• No results found

Courage hebben om te sterven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Courage hebben om te sterven"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

10 kerk

7 maart 2012

kerk & leven

Courage hebben om te sterven

Overleden zuster Leontine maakte de doorbraak van de palliatieve zorg waar

X

X

Startte eerste palliatieve afdeling

X

X

Dankzij haar netwerk kwam er een wetgevend kader

Erik DE SmEt

Slechts zelden sturen de bis- schoppen van België bij een over- lijden een eerbetoon rond. Over zuster Leontine, pionier van de palliatieve zorg in ons land, wa- ren ze zeer lovend.

In 1990 richtte zuster Leontine in het Brusselse Sint-Janszieken- huis de eerste dienst voor pallia- tieve zorg in België op, dienst die zieken bijstaat in hun levensein- de. Jozefa de Buysscher, zoals ze heette, was naast lid van de con- gregatie van de gasthuiszusters ook arts en lange tijd directrice van het Sint-Jansziekenhuis.

Walter Van Goubergen, zieken- pastor in dat Sint-Janszieken- huis, over zuster Leontine: „Ze was bijzonder doordrongen van de waardigheid van iedere mens.

In Leuven volgde ze les bij mo- raaltheoloog Louis Janssens en zijn personalisme sprak haar sterk aan. Dat ligt dan ook in de lijn van de augustijnse spirituali- teit van de gasthuiszusters.”

Zuster Leontine was al 67 en als directrice met pensioen, toen ze zich ging wijden aan de uit- bouw van de palliatieve zorg.

Hoe kwam dat? Bij haar pensioen kreeg ze een reis naar de Verenig-

de Staten cadeau, waar ze een congres over hospice care bijwoon- de, het zorgmodel dat de Ierse Sisters of Charity hadden uitge- bouwd voor terminale tubercu- losepatiënten. Volgens Van Gou- bergen werd dat voorbeeld een van Leontines bronnen. Tien jaar lang gaf ze er alles voor: overdag in de weer met de zorg voor de

patiënten en de ploeg medewer- kers, ’s avonds met voordrachten overal in het land. Tot haar ge- zondheid begon te tanen.

Palliatieve zorg wil het ster- ven teruggeven aan de sterven- de, deze niet louter met medicij- nen behandelen en het sterven erkennen als onlosmakelijk deel van het leven. „Dat inzicht was

niet nieuw, maar zuster Leonti- ne bracht het palliatieve denken in België in een stroomversnel- ling”, meent Van Goubergen. „Ze werd de vaandeldraagster van de palliatieve zorg en dankzij haar netwerk belandde de kwestie op de politieke agenda. Buiten Bel- gië bleef palliatieve zorg een veel- eer marginaal fenomeen, maar in

ons land staat het in het hart van de reguliere gezondheidszorg.

Die doorbraak is haar verdien- ste.”

Het Sint-Jansziekenhuis, met z’n traditie van aandachtige zorg gecombineerd met hoogstaande professionaliteit, was een uitge- lezen plek om te beginnen. Van Goubergen: „Het hier ontwikkel- de model werd een lichtend voor- beeld. Eerst voor het AZ Sint-Lu- cas in Gent, vervolgens voor het OCMW-ziekenhuis in Genk. Dat laatste was een zegen, want via dat ziekenhuis schoot het palli- atieve model ook wortel in het openbare ziekenhuisnet.”

Zuster Leontine wist als weinig anderen wat de dood was. Je kunt immers geen palliatieve zorg be- oefenen zonder in het reine te zijn met je eigen sterfelijkheid.

Aan kerk & leven zei ze in 1992:

„Ik weet dat sterven ook voor mij een moeilijke doorgang zal zijn.

Maar ik heb er courage voor, om- dat anderen mij zijn voorgegaan.

Het is zoals de angst die ik had voor de examens aan de universi- teit, maar het lukte toch. We moe- ten ons mentaal voorbereiden op de dood en het in Gods handen leggen. We moeten er nu aan be- ginnen om het leven uit handen te geven.”

Zuster Leontine, hier in het Sint-Jansziekenhuis, was evenzeer arts als religieuze.  © G.R. Zafar

Rolstoelgebruiker aan de lezenaar

Mensen met een beperking willen en kunnen meebouwen aan de liturgie

Mars voor leven

Op 25 maart vindt de derde Mars voor het Leven plaats. De eerste editie bracht 1.700 mensen op de been. In 2011 stapten drieduizend mensen mee op. Nu hopen de or- ganisatoren vijfduizend mensen in beweging te brengen om op te roepen tot respect voor het men- selijke leven vanaf zijn conceptie tot aan zijn natuurlijk einde. Af- spraak om 14 uur aan de Kunst- berg in Brussel (vlak bij het Cen- traal Station in Brussel). Info 0486 11 69 04 of dries@marchfor life.be, www.marchforlife.be.

Expeditie Pasen

Kleopas (vroeger Kerk & Wereld) en het bezinningsblad Overhoop lanceren in deze veertigdagentijd de Expeditie Pasen. Het project is een spirituele tocht naar Pasen via zorgvuldig uitgekozen Bij- belverhalen. Oude, wijze en soms verrassende woorden inspireren om meer en beter mens te wor- den. Elk luistermoment mondt uit in een gebed. Het parcours is geïnspireerd door de geestelij- ke oefeningen van Ignatius van Loyola. Kleopas/Kerk & Wereld biedt al decennialang bezinnin- gen aan via telefoon, nu dus ook voor smartphone, iPod en iPad.

De drempel werd zo laag moge- lijk gehouden. Deelnemers moe- ten enkel luisteren en dat kan op elk moment van de dag, thuis, op het werk of onderweg. (ivh) Jozefien Van HuffEl

Kan een jongen met een mentale beperking misdienaar zijn? In de ene parochie is het antwoord op die vraag misschien een volmon- dig ja, in de andere een twijfelen- de blik.

„Bijna iedereen is het eens met de idee van inclusie van men- sen met een beperking. De ma- te waarin er in de praktijk aan wordt gewerkt, verschilt echter sterk van plaats tot plaats”, meent Marcel Broesterhuizen. Hij is do- venpastor in Nederland en be- kleedt aan de faculteit theologie en religiewetenschappen van de KU Leuven de leerstoel ten be- hoeve van het pastoraat bij do- ven en slechthorenden. „Hier en daar zijn er initiatieven die goed werken”, zegt hij. „Elders koeste- ren parochies misschien wel een wens, maar moet er op het vlak van attitude en praktische erva- ring nog veel gebeuren. Inclusie kan werken, maar niet vanzelf.”

Volgblaadjes met een groter let- tertype helpen slechtziende men- sen om te volgen in een viering.

Een hellend vlak en automatische deuren maken dat rolstoelge- bruikers binnen raken in de kerk of vergaderzaal. „Echte participa- tie is echter nog een stap verder”, meent Broesterhuizen. „Soms

vragen mensen met een beper- king zich af of ze er echt bijhoren, of als het ware een soort van sym- boolgehandicapte zijn.”

Hij geeft het voorbeeld van rol- stoelgebruikers die in de kerk een plaats vooraan of aan de zij- kant toegewezen krijgen en daar- bij het gevoel hebben apart te zit- ten van de andere kerkgangers.

„En stel dat hij of zij graag de le- zing wil doen. Dat is in de mees-

te kerken onmogelijk. Natuurlijk draaien er ook heel wat mensen met een beperking mee als vrij- williger, maar het kan beslist nog niet overal”, besluit hij.

Katholiek zonder kerk Wat mensen met een auditie- ve beperking betreft, heeft Mar- cel Broesterhuizen de ervaring dat zij niet altijd vragende partij zijn om in de eigen parochie mee

te vieren. „Sommigen doen hun best om te volgen in het boek- je, maar tenzij ze contact hebben met andere dove mensen in de pa- rochie, haken ze vaak af”, zegt hij.

„Onlangs nog ontmoette ik een dove vrouw die zich ‘katholiek zonder kerk’ noemde. Ze had meer aan een bezoek aan een ka- pel in de buurt, dan aan de eucha- ristie in de parochie. Doven kun- nen lichamelijk aanwezig zijn, maar zelden deelnemen.”

Zelfs in het geval dat er een tolk gebarentaal aanwezig is, bevat een viering vooral tekst en weinig visuele elementen. Broesterhui- zen: „Veel dove mensen maken daar echter geen groot probleem van. Ze gaan ook graag naar een viering met andere doven en slechthorenden.”

En toch. Broesterhuizen ver- telt over een Nederlandse theo- loge met een motorische beper- king. „Toen ze in een protestantse dienst kwam waar in totaal zes rolstoelgebruikers aanwezig wa- ren, bedacht ze zelf dat dat er toch veel waren. Volgens schattingen van de Europese Unie heeft tien procent van de mensen een be- perking op een of ander vlak, en toch valt het eerder op als ze er wel zijn, dan als ze er niet zijn.

Dat zou anders moeten.”

Een blinde vrouw voelt aan een kerststal. Mensen met een beper- king willen zich echt deel voelen van de eucharistie.  © KNA-Bild

„Ik weet dat sterven ook

voor mij een moeilijke

doorgang zal zijn”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De eigenaar van grond, waarop een houtopstand, anders dan bij wijze van dunning, is geveld of op andere wijze tenietgegaan, is verplicht binnen een tijdvak van drie jaren na de

„In Vlaanderen zijn we op zoek naar twintig jongeren die zich van maart tot augustus voltijds vrij kunnen maken”. Mijn Stannah Starla, de stijl die me bevalt, de

Gods liefde voor iedereen Burkina Faso is echter ook een overwegend islamitisch land.. Zestig procent van alle Burkine- zen is moslim, goed twintig pro- cent zweert bij de

Volgens Paul Van Den Berghe, directeur van de Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen, en Wim Distelmans, professor palliatieve geneeskunde (VUB) danken we de goede

Houd mij vast, laat Uw liefde stromen Houd mij vast, heel dicht bij Uw hart Ik voel Uw kracht, en stijg op als een arend?. Dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw Geest, En de

Ik heb de kelk van ’s Heren heil geheven en noem voor heel het volk zijn grote naam.. Voor ’t oog van al de zijnen zal ik Hem offers van dank naar mijn beloften brengen, in ’s

De zorg is niet langer gericht op het genezen van de patiënt, maar focust op het garanderen van een optimale kwaliteit van het leven dat er nog is, zowel voor de patiënt zelf als

V Almachtige God, Vader van onze Heer Jezus Christus, U hebt Hem in de volheid van de tijd gezonden om alle mensen te verlossen.. Ontferm U over ons, vergeef onze zonden en vorm