• No results found

(1)Bron: Bisdom Antwerpen Antwerpen, 21 maart 2018 Brief van de bisschop voor Pasen Goede vrienden, De foto hieronder nam ik in Syrië, in het verwoeste oostelijke deel van Aleppo

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "(1)Bron: Bisdom Antwerpen Antwerpen, 21 maart 2018 Brief van de bisschop voor Pasen Goede vrienden, De foto hieronder nam ik in Syrië, in het verwoeste oostelijke deel van Aleppo"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Bron: Bisdom Antwerpen

Antwerpen, 21 maart 2018 Brief van de bisschop voor Pasen

Goede vrienden,

De foto hieronder nam ik in Syrië, in het verwoeste oostelijke deel van Aleppo.

Wat zie je? Een achtergrond en een voorgrond. Twee tegengestelde taferelen. Op de achtergrond alleen verwoesting: geen deuren, geen vensters, geen daken, geen vervoer, geen leven. In de laatste maanden van 2016 waren de bombardementen en gevechten er bijzonder heftig. Alle middelen werden ingezet, zelfs chemische wapens. Tot alle huizen en straten vernietigd waren en alle bewoners vertrokken.

Echter, op de voorgrond staat een rode ronde watertank, die de overheid er on- langs heeft geplaatst. Elke dag komt een camion hem vullen. Naast de watertank lopen vier kinderen. In gerecupereerde bidons komen zij water halen. Ze brengen het naar hun moeder ergens tussen de puinhopen. Het zijn inderdaad twee tegen- gestelde taferelen. De dode stenen en het levende water. De ruïnes en de kin- deren. Met daartussen: het dunne lijntje van de hoop.

Waarover gaat Pasen? Over dood en leven. En over het dun- ne lijntje van de hoop. De ach- tergrond van Pasen is donker en koud. Jezus is aan een kruis ge- slagen en gestorven. Vrienden hebben zijn dode lichaam neer- gelegd in een graf. De leerlingen hebben alle vertrouwen en hoop

verloren. Uit een graf kan toch geen goeds meer komen!

Wat zij met Jezus hebben meegemaakt, zal tot herinnering verschralen. Wegtrek- ken lijkt hun enige uitkomst. Hoeveel mensen zitten vandaag niet met zulke gevoe- lens! Ze kijken op een puinhoop of op een graf. Van hun vroegere vreugde of vriendschap blijft niet veel over. Het leven of het lot heeft hun zware slagen toe- gebracht. De onrechtvaardigheid of onomkeerbaarheid van wat hun overkomt, weegt zwaar. De steen ligt al voor hun graf.

Echter, de voorgrond van Pasen is anders. Het gebeurt in alle vroegte. De vrou- wen gaan bij dageraad naar het graf. Ze zien dat de steen is weggerold. Het graf is leeg. Jezus is niet dood, Hij leeft! Hij is niet weg, Hij is verrezen! Hij is aan een nieuw verhaal begonnen. Dat goddelijk gebeuren vieren we op Pasen. Als teken

(2)

van Jezus’ opstanding ontsteken we de paaskaars en wijden we het doopwater. Met dat water ontvangen nieuwe christenen het doopsel, nog tijdens de paasnacht. Met dat water besprenkelt de priester ook de gelovigen, niet gierig maar gul. Bij Pasen hoort water: fris water, als eerste teken van nieuw leven en van hoop. Is er puin te ruimen in je leven? Zie je de toekomst bang tegemoet? Laat je op Pasen bespren- kelen met nieuw gewijd doopwater! Die frisse geut doet goed. Ze doet opschrik- ken. Ze doorbreekt de gelatenheid. Ze maakt dorre grond weer zacht en vruchtbaar.

De foto uit Aleppo is mijn foto voor Pasen. Ik heb hem laten uitvergroten. Hij staat nu op mijn bureau. Het is geen leuke foto. Geen pluche paashaas of geel piepkuiken. Geen mooi verzinsel of versiersel. Het is echte realiteit. Wanneer ik met Pasen het doopwater wijd en de gelovigen ermee besprenkel, zal ik denken aan de rode ronde watertank in Aleppo en aan de kinderen ernaast. Hoop herbegint niet in het groot. Hoop herbegint in het klein. Hoop herbegint waar wij opnieuw vers water kunnen halen om van te leven. Is het puin daarmee weg? Is de toekomst daarmee verzekerd? Niet meteen en niet vanzelf. Maar het leven krijgt een nieuwe kans. We kunnen aan een nieuw verhaal beginnen. Het dunne lijntje van de hoop komt weer tevoorschijn.

In het Evangelie van Pasen komen de vrouwen als eersten bij het lege graf. Daar krijgen ze van de engel meteen een opdracht: ‘Gaat aan zijn leerlingen en aan Petrus zeg- gen: Hij gaat u voor naar Galilea, daar zult ge Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft’ (Mc. 16,7).

Wat ligt midden in Galilea? Geen watertank maar een groot meer, vol water en vissen. Daar wacht Jezus als de Verrezen Heer op zijn leerlingen. Daar kunnen zij opnieuw aan de slag, samen met Hem, als ‘vissers van mensen’. Wat wens ik je voor Pasen? Dat je het ‘levende water’ mag vinden en dat je ervan mag uitdelen, al is het met een gerecupereerde bidon, zoals de kinderen op de foto.

Bisschop van Antwerpen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De verrijzenis gebeurt hier en nu, overal waar het leven nieuwe en betere kansen krijgt.” Zo schrijft de bisschop in zijn brief bij het Paasfeest.. De volledige tekst gaat

We gaan voor hetzelfde scenario als in de herfst van 2020: vormsel in principe op zaterdag, zodat op zondag andere vieringen kunnen doorgaan; een vormsel zonder

Vandaar deze vraag: wil jij priester worden, priester voor het bisdom Antwerpen, in verbondenheid met de wereldkerk.. Ik weet niet op welk moment van je levensweg deze vraag je

Als mijn koningschap van deze wereld was, zouden mijn dienaars er wel voor gevochten hebben dat ik niet aan de Joden werd overgeleverd' (Joh!. Wij moeten niet stoer doen of

Ik denk niet alleen aan de gevolgen voor de daders die in beeld worden gebracht en hun families.. Ook de onderlinge verhoudingen tussen de gedetineerden en de sfeer in de

• Bijdragen aan de zorg voor het goed functioneren en het welzijn van de pastores en be- noemde teamleden van de pastorale eenheden werkzaam in het dekenaat in samenwer- king met

• ‘een leidinggevend team, dat borg staat voor een gemeenschappelijke pastorale visie en aanpak’: de teamleden ontvangen van de bisschop een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Mensen worden uitgenodigd om kleine stappen te zet- ten in het uitwisselen van ervaringen over thema’s uit het dagelijks leven, over geloven en niet-geloven, over de band