• No results found

‘I Ik herinner mij ...

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "‘I Ik herinner mij ..."

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

38

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 23 | nr 98

Ik herinner mij ...

Merel Boer

‘I

k ben een frequente kerkhofbezoeker’, vertelt Luuk den Hartog wanneer we elkaar in deze tijden van corona via de telefoon spreken. Met zijn camera in de hand loopt hij tussen de graven door, op zoek naar beelden die een verhaal vertellen. Ingezakte graven, mooie letters of een bijzondere lichtval. ‘Op een kerkhof kun je zien hoe mensen hun verdriet uiten over het verliezen van een dierbare in hun leven,’

zegt den Hartog. ‘Brengen ze bloemen? Tuigen ze het graf een beetje op? Of komt er juist nog zelden iemand en zie je in april nog een kerststukje staan? Dat levert soms bijzondere beelden op, zoals een over- woekerd graf met het restant van een bordje waarop We zullen je nooit vergeten staat.’

Tijdens zijn wandelingen over verschillende begraafplaatsen in onder andere Hasselt, Turnhout en Gent leg- de Den Hartog ook de verschillende portretjes vast die in deze uitgave verspreid zijn opgenomen. De serie was geen vooropgezet plan, maar ontstond toen hij de beelden bij elkaar zette om de menselijke levensloop te laten zien. ‘De plaatjes op de graven zijn tussen de vijftig en honderd jaar oud. Vaak zijn ze verweerd en zit er een flinke portie verwaarlozing op het graf. Er komt bijna geen bezoek meer, dus het onkruid tiert er flink. Je kunt hier goed zien wat de tijd met een graf gedaan heeft.’

De tijd is een terugkerend thema in het werk van Den Hartog. ‘Ik ga op zoek naar de vergankelijkheid van materie. Dingen verdwijnen, gaan kapot, laten hun sporen na. Op een kerkhof zie je dit in extremo in het verschil tussen een vers of een heel oud graf. Het verhaal van die vergankelijkheid probeer ik in beeld te brengen.’

De serie met de portretjes bestaat uit in totaal zestien beelden met vierregelige teksten. Deze begeleidende teksten heeft den Hartog niet specifiek bij het betreffende beeld geschreven, maar wel speciaal gekozen bij de levensfase van de geportretteerde.

Vorig jaar werd de serie geëxposeerd in het portaal van de dorpskerk in Nuenen. ‘Dat was een bijzondere ervaring, omdat ik merkte dat de foto’s bij sommige mensen veel losmaakten. De beelden halen herinne- ringen boven over de ouders, een verloren kind of een ander familielid dat is overleden. Het brengt mensen weer in contact met hun verdriet. Daarom heet de serie: Ik herinner mij ... Doelend op het moment waarop het beeld mensen aanspreekt in hun persoonlijke leven. Wanneer het emoties, gedachten en verhalen bij hen oproept.’

Merel Boer is humanistisch geestelijk verzorger bij Justitie te Alphen aan den Rijn en redactielid van dit tijd- schrift. E-mail: merel_jasmijn@hotmail.com. E-mail Luuk den Hartog: l.denhartog29@gmail.com.

BEELDTENTOONSTELLING

(2)

hoe we het konden wisten we niet maar we liepen van je weg onze voeten aarzelden alleen de tranen wilden niet meer wachten

de bladeren worden rood en geel je moet nu gaan het is tijd vergeet niet je dikke trui want onderweg zal het zeker koud zijn

(3)

natuurlijk wist ik dat je niet kon blijven

dat je als een wolk verdwijnen zou maar je dreef zo vlug voorbij

maar nu je moet gaan dieper in de duisternis

wie behoedt mij voor de vrieskou wie warmt mij na de zomer

(4)

eindelijk bij de horizon raak ik de wolken aan en val in een onbekende zee nu is er geen weg terug meer

we zongen muziek voor je helderder dan ooit tevoren en in de stilte na het laatste lied meende iedereen jouw stem te horen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Daarom blijf ik bij de kerk: De rust en de ruimte, de eenvoud en de diepte.. Nederlands

De arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide allochtone jongeren is weliswaar nog steeds niet evenredig aan die van hoger opgeleide autochtonen, maar wel veel beter dan die

” Dat de vertegenwoordigers van de diverse godsdiensten en levensbeschouwingen in Brussel een optocht voor vrede en verdraagzaamheid houden (lees het artikel

En als de dood niet heerste “van Adam tot Mozes” (Romeinen 5:14), maar al honderden miljoenen jaren heerste vóór Adam, dan is de dood niet het loon van Adams zonde maar was het

Beide krachten hebben elkaar nodig en het is de uitdaging voor het individu om de ene kracht niet duidelijk ondergeschikt aan de andere te laten zijn, maar om te zoeken naar

Maar tegelijkertijd dreunden haar woorden in mijn hoofd: 'omdat er in deze maatschappij toch geen plek is voor mij'.. En toen wist ik

De wetenschappelijke onderzoeker moet het zich aantrekken als uitkomsten van onderzoek de praktijk niet bereiken of, erger nog, daar op geen enkele manier aan te relateren zijn..

Die bepaling geeft de regering de bevoegdheid om nadere regels te stellen over de wijze waarop ‘ingezetenen en maatschappelijke initiatieven bij de uitvoering van het beleid