• No results found

Als geld wereld regeert

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Als geld wereld regeert"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

M A A T S C H A P P E L I J K 9

K E R K + L E V E N - 6 D E C E M B E R 2 0 0 6

V

ERONTWAARDIGING en

boosheid zijn gevoelens die ook Leo Decruyenae- re, gewezen algemene proost van het ACW, over- mannen bij het nieuws van het ontslag van vierduizend arbeiders en bedienden bij Volkswagen in Vorst en nog vele duizenden in de toeleveringsbedrijven. „We kun- nen echter niet op de brug gaan staan om naar de stroom te kij- ken, we vallen gewoon mee in het water”, verwoordt hij zijn emoties.

Mee zwemmen en helpen het hoofd boven water te houden is in deze omstandigheden veler op- dracht.

Toch stemt Vorst tot nadenken.

„Hoe kan dat toch? Heeft het te maken met onbekwaamheid van de bedrijfsleiders dat vele tiendui- zenden – behalve Vorst vallen er ook in Duitsland en elders in Euro- pa ontslagen – na één herstructu- rering niet meer nodig blijken? Of is het gebrek aan doorzichtigheid van de economie?”, somt Decruy- enaere enkele terechte bedenkin- gen op. „Het kapitalistische sys- teem kent altijd ook winnaars.

Aandeelhouders halen ongetwij- feld profijt uit deze reorganisatie.

Maar ten koste waarvan?”

De sociale leer van de Kerk is in deze kwestie ondubbelzinnig.

Winst nastreven ten koste van ar- beid kan niet. Als solidariteit tus- sen rijk en arm wordt vervangen door de wet van de sterkste, dient ingegrepen. De politiek dient de economie te wijzen op haar maat- schappelijke verantwoordelijk- heid. „In een politiek debat in de aanloop naar de recente verkie- zingen in Nederland hoorde ik so- cialist Wouter Bos christen-demo- craat Jan Peter Balkenende vra- gen naar drie beleidsmaatregelen waarbij van de rijken inspannin- gen werden verwacht”, herinnert Decruyenaere zich. „Geen enkele kon de Nederlandse premier er geven! Dat zegt wel iets over het sociale beleid.”

Niet dat Decruyenaere de Ne- derlandse premier bestempelt als onbekwaam. „Hij nam moedige beslissingen, maar als je bij zo’n vraag met je mond vol tanden staat, schort er iets. Als de rijkdom groeit, moet de hele gemeen- schap daarvan de vruchten dra- gen.”

Bedreigend geld

Politici zijn helaas geen tove- naars. Ze zijn nog altijd gebonden aan een bepaald territorium. Eco- nomie daarentegen al lang niet meer. Jacques Attali, raadgever van wijlen de Franse president Mitterrand, waarschuwde al voor de economische macht die de sta- ten overstijgt. „De openbare orde zou eens in het gedrang kunnen komen, indien de macht van het geld het voor het zeggen krijgt”, stelde hij. „Dan zijn bepaalde pu- blieke voorzieningen niet langer gewaarborgd.”

Drinkwater bijvoorbeeld, noch- tans een publiek en levensnood- zakelijk goed. De watervoorzie- ning wordt echter almaar vaker geprivatiseerd. In sommige lan- den leidt de overname van de pu- blieke watervoorziening door de privésector zelfs tot uitsluiting van armen. Kan je de rekening niet

betalen? Kraan dicht! Rest nood- gedwongen een beroep op onge- zond putwater. „In zulke gevallen dient het middenveld gemobili- seerd”, oppert de gewezen ACW- proost. „En dat middenveld moet grensoverschrijdend actief zijn.

Onder andere dienen vredesacti- visten, ecologisten en mensen- rechtenorganisaties wereldwijd op te roepen om de economische macht in te perken.”

Winst is goed, zolang ze ook wordt aangewend in dienst van het gemeen goed: sport, weten- schap, kunst – en dat alles toegan- kelijk voor iedereen. „Zolang de wetenschap technologie voort- brengt die de economie dient, zit- ten we goed. De toegang tot de we- tenschap is noodzakelijk en dus is voldoende bijscholing wezenlijk om met arbeid bezig te zijn”, aldus Decruyenaere. „De ware motor van de economie dreigt echter het

geld te worden, en dan loopt het spaak. De economie moet ten dienste staan van mens en samen- leving. De menselijke nabijheid is de biotoop van de mens, niet de economie.”

Hoge premies

„Het drama in Vorst kon wel- licht niet worden vermeden. Niet langer beheerst de mens de eco- nomie, de economie regeert zich- zelf. Maar helpen is één zaak, har- telijk helpen nog wat anders. Hier telt de kwaliteit van de contacten.

Een belangrijke taak voor Europa is sociale drama’s humaniseren.

Ontslagpremies moeten voldoen- de hoog zijn, bij sluiting nog hoger.

Ze maken de pijn van het ontslag draaglijk”, weet Leo Decruyenae- re. „Op zo’n moment staan men- sen echt aan de rand van de af-

grond: een gezin te voeden, een le- ning af te betalen...”

Structuurfondsen om slachtof- fers van herstructurering nieuwe kansen te bieden, zijn al even noodzakelijk. Tevens dient zorg- vuldig gewaakt over economische normen opgelegd aan bedrijven.

„Herstructureren is niet de taak van de politiek, wel voorwaarden uitwerken om deze herstructure- ringen menswaardig af te hande- len.”

De Kerk onderstreepte altijd al dat het in alle gevallen gaat over de waardigheid van de gehele mens en van alle mensen. De mens kan nooit worden geredu- ceerd tot een louter economisch wezen. Globalisering is hierin goed noch kwaad. Het is een reali- teit die de menselijke verbonden- heid zowel lokaal als wereldwijd verstevigt. Toch is een kritische benadering nodig, zeker waar cul-

turele diversiteit wordt vernietigd en vooral waar armen het slacht- offer worden van processen waar- op ze geen greep hebben.

„De Kerk moet vechten tegen de nadelen van de globalisering. Het algemene welzijn van de mens moet centraal staan, met in het bijzonder oog voor de zwaksten.

Vroeger zouden we gezocht heb- ben naar de middenweg tussen links en rechts, nu zoeken we naar hoop voor mensen in een onzeke- re werkelijkheid”, besluit Leo De- cruyenaere.

Een uitvoerige evangelische en ethische benadering van globalisering vindt u in De economische, culturele en sociale gevolgen van globalisering. Een evangelisch-ethische benadering, uitgegeven door de bisschoppe- lijke commissie Gaudium et spes, Licap, Brussel, 2005, 61 blz., 3 euro, ISBN 90 6858 656 4. Verkrijgbaar bij de liturgische centra en religieuze boekhandels.

Economie moet ten dienste staan van mens en samenleving, zeker niet omgekeerd. Personeelsvergadering bij Volkswagen Vorst. © Belga

‘Helpen is één zaak, hartelijk helpen is nog iets anders’

To m H e y l e n

Als geld wereld regeert

Is globalisering voor sommigen een vies woord, we kunnen de werkelijkheid erachter

niet meer wegdenken. Massale ontslagen zoals bij Volkswagen Vorst zijn in de huidige

economische context helaas geen uitzondering. Toch mogen we niet toekijken en

besluiten dat we er niets aan kunnen verhelpen. De sociale leer van de Kerk hierover

is ondubbelzinnig.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Vlooien wordt gebruikt om te betalen voor vlooien, voor bescherming, voor het recht om een baby van een ander te mogen knuffelen, voor.. toegang tot voedsel, voor sex, of voor

Voor de individuele mens betekent dit dat hij zich in toenemende mate voor moeilijke keuzen, voor dilemma’s, gesteld ziet, terwijl hij zich minder dan voorheen kan

Voor alles is het van belang dat energie wordt gestoken in de ontwikkeling van het technologisch burgerschap – burgerschap in een technologische cultuur – zodat burgers zich

Tenslotte, voor het natuur- beheer is ook genetische kennis van exoti- sche vissoorten van belang, bijvoorbeeld om hun exacte oorsprong (waaronder de lokale vijverwinkel) te

 in het kader van een project van ontwikkelingssamenwerking, enerzijds goedgekeurd door de bevoegde minister, anderzijds voorgesteld door een erkende niet-gouvernementele

„Dat is achttien pro- cent meer dan vorig jaar.” Jaar- lijks verzendt de organisatie meer dan 250 containers hulpgoederen naar plaatselijke Kerken, missio- narissen

Met het nieuwe nationaal nummer voor de wachtdienst van huisartsen, dat woensdag voorgesteld werd, en het vorige week voorgestelde nieuwe gratis nummer voor alle crisisvragen

[r]