loflied van de sterke vrouw (Spreuken 31).

Want een sterke vrouw dat was Frouwke, ondanks haar bescheiden voorkomen. Zo eindigt de lezing van Spreuken: ‘Charme is bedrieglijk en schoonheid vergaat, maar een vrouw met ontzag voor de HEER moet worden geprezen. Moge zij de vruchten plukken van haar werk, mogen haar daden worden geprezen in de poorten.’

Frouwke zette zichzelf niet op de voorgrond, maar misschien juist daardoor besef je haar waarde pas goed op het moment dat ze er niet meer is. ‘Ontzag voor de Heer’ bleek niet zozeer uit haar woorden, maar uit wie ze was voor de mensen om haar heen: een stille, maar positieve presentie.

Ds. G. Speelman In Memoriam Cornelis de Jong

22 maart 1944 - 14 maart 2021

Op zondag 14 maart is overleden Cornelis (Cor) de Jong in de leeftijd van 76 jaar. Cor kwam uit een groot gezin.

Hij was de oudste van elf kinderen. Voor zijn jongere broers en zussen was hij een zorgzame broer. Zijn vrouw Bianca vertelde dat ze hem voor het eerst zag vanaf het balkon van de Pauluskerk toen hij (pas verhuisd uit Rotterdam) de kerk binnenkwam. Keurig in het pak, rossig haar en een snor, en aan zijn hand een jongetje. Ze dacht even dat hij een jonge weduwnaar met kind was, maar de jongen bleek zijn jongere broertje Tonnie.

Als oudste broer nam hij vaak ook het initiatief binnen de familie. Zo schreef hij geestige liedjes en sketches voor familiefeesten en hij runde zelfs een familiekrantje. Cors zorgzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel kwam ook naar voren in de vele activiteiten die hij ondernam voor de kerk en de samenleving. Zo was hij penningmeester van de Commissie van Beheer van de Pauluskerk, zat hij in het bestuur van de voetbalclub Vitesse en trainde hij de jonge voetballers. Ook was hij penningmeester van de lagere school. Daarnaast kon iedereen bij Cor terecht voor adviezen over het belastingformulier of de computer. Op de kerk was Cor best kritisch. Hij associeerde die vooral met zware dominees die hel en

(8)

verdoemenis preekten, terwijl hij zelf heel anders in het leven stond. Cor was een echte levensgenieter. Hij hield van fotograferen en filmen en schreef graag stukjes voor de familiekrant en het voetbalblad van Vitesse. Zijn grote liefde was de camper, waarmee hij graag en veel op reis ging samen met Bianca en andere familieleden. Op avontuur, nieuwe landschappen zien en nieuwe mensen ontmoeten. In de dienst van dank en gedenken voor zijn leven hebben we gekeken naar een compilatie van foto’s van Cor terwijl we luisterden naar een aantal favoriete muzieknummers. Maar ook werd hij herdacht door zijn broers en zussen en zijn zoon Erik. Uit de bijbel lazen we een gedeelte van het boek Prediker. Prediker is een wijs man, die zich weinig illusies maakt. Hij roept mensen op om zich niet te verliezen in speculaties over het hiernamaals, maar om vooral te genieten van het leven hier en nu, wetend dat juist in dat genieten een groot gevoel van verwondering kan groeien over de goede dingen die er zijn. Hoe bijzonder is het niet dat het licht er is, en dat je ogen dat kunnen zien! Daarin kwamen de woorden van de Prediker dicht bij het levensgevoel van Cor. Juist in het alledaagse ligt iets van de bestendigheid besloten die niet verloren gaat bij iemands dood. Cor heeft voor veel mensen iets betekend, en daardoor iets bijgedragen aan hun leven.

Ds G.Speelman Bericht uit Snavelenburg

Zoals beloofd weer een bericht uit Snavelenburg. Met mij gaat het naar omstandigheden redelijk goed.

Binnenkort moet ik naar het UMC Utrecht voor een CT- scan in verband met de darmkanker die is uitgezaaid naar de lymfeklieren. Dus is het nog een spannende tijd voor mij! Daarnaast heb ik gelukkig nog mijn werk in de keuken, het bloemschikken, de sport en nog een cursus over filosofie bij het NTI. Ook zou ik nog weer terug willen naar Breukelen, maar dat gaat allemaal niet zo snel. Ik sta wel op de wachtlijst voor De Aa en dan voor een grote kamer. Tenslotte wil ik nog onderstrepen dat ik heel blij ben met al de mooie kaarten die ik heb ontvangen. Met een vriendelijke groet,

Theo van Vliet

Jezus valt de eerste maal onder het kruis Jan Toorop

De Veertigdagentijd

“Ik ben er voor jou,” is het thema van de Veertigdagentijd die begon met Aswoensdag.

Vele mensen wachten op een warm woord, een goede daad, barmhartigheid. Mensen ver weg, of bij ons om de hoek. In de Veertigdagentijd staan we stil bij het leven van Jezus. Hij liet zien wat barmhartigheid is: De hongerigen eten en de dorstigen drinken geven. De naakten kleden, de vreemdelingen onderdak bieden. De zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken en de doden begraven. Hij inspireert ons, gaf Zijn leven voor ons en door Zijn Opstanding hoop. Die hoop geven wij door:

door barmhartig te zijn en goed te doen. In de liturgische bloemschikking worden in de Veertigdagentijd de 8 werken van barmhartigheid verbeeld, met wisselende materialen. De basis van de schikking wordt gevormd door een spiegel, geplaatst op voile. Daarop staan 7 stammetjes die de 6 zondagen van de Veertigdagentijd en Paasmorgen symboliseren, alsmede 8 glazen waarmee in de loop van de weken de 8 werken van barmhartigheid zullen worden verbeeld. Rond de spiegel ligt klimop, in de vorm van een hart: het hart dat openstaat voor en uitgaat naar de ander en de wereld om ons heen.

De zesde zondag van de Veertigdagentijd:

Palmzondag: ”De doden begraven.”

De kleuren van deze zondag zijn rood en paars.

Het rode voile en de buxustakjes verwijzen naar de feestelijke intocht van Jezus in Jeruzalem. Het paarse voile en de kruiden: rozemarijn, tijm en lavendel verwijzen naar de laatste reis van Jezus, naar het einde toe.

Witte donderdag.

De kleur voor deze dag is paars.

Op de spiegel staan brood en wijn, als symbool van het Laatste Avondmaal. Het delen van brood en wijn verbindt ons aan het verhaal op Witte Donderdag. In de schikking staan op de spiegel wijnglazen, gevuld met wijn. De korenaren, eerder gebruikt bij de schikking “De hongerigen voeden,” accentueren de lijn van het open hart van de klimop.

Goede Vrijdag.

De kleur voor deze dag is paars.

“Zijn hart was vast te groot, want de regering, het geld, de macht en andere groeperingen hebben hem opgepakt en ergens opgesloten waar wij dan weer geschrokken op bezoek gingen (uit een gedicht van Menno van der Beek). Op de Goede Vrijdag staat de kruisiging centraal.

Een dood-stille tijd. Het verraad, de verloochening en de kruisiging. Tussen de lavastenen zijn zilverlingen, verbeeld door judaspenning, gelegd als verwijzing naar het verraad. Een kruis ligt in het hart. Het hart is gesloten. We richten ons niet meer naar buiten, maar zijn naar binnen gericht.

(9)

Stille Zaterdag.

De kleur van deze dag is paars.

En toen we later weer iets van hem hoorden bleek hij afgevoerd, gemarteld en vermoord; Wat konden wij nog doen? We zijn het lijk gaan halen en hebben hem begraven. Daar zijn vrienden voor (Uit een gedicht van Menno van der Beek). In de schikking is de judaspenning vervangen door klimopranken, als symbool van het leven dat doorgaat.

Pasen.

De kleur van Pasen is wit.

Het thema is: De gevangenen bezoeken. Het thema krijgt vorm door de kaartenactie van Amnesty International.

“Christus is opgestaan!”

De basis van de schikking wordt gevormd door witte voile met parels. Daarop de spiegel met 8 grote en 7 kleine glazen, gevuld met voorjaarsbloemen in wit en geel. De bloemen verbeelden de opstanding van Jezus en het nieuwe leven: leven volgens de werken van barmhartigheid in navolging van Christus.

De Bloemengroep

Bloemschikking 21 maart in de Pauluskerk

Bevestiging 3 nieuwe diakenen in de Pauluskerk op 21 maart

D I A C O N I E

Diaconie collecte 28 maart Pieterskerk – HGJB

Onze kinderen en jongeren zijn belangrijk. Vanaf jonge leeftijd vertellen we hen verhalen uit de Bijbel. We leggen hen uit wat die verhalen betekenen, voor de mensen toen en voor ons nu. Zo leren we hen met God te leven. Maar dit doen we niet alleen. De HGJB helpt ons daarbij. Bijvoorbeeld door aansprekende materialen voor catechese en jeugdwerk. Daar-om collecteren we deze zondag voor de HGJB.

Naast het ontwikkelen van aansprekende materialen voor kinderen en jongeren orga-niseert de HGJB ook diverse activiteiten waar ook onze jeugd aan deelneemt. Zoals de HGJB-Scholierenweekenden, de HGJB-Kerstconfe- rentie en de TOV-avonden. Elk jaar bereikt de HGJB vele duizenden kinderen, tieners en jong-eren met het evangelie op een manier die aan-sluit bij hun leefwereld.

De HGJB vraagt of u het werk onder kinderen, tieners en jongeren wil ondersteunen met uw gebed. Dat zij de leiding van God mogen ontvangen in het ontwikkelen van de materialen en het maken van de juiste keuzes.

Daarnaast kunt u het werk ondersteunen met een bijdrage aan de collecte.

Meer informatie over de HGJB vindt u op Facebook:

@HGJBJeugdwerk en op de website HGJB.nl.

Diaconie collecte 28 maart Pauluskerk – Jong Protestant

PaasChallenge: ontdekken wat Pasen is Wat betekent Pasen en

wat betekent het paasverhaal voor mij?

Elk jaar gaan meer dan zesduizend jongeren in heel Nederland met deze vraag aan de slag wanneer ze, in groepen, de PaasChallenge doen.

De PaasChallenge, die wordt gehouden in de week voor Pasen, is een spel dat is ontwikkeld door Jong Protestant, de jeugdwerk-organisatie

(10)

van de Protestantse Kerk. In dit spel vol puzzels, opdrachten en uitdagingen doorleven jongeren het paasverhaal. Ze ontdekken waarom Jezus zijn lijdensweg ging en waarom er voor hen nieuw leven mogelijk is.

Met uw bijdrage geeft u jongeren die het paasverhaal al vaak hebben gehoord de kans om op een nieuwe manier in aanraking te komen met de boodschap van Pasen!

Helpt u mee om deze collecte tot een succes te maken?

Hartelijk dank!

Diaconie collecten in de Stille Week

Op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag zijn de opbrengsten van de diaconale collecten bestemd voor het eigen werk van de Diaconie. Met de opbrengst kan de Diaconie haar werkzaamheden financieren.

Voorbeelden hiervan zijn noodhulpdonaties, hulpvragen, etc. De meeste diaconale collecten zijn afdracht- collecten, maar ongeveer één keer per maand collecteert de Diaconie voor haar eigen werk. Van harte bij u aanbevolen.

Diaconie collecte 4 april Werelddiaconaat – Zuid Afrika

Een toekomst voor kansarme kinderen in Zuid-Afrika Veel zwarte jongeren in Pretoria hebben geen toekomstperspectief. Zij groeien op in gebro-ken gezinnen en gewelddadige wijken in een donkere omgeving. De helft van hen maakt de middelbare school niet af en 40% van de jongeren tussen 15 en 34 jaar is werkloos. De toekomst is voor hen vaak een duister gat.

Samen met christelijke partners helpt Kerk in Actie deze jongeren de cirkel van armoede en uitzichtloosheid te doorbreken en licht te brengen in hun bestaan. Ze krijgen huiswerk-begeleiding en jongeren worden gestimuleerd hun opleiding af te maken. Ook krijgen ze bijbelonderwijs en hulp bij het verwerken van trauma’s.

Via muziek, kunst, vakantiekam-pen en trainingen groeit hun zelfvertrouwen en ontdekken ze nieuwe mogelijkheden om hun leven vorm te geven. Met de collecteopbrengst krijgen onder meer 900 jongeren huiswerkbegeleiding. U kunt dit werk steu-nen via de collecte in onze kerk.

Kijk voor meer informatie op:

www.kerkinactie.nl/onderwijszuidafrika.

Diaconie collecte 11 april - Stichting de Herberg Voor wie?

Iedereen die beschutting zoekt in de storm van het leven.

Het kan zijn dat je te maken hebt met: eenzaamheid, overbelasting, somberheid, verwerken van verlies, dorheid in het geloof, of bijvoorbeeld spanning binnen relaties.

Wat bieden wij?

Een gastvrij huis in een prachtige omgeving, een geopende bijbel, professionele begeleiding, liefdevolle aandacht. We hebben verschillende mogelijkheden die bij jou aansluiten. Je kunt kiezen uit een

herstelprogramma, retraite of kom-op-adem … Steun het werk van De Herberg

De Herberg is voor de exploitatie afhankelijk van giften van diaconieën, particulieren en andere donateurs. De Herberg is er om hulp en gastvrijheid te verlenen. Het beleid is om het verblijf voor gasten betaalbaar te houden. Help je / helpt u mee?

G E Z A M E N L I J KE B E R I C H T E N

Uit de Algemene Kerkenraad

Op donderdag 18 maart heeft de Algemene Kerkenraad (AK) een online vergadering gehouden, waarin het beroepingswerk van wijkgemeente Pauluskerk en het gezamenlijk beleid van de Protestantse Gemeente Breukelen (PGB) uitgebreid besproken zijn. Hieronder leest u daarvan een kort verslag.

- Het college van diakenen heeft het voornemen om een lening aan Oikocredit te verstrekken en de AK stemt daarmee in. Verder zal de diaconie de komende tijd een nieuw diaconaal beleidsplan opstellen. Daarbij wordt vanuit de AK de vraag meegegeven om te onderzoeken of er ruimte en noodzaak is om namens de PGB een diaconaal werker aan te stellen, en zo ja met welke doelstelling.

- De AK bespreekt de concept-meerjarenbegroting 2022- 2028. Deze begroting ligt ten grondslag aan de solvabiliteitsaanvraag die nodig is om een predikant te beroepen voor wijkgemeente Pauluskerk. In beide wijkkerkenraden is deze begroting ook besproken. Voor meer achtergronden en uitleg hierbij kunt u elders in

(11)

deze Kerknieuws terecht. Samengevat komt de AK tot het volgende besluitvoorstel:

De AK is voornemens een aanvraag in te dienen voor een predikantsvacature van 1,0 fte voor de eerste vier jaar, daarna 0,8 fte. In dit voorstel zal eerst de gemeente (zowel wijkgemeente Pauluskerk als –Pieterskerk) worden gekend en gehoord. Daarbij zal de gemeente erop worden gewezen dat beide wijken op termijn nauwer moeten gaan samenwerken dan nu al gedaan wordt; dat deze samenwerking in het nieuwe beleidsplan van de AK zal worden opgenomen; dat de wijkkerkenraden wordt gevraagd hiermee in te stemmen, en dat aan gemeenteleden wordt gevraagd ook een eigen verantwoordelijkheid te nemen; en tenslotte, dat indien de gemeente in bovengenoemde zaken onverhoopt niet meegaat, het gevolg is dat de formatie van de predikantsplaats kleiner zal moet worden gemaakt dan voorgenomen. In de weken na Pasen zullen beide wijkgemeenten hun leden via een gemeenteavond informeren, waarna de AK opnieuw zal vergaderen.

ds. Krijn Hage, scriba Algemene Kerkenraad Over predikantsformatie en de Protestantse

Gemeente Breukelen

Vanuit de Algemene Kerkenraad

Op donderdagavond 18 maart heeft de Algemene Kerkenraad overlegd over de omvang van de predikantsvacature in de Pauluskerk. Natuurlijk is dit binnen de verhoudingen in Breukelen in de eerste plaats een aangelegenheid voor de wijkkerkenraad Pauluskerk.

Daar staat dit onderwerp prominent op de agenda. Ook de notariële akten zijn hierin beslissend meegewogen.

Volgens de kerkorde moet de Algemene Kerkenraad (dit is de Kerkenraad van de Protestantse Gemeente Breukelen) aan de Classis om toestemming vragen voor het beroepingswerk. De Algemene Kerkenraad is voornemens om positief te besluiten over de aanvraag van de wijkgemeente Pauluskerk om een predikant voor 80% aan te stellen met een verruiming van de aanstelling in de eerste vier jaar tot 100%. Die 20% moet dan gekoppeld worden aan een concreet project, zoals gemeenteopbouw, nieuwe activiteiten of een samenwerkingsverband. De Algemene Kerkenraad moet daartoe bij de Classis een meerjaren-begroting van de Protestantse Gemeente Breukelen (PGB) overleggen. Die meerjarenbegroting moet aantonen dat er voldoende financiële draagkracht van PGB is gedurende zeven jaar, dus tot en met 2028. In zo’n meerjarenbegroting wordt verplicht uitgegaan van de jaarrekening over 2019 als basisjaar. En verder worden de financiële trends en de ontwikkeling van het ledenaantal en de uitkomsten van de Actie Kerkbalans in die meerjarenbegroting doorberekend. Alle trends worden geëxtrapoleerd vanuit de gegevens van de afgelopen tien jaar. Ook dat is verplicht.

Deze trends zijn een neergang van inkomsten uit levend geld (Actie Kerkbalans en collecten, giften, legaten, rendement op vermogen, huurinkomsten) van 2,3% per

jaar. Daarnaast zien we een jaarlijkse neergang van 3,5%

per jaar in ledenaantal. Voor de duidelijkheid: deze trends gelden voor beide kerken en zijn puur rekenkundig tevoorschijn gekomen uit de gegevens van de afgelopen tien jaar, van 2009 tot en met 2019. De opbrengst van de Actie Kerkbalans van dit jaar doet hier dus niet in mee.

Er zijn ook trends in de kosten van een predikant (nu globaal €90.000 per jaar voor een 100%

gemeentepredikant) en in andere kosten; deze nemen toe met 2% per jaar. Verder kijkt de Classis nog naar welke leeftijdsgroepen bijdrage aan Actie Kerkbalans.

Tot dit punt de berekeningen. Maar bij die berekeningen hoort ook altijd een verhaal. Een verhaal namelijk over mogelijkheden en ingrepen die trends kunnen ombuigen.

Kortom, over beleid. Het gesprek in de Algemene Kerkenraad ging over die berekeningen, maar ook over het verhaal. Dat bleek nodig, omdat er forse financiële tekorten dreigen in de Pauluskerk bij een predikantsaanstelling van 100%/80%. Met die forse tekorten wordt een jaarlijks tekort in de Pauluskerk bedoeld van €20.000 tot €30.000. Die tekorten ontstaan als de wijkgemeente haar kosten alleen uit levend geld bekostigt. De tekorten op basis van levend geld moeten op een andere manier worden opgevuld, omdat de eis van de Classis is dat je minstens zeven jaar lang een sluitende begroting, dus zonder tekorten, moet kunnen aantonen.

We gaan met een nieuwe predikant een lange termijn verplichting aan die je na wilt komen.

Dat zou moeten kunnen! Maar daar is wel een verhaal bij nodig, oftewel beleid. De Algemene Kerkenraad is vanzelfsprekend gewaarschuwd door de situatie in de Pieterskerk. Daar ontstaat op dit moment een ingewikkelde situatie doordat de uitgaven al langere tijd niet overeenkomen met de inkomsten. De Algemene Kerkenraad wil zo’n scenario niet voor de Pauluskerk en vraagt aan de beide wijkkerkenraden om de wijkgemeenten te raadplegen inzake de keuzes die de Algemene Kerkenraad voorstelt. Want daar zitten haken en ogen aan.

Er zijn zes mogelijkheden om als wijkgemeente Pauluskerk de tekorten ‘op te vullen’ die ontstaan door de omvang van de predikantsformatie in deze wijkgemeente. Die mogelijkheden zijn:

- De dalende trends minder laten dalen of zelfs ombuigen naar een stijging van inkomsten en ledentallen: zorgen dat meer mensen meer gaan bijdragen.

Dit zou zeker een mooie ambitie zijn. Maar vanaf 2009 is dit dus niet de situatie geweest.

Een vermindering van de dalende trends kan misschien bereikt worden, maar dat vraagt meedenken van allen en misschien ook wel ingrijpende keuzes.

- De inzet van wijkvermogen.

De Algemene Kerkenraad denkt dat dit een belangrijke mogelijkheid zou kunnen zijn. De Pauluskerk heeft een fors wijkvermogen van

€237.000 (inclusief het legaat van 2019). Daaruit

(12)

kunnen de tekorten dus goed worden opgevuld over zeven jaar. In 2028 is er naar verwachting hooguit nog €80.000 van het eigen vermogen over. Dat is een keuze. De kans is aanwezig dat over zeven jaar de predikant nog in de gemeente staat. Het einde van de inzet van wijkvermogen komt dan dus in zicht. En dat scenario wil de Algemene Kerkenraad liever niet. Dat leidt tot het volgende punt.

- De inzet van centraal vermogen (dit is vermogen wat geen eigendom is van de afzonderlijke wijkgemeenten, maar aan de PGB als geheel toebehoort).

Dit is voor de Algemene Kerkenraad, op advies van het College van Kerkrentmeesters (CvK), goed bespreekbaar. Maar ook hier zit een ‘maar’

aan. In de eerste plaats: er ís een centraal vermogen van meer dan € 2 miljoen. Maar dat zit met name in de waarde van onroerend goed en in bestemmingsreserves voor groot onderhoud. Dus wat zou kunnen is dat het CvK, na doorrekening, minder goed renderend bezit probeert te verkopen. Echter, centraal vermogen is van de PGB voor béide wijkgemeenten. Dus dat houd mogelijk in dat beide wijkgemeenten daar volgens een billijke verdeelsleutel aanspraak op moeten kunnen maken. Dat vraagt dus gezamenlijk beleid. En de Algemene Kerkenraad wil graag weten: kunnen de wijkgemeenten gezamenlijk beleid ontwikkelen? Kan centraal vermogen bijvoorbeeld ook worden ingezet voor predikantschap ten behoeve van de beide wijkgemeenten? Niet gelijk nu, maar op termijn.

En dit vanzelfsprekend onder de garantie dat de eigenheid & zelfstandigheid van beide wijkgemeenten bewaard blijft. Maar zou verkend kunnen worden of daar mogelijkheden voor zijn in de komende jaren? Dat is uiteraard iets om met alle gemeenteleden te bespreken, en het is misschien mogelijk om daar naartoe te groeien.

En dit leidt tot het volgende punt.

- Predikantschap op den duur

wijkgrensoverschrijdend inzetten.

Dit is een mogelijkheid om financieel flexibeler te zijn als PGB nl. om op het moment dat een predikant voor de ene wijk te duur is, deze deels inzetbaar te maken in en dus deels betaald te krijgen vanuit de andere wijkgemeente. Zoals boven uiteengezet is dit op termijn geen ondenkbare situatie als je nu kiest voor een predikant van 100%/80% in de Pauluskerk. Want wat doe je in 2029 of 2030? Dat kun je nu niet allemaal tot in detail bepalen, maar als je dit met elkaar ziet aankomen is het nooit te vroeg om je daarop te gaan voorbereiden. Vandaar deze mogelijkheid. Maar er zijn nog andere mogelijkheden over. Dat leidt tot het volgende.

- Bezuinigen op de uitgaven.

Natuurlijk kan een wijkgemeente ook bezuinigen op uitgaven. Dan gaat het niet om kleine bedragen, maar om forse, blijvende bezuinigingen die een ander beeld kunnen opleveren in de financiële ruimte van een wijkgemeente. Voor de Pauluskerk zou een bezuiniging van zo’n €10.000 tot €20.000 op jaarbasis ten opzichte van de huidige situatie een geheel ander financieel perspectief opleveren.

Maar wil je dat als wijkgemeente? Want veel uitgaven aan personen en zaken horen bij je identiteit als wijkgemeente. Echter, je zou bijv.

ook kunnen bezuinigen op het percentage predikantsformatie.

- De omvang van de predikantsformatie verkleinen.

Als de wijkgemeente Pauluskerk kiest voor een predikantsformatie van 70% dan zal ook het legaat en het wijkvermogen op den duur wel moeten worden ingezet, maar dan is het einde van het wijkvermogen niet in zicht over zeven jaar. Dat zou alle bovenstaande mogelijkheden overbodig maken. Maar ook dat is een keuze.

- Een deel van het predikantschap als specifiek diaconaal predikantschap inzetten en dan voor dat deel dit uit centraal diaconaal vermogen bekostigen.

Hierover is in de Algemene Kerkenraad gesproken. Dit vraagt echter helder diaconaal beleid waar zo’n besluit een plek in heeft. Het huidige beleid voorziet daar niet in. Vandaar dat deze mogelijkheid op korte termijn niet reëel is.

Echter, op den duur misschien wel. Maar gezien de praktijk in Nederland is het waarschijnlijker dat een diaconie voorkeur zou hebben voor een diaconaal werker dan voor een diaconaal predikant(-sdeel).

Dit zijn de overwegingen van de Algemene Kerkenraad.

De Algemene Kerkenraad is voornemens te besluiten om de solvabiliteitsverklaring aan te vragen voor de 100%/80% predikantsplaats in de Pauluskerk onder één voorwaarde. Die voorwaarde is dat de beide wijkkerkenraden hun wijkgemeente raadplegen over de mogelijke consequenties van deze aanstellingsomvang.

De vragen daarbij zijn:

1. zijn de gemeenteleden ervan overtuigd dat de Algemene Kerkenraad alle financiële mogelijkheden heeft overwogen of zijn er mogelijkheden onvermeld gebleven?

2. zijn de gemeenteleden van beide wijkgemeenten bereid om financieel extra bij te dragen?

3. vinden de gemeenteleden van met name de Pauluskerk de inzet van het wijkvermogen acceptabel? Kunnen ook bezuinigingen of een eventuele verlaging van de omvang van de predikantsaanstelling overwogen worden?

(13)

4. zien de gemeenteleden van beide wijkgemeenten de wijkgrensoverschrijdende inzet van predikanten, in verband met het gaan aanspreken van centraal vermogen, op den duur als een reële mogelijkheid?

Zodra de wijkgemeenten gekend en gehoord zijn en de wijkkerkenraden daarvan verslag hebben gedaan, zal de Algemene Kerkenraad overgaan tot een definitief besluit en de aanvraag van de solvabiliteitsverklaring.

Namens de Algemene Kerkenraad, Andries van Gijn, preses Algemene Kerkenraad Krijn Hage, scriba Algemene Kerkenraad Spreek mee & denk mee op 7, 8 en 9 april.

Bericht vanuit de kerkenraad

Zoals u in het bericht van de Algemene Kerkenraad heeft kunnen lezen, zijn we als kerkenraad de afgelopen weken druk bezig geweest met de invulling van de vacature predikantsplaats voor de Pauluskerk. Ruim een jaar geleden is samen met u als gemeente besloten om voor een 100/80% predikantsplaats te gaan: we beroepen een 80% predikant met voor 4 jaar een aanvulling van 20%

met als taak voor deze eerste 4 jaren: wederopbouw van de Pauluskerkgemeente.

Nu zijn we inmiddels een jaar verder en er zijn er een heel aantal zaken veranderd, zoals u in het genoemde stuk heeft kunnen lezen. De kerkenraad realiseert zich dit terdege en wil samen met u kijken welke keuzes we moeten gaan maken. Blijven we vasthouden aan de 100- 80% predikantsplaats met als gevolg dat we een aantal bezuinigingen moeten doorvoeren, of kiezen we bijv.

voor een grotere financiële onafhankelijkheid als wijkgemeente met 70% predikantsplaats?

Om u bij deze keuzes te betrekken hebben we de volgende mogelijkheden bedacht:

 Woensdagavond 7 april: ‘talkshow’ in een besloten YouTube uitzending, waar je alleen in kunt loggen als je de link toegestuurd hebt gekregen. Deze uitzending is interactief. Dus je kunt er met chats, via menti.com en telefonisch reageren. Maar deze interactieve uitzending is niet openbaar: je kunt de uitzending alleen zien via een internet link, die je krijgt toegestuurd zodra je je aanmeldt.

Van 20 tot 21 uur vindt er op YouTube live vanuit de kerkzaal een gesprek plaats tussen o.a.

onze kerkrentmeesters Erik Leijen en Rob Lancee enerzijds en een kritische “rekenmeester”

uit de gemeente anderzijds. Doel is om duidelijkheid te krijgen wat de gevolgen zijn van de financiële knoppen waaraan we kunnen draaien:

o Zorgen dat meer mensen meer gaan bijdragen.

o De inzet van wijkvermogen.

o De inzet van centraal vermogen.

o Predikantschap op den duur wijkgrensoverschrijdend inzetten.

o Bezuinigen op de uitgaven.

Na deze inleiding van ongeveer een kwartier, kan eenieder live reageren, vragen stellen en in gesprek gaan Dat kan dus op een aantal manieren: via de chat in YouTube, via menti.com en via het met u gedeelde telefoonnummer.

 Donderdagavond 8 april: doorloop gemeenteavond van 19.00 tot 20.30 uur in de kerkzaal met korte gesprekken met aan elk van de 5 “doorloop” tafels een kerkenraadslid. Je komt om beurten binnen en bent met een maximaal aantal aanwezigen in de kerkzaal. Bij binnenkomst is er een uitleg over hoe het verder gaat. Ook hiervoor dient u zich aan te melden.

De volgende onderwerpen kunt u bespreken aan deze tafels:

o Identiteit Pauluskerk (1 tafel): wat vinden we als gemeente echt belangrijk, m.a.w. waar willen we het liefst niet op bezuinigen indien nodig

o Financiën (2 tafels): doel is om u inzicht te geven in hoe de berekeningen zijn gemaakt (100/80% en bijv. 70%) en wat dit voor gevolgen heeft

o Samenwerking binnen de PGB (2 tafels):

wat zijn de voor- maar ook wat zijn de nadelen als we op termijn wijkgrensoverschrijdende

predikantsplaatsen hebben. Hoe zouden we dat voor ons kunnen zien of juist niet?

 Vrijdagavond 9 april: via Wonder.me hebben we een online ontmoetingsomgeving waar je kunt binnenkomen en zelf kunt kiezen met wie je zou willen praten. Deze omgeving is beschikbaar tussen 19.30 en 20.30 uur. Het beste is het om hiervoor een laptop of PC te gebruiken. De kerkenraad is aanwezig, maar je kunt met iedereen die er is in gesprek. In rondes van 20 minuten bespreken we de 3 bovengenoemde onderwerpen. Ook hiervoor heeft u een link nodig, die u zal worden toegestuurd zodra u zich opgeeft.

Voor één of al deze avonden kunt u zich opgeven bij de scriba (scriba@pauluskerkbreukelen.nl, tel. 06 12611812). U/je krijgt dan te horen hoe, hoe laat en/of via welke link u/je kunt meedoen aan de door u opgegeven activiteiten. Meedoen aan meerdere avonden is dus zeker mogelijk. Ook is het mogelijk om vooraf via de mail uw vragen en opmerkingen te sturen.

Opgave graag uiterlijk 6 april!

Doel is om met zijn allen als wijkgemeente volledig betrokken te zijn bij de keuzes waar we als wijkgemeente Pauluskerk voor staan. We willen als kerkenraad volledig

(14)

transparant zijn, en hebben daarbij ieders gedachten en inzichten hard nodig.

En hoe is dan het vervolg? In de eerstvolgende Kerknieuws die op zaterdag 17 april uitkomt zal verslag gedaan worden van deze avonden. Daarnaast komt de kerkenraad op woensdag 14 april bijeen om de conclusie te trekken: welke keuze hebben we als gemeente gemaakt? De uitkomst daarvan wordt aan de Algemene Kerkenraad medegedeeld. Omdat de keuze en de voor de AK gestelde voorwaarden ook van invloed zijn voor de gehele PGB, wordt er bij de Pieterskerk eveneens een informatie-/gemeenteavond gehouden. Deze zal op dinsdag 20 april zijn. Tevens is er op 15 april a.s.

wederom een Algemene Kerkenraad.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat ik u zo enige duidelijkheid heb gegeven. En heeft u vragen, neemt u dan contact met me op.

Met een vriendelijke groet, Ans van der Velde, scriba Vanuit de kerkrentmeesters

Verhuur gebouwen

De Protestantse gemeente heeft meerdere gebouwen in beheer. Voor het gebruik van de ruimtes in de gebouwen rekenen we een vergoeding. Dat kan zijn voor een vergadering, cursus of bijzondere kerkdienst. De tarieven zijn per 1 januari 2021 aangepast. Dit heeft meerdere redenen. Nieuw is dat er voortaan bij begrafenisdiensten een richtbedrag op de factuur komt te staan. Dit om een indicatie te geven van een redelijke vergoeding voor deze dienst. Mensen met een verzekering kunnen dit declareren. Voor de erfgenamen, die hier regelmatig naar vragen is het dan ook duidelijk wat een redelijk bedrag is. We hebben de bedragen afgestemd op andere kerken in de regio, zodat we daarmee in de pas lopen. De lijst met vergoedingen is onder andere te vinden onder kopje gebouwen op www.pieterskerk.info.

Ria van Voskuilen zorgt vanaf 1 januari voor de planning van de verhuur.

Actie Kerkbalans en juiste rekeningnummer

Vele jaren hebben Marianne en Kees Davids actie Kerkbalans gecoördineerd en verwerkt. Een enorme klus.

Nu zij gaan stoppen met hun administratieve taken nemen meerdere mensen een aantal taken voor hun rekening. Tegelijk zijn we gebruik gaan maken van het registratiesysteem van de PKN. Dit is direct gekoppeld aan de ledenadministratie en de inmiddels bekende webshop Appostel. Danny Zijderveld zorgt voor verwerking van alle gegevens. Het is echter nog wel een puzzel om alle noodzakelijke handelingen ook goed op de rit te krijgen. Maar dat gaat goed komen. De eerste incassi hebben plaats gevonden en mensen die hebben aangegeven via Ideal te willen betalen hebben een mail ontvangen. Heeft u voor de actie kerkbalans in het geheel niets ontvangen om uw bijdrage toe te zeggen laat het dan even weten bij de kerkrentmeesters, dit mag ook via

kerkrentmeester@pieterskerk.info. Maakt u zelf het bedrag over of via een periodieke overschrijving? Let u dan even op het juiste rekeningnummer. Dit is vorig jaar veranderd en anders moeten we die bedragen weer van een andere rekening inboeken waar Danny niet over kan beschikken. Het juiste nummer is NL 84 RABO 0373 7045 26, t.n.v. Protestantse gemeente Breukelen inzake kerkbalans. Graag uw registratienummer toevoegen als u dit weet.

De toezeggingen en betalingen zijn we nog aan het verwerken. De voorlopige stand is € 60.000 (begroot 65/k) voor de wijk Pieterskerk en € 70.000 (begroot 105/k) voor de wijk Pauluskerk. Gelukkig zijn er ook mensen die niets toegezegd hebben, maar wel betaald.

Daarmee zal de eindstand zeker nog stijgen.

Gebruikt u APPostel al?

Vorig jaar zijn we gestart met digitaal collecteren voor zowel diaconie als de wijkkassen in beide wijkgemeentes. Maakt u regelmatig een bedrag over voor de collecte? Probeer dan ook deze digitale hulpmiddelen uit. Elk bedrag dat u overmaakt betekent kosten bij de bank voor de kerk en onze boekhouders die een extra handeling moeten verrichten. Als u via de webshop of Appostel-app overboekt is dit voor de kerk maar 1 boeking per collecte per week. Een groot aantal mensen heeft deze weg inmiddels gevonden. Ook actie Kerkbalans en straks de zending, solidariteitskas en Kerknieuwsbijdragen kunnen allemaal digitaal verwerkt worden. Dit scheelt veel papier, veel handwerk en maakt het veel makkelijker voor al onze vrijwilligers. Heeft u de webshop al gebruikt of de APPostel app gedownload?

Op de www.pieterskerk.info tabblad financiën staat een korte instructie vermeld om u op weg te helpen. Lukt het niet of toch nog vragen? Schroom niet één van de kerkrentmeesters om hulp te vragen. Ze helpen u graag verder.

Samen optrekken

Het college van kerkrentmeesters, maar ook het college van diakenen zijn verantwoordelijk voor de gehele Protestantse gemeente, dat is altijd al zo geweest.

Bovengenoemde activiteiten zijn dan ook voor beide wijken relevant. We streven naar het op korte termijn maken van een gezamenlijke website om gezamenlijke informatie te bundelen. Dan komt straks mail en site ook onder een gezamenlijke naam te hangen. Dat maakt het voor iedereen duidelijker. Waar u hierboven pieterskerk.info ziet staan komt later dus een gezamenlijke naam terug. Nog even geduld.

Onderhoud gebouwen

Voor de Pauluskerk en Pieterskerk zijn meerjarenonderhoudsplannen opgesteld en is subsidie verkregen. In 2021 is de Pieterskerk aan de beurt voor onderhoudswerkzaamheden. Er wordt waarschijnlijk in mei begonnen met het aanpakken van het voeg- en metselwerk, zowel aan de binnen als de buitenkant. Later volgen nog andere noodzakelijke werkzaamheden aan

(15)

timmer- en loodgieterswerk aan het gebouw, de toren en de ramen. De voegen in de vloer van de Pieterskerk zijn door de jaren heen verdwenen en zullen schoongemaakt worden en opnieuw gevuld. Tevens zullen de scheuren in stenen hersteld worden. We kunnen aanzienlijk op de kosten besparen door de voegen zelf schoon te maken en leeg te halen. De aannemer levert hiervoor de materialen.

Wil je een paar dagen helpen in mei? Mail dan naar Dick Oosthoek dick.oosthoek@gmail.com of bel 0346 266 942 Gevelsteen Bonifatius gereed!

Vrijdag 12 maart jl. was het zover, het comité ‘1300 jaar Bonifatius in Breukelen’

mocht op bezoek komen bij beeldhouwer Serge van Druten om het eindresultaat van de gevelsteen voor de Pieterskerk te komen bekijken. Ds. Krijn Hage, Pastor Jos van Os en ondergetekende togen (met mondkapje op) naar het atelier in Hoogland en waren flink onder de indruk van Bonifatius. Het zandstenenwerk is van een behoorlijk groot formaat en heeft diepte. In de verte is de rivier de Vecht te zien met enkele huisjes aan de oever. De linkerhand van Bonifatius ligt bijna bovenop de steen en komt daardoor juist heel dichtbij, de vingers zijn heel fijn uitgevoerd. In zijn rechterhand houdt Bonifatius een Bijbel vast en hij lijkt te bidden voor het Friese echtpaar voor hem, waarvan alleen de vrouw naar hem op kijkt.

Het definitieve werk in zandsteen wijkt op een aantal punten af van de eerste schets in klei en daarover ontstond een levendig gesprek. Bonifatius is nu meer met het gezicht naar ons gericht en het meisje is een volwassen vrouw geworden en kijkt wat minder devoot dan voorheen. De steen is bewust eenvoudig uitgevoerd en daarom ook van weinig tekst voorzien. Bovenaan de steen staat de naam van de Engelse evangeliebrenger en onderaan staan in Romeinse letters de jaartallen 720- 2020. Als alles goed gaat, zal de steen half mei in de zuidgevel van de Pieterskerk worden geplaatst, zodat deze aansluitend aan de gezamenlijke openluchtviering op Eerste Pinksterdag officieel kan worden onthuld. We zijn benieuwd naar uw reactie!

Bertine Oosthoek-Bogaard, initiatiefnemer Bonifatiusjaar 2020

Ondanks dat er nog steeds veel stil ligt door corona, ligt helaas het schenden van de mensenrechten niet stil. Het is nog steeds heel hard nodig om voor mensen op te komen die onrechtvaardig behandeld worden.

Daarom wil ik u de site van Amnesty aanbevelen:

www.Amnesty.nl. Onder de lopende acties kunt u uw keuze maken of u een petitie wilt tekenen, een mail wilt sturen of een voorbeeldbrief wilt downloaden en zelf versturen. Van Harte Aanbevolen!

Ria van Voskuilen PI Nieuwersluis

Met enige verbazing hebben we als werkgroep Nieuwersluis het bericht in vorig Kerknieuws gelezen.

Inderdaad een heel mooi interview wat Harma Zuidersma gegeven heeft aan de PKN en goed om dat in Kerknieuws te plaatsen. Maar we kunnen ons voorstellen dat het wat verwarring geeft omdat normaal gesproken de Werkgroep Nieuwersluis berichten over de PI plaatst.

De paasgroetenactie is ook wel degelijk doorgegaan. De mooi ontworpen kaarten door de vrouwen van de PI zijn door vele kerken aangeschaft en verspreid, ook door de ZWO commissie van de Pauluskerk. En met Pasen krijgen de vrouwen wel degelijk hun paasgroet, waar een kaart met postzegel aanzit om zelf te versturen aan hun dierbaren. De vrijwilligers vanuit de Pieters- en de Pauluskerk, Johannes de Doper en het Witte kerkje kunnen niet wachten om weer aan de slag te kunnen. Het is al bijna een jaar dat de deur aan de buitenkant op slot zit. Wij laten via andere wegen onze betrokkenheid zien en zou gauw het mag zijn de kerk- en bezoekvrijwilligers weer aanwezig.

Namens Werkgroep Nieuwersluis Truus den Hartog Ingrid Baas

VACATURE: HipHelpt Stichtse Vecht Helpdeskmedewerker (op vrijwillige basis)

HipHelpt Stichtse Vecht brengt mensen samen. Mensen die hulp nodig hebben en mensen die hulp kunnen bieden. De hulpvragers zijn mensen zonder sociaal netwerk, de hulpbieders zijn betrokken christenen en buurtgenoten die hun medemens hulp willen bieden bij het leven van alledag. HipHelpt brengt hen samen en biedt kerken en vrijwilligers de instrumenten om hulp te bieden. De Helpdeskmedewerker heeft als taak om hulpvragen en hulpbieders aan elkaar te verbinden. Je doorloopt het proces van een intake van een hulpvraag, tot het matchen met een hulpbieder.

Om dit in goede banen te leiden maakt HipHelpt gebruik van een professioneel software systeem wat je gemakkelijk helpt om de match te maken. Tevens werk je altijd samen met een collega, die je de nodige begeleiding kan geven. De helpdesk is twee dagen per week bereikbaar.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ook binnen de parochie kunnen we veel leren van hoe ze op de tuin de verbinding zoeken tussen vrijwilligers en hoe wij zoeken naar de verbinding tussen vrijwilligers van

We zijn de Heere God dankbaar dat we ook in het jaar 2021 gasten weer een tijdelijk huis en geestelijke begeleiding hebben kunnen bieden met een aangepast programma en een

Daarom vroegen wij vertegenwoordigers van de diaconale organisaties wat de gevolgen waren voor de mensen met en voor wie zij werken, hoe deze mensen volgens hen de crisis het

Het aandeel van de BRICS-landen, Singapore, Hong Kong in logistieke diensten wordt steeds groter, met prestaties die elk jaar verbeteren (goedkope

Twee andere kinderen mogen twee mensen uitzoeken die ze zouden helpen?. Waarom zouden ze

Genoemde partijen zijn het erover eens dat hier een leidende rol is weggelegd voor Welzijn Ermelo en de kerken om een programma te ontwikkelen dat bijdraagt aan de sociale integratie

Vaststellen van de subsidie aan Stichting Pa- meijer voor de Open Inloop Goeree-Overflakkee 2019;.. Het verschil tussen het verleende bedrag en de vastgestelde

Het mooie van de kerk is dat we over heel Nederland verspreid zijn: in elk dorp en elke stad hebben we een filiaal waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en zorg voor elkaar