• No results found

JOHAN BONNY, BISSCHOP VAN ANTWERPEN PONTIFICALE HOOGMIS VAN PASEN Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen 27 maart uur Hand

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "JOHAN BONNY, BISSCHOP VAN ANTWERPEN PONTIFICALE HOOGMIS VAN PASEN Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen 27 maart uur Hand"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

HOMILIE MGR. JOHAN BONNY, BISSCHOP VAN ANTWERPEN PONTIFICALE HOOGMIS VAN PASEN

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen 27 maart 2016, 10.30 uur

Hand. 10, 34a.37-43 Kol. 3, 1-4

Joh. 20, 1-9

Broeders en zusters,

De Goede Week was in ons land een tragische week. De aanslagen van dinsdag in Zaven- tem en Brussel waren geen natuurramp. Ze waren niet het blinde gevolg van een aardbe- ving of een tsunami. Ze waren het berekende gevolg van menselijke netwerken die doelbewust dood en terreur willen zaaien. Dat het om menselijk kwaad gaat, maakt deze aanslagen nog zoveel tragischer. Het kwade dat mensen elkaar kunnen aandoen overtreft elk ander kwaad. Het slaat de mooiste idealen stuk waarvan wij samen dromen en waaraan wij samen willen werken. We voelen ons vandaag bijzonder verbonden met de slachtof- fers van deze aanslagen en met wie rouwen om hun verlies. We voelen ons ook verbon- den met christenen uit zovele landen die het ondertussen gewoon zijn om Pasen te vieren tegen een donkere achtergrond van geweld en bedreiging.

Hadden we Pasen in ons land niet beter uitgesteld naar een latere datum, zoals ook con- certen werden afgelast of voetbalwedstrijden verplaatst? Neen. Pasen is niet vreemd aan de tragische feiten die we hebben meegemaakt. Integendeel. Wat Jezus onderging in de lange sequens van zijn veroordeling, bespotting, kruisdood en graflegging is helaas van alle tijden. Ook de protagonisten uit het Passieverhaal met hun wisselende reacties en ge- voelens zijn van alle tijden. Allen kregen ze in de voorbije week opnieuw een naam en een gezicht. Simon van Cyrene die het kruis van Jezus helpt dragen: hoeveel hulpverleners en medici, medewerkers van justitie en politie, beleidspersonen met nationale en internatio- nale verantwoordelijkheden sloegen niet de handen in elkaar om het kruis van deze be- proeving te verlichten? Petrus die meent dat hij Jezus met het zwaard moet verdedigen en de knecht van de hogepriester meteen het rechteroor afslaat; onmiddellijk wordt hij door Jezus terechtgewezen: 'Steek dat zwaard in de schede. Of zou ik de beker niet drinken die de Vader mij gegeven heeft ?' (Joh. 18,11) Het weerspiegelt ook onze spontane reactie om geweld met geweld te beantwoorden. Maria die onder het kruis staat van haar geliefde Zoon, rechtop, moedig en trouw. Ze staat er voor alle moeders die treuren om wat hun kinderen over- komt, hun zonen en dochters, slachtoffer of dader van geweld. En Jezus zelf: de onschul- dige die moet verdwijnen, juist omwille van zijn onschuld. Hij belichaamt de tragiek van een geschiedenis waarin steeds opnieuw de rechtvaardige moet wijken voor de onrecht- vaardigen, de vreedzame voor de geweldenaars, de redelijke voor de onredelijken, de Godgelijke voor de niet aan God gelijken. Met de steen voor het graf van Jezus lijkt dit tragische verhaal voorgoed afgerond en afsloten, het zoveelste drama in een eindeloze reeks.

(2)

Wat is dan het nieuwe van Paasmorgen? Dat de steen voor het graf is weggerold. Iemand anders dan de soldaten of de toeschouwers heeft een opening geslagen in de eindeloze herhaling van de geschiedenis. Iemand anders dan de mens heeft de fatale kringloop van het kwaad doorbroken. Een doorbraak, nog heel voorzichtig en broos, maar onstuitbaar en veelbelovend. Op paasmorgen daagt over de wereld een nieuw licht, zoals het zonlicht opgaat in het vroege morgenuur. De Vader is zijn Zoon trouw gebleven. God laat zijn schepping niet los. Hij is en blijft de God van het leven, ook in het uur van de dood; de God van de liefde, ook in het uur van de haat; de God van de verbondenheid, ook in het uur van de verlatenheid. God maakt het zijn kinderen niet gemakkelijk, maar in het uur van de waarheid, in het laatste uur, staat Hij er, voor Jezus en voor ons. Sinds Pasen heeft Gods liefde een nieuwe weg naar ons gebaand, een weg die loopt over het kruis en de ver- rijzenis van Jezus.

Goede vrienden, christenen zijn mensen van Pasen. We geloven in de verrijzenis van Je- zus. Dat geloof zullen we straks in de geloofsbelijdenis samen plechtig vernieuwen.

Daarna zullen we ons laten besprenkelen met het frisse water van ons doopsel. Dat we ons geloof belijden wil niet zeggen dat alle vragen opgelost zijn of dat we alleen maar vreugde zouden kennen. Tegenover het leed en het kwaad in deze wereld kunnen we ons heel machteloos en droevig voelen. Trouwens, toen Pilatus aan Jezus vroeg of Hij de ko- ning der Joden was, antwoordde Jezus hem: 'Mijn koningschap is niet van deze wereld. Als mijn koningschap van deze wereld was, zouden mijn dienaars er wel voor gevochten hebben dat ik niet aan de Joden werd overgeleverd' (Joh. 18,36). Wij moeten niet stoer doen of gaan vechten. Vandaag op Pasen bidden we, in alle bescheidenheid, dat het Rijk van Jezus ons opnieuw tegemoet mag komen, zoals het zachte zonlicht in de prille morgen. Rustig, overtuigd en solidair mogen wij in dat licht gaan staan en er samen van getuigen.

Jezus is verrezen! Nieuw licht is over de wereld opgegaan. Graag wens ik u een mooie en gezegende paastijd!

Amen.

+ Johan Bonny

Bisschop van Antwerpen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Indien Simeon gezegd had ‘tot val of opstanding van velen in Israël’ zou de tekst eenvoudiger zijn: de enen zullen vallen en de anderen zullen opstaan, de enen zullen verliezen en

Als bedienaar van de wet is Pilatus niet opgewassen tegen de druk van de Joodse over- heid, tegen de leugens van fanatiekelingen en onruststokers, tegen het geroep van de mas- sa,

Het laatste avondmaal, de voetwassing, het gebed in de Hof van Olijven, zijn laatste tocht langs de overheden van Joden en Romeinen, zijn veroordeling en kruisdood: alles zal

Opkijken: omdat Jezus vanop het kruis allen rechttrekt die naar Hem opzien.. Opkijken en opstaan: het

Geen voorspreker aan wie wij nog een ereloon moeten betalen voor bewezen diensten, maar een voorspreker die met zijn eigen leven de rekening voor ons al betaald heeft..

Enerzijds maakt de Geest dat iedere christen zijn eigen toon en klank vindt, zijn eigen roeping en zending, zijn eigen engagement en verantwoordelijkheid.. In het grote instrument

In Gods nabijheid gaat voor ons steeds nieuwe ruimte open: nieuwe ruimte voor vrijheid en groei, nieuwe ruimte voor liefde en geluk, nieuwe ruimte voor onszelf en de anderen?.

Nu pas, met Maria aan de zijde van haar verheerlijkte Zoon, laat ook de tekening van Gods heilswerk zijn volle omvang en schoonheid zien.. Losse stukjes en onopgeloste raadsels