• No results found

Echte vijanden in een echte oorlog http://www.feasite.org/node/2279

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Echte vijanden in een echte oorlog http://www.feasite.org/node/2279"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Echte vijanden in een echte oorlog

http://www.feasite.org/node/2279, 18-11-2015

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling en voetnoten door M.V.

Zelfs vóór de tragische terroristische gebeurtenissen op 11 september 2001, erkenden onderschei- dende gelovigen in Christus de realiteit dat er religies zijn die in oorlog zijn, niet louter tegen el- kaar, maar tegen de ware God Zelf. Een Russisch lijnvliegtuig ontplofte recent in volle vlucht en doodde meer dan 200 passagiers. In Parijs werden er 130 vermoord, en honderden ernstig gewond, in zes gecoördineerde aanvallen op publieke plaatsen. In beide gevallen claimden islamitische terro- risten de verantwoordelijkheid. Dit zijn de laatste uitdrukkingen van een conflict dat al gewoed heeft sinds de zondeval in Eden.

In recente jaren, met de opkomst van de islam, hebben we gezien dat dit religieuze/politieke sys- teem het westerse nieuws domineerde met hun daden van moord en terrorisme. Niettegenstaande wat politici en religieuze leiders beweren, is de islam geen religie van vrede. Zoals we al eerder hebben gezegd, zijn we dankbaar dat vele moslims de islam niet beoefenen overeenkomstig de woorden van de Koran en zijn profeet. Maar politici, die deze beweringen doen – dat de islam een religie van vrede is – zijn verraders van de niet-islamitische naties die zij dienen. Deze, soms belij- dende christelijke leiders, die dit beweren, zijn verraders van de zaak van Jezus Christus. Volgens de Koran, en andere islamitische geschriften [de Hadith bv.]1, kan de islam gewoon niet een religie van vrede zijn. Het is een religie van geweld, dood en onderwerping.

Wij zijn niet fatalistisch in deze zaak, maar wij geloven niet, voor geen moment, dat de leiders die zelfs oprecht niet-moslims verlangen te beschermen tegen het kwaad, bekwaam zijn om dat te doen.

Waarom? Omdat het conflict verder ligt dan hun capaciteiten – fysisch, intellectueel en spiritueel.

Denk even gewoon aan het fysische domein: voor elke aanval die gestopt wordt, zijn er dozijnen meer gepland die wachten om uitgevoerd te worden. Waarom is dat zo? Het is niet gewoon zo om- dat de geweldplegers geduldig, listig en wreed zijn. Veeleer is dat zo omdat het conflict, waar wij allen bij betrokken zijn, veel verder gaat dan het aardse, tijdelijke rijk. Het betreft wezens die groter zijn in intelligentie, macht en determinatie dan louter sterfelijke mensen.

De Schrift geeft ons een glimp achter de sluier van de strijd die plaatsvindt in een andere dimensie, die echter complex verweven is met de onze. Zover terug als in Genesis 3, leren we van een wezen dat schepselen met hem tracht te verenigen in rebellie tegen de Schepper. Spijtig genoeg slaagde hij daarin. Deze rebellie intensiveerde in Genesis 6, waar de Schepper het leven op aarde verwoestte door de Zondvloed omdat de aarde gevuld was met mensen die niets anders zochten dan de boos- heid van hun eigen hart, waardoor zij de schepping zelf bezoedelden en degradeerden. Dezelfde rebellie komt op na de Vloed op een plaats die Babel heette (Genesis 11), waar de Schepper ander- maal bij de mensen tussenbeide komt en daar de bekwaamheid tot communiceren tenietdoet door de spraakverwarring. We zien de rebellie doorgaan in het boek Job, op een eerder persoonlijk niveau, wanneer Satan het leven en getuigenis van de getrouwe dienaar van de Allerheiligste God tracht te verwoesten (Job 1:1-2:13). Maar het is enkel door goddelijke openbaring dat we “achter de scher- men” zien van wat er gebeurt, en we de reden waarom zien, tot op zekere hoogte.

Het gaat echter veel verder dan Satan alleen met betrekking tot wie er betrokken is in het geestelijke conflict. En het is niet een strijd hier en daar, maar een voortdurende oorlog die woedt. Deze ging verder bij de koningen van Israël, zowel in de verenigde als de verdeelde koninkrijken. David, door de verleiding van Satan, telde het volk en dat kostte duizenden levens (1 Kronieken 21:1-14). Salo- mo had veel buitenlandse vrouwen, en zij trokken zijn hart weg van de aanbidding van de ene, ware God van Israël. Iedere koning van het noordelijke koninkrijk trok de natie dieper in de afgoderij en het paganisme: demonaanbidding. God zond vele profeten om de natie terug te roepen naar Zich-

1 Schandelijke uitspraken van de Hadith over de Joden: http://www.verhoevenmarc.be/Hadit-041-Jews.gif

(2)

2

zelf. Een interessant verslag is opgetekend in 2 Koningen 6, waar de koning van Syrië een oorlogs- strategie ontwikkelt, enkel om verijdeld te worden door de profeet Elisa die de koning van Israël inlichtte, en de Syriërs werden afgeweerd. De koning van Syrië wilde weten hoe dit kon gebeuren en hem werd verteld dat Elisa de strategie had onthuld en daardoor mogelijk maakte dat het leger van Israël de Syriërs versloeg. De koning van Syrië zond troepen om de profeet gevangen te nemen.

Zij kwamen op de scène, waarop Elisa’s dienaar zijn vrees uitsprak over de situatie die zij tweeën tegemoet zagen tegenover een overweldigende meerderheid. Zie Elisa’s gebed voor zijn dienaar:

“En Elisa bad en zei: HEERE, open toch zijn ogen, zodat hij ziet. En de HEERE opende de ogen van de knecht, zodat hij zag; en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Eli- sa” (2 Koningen 6:17). Zij waren omringd en beschermd door een groot vurig leger, gereed voor de strijd, dat niet gezien kon worden door het menselijke oog.

Het conflict kunnen we traceren doorheen de rest van het Oude Testament en ook in de nieuwtesta- mentische Evangeliën, Handelingen, de brieven en het boek Openbaring. Het idee, echter is duide- lijk: wij zijn in oorlog met machten die we zelfs niet kunnen zien.

Een machtige burcht is onze God2 is een majestueuze hymne, maar begrijpen wij wat ze uitdrukt?

Een deel van het derde couplet zegt: “The prince of darkness grim—We tremble not for him: His rage we can endure. For lo, his doom is sure. One little word shall fell him” (De vorst van de duis- ternis – wij beven niet voor hem: Zijn woede kunnen wij dragen. Want zie, zijn doem is verzekerd.

Eén klein woord zal hem vellen). Geloven wij dit? De strijd is reëel, en soms extreem brutaal. De vijand is reëel – veel groter dan enige sterfelijke politieke of religieuze leider. Bovennatuurlijke wezens staan achter de parlementen en paleizen van deze huidige wereld en zij voeren hun plannen en programma’s uit in onze tijd, en betrekken daarin de naties en volkeren van deze wereld. Deze wereld stevent af naar wat in Openbaring “Armageddon” wordt genoemd (Openbaring 16:16), en de Schrift verwijst ernaar als “De oorlog van de grote dag van de almachtige God” (Openbaring

16:14). Maar we erkennen de mogelijkheid dat voordat deze grote brand plaatsvindt, wij zullen “ho- ren van oorlogen en geruchten van oorlogen” (Mattheüs 24:6).

Droevig is het, maar conflicten en de consequenties daarvan, maken essentieel deel uit van het le- ven op deze planeet, tot hiertoe. Het zal niet anders zijn, totdat de Heer terugkeert in macht en heer- lijkheid om Zijn aardse 1000-jarige Koninkrijk op te richten. Als wij omringd zijn door tragedies die zich her en der ontvouwen, worden wij eraan herinnerd dat het waarlijk imperatief is om te bid- den zoals de Heer onderwees: “Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde” (Mattheüs 6:10).

Lees ook:

 Schandelijke uitspraken van de Hadith: http://www.verhoevenmarc.be/Hadit-041-Jews.gif

 Bevordert de Islam vrede?: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/islam-vrede.pdf

 De Koran over Joden en Christenen: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Koran-Joden.pdf

 De Islam, meer dan religie: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/islam-religie.pdf

 Opmars van de Islam #1: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/islamopmars1.pdf

 Opmars van de Islam #2: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/islamopmars2.pdf

 De strategie van Satan: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/satansstrategie.pdf

 Over duivel en demonen: http://www.verhoevenmarc.be/#Duivel

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

2 Of van Bach, Cantata Nr. 80, Ein feste Burg ist unser Gott (Een machtige burcht is onze God), geïnspireerd door de woorden van Martin Luther.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In hun rapport ‘Current Trends in the Audit Industry’ maken zij een analyse van het accountantsberoep, stellen zij een aantal scher- pe vragen, en geven zij aan wat

Daarbij worden eveneens woningen overwogen die levens- loopbestendig zijn, want ook oude- ren blijken belangstelling te hebben voor woningen op deze locatie.. (Vervolg elders in

Ben ik ervan overtuigd dat de Heer Jezus stierf op het kruis voor mijn zonden en dat Hij in mijn plaats stierf als mijn volmaakte Plaatsvervanger, stervend in mijn plaats en de

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Wellicht begrijpt u, dat ik slechts met grote innerlijke aarzeling de uitnodiging heb kunnen aannemen in uw kring te spreken over het vraagstuk van oorlog en vrede. In de

Op basis van bladmorfologie is er een verschil tussen de mo- derne pruimrassen en kerspruim, maar niet tussen sleedoorn en de mogelijke hybride met kroosjespruim.. De genetische

Het ligt in de lijn der logica dat zaken die onmogelijk tot daadwerkelijk beleid zouden kunnen worden omgezet geen zinvol referendum kunnen opleveren; aan de andere kant,

Het eerste hoofdstuk is ontleend aan mijn diktaat van de lessen planimetrie uit de eerste klassen van het Barlaeusgymnasium, Amsterdam, 1955-1957, gegeven door E.. Ook heb ik