• No results found

‘We laten ons niet uit elkaar spelen’

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "‘We laten ons niet uit elkaar spelen’"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

11 maart 2015

op de voorgrond 5

‘We laten ons niet uit elkaar spelen’

Op 15 maart manifesteren godsdiensten en levensbeschouwingen voor vrijheid en respect

X

X

Wandelaars passeren langs Brusselse gebedshuizen

X

X

Veroordelen alle vormen van terrorisme en discriminatie

X

X

Drukken geloof uit in vreedzaam samenleven

Erik DE SmEt

De vertegenwoordigers van de diverse godsdiensten en levens- beschouwingen in ons land roe- pen op tot een nationale mani- festatie op zondag 15 maart met als slogan Together in Peace (Samen in vrede). De deelnemers vertrek- ken om 14 uur aan het station Brussel-Zuid en maken een sym- bolische wandeling langs gebeds- huizen van diverse erediensten en langs het vrijzinnige huisvan- deMens. De tocht eindigt aan de Kunstberg, tenminste indien de terreurdreiging tegen dan geen alternatief gebiedt.

Aanleiding is net dat klimaat van angst dat de kop opstak na de aanslagen door jihadi’s in Pa- rijs op 7 januari en de interventie van een politiemacht tegen ver- meende terroristen in Verviers op 15 januari. Sindsdien versche- nen gewapende militairen in het straatbeeld in onze steden en sluiten mensen zich makkelijker op in hun grote gelijk.

„Vooral moslims voelen zich ge- viseerd,” zegt Jan De Volder van de gemeenschap van Sant’Egi- dio, die de manifestatie helpt or- ganiseren, „maar ook joden, om- dat zij het doelwit waren van de recente aanslagen. Er was dus nood aan een initiatief waaraan alle levensbeschouwingen mee-

doen om duidelijk te stellen dat zij niet toegeven aan de cultuur van de angst.”

De manifestatie komt ook voort uit een samenkomst op 14 janu- ari, als reactie op de aanslagen in Parijs, van de leiders van de er- kende erediensten en de vrijzin- nigen in België. Op uitnodiging van premier Charles Michel (MR) veroordeelden zij openlijk ter- rorisme, integrisme, radicalisme en het prediken van haat.

De verzamelde religieuze lei- ders bekrachtigden in een ge- meenschappelijke verklaring de waarden van de Verlichting zoals de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst, de gewetensvrijheid, de scheiding van Kerk en Staat, de gelijkheid tussen mannen en vrouwen en het niet-discrimineren.

Ook de bisschoppenconferentie ondersteunt de manifestatie van 15 maart. De bisschop van Luik, mgr. Jean-Pierre Delville, opper- de van meet af aan het idee om met alle levensbeschouwingen samen de straat op te trekken als

een teken van eensgezindheid.

Hij deed dat daags na de raid in Verviers. Op het moment van de politie-interventie, waarbij twee vermoedelijke terroristen om- kwamen, was de bisschop overi- gens net op bezoek in een mos- kee enkele straten verderop.

In de hoofdkerk van Verviers verzocht mgr. Delville in zijn ho- milie alle christenen niet toe te geven aan de verleiding terreur

en islam met elkaar te verwar- ren. „Ook moslims zijn op zoek naar vrede”, zei hij. „Ook mos- lims nemen afstand van hen die zich bedienen van de islam om onschuldigen te doden. Onze sa- menleving heeft nood aan een cultuur van vrede en dialoog.

Godsdiensten kunnen van elkaar leren. Een werk van ontmoeting ligt bijgevolg in het verschiet.”

Toch worden in de media gods- diensten geregeld verantwoor- delijk gesteld voor geweld, oor- log en terreur en daarbij moeten vooral moslims het vaak ont- gelden. „Godsdienstvrijheid is echter het fundament van onze westerse samenleving”, meent Jan De Volder. „Wij, religies, la- ten ons niet uit elkaar spelen. Er is meer dat ons verenigt dan dat ons verdeelt. Daarom is er een moment nodig om aan die een- heid uiting te geven. Een mooi voorbeeld was de vredesketting die meer dan duizend mensen, onder wie veel moslims, op 21 ja- nuari rond een synagoge vorm- den in het Noorse Oslo.”

De manifestatie in Brussel wil een zelfde positieve boodschap geven. Ja aan het vreedzame sa- menleven van mensen en groe- pen die van elkaar verschillen. Ja aan de vrijheid van meningsui- ting en aan de vrijheid van gewe- ten en godsdienst. Ja aan het res- pect voor iedere mens, van welke religieuze of levensbeschouwe- lijke overtuiging ook.

„Hoeveel manifestanten we verwachten? Zevenhonderd is mooi, zevenduizend beter”, lacht De Volder. „Vast staat dat mos- lims talrijk zullen opdagen. In die gemeenschap beweegt heel wat. Jonge stemmen die we nooit voorheen hoorden, pleiten voor openheid. Ze zijn het beu dat hun religie wordt gekaapt.”

Verdraagzaamheid maakt nieuw

verhaal mogelijk

Dat de vertegenwoordigers van de diverse godsdiensten en levensbeschouwingen in Brussel een optocht voor vrede en verdraagzaamheid houden (lees het artikel hiernaast), is meer dan lovenswaardig. „Verdraagzaamheid heeft nooit aangezet tot burger- oorlog. Onverdraagzaamheid daarentegen heeft wereldwijd bloed- baden aangericht”, stelde de Franse wijsgeer Voltaire (1694-1778) in zijn Verhandeling over de verdraagzaamheid. Voltaire schreef zijn betoog in 1763 na de veroordeling tot de marteldood van de 68-jarige pro- testantse koopman Jean Calas door de rechtbank van Toulouse.

Het universele principe dat aan de basis ligt van de rechten van de mens, ‘wat jij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet aan’, maakt volgens Voltaire dat je tegen een medeburger niet kunt zeggen: „Geloof wat ik ge-

loof, of je zult sterven.” Dat soort onverdraagzaamheid bestempelde hij als bar- baars.

Anno 2015 is Voltaires trak- taat meer dan ooit actueel.

De toenemende globalise- ring brengt volkeren, cul- turen, religies en levensbe- schouwingen almaar nader

tot elkaar. Dat leidt tot ingrijpende veranderingen in de samenle- ving en een onomkeerbare omslag in de samenstelling van de bevol- king. Een en ander verloopt niet zonder spanningen, op geopoli- tieke schaal noch in eigen land. Veel autochtonen zien tot hun grote frustratie hoe de tweede en de derde generatie inwijkelingen almaar meer hun rechten opeisen. Maar ook de allochtone gemeenschap gaat onder twijfel en onzekerheid gebukt. Mede door de afwijzende reactie van de samenleving zijn de ‘nieuwe Belgen’ vaak geneigd zich te isoleren of zich op de eigen gemeenschap terug te plooien. Kortom, de zoektocht naar een nieuw evenwicht verloopt van beide kanten moeizaam.

Het belang van meer verdraagzaamheid wordt met de dag crucialer als je weet dat al een kwart van de Belgische bevolking een migratie- verleden heeft. Het komende decennium neemt dat uiteraard nog toe. Volgens mgr. Leon Lemmens, hulpbisschop van het aartsbisdom Mechelen-Brussel, beseffen we dat nauwelijks. „Ook in kerkelijke kringen wordt daarover onvoldoende gereflecteerd”, zei hij onlangs in Brussel op een studiedag over hoe godsdiensten en culturen elkaar kunnen veranderen. „We leven nog te veel in het ‘oude’ België, de werkelijkheid heeft ons achterhaald. Als christen worden we evenwel ertoe geroepen ons geloof in deze tijd en in deze cultuur gestalte te geven. In plaats van zoals de Egyptenaren te klagen over de Hebreeën – ‘Ze worden te talrijk’ – moeten we naar de ander stappen en hem tonen dat we hem als medeburger aanvaarden. Daartoe moeten we onze vooroordelen en angsten opzijzetten, wat voor velen op zich al een bekering inhoudt. Pas dan worden we teken en werktuig voor de hele mensheid, zoals het Tweede Vaticaans Concilie ons opdraagt.”

Volgens de Pools-Britse socioloog Zygmunt Bauman leven volken die voorheen door zeeën en continenten van elkaar waren gescheiden, nu samen zonder dat ze elkaar kennen. Het klinkt overtrokken, maar er schuilt veel waarheid in. Toch maken we vorderingen, ondanks het brute geweld waarmee extremistische milities zoals Islamitische Staat ons trachten af te schrikken. Almaar meer islamitische geeste- lijken nemen publiekelijk standpunten in die tien jaar geleden nog ondenkbaar waren. Zo riep Ahmed al-Tayeb, de grootimam van de prestigieuze al-Azhar-universiteit in Caïro, anderhalve week geleden op tot een hervorming van het religieuze onderwijs om foute inter- pretaties van de Koran en de overlevering tegen te gaan. Ook bij ons kwam er na de aanslagen in Parijs binnen de islamitische wereld een beweging op gang die zich kritisch buigt over de plaats van de islam in de westerse samenleving. Het is naïef te denken dat daarmee alle samenlevingsproblemen zijn opgelost, de weg is nog lang. Toch zijn het tekenen die wijzen op een nieuw verhaal. Een verhaal van hoop, toenadering en ontmoeting. Als christen zijn we hoe dan geroepen dat verhaal mee tot een goed einde te brengen.

Bert Claerhout

standpunt

Als christen moeten we onze vooroordelen en angsten opzijzetten en meewerken aan een nieuwe samenleving

In Oslo vormden onder meer moslims een vredesketting rond een synagoge. © Image Select

„Vast staat dat moslims talrijk zullen opdagen.

In die gemeenschap

beweegt heel wat”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Iets dergelijks vinden we in Lucas 14:26 waar de Here Jezus zegt: ‘Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs

Tenslotte ver- snelt de gemeente de transitie van de circulaire economie door prioriteit te geven aan de behan- deling van aanvragen, een verkorte aanvraagter- mijn en een

• Als de batterijen leeg raken of als het instrument voor langere tijd niet gebruikt wordt, haal dan de batterijen uit het instrument om mogelijk lekken van batterijen te voorkomen..

Vier jaar geleden kwam ik voor het eerst in contact met het ENKA Mannenkoor Ede.. Dat was in

geweest trek ik mijn schoenen aan om in uw spoor te gaan, doe ik mijn horloge om om te leven in uw tijd, zet ik mijn bril op om te kijken naar uw wereld, steek ik mijn pen bij me

Het blad “Fietssport” april 2018 heeft een voor mij passend thema “De fiets staat symbool voor ultieme vrijheid.” Ik blijf ik fietsen en lopen, omdat ik het nog steeds leuk en

A het bouwen van je eigen tuin. B het telen van groente, fruit en planten. 4) Hoeveel professionele glastuinbouwbedrijven (kassen) zijn er in Nederland?.. A 300 B

Kletsborden is het resultaat van een samenwerking tussen mensen met en zonder een lichte verstandelijke beperking.. We zijn 1,5 jaar met elkaar opgetrokken om een spel te maken