• No results found

Patrick Lateur

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Patrick Lateur"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

5 maart 2014

klapstoel 7

– Als men u uit Nederland komt vragen om de  tekst  te  schrijven  voor  bekende  passiespelen  als die van Tegelen, hoe reageert u dan?

Behoorlijk verrast. Ik weet nog altijd niet hoe ze op mijn naam kwamen. Uit mijn werk – Catacomben en Kruisweg in de stad – kunnen ze wel afleiden dat ik mijn ge- loof niet wegsteek en het geloofsverhaal tegelijk probeer te actualiseren. De naam Tegelen deed wel een belletje rinkelen, maar niet veel meer dan dat. Wel was het me meteen duidelijk dat dit een opdracht was om ‘u’ tegen te zeggen. Ik trok er dus op uit om te zien welk vlees ik in de kuip had. De eerste kennismaking met dat Limburgse dorp nabij Venlo bracht me te- rug naar het Beveren-Leie van mijn jeugd:

misdienaars in rode toog met witte super- plie, al lang niet meer gezien.

– Is er ruimte om het evenement eigentijds in  te vullen?

De initiatiefnemers breken geen progres- sieve potten, maar slagen er toch in de passiespelen, die al sinds 1931 om de vijf jaar worden opgevoerd, nieuw leven in te blazen. Zo engageerden ze bij de vorige editie in 2010 een bekende Nederlandse regisseur, artistiek top. De vorige editie bracht na een dipje toch weer 50.000 man op de been.

Lang geleden werd voor de vijfjaar- lijkse opvoering een openluchttheater gebouwd, compleet met antiek decor. Dat moeten ze echt wel eens herzien, maar voorts weet ik nu al dat het geen ouder- wets spektakel wordt. Ik legde in mijn tekst eigen accenten, die evangelisch en herkenbaar blijven.

– Hoe pakte u deze opdracht aan?

Hoe vertel je het verhaal van Jezus als je het al duizendmaal zelf hebt gehoord?

Als kind wachtte ik elk jaar gespannen af: nu zal het toch wel eens goed aflopen, zeker? Inmiddels heb je het verhaal al van talloze kanten belicht. Je bent er zo mee vergroeid dat het gevaarlijk bekend is. De grootste opdracht was dan ook om de van- zelfsprekendheid ervan te doorbreken.

Jezus was een man van 33, net zo oud dus als mijn zoon Servaas nu. Ik ben Hem puur menselijk beginnen lezen om te pro- beren me te realiseren wat daar nu precies gebeurd was. Veel mensen hebben nog een beaat beeld van de kruisdrager. Zo’n beeld staat echter zo ver van ons af, dat het niet raakt en niet oproept. Zonder de

Wet en de traditie af te schaffen, kwam Jezus op voor een compleet nieuwe geest en daarvoor moest Hij sterven. Dat is de harde waarheid.

– Loopt de passie in uw ogen dan niet goed af?

Klassieke kruiswegen tellen veertien sta- ties, waarbij de laatste statie uitbeeldt hoe Jezus in het graf wordt gelegd. De kruis- dood staat centraal, maar er is geen Gol- gota zonder Pasen, geen lijden zonder ver- rijzenis. Een hedendaagse kunstenaar als Luc Hoenraet voegt daarom een vijftiende statie toe om de verrijzenis te beklemto- nen. Ik vind dat zeer terecht.

Zelf voegde ik een proloog en epiloog toe aan mijn tekst. Daarin maken we ken- nis met de Emmaüsgangers. Het stuk eindigt met Jezus die samen met hen het brood breekt, overigens op dezelfde lo- catie als waar even tevoren het Laatste Avondmaal in beeld wordt gebracht. Het verhaal krijgt op die manier een open ein- de. Het verhaal gaat voort.

De titel is overigens Lente in Galilea, waarmee opnieuw de nadruk wordt ge- legd op de hoop, het nieuwe begin.

– Net als voor ‘Ilias. Wrok in Troje’ koos u ook  voor  de  tekst  van  dit  project  voor  vijfvoetige  jamben. Waarom?

Ik houd van gestructureerde teksten, om- dat structuur de helderheid ten goede komt. De vijfvoetige jambe geeft boven- dien een ritmiek die in het Nederlands aardig bekt. Dat ondervonden we alvast bij de Iliasmarathon.

Met de structuur van de tragedie wil ik ook onderstrepen dat er in het passiever- haal een tragedie steekt, waaraan ik een heldere structuur wou meegeven: pro- en epiloog, zes bedrijven, afgewisseld met evenveel liederen. In zo’n structuur zit een schoonheid die tegelijk de inhoud versterkt en de lezer of toeschouwer ge- voelig maakt voor wat er aan goedheid en waarheid in dat verhaal steekt.

Patrick Lateur, Lente in Galilea. Een passiespel, Halewijn, Antwerpen, 2014, 14.95 euro. Bestelinformatie vindt u verder op bladzijde 15. Het boek wordt op 21 maart om 19.30 uur door kardinaal Danneels voorgesteld in de Sint-Annakerk in Aalst (Oude Gentbaan).

Patrick Lateur

Dichter en auteur

In een marathonvoorstelling brachten acteurs als Gene Bervoets en Nathalie Meskens onlangs de drieduizend jaar oude Ilias van Homeros tot leven in de aardig

bekkende vertaling van Patrick Lateur. Pas op zijn veertigste schoot die uit de startblokken en nu, op zijn 65ste, valt hij van het ene grootse project in het andere.

Zo schreef hij de tekst voor de Passiespelen Tegelen 2015.

‘Deze keer zal het toch wel eens goed aflopen, zeker?’

Lieve Wouters

Een Latijnse spreuk – uiteraard – aan de deurpost. Pax et bonum, vrede en alle goeds, de vaste be- groeting van de heilige Franciscus van Assisi. Die inspireerde Patrick Lateur tot een van zijn eerste dichtbundels. Klassieke teksten enerzijds en het geloofsverhaal anderzijds zijn tot op vandaag de grote inspiratiebronnen van de auteur. „Voor mij gaat het erom schoonheid door te geven.

En met die schoonheid gaan ook goedheid en waarheid gepaard.”

Schoonheid doorgeven in vorm en inhoud blijft de drijfveer van classicus Patrick Lateur. © Frank Bahnmüller

„Ik houd van structuur in

teksten, omdat die de

helderheid ten goede

komt en dus ook de

schoonheid”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Lezen is al te vaak iets waar vooral aandacht aan besteed wordt bij kinderen die het goed kunnen (en er zelf dus al interesse voor hebben) of die het net minder goed kun- nen (of

Zowel deelname aan een wetenschappelijk congres als presentatie op dit congres kan als een aparte activiteit worden opgegeven (in de bijhorende

In je eerste jaar gaat misschien niet alles altijd perfect, maar met behulp van de praktische adviezen in dit boek blijf je gemotiveerd werken aan je ontwikkeling tot

De IPEE Premium packs zijn de perfecte oplossing voor projecten waar geen compromissen kunnen worden gesloten op gebied van design, hygiëne of gebruikerservaring.. Elke IPEE

Gelukkig wacht de prins geen 100 jaar om haar te komen wakker kussen, zodat ze nog gelukkig samen kunnen leven.. Originele versie: In de originele versie komt de prins

“Het is heel simpel”, zegt Guus Oerlemans, één van de oprichters van Briqwise, “als een ondernemer voor de coronacrisis goed presteerde, is er geen reden om aan te nemen dat hij er

De vertolker neemt dan ook een dubbele actantiële positie in: hij is een handelend subject dat zich als object voor de blik van de toeschouwer plaatst o m deze

• Omdat belastbaarheid en werkplezier onder druk kunnen komen te staan en aan de orde van de dag zijn, zorgen we actief – met elkaar - voor de goede balans in het werk.. •