• No results found

In dienst van de armen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "In dienst van de armen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

6 kerk

2 oktober 2013

In dienst van de armen

Bevrijdingstheoloog Gustavo Gutiérrez werd ontvangen in het Vaticaan

Christen in een islamitisch land

Directeur Missio in Burkina Faso en Niger getuigt van de kern van missionering

X

X

Bevrijdingstheologie werd lang bestreden door het Vaticaan

X

X

Was ingebed in diverse stromingen

X

X

Huidige paus huiverde van vermenging met marxisme

Erik DE SmEt

Paus Franciscus had onlangs een ontmoeting met de Peruaanse priester Gustavo Gutiérrez, de vader van de bevrijdingstheolo- gie. De 85-jarige theoloog was in Rome om er de Italiaanse verta- ling voor te stellen van het boek dat hij schreef met mgr. Gerhard Ludwig Müller, de prefect van de Congregatie voor de Geloofs- leer. Gutiérrez kreeg ook een in- terview in de Vaticaanse krant L’Osservatore Romano.

De bevrijdingstheologie, die vooral in Latijns-Amerika aan- sloeg, werd vanaf 1979 door het Vaticaan op de korrel genomen.

De beweging inspireerde ook bij ons een links katholicisme, maar volgens Joannes-Paulus II strookte het concept van Chris- tus als revolutionair en politie- ke figuur niet met de leer van de Kerk. Meerdere vooraanstaan- de theologen uit de beweging zoals Leonardo Boff en Jon So-

brino kregen sancties opgelegd.

Gutiérrez, die de term bevrij- dingstheologie lanceerde in een gelijknamig boek uit 1971, moest zich verantwoorden, maar werd nooit het zwijgen opgelegd.

Als jezuïetenoverste en aarts- bisschop was de huidige paus, Jorge Bergoglio, nooit een voor- stander van de bevrijdingstheo- logie, in de zin dat hij al van in de jaren 1970 niet wilde weten van

de vermenging van christendom en marxistische maatschappij- analyse evenals van de reductie van het geloof tot ideologie.

Nu bestempelt zowaar de pre- fect van de Congregatie voor de Geloofsleer, mgr. Müller, de be- vrijdingstheologie als een van de belangrijkste katholieke stro- mingen van de twintigste eeuw.

De Kerk, schrijft hij, staat in dienst van de mensheid en toont

Christus’ zelfgave „in de dienst- baarheid aan de armen en aan de verworpenen”.

In Latijns-Amerika neemt wat wij in Europa gemakshalve be- stempelen als bevrijdingstheo- logie, verscheidene vormen aan.

In Argentinië, het vaderland van de paus, groeide bijvoorbeeld een ‘theologie van de armen’, gestoeld op de overtuiging dat de Kerk bij de armen moet gaan

staan omdat God roept door de cultuur van het kleine volk. De uitgestotenen weten beter dan de rijken wie God is. Die idee zit ook vervat in de Verklaring van Aparecida, opgesteld in 2007 door de Latijns-Amerikaanse bis- schoppen, onder wie de Argen- tijn Jorge Bergoglio.

Volgens de Braziliaanse theoloog Clodovis Boff betekende de Ver- klaring van Aparecida het ein- de van de bevrijdingstheologie als politieke beweging. Volgens hem maakten vele theologen in de beweging de fout de armen de plaats van God en Christus toe te bedelen. Dan rest er van de Kerk niets anders dan een vrome niet- gouvernementele organisatie, iets waarvoor paus Franciscus in een van zijn eerste toespraken waarschuwde.

Gustavo Gutiérrez, vandaag do- minicaan, had zich er steeds voor gehoed van theologie een poli- tiek programma te maken, ook al meende hij dat onrechtvaardige toestanden moesten worden be- streden. Daar zal de huidige paus beslist mee instemmen.

Traditiegetrouw is oktober mis- siemaand en dit jaar koos Missio voor het West-Afrikaanse Burki- na Faso als campagneland. Pries- ter Oscar Zoungrana, directeur van Pauselijke Missiewerken in Burkina Faso en Niger, toerde de afgelopen weken door ons land en sprak over het concept ‘kerk- familie’, dat aan de basis ligt van een eigen Afrikaanse spirituali- teit.

De sterke beleving van gemeen- schapsopbouw in het land is een van de redenen waarom Missio, dat kerkopbouw in het Zuiden beschouwt als zijn kerntaak, uit- gerekend Burkina Faso als the- maland koos. Priesters leven er bijvoorbeeld samen in kleine gemeenschappen. De Afrikaan- se christenen kunnen ons, wes- terlingen, de waarde van het ge- meenschapsleven opnieuw leren ontdekken.

Gods liefde voor iedereen Burkina Faso is echter ook een overwegend islamitisch land.

Zestig procent van alle Burkine- zen is moslim, goed twintig pro- cent zweert bij de aloude Afri- kaanse religie en geen zeventien procent van de bevolking is ka- tholiek. Desalniettemin is Bur- kina Faso een voorbeeld van hoe

christenen en moslims vreed- zaam naast elkaar kunnen leven, terwijl wij hier, in het Westen, vaak de indruk hebben dat zulks onmogelijk is.

Le père Oscar meent te weten waarom: „Missioneren is Gods liefde voor iedereen openbaren.

Missionering betekent dus niet moslims aanzetten christen te worden. Vanuit dat standpunt kunnen we goed samenwerken met moslims. We kunnen aan dezelfde tafel zitten en dat is op zich al evangeliseren.”

Hoe gebeurt dat concreet? „In Burkina Faso prijzen we ons ge- lukkig dat er geen interreligieus geweld woedt,” vertelt Zoungra- na, „volgens mij omdat het land heel wat religieus gemengde fa- milies telt. Neem nu mijn eigen familie: islamitisch van moe- derszijde, katholiek van vaders- zijde, al werd mijn moeder op rijpere leeftijd christen. We leven in respect voor ieders keuze. Hu- welijken mogen gemengd zijn.

Dat een christelijke man een isla- mitische vrouw huwt, overigens

niet vanzelfsprekend in de islam, is bij ons aanvaard. Het kerkelij- ke recht promoot dergelijke hu- welijken niet, maar wij respecte- ren ze. Het maakt alvast dat we reeds op het niveau van de fami- lie moeten leren samenleven als moslims en christenen. Geluk- kig zijn er geen integristen die dat op de helling plaatsen.”

Missio richt zich uitdrukkelijk op kerkopbouw, ook in een land dat geldt als een van de arm- ste ter wereld. De meeste Bur- kinezen werken hard, ook al zit zowat alles hen tegen. Diezelf- de mentaliteit typeert volgens priester Zoungrana ook de klei- ne katholieke Kerk in zijn land.

„Onze mensen willen zelf hun kerkgemeenschap ondersteu- nen. Tijdens de missiemaand to- nen de Burkinese gelovigen zich opmerkelijk vrijgevig en ook dat is missie”, meent Oscar Zoungra- na. „Onze mensen zijn er trots op dat ze christen zijn. Dat vertaalt zich niet enkel in giften om de Kerk recht te houden en in heel wat roepingen, maar ook in heel wat daadwerkelijk engagement op het terrein. In onze parochie, die zeer uitgestrekt is, bouwden de gelovigen eigenhandig en op eigen kosten meerdere dorpsker- ken.” (eds)

Gustavo Gutiérrez bij de paus. Is de bevrijdingstheologie nu weer helemaal terug? © KNA-Bild

Heel wat families in Burkina Faso zijn gemengd moslim-katho- liek. © Eric Montfort

Caritasprijs voor Sosame in Congo

De driejaarlijkse prijs Caritas In- ternational-Deckers, goed voor 65.000 euro, gaat naar Sosame in Zuid-Kivu in Congo. Het centrum wordt gelauwerd voor zijn pio- nierswerk inzake geestelijke ge- zondheidszorg in die regio, waar psychiatrische patiënten vaak verstoten of opgesloten worden.

De broeders van Liefde richtten het in 1994 op om psychiatrische zorg te verstrekken aan Rwan- dese vluchtelingen in Bukavu en aan de Congolese bevolking.

Record: 232 mil- joen migranten

Het aantal migranten in de we- reld bereikte een record: 232 mil- joen mensen leven in een ander land dan dat waarin ze werden geboren. Dat is iets meer dan drie procent van de wereldbevolking.

In 2000 waren het er 175 mil- joen. Van de 232 miljoen trokken 96 miljoen migranten naar ont- wikkelingslanden, 136 miljoen naar ontwikkelde landen. Hoe- wel Europa en Azië de meeste migranten aantrekken, leiden de Verenigde Staten het lijstje van tien favoriete bestemmingen, gevolgd door Rusland en Duits- land. België komt daar niet in voor. Nog volgens het rapport is slechts zeven procent van de mi- granten vluchteling. (ivh)

Paus Franciscus laafde zich veeleer aan een

‘theologie van de armen’

dan aan de bevrijdings-

theologie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

As is shown above there are four generic advisory approaches (imposed, participative, planned and emergent) that SNV/BF can use to reinforce the capacities of their clientsB. All

The application of certifications (i.e. fair-trade) prevents channel members from subtracting extraordinary gross margins. The achieved effectiveness in the national/sub-regional

2p 2 Beredeneer met bron 1 waarom in Burkina Faso de officiële taal Frans is geworden, maar in Vietnam niet.. 2p 3 Neem de onderstaande tabel over op

Alleen behoort daartoe, dat wij door het geloof de hand ophouden en wij, gelijk God door de liefde tot Gever wordt, door het geloof in Christus de nemers worden, Dat is,

Om daar- aan tegemoet te komen werd in 1932 de Katholieke Dienst voor Hy- giëne en Hulpbetoon opgericht.. Drie jaar later zou de naam – naar internationale voorbeelden – wijzi- gen

We moeten hen niet vertellen dat bepaalde muziek slecht is, en dat lang haar voor mannen en korte rokken voor vrouwen zondig zijn!. Het is niet onze taak om hun FaceBook entries

Hij keert zijn gezicht vol liefde naar jou. God, bron van rust, geeft vrede aan jou. Moge Gods liefde steeds rusten op jouw ziel, Moge zijn tederheid altijd bij jou zijn. Amen,

We zijn voorgoed veranderd, want Gods liefde kwam. Original title: When Love